Visa fullständig version : Vem ska se finalen i JVM inatt?
Vem av er koloiter ska sitta uppe inatt och se våra småkronor krossa Kanada ?
Jag tror på vinst för sverige med 4-2 !
WHITEFOLKS
2009-01-05, 20:26
Givet att man kollar matchen, har sett alla hittills och tänker inte sluta nu :D
DarcyGrahn
2009-01-05, 20:28
Jag ska se iaf :)
Jajemen laddat med öl, chips och godis.
Carolinew
2009-01-05, 20:28
Om jag är vaken så kollar jag nog :)
Me too! Matchen mot Ryssland var epic.
Jag ska kolla, mest för att jag håller på Brynäs och älskar o se Markström in action
Absolut!
Har bara sett Slovakien-matchen innan, men den var ju helt underbar.
Kaboffastar
2009-01-05, 20:35
Men är ni helt jävla sluta eller.
tid/kanal? undrar Palme och jag
men ffs.
http://tv.nu
SVT inatt
edit: svt1 01.15
Tack :) Ska helt klart följa grabbarna! Har inte sett nån match men hört att de är riktigt vassa iår, tar de canada?
Givet, efter OS är detta det största inom landslagshockey. För att inte snacka om hur kul hockey som spelas..:hbang:
Givet, efter OS är detta det största inom landslagshockey. För att inte snacka om hur kul hockey som spelas..:hbang:
Håller med dig helt klart där, hockey är så mycker roligare att se på, tycker det smäller på mycket mer, mer fart och mer individuella prestationer, kan bli lite tråkigt ibland när dom vill visa upp sig för mycket men det kan man leva med =)
Ja, men idag räcker de nog inte till mot Kanada :/
Det ska jag nog, har så skruvad dygnsrytm och hockeyn som spelas är riktigt rolig.
-vg5Kb-C8ZA&feature=related
Kan ses hur många gånger som helst.
Han dribblar fillingarna av Slovakerna.
MacGyver
2009-01-05, 21:12
Givet, sov fram till 15.00 idag för att orka stanna upp hela natten och har bunkrat upp med snacks och läsk. Hoppas på en jämn och fysisk match. Dessutom spelar Ryssland-Slovakien bronsmatch om ca 20 min som förhoppningsvis också blir sevärd. Opti TV-kväll med andra ord *popcorn*
godismagge
2009-01-05, 21:15
Jadå självklart kommer man följa matchen :hbang:
MacGyver
2009-01-05, 21:19
Startuppställningar: http://hfboards.com/showthread.php?t=591312
kalajset
2009-01-05, 21:26
Tydligen så ska jag nog göra detta. Har laddat upp med kvarg...*whatever*
Kanadensisk press.
http://www.ottawacitizen.com/sports/hockey/world-junior-hockey-championship/index.html
http://www.vancouversun.com/sports/World+juniors+Hoping+take+fifth/1142911/story.html
http://www.edmontonjournal.com/Sports/Canada+guns+second+five/1142494/story.html
Mest läsning i ottawacitizen.
De verkar ha en helt annan nivå på snacket om vem som blir förstadraft, Tavernes eller Hedman, än vad jag upplever i sverige. "Matchen i matchen" osv.
Självklart, ska till och med lyxa till det med en bärs.
Jag tänker kolla och hålla tummarna, men jag tror inte juniorkronorna räcker till. Fast det kommer att bli en ovärdeelig erfarenhet för juniorerna och det är bra, för det är väl de här killarna som ska förstärka Tre Kronor i framtiden?
Jag tänker kolla och hålla tummarna, men jag tror inte juniorkronorna räcker till. Fast det kommer att bli en ovärdeelig erfarenhet för juniorerna och det är bra, för det är väl de här killarna som ska förstärka Tre Kronor i framtiden?
Ja det lär ju va dessa killar som är de stora stjärnorna om några år. Ett par iaf.
Finns det någonstans denna match kommer att livestreamas?
Har väldigt dålig mottagning på Svt 1 av någon anledning :S
Vore väldigt uppskattat om någon kunde hjälpa till!
laserapa
2009-01-05, 22:48
Matchbilden kommer vara såhär:
1:
Sverige ångar på som bara den 1a perioden och gör 2 mål, hela landslaget liksom vi här hemma är i eurofori och självförtroendet är på topp!
2:a
Kanada gör 2-1 pga av slarv. Sedan dundrar de in 2-2 i powerplay och nu har själv förtroendet vänt!
3:
Kanada gör sen 3-2 och sedan 4-2, Sverige reducerar i slutet till 4-3 men Kanada tar guldet!
SANNA MINA ORD!
Matchbilden kommer vara såhär:
1:
Sverige ångar på som bara den 1a perioden och gör 2 mål, hela landslaget liksom vi här hemma är i eurofori och självförtroendet är på topp!
2:a
Kanada gör 2-1 pga av slarv. Sedan dundrar de in 2-2 i powerplay och nu har själv förtroendet vänt!
3:
Kanada gör sen 3-2 och sedan 4-2, Sverige reducerar i slutet till 4-3 men Kanada tar guldet!
SANNA MINA ORD!
Ok men då behöver jag inte se matchen då! :thumbup:
Jag ska kolla, mest för att jag håller på Brynäs och älskar o se Markström in action
+1
Men även för att det är så kul att se småkronorna spela. Bättre fart, kaxigare och mer vilja än de stora grabbarna.
Finns det någonstans denna match kommer att livestreamas?
Har väldigt dålig mottagning på Svt 1 av någon anledning :S
Vore väldigt uppskattat om någon kunde hjälpa till!
svt.se har helt ok bild!
Lätt att klicka sig vidare till livestreamen.
svt.se har helt ok bild!
Lätt att klicka sig vidare till livestreamen.
Man tackar! Trodde det bara var eftersändningar där.
hoikka poika
2009-01-05, 23:53
-vg5Kb-C8ZA&feature=related
Kan ses hur många gånger som helst.
Han dribblar fillingarna av Slovakerna.
Snyggt som fan!
Där var bronsmatchen slut. 5-2 till ryssarna trots en bra insats av slovakerna.
Kebab-Arne
2009-01-06, 00:22
Skulle gärna sett men det sista jag behöver nu är en omvänd tidsrytm. Så blir att natta efter detta inlägg.
Hur många baklängesmål blir det pga att Erik Karlsson ska dribbla som sista man? Sverige må ha ett bättre lag men Kanada har hemmastöd. Tror det blir jämt som satan, tror dock faktist mer på Kanada som vinnare med uddamålet. Men skulle gärna se typ 0-3 med hattrick av Ekbom.
Kebab-Arne, du har ingen talan om du ska sova. Sverige vinner.
Sundsarn
2009-01-06, 00:30
Klart jag ska se matchen. *drool*
Hur går det med Hockeykarriären, Sundsarn?
Jo ska se matchen. Hoppas att Wikegård är sjuk och utgår till förmån för en krukväxt som skulle göra ett bättre jobb
ChrisDEFC
2009-01-06, 01:05
me see
Haha, hur ser Wikegård ut?
Okej med gul-blå outfit. Men han behövde ju inte välja en gul slips och en blå skjorta som skär sig värre än juice och tandkräm.
Fy fan vad jag älskar Wikegård. En sann brunker.
Powpow: klädmatchningen passar hans personlighet.
Kolla gärna Wikegårds abc på YT.
elsputnico
2009-01-06, 01:38
Wikegård e kung. Å Sverige blir världsmästare med 5-2.
Haha skön backlund va direkt :)
Synd på ppmålet :(
Det smäller ju bra i alla fall.
Hur fan ska de orka hålla det här tempot? Imponerande om de klarar det perioden ut.
gaaah jag vågar knappt titta!! *gah!**drool**cry*
Hur fan ska de orka hålla det här tempot? Imponerande om de klarar det perioden ut.
Hahaha ja tur de får vila nu :)
Wikegård är ju dock sitt vanliga jag. Försöker coacha laget genom tv-rutan... ganska irriterande ibland faktiskt. Han har dock Sverige bästa kommentator bredvid sig, Chris Härenstam, så det jämnar ut sig :)
Hoppas de satsar på ett Flying V i nästa period!
Det hade satt canadensarna på plats.
-WZ0uRJOatQ
Han har dock Sverige bästa kommentator bredvid sig, Chris Härenstam, så det jämnar ut sig :)
Nu är du ute och cyklar utan luft i däcken.
Bra tryck i tacklingarna från Sverige iaf hoppas på 2 svenska mål nästa period.
Nu är du ute och cyklar utan luft i däcken.
Nejdu, jag gillar Chris Härenstam starkt!
Jag tycker kronorna gjort bra ifrån sig, jädrar så de spelat! Imponerande!
Kanske dags för något annat än handledsskott från blålinjen.
Edit: Så ja (=
ja detta blir kämpigt. ful tackning på markström!
Riktigt snyggt hur han placerade den pucken i mål.
Riktigt snyggt hur han placerade den pucken i mål.
Wtf. Landsförrädare.
Wtf. Landsförrädare.
En förvirrad ung man :)
Tur att inte jag spelar hockey, jag hade kört upp en klubba nånstans där Esposito förmodligen aldrig haft en klubba förut... Ush, jag blir så arg. Sitter och hoppas att Backlund eller nån ska nita den fan.
Mm synd att jag inte kan åka skridskor :( Hade varit en rolig sport att utöva.
Domarna dömer ju inte bra...bara att mosa på grabbar!!!
Men hallå! Köra på målvakten så där - igen! :furious: :insane:
Carolinew
2009-01-06, 02:57
Men vad i helvete
Carolinew
2009-01-06, 03:00
Men herregud vilka pantade domare...
Det är tydligen helt jävla okej att köra på svenska målvakten. FYRA gånger!!!
Det är tydligen helt jävla okej att köra på svenska målvakten. FYRA gånger!!!
2 av gångerna söker ju Marklund det så hårt att det finns inte :D Men det är ju rätt såklart.
Men ändå. Klart att man lackar.
Hahahahahaha kul å heta "subban" :D Tur han inte bor här i sverige
2 av gångerna söker ju Marklund det så hårt att det finns inte :D Men det är ju rätt såklart.
Men ändå. Klart att man lackar.
Första gången dök han som om han vore Klintsmann, fast de andra gångerna såg fula ut på riktigt.
Shit wikegård har tagit av sig slipsen :D
Måste ändå erkänna att Wikegård har en hel del roliga kommentarer:
"Ja, det där är nog premiärministern eller något... tuggar tuggummi."
Haha
Angående Sverige så måste de Verkligen höja sig i powerplay, det funkar inte att bränna 5 numerära överlägen. Fyfy, ett riktigt spel är vad de måste ha!
Edit: "Ja och den där Della Rovere, han ska duscha kallt och gå naken hem, eller vad han nu ska göra"
jag blir så jävla FÖRBANNAD!!! okej att sverige spelar sämre, men VAFAN?? man måste ju för fan hålla sig till reglerna, kanada får ju allt de pekar på som några jävla barnungar och tjänar på att tackla marklund för inget händer ju!!
När det är såhär kan man ju likagärna lägga ner allt och ge kanada guldmedaljen på direkten innan turneringen ens börjat, de vinner ju allt, inte för att de är bättre utan för att alla andra är sånna jävla gnnnnhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!1 :furious::furious:
Första gången dök han som om han vore Klintsmann, fast de andra gångerna såg fula ut på riktigt.
Ja, men man får väl kolla åkbanorna. Det i de två lägema som varit krockar har canadensaren och marklund åkt lika mycket in i varandra, tycker jag. Marklund vet att canadensarna åker ut (eller ska åka ut) om de kör ner honom. Klart han söker det :D Precis som en forward har en tendens att vända ryggen mot backarna vid sargerna.
kalajset
2009-01-06, 03:14
Jag är så jäkla trött att jag verkligen längtar efter att gå och sova, men det går ju inte när jag verkligen vill se Sverige punktera nollan, och dessutom gärna ser ett rejält gammeldags hockeyslagsmål om den f*n fortsätter att åka in i Marklund. :D
Wikegård är rolig, han säger obekväma saker som inte är politiskt korrekta alla gånger men det är väl ändå det han ska göra. Reta, roa, irritera typ :)
Herregud jag ska inte titta på hockey, jag blir våldsam och vill slå nån så fort någon tacklar våra svenska spelare.
MacGyver
2009-01-06, 03:16
Kanada har alltid spelat tufft och småfult, inget nytt och inte heller något att elda upp sig för. Problemet är snarare att vi i Europa, med undantag för Ryssland, alltid har spelat för snällt och mesigt. Hade vi haft mindre rinkar och mer liberala regler i SEL så hade vi kunnat stå upp bättre och inte blivit så tagna på sängen.
haha, just det, Markström :D
felåt
Kanada har alltid spelat tufft och småfult, inget nytt och inte heller något att elda upp sig för. Problemet är snarare att vi i Europa, med undantag för Ryssland, alltid har spelat för snällt och mesigt. Hade vi haft mindre rinkar och mer liberala regler i SEL så hade vi kunnat stå upp bättre och inte blivit så tagna på sängen.
Nej det är domarna det handlar om nu. Har du följt hockey så vet du att Canada ALLTID har fördel, speciellt på hemmaplan.
Ja, men man får väl kolla åkbanorna. Det i de två lägema som varit krockar har canadensaren och marklund åkt lika mycket in i varandra, tycker jag. Marklund vet att canadensarna åker ut (eller ska åka ut) om de kör ner honom. Klart han söker det :D Precis som en forward har en tendens att vända ryggen mot backarna vid sargerna.
Stor kille är han iaf så han kanske räknar med att han kan ta en smäll? Det verkar iaf inte vara en bra taktik, jag får högt blodtryck av ilska och kanadickerna får spela sitt släng-spel medan svenskarna fokuserar på fel saker.
Jävla skandal, de kör över Markström gång på gång utan att få betala för dem. Jag önskar att en svensk kunde åka över och mörda deras målvakt då kommer det bli livat.
kalajset
2009-01-06, 03:19
MarkSTRÖM ffs :D
:Virro klockan är 03.17, ett underverk att kroppen fortfarande klarar att skriva något överhuvudtaget. :Virro
"Ja, det är ju inte helt fel. För ett guld blir det ju, frågan är till vilket lag"
LOL! !
Nu är jag ingen stor hockeyfantast, men att Kanada alltid har spelat småfult är det anledning för resten att göra samma sak? Eller ska man försöka stävja det fula spelet? Det går att spela väldigt tuff hockey utan att vara ful.
Dags att fokusera på knuckelpuck, tror jag.
rzLo26ERb7c
Om nu MarkSTRÖM kan hålla sig på benen :)
MacGyver
2009-01-06, 03:21
Nej det är domarna det handlar om nu. Har du följt hockey så vet du att Canada ALLTID har fördel, speciellt på hemmaplan.
Kom igen, vi har haft fler utvisningar med oss än emot men vi gör inte mål i PP. Vi fokuserar på helt fel saker, bl a domsluten. Gäller att sluta gnälla och fokusera mer på att göra mål.
whats that?? 03:20? TRÖTT? jag är så adrenalinpumpad att jag skulle kunna vara vaken i en vecka känns det som :Virro :Virro
kanske ska springa maran efter matchen för inte kommer jag kunna sova iaf. Men imorgon bitti ska jag åka långfärdsskridskor så jag behöver energin
KOM IGEN SVERIGE NU FÖR HELVETE
Carolinew
2009-01-06, 03:25
Åneeej :( där var det stenkört.
uhuuuhuhuhu!! att de är så jävla bra alltså! förbannat!
Meh. Den ska han ju ta.
Stolpe in ska han ta? Hm.
Stolpe in ska han ta? Hm.
Handledsskott nästan från blålinjen med fri sikt nästan hela vägen. Det ska han ta. Allt utanför slottet är målvaktens.
Jag hade tagit den. Lätt.
Jag slutade att titta på matchen och kollade lolcats-tråden; nu mår jag bättre.
Handledsskott nästan från blålinjen med fri sikt nästan hela vägen. Det ska han ta. Allt utanför slottet är målvaktens.
Jag hade tagit den. Lätt.
Yeah, right. Pics or it never happened :D
Carolinew
2009-01-06, 03:38
Tänk om man fick minuspoäng för att tackla ner motståndarnas målvakt och pluspoäng för att sumpa målchanser i ishockey, då hade sverige legat bra till nu.
POOOOOOOOOOOOOOYAAAAAAA
lightweight baby
Carolinew
2009-01-06, 03:39
ett tröstmål. vad trevligt :)
Haha
"3-1 nu, Sverige är med i matchen"
yeye
Kan inte Sverige sluta dribbla och passa istället.
Det är långt ifrån kört. Men passa mer och skjut o retur.
Caroline: Tröstmål när det är 12 minuter kvar? Kom igen...
Yeah, right. Pics or it never happened :D
http://farm2.static.flickr.com/1129/3171985035_93e2226ea7.jpg
*screwy**screwy**screwy*
Carolinew
2009-01-06, 03:43
Det är långt ifrån kört. Men passa mer och skjut o retur.
Caroline: Tröstmål när det är 12 minuter kvar? Kom igen...
Jag hoppas att jag har fel :)
:laugh:
Inte highres direkt :D
Kul med ett tröstmål iaf, då slipper vi gå mållösa ur finalen. Har det tagit så lång tid att trycka in ett svenskt mål lär det inte bli fler.
Det vore ju inte ett mirakel att sätta 2 på nästan 3 minuter.
Värre saker har hänt. Speciellt i juniorhockey (=
Jag är hoppfull nu.
Edit: Now not so much.
Mot kanada på deras hemmaplan? Ja, mirakel krävs nog allra minst.
Carolinew
2009-01-06, 03:58
Grymt kämpat av killarna i alla fall, är full av beundran ändå. Tycker de hade varit värda ett guld... Det tycker förstås kanadensarna också, men de spelade så jävla fult och oschysst att de aldrig kommer vara värda ett guld i mina ögon, oavsett hur många mål de gör.
Grymt kämpat av killarna i alla fall, är full av beundran ändå. Tycker de hade varit värda ett guld... Det tycker förstås kanadensarna också, men de spelade så jävla fult och oschysst att de aldrig kommer vara värda ett guld i mina ögon, oavsett hur många mål de gör.
Visst de är förjävligt fula i sitt spel och man blir förbannat irreterad, men INGET snack om att Kanada var det bättre laget spelmässigt den här matchen
Lika lite avslut i denna matchen för Sverige som matcherna i gruppspelet typ.
Jag är så löjligt trött på dåliga domarinsatser. Dö.
Jag är nästan säker på att jag skrev när 5-2 till kanada någonstans. Aja, nära var jag iallafall :)
the_cube
2009-01-06, 04:42
Domarn har ju käkat östrogen eller nåt...
Kanada är smarta som vanligt, får sverige att fokusera på helt fel saker.
Lite flashback på en forsberg som åker in i sargen från 1m håll =)
okej dom spelar fult men dom var det bättre laget.
VickeViking
2009-01-06, 05:19
Jag tycker nog att Sverige tvärtom håller rätt bra fokus på att fortsätta spela hockey, inte minst stundtals i tredje då man verkligen försöker och så när lyckas komma tillbaka i matchen. :)
Jag själv skulle blivit galet arg på allt och alla, tur man inte blev hockeyspelare :D
Men jag håller med om att Kanada var det bättre laget idag.
Ja, men man får väl kolla åkbanorna. Det i de två lägema som varit krockar har canadensaren och markström åkt lika mycket in i varandra, tycker jag. Marklund vet att canadensarna åker ut (eller ska åka ut) om de kör ner honom. Klart han söker det :D Precis som en forward har en tendens att vända ryggen mot backarna vid sargerna.
+1 Canada var bättre och vann helt rättvist. Sjukt att dom vinner utan deras toppnamn också, dom saknade 1, 2 och 3 e centrarna i laget pga NHL spel, deras 2 bästa backar 2 ytterforwards.
måste ju börja spelas någon annanstans än i Nordamerika eller får vi börja med ett måls försprång känns som det är det dom får i princip... döda målvakten gör det bara.. sen att dom är bättre är ju förjävligt oxå ;P
ChrisDEFC
2009-01-06, 12:41
frågan är hur matchen utvecklat sig om sverige fått första målet samt om sverige kunde skjutit lite mer på mål istället för att passa/dribbla bort sig hela tiden. tror helt klart sverige hade en bra chans att vinna matchen men fick inte ut det som kanada fick. kanada = enkelt spel + fult spel (som dom inte blev straffade för) sverige = svårt spel + irriterade pga det fula spelet kanada körde med (tappade fokus).
frågan är hur matchen utvecklat sig om sverige fått första målet samt om sverige kunde skjutit lite mer på mål istället för att passa/dribbla bort sig hela tiden. tror helt klart sverige hade en bra chans att vinna matchen men fick inte ut det som kanada fick. kanada = enkelt spel + fult spel (som dom inte blev straffade för) sverige = svårt spel + irriterade pga det fula spelet kanada körde med (tappade fokus).
+1
Kanada kom undan med mycket. Men så är det. Tyvärr är domarna inte omöjliga att påverka.
Visst de är förjävligt fula i sitt spel och man blir förbannat irreterad, men INGET snack om att Kanada var det bättre laget spelmässigt den här matchen
+1. Sverige var inte alls särskilt bra. Rent ut sagt usla i powerplay.
Jag hade velat se någon svensk nita Esposito. Allvarligt så förtjänade han det.
Fattade inte varför dom buade ut Hedman? Var det för att han stod upp för Markström?
sverige spelade ju risigt, att inte göra mål på typ 5 powerplay säger ju sitt. Kanada gjorde bra match, det visades tydligt hur dom tog vara på sina powerplay spel överhuvudtaget. Det är ju mer bråk i JVM än vanliga, me like :D
däremot så skulle jag vilja nita domarna, fyfan vad lack man blir på sånt när det är så känsligt i ett vm final, att inte ens dom såg när Hedman får klubba i ansiktet, borde räcka med 1 domare på isen eftersom alla kollar på samma sak tydligen...
WHITEFOLKS
2009-01-06, 14:11
Man såg tydligt på reprisen att linjedomaren titta precis på vad som händer när Hedman fick klubban i ansiktet men han har väl inget att säga till om :)
Man såg tydligt på reprisen att linjedomaren titta precis på vad som händer när Hedman fick klubban i ansiktet men han har väl inget att säga till om :)
jepp såg det jag med, han verkade tänka på annat, kanske om han skulle maxa bänk dagen efter
130kg finsk sisu
2009-01-06, 15:01
Nu såg jag inte matchen men vill först och främst gratulera Kanada, hockeyns moderland till ännu en bejublad seger.
Sedan skulle jag vilja fråga på vilket sätt Kanada spelade fult? Jag känner på mig att de bara spelade hockey och inte åkte runt med äggkartonger under armarna.
nej mer Old TIME hockey och mindre bandy så blir åtminstone jag gladare!
Sedan skulle jag vilja fråga på vilket sätt Kanada spelade fult?
Kanada åkte på målvakten 4gånger varav en gång så hårt så att den spelaren som gjorde det inte borde fått kliva in på isen igen... och av dessa pååkningar renderade endast EN i två minuter. Löjligt. Men ändock var Kanada bättre på alla positioner och hade lite flyt med sig
130kg finsk sisu
2009-01-06, 15:18
Kanadensarna åkte väl på målvakten för att de kunde göra det?
Det heter väl att man skall stå upp för sin målvakt?
Skulle nån svensk spöat skiten ur dem så skulle kanske situationen varit en annan?
Skriver inte dessa inlägg pga den finska skadeglädjen utan för att vi måste få slut på den äckliga europeiska hockeyns intåg i NHL. Europeiska spelare är bra och skall spela i NHL men tankesättet skall vara kanadensiskt. Hockey är en kampsport som spelas med känslor...
Skulle nån svensk spöat skiten ur dem så skulle kanske situationen varit en annan?
Skriver inte dessa inlägg pga den finska skadeglädjen utan för att vi måste få slut på den äckliga europeiska hockeyns intåg i NHL. Europeiska spelare är bra och skall spela i NHL men tankesättet skall vara kanadensiskt. Hockey är en kampsport som spelas med känslor...
En fråga; vad anser du att domarens uppgift är? Uppenbarligen inte att uppehålla regelverket för det ska skötas genom slagsmål.
Du har rätt det är inte dumt o utnyttja alla tricks man kan, men om det är emot regelboken är det ju att spela fult, och då svarade jag ju på din fråga
Sundsarn
2009-01-06, 15:28
Först och främst: Kanada vinner rättvist (låt mig återkomma om det).
Det här gör Kanada bra
Rakt och enkelt spel (+driver hela vägen in på mål)
spel kring kassen
Prickar in sin toppmatch
Får svenska laget att gå ifrån sitt egna spel (till viss del)
Det här gör Sverige dåligt
POWERPLAY
Spelar för mycket "själva" - låt pucken jobba
Krånglar ofta till det och tappar puck på helt fel ställen
Slår ofta ifrån sig i blindo ("Blindpass") - det funkar mot en del andra U20-lag men inte mot ett lag som Kanada
Vad gäller Markström tycker jag att samtliga pååkningar är 2 minuter. Varenda en av dem. Jag som har dömt i några år (7) blir smått bestört över hur domarna hanterar matchen emellanåt. EN gång döms en utvisning för en sådan, som kvitteras mot något som inte kan ha fastnat på film uppenbarligen. Skandal.
Just det där med pååkniningar. Det är bland det första som präntas in i insidan av pannbenet när man skolas; målvakten är helig. Hade det varit Torkasisisisisis (vad han nu heter) som blivit omkullkörd hade man inte kunnat spela vidare; folk hade dött.
Det som jag stör mig mest på är dock att Kanada verkligen kontrollerar JVM. De ser till att Sveriges tider, lokaler med mera kastas om. Kanadensiska domare i semin (som för övrigt jag anser gjorde många fel som verkade avsiktliga). Samtidigt har det Kanadensiska laget allt på tipp topp. De har alltid bästa tiderna, behöver aldrig byta tider eller lokaler. Allt för att Sverige ska komma i obalans och Kanada ska ha så bra som möjligt. I Sverige är det tvärtom, iaf när jag spelade. Vi tog alltid det sämsta omklädningsrummet när vi arrangerade en turnering. Fast jag har inte spelat JVM ifs. Just ja, det är Kanada som håller i tömmarna då ja.
Däremot tror jag INTE att allt detta påverkar resultatet. Kanada vinner helt klart rättvist. De var helt klart bättre än Sverige igår (inatt). Det som Kanada saknar är dock sportsmanship. ALLA saknar det i Kanada. Publiken buar ut Viktor Hedman under hela matchen för att han står upp för sin målvakt hade han haft en kanadensisk tröja hade dem jublat i en timma eller så. Att Kanadickerna vet att Hedman är flera storlekar för stor för deras media-gullunge; Taveres, hjälper säkert till.
Taveres har bara sitt spel från offensiv blå och framåt, på den punkten håller jag definitivt med Wikegård. Han hade inte ens varit intressant för scouterna annars. Han är inte ens medioker i försvarsspelet, han är rentav dålig. Skridskoåkningen kan jag väl sträcka mig till medelmåttig.
Nu har jag inte på långa vägar fått med allt jag tänkt, inte ens listorna i början, men nu har jag fått skriva om mig lite iaf.
130kg finsk sisu
2009-01-06, 15:29
En fråga; vad anser du att domarens uppgift är? Uppenbarligen inte att uppehålla regelverket för det ska skötas genom slagsmål.
Nu skall jag inte dra upp hela den nordamerikanska hockeyhistorien men kan väl konstatera att pååkningar inte kser i NHL eftersom det finns ett hederskodex mellan spelarna och poliser i varje lag.
En/två domare kan inte alltid se allt utan hockey är en sport där djungelns lag skall gälla. Men med ett inbyggt hederkodex.
Vill till sist påpeka att jag absolut inte är en kampsortfantast MMA,boxning,judo,brottning osv intresserar mig föga. Men hockeyvåld inom det nordamerikanska hederkodexet är någonting mycket vackert.
Domarens uppgift är att upprätthålla regelverket men lyckas inte det så måste spelarna stå upp för varandra!
Vete tusan hur många guld Svergie förlorat åt kanada i OS,VM, Canada-cup och J-VM pga man lipat istället för att hålla ihop som ett lag och ge tillbaka.
Oftast har ju Sverige varit det bättre laget hockeymässigt...
MrBoris: Tack för svaret...
130kg finsk sisu
2009-01-06, 15:33
Nu när man läser så verkar ju iaf Hedman stått upp för sin målvakt. Var var svenskarna de 3 andra gångerna?
Nu när man läser så verkar ju iaf Hedman stått upp för sin målvakt. Var var svenskarna de 3 andra gångerna?
Ja han tog ett nacksving å gav en rallarkrok :D pga detta blev han utbuad av publiken resten av matchen hehe! En av få som inte tog skit.
130kg finsk sisu
2009-01-06, 15:40
Kanske detta förklarar varför Hedman är så bra? Han vet vad hockey går ut på.
Och varför lipa för att de buade? Buar de så har han gjort någonting rätt iaf!
Om alla skulle bettett sig som Hedman kanske Sverige tagit guld?
Sen en fråga till bandyfolket här: Varför tror ni att de största i svensk hockey heter Forsberg,Salming, Sundin? Och inte systrarna Sedin, Näslund och Inge Hammarström?
Fundera på det där och återkom...
Jag förstår vart du vill komma Sisu, och jag är också för tuff hockey. Däremot är jag inte för att man åker in i en målvakt som är påväg mot båset, för att det är en avvaktande utvisning, så att han åker i backen och masken flyger iväg. Sedan när svenskarna blir sura plockar domaren en svensk också, så att effekten av pååkningen blir noll.
Carolinew
2009-01-06, 15:44
Visst kan det vara kul att det hettar till lite i hockeyn ibland, men när det går så långt att en spelare kör in i och sätter krokben för målvakten utan att ens få en utvisning så är det något som är fel.
Fine, de får bråka så mycket de vill, men det skall också medföra åtminstone utvisning. Vad skall man annars ha utvisningarna till? Annars är det väl bara att ta bort domarna och låta det hela utvecklas till någon slags brottarhockey där allt är tillåtet. Blir säkert en jättekul sport, men inte fan är det hockey.
WHITEFOLKS
2009-01-06, 15:46
En/två domare kan inte alltid se allt utan hockey är en sport där djungelns lag skall gälla. Men med ett inbyggt hederkodex.
Domarna såg det så det var inte problemet.
johan karlberg
2009-01-06, 15:50
Ja han tog ett nacksving å gav en rallarkrok :D pga detta blev han utbuad av publiken resten av matchen hehe! En av få som inte tog skit.
killen krama kanadensaren å uppenbarligen frågade om han inte kunde vara snäll att åka på målvakten igen, hedman såg rent ut sagt skitnödig ut under den incidenten, han såg inte alls bekväm ut när han gjorde det.
Först när domaren kom så vågade han sig på en en liten kittling på hakan.
Men det förklaras väl med att han spelar i sveriges fegaste lag oxå.
Och varför lipa för att de buade?
Lipade jag? Själv går jag igång om nån buar, det ska vara känslor.
Kanske detta förklarar varför Hedman är så bra? Han vet vad hockey går ut på.
Och varför lipa för att de buade? Buar de så har han gjort någonting rätt iaf!
Om alla skulle bettett sig som Hedman kanske Sverige tagit guld?
Sen en fråga till bandyfolket här: Varför tror ni att de största i svensk hockey heter Forsberg,Salming, Sundin? Och inte systrarna Sedin, Näslund och Inge Hammarström?
Fundera på det där och återkom...
Den bästa svenska spelaren genom tiderna heter Nicklas Lidström. Fundera på den ett tag.
Sundsarn
2009-01-06, 15:54
Hockey ska vara tuff. Man ska slita och det ska smaka blod och galla i munnen MEN det ska vara schysst. Jag har fått en del smällar så man slocknat ett par sekunder men så länge det är schyssta tacklingar så tar jag dem. Däremot när folk går på målvakten som Kanada gör så kan man inte låta bli att skratta!
Att köra över en målvakt är värre än att avbilda Muhammed som hund.
Kanada är inte hockeyns kärna, långt ifrån. De är bra och spelar tufft. Men dem spelar också väldigt fult. Mycket fulare än vad som syns i tv. Att bua ut en spelare som de gör i matchen mot Sverige visar brist på karaktär. Något som uppenbart är ett kanadensiskt släktdrag.
Edit: +1 på trance
130kg finsk sisu
2009-01-06, 16:06
Jag tycker inte att Lidström är lika bra som Salming inte heller Foppa.
Visst är Lidström superbra och en av de 5 bästa backarna genom tiderna.
För att relatera till tuff hockey så har ni väl alla sett interjuven där Lidström prisar Probert&kocur? Men detta har väl glömts även så...
Sen så vet jag inte om jag precis prisat kandadensernas pååkningar? JAg har mer trackat ner på att svenska och europeiska spelare oftast saknar den karaktär och tuffhet som behövs för att spela hockey såsom den skall spelas enligt mej! Kanadensare är inte tuffare/fulare än vad man gör dem till?
Roligt att ni blir lite upprörda här!
Och Trance lille jag funderar bäst jag kan! :)
Jag tycker inte att Lidström är lika bra som Salming inte heller Foppa.
Visst är Lidström superbra och en av de 5 bästa backarna genom tiderna.
Lidström är superbra och en av de 5 bästa backarna genom tiderna men inte lika bra som Salming (som absolut inte är en av de 5 bästa backarna genom tiderna)?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker där.
Så fort Canada vinner så ska det skyllas bort pga hemma dommare etc blir så jävle less på det. Såg matchen också i natt och jag tycktre inte alls det var så som många tycker eller våra superfärgade komentatorer som är allt annat än objektiva i bedömmningen.
Minns ni hur flera av er skrev om hur bra och cool Douglas Murray var och hans jättetackling på Morozov (som var riktigt ful).....svenskar är och förblir en jävla gnäll nation
Satt faktiskt och jublade över Canadas vinst
enzodiac
2009-01-06, 16:16
Sveriges problem har alltid varit att komma till avslut. Jag blir så oerhört frustrerad när jag ser Sverige spela hockey... Dom pressar och har tryck i flera minuter men lyckas inte få iväg ett enda skott på mål. Kanada vänder och sätter den i krysset som om dom gör det till frukost varje morgon.
Kanadas spel inatt var dock bland det fulaste jag sett. Hockey ska spelas hårt och Kanada var det bättre laget MEN man rör inte målvakten i hockey. Det vet alla. Men det var inte därför kanada vann. Dom gjorde mål på sina chanser som alltid.
Det är väl ingen som har påstått att Kanada inte var värdiga vinnare? De var bättre, helt klart. Det jag opponerar mig emot är att de systematiskt åker ner Markström för att de vet att varken svenskarna eller domarna kommer att göra något åt det. För mig så tillhör sådant beteende inte någon sport. Med det sagt så hade Sverige inte vunnit även om det fått med sig de utvisningarna.
130kg finsk sisu
2009-01-06, 16:25
Trance: min top-5 lista över ishockeybackar genom tiderna
1. Bobby Orr Offensiv-gud men även tuff och defensivt stark
2. Börje Salming Banade väg för europeèr i NHL
3. Ray Borque spelade länge i ett medelmåttlag och var ändå bästa backen
4. Niklas Lidström Allround back som kan det mesta. Mpnga stanleycup ringar
5. Scott Stevens Kunde vända ett slutspel med 1 tackling!
Trance har du någonsin förstått hur jag tänker? Eller för den delen någon annan?
Du är kunnig och kan din sak men insikt i vad andra tycker och tror på har du alltid haft svårt med i mina ögon
130kg finsk sisu
2009-01-06, 16:26
Varför gjorde inte svenskarna nåt då manta?
Som sagt de spelar hockey inte pojklagsbandy.
Minns ni hur flera av er skrev om hur bra och cool Douglas Murray var och hans jättetackling på Morozov (som var riktigt ful).....
På vilket sätt var den tacklingen ful? Axel mot axel, dock hann pucken aldrig komma till Morozov så därför hade man kunnat tänka sig att det blivit en interference. Problemet där var ju att Morozov inte var beredd och därför kan det upplevas som en ful tackling med tanke på Murrays styrka och att Morozov blev skadad. Men det känns mer som en känslomässig tolkning att den skulle vara ful än att den regelmässigt var det. Ser man den igen i repris tycker jag den upplevs "juste" och att det max ska vara två minuter alternativt utebliven påföljd.
Trance har du någonsin förstått hur jag tänker? Eller för den delen någon annan?
Du är kunnig och kan din sak men insikt i vad andra tycker och tror på har du alltid haft svårt med i mina ögon
Jag förstår hur du tänker, men det är skillnad på personliga favoriter och personer som spelar hockey du gillar och hur bra de faktiskt var.
Om du bestämde över ett NHL-lag och behövde en back för ditt lag 10 år framåt, vem skulle du välja mellan Salming och Lidström? Skulle någon välja Salming?
På vilket sätt var den tacklingen ful? Axel mot axel, dock hann pucken aldrig komma till Morozov så därför hade man kunnat tänka sig att det blivit en interference. Problemet där var ju att Morozov inte var beredd och därför kan det upplevas som en ful tackling med tanke på Murrays styrka och att Morozov blev skadad. Men det känns mer som en känslomässig tolkning att den skulle vara ful än att den regelmässigt var det. Ser man den igen i repris tycker jag den upplevs "juste" och att det max ska vara två minuter alternativt utebliven påföljd.
Morozov rörda aldrig pucken varkebn före eller efter smällen så det är en jävligt ful tackling. Blir som att sikta in sig på första bästa icke puckförande spelare och trycka till han...jävligt fult skulle jag säga
Trance: min top-5 lista över ishockeybackar genom tiderna
1. Bobby Orr Offensiv-gud men även tuff och defensivt stark
2. Börje Salming Banade väg för europeèr i NHL
3. Ray Borque spelade länge i ett medelmåttlag och var ändå bästa backen
4. Niklas Lidström Allround back som kan det mesta. Mpnga stanleycup ringar
5. Scott Stevens Kunde vända ett slutspel med 1 tackling!
Bobby Orr var bättre defensivt än offensivt vilket dom flesta inte vet, han var så mycket bättre än alla på alla plan
WHITEFOLKS
2009-01-06, 16:48
Morozov rörda aldrig pucken varkebn före eller efter smällen så det är en jävligt ful tackling. Blir som att sikta in sig på första bästa icke puckförande spelare och trycka till han...jävligt fult skulle jag säga
Ja och han fick väl matchstraff för det också. Det är ju lite det som är poängen, det var fult/hårt, vad kanadensarna gjorde var fult/hårt.
Vad fick Murray för straff och vad fick Esposito/Dellarovere för straff?
Det var dessutom uttalat innan turneringen startat att spelarna inte fixa röra målvakten.
Varför gjorde inte svenskarna nåt då manta?
Som sagt de spelar hockey inte pojklagsbandy.
Kamratuppfostran i all ära, men för mig ska det inte behövs när det kommer till idrott på den här nivån. Det är min åsikt; det finns regler, dessa ska följas, och det är domarnas, inte spelarnas, uppgift att se till att de följs.
Kamratuppfostran i all ära, men för mig ska det inte behövs när det kommer till idrott på den här nivån. Det är min åsikt; det finns regler, dessa ska följas, och det är domarnas, inte spelarnas, uppgift att se till att de följs.
+1, hur skulle det se ut i fotboll om någon blev nersparkade o en lagkamrat svarade med att sparka ner spelaren i fråga som gav tacklingen pga. domaren inte blåste straff
Man kör inte över målvakten så där så är det bara. Jag tror helt klart att Esposito klarade sig från utvisning och att dommaren inte vågade ta 5 mot 3 efter att Dellarovere proppade Markan beror på att de va just Kanada. Jag har fortfarande inte förstått va Sverige fick utvisning för i den situationen.
Jag tycker Hockey ska vara tufft och hårt, jag har inget emot att två spelare vill göra upp och kasta handksarna t.ex. och tycker inte de ska vara matchstraff men målvaken låter man vara.
130kg finsk sisu
2009-01-06, 19:17
Nu har ju inte fotboll samma tradition med slagsmål som
ishockey har. Snälla vänner läs på lite om nordamerikansk hockeytradition innan man dömmer ut saker och ting.
JAg skulle ta Salming i mitt lag såvida jag inte
vill ha en powerplayback
victor_n
2009-01-06, 19:23
Kanada kan inte komma åt pucken utan att crosschecka osv, dom är för långsamma på isen därför kör dom som dom alltid gjort fult:P men det vinner dom på tyvär, sen att dom har hemmadommare med bruna tungor och lite cash i fickan gör ju saken inte bättre!
tror till 110% att dommarna är köpta av kanadas förbund pga att dom ville vinna på hemmaplan no mather what!
Ger sig målvakten ut på plan är han tacklingsbar allt annat är önsketänkande.
Slagsmål är halva nöjet med NHL-hockey och jag är inte ensam om att gilla det.
Hockey är inte fotboll eller balett.
Psychological
2009-01-06, 19:38
Ger sig målvakten ut på plan är han tacklingsbar allt annat är önsketänkande.
Men försat incidenten var ju ingen på åkning. Esposito försökte bara nå pucken . Det var en man mot man situation
Alla de här kommentarerna om dåliga domare får mig att tänka på att i nhl klagar man nästan aldrig på domarna....det gör visst bara vi svenskar..
Psychological
2009-01-06, 19:47
Alla de här kommentarerna om dåliga domare får mig att tänka på att i nhl klagar man nästan aldrig på domarna....det gör visst bara vi svenskar..
Ja för att i Sverige så finns det bara KASSA domare som blåser för ingenting. Alla svenska domare borde gå sin utbildning i Kanada.
130kg finsk sisu
2009-01-06, 20:10
Jag lämnar nu denna diskussion (hoppas jag iaf) men jag glädjer mig med Pingu&kjell m.fl intåg kanske gör gällande att det som många här och i europa kallar hockey inte är samma hockey som liras i kanada där hockyn är som störst.
Att övertyga mej med vad jag kallar innebandyregeltolkningar lyckas inte. Ungefär som att få Allan att bli moderat. Att få D-85 att gå med i AFA osv osv
Tycker fans klagar på domare hela tiden. Att Red Wings och andra storlag alltid får fördel och att domarna är kassa.
JAg skulle ta Salming i mitt lag såvida jag inte
vill ha en powerplayback
Det är nog inte många i världen som skulle hålla med dig där, inte kanadensare heller.
Salming är i hall of fame, den ende svenske back som har chans att bli invald är just lidström, dock spelade salming i en era som var mkt mer fysisk och där reglerna tillät mer (2min för fighting t ex) så jag håller nog på salming, även om lidström har bättre meriter (stanley cup, bäste back)
Det är rätt självklart att Lidström blir invald i Hall of Fame. Jag jag förstår verkligen inte valet av Salming, förutom nostalgi och att han är en favorit.
Kanske för att jag sett honom spela....glömmer aldrig canada cup 1976
Sverige ligger under med 2-0 å några här inne vill att man ska börja slå ner spelare totalt om jag fattat det rätt. Då är ju matchen körd totalt. Innan turneringen började så sa ju domarna att åka på målvakten skulle direkt resultera i en 2a, detta gäller ej kanada, glömde de nämna. Så är det, kanada får göra sjukt mkt mer än något annat land i hela världen, de styr hockeyn till och med i dessa åldrar.
Sedan var inte Sverige bra, lr de va hyfsade men behövde få bättre å enklare avslut på mål för att kunna ha hotat målisen mer. Men om man ser till de mest solklara situationerna har vi ju den pååkningen när markström blir påkörd, där blir de en 2a men de tar ut markström också, för vad? om det nu är hockey är det markström gör absolut ingenting, rätt ska vara rätt å domarnas nivå gäller för båda lagen. Den pååkningen vid puckjakten är nog en av de sämsta domarmisstagen jag sett, solklar bentackling då han drar benet efter sig för att tröffa markström. Som sagt var skulle jag kunnat ta förlusten på ett bra sätt ifall kanada lirat som de gjorde igår å de spelade på samma vilkor men de va inte ens i närheten av samma vilkor där ute igår... *grr27*
Vem har pratat om att slå ner? Saken är att vi är oense om hur hockey ska spelas; en del vill se konståkning med klubba och andra ser hockey som en kampsport. Dessutom hade vi svenskar 7-8 numerära överlägen utan att göra mål. Vad får dig att tro att det blivit särskilt mkt annorlunda om det nu dömts utvisning på de situationer du skriver om?
Kanske för att jag sett honom spela....glömmer aldrig canada cup 1976
Nostalgi då.
Vem har pratat om att slå ner? Saken är att vi är oense om hur hockey ska spelas; en del vill se konståkning med klubba och andra ser hockey som en kampsport. Dessutom hade vi svenskar 8-9 numerära överlägen utan att göra mål. Vad får dig att tro att det blivit särskilt mkt annorlunda om det nu dömts utvisning på de situationer du skriver om?
Vem har pratat om att slå ner? Saken är att vi är oense om hur hockey ska spelas; en del vill se konståkning med klubba och andra ser hockey som en kampsport. Dessutom hade vi svenskar 8-9 numerära överlägen utan att göra mål. Vad får dig att tro att det blivit särskilt mkt annorlunda om det nu dömts utvisning på de situationer du skriver om?
Som jag sa så spelade Sverige inte på sin högsta nivå och matchen hade nog ändå slutat i kanadensiskt farvör ändå. Dock är pp alltid pp å ett slumpmål kan alltid hända + att de alltid lr oftast iallafall tröttar ner moståndarna. Kanadas pp å en avslagen klubba avgjorde matchen dock känns de ju lite surt när det finns en regelbok å den inte följs. Ser gärna en tuff match med bra med stryk från båda lagen men här handlar det ju om att domarna inte kunde hålla sin vanliga standard utan gjorde ett totalt fiasko. Då är det svårt att försöka lira ishockey.
Som jag sa förut; ger sig målvakten ut från sin målgård är han tacklingsbar.
Ni är för fan löjliga, ingår det inte regelboken ska man inte få göra det . PUNKT, och vi förespråkar inte balett-hockey bara för att vi tycker att samma villkor ska gälla alla lag:smash:
Har du ngt exempel på när ngt annat lag fått ngn utvisad pga överkörd målvakt?
Det är de kanske men får man då fortfarande bryta emot reglerna? tacklingarna är ju 1 interference 2 solkar bentackling så jag förstår inte riktigt ditt argument...
DarcyGrahn
2009-01-06, 23:20
I den svenska regelboken är målvakten inte tacklingsbar utanför målgården. Är det annat i internationell hockey?
Det har jag inte sagt men även domare får ha dåliga dagar. På nåt sätt verkar det viktigare att det blir utvisning än att favoritlaget gör en bra match.
Det där tror jag tyvärr inte på
DarcyGrahn
2009-01-06, 23:28
Det där tror jag tyvärr inte på
Att han inte är tacklingsbar utanför målgården inom svensk hockey? Kolla sidan 44 på länken under så ser du.
http://w1.810.telia.com/~u81002202/regelbok.pdf
I så fall ger jag mig.....min tanke var att det verkade helt orimligt att utespelaren i kamp om pucken med målvakten måste åka omvägar för att undvika utvisning.PS hittar inte regeln.... vilket nummer??
I så fall ger jag mig.....min tanke var att det verkade helt orimligt att utespelaren i kamp om pucken med målvakten måste åka omvägar för att undvika utvisning.PS hittar inte regeln.... vilket nummer??
omvägar? han körde ju på honom med full kraft helt avsiktligt
DarcyGrahn
2009-01-06, 23:44
"Regel 606 A CHARGING - OTILLÅTEN TACKLING" är rubriken på regeln och sen under b.
"En målvakt är inte tacklingsbar, på grund av att han
befinner sig utanför sitt målområde."
"Utvisning för
Interference eller Charging (Mindre eller Större
straffet) skall utdömas i varje fall, där en motståndare
tacklar en målvakt."
Jag klippte ut några meningar ifall du inte hittar.
Jag sa att jag gav med mig...det övriga var bara ett bakgrundsresonemang.
DarcyGrahn
2009-01-06, 23:54
Jag sa att jag gav med mig...det övriga var bara ett bakgrundsresonemang.
Jo det såg jag men du hitta inte regeln skrev du. Så då skrev jag numret och ifall du inte skulle hitta så så klippte jag ut :)
Psychological
2009-01-07, 00:48
För att stänga den här tråden nu kan jag säga att Kanada bestämmer ALLT och kommer ALDRIG förlora en JVM final. Punkt Slut
130kg finsk sisu
2009-01-07, 13:17
I nhl är iaf målvakten tacklingsbar utanför målområdet, Men få tacklar målvakten pga risken för kaos
Totalt onödigt att tackla en målvakt, därav ser man det 1-2 gånger per säsong i NHL. Målvakten är, och kommer alltid att vara - Orördbar. Synd att det aldrig kastas handskar i landskamper, för vi hade annars fått se några st riktigt roliga fighter swe-can.
DarcyGrahn
2009-01-07, 16:54
I nhl är iaf målvakten tacklingsbar utanför målområdet, Men få tacklar målvakten pga risken för kaos
Jag kollade i NHL:s regelbok nu och där står det såhär :
"NHL rule (43.1). A goalkeeper is not “fair game” just because he is outside the goal crease area. The appropriate penalty should be assessed in every case where an opposing player makes unnecessary contact with a goalkeeper. However, incidental contact, at the discretion of the Referee, will be permitted when the goalkeeper is in the act of playing
the puck outside his goal crease provided the attacking player has made a reasonable effort to avoid such contact."
Äh att snacka om att vi svenskar är så fjolliga och vi måste förstå att de är okej i Kanada är ju bara skitsnack. Tackla en målvakt i NHL så får ni se hur okej det är med hårt spel på målvakten..
Sundsarn
2009-01-07, 17:17
Inte heller i det inramade området bakom förlängda mållinjen. http://nhl-rules.com/gfx/rink_standard.png
130kg finsk sisu
2009-01-07, 18:41
Äh att snacka om att vi svenskar är så fjolliga och vi måste förstå att de är okej i Kanada är ju bara skitsnack. Tackla en målvakt i NHL så får ni se hur okej det är med hårt spel på målvakten..
Det är ju det som är lite av pointen käre vän. Tacklar man målisen så skall alget visa att man inte tolererar detta! Sverige gjorde inte det tyvärr denna gång.
Historien visar även att de gånger sverige vågat stå upp mot kanada rent fysiskt har man oftast vunnit matchen oxå.
Så du menar att om Sverige skulle börjat tacklas och slå ner kanadaspelare när de tacklade målvakten så skulle vi vunnit?
Jag har inte orkat läsa hela tråden, video http://sports.yahoo.com/nhl/blog/puck_daddy/post/After-championship-defeat-video-embarrassments-?urn=nhl,132469
130kg finsk sisu
2009-01-07, 19:55
Så du menar att om Sverige skulle börjat tacklas och slå ner kanadaspelare när de tacklade målvakten så skulle vi vunnit?
I princip JA. Alla som kollar på hockey vet väl att visa respekt och vara rädda för kanadickerna är ungefär som att hälla bensin i en brasa.
Jag förstår mer och mer när man läser denna tråd varför ishockeyn ser ut som den gör i Sverige/Finland/europa.
Försök mina bästa vänner att förstå att hockey på europeiskt sett skiljer sig från det kanadensiska i alla moment. Sen vad som är moraliskt försvarbart får ni moraltanter diskutera men min åsikt är klar jag ser hellre en grinig,ful,snabb,oteknisk,skottät, slagsmålsfylld, tacklingsfull hockeymatch i Kanada än en taktiskt fulländad hockeymatch med fina pass och kombinationer i europa. Det är det som skijer oss åt och därför kommer vi inte att komma överens!
WHITEFOLKS
2009-01-07, 20:00
På sätt och vis håller jag med Sisu, det mest intressanta och kanske effektiva när det gäller matchen och vinna den i sig hade antagligen varit att nästa gång kanadas målvakt går ut för att slå en puck så trycker man till honom ordentligt.
Hade Sverige då fått något "annat" straff så hade man kunnat börja prata om köpta domare osv. Nu tycker jag inte att domarna agerade rätt i situationerna men det kanske var den "nivån" de låg på.
Dessutom tycker jag det är väldigt intressant att se hur både "svenskar" och "kanadensare" är så överjävligt bergsäkra på sin "sida" av historien. Påminner om jag vet inte.. religion ;)
Försök mina bästa vänner att förstå att hockey på europeiskt sett skiljer sig från det kanadensiska i alla moment. Sen vad som är moraliskt försvarbart får ni moraltanter diskutera men min åsikt är klar jag ser hellre en grinig,ful,snabb,oteknisk,skottät, slagsmålsfylld, tacklingsfull hockeymatch i Kanada än en taktiskt fulländad hockeymatch med fina pass och kombinationer i europa. Det är det som skijer oss åt och därför kommer vi inte att komma överens!
Men om detta är/ska vara tillåtet, varför inte bara ha det i regelboken då? Det är dit jag vill komma, att det som sker på planen ska ske enligt regelboken och att det ska vara domarnas uppgift att se till att dessa regler efterföljs; spelarna ska spela, domarna döma.
130kg finsk sisu
2009-01-07, 20:10
Tror som sagt om man stått upp mot kanada och visat att man inte tolererar pååkningar och kanske se åkt på deras målvakt så skulle man ha tagit ner kanada på jorden och fråntagit dem deras momentum. Nu fick de bara ännu mer bensin på sin brasa att de är oövervinnliga och att Sverige är bara ett gäng "chicken swedes".
Och det vet vi att de inte är är. Det har Douglas Murray, Börje Salming, PEter Forsberg, Holmström m.fl m.fl bevisat!
130kg finsk sisu
2009-01-07, 20:12
Men om detta är/ska vara tillåtet, varför inte bara ha det i regelboken då? Det är dit jag vill komma, att det som sker på planen ska ske enligt regelboken och att det ska vara domarnas uppgift att se till att dessa regler efterföljs; spelarna ska spela, domarna döma.
Som sagt du ser annorlunda på hockey än vad jag gör. Hur många gånger skall jag förklara det för er?
Visst skall man följa regelboken men spelet sträcker sig långt över regelboken. Vad skulle några 2 minutare gjort? Kanada fick momentum och då är de svåra att stoppa.
Kunde inte sagt det bättre själv...
von huff
2009-01-07, 20:20
Inte för att man är nån fan av slagsmål men lite mer fart skulle man vilja se i den finska ligan.Fast det lrä det inte bli när spelarna får matchstraff och lagen böter efter varje slagsmål:(Då man importerat nån tuffing från Kanada så har det slutat med en fight i första matchen och en biljett hem ungefär.Ishockey är en underhållningssport och folk vill se slagsmål vilket Nordamerika har fattat länge (inte bara inom ishockey)
Som sagt du ser annorlunda på hockey än vad jag gör. Hur många gånger skall jag förklara det för er?
Visst skall man följa regelboken men spelet sträcker sig långt över regelboken. Vad skulle några 2 minutare gjort? Kanada fick momentum och då är de svåra att stoppa.
Kanada fick momentum pga av just en sjukt onödig utvisning så ditt argument faller lite, backlund tog i när kanadicken åkte på markström å åkte ur, sjukt onödigt var det enligt mig då han kunde bara stältt sig ivägen lr liknande. Problemet är ju inte att kanadensisk hockey är så oerhört annorludna än annan hockey i matchen utan det som var annorludna var tyvärr domarna som inte klarade att hålla upp nivån.
Tror jag på att Sverige hade vunnit ändå med rätta domslut i de lägerna som var solklara? Njae jag är tveksam, Sverige var för individuella och spelade inte på sin högsta nivå.
För att stänga den här tråden nu kan jag säga att Kanada bestämmer ALLT och kommer ALDRIG förlora en JVM final. Punkt Slut
Har dom gjort på hemma plan också 1999 mot ryssarna. 2003 mor usa vill ni ha fler ex ???
Är så satans löjligt, så fort Canada vinner så är domarna mutade etc inse att dom är och förblir världerns hockeynation nummer 1..... Säg att foppa hade synpunkter också som Håkan Andersson (detroits scout) inte höll med men sa det inte rakt ut
Var glada istället att det blev ett silver och att canada inte hade med sina stjärnor i laget så vi slapp en total förnedring
Jag har inte orkat läsa hela tråden, video http://sports.yahoo.com/nhl/blog/puck_daddy/post/After-championship-defeat-video-embarrassments-?urn=nhl,132469
Tack, kolla videon så ser ni vad Marksträm sysslar med. Han dyker när torp är på han , krockar med Esposito som sträcker sig efter pucken och jagar ut ur målområdet när Rovere kommer. det ska inte på något sätt vara utvisning på dom situationerna....
Tror markstöm skulle göra sig bra som en ny Ulrika knape
Tack, kolla videon så ser ni vad Marksträm sysslar med. Han dyker när torp är på han , krockar med Esposito som sträcker sig efter pucken och jagar ut ur målområdet när Rovere kommer. det ska inte på något sätt vara utvisning på dom situationerna....
Tror markstöm skulle göra sig bra som en ny Ulrika knape
Du skämtar med oss? Jag håller förövrigt med er om att Kanada är den bästa hockeynationen osv men att börja säga att Markström filmade är fan ett direkt påhopp*mini
Du skämtar med oss? Jag håller förövrigt med er om att Kanada är den bästa hockeynationen osv men att börja säga att Markström filmade är fan ett direkt påhopp*mini
Kolla gärna in valfritt ickesvenskt hockeyforum och se vad som skrivs. Bara här i sverige han inte kallas för holy diver
När torp körde på markström så skrek Chris härenstam som en stucken gris "dom kör på markström". Wikegård såg iaf vad som hände och sa att markström ganka dukitgt förstärkte allt = filmade
Kolla när torp kör på han så åker markströms kropp till höger en bit innan han kastar sig bakåt....he vas diving
När markström åker ur målet moty båset så ser man tydligt hur han vänder huvet mot rovere åk åker in i han, martkström vet vad han gjorde där.....ingen av situationerna ska vara utvisning på canada
http://www.youtube.com/watch?v=kJNFl64xjU8&feature=related
3.25 in i videon så ser man hur en målvakt som blir påkörd reagerar, ja sverige körde på han men Tokarski kastar sig inte som markström. Sekunderna innan visar hur Joakim Andersson biter Tomas Hickey i fingret utan någon rekation från domaren
Att markström ökade på reaktionen med att slänga sig 1 gång vid första närkampen ser jag inga som helst problem med. Domarna hade gett klara besked, pååökning av målvakt kommer resultera i 2min. Detta följdes ej under matchen vare sig markström överreagerade lr inte så är det.
Kolla filmen jag länkade till så ser man tydligt att han filmar vilket det i sig är en 2 minutare. Sen så såg man också hur canadas målvakt blir påkörd utan någon domarinsats och heller inga canadensiska klagomål......
WHITEFOLKS
2009-01-08, 16:14
Som en rent objektiv fråga eftersom du verkar ha koll på hockey Pingu, är Espositos påkörning ok?
Tror inte Pingu är så objektiv, han hänger väl på massa internationella hockeyforum (lär ju rimligtvis vara en väldigt stor procent Kanadicker) Dessutom snackar han en massa om hur fantastiskt det är att Kanada kan vinna med 5? spelare som inte var med för att de spela i NHL och hur mycket de skulle köra över oss annars, hur ofta de vinner yada yada. Vad är förhållandet mellan kanadensiska och svenska hockeyspelare 15:1?
Säger inte att det skulle vart utvisningar, jag är inte insatt, men tror inte Pingu är objektiv då han verkar vara väldigt influerad av diverse hockeyforum och dessutom tror jag han gillar och ha andra åsikter än vad gemene svensk bara för att verka mer objektiv och insatt i hockey.
...tror inte pingu är objektiv då han verkar vara väldigt influerad av diverse hockeyforum och dessutom tror jag han gillar och ha andra åsikter än vad gemene svensk bara för att verka mer objektiv och insatt i hockey.
+1
Som en rent objektiv fråga eftersom du verkar ha koll på hockey Pingu, är Espositos påkörning ok?
Han jagar puck och sträcker sig för att nå den
markström vet att han riskerar påkörning då han går ut efter pucken på de sättet.
Så jag säger kollision och ingen utvisning nej
Fultjack
2009-01-08, 18:09
Han jagar puck och sträcker sig för att nå den
markström vet att han riskerar påkörning då han går ut efter pucken på de sättet.
Så jag säger kollision och ingen utvisning nej
Det enda onödiga i den sekvensen är att han sträcker ut benet lite väl mycket vilket gör det hela till en bentackling (i mina ögon). Skulle han bara åkt på Markström rakt upp och ner så hade det inte varit något att bitcha om :D
En av den bästa och mest dominanta spelaren någonsin visar hur man tacklas.
J8M2SNe6siA
Tror inte Pingu är så objektiv, han hänger väl på massa internationella hockeyforum (lär ju rimligtvis vara en väldigt stor procent Kanadicker) Dessutom snackar han en massa om hur fantastiskt det är att Kanada kan vinna med 5? spelare som inte var med för att de spela i NHL och hur mycket de skulle köra över oss annars, hur ofta de vinner yada yada. Vad är förhållandet mellan kanadensiska och svenska hockeyspelare 15:1?
Säger inte att det skulle vart utvisningar, jag är inte insatt, men tror inte Pingu är objektiv då han verkar vara väldigt influerad av diverse hockeyforum och dessutom tror jag han gillar och ha andra åsikter än vad gemene svensk bara för att verka mer objektiv och insatt i hockey.
Har min egen uppfattning av hockey och hur den ska spelas.
Hockey är en väldigt stor del av mitt liv och jag vågar säga att jag är ganska insatt och kunnig då det gäller hockey.
WHITEFOLKS
2009-01-08, 18:23
Han skulle proppat han rakt på istället, nu måste det ju ha blivit utvisning för clipping.
Kan du förklara varför sverige fick en utvisning i den andra situationen då? För den har inte jag sett, möjligt att de va utanför bilden. Det är ju märkligt att man isåfall får tackla målvakten men inte ge någon en björnkram efter avblåsning.
Kan du förklara varför sverige fick en utvisning i den andra situationen då? För den har inte jag sett, möjligt att de va utanför bilden. Det är ju märkligt att man isåfall får tackla målvakten men inte ge någon en björnkram efter avblåsning.
Jag tyckte man såg Markström svinga med sin plockhandske mot Dellarovere (stav?).
Det enda onödiga i den sekvensen är att han sträcker ut benet lite väl mycket vilket gör det hela till en bentackling (i mina ögon). Skulle han bara åkt på Markström rakt upp och ner så hade det inte varit något att bitcha om :D
Exakt själva situationen är inte så mkt förutom att reglen lyder att en målis inte är tacklingsbar som vi fick lära oss men han drar benet efter sig å tacklar markström. Vilket är en solklar bentackling vare sig det är på en målis en center lr en back...
John Tavares och lagkompisen Michael Del Zotto blev nyss bortbytta till London Knights i OHL. Nu lär Tavares ösa in poäng resten av året
Han blir första valet i sommarens draft
13 mål och 7 ass på 7 matcher för Tavares hitills i London Knights.
Inget snack om att han är förstavalet i sommar
von huff
2009-01-28, 14:48
På tal om storbrittanien så fanns det inte en supertalang i den skotska ligan som även prövade NHL men tackade nej pga hemlängtan och allt resande?Tror han är runt 40 nu
WHITEFOLKS
2009-01-28, 23:30
Steve Smith var född i Skottland tror jag men vet inte om det är han du menar.
WHITEFOLKS
2009-12-23, 10:23
http://www.youtube.com/watch?v=8hzeOhL8_9g
Kanadas lagkapten lägger nivån inför årets turnering. En träningsmatch innan turneringen och Kanada ledde för tillfället med 4-0.
http://www.youtube.com/watch?v=8hzeOhL8_9g
Kanadas lagkapten lägger nivån inför årets turnering. En träningsmatch innan turneringen och Kanada ledde för tillfället med 4-0.
Man kan inte bli annat än förbannad, men även imponerad :) Oavsett hur bra Sverige kommer vara i detta JVM så vinner de aldrig en final mot Kanada...sorligt men sant
Motorbreath
2009-12-23, 12:06
Tyvärr kommer nog Kanadas hockeyorganisation se till att de vinner JVM i år också.
Vadå tyvärr? Det är väl jättekul att canada vinner de gånger sverige inte räcker till??
KLART MAN SKA!!!!
Tråkigt att inte Erik Karlsson och Hedman kom med, det hade vart skoj att se en Karlsson som inte dribblar på blå som sista man:cool:
Control_61
2009-12-23, 13:02
Ska bli grymt skoj att följa!
Även om jag saknar några Svenskar som kan sätta emot lite och är vana vid små rinkar. Till exempel Gabriel Landeskog och Alexander Urbom.
Hur ser spelschemat ut? Var sänds det?
26/12 kl 20 sverige-tjeckien
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.