handdator

Visa fullständig version : SL:s tilläggsavgift

Snorkelfarsan
2008-09-09, 22:59
Tjena,

Är det någon av er som har blivit tagna av kontrollanter med en ogiltig/ingen biljett i SL-trafiken och har behövt betala tilläggsavgift? Hur mycket i så fall och försökte ni överklaga?

Själv åkte jag på en remsa till reducerat pris (man ska vara under 20 och jag är 20...) och är skyldig att betala 1200kr! (Jag överklagade men det gick inte igenom). Det är fan vad man får betala om man misshandlat nån*grr*. Dessutom vill jag skälla på SL för att det är så dyrt! Alldeles för dyrt, och jag tycker inte ens att man får valuta för pengarna. Det är ofta förseningar och dylikt. Idag var det exempelvis cirka en halvtimmes försening på blå linjen.
Jag vill dock poängtera att jag inte tycker att det ska vara gratis, det är inte hållbart. I ett samhälle som ska nånstans så måste man betala lite för sig, staten kan inte betala för allt imo.

Men det hjälper inte att kasta skit, ibland måste man bita i det sura äpplet...

Pudzianovski
2008-09-09, 23:27
Skicka ditt inlägg till SL eller Rosenbad då. :thumbup:

Thobias
2008-09-09, 23:30
I ett samhälle som ska nånstans så måste man betala lite för sig, staten kan inte betala för allt imo.

Haha. Och vart i hela friden får staten pengarna från att finansiera kommunaltrafiken ifrån då? FRÅN DIG! Det hade lika gärna kunnat vara "gratis", vi hade bara blivit beskattade tyngre istället.

Kommunaltrafik kostar inte "biljett x". Det kostar "biljett x+skatter y".

Såhär går det när staten ska sköta saker och ting. Det blir åt helvete dyrt och funkar undermåttligt och du och jag finansierar spektaklet, vare sig vi vill det eller inte. Statligt våldstvång ftw, fy fan alltså.

Pez
2008-09-09, 23:51
Haha. Och vart i hela friden får staten pengarna från att finansiera kommunaltrafiken ifrån då? FRÅN DIG! Det hade lika gärna kunnat vara "gratis", vi hade bara blivit beskattade tyngre istället.

Såhär går det när staten ska sköta saker och ting. Det blir åt helvete dyrt och funkar undermåttligt och du och jag finansierar spektaklet, vare sig vi vill det eller inte. Statligt våldstvång ftw, fy fan alltså.

Innan vi debatterar SL:s drift i avseende på finansiering..så vill jag bara påtala att vi (som i medborgare och styrande i Sverige), uppenbarligen, behöver satsa mer på skola och utbildning. :/

Thobias
2008-09-10, 00:04
Innan vi debatterar SL:s drift i avseende på finansiering..så vill jag bara påtala att vi (som i medborgare och styrande i Sverige), uppenbarligen, behöver satsa mer på skola och utbildning. :/

Uppenbarligen!

Wintermute
2008-09-10, 01:51
De sa alldrig varför det var försening med 30 min på blå linje? jag kan iofs gissa, finns några återkommande problem.

Om du vill ändra något med SL skulle jag rekomendera att du kontaktar de politiker som styr dem. sen vet jag inte om 30 kr för en resa inom 1 zon är så överdrivet mycket.

lectris
2008-09-10, 03:59
allt beror ju på vad man jämför med :) tycker mest att vårat system kan förbättras. Tunnelbanan i Madrid får man tex åka hur långt som helst under hur lång tid som helst i för 1€ (~9,50kr) förutsatt att man inte går ut ur spärrarna och ska in igen, men man kan alltså göra hur många byten som helst. Där finns det även automater man kan få sin biljett ur med kontanter, slipper förköpa och slipper stå i kö, underbart.

Samma system finns i Sydney, minns dock inte priset..

men 690kr för månadskort tycker jag är helt okej faktiskt om man åker mycket varje dag, uppsalas kollektivtrafik är väl dyrare har jag för mig trots att deras nätverk är mindre än stockholms.

Däremot tycker jag det känns fånigt att behöva betala 1000kr för månadskort om man bor i Bålsta *cry* när man 500m bort i Bro betalar vanligt pris..

sleep is the enemy
2008-09-10, 05:44
Det nya systemet som är på gång, kommer det fungera som det gör i London? Alltså att man drar kortet när man går ur spärren också och betalar först då?

LadyInsane
2008-09-10, 06:37
Är det bara jag som tycker att TS får skylla sig själv? Du verkar ju mycket medveten om att man ska vara under 20 för att åka på reducerat pris, men gör det ändå inte? Att åka fast, var väl ändå något du räknade med kunde ske??

Mapa
2008-09-10, 06:41
Är det bara jag som tycker att TS får skylla sig själv? Du verkar ju mycket medveten om att man ska vara under 20 för att åka på reducerat pris, men gör det ändå inte? Att åka fast, var väl ändå något du räknade med kunde ske??

+1

du är 20 år... inte under 20...

Kurash
2008-09-10, 06:41
allt beror ju på vad man jämför med :) tycker mest att vårat system kan förbättras. Tunnelbanan i Madrid får man tex åka hur långt som helst under hur lång tid som helst i för 1€ (~9,50kr) förutsatt att man inte går ut ur spärrarna och ska in igen, men man kan alltså göra hur många byten som helst. Där finns det även automater man kan få sin biljett ur med kontanter, slipper förköpa och slipper stå i kö, underbart.

Om man inte kliver av på flyplatsen, då måste man pynta en extra Euro för att komma ut genom portarna.
F.ö är Madrids tunnelbana ett föredömme, alla borde åka dit bara för att åka kollektivt. Rent, fint och billigt. 10-kort för 6 Euro.

lectris
2008-09-10, 06:54
Om man inte kliver av på flyplatsen, då måste man pynta en extra Euro för att komma ut genom portarna.
F.ö är Madrids tunnelbana ett föredömme, alla borde åka dit bara för att åka kollektivt. Rent, fint och billigt. 10-kort för 6 Euro.

Jo jag vet, men är ju ändå bara två stationer det gäller. :) Men grymt billigt ja, tog mig från flygplatsen till mitt hotell för 2€ jämfört med 30€ för taxi..

Håller också med om att deras system är klockrent, smidiga bussar har de också med 1€ för en resa. Sköna (och svala) plastsäten också :D

hultman
2008-09-10, 08:33

Vem riktade du den mot?

Själv har jag alltid åkt gratis eller till ungdomspris. Hit and run!

Mental
2008-09-10, 08:47
Tycker du tuben är dyr? Testa bilpendla då, det ger perspektiv på tillvaron.

Jag tycker Tbanan och bussarna i stockholm är riktigt billiga.

Länskort betalar ni 690 för i fullt pris och gråter blod. I gävleborgs län betalade jag 1.460 för samma sak när jag pendlade. I stockholm är det mer tillgängligt, går oftare, och är billigare.

Cilia
2008-09-10, 09:03
Lite statskunskap är på plats tror jag.
Kollektivtraffiken i Stockholms län beslutas av landstinget och inte av regeringen. Ska ni klaga på SL så vänd er till era politiker i landstinget.

Jag kommer ihåg en budgetdebatt i Stadshuset (Stockholm) där det var en stor demonstration utanför mot höjda taxor inom kollektivtrafiken. Då tyckte jag synd om dom. Tänk att dra ihop allt det där så protesterar man inför fel beslutsfattare.

z_bumbi
2008-09-10, 09:26
Jag kommer ihåg en budgetdebatt i Stadshuset (Stockholm) där det var en stor demonstration utanför mot höjda taxor inom kollektivtrafiken. Då tyckte jag synd om dom. Tänk att dra ihop allt det där så protesterar man inför fel beslutsfattare.

Sen är det väl iofs kommunalpolitikernas uppgift att företräda medborgarna och om man då vill att de ska påverka landstinget så..

Cilia
2008-09-10, 09:30
Sen är det väl iofs kommunalpolitikernas uppgift att företräda medborgarna och om man då vill att de ska påverka landstinget så..
så går man till landstingspolitiker som också är kommunalpolitiker enligt vårt statsskikt

z_bumbi
2008-09-10, 09:31
så går man till landstingspolitiker som också är kommunalpolitiker enligt vårt statsskikt

que?

Edit: Ah den formen av kommun.

För att omformulera så kan man lika gärna påverka politikerna i en kommunstyrelse som i en landstingstyrelse om man vill få en förändring på landstingsnivå. Kommunstyrelsens uppgift är att ta tilllvara kommuninvånarnas (med kommun avses här ett mindre område än ett län och då inte baserat på areal) intressen. Det förekommer väldigt ofta just när det gäller transport då olika kommuner (återigen den mindre varianten) har olika intressen trots att de tillhör den större region som ett län utgör.

Cilia
2008-09-10, 09:34
primärkommun och sekundärkommun

z_bumbi
2008-09-10, 09:38
primärkommun och sekundärkommun

Vilken variant är sekundär?

Cilia
2008-09-10, 09:45
Landstingen

z_bumbi
2008-09-10, 09:52
Vilket för oss tillbaka till varför du tyckte det var synd om demostranterna som försökte påverka kommunen (jag går tillbaka till ett normalt språkbruk) när det gäller lokaltrafiken?

Snorkelfarsan
2008-09-10, 11:05

Ja självklart, jag visste ju att risken fanns. Men det stör mig ändå att jag måste betala så mycket. Det är verkligen inte skäligt. Speciellt med tanke på att jag alltid har betalat för mig, även om jag betalat för lite ibland. Det är ju plankare som ska åka dit på feta böter...

TheSpider
2008-09-10, 11:17
Tjena,

Är det någon av er som har blivit tagna av kontrollanter med en ogiltig/ingen biljett i SL-trafiken och har behövt betala tilläggsavgift? Hur mycket i så fall och försökte ni överklaga?

Själv åkte jag på en remsa till reducerat pris (man ska vara under 20 och jag är 20...) och är skyldig att betala 1200kr! (Jag överklagade men det gick inte igenom). Det är fan vad man får betala om man misshandlat nån*grr*. Dessutom vill jag skälla på SL för att det är så dyrt! Alldeles för dyrt, och jag tycker inte ens att man får valuta för pengarna. Det är ofta förseningar och dylikt. Idag var det exempelvis cirka en halvtimmes försening på blå linjen.
Jag vill dock poängtera att jag inte tycker att det ska vara gratis, det är inte hållbart. I ett samhälle som ska nånstans så måste man betala lite för sig, staten kan inte betala för allt imo.

Men det hjälper inte att kasta skit, ibland måste man bita i det sura äpplet...
Köp rätt biljett i framtiden då. UNDER 20 innebär inte 20år. det innebär 19 och under...

inte så svårt,va?

mini
2008-09-10, 11:20
Det är ju plankare som ska åka dit på feta böter...

Du ser inte att du är halvplankare?

Wintermute
2008-09-10, 11:34
Det nya systemet som är på gång, kommer det fungera som det gör i London? Alltså att man drar kortet när man går ur spärren också och betalar först då?
Det är ju samma gammla spärrar som sitter kvar överallt, så skulle gissa på att du betalar när du går in och kan passera ut utan att dra kort.

Ex nihilo
2008-09-10, 11:51
Jag skulle vilja veta vad all skit runtomkring biljetterna kostar, typ kostnad för dessa kontrollanter, kostnad för material och kostnad för att tillverka alla biljetter. Tror inte det skulle behövas en särskilt stor skattehöjning om man slopar allt annat jag nämnde för att få åka gratis kommunalt. Finns ju redan i flertalet länder.

hultman
2008-09-10, 14:24
Jag skulle vilja veta vad all skit runtomkring biljetterna kostar, typ kostnad för dessa kontrollanter, kostnad för material och kostnad för att tillverka alla biljetter. Tror inte det skulle behövas en särskilt stor skattehöjning om man slopar allt annat jag nämnde för att få åka gratis kommunalt. Finns ju redan i flertalet länder.

Wee. Passa på att införa gratis kådisar, gratis gym, gratis bil, gratis hus och gratis thailändska. Eller så låter vi alla människor bestämma själva var deras pengar ska hamna.

Snorkelfarsan
2008-09-10, 16:30
Du ser inte att du är halvplankare?

I learned the hard way, men det tar emot att betala hälften så mycket för en "riktig" biljett. Tyvärr finns det inga genvägar, men det bore väldigt bra om man kunde sänka priserna lite. Nu är jag iaf student så jag får lite rabbatt på korten. (köpte ett studentkort här om dagen).

Som sagt så är jag inte av uppfattningen att det ska vara gratis, det är ju ändå vi som betalar för det. Det räcker med att det är skattesubventionerat (stavning?). Tror ni det skulle funka med en privat kollektivtrafik, som ägs av några få företag som driver bussar och tåg m.m? Det kanske skulle kunna driva ner kostnader?

Mourten
2008-09-10, 16:38
att ni orkar argumentera kring dessa saker på ett internetforum, fortsätt gjärna med livets mening, finns gud etc...

Cilia
2008-09-11, 12:12
För att omformulera så kan man lika gärna påverka politikerna i en kommunstyrelse som i en landstingstyrelse om man vill få en förändring på landstingsnivå. Kommunstyrelsens uppgift är att ta tilllvara kommuninvånarnas (med kommun avses här ett mindre område än ett län och då inte baserat på areal) intressen. Det förekommer väldigt ofta just när det gäller transport då olika kommuner (återigen den mindre varianten) har olika intressen trots att de tillhör den större region som ett län utgör.

Vilket för oss tillbaka till varför du tyckte det var synd om demostranterna som försökte påverka kommunen (jag går tillbaka till ett normalt språkbruk) när det gäller lokaltrafiken?
Du kan nog ta upp frågan med din kommunpolitiker men jag kan med nästan 100 % sannolikhet säga att du inte får någon framgång.

många kommer nog att lyssna på dig men om dom agerar är nog tveksamt. Det finns en anledning till att frågorna är uppdelade. Att gå in rätt i en organsisation är ofta en framgångsrik väg för att nå det man vill.

Jag tyckte synd om demonstranterna för ingen lyssnade på dom, inte ens pressen om jag kommer ihåg rätt eftersom det var "fel" fråga.

tano
2008-09-11, 13:52
De som förespråkar högre skatt mot fri kommunaltrafik hoppas jag förstår att det blir en rätt markant skattehöjning att inkludera hela landet. För inte är det enbart stockholm som skulle bli gratis väl?

Som sagt låter det inte dyrt i stockholm. Ett luleå-boden kort på 3 mil, 40 korts resor kostar över 1000 kr. När jag pendlade där fick jag även köpa extra resa på lokaltrafiken för att komma fram. Minns iaf att det var billigare när jag pendlade i stockholm. Däremot var pendlandet i stockholm inte en trevlig upplevelse *spy*

Pepz
2008-09-11, 14:01
Sl är skitbra.

Åker man varje vardag till och från jobbet så kostar en enkel resa ungefär 17kr.
ungefär vad första milen kostar om man tar bilen ( om inte mer om man räknar skatter försäkring värdeminskning)

och förseningar blir det ibland om det är tiotusentals avgångar per dag...

och det är rätt åt dig att du fick betala tillägsavgift

LindaS
2008-09-11, 14:36
Tjena,

Är det någon av er som har blivit tagna av kontrollanter med en ogiltig/ingen biljett i SL-trafiken och har behövt betala tilläggsavgift? ...
Nej. Säsongskort är min melodi. Jättesmidigt och jag åker så myyyycket jag vill.*cupid*
Jag överklagade men det gick inte igenom ... Räknade du verkligen med det?Det är ofta förseningar och dylikt. Idag var det exempelvis cirka en halvtimmes försening på blå linjen. ...Har det inte hunnit komma minst 2 tåg under den tiden?

Grattis till ditt första inlägg! Kan bara gå år ett håll nu. ;)

+1

Tycker du tuben är dyr? Testa bilpendla då, det ger perspektiv på tillvaron.

Jag tycker Tbanan och bussarna i stockholm är riktigt billiga.

Länskort betalar ni 690 för i fullt pris och gråter blod. I gävleborgs län betalade jag 1.460 för samma sak när jag pendlade. I stockholm är det mer tillgängligt, går oftare, och är billigare.

+1

I t ex Halmstad kostar en enkel bussbiljett över 20kr och då åker du inte ens hälften så långt. Beräknat på vad säsongskortet kostade i våras så åkte jag för mindre än 14kr per resa. Inte dyrt alls tycker jag.

z_bumbi
2008-09-11, 14:59
Du kan nog ta upp frågan med din kommunpolitiker men jag kan med nästan 100 % sannolikhet säga att du inte får någon framgång.

många kommer nog att lyssna på dig men om dom agerar är nog tveksamt. Det finns en anledning till att frågorna är uppdelade. Att gå in rätt i en organsisation är ofta en framgångsrik väg för att nå det man vill.

Eftersom frågan om kommunikation är viktig för kommunen så skulle nog resultatet, om tillräckligt många, pratar med kommunstyrelsen bli betydligt bättre än om samma antal skulle åka och prata med landstingstyrelsen. Kommunstyrelsen representerar ju något fler personer än vad jag och ett antal gör om vi agerar på egen hand.
Så har det dessutom varit i de andra kommunerna jag har bott i när det gäller frekvens, förhandlingar om priser, hållplatser etc.

JustinCredible
2008-09-11, 15:04
Åkte fast förra veckan. Ringde nyss och fixade så jag får avbetala avgiften (1200 kr) på 200 spänn i månaden.

Kontrollanterna var dryga jävla as. Sjuk otur hade jag också. Jag åkte bara en station och jag hade inte ens tänkt åka den tunnelbanan.

Cilia
2008-09-11, 20:46
Som sagt så är jag inte av uppfattningen att det ska vara gratis, det är ju ändå vi som betalar för det. Det räcker med att det är skattesubventionerat (stavning?).
Det är ju skattesubventionerat men inte fullt ut

Eftersom frågan om kommunikation är viktig för kommunen så skulle nog resultatet, om tillräckligt många, pratar med kommunstyrelsen bli betydligt bättre än om samma antal skulle åka och prata med landstingstyrelsen. Kommunstyrelsen representerar ju något fler personer än vad jag och ett antal gör om vi agerar på egen hand.
Så har det dessutom varit i de andra kommunerna jag har bott i när det gäller frekvens, förhandlingar om priser, hållplatser etc.
Dom har naturligtvis sammarbete och särskilt när det gäller utbyggnad. Det görs en analys årligen (som jag nu tappade namnet på) där man tillsammans tittar på ubyggnad och förändringar. Hur kommunerna i länet väljer att bygga ut påverkar ju hur man ska anpassa kollektivtrafiken. Men när det gäller just avgiften så är det inte så att man lägger sig i den delen alltför mycket.

Jag förstår inte varför det är så svårt att vända sig till rätt instans. Varför ska du nödvändigtvis rikta dina åsikter till andra än dom som har beslutandemakt över frågan?

z_bumbi
2008-09-11, 21:15
Jag förstår inte varför det är så svårt att vända sig till rätt instans. Varför ska du nödvändigtvis rikta dina åsikter till andra än dom som har beslutandemakt över frågan?

Det är inte svårt att vända sig till "rätt" instans och det är inget som säger att jag inte skulle göra det men jag såg inte problemet med att visa sitt missnöje för en grupp som både kan påverka beslutet och som borde bry sig om vad folk tycker i en för kommuen, förhoppningsvis, viktig fråga.
Media är inte heller någon ovanlig väg att framföra sina åsikter och de har inte heller någon beslutandemakt men påverkan är i vissa fall trots det påfallande uppenbar trots att man gått en omväg.

Thobias
2008-09-12, 01:57
det ska vara gratis, det är ju ändå vi som betalar för det. Det räcker med att det är skattesubventionerat (stavning?). Tror ni det skulle funka med en privat kollektivtrafik, som ägs av några få företag som driver bussar och tåg m.m? Det kanske skulle kunna driva ner kostnader?
Det hade det såklart, om det nu inte var så att man tvingas till att betala till den offentliga kollektivtrafiken. Hade nu alla fått behålla sina pengar istället och kollektivtrafiken betalades av frivilliga medel till privata aktörer som inte hade skattesubventionerade monopol hade det blivit mycket billigare och mycket bättre.

Cilia
2008-09-12, 06:51
Det är inte svårt att vända sig till "rätt" instans och det är inget som säger att jag inte skulle göra det men jag såg inte problemet med att visa sitt missnöje för en grupp som både kan påverka beslutet och som borde bry sig om vad folk tycker i en för kommuen, förhoppningsvis, viktig fråga.
Media är inte heller någon ovanlig väg att framföra sina åsikter och de har inte heller någon beslutandemakt men påverkan är i vissa fall trots det påfallande uppenbar trots att man gått en omväg.
Nu kunde dom ju inte påverka det beslutet eftersom beslutet skulle tas 2 kvarter upp. Demonstranterna var ju där för dom trodde att beslut skulle tas om att höja avgiften vilket var helt fel.

Min poäng var att om man ändå ska lägga ner så mycket tid som det ändå tar att ordna en relativit stor demonstration så skulle jag bemöda mig om att påverka rätt personer för att få lite effekt av det hela. Det enda som skedde nu var att man tyckte synd om dom.

Dom hade helt enkelt inte koll precis som många här inte har koll på var beslut fattas. Jag kan ha viss förståelse för det eftersom det alltid inte är helt enkelt men om jag går in för att försöka påverka skulle jag först ta reda på vem som ansvarar för frågan för att försöka få ut lite effekt av mitt arbete.

grondahl
2008-09-12, 07:37
Hm.....

Åkte fast förra veckan. Ringde nyss och fixade så jag får avbetala avgiften (1200 kr) på 200 spänn i månaden.

Poliserna var dryga jävla as. Sjuk otur hade jag också. Jag stal bara en liten summa och jag hade inte ens tänkt stjäla något i den affären