handdator

Visa fullständig version : Deffning vilken tid ska man ta sina drinkar

Waardahl
2009-03-08, 22:43
Hejsan jag ska börja deffa nu och jag ska ta två protein drinkar varje dag men jag undra när bör jag ta dem jag, jag tänker ta en på morgon till frukosten men sedan undra jag om jag ska ta den nästa till skolmaten eller klockan halv 12 eller kanske senare på kvällen kring 8 typ så man har något när man går lägger sig. En vanlig dag ser ut såhär jag kliver upp 7 käkar frukost sedan käkar jag lunch på skolan kring 11 halv 12 sedan slutar jag halv 4 och då drar jag gymma sedan så tar jag en gainer efter gymmet sedan kommer jag hem halv 6 då jag käkar mat. Så när börja jag lägga in mina två protein drinkar.

greken2000
2009-03-08, 22:46
ta den en efter gymmet, eller så kan du ju alltid byta ut mat mot alla dessa drinkar.

Billybilly
2009-03-08, 22:57
ta den en efter gymmet, eller så kan du ju alltid byta ut mat mot alla dessa drinkar.

Det är väl ändå inte mening att kosttillskott ska vara en slags måltidsersättare? Som ordet nämner, så är det väl mer ett tillskott för att komma upp till de antal gram du vill få i dig?

Sen är jag ingen kosttillskottsexpert, men det känns som något är fel när vi använder pulver som ersättning för mat, eller du kanske bara var ironisk? ;)

greken2000
2009-03-08, 23:12
menade bara att han kunde byta ut det mot tex, kyckligfile, keso osv mot mat, vilket är mer mättande än en drink, men det är upp till honom jag tycker mat funkar bättre för mig.:P

CVN
2009-03-08, 23:27
Det spelar absolut ingen roll när du tar dina proteindrinkar, ta dem efter behov skulle jag säga. Själv kör jag 1 ca 1 timma efter gym och 1 runt kl 8 på kvällen.

sz0
2009-03-08, 23:47
Lägg dina två proteindrinkar efter deffen tillsammans med gainern.

ThisIsTheOne
2009-03-09, 09:12

Att dricka proteindrinkar som tillskott under en deff - när extra högt proteinintag är viktigt - måste väl enbart vara positivt? Varför skulle han vänta med dem till efter deffen?

Langster
2009-03-09, 09:35
Att dricka proteindrinkar som tillskott under en deff - när extra högt proteinintag är viktigt - måste väl enbart vara positivt? Varför skulle han vänta med dem till efter deffen?

Det MÅSTE det inte alls vara. Även proteinpulver innehåller kcal, ibland mer än vad folk tror. Ska man ha ett strikt kostschema så gör man nog klokt i att basera det till största del på vanlig mat, eftersom det både är mer näringsrikt och mer mättande. Proteindrinkar är inte "gratis" protein för kroppen, utan ett sätt att ganska snabbt få upp mängden kcal i kosten.
Men självklart kan man äta proteinpulver om man känner att det är svårt att få i sig den mängd protein man tänkt sig med maten, men det är inte bättre än någon annan proteinkälla, bara enklare.

De har nog en bättre plats i en mer oplanderad diet, alltså inte en deff/diet som bör vara väldigt välplanerad. Då är de väldigt praktiska att ta om man känner att man inte fått i sig tillräckligt protein.

Efter träning är det dock alltid praktiskt att ta en proteindrink eller liknande om man vet att man inte kommer att få i sig någon mat på ett tag eller vet med sig att aptiten inte är på topp efteråt. Men även de kalorierna måste självklart tas med i planeringen.

Eldhroka
2009-03-09, 10:22
Det MÅSTE det inte alls vara. Även proteinpulver innehåller kcal, ibland mer än vad folk tror. Ska man ha ett strikt kostschema så gör man nog klokt i att basera det till största del på vanlig mat, eftersom det både är mer näringsrikt och mer mättande. Proteindrinkar är inte "gratis" protein för kroppen, utan ett sätt att ganska snabbt få upp mängden kcal i kosten.
Men självklart kan man äta proteinpulver om man känner att det är svårt att få i sig den mängd protein man tänkt sig med maten, men det är inte bättre än någon annan proteinkälla, bara enklare.

De har nog en bättre plats i en mer oplanderad diet, alltså inte en deff/diet som bör vara väldigt välplanerad. Då är de väldigt praktiska att ta om man känner att man inte fått i sig tillräckligt protein.

Efter träning är det dock alltid praktiskt att ta en proteindrink eller liknande om man vet att man inte kommer att få i sig någon mat på ett tag eller vet med sig att aptiten inte är på topp efteråt. Men även de kalorierna måste självklart tas med i planeringen.

+1
Bra skrivet.

Dan S
2009-03-09, 12:04
Jag får i mig över 200g protein om dagen från maten, även om jag inte siktar specifikt på ett högt protein intag. Detta är ju dock bulk, men hur som helst är det inga problem att äta lite mer utav proteinkällan istället för mycket pasta/ris/potatis. Proteindrink tar du ju givet efter träningen, och kommer du inte upp i de mängder protein du vill ha. kanske 2g / kg så ta den i samband med frukosten, frukost för mig brukar vara extremt proteintorrt.

ThisIsTheOne
2009-03-09, 12:10

Där ser man. Jag lyfter på hatten och tackar för informationen (slash uppläxningen).

Morty
2009-03-09, 12:58
Som en liten kapning av tråden, vad tycker de visa och lärda om att börja dagen med en insulintopp? Jag funderar på att inleda dagen under deff med 10-15 gram vassle, för att sedan köra den klassiska gröten.

mikaelj
2009-03-09, 13:32
Som en liten kapning av tråden, vad tycker de visa och lärda om att börja dagen med en insulintopp? Jag funderar på att inleda dagen under deff med 10-15 gram vassle, för att sedan köra den klassiska gröten.

Som en kapning av "de vise och lärde": varför inte äta en frukost med protein i, utöver kolhydraterna i gröten? Mer ost, ägg, kött, etc.

Morty
2009-03-09, 13:36
Som en kapning av "de vise och lärde": varför inte äta en frukost med protein i, utöver kolhydraterna i gröten? Mer ost, ägg, kött, etc.

Jag kokar min gröt med mjölk. Möjligt att det blir ett ägg till och mindre mängd gryn under deff, vi får se hur lågt jag kan gå och fortfarande kunna njuta av träning.

Eddie Vedder
2009-03-09, 18:01
Som en liten kapning av tråden, vad tycker de visa och lärda om att börja dagen med en insulintopp?

Insulintopp bara för sakens skull känns för mig helt obegripligt. Finns inte en enda psitiv anledning som jag kan se det.

Att eftersträva vasslens stimulering av muskelproteinsyntes en viss tid innan du käkar kanske kan vara ett motiv i såfall men egenvärdet i insulintoppen kan jag inte förstå alls.:confused:

Morty
2009-03-09, 23:45
Insulintopp bara för sakens skull känns för mig helt obegripligt. Finns inte en enda psitiv anledning som jag kan se det.

Att eftersträva vasslens stimulering av muskelproteinsyntes en viss tid innan du käkar kanske kan vara ett motiv i såfall men egenvärdet i insulintoppen kan jag inte förstå alls.:confused:

Tänkte typ "Hi goodmorning in med gröten i musklerna nu". Lite larvigt kanske, inte som att jag har dåligt insulinkänslighet eller något.

Eddie Vedder
2009-03-10, 07:05
Tänkte typ "Hi goodmorning in med gröten i musklerna nu". Lite larvigt kanske, inte som att jag har dåligt insulinkänslighet eller något.

Nej då är det väl onödigt att försöka försämra den också.;)

Din måltid med gröt kommer ju i sig stimulera till insulinfristtning. Sannolikt mer än nog för vad som behövs för att kunna lagra in glykogen och transportera andra näringsämnen ut i cellerna.

Ju mindre insulin för att åstadkomma samma effekt desto bättre.

Morty
2009-03-10, 11:44
Nej då är det väl onödigt att försöka försämra den också.;)

Din måltid med gröt kommer ju i sig stimulera till insulinfristtning. Sannolikt mer än nog för vad som behövs för att kunna lagra in glykogen och transportera andra näringsämnen ut i cellerna.

Ju mindre insulin för att åstadkomma samma effekt desto bättre.

:thumbup:

vicarious
2009-03-10, 18:00

En gainer innehåller redan massa protein. Vad hände med påståendet om att kroppen bara kan ta upp ca 20g protein "i taget"?

Eddie Vedder
2009-03-10, 18:02
Vad hände med påståendet om att kroppen bara kan ta upp ca 20g protein "i taget"?

När det handlar om vassle helt ensamt i pulverform förefaller det kunna vara så. Men inte när det gäller en måltid eller t.ex. vasslepulver blandat med mjölk.

vicarious
2009-03-10, 18:15
När det handlar om vassle helt ensamt i pulverform förefaller det kunna vara så. Men inte när det gäller en måltid eller t.ex. vasslepulver blandat med mjölk.

Hur blir det annorlunda med mjölk? Består inte huvuddelen av proteinet i mjölk också av vassle, eller är jag ute och cyklar nu?

Eddie Vedder
2009-03-10, 18:25
Hur blir det annorlunda med mjölk? Består inte huvuddelen av proteinet i mjölk också av vassle, eller är jag ute och cyklar nu?

Mjölkens protein är till 80% kasein, dvs väldigt långsamt. Dessutom en viss mängd laktos som saktar ner samt fett i varierande mängd.

Fet mjölk förefaller ge bäst effekt på muskelproteinsyntes efter träningen faktiskt.

vicarious
2009-03-10, 18:33
Mjölkens protein är till 80% kasein, dvs väldigt långsamt. Dessutom en viss mängd laktos som saktar ner samt fett i varierande mängd.

Fet mjölk förefaller ge bäst effekt på muskelproteinsyntes efter träningen faktiskt.

Så var det, jag hade blandat ihop det. Tack för ditt svar Eddie!

Hursomhelst, det jag ville komma till var att, varför blanda ihop proteinpulvret med gainern efter träning som sz0 skrev, om det nu stämmer att man bara kan ta upp 20g vassle i runda slängar per tillfälle? Isånnafall vore det ju slöseri, eftersom gainern även den innehåller vassleprotein.

Men så det du menar är att om man t ex blandar sin gainer med mjölk istället för vatten kan man teoretiskt sett ta upp mer än ca 20g vassleprotein per tillfälle?

Jag är förvirrad när det kommer till detta men jag förstår att det är svårt att ge ett rakt och utförligt svar eftersom det hela är svårstuderat.

944RS
2009-03-10, 18:41
Budskapet i sz0:s inlägg var nog mer menat att drinkarna inte är ett nödvändigt ont under deff utan kanske gör mer nytta under uppbyggnadsfas med extra kcal/protein behov.

Eddie Vedder
2009-03-10, 18:53
Så var det, jag hade blandat ihop det. Tack för ditt svar Eddie!

Hursomhelst, det jag ville komma till var att, varför blanda ihop proteinpulvret med gainern efter träning som sz0 skrev, om det nu stämmer att man bara kan ta upp 20g vassle i runda slängar per tillfälle? Isånnafall vore det ju slöseri, eftersom gainern även den innehåller vassleprotein.

Men så det du menar är att om man t ex blandar sin gainer med mjölk istället för vatten kan man teoretiskt sett ta upp mer än ca 20g vassleprotein per tillfälle?

Jag är förvirrad när det kommer till detta men jag förstår att det är svårt att ge ett rakt och utförligt svar eftersom det hela är svårstuderat.

För det första tror jag, precis som 944RS påpekat, att du har missförstått hela poängen i det sz0 skrev. H*n menade att både drinkar och gainer kan vara något att väntra med tills deffen är över. Men inte att det skulle blandas.

I vilket fall som helst handlar det om upptagshastighet över tarmmembranet och saktas magsäckstömningen ner ges även mer tid för vasslen att ta sig in i kroppen.

Vidare är det även en fråga om oxidation av proteinet och den är också högre om vasslet är ensamt jämfört med om det tas upp långsammare. Majoriteten av ALLT dietärt protein oxiderar vidare som energikälla men just rent vassle är extremt.

Morty
2009-03-10, 21:42
Mjölkens protein är till 80% kasein, dvs väldigt långsamt.

Men efter träning så är kasein likvärdigt med vassle. I hastighet, dvs.

Eddie Vedder
2009-03-11, 06:11

Proteinsyntesen stimuleras likvärdigt. Det är det enda jag sett i studier. Har du några siffrar på upptagshastighet och andel som oxiderar jämfört med vassle?

För det visste jag inte att det var samma.

Om det nu är så.

Scratch89
2009-03-11, 15:49

Du har nog blandat ihop det.

EDIT: Eddie hade såklart skrivit inlägget ovan...

Morty
2009-03-11, 18:07
Proteinsyntesen stimuleras likvärdigt. Det är det enda jag sett i studier. Har du några siffrar på upptagshastighet och andel som oxiderar jämfört med vassle?

För det visste jag inte att det var samma.

Om det nu är så.

Du har nog blandat ihop det.

EDIT: Eddie hade såklart skrivit inlägget ovan...

Verkar vara så!

Då ploppar det genast upp lite frågor. Om kasein är likvärdigt i att öka proteinsyntesen, men i övrigt inte är likvärdigt vassle, är det då inte fördelaktigt att inta kasein iom att vassle även ökar nerbrytningen?

Eddie Vedder
2009-03-11, 18:09
vassle även ökar nerbrytningen?

Va:confused:

Morty
2009-03-11, 18:46
Va:confused:

Vassle ökar proteinnedbrytningen, inte minskar den.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1285826&postcount=2

Visst kan man använda Grub som källa? ^^

Eddie Vedder
2009-03-11, 18:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1285826&postcount=2

Visst kan man använda Grub som källa? ^^

Nu angav ju inte Grub någon referens men jag gissar att det stämmer och att din länkade post inte är tagen ur sitt sammanhang.

Och är det så kan det ju kanske finnas extra fog för kasein efter passet.

Rahf
2009-03-11, 19:04
Verkar vara så!

Då ploppar det genast upp lite frågor. Om kasein är likvärdigt i att öka proteinsyntesen, men i övrigt inte är likvärdigt vassle, är det då inte fördelaktigt att inta kasein iom att vassle även ökar nerbrytningen?

Vassle har ingen effekt på nedbrytningen. Den ökar den inte.

Morty
2009-03-11, 23:27
Nu angav ju inte Grub någon referens men jag gissar att det stämmer och att din länkade post inte är tagen ur sitt sammanhang.

Och är det så kan det ju kanske finnas extra fog för kasein efter passet.

Det pratas ju om att en mix är det optimala. Jag skummade bara snabbt igenom tråden, jag var mest väldigt glad med att jag lyckades att hitta rätt med söksystemet :p

Vassle har ingen effekt på nedbrytningen. Den ökar den inte.

Han går emot Grub! Nu blir det spännande! Kanske en expertkommentar från Grub? *popcorn*