handdator

Visa fullständig version : Hur ska man träna för att inte öka i volym?

CV!
2008-10-21, 21:22
Har sett massa trådar här om att alla vill gå upp volymmässigt, alltså bli biffigare. Om man inte vill bli biffigare utan typ bara utveckla dom musklerna man har och göra dom mer vältränade hur ska man köra då?

ska man köra jätte många reps eller bara några få typ 15 x 3 eller 5 x 3, hoppas ni förstår vad jag menar.

Nimille
2008-10-21, 21:24
Utveckla dom muskler man har och göra dom mer vältränade? Du får nog precisera dig lite mer, jag förstår iaf inte vad du menar.

Toby Asp
2008-10-21, 21:26
Muskeln kan göras större eller mindre. Vad vill du?

jacco
2008-10-21, 21:30
musklerna kan utvecklas på två olika sätt, styrka och massa. vad hade du tänkt dig? om det är så att du inte vill få mer massa kan jag rekommendera cablesövningar, isolerade övningar där du knappt kommer öka i varken massa eller styrka =)

burre
2008-10-21, 21:30
Svaret på din fråga bör bli: träna upp dig så att du känner dig lite för stor för att sen deffa ner dig till önskad nivå. Sen ligger du kvar på samma vikt och tränar lika hårt som tidigare. Eller hårdare.

CV!
2008-10-21, 22:00
Vill inte öka i massa, tänkte om man skulle köra på samma vikt då hela tiden.

agazza
2008-10-21, 22:02
läs alla FAQ osv :)

dyxeldoff
2008-10-21, 22:11
ja i så fall så är det ju bara att köra explosivt formtoppa och inte äta så mycket =)

Guddi
2008-10-21, 22:52
Vill man inte bli större än vad man är så äter man inte extra kalorier. Man sluter givetvis inte att höja vikterna då träningen kommer bli otroligt tråkig :)

stevebc
2008-10-21, 22:53
Ät mindre.

berra_berra
2008-10-21, 22:57
Vill man inte bli större än vad man är så äter man inte extra kalorier. Man sluter givetvis inte att höja vikterna då träningen kommer bli otroligt tråkig :)

Varför vill du inte bli större? Är det någon speciell anledning.

Mitt tips vore att stanna på den vikt du är nu och köra på den. Jag tror det funkar, borde det iaf enligt mig.

Dreas
2008-10-22, 00:02
Ligg på ett hyffsat lågt kcalöverskott eller kcalbalans är mitt tips, då slipper du öka så mycket i vikt och slipper på så sätt att öka i för mycket i muskel/fettmassa.

CV!
2008-10-22, 06:24
Ja men om man redan ligger på ett kcal underskott men ökar i massa ex (tänker nu på mina biceps, dom verkar bara bli större och större och ja gvill inte få dom att se non-proportionella till kroppen) men jag vill fortfarande ha en snygg form på dom.

Nimille
2008-10-22, 06:43
Ja men om man redan ligger på ett kcal underskott men ökar i massa ex (tänker nu på mina biceps, dom verkar bara bli större och större och ja gvill inte få dom att se non-proportionella till kroppen) men jag vill fortfarande ha en snygg form på dom.
Hur länge har du tränat?

Timme
2008-10-22, 06:51

då får du väl ligga på ett ännu större kcal underskott då.

mjukglass
2008-10-22, 07:11
Ät mindre. Om du äter mindre än vad du gör av med så växer du inte, så är det bara. Om du tycker biceps växer mycket kan du väl göra som de flesta andra som är starka, sluta träna den specifikt.

CV!
2008-10-22, 07:14
då får du väl ligga på ett ännu större kcal underskott då.

Har tränat kanske lite mer en ett halvår, ligger redan på ett kcal underskott på 1000 så tror inte jag lägger mig lägre en så.

Whistler
2008-10-22, 07:37
Om det är som du säger, att du går ner ett helt kilo i veckan så kan ju dina armar omöjligt blivit större, det du märker än nog bara att fettet försvinner och muskeln som fanns därunder nu syns tydligare.

L-Sami
2008-10-22, 11:25
Ligg på energibalans och kör tungt 1-3 reps per set, så blir musklerna vältränade (maximalt starka) eller 30-40 reps per set musklerna blir vältränade (uthålliga) Finns inga garantier dock att du inte får större muskler av den här typen av träning men det är ingen hypertrofiträning iaf.

Danny Devito
2008-10-22, 11:30
Ligg på energibalans och kör tungt 1-3 reps per set, så blir musklerna vältränade (maximalt starka) eller 30-40 reps per set musklerna blir vältränade (uthålliga) Finns inga garantier dock att du inte får större muskler av den här typen av träning men det är ingen hypertrofiträning iaf.

+1
Tung träning med få set, typ 3 x 3 är nog en bra idé. Kanske blir tråkigt i längden dock.

major Pectoralis
2008-10-22, 11:37
Finns många vis. Här är två ytterligare
1) Träna hårt med både styrka och kondition.
2) Ät inte protein i samband med träningspasset (varken just före, under eller efter passet). Det finns viss forskning som visat att gruppen som inte åt protein i anslutning till passet bara blev starkare medan gruppen som åt protein blev både starkare och större.

ChrisDEFC
2008-10-22, 13:17
är det specifikt biceps du har problem med så kör inte biceps då. träna bara kondition. eller försök att inte bli starkare. kör du 10or på 50 i bänken nu så kör på dom vikterna jämt då kommer du inte bli märkbart större om du kör hyfsat samma tempo. sen blir man lite självblind ibland åxå så ibland kan man tro att man är större än vad man eg är och även tvärt om så du kan ju ligga inne med en skev självbild (säger inte att det är så bra att det kan va så). lycka till!

Athlete
2008-10-22, 14:23
Få tunga/explosiva reps, och ligg på energibalans. (Som några nämnt tidigare i tråden.)

jacco
2008-10-22, 14:40
Om det är som du säger, att du går ner ett helt kilo i veckan så kan ju dina armar omöjligt blivit större, det du märker än nog bara att fettet försvinner och muskeln som fanns därunder nu syns tydligare.

Du har tränat på gym ett halv år och du tycker nu att du är för stor? det är inte möjligt att du ökar i massa då du ligger på ett underskott av energi, det är nog som ovan säger att du blir lurad av att fett försvinner vilket ger dina muskler mer definition. sen att du gå ner 1kg i veckan, tycker du inte själv det låter lite väl mycket? ta hellre god tid på dig med viktnedgången, alltså ligga runt 500 kcal - så du inte tappar så mycket massa.

LindaS
2008-10-22, 14:51
Ligg på energibalans och kör tungt 1-3 reps per set, så blir musklerna vältränade (maximalt starka) eller 30-40 reps per set musklerna blir vältränade (uthålliga) Finns inga garantier dock att du inte får större muskler av den här typen av träning men det är ingen hypertrofiträning iaf.+1
Ungefär vad jag tänkte skriva.

+1
Tung träning med få set, typ 3 x 3 är nog en bra idé. Kanske blir tråkigt i längden dock.+1
Men det blir roligare när man märker att man blir starkare.

CV!
2008-10-22, 15:18
Du har tränat på gym ett halv år och du tycker nu att du är för stor? det är inte möjligt att du ökar i massa då du ligger på ett underskott av energi, det är nog som ovan säger att du blir lurad av att fett försvinner vilket ger dina muskler mer definition. sen att du gå ner 1kg i veckan, tycker du inte själv det låter lite väl mycket? ta hellre god tid på dig med viktnedgången, alltså ligga runt 500 kcal - så du inte tappar så mycket massa.

Jag har inget fett på armarna...

Men det var nog som nån sa jag vill nog ha uthålligare muskler, ska man kanske ligga på 20 x 3 set ? eller mer fast på lägre vikt såklart.

Elfsberg
2008-10-22, 15:19
Träna allt förutom biceps.

LindaS
2008-10-22, 15:40
Jag har inget fett på armarna...

Men det var nog som nån sa jag vill nog ha uthålligare muskler, ska man kanske ligga på 20 x 3 set ? eller mer fast på lägre vikt såklart.30-40 reps x 1 set, blir jävligt tåkigt annars. Kör hellre fler övningar.

Träna allt förutom biceps.I löööv u.

Hejnomax
2008-10-22, 15:41
Jag tror han vill få snyggare muskler

Gymfjollan
2008-10-22, 15:46
ursäkta ,. menm kan man få se en bild (:

tsp
2008-10-22, 15:52
Jag tror att ts är dum i huvudet.

CV!
2008-10-22, 18:05
Jag tror han vill få snyggare muskler

Korrekt! grejjen är den att jag har muskler men vill som sagt få dom snyggare.

Kan fixa bild men kameran e snodd, men ska se vad jag kan göra.

burre
2008-10-22, 18:16

*cry*

hampee
2008-10-22, 18:18
Finns många vis. Här är två ytterligare
1) Träna hårt med både styrka och kondition.

Kan man inte "bygga" och träna kondition samtidigt eller vad påstås?

CV!
2008-10-22, 18:51
*cry*

Jaha?

Gislason
2008-10-22, 19:02

Kan fixa bild men kameran e snodd, men ska se vad jag kan göra.

Muskler kan inte bli snyggare, muskler kan bli mindre och större.
Dina muskler syns tydligare vid lägre kroppsfett, du får bättre definition.

Hur musklerna som blottas när kroppsfettet försvinner ser ut ligger i din genetik, undantaget storlek då som sagt vilken du kan påverka med styrketräning.

CV!
2008-10-22, 19:07
Muskler kan inte bli snyggare, muskler kan bli mindre och större.
Dina muskler syns tydligare vid lägre kroppsfett, du får bättre definition.

Hur musklerna som blottas när kroppsfettet försvinner ser ut ligger i din genetik, undantaget storlek då som sagt vilken du kan påverka med styrketräning.

Det var det jag trodde också, alltså det är svårt att förklara men tex brad pitt hans kropp som han hade i Fight Club tyckte jag var grymmt snygg, då var han ganska smal och biffig medans i filmen troja var han bara biffig.

Vill typ få hans fight club kropp.

Betar
2008-10-22, 19:17
kör högreps :)

CV!
2008-10-22, 20:57
OK tack, så högreps kommer inte att öka muskeln i massa, alltså göra den så mycket större?

Elfsberg
2008-10-22, 21:00
Brad Pitt är inte biffig i Fight Club. Även om det är upp till var och en att bestämma så är han fan inte biffig där. Rippad, måhända.

Anders The Peak
2008-10-22, 21:02
OK tack, så högreps kommer inte att öka muskeln i massa, alltså göra den så mycket större?
Högreps uppemot 30 reps kan ge mycket massa.Det är antagligen maten och träningsvolymen du får ratta in så att behåller den muskelvolym du vill ha och har lagom lager underhudsfett för att du ska se "slank" ut.

CV!
2008-10-22, 21:11
Brad Pitt är inte biffig i Fight Club. Även om det är upp till var och en att bestämma så är han fan inte biffig där. Rippad, måhända.

Ja vet, biffig var nog fel ord. Men han e jävligt vältränad och "hård" iaf.

kavalen
2008-10-22, 21:34
Har sett massa trådar här om att alla vill gå upp volymmässigt, alltså bli biffigare. Om man inte vill bli biffigare utan typ bara utveckla dom musklerna man har och göra dom mer vältränade hur ska man köra då?

ska man köra jätte många reps eller bara några få typ 15 x 3 eller 5 x 3, hoppas ni förstår vad jag menar.

Fast pumpa på brösten som fan samt svält eller konditionsträna ner midjan så den blir smal. Det är så jävla snyggt med smal midja och ett par schyssta rattar.

Hemi
2008-10-23, 00:11
Ännu ett tips kunde vara att byta sport och sluta gå på "gym" helt enkelt. Fast är det B-Pitt F-Club du är ute efter (som 5-6 miljoner andra svenskar) så gissar jag ändå på en viss BB-ökning och deff, som vanligt. Folk tenderar att överskatta sin muskelmassa.

major Pectoralis
2008-10-23, 15:06
Kan man inte "bygga" och träna kondition samtidigt eller vad påstås?

Riktig konditionsträning försvårar möjligheterna att bygga på flera nivåer, speciellt om man tränat ett tag. En nivå av konditionsträning som motsvarar "hälsostandard" (10 000 steg/dag alt. 30 min "pulshöjande" aktivitet per dag) är dock antagligen bara av godo för muskelutvecklingen så länge man täcker sitt energibehov.

hampee
2008-10-23, 15:33
Riktig konditionsträning försvårar möjligheterna att bygga på flera nivåer, speciellt om man tränat ett tag. En nivå av konditionsträning som motsvarar "hälsostandard" (10 000 steg/dag alt. 30 min "pulshöjande" aktivitet per dag) är dock antagligen bara av godo för muskelutvecklingen så länge man täcker sitt energibehov.

Okej. Skulle mina 3 innebandypass i veckan kunna utgöra problem till exempel? Ca 90 minuter per tillfälle. Jag kör innebandy på mina "vilodagar".