Visa fullständig version : endast protein
energibruttan
2008-11-10, 14:08
Hur mycket förlorar man på om man bara tillför protein efter träning?
//e
Hur mycket förlorar man på om man bara tillför protein efter träning?
//e
Tillför du bara protein efter träningen så borde återhämtningen bli en aning sämre, men jag förmodar att du äter vanlig mat senare?
King Grub
2008-11-10, 14:30
Mycket, mycket långsammare återhämtning och glykogeninlagring.
Du vinner inget på att utesluta kolhydrat. Kolhydrat kan inte lagras in som kroppsfett efter träning, och har bara fördelar (om du inte går på någon slags ketogen diet).
Mycket, mycket långsammare återhämtning och glykogeninlagring.
Du vinner inget på att utesluta kolhydrat. Kolhydrat kan inte lagras in som kroppsfett efter träning, och har bara fördelar (om du inte går på någon slags ketogen diet).
Jag förstår inte riktigt det här med att kolhydrat inte kan lagras som kroppsfett efter träning. Äter jag kolhydrat endast efter träning men ligger på ett kaloriöverskott går jag väl upp i fettvikt?
King Grub
2008-11-10, 14:54
Du behöver inte använda extremexempel.
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/48/2/240.pdf
http://www.nature.com/ejcn/journal/v57/n9/full/1601650a.html
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=890140
Nej, men jag förstod faktiskt inte vad som är speciellt just efter träning. Kolhydrater lagras väl väldigt sällan som fett såvida man inte överäter det extremt? Men har jag förstått saken rätt om jag säger att det är svårare för att kolhydrat blir fett via de novo lipogenes om man förlägger dem efter träning (krävs mer kolhydrat)?
Ber om ursäkt ifall det här är utanför trådens ramar
King Grub
2008-11-10, 15:27
Fysisk aktivitet upp- och nedreglerar en mängd faktorer från enzymer till hormoner och skapar en miljö positiv för fettoxidation och negativ för fettinlagring, jämfört med vila.
energibruttan
2008-11-10, 16:22
:smash:Tackar..
Men om man utesluter kollisar helt inför en tävling.. vad äts då efter passet?
Scratch89
2008-11-10, 16:23
Den största faktorn är väl pådraget av hela autonoma nervsystemet, med ökad insulin-, glukagon- och adrenalinutsöndring, antar jag.
Scratch89
2008-11-10, 16:23
:smash:Tackar..
Men om man utesluter kollisar helt inför en tävling.. vad äts då efter passet?
Protein, antagligen.
King Grub
2008-11-10, 16:30
Rätt bortkastat. Större delen av proteinet kommer att bli kolhydrat i vilket fall som helst.
energibruttan
2008-11-10, 16:39
Så du menar att om man enbart äter protein så används det till energi men då blir väl återhämtningen mycket sämre?
Mr Pramer
2008-11-10, 17:10
Grub, Jag trodde det var konsumerande av kolhydrater (pasta,ris, potatis osv) som var orsaken till överviktikt i största allmänhet, och man därför ska ta endast små portioner av kolhydrater vid diet eller deff. Är det så? bara det att efter träning så är dom ett undantags tillstånd?
King Grub
2008-11-10, 17:34
Grub, Jag trodde det var konsumerande av kolhydrater (pasta,ris, potatis osv) som var orsaken till överviktikt i största allmänhet
Nej, det är (över)konsumerande av kalorier som är orsaken till övervikt.
Mr Pramer
2008-11-10, 17:39
Okej, varför rekommenderas man då inta ytterst lite kolhydrater vid deff eller diet isåfall? Innehåller kolhydrater mycket kalorier tillhållande av andra ämnen?
Hermanssson
2008-11-10, 17:46
Okej, varför rekommenderas man då inta ytterst lite kolhydrater vid deff eller diet isåfall? Innehåller kolhydrater mycket kalorier tillhållande av andra ämnen?
Förmodligen för att det är lätt att äta för mycket av det, vilket sabbar din diet rätt rejält. Min gissning.
A.Steinbach
2008-11-10, 17:48
Vem rekommenderar ytterst lite kolhydrater vid deff?
Jag äter normalt en Starbar direkt efter träningen och nåt lättare nån timma senare som tex yougurt musli + ev nån frukt. Borde man då istället ha ett större intag av kolhydrater?
Starbar innehåll:
Storlek: 55 g
Kalorier: 201 kcal
Protein: 19,6 g
Kolhydrater: 19,7 g
Fett: 7 g
Eddie Vedder
2008-11-10, 19:34
Borde man då istället ha ett större intag av kolhydrater?
Om du känner för det.
Men hur stort energibehov just du har, vad och hur hårt du tränar, hur mycket kolhydratder du äter i övrigt, hur stor andel av dagens energiintag du VILL skall utgöras av kolhydrater samt hur mycket något så ospecifikt som "yougurt musli + ev nån frukt" är kan ju ingen annan svara på.
Jo förstår absolut att det blir flummigt exempel samt att det kanske är svårt att helt svara på det utan att gå igenom min träning och kost för hela dagen. Men tänker främst på svaret från King grub "Rätt bortkastat. Större delen av proteinet kommer att bli kolhydrat i vilket fall som helst. "
Eddie Vedder
2008-11-11, 07:05
Men tänker främst på svaret från King grub "Rätt bortkastat. Större delen av proteinet kommer att bli kolhydrat i vilket fall som helst. "
Jag förstår precis att det var det du svarade på. Men min poäng var den att man inte ens kan gissa om det där är "bra" mängder kolhydrat eller inte för dig.
Kolhydrater är inte essentiellt och du överlever ett helt liv utan ett enda gram kolhydrat i kosten. Men det är ju fortfarande bra bränsle för den som tränar. Mer än så går inte att svara på eftersom du inte ger någon information att gå på.
energibruttan
2008-11-11, 09:57
Då försöker jag väl igen då!!!
Så du menar att om man enbart äter protein så används det till energi men då blir väl återhämtningen mycket sämre?
King Grub
2008-11-11, 09:59
Det har jag ju redan svarat på. Utan exogen kolhydrattillförsel försämras glykogeninlagringens, och därmed återhämtningens, hastighet dramatiskt.
http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3.htm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.