handdator

Visa fullständig version : Värt att deffa nu?

Arfenhouse
2008-12-08, 23:03
Frågan som poppat upp för mig den senaste veckan är om det ens är värt för mig att deffa nu. Jag är 169cm och väger 62~63 just nu. Har tränat ett flertal månader och har tränat magen såppas mycket att jag kan känna magmusklerna under. Men det lockar inte så himla mycket att väga under 60, är det ens okej för mig att göra det? Så jag undrar nu då vad ni har för åsikter om detta. Bilder kan läggas upp ifall det behövs.

jaosef
2008-12-08, 23:15
Det enda vettiga svar du kommer få är att det är endast du själv som kan avgöra om du ska deffa eller bygga, visst du kan få åsikter, men i slutändan är det viktiga vad du själv tycker.

Arfenhouse
2008-12-08, 23:18
Självklart. :) Men åsikter hjälper alltid. :D

Anton Fräs
2008-12-08, 23:20
Med tanke på din vikt/längd skulle jag föreslå att du bygger upp din kroppshydda och inte bara kör på "rutor". Släng upp en helkroppsbild om du vågar dig på så man kan delge dig en mer precis åsikt om du vill :)

C.E.J.
2008-12-08, 23:45
Frågan som poppat upp för mig den senaste veckan är om det ens är värt för mig att deffa nu. Jag är 169cm och väger 62~63 just nu. Har tränat ett flertal månader och har tränat magen såppas mycket att jag kan känna magmusklerna under. Men det lockar inte så himla mycket att väga under 60, är det ens okej för mig att göra det? Så jag undrar nu då vad ni har för åsikter om detta. Bilder kan läggas upp ifall det behövs.

Ta det från nån som väger 62-63kg på 170cm att det inte vore värt det.

Arfenhouse
2008-12-08, 23:55
Så, laddade upp en bild. Men tog en protte shake för någon minut sen, så jag vet inte om det direkt får mig att se uppblåst ut. :P Ränderna är ifrån att jag suttit vid datan och degat. :em:

C.E.J.
2008-12-08, 23:58
Nä, jag tycker du ska överäta ett tag till jag. Upp till 70kg kanske.

Arfenhouse
2008-12-09, 00:02
Hade tänkt deffa ner lite så att rutorna syns, det lilla som syns nu är inte direkt så ofattbart. ;P Men 70kg låter faktiskt ganska rimligt egentligen, men skulle detta funka då, om vi säger att jag deffar bort det fettet som är i vägen (tro mig, det är fett i vägen.) och sen köttar upp mig sakta men säkert i muskler? Isåfall skulle jag väl slippa deffa senare, och även om jag skulle bli tvungen kanske inte så mycket? ( I princip menar jag så här : Fettet försvinner ju inte om jag biffar upp mig till 70, så varför inte lika gärna ta bort det nu?)

C.E.J.
2008-12-09, 00:08
Du har nyligen börjat träna och jag vågar tippa på att du är ganska ung, med andra ord så har du goda förutsättningar att lägga på dig mestadels kvalitetsmassa hur du än äter, givet att du tränar hårt förstås.

Arfenhouse
2008-12-09, 00:12
Mja, blev 18 i november. (Hah, trodde affron skulle få mig att se lite äldre ut. Siken otur. ;)) Men grejen är väl lite så här också att jag har nyligen kommit ur ett "ÄS" (nyligen och nyligen, har tränat i snart 4 månader och kom ur det någon vecka innan jag började träna skulle jag väl tro.) och är fortfarande nojjig egentligen över saker och ting. Tankar som alltid, ALLTID flyter omkring är att om jag går upp i vikt, är det muskelmassa eller enbart fett? Nojjar tills jag helt enkelt får fnatt. (Vilket slutar med att jag går och lägger mig istället.) Nåväl, får väl se hur detta går helt enkelt. Ifall jag deffar mer så blir det nog ett kilo eller två till, max en månads deffande isåfall eller åtminstone tills rutorna syns helt enkelt.

Anton Fräs
2008-12-09, 00:23
Fortfarande hormonstinn! Bara att bygga vidare enligt mig, rutorna blir mycket finare om du tränar stenhårt och äter mer än du förbrukar i kanske 1 år. Sålänge du _inte_ äter 5000-6000 kcal om dagen utan kanske snarare 3000-3500 och tränar hårt så blir det mycket kvalitétsmassa! Blev du diagnostiserad med ÄS? Isåfall borde du nog ta denna diskussion med din läkare.

Smml
2008-12-09, 00:25
Shit! INTE värt att deffa i min mening. Bulka upp till 75 kanske?

Arfenhouse
2008-12-09, 00:30
Fortfarande hormonstinn! Bara att bygga vidare enligt mig, rutorna blir mycket finare om du tränar stenhårt och äter mer än du förbrukar i kanske 1 år. Sålänge du _inte_ äter 5000-6000 kcal om dagen utan kanske snarare 3000-3500 och tränar hårt så blir det mycket kvalitétsmassa! Blev du diagnostiserad med ÄS? Isåfall borde du nog ta denna diskussion med din läkare.

Nja, jag kom fram till det själv helt enkelt. Hade jag varit hos en läkare skulle jag helt enkelt fått den diagnosen.(Åt kanske högst ett knäckebröd om dagen mån tro? Hemskt var det iallafall.) Men wow, 3000? Jag brukar knappt ligga på 2~2500. Kanske där det ligger helt enkelt, bygger inte direkt som en racerbil. Jag förlorar ju inte direkt nånting på det egenteligen, ifall jag bygger så är det bara att deffa ner. (Vilket jag märkte till min enorma glädje faktiskt är väldigt enkelt. :o) Men om ifall jag skulle ändra lite riktningen på den här tråden, jag börjar väl antagligen att "beefa" upp mig helt enkelt och högsta prio är ju att få ett par rediga rutor. Vad ofta bör jag träna mage isåfall, hitills har jag tränat mage 5 gånger i veckan. För jag märkte själv när jag spände magen, har inte dem största rutorna egentligen så jag blev lite tveksam. ( Vilket var anledningen till den här tråden. ^^)

Anton Fräs
2008-12-09, 00:33
Vad kör du på för schema i övrigt? Rekommenderar att basövningar, (rodd, marklyft, chins, bänkpress, knäböj), blir basen i ditt schema. Kör mage som vilken annan muskelgrupp som helst, beroende på hur ditt schema är utformat vill säga. Ingen stor idé att pumpa ut magen 5 ggr/veckan dock..

C.E.J.
2008-12-09, 00:34
Nja, jag kom fram till det själv helt enkelt. Hade jag varit hos en läkare skulle jag helt enkelt fått den diagnosen.(Åt kanske högst ett knäckebröd om dagen mån tro? Hemskt var det iallafall.) Men wow, 3000? Jag brukar knappt ligga på 2~2500. Kanske där det ligger helt enkelt, bygger inte direkt som en racerbil. Jag förlorar ju inte direkt nånting på det egenteligen, ifall jag bygger så är det bara att deffa ner. (Vilket jag märkte till min enorma glädje faktiskt är väldigt enkelt. :o) Men om ifall jag skulle ändra lite riktningen på den här tråden, jag börjar väl antagligen att "beefa" upp mig helt enkelt och högsta prio är ju att få ett par rediga rutor. Vad ofta bör jag träna mage isåfall, hitills har jag tränat mage 5 gånger i veckan. För jag märkte själv när jag spände magen, har inte dem största rutorna egentligen så jag blev lite tveksam. ( Vilket var anledningen till den här tråden. ^^)

Börja på 2500kcal, bevaka vikten, öka sen med 200-300kcal i taget när viktökningarna upphör.

Arfenhouse
2008-12-09, 00:36
Vad kör du på för schema i övrigt? Rekommenderar att basövningar, (rodd, marklyft, chins, bänkpress, knäböj), blir basen i ditt schema. Kör mage som vilken annan muskelgrupp som helst, beroende på hur ditt schema är utformat vill säga. Ingen stor idé att pumpa ut magen 5 ggr/veckan dock..

Kör faktiskt enbart basövningar hitills. (Satsar helt enkelt på en kropp som får damerna att säga sitt. ;P) Schemat är uppdelat för att täcka 5 dagar i veckan, så idag t.ex. körde jag triceps & axlar, medans imorgon kör jag rygg, vilodag på onsdag, biceps & bröst på torsdag, mage på fredag och ben på söndag. Kör med ett par kompisar så det är deras schema. Jag kör helt enkelt mage på dem andra dagarna också.

Anton Fräs
2008-12-09, 00:40
Börja på 2500kcal, bevaka vikten, öka sen med 200-300kcal i taget när viktökningarna upphör.

Kanske betonade lite väl mycket kalorier. I feel corrected, C.E.Js metod är dock riktigt bra och kanske ett lite försiktigare sätt att ta till sig en bulk :) Kör mage intensitvt och hårt, 8-12 reps om du verkligen vill bygga massa. Får en aning att du gör som de allra flesta, mig inkluderat och kör typ 20-30 + sit ups :p

Arfenhouse
2008-12-09, 00:44
Nja, jag kör 4-5 övningar x 20 reps. Kör situps, sen en på maskin där du har ett rep och går ner..(Hah, sämst på att förklara, hoppas det kopplar..) sen en till när jag ligger på en boll och gör situps fast man går inte hela vägen up, crunch och en maskin som tar på sidorna. ( Ni vet, den som man sitter ner på och vrider på kroppen 60-80 grader. ;P) med 8-12 reps menar du helt enkelt att jag ska göra 12 repetitioner gånger t.ex. 3-4?

C.E.J.
2008-12-09, 00:53
Nja, jag kör 4-5 övningar x 20 reps. Kör situps, sen en på maskin där du har ett rep och går ner..(Hah, sämst på att förklara, hoppas det kopplar..) sen en till när jag ligger på en boll och gör situps fast man går inte hela vägen up, crunch och en maskin som tar på sidorna. ( Ni vet, den som man sitter ner på och vrider på kroppen 60-80 grader. ;P) med 8-12 reps menar du helt enkelt att jag ska göra 12 repetitioner gånger t.ex. 3-4?

För mycket! Ska du träna mage 5 ggr i veckan är det en övning per dag som gäller, ABSOLUT INTE 4-5 stycken! Som Anton Fräs säger så är 8-12 reps en bättre "rep range", 3 set duger.

Arfenhouse
2008-12-09, 01:00
För mycket! Ska du träna mage 5 ggr i veckan är det en övning per dag som gäller, ABSOLUT INTE 4-5 stycken! Som Anton Fräs säger så är 8-12 reps en bättre "rep range", 3 set duger.

Alltså jag skulle kunna slicka på skärmen just nu. All magövning har alltid slutat med att jag tränat kanske någon extra timme eller så + att deffandet gjort att jag oftast kommit hem runt 7-8. Men om vi lägger träningen och deff idén vid sidan om, vad ska jag äta då? Under deffandet höll jag mig till mat som var fettsnål och sådant, mycket protein osv + att min kost är lite skev just nu. Frukosten tror jag är grymt kass, ( fattar inte varför jag inte gör nått åt det.) 1dl havregrynsgröt och ett grovtbröd keso. Jag gick ner något kilo eller så hitils, vägde 65 förut och nu väger jag 62~63. Men kan jag chansa på att äta normalt mer eller mindre så att jag kommer upp i runt 2000+? Har nyligen börjat äta 6 gånger om dan, har inga bra mellanmål, blir väl 2 wasa sport med keso och krydda på + ett glas minimjölk eller vatten..

C.E.J.
2008-12-09, 01:04
Alltså jag skulle kunna slicka på skärmen just nu. All magövning har alltid slutat med att jag tränat kanske någon extra timme eller så + att deffandet gjort att jag oftast kommit hem runt 7-8. Men om vi lägger träningen och deff idén vid sidan om, vad ska jag äta då? Under deffandet höll jag mig till mat som var fettsnål och sådant, mycket protein osv + att min kost är lite skev just nu. Frukosten tror jag är grymt kass, ( fattar inte varför jag inte gör nått åt det.) 1dl havregrynsgröt och ett grovtbröd keso. Jag gick ner något kilo eller så hitils, vägde 65 förut och nu väger jag 62~63. Men kan jag chansa på att äta normalt mer eller mindre så att jag kommer upp i runt 2000+? Har nyligen börjat äta 6 gånger om dan, har inga bra mellanmål, blir väl 2 wasa sport med keso och krydda på + ett glas minimjölk eller vatten..

Eftersom du verkar ha problem att äta tillräckligt tycker jag du ska räkna kalorier istället för att bara höfta. Du ska äta vanlig mat.

Arfenhouse
2008-12-09, 01:06
Eftersom du verkar ha problem att äta tillräckligt tycker jag du ska räkna kalorier istället för att bara höfta. Du ska äta vanlig mat. Hur ska jag räkna? Äter ju både i skolan och hemma så jag kan inte bestämma min kost helt och hållet. Men jag har räknat förut, så jag kan alltid chansa lite smått och avrunda i huvudet. Förslag på frukost och mellanmål? Vad mycket kcal ska frukosten och mellanmålen ligga på? (Mellanmålen är det väl egentligen bara att ta en banan... Funkar prima väl?)

C.E.J.
2008-12-09, 01:10
Hur ska jag räkna? Äter ju både i skolan och hemma så jag kan inte bestämma min kost helt och hållet. Men jag har räknat förut, så jag kan alltid chansa lite smått och avrunda i huvudet. Förslag på frukost och mellanmål? Vad mycket kcal ska frukosten och mellanmålen ligga på? (Mellanmålen är det väl egentligen bara att ta en banan... Funkar prima väl?)

Jag för min del är inte intresserad att svara så ingående. Frågorna du ställer har ställts och besvarats många gånger förut, bekanta dig med sökfunktionen eller surfa runt och läser nya trådar som dyker upp, så kommer du snart nog hitta svar på dina frågor. Lycka till!

Arfenhouse
2008-12-09, 01:12
Jag för min del är inte intresserad att svara så ingående. Frågorna du ställer har ställts och besvarats många gånger förut, bekanta dig med sökfunktionen eller surfa runt och läser nya trådar som dyker upp, så kommer du snart nog hitta svar på dina frågor. Lycka till!

Ska bli! Tackar och bockar för all hjälp!

Scratch89
2008-12-09, 08:18
Deffguiden som ligger som sticky är väldigt bra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Arfenhouse
2008-12-09, 20:27
Redan läst deff guiden, men jag ska typ " minibulka " upp mig så att rutorna helt enkelt syns på annat sätt. ;) Är som sagt rätt så liten just nu, så en bulk är väl bättre än deff. En seg, go, bulk.

manekin
2008-12-10, 16:52
jag förstår inte denna bulkhysteri... Trådskaparen skall fortsätta träna (han har ju bara tränat i några månader) och äta tillräcklig (inte glömma protein)...

Innan beachen, kan han gå ner något kilo, men det kommer ju att ta grymt längre tid för att få fram en kropp som är värd att deffa.

Arfenhouse
2008-12-10, 17:33
Tackar och bockar för all hjälp och tips från er! Ska ta vara på allt ni nämnt. :D

Wave man
2008-12-12, 16:03
Kan rekommendera gratisprogrammet Cron-o-meter för att hålla koll på kalori- och näringsintag under dagen. Databasen är över amerikanska matvaror och ingredienser, men det går enkelt och fint att lägga till egna matvaror och egna recept manuellt. Jag använder det och tillsammans med en digital köksvåg fungerar det väldigt bra.

Just nu deffar jag men när jag börjar bulka mer kommer jag definitivt fortsätta använda det och köra på nåt i stil med den strategi som C.E.J. rekommenderar. Testa, utvärdera, justera efter behov och mål.

Arfenhouse
2008-12-12, 22:14
Kan rekommendera gratisprogrammet Cron-o-meter för att hålla koll på kalori- och näringsintag under dagen. Databasen är över amerikanska matvaror och ingredienser, men det går enkelt och fint att lägga till egna matvaror och egna recept manuellt. Jag använder det och tillsammans med en digital köksvåg fungerar det väldigt bra.

Just nu deffar jag men när jag börjar bulka mer kommer jag definitivt fortsätta använda det och köra på nåt i stil med den strategi som C.E.J. rekommenderar. Testa, utvärdera, justera efter behov och mål.

Jobbar på det. :D