Visa fullständig version : Vänja sig vid att sova kortare.
Brukar stiga upp den här tiden (kring 06.00) och brukar lägga mig 22.00 och är ändå trött som fan då jag vaknar.
Men nu är det så att min tid på kvällarna inte räcker till utan jag skulle behöva vara vaken iaf till 00.00-01.00. Går det snabbt att vänja kroppen vid att sova endast 5-6 timmar per natt eller är vissa helt enkelt inte gjorda för det?
Har ju sett flera som sover 6 timmar eller mindre per natt i långa perioder och det verkar ju funka, eller är de alltid trötta?
Arf Pingvin
2008-12-15, 06:36
Samma sits. Jag tror det är genetiskt. Jag är helt död varje morgon vid den här tiden och då stiger jag ändå upp samma tid alla dagar utom kanske söndag och har så gjort i snart ett år.
Det är ju ganska individuellt hur många timmars sömn man behöver för att må bra.
Själv tycker jag att jag fungerar bäst om jag sover mellan 7-9h.
Sover jag under det så blir jag trött och hängig, över = slö och degig.
Edit: Ska tillägga att jag alltid är morgontrött, men går över när man väl kommit upp.
Jag tror det går att vänja sig - när jag hade mina tentor för ett tag sedan så gick jag från att ha sovit runt 9-10 timmar per dag till att gå och lägga mig vid 00-01 och gå upp vid 06-07, och det funkade utmärkt. Man måste bara komma in i någon rytm, och helst ha någon uppiggande aktivitet på morgonen, t ex att laga frukost och/eller kolla internet.
Slartibartfast
2008-12-15, 08:50
För mig beror det också mycket på om jag stiger upp enligt min inre klocka. Stiger jag upp efter åtta så är det ingen större skillnad om jag sovit 4 eller 8 timmar. Stiger jag upp före sju är jag lika död oberoende hur länge jag sovit. Detta är alltså vid uppvaknandet. Jag klarar mig bra om dagarna med ganska lite sömn, typ 6 h per natt.
Scratch89
2008-12-15, 09:23
För mig beror det också mycket på om jag stiger upp enligt min inre klocka. Stiger jag upp efter åtta så är det ingen större skillnad om jag sovit 4 eller 8 timmar. Stiger jag upp före sju är jag lika död oberoende hur länge jag sovit. Detta är alltså vid uppvaknandet. Jag klarar mig bra om dagarna med ganska lite sömn, typ 6 h per natt.
Det här tror jag också på, till viss del iallafall. 05.00 är alltid halvvägs till natten, liksom. Särskilt nu, när det är kolsvart ända fram till 9. Om man däremot går och lägger sig vid 5, så kan man studsa upp vid 10.
Även om det varierar en hel del från person till person vad som är "optimal" mängd sömn, tror jag att det finns en gräns under vilken det blir "för lite" för vem som helst. Många som säger att de inte behöver sova/klarar sig fint på [insert liten siffra] timmar etc. har nog snarast vant sig vid att vara trötta jämt och inte vant sig vid att fungera bra på lite sömn. Hur tydligt det märks beror lite på vad som avkrävs en; koncentrationsförmåga och intellektuell skärpa är väl det som ryker först.
Är nog väldigt individuellt. Jag kan vänja mig till viss del att sova mindre än 8 timmar. Men det är framförallt att gå upp tidigt som är svårare. Om jag går upp klockan 10:00 på morgonen (förmiddan :p) kan jag ha sovit 6 timmar och ändå vara pigg hela dagen.
Hur pigg/trött du är när du vaknar beror på i vilket sömnstadie du är. Väcks du ur djupsömn kommer du att vara trött hela dagen. Väcks du däremot när du ligger i mer ytlig sömn kommer du at känna dig betydligt mycket piggare.
Här är en bild på hur sömncykeln ser ut:
http://www.somnhjalpen.se/Archive/Images/somnhjalpen/content/somnen/sa-sover-75-aringen_ny.gif
Men den cykeln kan väll inte se likadan ut för alla?
I princip gör den det, det är inte mkt som skiljer.
Slartibartfast
2008-12-15, 12:11
Jag sover ofta typ 8 timmar på ett veckoslut och tränar ben på söndan :D Brukar funka skitbra. Men det hade nog inte funkat i längden.
Man är säkert konstruerad för att kunna klara av perioder av kortare sömn, t ex som småbarnsförälder när man måste gå upp mitt i natten hela tiden och så. Jag köper nog att sömnbehovet ör individuellt också. Men, jag skulle vilja träffa den arbetande småbarns/barnförälder som även kör bil i stadstrafik varje dag, där sinnena måste vara skarpa och som samtidigt klarar sig bra på mellan 5-6 timmars sömn varje dag. Mitt sömnberhov har ändrats ganska stort beroende på vart i livet jag befiner mig. I stora drag, alltså. Det har nog skiljt på 2 timmars sämnbehov åtminståne, med eller utan träning.
I veckodagarna blir det 5-6h per natt, vilket funkar helt ok, så länge man håller en någorlunda dygnsrytm.
Att inte vara trött på morgonen har jag löst igenom att ha en väckarklocka som låter tokhögt, stående en bra bit från sängen så man tvingas flyga upp på morgonen.
Så det blir att man håller högt tempo direkt, måste dessutom det för att hinna. Efter drygt fem min känner jag mig helt klarvaken, tio minuter senare är jag utanför dörren.
Clarkolofsson
2008-12-15, 17:00
Hur pigg/trött du är när du vaknar beror på i vilket sömnstadie du är. Väcks du ur djupsömn kommer du att vara trött hela dagen. Väcks du däremot när du ligger i mer ytlig sömn kommer du at känna dig betydligt mycket piggare.
http://www.somnhjalpen.se/Archive/Images/somnhjalpen/content/somnen/sa-sover-75-aringen_ny.gif
REM är det när man drömmer? Jag vaknar fan alltid mitt i en dröm och är alltid trött :( Men man vänjer sig :D
spoonchest
2008-12-16, 06:50
Går och lägger mig vid 22.-22.30 tiden, och går ibland upp klockan 3. Jag klarar av det utan större problem, men man blir tröttare när man går och lägger sig nästföljande dag, det säger sig självt att man blir tröttare med mindre sömn.
Den där grafen har väll inget med saken att göra. Den där visar ju om du kommer vara pigg när du vaknar, det viktiga är ju om du kommer klara hela dagen som kommer och då spelar det nog mindre roll vart i sömncykeln man var när men vaknade.
Greven_2008
2008-12-16, 09:54
sover 3-6 timmar per natt i veckor ibland och är otroligt trött o seg jämt. för o inte tala om hur man ser ut påsar under ögonen osv! ofta är enda gången jag sover bra när ja druckit en hel del alkohol hehe... 7 timmar är optimalt för mig om jag inte vaknar hela tiden vilket jag oftast gör. *screwy*
REM är det när man drömmer? Jag vaknar fan alltid mitt i en dröm och är alltid trött :( Men man vänjer sig :D
REM är när man drömmer. Då är hjärnan aktiv och det är lättare att vakna upp då än när hjärnan sover.
Vaknar man när man äri djupsömn sover hela kroppen och hjärnan och det är därför man blir så trött och slö.
Sedan är det fruktansvärt psykiskt också.
Jag har blivit mycket piggare sen jag köpte bil och kunde gå upp 05:00 istället för 04:30 på morgonen när jag skulle till jobbet. 05:00 känns acceptabelt, då är det morgon. 04:30 är det fortfarande natt och ingen borde bli tvingad att gå upp så tidigt.
Jag kan sova färra timmar nu också dessutom. 23-05 räcker gott och väl, jag klarar mig fint på det. Är piggare än när jag jobbar sen vecka och sover 01-10
Grafen är dock intressant. jag vill egentligen sova 8h per natt men oftast hamnar jag på 6h och det fungerar helt ok, känner mig lika pigg på morgonen och på dagen. Skulle jag däremot pricka in 7h så är jag dödstrött och mår apa hela dagen.
På samma sätt är jag ganska pigg om jag skulle sova just runt 4h och klarar dagen rätt bra. Däremot fungerar inte flera nätter i rad med 4h. 6h däremot klarar jag mig på. Sover jag längre än 9h så blir jag bara dåsig och allmänt slö. Kolalr man in grafen så verkar det finnas större perioder utan djupsömn kring just 4,6 och 8h så jag tror stenhårt på den men visst finns det nog en viss individuell skillnad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.