handdator

Visa fullständig version : ersättning för brutet finger?

Tessan352
2008-11-10, 12:44
hejsan, har en lite fråga som kanske inte hör hit. Men jag kollar om någon vet ändå :-)

Jag bröt ett finger för ca ett år sedan. Det var vänster ringfinger och det bröts "inne i handen". Benet behövde skruvas ihop med två skruvar och sedan var det gips i två-tre veckor. har ett ca 2,5 cm långt ärr efter det. undrar om någon här vet om det är någon ersättning för det. jag har fått förlorad arbetsinkomst. Men kan man få för sveda och värk, lyte och men eller annat?

Vore glad om någon vet. Har folksam som bolag och de säger enbart att de skall göra en utredning efter två år.

Tessan

Jokr
2008-11-10, 13:30
hejsan, har en lite fråga som kanske inte hör hit. Men jag kollar om någon vet ändå :-)

Jag bröt ett finger för ca ett år sedan. Det var vänster ringfinger och det bröts "inne i handen". Benet behövde skruvas ihop med två skruvar och sedan var det gips i två-tre veckor. har ett ca 2,5 cm långt ärr efter det. undrar om någon här vet om det är någon ersättning för det. jag har fått förlorad arbetsinkomst. Men kan man få för sveda och värk, lyte och men eller annat?

Vore glad om någon vet. Har folksam som bolag och de säger enbart att de skall göra en utredning efter två år.

Tessan

Om skadan uppkom pga olycka så skulle jag tro att du kan få ersättning för det. Men det kan säkert krävas en del arbete från din sida.

spoonchest
2008-11-10, 13:36
Hur bröt du fingret då? Vill du få ut så mycket som möjligt kan du ju försöka stämma någon.

Granatgiraffen
2008-11-10, 13:51
Hur bröt du fingret då? Vill du få ut så mycket som möjligt kan du ju försöka stämma någon.

:)

Rahf
2008-11-10, 13:52
Om du anmälde det till de rätta instanserna en kort tid efter olyckan så går det nog bra. Har du inte gjort någonting alls så blir det kärvare men det kan gå.

Exdiaq
2008-11-10, 14:15
Om du anmälde det till de rätta instanserna en kort tid efter olyckan så går det nog bra. Har du inte gjort någonting alls så blir det kärvare men det kan gå.

+1

Har du anmält det dagarna/veckan efter olyckan kommer du med största sannolikhet få ersättning från försäkringsbolaget. Har inte anmält det blir det lite svårare.

Själv har jag fått ett par tusen förra året då jag bröt händerna tre gånger. Dock behövdes ingen operation eller tillrättaläggning av benet utan bara gips i tre veckor.

tossefar
2008-11-10, 14:43
Var det någon annans fel att du bröt fingret? Varför ska du annars få ersättning? :/

Tricklev
2008-11-10, 14:45
Var det någon annans fel att du bröt fingret? Varför ska du annars få ersättning? :/

För att han betalar försäkring för att få det, om du har något emot det nuvarande systemet så rekommenderar jag att du skickar ett brev till Folksam och tar upp det med dom.

Linnet
2008-11-10, 15:26
Jag har fått ersättning för vanprydande ärr. Dock är mitt stort och ca 10-15 cm långt på min ena axel.

Handcuff
2008-11-10, 15:28

Fungerar inte så i Sverige. Eller menar du att hon ska göra en anmälan om misshandel?

Zera
2008-11-10, 15:29
Beror väl helt på vad du har för någon försäkring. Har du en olycksfallsförsäkring så ska det nog gå (förutsatt att det var en olycka som gjorde att du bröt fingret). Ärr på händer får man ganska mycket pengar för, så kolla upp vad som gäller för din försäkring.

Tessan352
2008-11-10, 15:35
Jag bröt fingret genom olyckshändelse, en klumpig snubbling. Jag är inte ute efter att tjäna en massa pengar på detta. Är bara intresserad av att veta om det är ersättning på sådanna här olyckor. Tänkte om det var någon annan som varit med om det, där av ställde jag frågan. Det är anmält till försäkringsbolaget. Men om man frågar dem om vad som gäller så får man bara veta att de gör en bedömning efter två år. Men som sagt så är jag inte ute efter att stämma någon eller tjäna en massa pengar. Bara anser att om man betalar för försäkringen så skall man kunna utnyttja den när det behövs. Varför försäkring som kostar en massa pengar annars??!!

Hades
2008-11-10, 15:42
Fungerar inte så i Sverige. Eller menar du att hon ska göra en anmälan om misshandel?

Visst funkar det så, om någon annan orsakat skadan. Man behöver inte ha begått eller blivit dömd för ett brott för att bli skadeståndsskydlig.

Till trådskaparen: Kolla försäkringsvillkoren för din olycksfallsförsäkring. Antagligen väntar de två år med bedömningen för att lättare kunna avgöra omfattningen av skadorna.

Exdiaq
2008-11-10, 15:42
Jag bröt fingret genom olyckshändelse, en klumpig snubbling. Jag är inte ute efter att tjäna en massa pengar på detta. Är bara intresserad av att veta om det är ersättning på sådanna här olyckor. Tänkte om det var någon annan som varit med om det, där av ställde jag frågan. Det är anmält till försäkringsbolaget. Men om man frågar dem om vad som gäller så får man bara veta att de gör en bedömning efter två år. Men som sagt så är jag inte ute efter att stämma någon eller tjäna en massa pengar. Bara anser att om man betalar för försäkringen så skall man kunna utnyttja den när det behövs. Varför försäkring som kostar en massa pengar annars??!!

Då får du vänta två år då, jag fick vänta 2år för ärren jag fått från en moppe-olycka och lite mindre än ett år för mina händer.

Handcuff
2008-11-10, 15:55
Visst funkar det så, om någon annan orsakat skadan. Man behöver inte ha begått eller blivit dömd för ett brott för att bli skadeståndsskydlig.

Jodå nog vet jag hur skadeståndslagen är utformad. Men när det kommer till att vilja få en massa pengar för skadan så är det inte som i t ex. USA.

Ersättningen/skadeståndet för ex. lyte ersätts utifrån trafikskadenämndens tabeller. T ex. förlust av en frisk tand 3400:-, eller utseendemässig skada på handen som är framträdande 7000-12 000:-.

sunkan
2008-11-10, 16:52
7-12kkr för ett ärr på en hand. Kanske är dags att kolla vad man kan få ut av mitt ganska fula ärr jag har i ansiktet isf

Arf Pingvin
2008-11-10, 19:44
Behöver du pengar? Har du mat på bordet? Jag säger som Silbersky, vad säger lagen och vad säger moralen.

jakke
2008-11-10, 19:49
Behöver du pengar? Har du mat på bordet? Jag säger som Silbersky, vad säger lagen och vad säger moralen.

Vad har ett försäkringsbolag med lagen att göra? Lämnar du inte in en lott till svenska spel om du vunnit?

Handcuff
2008-11-10, 19:50
Lämnar du inte in en lott till svenska spel om du vunnit?

Huvudet på spiken! Exakt samma sak :thumbup:

lectris
2008-11-10, 19:52
7-12kkr för ett ärr på en hand. Kanske är dags att kolla vad man kan få ut av mitt ganska fula ärr jag har i ansiktet isf

jag har ett ganska stort ärr i ansiktet och fick en väldigt bra ersättning.. så det är en god idé! dock har man bara tre år "på sig" att ansöka om ersättning. Eller ja, det gällde iaf hos mina försäkringsbolag, kanske är annorlunda hos andra iofs.

edit: för mig gällde vänta ett år efter olyckan.

PowPow
2008-11-10, 19:52

Typiskt den Svenska Avundsjukan.

Arf Pingvin
2008-11-10, 20:46
Typiskt den Svenska Avundsjukan.

Bröt ett finger en gång, tog ett år att bli bra. Bröt en fotknöl, har ett operationsärr på 10 cm och tre titanspikar. Sökte jag ersättning för det? Nej.

Jag hade rätt till motsvarande A-kassa för en praktikplats, men jag fick en (visserligen låg) lön för jobbet under praktiktiden. Lämnade jag in pappren till försäkringskassan och cachade ut ett antal tusenlappar under 3 månader? Nej.

Jag kände inte att jag behövde pengarna som jag möjligen hade rätt till. Ni får tycka vad ni vill men det kändes rätt för mig. Det finns många som har det värre.

PowPow
2008-11-10, 20:51
Bröt ett finger en gång, tog ett år att bli bra. Bröt en fotknöl, har ett operationsärr på 10 cm och tre titanspikar. Sökte jag ersättning för det? Nej.

Jag hade rätt till motsvarande A-kassa för en praktikplats, men jag fick en (visserligen låg) lön för jobbet under praktiktiden. Lämnade jag in pappren till försäkringskassan och cachade ut ett antal tusenlappar under 3 månader? Nej.

Jag kände inte att jag behövde pengarna som jag möjligen hade rätt till. Ni får tycka vad ni vill men det kändes rätt för mig. Det finns många som har det värre.

Ja, det finns många som har det värre. Men inte på försäkringsbolaget ;)

Fast att tacka nej till försäkringskassans pengar är ju mer cred-.

Hades
2008-11-10, 20:58

Det är ingen förutom försäkringsbolaget som vinner på att du inte söker ersättning. Och det är inte synd om försäkringsbolag. Du själv (eller arbetsgivaren) finaniserar ju försäkringen, så varför skulle du inte söka ersättning när du kan? Det är väl därför du (eller arbetsgivaren) betalar försäkringen?

Klenis
2008-11-10, 21:08
http://www.patientforsakring.se/patient/

PowPow
2008-11-10, 21:30
Det är ingen förutom försäkringsbolaget som vinner på att du inte söker ersättning. Och det är inte synd om försäkringsbolag. Du själv (eller arbetsgivaren) finaniserar ju försäkringen, så varför skulle du inte söka ersättning när du kan? Det är väl därför du (eller arbetsgivaren) betalar försäkringen?

Nja. Man kan ju hårddra det och peka på att fler utbetalningar ger högre premier för kunderna. Föräkringsbolagen håller alltid marginaler så att de själv vinner på det såklart. Och får de ökade utgifter så skaffar de ökade inkomster.

Men jag håller med. Skulle inte tveka att använda mig av en försäkring jag eller min arbetsgivare betalar för.

sunkan
2008-11-10, 21:40
det sög ju. Bör nog vara närmare 15år sen jag fick mitt ärr*slap* jaja det är ju inga pengar jag haft så jag förlorade ju inget direkt.

Hades
2008-11-10, 22:45
Nja. Man kan ju hårddra det och peka på att fler utbetalningar ger högre premier för kunderna. Föräkringsbolagen håller alltid marginaler så att de själv vinner på det såklart. Och får de ökade utgifter så skaffar de ökade inkomster.

Men jag håller med. Skulle inte tveka att använda mig av en försäkring jag eller min arbetsgivare betalar för.
Om premien ska påverkas krävs att andra resonerar som Arf Pingvin. Vilket nästan ingen gör. Men visst, teoretiskt så... :)

maximuscle
2008-11-10, 23:25
jag har ett ganska stort ärr i ansiktet och fick en väldigt bra ersättning.. så det är en god idé! dock har man bara tre år "på sig" att ansöka om ersättning. Eller ja, det gällde iaf hos mina försäkringsbolag, kanske är annorlunda hos andra iofs.

edit: för mig gällde vänta ett år efter olyckan.

vilket bolag har du? hur mkt fick du?

jag har ett ärr jag fick ansiktet för nästan ett år sen pga av en olycka, som e anmäld till f-bolaget..