handdator

Visa fullständig version : KemiB - Fördjupningsarbete - Ämne?

trollduva
2009-01-13, 22:09
Heej,

Jag läser just nu KemiB på gymnasiet (eller snarare nästan läst klart) och snart är det dags att göra ett fördjupningsarbete inom ett valfritt område.
Tänkte be om förslag på ämne?
Det får väldigt gärna handla om kost, träning, hälsa eller människokroppen. Men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Det finns ju en hel del om man säger så. Alla förslag mottages tacksamt. :)

ceejay
2009-01-13, 22:12
har fan bara tagit mig genom halva B-kursen än så länge :) sista delen svår?

shut teh face
2009-01-13, 22:13
Finns det någon speciell anvisning till arbetet?

Antingen väljer du något du redan kan och får det gjort (men även bra)
Eller så väljer du något intressant du inte kan något om, så lär du dig något nytt

trollduva
2009-01-13, 22:14
har fan bara tagit mig genom halva B-kursen än så länge :) sista delen svår?

Nej de tycker jag inte. Iof vet jag inte om ni har läst sakerna i samma ordning som oss. Men just nu håller vi på med Biokemi, sen blir det arbetet och sist har vi kvar analytisk kemi. Tycker vi tagit oss igenom dom värsta bitarna redan.

Scratch89
2009-01-13, 22:17
Hur lång tid pratar vi om här? Är det ett projektarbete på 100 poäng, eller bara ett par lektioner?

trollduva
2009-01-13, 22:21
Finns det någon speciell anvisning till arbetet?

Antingen väljer du något du redan kan och får det gjort (men även bra)
Eller så väljer du något intressant du inte kan något om, så lär du dig något nytt

Vi har inte fått någon instruktion än, tänkte börja fundera lite innan. Så man är ute i god tid.
Jag väljer hellre något nytt som jag inte kan. Det är ju det som är själva meningen med skolan, lära sig nya saker ;)

Hur lång tid pratar vi om här? Är det ett projektarbete på 100 poäng, eller bara ett par lektioner?

Jag tror vi har ungefär 4 veckor på oss, ca 3 lektioner i veckan. Men vi ska garanterat lägga mer än lektionstid på arbetet.

shut teh face
2009-01-13, 22:24
Astrokemi är något jag skulle kollat lite på. :)

Scratch89
2009-01-13, 22:28
Ptja, jag hade letat rätt på aktuell forskning om sötningsmedel och sedan gjort en tjusig powerpointpresentation. Sötningsmedel är alltid ett bra sätt att få debatt och få ens kvart, eller vad det nu är, att gå snabbt.

Scratch89
2009-01-13, 22:32
En annan grej jag kom att tänka på, som är betydligt mer praktisk, är att göra näringsanalys på mat. Fråga din lärare om ni har tillgång till en autoklav, och om ni kan frystorka mat.

Då tar du random rätt (typ, Big Mac & Co på McDonalds), mixar ner det, frystorkar och sedan kan du med rätt så lätta metoder få reda på näringsinnehållet.

Beroende på vad som finns för utrustning, kan du få fram fett, protein, mineraler, vitaminer och kolhydrater (by difference). Riktigt kul, faktiskt.

Loke
2009-01-13, 22:40
Ptja, jag hade letat rätt på aktuell forskning om sötningsmedel och sedan gjort en tjusig powerpointpresentation. Sötningsmedel är alltid ett bra sätt att få debatt och få ens kvart, eller vad det nu är, att gå snabbt.

Håller med principen, ta något som skapar debatt. Det är roligare och är vanligtvis något som imponerar läraren, iaf om du tar tillfället i akt och är aktiv i debatten och kommer med många inlägg som visar på kunskap om ämnet i både djup och bredd.

villemannen
2009-01-13, 22:41
En annan grej jag kom att tänka på, som är betydligt mer praktisk, är att göra näringsanalys på mat. Fråga din lärare om ni har tillgång till en autoklav, och om ni kan frystorka mat.

Då tar du random rätt (typ, Big Mac & Co på McDonalds), mixar ner det, frystorkar och sedan kan du med rätt så lätta metoder få reda på näringsinnehållet.

Beroende på vad som finns för utrustning, kan du få fram fett, protein, mineraler, vitaminer och kolhydrater (by difference). Riktigt kul, faktiskt.

Att analysera mängd protein tar väldigt lång tid såvidare man inte har tillgång till Kjelldahl-utrustning. Däremot om ni har en GC (gas chromatografi) så kan man analysera fettsammansättning i olika livsmedel, faktiskt ganska enkelt och samtidigt kul.

Scratch89
2009-01-13, 22:44
Att analysera mängd protein tar väldigt lång tid såvidare man inte har tillgång till Kjelldahl-utrustning. Däremot om ni har en GC (gas chromatografi) så kan man analysera fettsammansättning i olika livsmedel, faktiskt ganska enkelt och samtidigt kul.

Har man fyra veckor på sig är det inga problem.

Shajjn
2009-01-14, 08:28

Vet trådskaperskan hur hon ska tolka och överföra ett antal toppar från en gaskromatografi till "fettsammansättning"?
Om man sedan inte kan något om gaskromatografi, elueringsprinciper osv osv, hur ska hon då få fram "rätt" toppar?

Tänker ni er att hon ska använda en spektrometer till proteinmängds analys?

Scratch89
2009-01-14, 10:10
En del av fördjupningsarbetet är väl att lära sig hur det funkar? Det är inte direkt svårt att lära sig tolka det, och dessutom har hon en lärare närvarande.

EDIT: Ah, trodde att du kommenterade mitt inlägg. Fettsammansättning låter lite väl överkurs. Däremot är det kul att leta efter aminosyror. :)

Mehdi
2009-01-14, 13:52
GC är bara glömma. Det hinner man inte på så kort tid. Du måste kunna optimera körningen med bärgashastighet/tryck, injektionsteknik, kunna programmera ett värme-temperaturprogram, val av kolonn, detektor, kalibrering etc.

Ett lättare val är HPLC fastän dock inte mycket mindre komplext.

Jag har tyvärr inget bra tips på ämne, men jag själv tycker det är intressant hur biokemiska reaktioner sker mha mekanismer, dvs hur elektroner och enskilda atomer växlas mellan olika molyker och hur själva "handeln" sker än att bara tänka, "Enzym A reagerar med ämne B och så är det klart".