handdator

Visa fullständig version : Langning av snus - Säljarens brott?

j0h4n
2009-04-16, 13:44
Jag skulle köpa snus idag med min kompis, jag hade inget leg med mig så det gick inte. Det accepterade jag och bad istället min polare köpa, då tillät inte kassören detta för att då kan dom åka dit för langning till underåriga. Jag ifrågasatten henne och frågade hur fan dom kan åka dit för langning när dom säljer till en som kan bevisa att han är 18 som i sin tur "langar" det till mig? Då svarade hon att jag skulle läsa på kommunens hemsida.

Så hur är det, kan dom åka dit för langning om dom säljer till en som är 18 som i sin tur ger det till mig (som förövrigt är över 18, men som inte kan bevisa det)? har letat lite men det är rätt svårt att hitta.

von huff
2009-04-16, 13:54
Det finns någon sådan lag för jag hade för några år sedan en kompis att köpa ut lite öl åt mig och kassörskan frågade papper av mig.En annan gång köpte en kille öl åt mig på en festival och försäljaren såg det och han fick inte köpa öl ens åt sig själv mera den kvällen.Men om din kompis köper till dig och om du vore underårig så skulle det ju vara samma sak som om dom sålde det direkt till dig och det får dom ju inte.

LindaS
2009-04-16, 13:58
Så hur är det, kan dom åka dit för langning om dom säljer till en som är 18 som i sin tur ger det till mig (som förövrigt är över 18, men som inte kan bevisa det)? har letat lite men det är rätt svårt att hitta.Ja, så är det. Samma gäller på systembolaget. Man har rätt att neka vem som helst att köpa om man misstänker att det är till någon som inte har "rätt" ålder.

spoonchest
2009-04-16, 14:02
Ja. Men varför fick säljaren veta att han skulle köpa det till dig?

spoonchest
2009-04-16, 14:04
Ja, så är det. Samma gäller på systembolaget. Man har rätt att neka vem som helst att köpa om man misstänker att det är till någon som inte har "rätt" ålder.

Är det inte tillochmed skyldighet? Eller det kanske var det du menade.

saab900
2009-04-16, 14:04
Ja, tveklöst. Det stod en artikel om det i lokaltidningen häromveckan. Det har varit så i flera år och enligt artikeln ville man införa hårdare straff på langning. Inget konstigt egentligen, det är inte svårare än att inte sälja till en okänd person utan leg, det borde vem som helst kunna greppa istället för att försvara sig med att en yngling såg äldre ut än han var. Det känns säkert surt kan jag tänka mig, men ta det som en komplimang istället ;)
Straffen som diskuterades var indraget tillstånd, och i förlängningen fängelse istället för som nu, böter.

LindaS
2009-04-16, 14:06
Är det inte tillochmed skyldighet? Eller det kanske var det du menade.Nja, vet inte. Det är ju ganska stor skillnad på att misstänka och att veta, men om man medvetet och frekvent säljer direkt till minderåriga kan det ge 6 månaders fängelse. Inte värt.

j0h4n
2009-04-16, 14:16
Okej, då vet jag det. Tyckte det bara var så löjligt vid tillfället. Jag menar om jag inte hade varit 18 själv så hade jag ju låtit min polare köpa från första början. Brukar köpa där varannan dag och behöver inte visa leg annars. Tack för snabba svar.