Visa fullständig version : Vad händer vid allt för stort kaloriunderskott?
Jag ska prova att leva på nästan bara Nutrilett i några veckor för att försöka ge min viktminskning en kickstart, men jag undrar vad som kommer hända med mig när jag ligger på så stort underskott i kalorier? Till vardags hör att jag åker till min skola i Malmö (jag bor i Lund) med buss och är där i minst 4 timmar tills jag slutar och sen åker hem på samma sätt. Ska tilläggas att vi har mycket trappor i skolan, och väskan väger ner mig lite också.
Enligt paketet innehåller varje påse 111 kcal, och jag räknar med att ta 4-5 varje dag (havregrynsgröt till frukost, ca 1 dl). 555 kcal + havregrynsgröt räcker självklart inte för en person under en dags gång, även om de bara låg stilla på en säng hela dagen. Självklart funkar Nutrilett genom att man får för lite kcal i sig och ska ta resten från kroppsfettet, men är det verkligen säkert att bara leva på Nutrilett? Är det säkert att ligga på så enormt kaloriunderskott varje dag? Är orolig för att jag kan svimma och what not, men också för att musklerna förtärs...
Vad är "symptomen" på kaloriunderskott? Min kompis sa att man kan känna sig yr, vilket jag känner igen, men annars? Beror hungerskänsla på kaloriunderskott?
Jag är för övrigt 20 år, kille.
Jag avråder dig från att lägga dig på ett "enormt kaloriunderskott", hur mycket det nu det innebär. Det är inte hälsosamt. Lägg dig hellre på ett lagomt underskott. Ett underskott på 500 kcal är det många som använder som en "mall", och mycket mer än så finns det ingen anledning till om du vill behålla muskelmassa.
Rekommenderar att du läser denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Jag avråder dig från att lägga dig på ett "enormt kaloriunderskott", hur mycket det nu det innebär. Det är inte hälsosamt. Lägg dig hellre på ett lagomt underskott. Ett underskott på 500 kcal är det många som använder som en "mall", och mycket mer än så finns det ingen anledning till om du vill behålla muskelmassa.
Rekommenderar att du läser denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Jag vet att det är ohälsosamt, men jag vet inte vad som händer exakt vid ett så enormt underskott. Det är därför jag gör denna tråden. Nu snackar vi om ett underskott på säkert några tusen kcal.
Självklart har jag redan läst deffguiden också.
Jag vet att det är ohälsosamt, men jag vet inte vad som händer exakt vid ett så enormt underskott. Det är därför jag gör denna tråden. Nu snackar vi om ett underskott på säkert några tusen kcal.
Självklart har jag redan läst deffguiden också.
Så din fråga är teoretisk, och inget du kommer att utföra i praktiken?
Svårt att svara på, det beror ju helt på vad din kost består av och hur mycket du får i dig och gör av med osv., men ett underskott på flera Mcal är aldrig hälsosamt.
Så din fråga är teoretisk, och inget du kommer att utföra i praktiken?
Svårt att svara på, det beror ju helt på vad din kost består av och hur mycket du får i dig och gör av med osv., men ett underskott på flera Mcal är aldrig hälsosamt.
Jag ska nog genomföra det om ingen protosterar här med synliga bevis på att det är nära livsfarligt, eller iallafall omöjligt samtidigt som jag kan gå till skolan och "leva". Och jag har redan sagt att kosten består av havregrynsgröt till frukost och resten Nutrilett (högst 5 påsar om dagen). Jag har också räknat ut hur mycket kcal jag får i mig, och en person "bränner" dagligen ca 2 500- 3 000 per dag.
Jag vet att det är ohälsosamt, men den stora frågan (och anledningen till att jag skapade tråden) är för att ta reda på VARFÖR det är ohälsosamt.
Jag ska nog genomföra det om ingen protosterar här med synliga bevis på att det är nära livsfarligt, eller iallafall omöjligt samtidigt som jag kan gå till skolan och "leva". Och jag har redan sagt att kosten består av havregrynsgröt till frukost och resten Nutrilett (högst 5 påsar om dagen). Jag har också räknat ut hur mycket kcal jag får i mig, och en person "bränner" dagligen ca 2 500- 3 000 per dag.
Jag vet att det är ohälsosamt, men den stora frågan (och anledningen till att jag skapade tråden) är för att ta reda på VARFÖR det är ohälsosamt.
Du äter altså omkring 2500 kcal om dagen, och du ska nu ligga på ett underskott på flera tusen kcal per dag.*screwy*
Men visst, ät dina 500 kcal om dagen, gör det snälla. Skriv gärna hur det gick sen:thumbup:
Exakt vad som händer får du låta någon annan svara på.
TylerDurden84
2008-09-06, 16:29
Vad väger du för det första?? Är du överviktig?
Jag vet många som gått på sådan lågkaloridiet under allt från 1 vecka till 3 månader med goda resultat. Nackdelen bör vara att du får räkna med en viss förlust av muskelmassa då energiunderskottet är såpass stort. Prioriterar du fettförlusten såpass mycket att du kan acceptera en viss förlorad muskelmassa ser jag inga fel i en VLCD. Vitaminer/mineraler SKA vara tillräckliga i seriösa VLCD-barer/påsar... ser inget fel i att ta ett par extra multivitamin+omega 3 tab om dagen...
Jag kör det själv ibland i 2 veckor i rad (med EAA som tillägg vid styrkepassen) och får grymt bra resultat. Dom första dagarna är värst/tråkigast...
TylerDurden84
2008-09-06, 16:31
edit:
för att svara på din andra fråga: Yrseln brukar komma när kroppen går in i ketonfasen.
Du äter altså omkring 2500 kcal om dagen, och du ska nu ligga på ett underskott på flera tusen kcal per dag.*screwy*
Men visst, ät dina 500 kcal om dagen, gör det snälla. Skriv gärna hur det gick sen:thumbup:
Exakt vad som händer får du låta någon annan svara på.
En person gör av med 2 500 - 3 000 kcal per dag. Om jag bara äter Nutrilett och lite havregrynsgröt varje dag får jag i mig a 600 kcal av det (och all näring jag behöver). 600 - 3 000 (jag styrketränar faktiskt ibland, förrutom att jag åker till skolan) = -2 400 kcal. Alltså minus 2 400 kcal. Är det farligt att ligga på det och isåfall varför?
Jag väger 90kg (en viktförlust på 5kg på några veckor! Woohoo! Och då var det bara vanlig mat och träning som gällde) och längden vet jag inte.... sist jag mätte mig var jag 171,5 cm, men det var tidigt i år, tror jag. Kan ha vuxit en del?
Jag har kört nutrilett kur i 4dagar nu. Och Kör på 6st påsar per dag. Ersätter alla måltider. Men knaprar på oftast på 1morot mellan varannan påse.
Någon styrketräning är bara glömma. Iaf om man är som jag . 180cm och 118kg.
Därimot blev jag rekommenderad från en dietist att träna cardio(, eller vad de heter). Så jag går 1timme varje dag. Och det jag känt av hittills är att om man inte dricker ordentligt så kommer gärna huvudvärken. Och märker klar skillnad i hur mycket energi jag har, blir lättare trött och dåsig. Inte speciellt konstigt iofs.
Och jag har alltid en banan till hands för "nödfall".
Min plan är att köra såhär i ca 2veckor och sedan byta ut vissa påsar mot mat och sen börja träna igen.
En person gör av med 2 500 - 3 000 kcal per dag. Om jag bara äter Nutrilett och lite havregrynsgröt varje dag får jag i mig a 600 kcal av det (och all näring jag behöver). 600 - 3 000 (jag styrketränar faktiskt ibland, förrutom att jag åker till skolan) = -2 400 kcal. Alltså minus 2 400 kcal. Är det farligt att ligga på det och isåfall varför?
Jag väger 90kg (en viktförlust på 5kg på några veckor! Woohoo! Och då var det bara vanlig mat och träning som gällde) och längden vet jag inte.... sist jag mätte mig var jag 171,5 cm, men det var tidigt i år, tror jag. Kan ha vuxit en del?
Du lär ju överleva din enligt mig "idiot-diet" men var redo att vinka adjö till din muskelmassa. Du får så klart göra precis som du vill, men jag rekommenderar som sagt ett vettigare underskott. Du kommer onekligen att gå ner i vikt, men varför inte se till att gå ner i vikt och samtidigt försöka behålla så mycket muskelmassa som möjligt? För det är inte vad du kommer att göra med ditt upplägg.
Eddie Vedder
2008-09-06, 17:42
Hur lång tid har du planerat att gå på VLCD? En kortare tids svältintag är inget en människa förfaller på, vi är inte gjorda av glas.
Men det är såklart mer skadligt ju längre du håller på och ju mindre fett du har på din kropp i utgångsläget desto större är risken för negativ muskelproteinbalans.
Men några bestående men kommer du inte få.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110024&highlight=sv%E4lt
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115749&highlight=sv%E4lt
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114953&highlight=sv%E4lt
Jag ska prova att leva på nästan bara Nutrilett i några veckor för att försöka ge min viktminskning en kickstart, men jag undrar vad som kommer hända med mig när jag ligger på så stort underskott i kalorier? Till vardags hör att jag åker till min skola i Malmö (jag bor i Lund) med buss och är där i minst 4 timmar tills jag slutar och sen åker hem på samma sätt. Ska tilläggas att vi har mycket trappor i skolan, och väskan väger ner mig lite också.
Enligt paketet innehåller varje påse 111 kcal, och jag räknar med att ta 4-5 varje dag (havregrynsgröt till frukost, ca 1 dl). 555 kcal + havregrynsgröt räcker självklart inte för en person under en dags gång, även om de bara låg stilla på en säng hela dagen. Självklart funkar Nutrilett genom att man får för lite kcal i sig och ska ta resten från kroppsfettet, men är det verkligen säkert att bara leva på Nutrilett? Är det säkert att ligga på så enormt kaloriunderskott varje dag? Är orolig för att jag kan svimma och what not, men också för att musklerna förtärs...
Vad är "symptomen" på kaloriunderskott? Min kompis sa att man kan känna sig yr, vilket jag känner igen, men annars? Beror hungerskänsla på kaloriunderskott?
Jag är för övrigt 20 år, kille.
kickstart heller med bra mat med mindre energi;) ;)
Tack för länkarna, Eddie. Muskelproteinerna är alltså för viktiga för att brytas ner tidigt, men ju mer fett man har i förhållande till muskler, desto mindre muskler förlorar man alltså. Självklart kommer jag inte gå runt (om jag har energi till det?) och strunta i att det känns som jag svälter. När man tränar (och lever?) behöver man näring och energi. Jag har inget BEHOV av att ligga på flera tusen kilokalorier minus. Som det är just nu så äter jag bara (mat) när jag blir jättehungrig. Resten litar jag på att kroppen sköter själv (genom att ta kilokalorier som jag behöver från fettet) medan jag dricker min Nutrilett och gott om vatten, plus havregrynsgröten till frukost.
varför vill du att det går så snabbt? en stor viktförlust på kort tid är inte bra, tvärtom. du lär dig har de snabbt tillbaks. dessutom är såna snabba dieter gjort för att misslyckas, det är psykist och fysiskt jobbigt att hålla på med e svältdiet längre tid.
Eddie Vedder
2008-09-09, 07:45
dessutom är såna snabba dieter gjort för att misslyckas, det är psykist och fysiskt jobbigt att hålla på med e svältdiet längre tid.
Snabb diet eller längre tid? Vilket menar du egentligen?
Nu är du visserligen en ung kille och jag vet inte hur mycket det skiljer sig mellan könen... men en av de effekter som ett överdrivet underskott ger är att kroppen sänker sin egen ämnesomsättning (mha hormoner mm), och gör allt för att hindra dig från att förbruka för mycket energi.
Med ett överdrivet underskott menar jag ett större underskott än den mängd överskottsfett du har som kan kompensera det stora underskottet genom frisättning av energi.
Du kommer märka hur din ork kommer tyna bort och hjärnan börjar agera på lågvarv. Det är inte ett roligt tillstånd att leva i...
Du kommer märka hur din ork kommer tyna bort och hjärnan börjar agera på lågvarv. Det är inte ett roligt tillstånd att leva i...
tills ketosen kommer igång. då upplever många en slags eufori och är piggare än någonsin.
tills ketosen kommer igång. då upplever många en slags eufori och är piggare än någonsin.
Sant... men innehåller inte VLCD-kurer fortfarande för mycket kolhydrater (tror t.o.m det oftast är socker) för att man ska uppnå ketos?
Snabb diet eller längre tid? Vilket menar du egentligen?
jag menade med 'länge tid' ett par veckor som trådskaparen har redan srivit att han gått ner 5 kg på några veckor. det tycker jag är en snabb viktnedgång men ändå ganska lång tid för att det blir/är jobbigt.
ursäkta om jag uttryckte mig oklar...
jag skulle inte orkar med en så drastik kaloriunderskott ett par veckor, in fact, jag har gjort felet tidigare, verkligen skärat ner mat/kals men efter ca. 10 dagar hetsåt jag med resulaten att förlora ingen vikt all.
De 5 kg jag gick ner var innan jag började på Nutrilett. Anledningen till att jag vill gå ner snabbt är för att jag kan, och dessutom är det bra motivering. Ju mer fett, desto lättare är det att tappa utan att förlora muskler. Jag kommer inte gå upp igen efteråt, eftersom jag (fortfarande) vet vad jag ska äta.
Inget personligt, men jag är ärligt talat trött på att se inlägg där folk som är emot pulverdieter skriver saker som att man kommer gå upp lika snabbt efteråt, hur det är äckligt och en massa annat negativt. Jaha? För det första, sluta dra alla över en kam. Jag har kunskap om vad som bör ätas. Jag använder Nutrilett för att ge en kickstart till fettförlusten, inte för att jag inte vet vad jag ska äta. Och smaken? Brukar nyttig mat smaka gott? Knappast. Inte för att jag klagar; det enda jag tycker är rent äckligt och svårt att få ner är havregrynsgröt (som jag äter varje morgon). Nutrilett är gott.
Men det är skönt att höra att det inte finns några allvarligare problem. Energiförlust kan göra att jag presterar dåligt i skolan, men i nuläget är det en risk jag är villig att ta, eftersom jag presterat bra hittills.
De 5 kg jag gick ner var innan jag började på Nutrilett. Anledningen till att jag vill gå ner snabbt är för att jag kan, och dessutom är det bra motivering. Ju mer fett, desto lättare är det att tappa utan att förlora muskler. Jag kommer inte gå upp igen efteråt, eftersom jag (fortfarande) vet vad jag ska äta.
Inget personligt, men jag är ärligt talat trött på att se inlägg där folk som är emot pulverdieter skriver saker som att man kommer gå upp lika snabbt efteråt, hur det är äckligt och en massa annat negativt. Jaha? För det första, sluta dra alla över en kam. Jag har kunskap om vad som bör ätas. Jag använder Nutrilett för att ge en kickstart till fettförlusten, inte för att jag inte vet vad jag ska äta. Och smaken? Brukar nyttig mat smaka gott? Knappast. Inte för att jag klagar; det enda jag tycker är rent äckligt och svårt att få ner är havregrynsgröt (som jag äter varje morgon). Nutrilett är gott.
Men det är skönt att höra att det inte finns några allvarligare problem. Energiförlust kan göra att jag presterar dåligt i skolan, men i nuläget är det en risk jag är villig att ta, eftersom jag presterat bra hittills.
ja
Delerious
2008-09-09, 18:28
Jag har kört "svält diet" eller vad ni nu vill kalla det i snart fem veckor. Eller ja igentligen inte svält.
2 påsar Quick diet, en till frukost och en till lunch på jobb, sen äter jag en riktigt portion mat på kvällen, fast med lite potatis, ris och pasta. Mest grönsaker och kött.
Söndagar äter jag bara vanlig mat.
Tränar 5-6 gånger i veckan. Tung styrka och 15 min snabb löpning efter varje pass.
Har gått ner 8kg , börja på 80, väger nu 72. Är 182 lång. Har tappat stryka, men inte jätte mycket, och mina magrutor är snart alla synliga.
Dock för att klara detta har jag tagit en koffien tablett á 200mg innan varje pass för att ens orka.
Men visst det har sin negativa sida också, är oftast helt slut på kvällarna och somnar tidigt.
Jobbar som byggnadsarbetare.
Men detta är inget jag rekomenderar till ngn annan, man blir lätt yr, illamående och huvudvärk.
Men för mig har resultaten varit så bra så det kvittar.
det är klart att det är ditt beslut hur du äter. MEN om du har (redan) kunskap om vad som bör ätas varför äter du ändå dyra, konstgjorda produkter? här är nästan alla ute att hjälpa de som ställer frågor, har problem, undrar över nånting. om du vet det, varför fråger du?
du kommer aldrig att lära dig att ställa om din kost om du tycker att nyttigt mat inte smakar gott och nutrilett gör det. det verkar så att dina smaklökar inte kan uppskattar bra och god mat. nyttigt mat är varken trist eller har dålig smak, man måste bara veta hur man laga den. om du kör nutrilett som kickstart, men vill äta annorlunda efteråt, vad ska du äta då om inte nyttigt mat?
havregrynsgröt kan piffas upp om man tycker det är äckligt, det finns en tråd nånstans...
och förresten, jag menade inget illa, ville bara hjälpa dig.
det är klart att det är ditt beslut hur du äter. MEN om du har (redan) kunskap om vad som bör ätas varför äter du ändå dyra, konstgjorda produkter? här är nästan alla ute att hjälpa de som ställer frågor, har problem, undrar över nånting. om du vet det, varför fråger du?
du kommer aldrig att lära dig att ställa om din kost om du tycker att nyttigt mat inte smakar gott och nutrilett gör det. det verkar så att dina smaklökar inte kan uppskattar bra och god mat. nyttigt mat är varken trist eller har dålig smak, man måste bara veta hur man laga den. om du kör nutrilett som kickstart, men vill äta annorlunda efteråt, vad ska du äta då om inte nyttigt mat?
havregrynsgröt kan piffas upp om man tycker det är äckligt, det finns en tråd nånstans...
+1
Verkligen bra skrivet!
Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Det jag inte visste, och anledningen till varför jag skapade tråden, var för att ta reda på vad som hände när man hade kaloriunderskott på flera tusen kcal. Klart jag inte vet allting.
Nutrilett är inte dyrt. Man får 25 påsar (portiner) i ett stort paket som kostar 205kr. Som man tar jag högst 6 portiner per dag, och då räcker det i fyra dagar. Alltså ca 50kr per dag.
Nyttig mat kan smaka gott, självklart, men när jag skriver att den är trist så menar jag den typiska bilden på vanliga grönsaker som man värmer i micron och typ tonfisk på burk som man äter nästan direkt från burk. Jag tycker detta i sig är gott, men det kommer inte i närheten av hur onyttig mat kan smaka (pommes, stekt kött och liknande). Visst kan man hålla på att laga rågris och kycklingbröst och annat gott, men det är inte heller det lättaste.
Hur maten smakar är mindre viktigt, så länge den får jobbet gjort (och utan de negativa delarna). Priset är också viktigt.
Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Det jag inte visste, och anledningen till varför jag skapade tråden, var för att ta reda på vad som hände när man hade kaloriunderskott på flera tusen kcal. Klart jag inte vet allting.
Nutrilett är inte dyrt. Man får 25 påsar (portiner) i ett stort paket som kostar 205kr. Som man tar jag högst 6 portiner per dag, och då räcker det i fyra dagar. Alltså ca 50kr per dag.
Nyttig mat kan smaka gott, självklart, men när jag skriver att den är trist så menar jag den typiska bilden på vanliga grönsaker som man värmer i micron och typ tonfisk på burk som man äter nästan direkt från burk. Jag tycker detta i sig är gott, men det kommer inte i närheten av hur onyttig mat kan smaka (pommes, stekt kött och liknande). Visst kan man hålla på att laga rågris och kycklingbröst och annat gott, men det är inte heller det lättaste.
Hur maten smakar är mindre viktigt, så länge den får jobbet gjort (och utan de negativa delarna). Priset är också viktigt.
Förlåt mina ordval, men du låter lite... bekväm... ja, t.o.m lat :em:
"Nyttig" (energisnål) mat kan vara så mycket, mycket mer än så!
Och då antar jag väl att när prioriteringen av vad man vill lägga tid/planering på inte är större, gör att alternativen minskar om man vill hålla sig till mindre energirika val.
Nåja, hellre en VLCD-kur isf som iaf ger dig alla näringsämnen du behöver, än att du svälter dig.
Förlåt mina ordval, men du låter lite... bekväm... ja, t.o.m lat :em:
"Nyttig" (energisnål) mat kan vara så mycket, mycket mer än så!
Och då antar jag väl att när prioriteringen av vad man vill lägga tid/planering på inte är större, gör att alternativen minskar om man vill hålla sig till mindre energirika val.
Nåja, hellre en VLCD-kur isf som iaf ger dig alla näringsämnen du behöver, än att du svälter dig.
Jag kan förstå att du får det intrycket, men det beror inte på att jag är lat. Jag bor fortfarande hemma, men eftersom jag är 20 år får jag betala alla utgifter själv (Studiemedel). Jag har upptäck Kolozzeum för inte så länge sen, och har precis lärt mig om näring och energi i mat... så jag ska se efter i framtiden om jag har råd att köpa och laga sån mat. Dessutom bor jag fortfarande hemma, och jag litar inte på vissa familjemedlemmar nog för att köpa fin mat och stoppa den i kylskåpet, tyvärr. Visst låter det komiskt? *gah!*
Jag kan förstå att du får det intrycket, men det beror inte på att jag är lat. Jag bor fortfarande hemma, men eftersom jag är 20 år får jag betala alla utgifter själv (Studiemedel). Jag har upptäck Kolozzeum för inte så länge sen, och har precis lärt mig om näring och energi i mat... så jag ska se efter i framtiden om jag har råd att köpa och laga sån mat. Dessutom bor jag fortfarande hemma, och jag litar inte på vissa familjemedlemmar nog för att köpa fin mat och stoppa den i kylskåpet, tyvärr. Visst låter det komiskt? *gah!*
Nej, egentligen inte om jag ska vara ärlig.
Jag "upptäckte" Kolo och menar egentligen med det allt om näring och kost och vad den gör med kroppen (typ kalorier in - kalorier ut osv) först sen jag flyttat hemifrån och bott själv i många år.
Jag har alltid varit intresserad av mat och kunde med det experimentera som jag själv ville... och visst... nog kan jag erkänna att om jag hade upptäckt det jag vet idag och fortfarande bodde hemma hade jag också fått "problem".
Mina föräldrar är inte särskilt hälsosamma, även om de gärna vill tro det om man säger så, vilket också syns på gamla bilder av mig för 10 år sen :em:
Kan du inte bara "sålla" ut det som är schysst ur maten dina föräldrar gör och strunta i de onödiga energifyllande detaljerna?
Såser tex kan man ju välja bort, alt bidra med eget alternativ. Några potatisar och en köttbit kan ju inte göra nåt om du väljer ut ur utbudet...
Hur illa är det egentligen om du bara "krånglar" lite?
då har duy verkligen en klichébild av nyttigt mat. jag skulle väl aldrig äter tonfisk direkt ur burken, det är klart att det är trist. grönsaker ur mikron? tja, har ingen micro, men frysta grönsaker går snabbt att lagra ändå.
och nej, det kommer inte i närheten av onyttig mat smakar, eftersom de flesta onyttiga livsmedel (om man kan beteckna de så) smakar verkligen inte alls.
bara några tips:
råris och kycklingbröst är super enkelt att laga. tar dig lite tid, kokar massor av råris, släng in en påse fryst kycklingbröst i ugnen, passar lite och vips har du efter typ 45 min. en bra bas av nyttigt mat för nästan hela veckan. jag gör det så på helgerna. sen portionerar jag riset och kycklingebn och fryser in de. när jag behöver de värmer jag upp kycklingen i ugnen (har inte micro) och slänger in riset i varmt vatten eller i grönsaksröra som lagras. allt tar bara 15-25 min. eller jag tar de med till jobbet och värmer de i micron där.
det är inte svårt, man måste bara organisera. jag jobbar heltid, pendlar 2 timmar varje dag och tränar varje dag och äter aldrig ute. och försöker få min skönhetssömn av 7-8 timmar dagligen. det går!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.