Visa fullständig version : Julköttbullen
Köttbullar bör ju finnas på de flesta julbord, eller quornbullar i förekommande fall. Men kör ni några andra kryddor runt jul för att få dem riktigt juliga eller är det "samma gamla vanliga"?
Jag brukar ha i svartpeppar, kryddpeppar, finhackad lök, ägg, lite ströbröd och salt i köttfärsen, fast det har jag iofs jämt så jag gör nog inte så mycket speciellt för köttbullarna egentligen.
Kan man jula till köttbullar tro?
Ingen aning hur man skulle jula till köttbullarna. Vet bara att min farmor gör världens godaste så dem lär ja dra i mig några stycken av.
Nejlika, ingefära.
Jag gör aldrig köttbullar till jul, det finns så mycket annat gott ändå på julbordet. Köttbullar kan man äta resten av året!
shut teh face
2008-12-06, 21:42
Gjorde idag på
Grädde
Köttfärs
Salt, peppar
Ägg
Ströbröd
Pressad lök
Pressad vitlök
Det blev sej gott
Grädde måste ju vara en hit i köttbullar, det måste jag testa!
jag kör på ren fläskfärs med lite grädde och skippar löken, rullar dem bara till halva den normala storleken och kostar på mig lite extra stekyta, steker í smör dessutom, något jag inte skulle göra med vardagsköttbullar.
Edit: Drygar ut dem aningens med ströbröd och äggula, men mindre än vad jag gör annars
Har också mindre ströbröd i julköttbullarna. Annars det vanliga receptet med lök, ägg och mjölk. Små ska de vara så att man kan äta ett par utan att bli proppmätt.
Testade en gång med grädde och extra äggula. Visst blev det gott, men det vanliga receptet duger gott.
för mig är just färdiga köpta köttbullar "juliga" förmodligen för barndomsminnen från alla julbord från den tiden ;)
för mig är just färdiga köpta köttbullar "juliga" förmodligen för barndomsminnen från alla julbord från den tiden ;)
Jo, något som stör mig med större julbord är när de har färdigköttbullar värmda i konvektionsugn, total avsaknad av stekyta. De saknar helt personlighet, jag vill ha ett krispigt litet skal på min köttbulle med massor av giftiga stekytemutagener.
... jag vill ha ett krispigt litet skal på min köttbulle med massor av giftiga stekytemutagener.
Indeed. Mums. :D
Arf Pingvin
2008-12-07, 11:34
Allvarligt, köttbullar är aldrig bra på julbordet. När det är dags för dem är de torra och tråkiga. Jag hoppar över dem eller tar ett par bara för åtgångens skull. Våga vägra köttbullar.
Jo, något som stör mig med större julbord är när de har färdigköttbullar värmda i konvektionsugn, total avsaknad av stekyta. De saknar helt personlighet, jag vill ha ett krispigt litet skal på min köttbulle med massor av giftiga stekytemutagener.
haha...men det är just sådana som serverades i skolan vid julbordet
fick inte ni sådana i skolan också?
Den perfekta köttbullen är stekt i riktigt smör så den har lite stekyta, men är saftig inuti och det tror jag bestämt man kan åstadkomma. Däremot är det en dödsynd att förvara dem i ugnen tills de ska serveras - då torkar de ut.
Kalla skivade köttbullar är ruggigt gott på knäckemacka f ö så det gör inget om det blir köttbullar över på julbordet. :D
shut teh face
2008-12-07, 13:45
Köttbullar kalla på smörgås är mycket godare än att äta dem på tallriken.
På julbordet är prinskorvar godare än köttbullar. :hbang:
MyungChul
2008-12-07, 14:58
Allvarligt, köttbullar är aldrig bra på julbordet. När det är dags för dem är de torra och tråkiga. Jag hoppar över dem eller tar ett par bara för åtgångens skull. Våga vägra köttbullar.
Våga äta bra julbord.
magdalenae
2008-12-07, 16:42
...jag vill ha ett krispigt litet skal på min köttbulle med massor av giftiga stekytemutagener.
Kunde inte sagt det bättre själv! Jag äter bara köttbullar som pappa har stekt, dom är alltid hårda och goda! Misstänker att han har en hel del smör, och att han alltid steker i gjutgärnspanna bidrar nog också till den goda stekytan. För övrigt vill jag ha välstekt vad gäller det mesta tror jag. Bryr mig inte heller om cancerframkallande grejsimojs i matlagning:D
haha...men det är just sådana som serverades i skolan vid julbordet
fick inte ni sådana i skolan också?
På min tid :D älskar det utrycket!
Så lagades maten fortfarande på plats i skolan, inte utkörd via bil för uppvärming. Så våra köttbullar, om än inte kärleksfullt handrullade, så stektes de ändå på riktiga stekbord och fick stekyta och knaperhet.
På min tid :D älskar det utrycket!
Så lagades maten fortfarande på plats i skolan, inte utkörd via bil för uppvärming. Så våra köttbullar, om än inte kärleksfullt handrullade, så stektes de ändå på riktiga stekbord och fick stekyta och knaperhet.
åh lyxigt, vi fick snällt äta de upptinade fabriksbollarna ;)
vad tycker ni förresten om Quorn bullarna?
Jag har blivit serverad quronfärsbullar en gång och jag märkte då ingen skillnad eftersom de var välkryddade och goda, men de var hemmagjorda av en som verkligen kan laga mat, det kan nog göra en väldig skillnad.
Den perfekta köttbullen är stekt i riktigt smör så den har lite stekyta, men är saftig inuti och det tror jag bestämt man kan åstadkomma. Däremot är det en dödsynd att förvara dem i ugnen tills de ska serveras - då torkar de ut.
Kalla skivade köttbullar är ruggigt gott på knäckemacka f ö så det gör inget om det blir köttbullar över på julbordet. :D
Med hemlagad rödbetssallad är det mumma!
Bättre än skinka+senapsmackan alla gånger...
:)
Köttbullar kalla på smörgås är mycket godare än att äta dem på tallriken.
På julbordet är prinskorvar godare än köttbullar. :hbang:
+1 Och fan kan aldrig någon lära sig att steka extra många prinskorvar :(
MyungChul
2008-12-09, 13:22
Jag har blivit serverad quronfärsbullar en gång och jag märkte då ingen skillnad eftersom de var välkryddade och goda, men de var hemmagjorda av en som verkligen kan laga mat, det kan nog göra en väldig skillnad.
Ja det är väl som att lyssna på någon som kan sjunga och någon som inte kan.
Ja det är väl som att lyssna på någon som kan sjunga och någon som inte kan.
Precis, en ingrediens bör inte dissas förrän man smakat den i en rätt gjord av någon som vet hur ingrediensen ska hanteras. Smakar det fortfarande råttrumpa då så är det helt enkelt inte gott.
Har f ö testat att göra köttbullar med en liten skvätt grädde som föreslogs i tråden och det blev ju hur gott som helst, saftiga och helt underbara köttbullar! Vilka lyxbullar det blev! :thumbup:
blev sugen av detta snack så jag gjorde
http://img154.imageshack.us/img154/9391/cimg1364dd1.th.jpg (http://img154.imageshack.us/my.php?image=cimg1364dd1.jpg)
Älskar köttbullar. så jag gjorde på ett kilo. imorgon blir det med brunsås och kokt potatis. (sparade stekskyn för den som undrar)
cosmic_dancer
2008-12-09, 14:47
Det är mamma som står för köttbulle tillverkningen kring jul här i familjen. Hon brukar köra
ströbröd
lök
salt
peppar
skulle jag tro... ägg också kanske. Som nämts innan är grädde gott att ha i. Dijonsenap är också gott.
gorillan11
2008-12-09, 15:21
jag ids inte tillaga någon julmat själv då man äter det så mycket på julafton, diverse julbord med jobbet, vänner och dylikt. så för mig räcker det med julmat de typ 10 gångerna jag äter det under julen! :)
saknar redan, blir ihelg första julbordet med jobbet MUMS!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.