Visa fullständig version : Tränings neuroser
Arne Persson
2003-07-12, 09:39
Jag har under årens lopp utvecklat bl.a. följande neuroser. 1. Att alltid använda en Eleiko stång om någon sådan finns på gymmet. 2. Att aldrig sätta vikter av olika märken eller material på de olika ändarna av stången. Total dödssynd är tex. att sätta en 20 kgs gummivikt på ena sidan och en 20 kgs järnvikt på den andra. Helst skall vikterna även ha samma färgnyans om den nu skulle skilja mellan vikterna. 3. om det finns kalibrerade vikter skall dessa ovillkorligen användas. 4. Jag får inte tillgodoräkna något personbästa rekord eller dylikt om det inte är gjort med strikt stil, kalibrerade vikter måste användas och att ett pålitligt vittne (tex CoC) har sett lyftet.
:smash:
Nr 1 och 2 känner man igen sig på. Framförallt nr 2. Aldrig vikter som ser olika ut. Aldrig aldrig. ;)
//jörgen
Jag kan kuta runt hela gymmet för att hitta likadana klovar.
allan
King Grub
2003-07-12, 10:52
Dagens sanningar. :cheers:
1an och 2an är ju givna. :)
2.an är ju ingen neuros, olika märken kan ju faktiskt väga en hel del olika..
Använder alltid 2.an
Min neuros; kan inte träna utan att ha gjort en 15-20min uppvärmning där övningar för varje tänkbar assistentmuskel är inblandad + streching för varje tänkbar assistentmuskel.
Sedan minst ett "känna på" set med lätta vikter inför varje övning :D
Cykla till gymmet är ett måste också (tar 20min) för ett bra pass :rolleyes:
1 och 2 är väl ganska självklara, sen så borstar jag alltid tänderna innan passet vilket kanske inte är lika vanligt :confused:
King Grub
2003-07-12, 11:54
Originally posted by z_bumbi
1 och 2 är väl ganska självklara, sen så borstar jag alltid tänderna innan passet vilket kanske inte är lika vanligt :confused:
Jag med. Men det kanske beror på att jag äter frukost innan jag knallar ner till gymmet. Man vill ju inte stå där och flåsa ägg. :naughty:
Fan, nu saknar du bara hårgelen och sminket.
Själv satsar jag på att vara så äcklig som möjligt när jag går till gymmet, då är chanserna större att man får ha vikterna för sig själv. Då kan man också få tillgång till dom skivstänger och vikter man vill ha, även om dom är upptagna. Du ställer dig helt enklet nära dom som tränar, och stanken som din kropp utsöndrar driver dom skrikande ut ur lokalen. :D
Fördelen med att träna på ett gym utan snygga tjejer är att man iallafall slipper lukta gott när man tränar.
Fast dom andra neuroserna känner man igen!
Tomten: Hårgele, är det bra för muskeltillväxten? :)
Tompi: Jag började med tandborstning på den tiden jag oftast tränade helt själv på gymet... jag är extremt egenkär antagligen. :love: :D
1:an och 2:an är givna.
det jag inte kan förstå är hur vissa sätter vikterna i olika ordning på stången. typ först en 20:a sedan en 5:a längst ut tex, medans på andra sidan sätter de 5:an längst in och sedan 20:an.
:eek:
Lillgrabben
2003-07-12, 14:03
Något som jag stör mig på något fruktansvärt är om man inte kan köra med en eleikostång av ngn anledning.
Tro dock inte att det räcker med att det ska vara Eleiko utan det ska även vara en SL-stång - detta pga att OL-stängerna är så jäkla "mycket fjäder i " & har så grund / mjuk lettring....
Sen så är ju viktvalet ganska "viktigt" - naturligtvis ska alla vikter ha en matchande motpart på andra sidan stången. Självklart ska vikterna vara Eleiko om det finns så att man vet vad grejerna väger!! Innersta vikten ska sitta med Texten/märkningen pekandes mot mitten på stången samt de andra plattorna ska sitta andra vägen.
Ett stort NO NO NO är att lasta stången med Casallvikter då dessa är så jäkla mycket för lätta jämfört med vad de ska väga....
MVH
Fultjack
2003-07-12, 14:16
självklart kan man inte stoppa småvikter längst in , men ja ghar testat en gång å det gick toppen ,o rkade mer än vanligt, så man kanske måste börja med det... eller nåt.. savmmligt det blev =[
jag är extremt egenkär antagligen. :love: :D
Instämmer! :booty:
Arne Persson
2003-07-12, 19:20
Jag glömde en oerhört viktig neuros: Om jag maxar i tex bänk så får passaren under inga omständigheter på något sätt vidröra stången under upplyftet, först när den sitter i bröstet så kan han lyfta upp den. I annat är lyftet naturligtvis underkänt. Behöver väl knappast nämna att jag aldrig kör forcerade reps. Jag vill ha FULLSTÄNDIG koll på mina ev. styrkeökningar.
Själv är jag oerhört kräsen när det gäller passare - bara en eller två stycken som duger. De måste vara vaksamma, ha rätt teknik och veta exakt när hjälpen ska komma.
allan
GhostFace
2003-07-12, 19:44
Originally posted by Allan
Själv är jag oerhört kräsen när det gäller passare - bara en eller två stycken som duger. De måste vara vaksamma, ha rätt teknik och veta exakt när hjälpen ska komma.
allan Till råga på allt är de säkert killar också va`?
:MrT:
Mina neuroser brukar sträcka sig så långt att jag alltid tränar i svarta kläder...
Alltid har en vattenflaska inom räckhåll...
Alltid borstar tänderna + fixar frisyren trots att jag åker med keps...oförståeligt ologiskt neurotiskt...
Sedan tjaffset med vikterna är jag väldigt noga med att hänga dem i rätt ordning, tyngst först/innerst etc...
Antar att fler tvångsmässiga beteenden kommer med åren. :D
Henrik, Syrianen och Jenny. Sedär - en av tre var tjej!
allan
goodspeed
2003-07-15, 00:26
1'an å 2'an givetvis.
I övrigt så sätter jag alltid igång med lite förebyggande kliande i huvet och lite varstans innan jag sätter igång. Finns inget värre än när det börjar klia på kinden medans man pressar.
En rätt rolig grej hände mig här om veckan, körde benpress, sista set'et och jag precis i färd med att slutföra det näst sista reppet, då kommer en fluga och försöker landa i ansiktet på mig. Av ren reflex försöker jag blåsa iväg den, luften "går ur mig" ...270kg järn blir 1 ton och det slutar med att jag sitter med knäna vid öronen och funderar på hur jag ska komma loss.
Jag tenderar att göra min bästa resultat i bänkpress när jag inte har nån passare. Man har inget val då, stången ska upp.
no1fitness
2003-07-15, 04:27
Jag är väldigt noga med att inte lukta svett på gymet...Dumt eftersom man går dit för att svettas...Jag är livrädd för svettlukt, både på mig själv och andra...
Jag tränar oftast i en keps av nåt slag, speciellt om frisyren är tokig...eller om jag ska köra HIIT. Blir så röd i ansiktet...
Min pojkvän kan bara träna i vita T-shirtar pga att han tycker svarta/mörka luktar konstigt när han svettas i dem..Men idag tränade han faktiskt i en svart tröja...:thumbup:
det där med svarta T-shirts tycker jag stämmer, svarta t-shirts luktar värre än vita när man blir varm/svettas i dom.
Slartibartfast
2003-07-15, 06:26
Jag tränar uteslutande i svarta t-shirts. Då syns det inte lika mycket när man toksvettas. Kan inte fatta hur vissa kan köra i beiga eller ljusgröna t-shirts där varje liten svettdroppe syns. (ofta svettas såna personer inte alls vilket jag har ännu mindre förståelse för). Jag får gå och vrida ur min tröja emellan :D
tack gud för att min svett inte luktar. det är liksom bara vatten.
subliminal
2003-07-15, 09:11
Originally posted by Andyh
det där med svarta T-shirts tycker jag stämmer, svarta t-shirts luktar värre än vita när man blir varm/svettas i dom.
Intressant, trodde jag var ensam om att tycka så. Vet inte varför det är så heller.
GhostFace
2003-07-15, 09:32
Originally posted by subliminal
Intressant, trodde jag var ensam om att tycka så. Vet inte varför det är så heller. Njaee, bomull som bomull. Men det kan givetvis ha med färgen att göra och var T-shirten görs.
Mest har man nog svart för att svetten inte ska synas så förb.....:angel:
shirunai
2003-07-15, 09:33
har olika gummivikter på olika sida ibland, dock aldrig järn och gummi
Kan inte ha 1 20kg´s och 2 10kg´s på olika sida och stör mig på folk som har så, samma med 1 10kg´s och 2 5kg´s...
Sen är det ju lag på att ha antingen järn eller gummi inte både och.
shirunai
2003-07-15, 10:14
Originally posted by palme
Kan inte ha 1 20kg´s och 2 10kg´s på olika sida och stör mig på folk som har så, samma med 1 10kg´s och 2 5kg´s...
paragraf 74 balk 6 ! :notme:
Originally posted by palme
FINNS det folk som gör så? :MrT: :eek:
Arne Persson
2003-07-15, 13:22
911: Besök Gerdahallen i Lund! :eek: :eek: :eek:
2an givetvis. Ska alltid vara en viss modell och färg på 20-kgs. Sen använder jag ALLTID viktlås i alla övningar, även vid uppvärmning.
2:an åsså vill jag helst duscha innan för jag svettas enormt och vill vara säker på att det är färsk svett. Dessutom är det för att skölja bort ev hudkrämer etc - har jag sånt på så blir jag som en hal tvål hela jag! :D
Och sen tycker jag det är jättejobbigt att ha inte ha lypsyl el liknande på läpparna. Att träna med icke vattenfast mascara är heller ingen hit, har hänt några gånger att man sett ut som om man storbölat efter ett pass.. (och när man tränar är det ju inte ansiktet man kollar i spegeln så det kan se ut så genom hela passet efter uppvärmningen..). Och det är inte av fåfänga utan för att folk glor om man är svartrandig, vill träna osynlig.
Hm.. försöker komma på någon icke-fjollig hangup.. kanske att jag alltid börjar med den svaga sidan om man kör en sida i taget? Fast det är kanske logiskt. Hm.
Slartibartfast
2003-07-16, 08:44
Originally posted by Lellan
jag svettas enormt
:bow: för tjejer som svettas. Ibland vill man gå fram till fjortistjejerna och ropa "Ta i för helvete!" Men, alla är ju inte svettgrisar som jag :D
och när man tränar är det ju inte ansiktet man kollar i spegeln
Inte!? Jag har alltid påkopplat Blue Steel eller La Tigra när jag kollar mig i spegeln. Pure disco.
Fultjack
2003-07-16, 10:41
klart man svettas som en apa, särskillt nu under sommartid, det bara spruat svett, för övrigt tycker jag mina vita tröjor luktar mer än mina svarta, kanske beror på material och skit ...
Svettas också som en gris trots fläktar på gymmet... tycker det är så j-kla obehagligt så jag har en liten tvångsnevros till att gå till pappershållaren och torka av mig hela tiden.. (den som ska vara till att torka av konditionsutrustningen) :angel:
Slartibartfast
2003-07-16, 12:14
Originally posted by Viveqa
jag har en liten tvångsnevros till att gå till pappershållaren och torka av mig hela tiden.. (den som ska vara till att torka av konditionsutrustningen) :angel:
Hah! Det brukar jag också göra. Sen går man omkring med en massa sellulosa flagor i håret så folk tror man har mjäll.:D När jag är färdig med benpressen ser det ut som om någon pressat en dyngblöt tavelsvamp där jag haft huvudet.
Survivor
2003-07-16, 17:29
Ni är ju fan störda :thefinger
Inget illa menat :love:
Originally posted by Viveqa
Svettas också som en gris trots fläktar på gymmet... tycker det är så j-kla obehagligt så jag har en liten tvångsnevros till att gå till pappershållaren och torka av mig hela tiden.. (den som ska vara till att torka av konditionsutrustningen) :angel:
Hehe, kan lägga till en till neuros - har alltid svetthanduk. Har jag glömt den bryter jag ihop.. närå, men även med så brukar jag få komplettera med papper.
Vita t-shirts? som i wet t-shirts? :confused: (only kidding, har faktiskt sportbh under.. pansarbh.. :thefinger). Men svart är klassikern.
Muskelsmurfen
2003-07-16, 20:50
a.) Stången
- Finns Eleiko skall den givetvis användas
- SL framför OL helt klart.
b.) Vikter
- Alltid identiska vikter på vardera sidan.
- Har givetvis en favorituppsättning av vikter som SKALL användas om möjligt.
- Tyngst vikt innerst.
- Alltid lika klovar
- Givetvis favvoklovar som SKALL användas
c.) Övrigt
- Alltd kraftigt "sniff" innan jag gör något ansträngande för att undvika att snoret flyger.
- Alltid svälja innan lyftet.
Fáan vilket freak män är :(
Har faktiskt inga tvångsneurotiska handlingar på gymmet! Lite frustande och peppande innan stora lyft, men det räknas inte tror jag. Har inga problem med att ha gummi på en sida och metall på den andra.
Arne Persson
2003-07-16, 21:36
Munter: Är du säker på att du verkligen är helt frisk?:D
Inte ens på benpressen när man lägger på 20-30 viktplattor får det skilja åt mellan vänster o höger sida. Lägger man en 25:a på höger längst in måste det ligga en exakt likadan 25:a längs in till vänster... Jobbigt o jaga vikter.. men men...
Sen har man massor mer saker som jag håller på med. Aldrig skor på vid chins o dips... Måste alltid hänga lite i chinsräcket först (bli vän med det).
Originally posted by Action
Inte ens på benpressen när man lägger på 20-30 viktplattor får det skilja åt mellan vänster o höger sida. Lägger man en 25:a på höger längst in måste det ligga en exakt likadan 25:a längs in till vänster... Jobbigt o jaga vikter.. men men...
En grov skånebiff kom och klagade på mig när jag körde benpress, inte nog med att jag hade olika viktplattor - jag hade olika mycket på varje sida.. jag menade att den avlastade, men han kunde inte smälta utan hämtade PT´n (en av få personer jag inte gillar, rent personligt) men trots ömsesidigt ogillande så fick jag tillåtelse att köra på..
Snacka om att man inger respekt dårå... :smokin:
(-> Arne: NEJ, jag är knappast helt frisk.. )
Pressarn
2003-07-16, 23:03
Brukar ni ha olika skostorlek på vänster- och högerfoten också? Eller kanske lägga allting som plånbok, nycklar och telefon i ena byxfickan? Såna här saker lärde jag mig innan jag började skolan men aja...
Brukar jag med göra. Blir pigg av tandkräm :)
no1fitness
2003-07-17, 00:24
En grov skånebiff kom och klagade på mig när jag körde benpress, inte nog med att jag hade olika viktplattor - jag hade olika mycket på varje sida.. jag menade att den avlastade, men han kunde inte smälta utan hämtade PT´n (en av få personer jag inte gillar, rent personligt) men trots ömsesidigt ogillande så fick jag tillåtelse att köra på..
Snacka om att man inger respekt dårå... :smokin:
:laugh: Det var det roligast jag hört idag...Varför kan inte folk som vet hur man tränar få träna i fred ??? Han gjorde det säkert för att han tyckte du var snygg och inte ville att du skulle skada dig...:booty:
men du visade bägge två !!:devil:
Originally posted by Arne Persson
911: Besök Gerdahallen i Lund! :eek: :eek: :eek:
ni andra kan väl besöka Sankt Lars istället...
störda människor :rolleyes:
:D
Slartibartfast
2003-07-17, 07:35
Hehe, kan lägga till en till neuros - har alltid svetthanduk.
:thumbup: Går du omkring med den helt synlig, eller har du den dåld i någon bag eller nåt. Borde själv ta med en svetthandduk.
Nån annan som lägger de mest vedervärdiga fjärtar efter ett intensivt benpass? Inte en neuros direkt, mera en fysiologisk defekt. Brukar ju inte braka loss på gymmet, men om jag tränar hemma brukar jag nästan tuppa av om jag släpper lös en. Blommorna vissnar. Vad beror det på månne?
Originally posted by Slartibartfast
:bow: för tjejer som svettas. Ibland vill man gå fram till fjortistjejerna och ropa "Ta i för helvete!" Men, alla är ju inte svettgrisar som jag :D
I second that!
Det är... vackert, till och med :D
Hehe, kan lägga till en till neuros - har alltid svetthanduk. Har jag glömt den bryter jag ihop.. närå, men även med så brukar jag få komplettera med papper.
Det är nog en mycket vanlig "neuros" såpass vanlig att den har blivit upphöjd till krav på mitt gym!
Nils
Slartibartfast
2003-07-17, 13:42
Originally posted by Nils
Det är nog en mycket vanlig "neuros" såpass vanlig att den har blivit upphöjd till krav på mitt gym!
Nils
På sant!? På ditt gym skulle jag vilja träna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.