Visa fullständig version : En osannolikhet inom Islam.
Ja, eftersom ingen vet idag hur det är så de enda logiska är ju att anta. Och när allt kommer omkring så känns de logiskt för mig. Och om någon annan där ute känner detsamma så är det bara roligt att kunna hjälpa till :)
Du borde läst Trance länk om människans historia. År 0 var inte alls någon vändpunkt. Faktum är att en stor del av grunden till vår moderna civilisation lades långt innan det. Under medeltiden då kristendomen hade ett enormt inflytande så var det inte direkt goda tider. Vi hade en betydligt bättre utveckling efteråt, med minskat inflytande från kyrkan.
Jag menar inget illa när jag säger att jag inte läst just dina inlägg, utan kände bara att det behövdes en motvikt mot alla de som väljer att gå in med tanklös religionsbashing. Så om jag förstod dig var det oavsiktligt.
Det är lite för vanligt förekommande att en diskussion kring religion handlar om religionen tolkad av de som inte alls ens orkat sätta sig in i den. Det var en tanke som väcktes i mig när jag för en tid sedan hörde en (svensk, som barn döpt in i en protestantisk församling) person raljant invända mot den kristna läran på grund av arvssynden.
Du är en väldigt smart person ska du veta :) Du förstod mig (omedvetet iförsig) men det var de viktiga för mig. Sen att ni inte håller med är en helt annan sak. :)
Du borde läst Trance länk om människans historia. År 0 var inte alls någon vändpunkt. Faktum är att en stor del av grunden till vår moderna civilisation lades långt innan det. Under medeltiden då kristendomen hade ett enormt inflytande så var det inte direkt goda tider. Vi hade en betydligt bättre utveckling efteråt, med minskat inflytande från kyrkan.
Jag säger inte att precis just runt 0 så vände det. Men NÅGOT hände runt dessa åren som gjort att vi är här idag. Tänk dig själv. Vi har funnits i 200 000 år. Varför gick utvecklingen så långsamt innan tron kom in i bilden?
Och jag tror att de var så som jag har förklarat iaf. Som sagt, ni behöver inte hålla med. Skönt bara att iaf en person förstår min synvinkel. Alltid lika uppskattat.
Peace
Jag säger inte att precis just runt 0 så vände det. Men NÅGOT hände runt dessa åren som gjort att vi är här idag. Tänk dig själv. Vi har funnits i 200 000 år. Varför gick utvecklingen så långsamt innan tron kom in i bilden?
Och jag tror att de var så som jag har förklarat iaf. Som sagt, ni behöver inte hålla med. Skönt bara att iaf en person förstår min synvinkel. Alltid lika uppskattat.
Peace
http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_religion
http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_religion
Trance. Jag pratar inte om religion. jag pratar om tron. Religion är något vi har skapat. Och eftersom det är människan som skapat religionen så klart som fan det inte är felfrit. Ingen människa är perfekt och det tror jag vi har bevisat idag. Jag vet att allt som står i bibeln eller koranen inte är sanning. Det skulle vara omöjligt. Människorna som skrev böckerna har säkert någonstanns missuppfattat vad "mesias" menade.
Alright, men varför har ingen kommit med det motargumentet här då? Har hängt med länge här så jag vet att ni är sjukt bra på att argumentera. Därför jag ens postade :)
Vi försöker igen, sen går jag och pratar med en vägg. INNAN Jesus kom så började människor samlas i städer. Då kunde man och blev tvungen att utbyta idéer. Man skaffade lagar, politik, teater, började filosofera. Skriften var ett måste eftersom man interagerade med andra och var tvungen att bokföra vissa saker då man hade ägodelar och slavar osv.
I Egypten i och med att Nilen översvämmade så kom man på geometri för att kunna hålla koll på sitt jordbruk vid floden. Man var tvungen att lära sig läsa solen och tiden också för att kunna tima översvämningarna.
Babylonerna kartlade stjärnhimlen långt innan Jesus kom och kunde komplicerad matematik som potens, ekvation, exponent, logaritm, konjugat, kvadrering, pythagoras osv. Man kunde även roten ur 2 med 5 korrekta decimaler, återigen INNAN JESUS.
I och med allt det här så kunde utveckligen ta fart. Att Jesus råkade födas efter att filosofin dragit igång i Grekland är en slump och Jesus ÄR INTE förklaringen till människans fina utveckling.
Trance. Jag pratar inte om religion. jag pratar om tron.
Nu blev jag nyfiken, definiera religion och tro.
Nu blev jag nyfiken, definiera religion och tro.
hehe, gjorde posten längre :) Säg till om jag ska förklara närmare.
hehe, gjorde posten längre :) Säg till om jag ska förklara närmare.
Ja det måste du nog. Först säger du att Jesus är anledningen, sen backar du lite och säger att "nånting" hände runt Jesus födelse. Sen pratar du inte ens längre om religion utan om tro. Förklara närmare pls.
Vi försöker igen, sen går jag och pratar med en vägg. INNAN Jesus kom så började människor samlas i städer. Då kunde man och blev tvungen att utbyta idéer. Man skaffade lagar, politik, teater, började filosofera. Skriften var ett måste eftersom man interagerade med andra och var tvungen att bokföra vissa saker då man hade ägodelar och slavar osv.
I Egypten i och med att Nilen översvämmade så kom man på geometri för att kunna hålla koll på sitt jordbruk vid floden. Man var tvungen att lära sig läsa solen och tiden också för att kunna tima översvämningarna.
Babylonerna kartlade stjärnhimlen långt innan Jesus kom och kunde komplicerad matematik som potens, ekvation, exponent, logaritm, konjugat, kvadrering, pythagoras osv. Man kunde även roten ur 2 med 5 korrekta decimaler, återigen INNAN JESUS.
I och med allt det här så kunde utveckligen ta fart. Att Jesus råkade födas efter att filosofin dragit igång i Grekland är en slump och Jesus ÄR INTE förklaringen till människans fina utveckling.
Mm du har helt rätt. Men nu måste du förstå hur jag tänker här. Allt det du säger stämmer. Men jag säger det igen: Vi har levt i 200 000 år. Men utvecklingen sattes igång på riktigt för bara ett par tusen år sedan.(vet ej exakt, men låter logiskt då alla trodde på någon slags Gud även innan det).
Det är inte min poäng. Min poäng är att ca 1% (2000år/200 000år) av tiden människan levat så har vi kommit såhär långt. Förstår ni inte hur sjukt det är? Kan det inte vara en tro bakom detta? Att människan fick hopp. Tack vare att mesias kom och sade till människorna vad som är rätt och fel. Moral alltså.
Som sagt, bara de jag tror :) Har jag gjort hela tiden. Och om bara en enda människa på detta forum förstår hur jag tänker så blir jag mer än tacksam. Sen att ni inte håller med är som sagt en helt annan sak.
Peace
Från wikipedialänken Trance postade:
"It is to the Neolithic that most historians trace the beginnings of complex religion.[45][46][47] Religious belief in this period commonly consisted in the worship of a Mother Goddess, a Sky Father, and of the Sun and Moon as deities.[citation needed] (see also Sun worship). Shrines developed, which over time evolved into temple establishments, complete with a complex hierarchy of priests and priestesses and other functionaries. Typical of the Neolithic was a tendency to worship anthropomorphic deities. The earliest surviving religious scriptures are the Pyramid Texts, produced by the Egyptians (dating back to 3100 B.C.E)."
Så religion fanns över 3000 år tidigare.
En rätt stor vändpunkt var för att man gick från jägare och samlare till jordbrukssamhällen.
Mm du har helt rätt. Men nu måste du förstå hur jag tänker här. Allt det du säger stämmer. Men jag säger det igen: Vi har levt i 200 000 år. Men utvecklingen sattes igång på riktigt för bara ett par tusen år sedan.(vet ej exakt, men låter logiskt då alla trodde på någon slags Gud även innan det).
Det är inte min poäng. Min poäng är att ca 1% (2000år/200 000år) av tiden människan levat så har vi kommit såhär långt. Förstår ni inte hur sjukt det är? Kan det inte vara en tro bakom detta? Att människan fick hopp. Tack vare att mesias kom och sade till människorna vad som är rätt och fel. Moral alltså.
Som sagt, bara de jag tror :) Har jag gjort hela tiden. Och om bara en enda människa på detta forum förstår hur jag tänker så blir jag mer än tacksam. Sen att ni inte håller med är som sagt en helt annan sak.
Jag tror nog alla förstår vad du tänker, problemet är att du tänker fel.
Utveckling katalyserar utveckling, därmed är utvecklingskurvan exponentiell. Vad är det som är konstigt?
Jag håller inte med men du är helt enkelt för trevlig för att jag ska tycka det är värt att fortsätta mopsa mig ;)
Bra om tron gör dig lycklig, även om jag tror du hade vart lika lycklig om du inte haft den.
Ja det måste du nog. Först säger du att Jesus är anledningen, sen backar du lite och säger att "nånting" hände runt Jesus födelse. Sen pratar du inte ens längre om religion utan om tro. Förklara närmare pls.
Jag menar att det är tack vare "mesias" som vi är här idag. Tack vare att vi började TRO på någonting. Sen att tron blev uppdelad i kristendomen, judendomen och islam är något jag personligen inte tror "mesias, jesus(vad ni nu vill kalla den människan) hade velat. Men det blev missförstånd. För att människan inte är perfekt. Men människan behöver inte vara perfekt heller. Jämnför bara hur vi har levt de senaste århundranden jämnför med ett par tusen år sedan. Radikal skillnad. Moral har kommit till. Fanns inte innan. Då kriga vi bara. Trodde livet handla om makt. Men det gör de inte!
Kan försöka sammanfatta det såhär: Tack vare att Jesus(om det nu var en vanlig eller onaturlig människa spelar ingen roll) gav en tro som medföre moral så har vi börjat känna av sympati för andra människor. Vilket medför att man förstår sig på andra människor och det är där kärleken kommer in i bilden.
Det är något som iaf jag inte tror fanns innan "mesias" föddes.
Förstår någon hur jag menar?
Från wikipedialänken Trance postade:
"It is to the Neolithic that most historians trace the beginnings of complex religion.[45][46][47] Religious belief in this period commonly consisted in the worship of a Mother Goddess, a Sky Father, and of the Sun and Moon as deities.[citation needed] (see also Sun worship). Shrines developed, which over time evolved into temple establishments, complete with a complex hierarchy of priests and priestesses and other functionaries. Typical of the Neolithic was a tendency to worship anthropomorphic deities. The earliest surviving religious scriptures are the Pyramid Texts, produced by the Egyptians (dating back to 3100 B.C.E)."
Så religion fanns över 3000 år tidigare.
En rätt stor vändpunkt var för att man gick från jägare och samlare till jordbrukssamhällen.
Du missar min poäng. Jämnför 5000 år sedan(som det nu blir om religionen började då) med 200 000 år som människan funnits. Slutsatsen jag kan dra iaf är att en TRO är bra för mänskligheten.
Men det är bara min personliga slutsats :) Blir bara glad om någon förstår hur jag menar.
Kanske ska det som sägs bara tydas som en metafor för att man blir belönad i himmlen
Återigen så var det bra mycket mer än 2000 år sedan, långt innan någon Jesus. Mongar gav flera bra exempel på varför utvecklingen tog fart, och det bygger inte på tro. Det var också människans utveckling som var orsaken till moral och etik; tidigare hade man kunnat leva efter väldigt enkla regler, men i mer komplexa samhällen måste man ha ett mer avancerat förhållningssätt till varandra.
Jag håller inte med men du är helt enkelt för trevlig för att jag ska tycka det är värt att fortsätta mopsa mig ;)
Bra om tron gör dig lycklig, även om jag tror du hade vart lika lycklig om du inte haft den.
Hehe ber om ursäkt om jag inte kan förklara så bra :)
Du har helt rätt. Det viktigaste är att man är lycklig, sen spelar det ingen roll vart lyckan kommer ifrån. Tror däremot inte dagens människor är lika lyckliga längre. Vi grubblar bara om alla "problem"(Som vi själva skapat i grund och botten).
Jag har gjort de hela mitt liv. Sen började jag tänka efter. "Fan måste det vara såhär?" Men men.. Tron har hjälpt mig att bli lycklig iaf :) Sen vart ni får eran lycka ifrån är ju oväsntligt så länge man är lycklig.
Peace and love!
Du missar min poäng. Jämnför 5000 år sedan(som det nu blir om religionen började då) med 200 000 år som människan funnits. Slutsatsen jag kan dra iaf är att en TRO är bra för mänskligheten.
Men det är bara min personliga slutsats :) Blir bara glad om någon förstår hur jag menar.
Tro mig, tro eller undran har alltid funnits men eftersom skriften inte fick fart förrän 3000f.kr. så har vi ingen vetskap om t.ex neandertalarnas tro.
Visst finns det grottmålningar sen 30000 f.skriften men de kan ju betyda vad som helst. Din slutsats tro=utveckling är något som vi alla förstår, men tyvärr så har du inga belägg för din slutsats och därför håller ingen (inte många här iaf) med dig.
Nu! Ska jag sluta skriva här. (tror jag)
Tro mig, tro eller undran har alltid funnits men eftersom skriften inte fick fart förrän 3000f.kr. så har vi ingen vetskap om t.ex neandertalarnas tro.
Visst finns det grottmålningar sen 30000 f.skriften men de kan ju betyda vad som helst. Din slutsats tro=utveckling är något som vi alla förstår, men tyvärr så har du inga belägg för din slutsats och därför håller ingen (inte många här iaf) med dig.
Nu! Ska jag sluta skriva här. (tror jag)
Och vad har du för belägg att människan alltid har trott då? Inga heller, eller hur? Jag tänker bara logiskt och då kommer jag fram till de här iaf. :)
Och vad har du för belägg att människan alltid har trott då? Inga heller, eller hur? Jag tänker bara logiskt och då kommer jag fram till de här iaf. :)
Exakt hur gör man när man tänker logiskt utan premisser?
Nu tvingar du mig skriva igen Människan har alltid trott/undrat (kanske inte enligt din definition) för att något annat vore galet.
Börjar det t.ex. regna så undrar man antingen varför det regnar eller skapar sig en teori.
Alla homo sapiens sapiens kanske inte undrade över regn men alla undrade de nog över något.
BobaFett
2009-04-19, 18:37
Jag är långt ifrån någon exeget, men står det verkligen i bibeln att jorden är platt och i centrum av solsystemet? Jag undrar om "solsystemet" överhuvudtaget nämns.
Jag vet inte om det är exakt så som jag skrev men jag vet att man trodde att jorden var platt, och att man hade en förklaring på universum där jorden var i mitten, månen och solen kretsade runt och stjärnorna var som dekoration. Självklart nämns inte solsystemet då, dåligt formulerat av mig. Jag tar det här ur huvudet och vet inte exakt vad som stod i bibeln.
BobaFett
2009-04-19, 18:38
Om islam kan jag alldeles för lite för att ens lägga mig i den diskussionen, men det har bevisligen inte hindrat ett flertal i den här tråden.
Bra sagt :thumbup:
Jag vet inte om det är exakt så som jag skrev men jag vet att man trodde att jorden var platt
Förlåt men nej det vet du inte eftersom det är fel. Det är en missuppfattning att människan trodde att jorden var platt. Att jorden var rund listades ut redan innan antiken och det har varit uppfattningen sen dess.
Kristendomen kommer i grunden från judendomen.
Vadå "kommer från"? Det här är inte nån filosofi vi snackar om, "Marx var influerad av Hegel" eller liknande. Vet du ens något om vad kristna själva anser om kristendomens relation till judendomen, eller vad Jesus sa om sig själv?
He said to them, "This is what I [Jesus] told you while I was still with you: Everything must be fulfilled that is written about me in the Law of Moses, the Prophets and the Psalms." Then he opened their minds so they could understand the Scriptures. He told them, "This is what is written: The Christ will suffer and rise from the dead on the third day, and repentance and forgiveness of sins will be preached in his name to all nations, beginning at Jerusalem. You are witnesses of these things. Luk. 24:44-48
Alltså kristendom och islam är typ 99% likadana. Bibeln är en viktig skrift i Islam t. ex. Det som har hänt i Judendom och kristendom har hänt i islam. Det som har hänt i Judendom har hänt i Kristendom. Största skillnaden är typ profeten Mohammed och att Jesus inte är gudomlig i Islam.
Nu kan jag inget om islams soteriologi och liknande men jag är mycket skeptisk till att de båda religionerna är "typ 99%" likadana. Oavsett så skiljer de sig ju på en väsentlig punkt; Jesus är vägen, sanningen och livet, och ingen kommer till Fadern utom genom honom. (Joh. 14:6) Han är även dörren, den som går igenom den dörren skall bli räddad. Står även att Jesus' offer på korset var tillräckligt, så varför någon efterkommande skulle vara nödvändig kan ju vara intressant att fråga sig.
Precis. Det är delade meningar om Jesus var mesias eller inte. Om han var dödlig eller inte. Om han verkligen var Guds son eller om han var en vanlig människa.
Trist att dessa tre religioner har krockat så mycket för sådana små saker.
Om han var dödlig? Tänker du på JDS nu eller menar du seriöst att några större samfund menar att människan Jesus faktiskt inte dog? Vad gäller Guds son så är Johannes 1 bra läsning.
BobaFett
2009-04-19, 18:46
Folk har aldrig trott att jorden är platt mer än att det idag finns folk som tror att det bor troll i skogen. Däremot har du rätt i att kyrkan gick emot den heliocentriska världsbilden.
Fel! Folk har visst trott att jorden var platt. Det var väl grekerna som kom på att den var rund tror jag.
Fel! Folk har visst trott att jorden var platt. Det var väl grekerna som kom på att den var rund tror jag.
Du kopplade ihop kristendomen med en syn på att jorden var platt, vilket är helt fel. Sen tog du typ tillbaka att det står i bibeln, men att du visste att man (då gissar jag att du menade kristna) trodde att jorden var platt. Självklart har alla möjliga teorier om jordens form funnits i historien, men att människan trodde att jorden var platt såsom människan trodde att jorden var centrum för universum är fel.
BobaFett
2009-04-19, 19:02
Förlåt men nej det vet du inte eftersom det är fel. Det är en missuppfattning att människan trodde att jorden var platt. Att jorden var rund listades ut redan innan antiken och det har varit uppfattningen sen dess.
Det är oklart i bibeln om just detta. Står typ att jorden sitter fast i sina fyra hörn. Och på nåt annat ställe står det att jesus kunde se hela jorden från ett högt berg. Jag tolkar det som att man menar att jorden är platt.
tntballe
2009-04-19, 19:11
Jag är långt ifrån någon exeget, men står det verkligen i bibeln att jorden är platt och i centrum av solsystemet? Jag undrar om "solsystemet" överhuvudtaget nämns. Däremot stämmer det att kyrkan opponerade sig mot den heliocentriska världsbilden och var ganska våldsam mot dess förespråkare. Överhuvudtaget finns en lång tradition av att använda religionen för att skaffa sig värdslig makt, som inte är särskilt trevlig. Å andra sidan är det inte heller fel att, som tidigare i tråden, peka på religionen som kunskapsbärare, då religiösa organisationer ofta arit kunskapscentra (i det kristna Europa kanske främst klostren).
Ett exempel:
Beror på hur man tolkar att gud enligt gamla testamentet fäste ljusen(sol,måne) och stjärnor på himmelens fäste.
I kombination med att Jesus i nya testamentet, förklarar hur himmelens stjärnor ska falla ner på jorden med liknelsen av ett fikonträd som fäller sina frukter.
Ganymedes
2009-04-19, 19:16
Vad gäller frågan om hur länge tro har funnits så behöver man inte ha skriftliga belägg för det. Arkeologiska utgrävningar har visat att även neandertalarna begravde sina döda med gåvor att ta med i nästa liv. Ett bevis för ett nästa liv har aldrig funnits. Därför är det en tro. Så nog har tron funnits betydligt längre än vad vissa vill göra gällande. Om den har varit med sedan dag 1 är en annan femma.
Jag har hittat ett "fel" inom religionen Islam, här följer problemet:
En muslimsk rättrogen man dör, han ska då belönas med att få korpulera oskulder i paradiset. Men varifrån ska man ta alla oskulder? För jag antar att paradiset befolkas av andra rättrogna, och då blir det ju ett enormt underskott på oskulder? Jag uppskattar att 1000 rättrogna muslimska män dör på varje oskuld, alltså blir det 1 oskuld till 1000 män. Och då blir underskottet 999 oskulder. Och eftersom varje rättrogen ska få ha samlag med 72 oskulder blir det på dessa 1000 män 72 000 oskulder som behövs. Men det finns bara 1. Alltså är underskottet för dessa 1000 män 71 999 oskulder.
Antar att det finns någon muslim eller religionsintresserad som kan förklara denna gåta? Jag hade ju gärna velat ta del av dessa 72 oskulder, men då vill jag baskemig ha lite bevis! *popcorn*
fk4-rQdqqyw
Men genom att föra in Gud i det hela så minskar du inte komplexiteten utan ökar den. Nu tillkommer frågor som när uppstod Gud, hur verkar Gud, vad består Gud av etc. Det blir helt enkelt inte enklare och mer logiskt för att man för in övernaturliga förklaringar.
Ja men det får du ju svar på i bibeln. Teologin försöker ju bygga upp en bild av Gud på samma sätt som fysikerna försöker bygga upp en bild av universum. De är i det avseendet mycket närbesläktade discipliner och lätta att kombinera för en seriös vetenskapsman.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.