Visa fullständig version : Svettas = viktsänkning?
Har länge funderat över påståendet att man går ner i vikt när man svettas, varför kan man inte bara sätta sig i en bastu i nån timma och gå ner i vikt utav det? eller funkar det också?
Svett=mestadels vatten. Vad jag vet förbrukar man lite mer energi när man bastar än om man är i rumstemperatur, men inga mängder. Det är inte så att vikten du tappar genom att svetttas är smält fett som rinner ut genom porerna :D
Svett=mestadels vatten. Vad jag vet förbrukar man lite mer energi om man bastar än om man är i rumstemperatur, men inga mängder.
Om man tränar i en bastu så svettas man enormt, eller vara ute en stekhet dag och träna.
Om man tränar i en bastu så svettas man enormt, eller vara ute en stekhet dag och träna.
Det betyder fortfarande inte att viktmängden du förlorar genom svettning är fettvikt.
Det betyder fortfarande inte att viktmängden du förlorar genom svettning är fettvikt.
Är det muskelvikt man förlorar då eller? Men frågan var inte om man förlora fettvikt eller muskelvikt utan om man förlora vikt av att träna/vara inuti en bastu när man svettas.
Har länge funderat över påståendet att man går ner i vikt när man svettas, varför kan man inte bara sätta sig i en bastu i nån timma och gå ner i vikt utav det? eller funkar det också?
Det är ganska vanligt i idrotter med viktklasser att t.ex. köra spinning i en bastu för att tappa sista kilona inför invägning, men som sagt är det (till absolut största del) vatten man förlorar.
Det är ganska vanligt i idrotter med viktklasser att t.ex. köra spinning i en bastu för att tappa sista kilona inför invägning, men som sagt är det (till absolut största del) vatten man förlorar.
Och vart sitter vattnet nånstans i kroppen? sitter inte det i fettet eller e jag helt ute och cyklar? :confused:
King Grub
2008-10-08, 13:30
I muskulaturen, främst. Men det spelar väl ingen roll, även om det hade varit i fettvävnaden? Det är ändå vatten. Du måste ju dricka igen, annars dör du, och då ersätts vattnet.
I muskulaturen, främst. Men det spelar väl ingen roll, även om det hade varit i fettvävnaden? Det är ändå vatten. Du måste ju dricka igen, annars dör du, och då ersätts vattnet.
Men om man bara dricker hälften av vattnet du förlora? Aja så att bastu länge gör inte så att man går ner i vikt?
Jag tänkte typ om man bastade efter varje gympass.
King Grub
2008-10-08, 13:35
Vill du vara konstant uttorkad, så.
Hursomhelst, det enda en vätskeförlust av den typen gör är att man blir platt, orkeslös, uttorkad och oförmögen till effektivt fysiskt arbete, plus att muskulaturen ser sämre ut, inte bättre.
Man kan manipulera vätskebalansen sista timmarna innan t ex en tävling eller en fotografering, men då skall man veta vad man sysslar med och man skall dessutom vara stenhård redan. Att torka ut sig när man är normaltjock gör inte att man ser bättre ut, bara att man mår dåligt.
Att gå ner i vattenvikt är inte samma sak som att minska i kroppsfett.
Vill du vara konstant uttorkad, så.
Hursomhelst, det enda en vätskeförlust av den typen gör är att man blir platt, orkeslös, uttorkad och oförmögen till effektivt fysiskt arbete, plus att muskulaturen ser sämre ut, inte bättre.
Man kan manipulera vätskebalansen sista timmarna innan t ex en tävling eller en fotografering, men då skall man veta vad man sysslar med och man skall dessutom vara stenhård redan. Att torka ut sig när man är normaltjock gör inte att man ser bättre ut, bara att man mår dåligt.
Att gå ner i vattenvikt är inte samma sak som att minska i kroppsfett.
ok tack
CrazyJoeDavola
2008-10-08, 16:46
Under stockholm maraton så var det någon läkare som pratade om att många dricker på tok för mycket vatten under/efter själva loppet, vilket tydligen var mycket dåligt/farligt av någon orsak. Kommer dock inte ihåg vad :)
Under stockholm maraton så var det någon läkare som pratade om att många dricker på tok för mycket vatten under/efter själva loppet, vilket tydligen var mycket dåligt/farligt av någon orsak. Kommer dock inte ihåg vad :)
Att vatten skulle vara onyttigt skulle jag aldrig kunna tänka mig eftersom det ingår i typ över 90 % av alla drycker?
Handcuff
2008-10-08, 18:11
Att vatten skulle vara onyttigt skulle jag aldrig kunna tänka mig eftersom det ingår i typ över 90 % av alla drycker?
Jo du kan dricka för mycket. Du kan dö till och med *popcorn*
King Grub
2008-10-08, 18:11
Jo, det är livsfarligt att dricka för mycket vatten utan salt vid hård, långvarig ansträngning, som t ex ett marathonlopp eller liknande. Det är inget man behöver tänka på vid normal träning.
Jo, det är livsfarligt att dricka för mycket vatten utan salt vid hård, långvarig ansträngning, som t ex ett marathonlopp eller liknande. Det är inget man behöver tänka på vid normal träning.
w00t :confused: :confused: :confused:
hade ingen aning om det, men då är det väll oftast i jätte jätte stora mängder?
typ 4 liter vatten eller någe?
alltså, är det inte så att det är enormt påfrestande för njurarna om man dricker för mycket vatten?
King Grub
2008-10-08, 18:20
alltså, är det inte så att det är enormt påfrestande för njurarna om man dricker för mycket vatten?
Nej.
King Grub
2008-10-08, 18:21
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9581
Eddie Vedder
2008-10-08, 18:22
w00t :confused: :confused: :confused:
hade ingen aning om det, men då är det väll oftast i jätte jätte stora mängder?
typ 4 liter vatten eller någe?
Ja stora mängder vatten och häftiga svettningar. Då har flertalet dödsfall inträffat via till följd av hyponatremi inom idrotter på extrem nivå och oftast under extrema förhållanden (såsom väldig hetta t.ex.).
Och det här är alltså inte fråga om någon teori utan fakta, det finns som sagt flera konkreta fall som slutat med döden eller att man varit nära på att dö.:(
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9581
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9851
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9852
Ja stora mängder vatten och häftiga svettningar. Då har flertalet dödsfall inträffat via till följd av hyponatremi inom idrotter på extrem nivå och oftast under extrema förhållanden (såsom väldig hetta t.ex.).
Och det här är alltså inte fråga om någon teori utan fakta, det finns som sagt flera konkreta fall som slutat med döden eller att man varit nära på att dö.:(
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9852
Ok tack :)
Nordenator
2008-10-08, 21:20
Både överhettning och nedkylningen av kroppen borde ju komma med ett energiminus, men troligtvis framförallt nedkylning. Organen tycker ju inte riktigt om att bli för varma, så jag antar att någon rekation sker för att undvika detta.
Intressant tycker jag motsatsen är lite. Att man går ned i vikt genom kyla. Nu minns jag inte alls vilken energimängd som krävs för att skifta aggregationsformer från fast till flytande för vatten, men en kalori per gram vatten en grad. En halvliter vätska på 18 grader. Förändringen i temperatur för att kroppen ska värma vätskan till sin egen kommer vara ~20 grader. (500x20)/1000=10.
Således borde 10 kcal krävas av kroppen för att den inte ska förbli nedkyld av vätskan. Om detta är ett sunt resonemang vet jag inte, men om kroppen ska i överlag återvinna någon form av balans är det vad som krävs. Det kommer således konstant krävas energi för att värma sig i rumstemperatur, men framförallt i kallare väder.
Jogga i jalingar uppe i vår kalla nord?
Eddie Vedder
2008-10-09, 06:24
Det kommer således konstant krävas energi för att värma sig i rumstemperatur, men framförallt i kallare väder.
Ja det stämmer, energiförbrukningen påverkas av yttre miljö och då främst kyla (värme påverkar även det men inte lika mycket). Dels krävs energi för att upprätthålla värmen och dessutom innebär det ofta s.k. "shivering", d.v.s. att man förbrukar energi genom att stå och huttra.
Abstract
Context: Adaptive thermogenesis is defined as the increase in energy expenditure in response to overfeeding or cold. Large inter-individual differences in adaptive thermogenesis have been described.
Objective: Since there are indications for a common underlying mechanism, we studied inhumans whether the increase in thermogenesis during short term overfeeding (3 days) is related to mild cold induced thermogenesis.
Interventions: Therefore, 13 lean male subjects have been exposed to three experimentalconditions in respiration chambers: baseline (36 hours in energy balance at thermoneutrality, 22°C); overfeeding (84 hours 160% of energy balance, 22°C); mild cold (84 hours in energy balance, 16°C).
Main outcome measures: During the interventions, total daily energy expenditure (TDEE), physical activity, skin temperatures, and core temperature were measured. After each condition, fasting plasma norepinephrine concentration was measured.
Results: Overfeeding caused significant increases in TDEE (0.77 MJ/day, p<0.001). During cold exposure TDEE increased significantly (0.59 MJ/day, p<0.005), while physical activity decreased. The changes in TDEE during both overfeeding and mild cold exposure showed considerable inter-individual variation (respectively -0.11 to 1.61 MJ/day and -0.19 to 1.58 MJ/day). The individual changes in energy expenditure during mild cold exposure and overfeeding were highly correlated (p<0.005). Fasting norepinephrine plasma concentrations correlated significantly to energy expenditure in both situations (p<0.05).
Conclusions: These results suggest that both overfeeding induced and mild cold induced adaptive thermogenesis share common regulating mechanisms. This indicates that cold exposure could be used as a biomarker for the individual thermogenic response to excess energy intake.
http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/92/11/4299
Individual Thermogenic Responses to Mild Cold and Overfeeding Are Closely Related. J Clin Endocrinol Metab, November 2007, 92(11):4299–4305
We studied interindividual variation in body temperature and energy expenditure, the relation between these two, and the effect of mild decrease in environmental temperature (16 vs. 22°C) on both body temperature and energy expenditure. Nine males stayed three times for 60 h (2000-0800) in a respiration chamber, once at 22°C and twice at 16°C, in random order. Twenty-four-hour energy expenditure, thermic effect of food, sleeping metabolic rate, activity-induced energy expenditure, and rectal and skin temperatures were measured. A rank correlation test with data of 6 test days showed significant interindividual variation in both rectal and skin temperatures and energy expenditures adjusted for body composition. Short-term exposure of the subjects to 16°C caused a significant decrease in body temperature (both skin and core), an increase in temperature gradients, and an increase in energy expenditure. The change in body temperature gradients was negatively related to changes in energy expenditure. This shows that interindividual differences exist with respect to the relative contribution of metabolic and insulative adaptations to cold.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/282/5/E1077
Individual variation in body temperature and energy expenditure in response to mild cold. Am J Physiol Endocrinol Metab 282: E1077–E1083, 2002.
Scratch89
2008-10-09, 06:37
Just att hålla kroppstemperaturen står för en rätt så stor del av den basala metabolismen. Nu sköts ju det till viss del automatiskt, iom de kemiska processerna i kroppen, men ändå.
Eddie Vedder
2008-10-09, 08:25
Just att hålla kroppstemperaturen står för en rätt så stor del av den basala metabolismen. Nu sköts ju det till viss del automatiskt, iom de kemiska processerna i kroppen, men ändå.
Ja det sköts av kroppen och det kostar energi. Det var det som var poängen. Termoteglering är något helt naturligt såklart men ju mer krav som ställs på den desto mer kommer den kräva energi.
Det är ju inget som t.ex. ingår i BMR utifrån ekvation så jag skulle snarare klassa in det som en del i multipliceringsfaktorn (även om det sälan blir så extremt att det är relevant förstås).
För småsaker som inte i sig räknas in när BMR multiplicera med aktivitetsfaktorn finns ju, dit räknar jag typ miljöpåverkan, hormonella rubbningar, variationer i upptag och utsöndring av näringsämnen o.s.v.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9852Det har väldigt lite med svettningar att göra och väldigt mycket med att gör att man dricker mer vatten än vad törsten säger att man ska dricka.
Det finns folk som har fått hyponatremi trots att de druckit ganska måttligt. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16183759
Det handlar alltså om att inte dricka mer än vad man behöver, hur mycket man behöver beror på hur mycket man svettas och kroppen kan reglera det på ett väldigt bra sätt för en om man bara lyssnar på ens törst.
Eddie Vedder
2008-10-09, 09:40
Det har väldigt lite med svettningar att göra och väldigt mycket med att gör att man dricker mer vatten än vad törsten säger att man ska dricka.
Just ja, jag minns att du har rättat mig på den punkten tidigare.:D
Så tack för förtydligandet. Men fortfarande kvarstår faktum att det finns en hype kring vattendrickande som snarare kan tänkas göra mer skada än nytta.
T.o.m. på Kostvetenskap A sa vår lärare att problemet med törsten är omvänt problemet med aptiten, d.v.s. vi äter ofta mer än vi behöver men dricker ofta för lite och borde dricka även fast törsten inte är påtaglig.
Jag orkade inte ta någon "fight" där men tyckte det var ett konstigt uttalande. Och av typ 50-60 studenter satt hälften och sippade på sina vattenflaskor under föreläsningen. Man vill ju inte riskera hypohydrering under de 45 minuterna tills det är rast.;)
Just ja, jag minns att du har rättat mig på den punkten tidigare.:D
Så tack för förtydligandet. Men fortfarande kvarstår faktum att det finns en hype kring vattendrickande som snarare kan tänkas göra mer skada än nytta.
T.o.m. på Kostvetenskap A sa vår lärare att problemet med törsten är omvänt problemet med aptiten, d.v.s. vi äter ofta mer än vi behöver men dricker ofta för lite och borde dricka även fast törsten inte är påtaglig.
Jag orkade inte ta någon "fight" där men tyckte det var ett konstigt uttalande. Och av typ 50-60 studenter satt hälften och sippade på sina vattenflaskor under föreläsningen. Man vill ju inte riskera hypohydrering under de 45 minuterna tills det är rast.;):)
Man måste skilja på att dricka under träning och att dricka när man sitter på en föreläsning.
När man tränar så stänger kroppen mer eller mindre av urinproduktionen vilket gör att om man dricker för mycket så kommer ens blodplasma att späs ut och man riskerar hyponatremi.
Sitter man på föreläsning och sippar i sig vatten så är det värsta som kan hända att man måste springa iväg på toaletten varenda rast :) Dricker man extremt mycket så kan man möjligen få lite hyperaktiv blåsa.
Hurvida det faktiskt är så att folk dricker för lite under dagarna om de inte idrottar vet jag inget om, men det känns som att det är marginellt för lite i så fall. Äldre människor har en försämrad törstkänsla och för dessa personer kan det nog vara en idé att hålla lite koll på sitt vätskeintag.
Att generellt uppmana folk att dricka mer leder nog bara till att Coca-Cola ökar sin försäljning och att många kommer går upp något extra kilo varje år :)
Scratch89
2008-10-09, 17:06
Just det där vattenflasksyndromet är något jag stör mig innerligt på. De sitter där och snuttar varannan minut, och klagar sedan på att de måste springa på toa hela tiden. OK om de är på väg att idrotta på kvällen, men många i klassen verkar inte ens träna överhuvudtaget. En tjej i min gamla klass var konståkare och orienterare, så hon laddade med salt och vatten i princip dygnet runt, men det behövde hon också.
En tjej i min gamla klass var konståkare och orienterare, så hon laddade med salt och vatten i princip dygnet runt, men det behövde hon också.Det behövde hon verkligen inte. Troligen så sprang hon runt med några onödiga kilo vätska som hon lagt på sig då hon fått i sig en massa onödigt salt.
Inte ens elit kenyanska löpare behöver dricka någonting mer än vad törsten säger till dem för att hålla vätskebalans från dag till dag. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18460986
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.