Logga in

Visa fullständig version : Dela ut preventivmedel personer under 15 - ett brott?

Exdiaq
2009-04-16, 10:30
Så vad tycker ni? Jag tycker att det är vrickat om det skulle anses olagligt att dela ut vissa preventivmedel, exempelvis kondomer som inte påverkar kroppen. Kan förstå om det kanske inte är att rekommendera för tjejer under 15 att ta p-piller. Officiell poll!

Den som skriver ut p-piller till flickor under 15 år bör åtalas. Det anser vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand som säger att han inte skulle tveka att åtala den som skriver ut p-piller till någon under 15 år för medhjälp till våldtäkt, skriver Dagens Medicin.

- Jag läser lagen. Den som främjar ett brott är medansvarig och den som delar ut preventivmedel till en underårig underlättar ju för gärningsmannen att fortsätta med övergreppen, säger han till Dagens Medicin.

Hammarstrand lutar sig mot sexualbrottslagen från 2005. Den slår fast att sex med en person under 15 år alltid är ett övergrepp, även om personen samtycker till det.

Det oklara rättsläget har fått en del barnmorskor att sluta skriva ut p-piller till flickor under 15 år. Vården har nu vänt sig till Socialstyrelsen för att få riktlinjer i frågan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vill-atala-for-p-piller-till-unga-1.845118

Tolkia
2009-04-16, 10:34
Herregud. Inte för att det är vanligt med p-piller till fjortonåringar, men vad är alternativet? Predika avhållsamhet är ju uppenbarligen inte tillräckligt (jag sneglar mot det stora landet i väster). Om det är brottsligt, undrar jag hur man ser på abort där kvinnan är under femton (det är ju populärt att som abortförespråkare ta upp den stackars tonåringen som blivit med barn på mer eller mindre ofrivillig väg och inte har en chans att ta hand om barnet)?

Ganymedes
2009-04-16, 10:35
Dumheter. Ungdomar HAR sex i den åldern nuförtiden. Då finns det två alternativ; skydda sig eller göra abort. Lagen om byxmyndighet är till för att skydda de under 15 från att ha sex med äldre. Det är ingen som bötfäller en 14-åring som har sex med en annan 14-åring så länge som båda är med på det.

Dreas
2009-04-16, 10:35
Men vafan? Klart man ska få dela ut P-piller till tjejer under 15år, det är ju löjligt att ifall två personer har sex, båda går med på det så ska man kunna bli dömd för att den ena är under 15 :S

Tolkia
2009-04-16, 10:37
Följdfrågan inställer sig hur man skall se på vård till personer som ägnat sig åt olagligheter på andra sätt än underlivsvägen? Skall man lappa ihop personer som kört av vägen i fyllan (det gör ju onekligen konsekvenserna mindre av att köra i fyllan och underlättar därmed brott)? Osv. Eller är det bara när det handlar om tonåringars jungfrulighet detta är ett problem?

LadyG
2009-04-16, 10:41
Man kan faktiskt behöva p-piller av andra skäl än för att slippa bli gravid, fast hur vanligt det är i låg ålder vet jag inte. Jag fick piller mot rikliga blödningar men då var jag nästan tjugo, möjligen finns det andra behandlingsmetoder för väldigt unga personer med väldigt riklig menstruation.

rememberence
2009-04-16, 10:44
Helvete, röstade ju fel!

Ska vara ett nej.

palme
2009-04-16, 10:45
Snubben hajar inte skillnaden mellan sex och våldtäkt? Tycker synd om honom.

mini
2009-04-16, 10:50
Jag vet inte hur han tänker när han påstår att en tjej som äter p-piller underlättar övergrepp. Det är ett brott att förgripa sig på underåriga. Det är inte lättare eller svårare att utföra handlingen i sig beroende på om tjejen äter piller eller inte. Han kanske kan behöva en biologilektion?

Exdiaq
2009-04-16, 10:56
Gnnhhh, glömde "till" i rubriken..

Osten80
2009-04-16, 10:59
Nej, självklart ska det inte vara olagligt, då alternativet är oändligt mycket värre.
Förmodligen är väl gubbfan kristdemokrat.

Exdiaq
2009-04-16, 11:02
Jag vet inte hur han tänker när han påstår att en tjej som äter p-piller underlättar övergrepp. Det är ett brott att förgripa sig på underåriga. Det är inte lättare eller svårare att utföra handlingen i sig beroende på om tjejen äter piller eller inte. Han kanske kan behöva en biologilektion?

Läs artikeln en gång till.

Ganymedes
2009-04-16, 11:03
Förmodligen är väl gubbfan kristdemokrat.

Tänk, jag var precis inne på samma linje. Att detta möjligen kan bottna i en form av kristen grundsyn på sexualitet. För det vet vi ju alla att den allsmäktige fadern är ytterst intresserad av.

mks
2009-04-16, 11:13
Kan man åtala den som skriver ut p-piller till en 16 år gammal tjej som sen har sex med en 14 år gammal kille? Det är ju medhjälp direkt riktad till gärningsmannen.

mini
2009-04-16, 11:14
Läs artikeln en gång till.

Nej, argumentera emot det jag skriver om du tycker att jag är ute och cyklar. Du vet att man kan ha sex om man är gravid också va? Och när man har fött barn? Handlingen är inte beroende av preventivmetoden.

Vården har egna etiska regler och tonåringar ska inte behöva lida för att lagen är felformulerad eller svårtolkad. Däremot ska det naturligtvis diskuteras och problematiseras.

Grahn
2009-04-16, 11:18
Problemet är väl att man ofta måste "testa" lagar och tolkningar av dessa för att få fram ett exempel på hur de kan tolkas och tillämpas eller om de måste ändras. Är ingen expert på ämnet förvisso men det verkar för mig som om möjligheten finns att en person kan göra detta bara för att få lagen preciserad.

Bara en tanke iofs.

spoonchest
2009-04-16, 12:24
Hörde en intervju med åklagaren idag. Då sa han att ALLT sexuellt umgänge med en person under 15 är våldtäkt.
Lagen ska ha förändrats 2005. Hur det var innan vet jag inte, men jag har för mig att om båda var under 15 var det ok.
Men om vi säger att två 14åringar har sex, vem är det då som är offret?

Grahn
2009-04-16, 12:26
Hörde en intervju med åklagaren idag. Då sa han att ALLT sexuellt umgänge med en person under 15 är våldtäkt.
Lagen ska ha förändrats 2005. Hur det var innan vet jag inte, men jag har för mig att om båda var under 15 var det ok.
Men om vi säger att två 14åringar har sex, vem är det då som är offret?

Minns dock att högsta domstolen sade typ "man kan inte våldta frivilliga" om det första målet.....fast jag kan ha rört ihop ngt.

Ingen av de två 14åringarna är straffmyndig, händer inte så mkt.

maaherra
2009-04-16, 12:26
Frågan är ju vad det är som säger att man kommer att ha sex bara för att man äter preventivmedel?

Edit:
Här är länken till artikeln i Dagens Medicin förresten.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/04/16/hot-om-atal-for-att-ge-p-p/index.xml

palme
2009-04-16, 12:27
Frågan är ju vad det är som säger att man kommer att ha sex bara för att man äter preventivmedel?

Inte sex! Man blir våldtagen!

Exdiaq
2009-04-16, 12:30

Nej, argumentera emot det jag skriver om du tycker att jag är ute och cyklar. Du vet att man kan ha sex om man är gravid också va? Och när man har fött barn? Handlingen är inte beroende av preventivmetoden.

Vården har egna etiska regler och tonåringar ska inte behöva lida för att lagen är felformulerad eller svårtolkad. Däremot ska det naturligtvis diskuteras och problematiseras.

Det har han aldrig påstått heller. Han påstår att den som ger p-piller till tjejer under 15 ska dömas för medhjälp till övergrepp.

spoonchest
2009-04-16, 12:31
Minns dock att högsta domstolen sade typ "man kan inte våldta frivilliga" om det första målet.....fast jag kan ha rört ihop ngt.

Ingen av de två 14åringarna är straffmyndig, händer inte så mkt.
ah just det. Men om ett brott begås av en 14åring så kopplas väl socialen in?
Men du har rätt, är det frivilligt så är det. Tycker dock lagen behövs, men den verkar vara svår att tolka.

maaherra
2009-04-16, 12:32
inte sex! Man blir våldtagen!

:d

Krampus
2009-04-16, 12:40
Jävla trams. Blir förbannad.
F.ö finns det fler anledningar att p-piller skrivs ut än som enbart till preventivmedel. Mindre blödningar är en.

jwzrd
2009-04-16, 12:46
Det har han aldrig påstått heller. Han påstår att den som ger p-piller till tjejer under 15 ska dömas för medhjälp till övergrepp.

Medhjälp till vilket övergrepp?

Exdiaq
2009-04-16, 12:50
Medhjälp till vilket övergrepp?

Fan frågar du mig för? Skriv ett mejl till Mikael Hammarstrand istället. Jag kan inte stå till svars för hans åsikter när jag bara återberättar dem.

Diggler
2009-04-16, 12:56
Inte olagligt, men moraliskt tveksamt.

Grahn
2009-04-16, 13:04
Inte olagligt, men moraliskt tveksamt.

Tja det är ju inte konsekvent om man ser det som en enhetlig samhällsenhet som representeras i detta fall av läkare. Läkarens första ansvar torde väl iaf som jag ser det främst vara mot patienten och inte mot lagen?

Åldersgräns på kondomer eller tom sexualundervisning/upplysning torde vara lika "tveksamt" om man ska hårdra lagens tillämpning.

Nej förhoppningsvis kommer högrerättsinstans att klarlägga frågan på ett sätt som återigen slår fast att lagens syfte i detta fall är att skydda barn mot sexuella övergrepp, inte att slå moraliska pekpinnar över tonåringars fingrar.

mini
2009-04-16, 13:50

Och i förlängningen påstår man då enligt samma logik att övergreppet görs möjligt med p-piller. Skulle inget samband finnas mellan övergreppet och pillret skulle man inte heller kunna döma någon till medhjälp för att ha skrivit ut pillret. Förstår du hur jag tänker?

PixelMiner
2009-04-16, 13:50
Med samma logik måste det ju vara precis lika olagligt att sälja kondomer till någon som inte fyllt femton också. Så nu måste tjejerna i kassan på ICA börja ta leg. på alla som handlar kodisar för att inte riskera blir dömda för medhjälp till våldtäkt.

"Jävla idioter!" är min sammanfattning av det hela...

Exdiaq
2009-04-16, 14:54
Både Socialstyrelsen och RFSU tycker att vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand tolkar lagen konstigt då han säger sig vara beredd att åtala den som skriver ut p-piller till flickor under 15 år.

Riksförbundet för sexuell upplysning, RFSU, kallar vice chefsåklagare Mikael Hammarstrands tolkning av sexualbrottslagen för långsökt och hårdragen. Åsa Regnér, generalsekreterare på RFSU, menar att hans uttalande skapar oro bland vårdpersonal och försvårar deras viktiga arbete med att hjälpa och stötta ungdomar.

– Att personer som skriver ut p-piller till unga tjejer skulle vara medskyldiga till brott är att verkligen hårddra det. Det är viktigt att ungdomsmottagningarna kan möta de ungas behov, ge dem seriösa svar på seriösa frågor om preventivmedel och sexualitet och inte skapa osäkerhet, säger hon.

Den nya sexualbrottslagen trädde i kraft 2005. Ett av syftena med den var att bättre kunna skydda unga mot övergrepp. Därför bedöms idag fler gärningar som våldtäkt och kravet på tvång har blivit lägre. Åsa Regnér tillägger att det dock är viktigt att veta att reglerna kring sex med minderåriga inte gäller om två ungdomar som är nära varandra i ålder vill ha sex med varandra.

Åsa Regnér är noga med att understryka att RFSU stöder sexualbrottslagen men betonar samtidigt vikten av att se ungdomars verklighet som den är. Enligt henne är andelen flickor under 15 som vill ha preventivmedel utskrivet ganska få. Man skriver heller inte ut p-piller utan att ha pratat ordentligt med flickan först.

– Många ungdomsmottagningar vill helst ha föräldrarnas godkännande. Man frågar dessutom flickan om hur hennes liv och sexualitet.

Så det är inte så att man skriver ut preventivmedel lite hipp som happ till ungdomar?

– Nej, verkligen inte. Får man signaler om ofrivillighet, utnyttjande eller väldigt stor ålderskillnad mellan flickan och hennes partner så skriver man inte ut preventivmedel.

Enligt Regnér finns det en utbredd osäkerhet kring hur lagen fungerar bland personalen på landets ungdomsmottagningar. Därför har RFSU tillsammans med ett flertal andra organisationer och förbund skrivit till Socialstyrelsen för att få hjälp med tolkningen.

Och Socialstyrelsen har besked att ge i frågan.

– Som myndighet måste vi kunna skydda unga, sexuellt aktiva flickor mot oönskade graviditeter. Det är det viktigaste ur både ett humant perspektiv och ett genusperspektiv, säger Tomas Tegenfeldt, chef för Socialstyrelsens hälso- och sjukvårdsavdelning.

Tegenfeldt påpekar samtidigt att Socialstyrelsen inte har något mandat att säga att Mikael Hammarstrand gör fel. Man kan heller inte skydda någon som eventuellt skulle bli åtalad för att ha skrivit ut p-piller till flickor under 15 år.

Men Socialstyrelsens åsikt måste väl väga tungt om ett sådant här fall skulle hamna i domstol?

– Jo, det är klart att det gör, tillstår Tedenfeldt.

Åsa Regnér uppskattar Socialstyrelsens inställning och tillägger att de unga flickor som kommer till ungomsmottagningarna tar ett stort ansvar för sig själva, ett ansvar som vuxenvärlden måste förvalta.

– Låter man vissa juristers uttalanden skapa en osäkerhet kring lagen vilket kan leda till fler oönskade graviditeter, då låter man de unga ta konsekvenserna.

Caroline Thorén

http://www.dn.se/nyheter/sverige/inget-gehor-hos-rfsu-och-socialstyrelsen-1.845229

Shakemynuts
2009-04-16, 15:32
Min 14 åriga syster fick p-piller utskrivna för att hon har så kraftig mens att hon ligger och spyr oavbrutet. Skulle hellre åtala personen som INTE skrev ut p-piller åt henne då.

Mantus
2009-04-16, 18:54
Om han verkligen fällt det uttalandet är det nog ett av de dummaste jag sett, särskilt från en åklagare. Även om det skulle vara menat som ett provokativt uttalande så missar det målet med hästlängder. Det finns medicinska skäl till att skriva ut preventivmedel till barn under femton, dessutom så är det inte heller brottsligt för två barn under femton år att ha sex med varandra och man brukar inte heller åtala en femtonåring för att ha haft sex med en fjortonåring (eller våldtagit som det nu så fint heter).

joriice
2009-04-16, 18:59
Äsch, bryr mig inte.

Exdiaq
2009-04-17, 07:51
*popcorn*:)

Vice chefsåklagare mikael hammarpool berättade idag att han vill åtala personer som skriver ut p-piller till flickor under 15 år. Hammarpool menar att sexualbrottslagen från 2005 slår fast att sex med en person under 15 år alltid är ett övergrepp, även om personen som är under 15 år samtycker till sex. Således skulle den som skriver ut p-piller till en flicka under 15 år göra sig skyldig till brottet ''medhjälp till våldtäkt''.

Mikael hammarpool själv har förklarat sitt uttalande;
- jag läser lagen. Den som främjar ett brott är medansvarig och den som delar ut preventivmedel till en underårig underlättar ju för gärningsmannen att fortsätta med övergreppen, berättar han för dagens medicin.

Personer i kretsen kring hammarpool menar dock att det är hans personliga trosuppfattning samt de faktum att han bodde med sin mamma ända fram tills det att han gifte sig, och att han var okysst och inte förlorade oskuld förrän på hans bröllopsnatt, då han var 33 år gammal.

Hammarpool har även beklagat att hans ansvar och skyldigheter som åklagare är begränsade. Helst hade han velat införa obligatoriska kyskhetsbälten för flickor under 15 år, för att motivera dess användning pekar han på en undersökning genomförd av frikyrkan som han är medlem av som visar att flickor under 15 som använder kyskhetsbälte är 98% mer fromma, obefläckade och gudfruktiga än flickor utan kyskhetsbälte.

Det är inte första gången chefsåklagaren är i nyheterna på grund av sina uttalanden, 2007 ville han döma ett antal bilhandlare för "medhjälp till fortkörning" då han resonerade att "utan bil kan ingen köra för fort", och 2005 ville han åtala ikea för "anstiftan till mord" samt "medhjälp till brott mot knivlagen" då han under ett besök på ikea tillsammans med sin fru fann ett antal köksknivar till försäljning på köksavdelningen.

Birger Ollonborg

http://www.svenskbladet.se/halsa/index.php?id=231

mini
2009-04-17, 08:05
Du klipper och klistrar mycket och tycker lite.

Exdiaq
2009-04-17, 08:09

Jag tyckte i första inlägget och i pollen, det räcker för mig.

Nitrometan
2009-04-17, 08:13
*popcorn*:)

http://www.svenskbladet.se/halsa/index.php?id=231

Svenskbladet är en humoristisk och bra källa.

Exdiaq
2009-04-17, 08:18
Svenskbladet är en humoristisk och bra källa.

Ja, det som var meningen, eller är du ironisk?

Nitrometan
2009-04-17, 08:20
Ja, det som var meningen, eller är du ironisk?

Nej, jag skrattade gott åt den artikeln. De var snabba och välformulerade.

I övrigt är jag lite tveksam till lagens formulering om att sex med nån som är under 15 alltid är en våldtäkt.

Tryman
2009-04-17, 08:35
Fan, varför läste jag inte frågan ordentligt. Menade ju tvärtom*slap*

Tolkia
2009-04-17, 08:44
Jag undrar hur man tycker att vårdpersonal skall agera när fjortonåringen blir gravid? Är det OK att ge dagen efter-piller, är det OK att utföra en abort? Eller är tanken att man skall säga "aja baja, skyll dig själv" och vad tror man då att samhällskonsekvenserna blir? Lagen ser ut som den gör, men är det vart priset att hårdra den? Här blir det snarast en fråga om att tolka lagen efter dess bokstav så att dess anda går förlorad, anser jag.

Lagen är, som jag förstår det, till för att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna. Det vanligaste exemplet på tjejer under femton som har sex är med ganska stor säkerhet tjejer som har sex med killar som är något år äldre - kan man verkligen säga att om en fjortonåring har sex med en sextonåring så är det fråga om ett barn och en vuxen? Jag skulle alla gånger säga att det är fråga om barn och barn. (Våldtäktsexemplet kan givetvis äga rum oavsett ålder, men då våldtäkt inte är tillåtet i vilket fall som helst så är det irrelevant här.)

Skall man börja tillämpa lagen strikt får man nog dessutom från myndighetshåll vara beredd på att ge Soc bra mycket mer pengar, då de kommer att få svårartat mycket fler ärenden om ungdomsmottagningar etc. skall börja anmäla alla fall av underåriga som har sex.

Stoltz
2009-04-17, 09:01
Är personen redo för sex, både fysiskt och psykiskt så för fan, hjälp dem i alla fall göra det bästa av situationen. Nog vet väl de flesta här hur svårt det i vissa fall blev att ens tänka på något annat i den åldern när det väl begav sig.

Bara för att lagen dragit gränsen vid 14-år så betyder det inte att det stämmer för alla, så varför ska två fjortonåringar som är ihop ens behöva hålla avstånd från sex när de båda känner sig redo.

Men å andra sidan, om man ska dra en gräns, vart bör man istället lägga den? Jag vet ej.

Edit: I snabb edit-respons till något Tolkia sade här ovanför mig -

Det är väldigt intressant hur de bör göra med dagen efter piller ja - Och frågan är om inte detta kommer ersätta p-piller som preventivmedel för många ungdomar ifall de inte kan få tag på övriga saker. Och leg till kondomer, hjälp.

Nitrometan
2009-04-17, 09:15
Förre justitieministern Thomas Bodström säger att åklagaren Hammarstrand inte kan läsa lagboken: http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/16/bodstrom-p-pilleraklagaren-kan-inte-lasa-lagboken

En debatt om sexualbrottslagen har tagit fart efter att åklagare Mikael Hammarstrand hotat om att åtala de som skriver ut p-piller till flickor under 15 år. Han påstår sig finna grund för detta i sexualbrottslagen och åldersgränsen för våldtäkt mot barn på 15 år. Påståendet är helt befängt. Att en åklagare har läst lagboken så dåligt är inte bara slarvigt utan farligt för de flickor som riskerar att drabbas av oönskade graviditeter på grund av den oro som uttalandet väcker. För det kan väl inte vara medvetet som en jurist, med det viktiga uppdraget att skydda unga personer mot sexuella övergrepp, gör ett så felaktigt antagande?

Lagen har rakt motsatt uppgift mot vad Hammarstrand påstår, den stärker skyddet för unga och deras sexuella integritet. Det innebär även att den värnar deras frivilliga sexuella kontakter mot oönskade ingripanden från rättsväsendet.

Det är inte förbjudet för unga personer att ha frivillig sex med jämnåriga. Tvärtom står det uttryckligen i lagen att ungas sexualitet ska värnas och deras rättssäkerhet stärkas så att de inte riskerar att utsättas för misstanke om brott vid frivilligt sexuellt umgänge med jämnåriga.

Fatalist
2009-04-17, 10:24
14-åringar har sex, välkomna till verkligheten. Då finns det några saker vi kan göra för att hjälpa dessa sexuellt aktiva individer så att de har samma förutsättningar som alla andra som råkar ha passerat den magiska 15-årsgränsen:

*Kondomer
*P-Piller
*Rådgivning
*God utbildning tidigt i skolan som grundligt tar upp alla faror med oskyddat sex
*ÖPPENHET - att hysch-hyscha eller fördömma deras beteende hjälper ingenting, ge dem den hjälp de behöver istället

hultman
2009-04-17, 18:37
What the fuck. Fattade fel. Vill fan inte hamna i den kategorin. Moderator, snälla? :D

Mikael Hammarstrand är en pajas.

xodd
2009-04-17, 19:11
Röstade fel. Hur som helst är personen som kläckte ut sig det här en stor idiot. Självklart är det inte ett brott.

Rockhard
2009-04-17, 19:22
Fattade inte frågan. Trodde man skulle gissa om det var ett brott eller inte.

Edit: Skulle röstat bryr mig inte då. Jag är ju 25 så..

Herr Oberst
2009-04-17, 19:40
Vice chefsåklagaren blev rätt uppägd i direktsändning av vår förre justitieminister. Tyckte nästan synd om honom faktiskt.

-squat-
2009-04-17, 20:59

Här kommer mer ;)

Att som gynekolog skriva ut p-piller till folk under 15 år bör betraktas som medhjälp till våldtäkt (!), anser vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand. “Den som främjar ett brott är medansvarig och den som delar ut preventivmedel till en underårig underlättar ju för gärningsmannen att fortsätta med övergreppen”, förklarar Hammarstrand.
En våldtäktsdrog? Knappast.

En våldtäktsdrog? Knappast.

Det skulle kunna vara så att han egentligen bara är ute efter att peka på brister i lagstiftningen, men det är ändå så långsökt, moralistiskt och rent ut sagt löjligt att det kräver viss ansträngning för att alls ta på allvar. Som Helena Bergman påpekar handlar det alls inte om p-piller, utan om den rädsla en del stofiler känner inför tanken på att det finns tjejer som ännu inte fyllt 15 år men ändå vill ha sex. Samt ett implicit skuldbeläggande - inte nog med att du hade kort kjol och dåligt rykte, du åt ju dessutom p-piller!

Vidare är det, precis som Hanna Wagenius är inne på, svårt att se hur en gynekolog skulle kunna stärka uppsåtet hos gärningsmannen. Om någons uppsåt stärks är det ju offrets och en sådan tanke, att gynekologer stärker unga flickors lust att bli våldtagna, gör absurditeten i resonemanget uppenbar. För att inte tala om hur det skulle vara att åtala sexsäljare för medhjälp till brott mot sexköpslagen…

Dessutom är det faktiskt inte olagligt att ha sex bara för att man inte är 15 år fyllda: Två minderåriga kan ha lagligt sex, likaså är sex mellan människor som ligger nära varandra i ålder inte att betrakta som en kriminell handling. Och egentligen är allt detta oväsentligt, ty det är vida känt att även unga har en sexualitet och att de utövar den under samtyckande, varför det är högst rimligt att de också har tillgång till preventivmedel. Och - som om stapeln med argument inte redan vore hög nog - det är knappast en nyhet att en del äter p-piller av andra anledningar än att de inte vill bli gravida, till exempel för att reglera menstruationscykeln och förebygga smärtor.

Motstånd mot preventivmedel har, oavsett om det kommer från påven eller i formen av förklädd juridik, ingenting i lagboken och domstolarna att göra. Gynekologer bör, utan att ens fundera över varför, skriva ut preventivmedel såväl mot graviditet som mot könssjukdomar - samt, om jag får önska, även mot moralism.

http://www.liberati.se/2009/04/skriv-ut-mer-prevention-tex-mot-moralism/