handdator

Visa fullständig version : Hälsosam viktuppgång

magdalenae
2008-09-08, 17:53
Vet ju att det finns en hel del kunniga personer här på forumet och tänkte bara höra efter lite vad ni tycker är en lagom takt ett för hälsosam viktuppgång? Kg i månaden? Kaloriöverskott om dagen? Jag är underviktig och har inte som mål att bygga muskler, bara få en normal vikt.

Tackar på förhand!

Scratch89
2008-09-08, 18:26
1 kg i månaden är inte alltför snabbt, och borde vara hyfsat lätt att pricka in.

Ellis Wyatt
2008-09-08, 18:28
Helt omöjlig fråga att svara på utan att känna till din medicinska status. Men är du nu helt frisk så låter 1 kilo per månad rimligt.

Ronja
2008-09-08, 18:31
Muskler ingår i en hälsosam viktuppgång :D

;)

Ellis Wyatt
2008-09-08, 18:33
Muskler ingår i en hälsosam viktuppgång :D

;)

Och det kommer hon garanterat att få också, oavsett om hon styrketränar eller inte.

Ronja
2008-09-08, 19:19
Och det kommer hon garanterat att få också, oavsett om hon styrketränar eller inte.

Jo d vet ja, var inge negativt menat bara retades lite!*rolleyes*

magdalenae
2008-09-09, 00:48
Tack för alla svar! Men vad borde ett rimligt kaloriöverskott vara om man vill gå upp, säg ett kilo i månaden? Är det 500 kcal+ per dag som gäller? (Jämför med rimlig viktnedgång med 500 kcal - per dag)

Eddie Vedder
2008-09-09, 03:42
Tack för alla svar! Men vad borde ett rimligt kaloriöverskott vara om man vill gå upp, säg ett kilo i månaden? Är det 500 kcal+ per dag som gäller? (Jämför med rimlig viktnedgång med 500 kcal - per dag)

Det skulle i teorin bli ett halvt kg per vecka i såna fall, d.v.s. två per månad. Men jag tycker inte du ska stirra dig blind på det. Med en osund kostrelation i ryggsöcken är det tveksamt om kaloriräkning är rätt väg att gå, även om det är uppåt istället för nedåt i det här fallet.

Ät och må bra så du känner dig frisk och pigg och följ vågens utveckling så den inte pekar nedåt. Du är säkert väl medveten om hur din kropp känner sig vid för lågt intag så se upp för att känna dig på det sättet, det lär innebära att du äter som du ska.:) Om du då även ser en successiv ökning på vågen samtidigt som du mår bra samt är mätt och pigg så vet du att det går i rätt riktning.:)

spoonchest
2008-09-09, 14:12
Jag har tränat sedan maj, och gått upp över tio kilo. Lite mycket kan man tycka, jag har helt klart lagt på mig fett, men musklerna har växt mest.
Jag ser fortfarande "deffad"*flex* ut, om man ska uttrycka det så.
Visserligen bara 22år och har hört att normen för viktuppgång och muskeltillväxt inte riktigt gäller för mig. Antar att det är väldigt individuellt.

magdalenae
2008-09-09, 20:21
Det skulle i teorin bli ett halvt kg per vecka i såna fall, d.v.s. två per månad. Men jag tycker inte du ska stirra dig blind på det. Med en osund kostrelation i ryggsöcken är det tveksamt om kaloriräkning är rätt väg att gå, även om det är uppåt istället för nedåt i det här fallet.

Ät och må bra så du känner dig frisk och pigg och följ vågens utveckling så den inte pekar nedåt. Du är säkert väl medveten om hur din kropp känner sig vid för lågt intag så se upp för att känna dig på det sättet, det lär innebära att du äter som du ska.:) Om du då även ser en successiv ökning på vågen samtidigt som du mår bra samt är mätt och pigg så vet du att det går i rätt riktning.:)

Mycket klokt svar, väntade fakstisk på att du skulle posta här:) Men som du säkert vet är man (tyvärr!!) redan ganska fixerad vid kaloriräkning i min situation och då blir det väl lätt att man försöker använda det även för att få motsatt effekt än tidigare. Då man bara ville gå ner och ner.

Eddie Vedder
2008-09-09, 21:20
Mycket klokt svar, väntade fakstisk på att du skulle posta här:) Men som du säkert vet är man (tyvärr!!) redan ganska fixerad vid kaloriräkning i min situation och då blir det väl lätt att man försöker använda det även för att få motsatt effekt än tidigare. Då man bara ville gå ner och ner.

Jo jag förstår det.:)

Och just därför tror jag det kan vara värdefullt för dig att "provocera" lite om du förstår vad jag menar. D.v.s. lägga upp en portion på tallriken (eller ner i matlådan) som du tycker verkar nyttig och god och lagom stor och sedan försöka skippa tanken över hur mycket energi det finns däri, hur mycket kolhydrater/fett/protein etc.

Men jag förstår som sagt att det kan kännas svårt och hoppas att det går bra och i lagom takt.:)

1684_
2008-09-09, 21:22
Jag e själv 10kg underviktig och gjort en vikt upp gång på 15kg för 1år sen då jag satt i samma helvete jag gör nu. Jag e 17år.

Jag e 170 lång, vägde ynka 45kg när jag låg inne på sjukan för ett år sen. Då fick jag träffa dietist blabla. Gick upp i början 1kg veckan sedan blev det ca 0,5kg i veckan. Började träna tyngdlyftning 3-4dar i veckan vid 55kg och ja där la man på sig en heeeeeel del muskler och hamnade på 66kg :D

Denna gång väger jag JUST nu väger jag 53kg och ska upp till normalvikt, 62kg. Så jag e iaf rekomenderad att öka 0,5kg i veckan. + träning 3dar i veckan.