handdator

Visa fullständig version : omega3 i lax värmetåligt?

zeratul82
2008-08-09, 08:53
jag har altid hört och läst att omega3 är så kännsligt för värme och därför har jag altid tagit min linfröolja och fiskolja på sked separt vid sidan av maten så att den inte ska bli utsatt för minsta värme.

men hur kan de komma sej att ja då inte hittar läsning om att lax bör lagas till på något spesielt sätt för att inte skada omega 3 fettet i de? hur bör man laga lax för att vara på den säkra sidan eller skadas fettet i lax helt enkelt inte av värme? självklart så råsteker ja ju inte min lax, ja brukar tom ibland nöjja mej med att bra hälla över kokande buljong öve den så "lagas" den på talriken. men om man ska tro på alt man läser om hur kännsligt omega3 är så borde man väll äta laxen rå?

oj, de vart lite mycke frågor där på en gång=) slutgiltiga frågan är: hur bör man lagatill lax för att inte skada fettet?

Eddie Vedder
2008-08-09, 09:03
Ha inte för hög temperatur och stek inte för länge. Stek gärna i smör. Det är väl ganska bra tips för att låta fiskens fett ha bra förutsättningar för att bibehålla god kvalité.

Om du förstör fettet på tok för mycket lär den dessutom smaka skit.*spy*

Sverker
2008-08-09, 09:04
Laga du laxen som det står i kokböckerna.

Där fettet ligger i laxen finns också protein och massor med andra ämnen som kan verka antioxidativt. Självklart tar fettet i stekytan stryk men resten, 99.5 % av omega-3, klarar sig utmärkt.

Du kan inte jämför naturliga källor där fettet ligger skyddat med fett som exponeras mot luftens syre under lång tid.

zeratul82
2008-08-09, 09:36
ok. tack för så snabba svar.

Exhale_
2008-08-09, 16:53
Hijack!

Kan man tillaga lax i mikrovågsugnen? Har hört om folk som gjort detta. Blir det bra? Förstörs fettet?

Eddie Vedder
2008-08-09, 16:57
Kan man tillaga lax i mikrovågsugnen?

Ja det går bra. Kanske lite annorlunda smak men visst går det. Det blir ju inte den knapriga ytan som vid stekning eller grillning t.ex. men jag tycker fortfarande det smakar bra.:)

Dessutom går det ju fort och en viktig faktor för fettets kvalité är ju just tidsaspekten, d.v.s. ju längre tid desto sämre.

Exhale_
2008-08-09, 17:02
Ja det går bra. Kanske lite annorlunda smak men visst går det. Det blir ju inte den knapriga ytan som vid stekning eller grillning t.ex. men jag tycker fortfarande det smakar bra.:)

Dessutom går det ju fort och en viktig faktor för fettets kvalité är ju just tidsaspekten, d.v.s. ju längre tid desto sämre.

Är det godare än gröt? *cupid* Va va va va va? :D

Seriöst: Hur länge har du den inne?

Eddie Vedder
2008-08-09, 17:04
Är det godare än gröt? *cupid* Va va va va va? :D

Seriöst: Hur länge har du den inne?

Godare än gröt är det inte, om det är gott I gröt vet jag inte heller. Jag har bara testat gröt med torsk, alaskan pollock, tonfisk och makrill i tomatsås än.:D

Nu var det längesedan jag gjorde lax i micron men hursomhelst har jag inte full effekt och sedan är det bara sunt förnuft som gäller. Se till att det inte börjar sprätta och ha sig helt enkelt. Att skära isär filén kan ju vara klokt också aå att det inte bara blir varmt på utsidan och rått i mitten vilket jag tycker microtillagning ofta kan leda till tyvärr.

Ronja
2008-08-10, 21:30
Jag ångkokar alltid blir så himla mkt godare o saftigare än alla annan tillagning! :) hur skonsam är denna tillagning för 0-3 ?

Fredrik_S
2008-08-10, 22:45
självklart så råsteker ja ju inte min lax, ja brukar tom ibland nöjja mej med att bra hälla över kokande buljong öve den så "lagas" den på talriken. men om man ska tro på alt man läser om hur kännsligt omega3 är så borde man väll äta laxen rå?

Fryst lax kan du inte äta rå (mycket stor risk för magproblem då dessa ofta har mycket mer bakterier än färsk lax)

Sverker
2008-08-11, 06:04
Jag ångkokar alltid blir så himla mkt godare o saftigare än alla annan tillagning! :) hur skonsam är denna tillagning för 0-3 ?

Klart att tillagningen är skonsam mot fetterna. Frågan är snarare ifall ångkokning av lax är tillräckligt effektiv för att avdöda parasiter och bakterier.
Tunna grönsaker är en sak, tjocka laxskivor, är en helt annan sak.

Icke
2008-08-11, 12:30
Jag har ätit väldigt mycket fryst lax rå, när jag gör sushi. Och min mage har aldrig sagt något om det!

Ronja
2008-08-13, 11:35
Jag har ätit väldigt mycket fryst lax rå, när jag gör sushi. Och min mage har aldrig sagt något om det!

+1 det räcker med att den varit fryst i 2 dygn så går den bra att äta rå. Har jag lärt mig iaf.

Ronja
2008-08-13, 11:36
Hur märker man om man fått såna där bakterier då? har ätit såhär i flera år nu.

LadyG
2008-08-13, 12:14
Hur märker man om man fått såna där bakterier då? har ätit såhär i flera år nu.

"Livsmedelsverket rekommenderar att man fryser all fisk som skall konsumeras rå, för att eliminera eventuella parasiter. Det har alltså inget med bakterier att göra. Är fiskköttet inte helt färskt utan har börjat angripas av bakterier hjälper det inte att djupfrysa. Bakterietillväxten bromsas upp under frysperioden men avstannar inte. När fisken sedan tinas upp sätter bakterierna fart igen. Endast tillagning till en kärntemperatur på ca 72°C tar död på bakterier, men resulterar i ett ganska torrt och tråkigt fiskkött.

De parasiter som kan finnas hos fisk och som kan orsaka obehag för oss människor är små men kan uppfattas av ögat. De flesta varianter av parasiter är tunna maskar. De kan förekomma i fiskens bukhålor eller i muskulaturen. Som väl är, är parasiter inte vanligt förekommande. De flesta av oss har aldrig sett eller råkat ut för dem. De som fiskar och de som sedan rensar och bereder fisken upptäcker och kasserar fisken innan den når konsument."

http://www.svenskfisk.se/2719.aspx?cat1=&cat2=&size=20&page=1

Icke
2008-08-13, 14:27
Parasiterna dör vid nedfrysningen och bakterierna av magsyran.
Men om den inte frystes in tillräckligt fort så kan det ha bildats för många bakterier och det märker man väl bara på att man får lite fart på magen? Vilket jag inte har fått av min sushi än! Peppar, peppar… (Wasabi, wasabi…)