handdator

Visa fullständig version : Blir smala människor större av träning, medan kraftigare blir smalare?

envanligand
2009-04-01, 16:01
Hej , jag har en fråga om vätskesamling i kroppen under träning.

För 10 dagar sedan började jag jogga varje dag. Jag joggar ca 50-60 min varje dag, och jag har märkt att magen ser "tjockare" ut. Den är fortfarande lika smal som innan men inte lika "slank". Jag har läst på några ställen att kroppen ofta samlar på sig vätska i början av träning men då har jag några frågor:

- hur många veckor ( ca ) ska man träna innan kroppen slutar samla upp all denna vätska, alltså hur lång tid det tar innan man börjar gå ner ?

- Kommer min min mage bli smalare om jag fotsätter att träna? Det jag är rädd för är att jag håller på och tränar alldeles i onödan för att min mage istället ska bli större! och att jag senare måste banta för att få bort den pluffsiga magen igen. Syftet med min träning är att min redan smala mage ska bli riktigt slank, och all detta vattnet gör ju bara motsatt effekt.*gah!*

Tacksam för alla svar!:thumbup:

mikaelj
2009-04-01, 16:07
Kortisolnivåerna till följd av stress (= träning) gör att du faktiskt kan bli av med muskler och bli tjockare av för mycket träning. Äter du ordentligt direkt efter träningen?

jwzrd
2009-04-01, 16:07
Kortisolnivåerna till följd av stress (= träning) gör att du faktiskt kan bli av med muskler och bli tjockare av för mycket träning. Äter du ordentligt direkt efter träningen?

Och detta tänkte du belägga med vad?

jik
2009-04-01, 16:10

vaa?`?? haha

RandomC
2009-04-01, 16:11

Du kommer ju även ha en mer positiv kvävebalans. Jag inbillar mig att man måste ha ganska dåliga mat och träningsvanor för att det ska ske.

envanligand
2009-04-01, 16:13
Mikaelj :

Nej, oftast inte. Men hur ska jag träna för att bli slankare då? Om jag redan är smal? Jag är balettdansare och börja känna press på mig att vara slankare, min mage är faktiskt väldigt smal men den ser ofta pluffsig ut och putar lite. Jag kan inte så mycket om träning, det enda jag vet är att få i sig lite kalorier om dagen därför "springer" jag bort en del varje dag.

En kompis till mig brukar alltid känna sig lite "tjockare" när hon börjar träna igen. så tror ni inte att vätskan försvinner om jag fortsätter träna? jag vill verkligen inte hålla på och träna i onödan och sen känna att jag blivit större och gått upp i vikt.

mikaelj
2009-04-01, 16:17
Du kommer ju även ha en mer positiv kvävebalans. Jag inbillar mig att man måste ha ganska dåliga mat och träningsvanor för att det ska ske.

Ja, som att inte äta ordentligt efter träning för att hämma kortisolnivåerna som ökar efter 45-60 minuter, och dessutom låta större delen av träningen bestå av volymträning som löpning.

mikaelj
2009-04-01, 16:18
Och detta tänkte du belägga med vad?

Att kortisolnivåerna går upp av stress? Och att förhöjda kortisolnivåer bidrar till ökad fettinlågring?

envanligand
2009-04-01, 16:26
Haha ! Det är ju trevligt att ni svarar på min fråga istället för att ta reda på vem som har rätt xD

Fatcan
2009-04-01, 16:55
*rolleyes*

Ännu mera svammel från mikaelj

RandomC
2009-04-01, 17:06
Ja, som att inte äta ordentligt efter träning för att hämma kortisolnivåerna som ökar efter 45-60 minuter, och dessutom låta större delen av träningen bestå av volymträning som löpning.

Eller snarare inte äta alls, men jag vet vad du menar =)
Tycker ändå du kunde valt dina ord annorlunda

mikaelj
2009-04-01, 18:06
RandomC,
Förvisso, men jag har ju ändå rätt. Det är dåligt att träna massvis utan att äta efteråt.

Om man löptränar 50-60 minuter varje dag och dessutom siktar på att få ned kaloriintaget som möjligt kan jag gott och väl tänka mig att man undviker att äta efteråt. Direkt kontraproduktivt.

Fatcan,
Har du något att säga, så säg det.

Eddie Vedder
2009-04-01, 18:46
*rolleyes*

Ännu mera svammel från mikaelj

Men det inlägget var konstruktivt menar du?

RandomC
2009-04-01, 18:50
RandomC,
Förvisso, men jag har ju ändå rätt. Det är dåligt att träna massvis utan att äta efteråt.

Om man löptränar 50-60 minuter varje dag och dessutom siktar på att få ned kaloriintaget som möjligt kan jag gott och väl tänka mig att man undviker att äta efteråt. Direkt kontraproduktivt.

Fatcan,

Jo jag plusettade dig ju där ;)

mikaelj
2009-04-01, 18:56
Jo jag plusettade dig ju där ;)

Japp! Och som du sade är det skillnad på att "äta lite" och "inte äta alls". Så jag ville bara förtydliga hur jag tänkte!

Alla är glada. :-)

Trance
2009-04-01, 19:04
Att kortisolnivåerna går upp av stress?

Hur mycket går de upp av träning?
Hur mycket påverkar det fettinlagringen?
Vad finns det som styrker att mycket konditionsträning utan att äta efteråt gör att man tappar muskler och lagrar mer fett?

Och att förhöjda kortisolnivåer bidrar till ökad fettinlågring?

Hur länge är de förhöjda och hur påverkar det?

A.Steinbach
2009-04-01, 19:48
Det är kroniskt förhöjda kortisolnivåer som ej är bra som bla kan leda till ofördelaktig fettinlagring, insulinresistens mm.

Om man är överviktig eller fet är det knappast förhöjda kortisolnivåer till följd av för lite mat och hög träningsvolym som orsakat det.

Dock om man kommer ner till låga fettprocenter så kan felaktig träning och kost leda till att "envist fett" (stubborn fat) får svårt att släppa.

Tolkia
2009-04-01, 20:43
TS: Det är ju inte heller omöjligt att din mathållning spelar in. Väldigt mycket fibrer (vilket är vanligt bland folk som försöker minska vikten och dra ned på energiintaget) brukar t.ex. kunna ge en gasig och utspänd mage.

envanligand
2009-04-02, 05:57
TS: Det är ju inte heller omöjligt att din mathållning spelar in. Väldigt mycket fibrer (vilket är vanligt bland folk som försöker minska vikten och dra ned på energiintaget) brukar t.ex. kunna ge en gasig och utspänd mage.

Jag försöker äta ganska bra, dvs kör inga konstiga dieter som att ta bort kolhydrater osv ( förutom godis och sånt ). Jag äter var tredje timme och då äter jag inte så mycket varje gång.

Jag tror mest det är min kropp som dragit på sig vätska nu i början av träningen. Viket jag läst ska vara vanligt. Så jag undrar då om denna vätska brukar gå bort av s ig själv om man fortsätter träna ?

mikaelj
2009-04-02, 08:08
Hur länge är de förhöjda och hur påverkar det?

Sover man dåligt blir kortisolnivåerna förhöjda så de gör skillnad. Svårt att mäta hos en frisk, såklart. Hos en diabetiker märker du det genom ett markant förhöjt blodsockerfastevärde.

(skall försöka återkomma med svar på din fråga)

Kischen
2009-04-02, 08:23
Ok om musklerna drar åt sig vätska, men binda vätska på magen?

Jag tycker du ska kolla upp maten. Äter du lika mycket kcal som innan och lagt till träningen så är du safe, äter du mer, ptja då är det inte konstigt.

jwzrd
2009-04-02, 10:09
Att kortisolnivåerna går upp av stress? Och att förhöjda kortisolnivåer bidrar till ökad fettinlågring?

Nej... det du sa precis som du sa det. Inget annat.

mikaelj
2009-04-02, 10:12
Nej... det du sa precis som du sa det. Inget annat.

Jag menade det du citerade när jag sade vad du först anmärkte på. Det kanske inte framgick så tydligt.

jwzrd
2009-04-02, 10:19
Jag menade det du citerade när jag sade vad du först anmärkte på. Det kanske inte framgick så tydligt.

Ja, du säger att träning gör dig tjockare och klenare via kortisolverkan. Undrar om inte du ska få bli nummer 14 på min ignore-lista. Så slipper jag bli förbannad på trams och ogrundat bs.

mikaelj
2009-04-02, 10:24
Ja, du säger att träning gör dig tjockare och klenare via kortisolverkan.

Om du inte äter ordentligt efter, har ett totalt kaloriunderskott, ägnar dig åt rejäl volymträning varje dag, och dessutom har en synnerligen aktiv vardag.

Då är kortisolpåverkan signifikant.

jwzrd
2009-04-02, 10:26
Om du inte äter ordentligt efter, har ett totalt kaloriunderskott, ägnar dig åt rejäl volymträning varje dag, och dessutom har en synnerligen aktiv vardag.

Då är kortisolpåverkan signifikant.

Så blir man fet?

mikaelj
2009-04-02, 10:35
Så blir man fet?

Du får en ofördelaktig fettinlagring kring magen.

Se t.ex. http://www.whiplashinfo.se/pressmed/sahlgrenska/langvarig_stress_kan_ge_bukfetma.htm för en sammanfattning.

Mycket träning och dåliga kostvanor utan riktig återhämtning är långvarig stress!

Fatcan
2009-04-02, 21:56
Fatcan,

Tror du att han har det problemet? Att han tränar så mycket att han blivit tjockare runt magen på grund av konstant höga kortisolnivåer? Isåfall borde vi ha en hel del småfeta anorektiker. Och som vanligt har du inga belägg för det du säger *whatever*

Men det inlägget var konstruktivt menar du?

Vad spelar det för roll? Var ditt inlägg konstruktivt?

mikaelj
2009-04-02, 22:09
Isåfall borde vi ha en hel del småfeta anorektiker.

Ägnar de sig ofta åt löpning? Vad jag märkt är (långa) promenader vanligare, och de ger inte förhöjda kortisolnivåer.

Tror du att han har det problemet? Att han tränar så mycket att han blivit tjockare runt magen på grund av konstant höga kortisolnivåer?

Se mitt tidigare svar om träning, kost och återhämtning. Med tillägget att kortisol trycker ned testosteronnivåer och styrhormonet för sköldkörtelhormoner.

Jag tycker inte att en dålig kosthållning och dåliga träningsvanor är något att bortse från.

Fatcan
2009-04-02, 22:46
Ägnar de sig ofta åt löpning? Vad jag märkt är (långa) promenader vanligare, och de ger inte förhöjda kortisolnivåer.

Ingen aning, men dom kanske borde börja löpa för att bli lite fetare...

Eddie Vedder
2009-04-03, 04:50
Vad spelar det för roll? Var ditt inlägg konstruktivt?

Ja eftersom jag är moderator och försöker hålla ordning i trådarna. Ditt inlägg till mikaelj var ett skitinlägg helt enkelt, helt irrelevant och bara otrevligt. Så nu vet du det och kan diskutera vidare istället.

mikaelj
2009-04-03, 06:14
Fatcan & Trance,

Anorektiker blir ofta svullna av ödem, trots att de är oerhört magra. Stress ger ökad fettinlagring, men om det är signifikant i det här fallet är oklart. Det håller jag med om. Det är däremot känt att stress (= dålig sömn, överträning, psykisk stress) är en riskfaktor vad gäller bukfetma. Bara funkar så.

Så, magplufsigheten behöver alltså i det här fallet inte bero på fetma, men vid hög stress binder kroppen vätska. Med allt annat konstant tycker jag att stress låter som en trolig orsak -- hur stor andelen vätska mot fett det är är som sagt oklart.

Handcuff
2009-04-03, 06:31
Jag är balettdansare och börja känna press på mig att vara slankare, min mage är faktiskt väldigt smal men den ser ofta pluffsig ut och putar lite.

Alla magar putar, de ska puta. Det finns en massa tarmar och annat där inne som gör att en putar ut. Det går inte att göra något åt det..så är människan skapt. Ungefär som att dina knän är hårda...de bara är det :)

Det du kan göra är att gå omkring och dra in magen. Men puta kommer den aldrig sluta göra.