Visa fullständig version : Hur separerar man?
shadowfire
2008-07-11, 23:20
Jag har en kompis, vars kompis har en kompis som ska separera...
Hur ska jag råda denne till o göra med allt lösegöre?
Bestik, glas, stekpannor, mat i kyl/frys osv? Sådant de har köpt in till ett värde av säkert 10 papp? Ska man splitta allt rakt av? Eller den ene lämnar rubbet till den andre o köper nytt (och får utlösen för X kr)?
Vilket råd ska jag ge .. ermm. min polare?
Vad tycker de själva är smidigast? Själv tycker jag det hade varit bäst att splitta rubbet så slipper den ena köpa på sig en väldans massa grejer.
Det är väl bara till att splitta som det passar. Har man bestiksett om 6 (t.ex.) så delar man ju inte på det såklart. Bara drygt..
Men så länge ingen är tjurskallig och båda är sammabetsvilliga så ska det väl inte vara några problem? Det handlar ju inte om några stora värden precis.. men visst, är en av parterna småsint så lär det väl bli stök /=
shadowfire
2008-07-11, 23:33
Vad tycker de själva är smidigast? Själv tycker jag det hade varit bäst att splitta rubbet så slipper den ena köpa på sig en väldans massa grejer.
Det smidigaste för den ene är ju att behålla allt man redan har i boendet vad gäller just sådana småsaker och att den andre köper nytt, å så betalar man lite för det. Fast då får ju den ene sitta på massa gammalt rat o den andra på nya prylar :)
shadowfire
2008-07-11, 23:35
Det är väl bara till att splitta som det passar. Har man bestiksett om 6 (t.ex.) så delar man ju inte på det såklart. Bara drygt..
Men så länge ingen är tjurskallig och båda är sammabetsvilliga så ska det väl inte vara några problem? Det handlar ju inte om några stora värden precis.. men visst, är en av parterna småsint så lär det väl bli stök /=
om man tänker så, så är det ju lika bra att den ene behåller allt då.. 6 bestick, 6 glas, potatisskalare, 6 kastruller osv...
... men börjar man räkna så har ju allt kostat 500:- hit och 1500:- dit o du är uppe i 10 papp på nolltid... så om den ene ska behålla allt så må väl man göra upp om någon slags ersättning? å hur räknar man ut den? höfta till om tusing sådär?
shut teh face
2008-07-11, 23:37
Osså kanske någon har betalat mer till hushållet. Jobbigt det där.
Den som får sitta med det gamla får ju betala, för att behålla gammalt skitt.
Den som får inget måste ju köpa nytt och får lägga endel pengar emellan. Denna person hade jag dock helst varit.
om man tänker så, så är det ju lika bra att den ene behåller allt då.. 6 bestick, 6 glas, potatisskalare, 6 kastruller osv...
... men börjar man räkna så har ju allt kostat 500:- hit och 1500:- dit o du är uppe i 10 papp på nolltid... så om den ene ska behålla allt så må väl man göra upp om någon slags ersättning? å hur räknar man ut den? höfta till om tusing sådär?
Ja, om personerna tycker det är smidigast så är det ju inget fel i det.
Eller så kan en ta alla bestick, den andre alla glas o.s.v.
Angående ersättning så är det ju upp till er själv att avgöra vad värdet är. Men som sagt, det handlar om begagnat porslin i den lägre prisklassen. Inget man behöver skrika sig hes och må dåligt över, väl?
När det gäller möbler kan det kanske bli lite större värden (beroende på vad ni har för några möbler såklart). Men det handlar ju bara om att komam fram till en lösning ingen mår extra dåligt av. Gillar den ena soffan och den andra soffbordet så tar man det man gillar. Gillar man samma möbler får man väl dela upp dem. Välj varannan möbel, lotta om det... ja, vad som.
Det är lite dummt att splitta på porslin och bestickset och sådant som man behöver ett visst antal av för att kunna hålla bjudningar etc. Men annat skraffs som kastruller, slevar, vispar etc. är bara att splitta.
Man kan kanske splitta i lite större skala, typ en får bestickseten, en får tallrikar, en får glas osv., istället för att en får tre gafflar och en får tre. För att inte den ena skall behöva betala miljarrrrder för begagnat (sedan skall man nog inte kräva ut nypris för begagnade varor heller, lite beroende på vad det är).
Ett annat alternativ är att göra som man ibland gör vid arv; dela upp allt i två lotter och sedan dra lott. Vissa undantag får antagligen göras för saker av väldigt stort värde, saker som har stort affektionsvärde för den ene men inte för den andre, barns saker som följer med barnen, djurs saker som följer med djuret osv., men principen fungerar.
Eftersom jag själv sitter mitt i den här livade situationen så kan jag ju berätta hur vi gör/kommer göra.
Enligt sambolagen så har man ju rätt att splitta allt rakt av även om det är den ena personen som köpt det, om det är saker som man köpt för att använda tillsammans typ en soffa. Vi kommer dock mest köra att den som betalat för saken får den. Sen finns det vissa saker som vi bara delat rakt av, tex. lakan. Vi hade typ fem dubbelset med påslakan som mitt ex betalat för, men vafan ska han med 10 jävla påslakan till liksom, så jag fick två av seten men han fick välja först så han tog de finaste.
Sen har vi tex. en sekretär som han betalat inköpspriset för (500) men jag har betalat färg för den och gjort allt jobbet med att slipa, tvätta, måla tio lager på den+att jag tycker mycket mer om den, så den får jag.
Mat och såna saker är svårt. Jag tänker ta sånt som jag vet jag köpt eller som jag vet att jag använder mest (proteinpulver, sånt han inte gillar osv) och resten får vi väl försöka dela rakt av bara. Känns jäkligt taskigt att ta maten ifrån honom (jag flyttar ut först) men samtidigt så har jag fan inte råd att handla ALLT på nytt och han ska ändå flytta hem till sina föräldrar till han hittat nåt nytt.
Sen har han erbjudit mig att ta en del möbler(antingen för gott eller så länge) eftersom han ska ställa in alla sina möbler på 6 kvm och sen bo i ett litet hus på sina föräldrars gård ett tag. Jag ska flytta till en rätt stor tvåa så jag kommer kanske ta några av hans grejer.
Carolinew
2008-07-12, 12:02
Fed up: Köpte inte ni ett hus nyligen?
machine gun
2008-07-12, 12:24
Det enda vi köpt gemensamt är sängen, så skulle vi separera i dagsläget skulle den som köpte prylen i fråga från början få den. Jag skulle aldrig komma och kräva hälften av allt om jag inte ägde hälften från början.
Eftersom jag själv sitter mitt i den här livade situationen så kan jag ju berätta hur vi gör/kommer göra.
Enligt sambolagen så har man ju rätt att splitta allt rakt av även om det är den ena personen som köpt det, om det är saker som man köpt för att använda tillsammans typ en soffa. Vi kommer dock mest köra att den som betalat för saken får den. Sen finns det vissa saker som vi bara delat rakt av, tex. lakan. Vi hade typ fem dubbelset med påslakan som mitt ex betalat för, men vafan ska han med 10 jävla påslakan till liksom, så jag fick två av seten men han fick välja först så han tog de finaste.
Sen har vi tex. en sekretär som han betalat inköpspriset för (500) men jag har betalat färg för den och gjort allt jobbet med att slipa, tvätta, måla tio lager på den+att jag tycker mycket mer om den, så den får jag.
Mat och såna saker är svårt. Jag tänker ta sånt som jag vet jag köpt eller som jag vet att jag använder mest (proteinpulver, sånt han inte gillar osv) och resten får vi väl försöka dela rakt av bara. Känns jäkligt taskigt att ta maten ifrån honom (jag flyttar ut först) men samtidigt så har jag fan inte råd att handla ALLT på nytt och han ska ändå flytta hem till sina föräldrar till han hittat nåt nytt.
Sen har han erbjudit mig att ta en del möbler(antingen för gott eller så länge) eftersom han ska ställa in alla sina möbler på 6 kvm och sen bo i ett litet hus på sina föräldrars gård ett tag. Jag ska flytta till en rätt stor tvåa så jag kommer kanske ta några av hans grejer.
Ta med sig mat om man separerar är inte det att gå till överdrift?
shadowfire
2008-07-12, 12:31
I vår kyl o frys iaf är det mat för minst 3000 kr om inte mer, helt klart kännbart att bara lämna det rakt av.
Vad menar du är alternativet t.ex. om båda flyttar? Kasta all mat för att det verkar överdrivet att ta den med sig verkar kanske också lite ... överdrivet?
Ang. detta med att "kräva hälften", huruvida man skall dela upp överhuvudtaget etc. så måste det ju vara väldigt beroende av hur länge man bott tillsammans och hur ens liv sett ut. Har man haft uppdelningen att en (oftast den med den högre lönen) betalat stora saker som möbler och TV, medan den andra betalat löpande utgifter (mat etc.) verkar det inte helt schysst att rakt av tillämpa "den som betalat äger".
shadowfire
2008-07-12, 12:34
Ja, om personerna tycker det är smidigast så är det ju inget fel i det.
Eller så kan en ta alla bestick, den andre alla glas o.s.v.
Angående ersättning så är det ju upp till er själv att avgöra vad värdet är. Men som sagt, det handlar om begagnat porslin i den lägre prisklassen. Inget man behöver skrika sig hes och må dåligt över, väl?
När det gäller möbler kan det kanske bli lite större värden (beroende på vad ni har för några möbler såklart). Men det handlar ju bara om att komam fram till en lösning ingen mår extra dåligt av. Gillar den ena soffan och den andra soffbordet så tar man det man gillar. Gillar man samma möbler får man väl dela upp dem. Välj varannan möbel, lotta om det... ja, vad som.
Well, vi var "smarta" nog att köpa varsina möbler, så allt stort är redan delat på sätt och vis. Vill någon behålla något så får man köpa ut det från den andre för begagnat/sambopris typ...
Men det är mer lösöre i form av småprylar som jag stör mig på.
Stekpanna: 400 kr.
Knivset: 2500 kr
Bestik: 600 kr
Allmäna köksverktyg som vitlökspress, elvisp, brödrost osv minst 1000 kr
Matberedare 300 kr
Kastrullset 250 kr
osv osv... asså börjar man räkna på det så har vi ju under tiden vi bott ihop hela tiden delat på allt sådant och man har inte kännt av det. Om jag nu lämnar allt sådant till min sambo så kommer det kosta mig tusentalskronor att bara fylla kökslådorna med nyhandlade pryttlar typ...
machine gun
2008-07-12, 12:35
Jag skulle definitivt inte gå och länsa kylen om jag flyttade ut kan jag säga, men om båda ska flytta så ska ju ändå maten ut och då kan man ju kanske dela upp den.
shadowfire
2008-07-12, 12:38
Jag skulle definitivt inte gå och länsa kylen om jag flyttade ut kan jag säga, men om båda ska flytta så ska ju ändå maten ut och då kan man ju kanske dela upp den.
Även om man bor kvar så kan jag tycka att man får dela på käket, en del av det i varje fall. Det rör ju sig om flera tusen att komma till en ny lägenhet ensam och inte ens ha med sig en syltburk, utan att få handla allt från skratch.
Mycket står ju bara i skafferi osv och används väldigt sällan typ kryddburkar osv. Bara kryddorna går säkert loss på 5-600 kr om man ska köpa en helt ny uppsättning. Urkkk
Enkelt, först väljer den ena en sak som man vill ha, sen väljer nästa en sak osv osv..typ som när man hade idrott i grundskolan o den sämsta alltid blev vald sist...fast denna gång med heminredning :D
Well, vi var "smarta" nog att köpa varsina möbler, så allt stort är redan delat på sätt och vis. Vill någon behålla något så får man köpa ut det från den andre för begagnat/sambopris typ...
Men det är mer lösöre i form av småprylar som jag stör mig på.
Stekpanna: 400 kr.
Knivset: 2500 kr
Bestik: 600 kr
Allmäna köksverktyg som vitlökspress, elvisp, brödrost osv minst 1000 kr
Matberedare 300 kr
Kastrullset 250 kr
osv osv... asså börjar man räkna på det så har vi ju under tiden vi bott ihop hela tiden delat på allt sådant och man har inte kännt av det. Om jag nu lämnar allt sådant till min sambo så kommer det kosta mig tusentalskronor att bara fylla kökslådorna med nyhandlade pryttlar typ...
Då kan väl du ta knivsettet, så tar hon resten. Eller tvärt om?
Tolkias idé om att dela upp det i två olika lotter kan kanske vara en bra idé om ni inte kan komma överens om vem som ska få vad utan att bråka.
shadowfire
2008-07-12, 12:47
Då kan väl du ta knivsettet, så tar hon resten. Eller tvärt om?
Tolkias idé om att dela upp det i två olika lotter kan kanske vara en bra idé om ni inte kan komma överens om vem som ska få vad utan att bråka.
Jo, vi får ta en dialog om hur vi ska gå tillväga.
Mest ute efter tips på hur andra har gjort i liknande sitsar.
Lotteri behöver vi nog inte ha, vi har aldrig bråkat en enda gång o lär inte göra det nu heller. Däremot känns det otroligt skumt att vara nere på sådan detaljnivå som o prata kaffebryggare.. *screwy*
Jo, vi får ta en dialog om hur vi ska gå tillväga.
Mest ute efter tips på hur andra har gjort i liknande sitsar.
Lotteri behöver vi nog inte ha, vi har aldrig bråkat en enda gång o lär inte göra det nu heller. Däremot känns det otroligt skumt att vara nere på sådan detaljnivå som o prata kaffebryggare.. *screwy*
Dialog är väl det enda rätta, om det nu går.
Mina "tips" låter väl egentligen inte som tips. Men min poäng är väl att försöka gå in i det med ett öppet och ett stort sinne. Då slipper man förhoppningsvis gnabbet om den där kaffekokaren.
NÅgra konkreta tips kan jag egentligen inte ge förutom just det att inte vara småsint. När jag för något år sedan separerade med min dåvarande sambo så större vi inte på några problem alls i bodelningen. Så länge man är förstående och hellre släpper en sak än börjar bråka så blir det ju inge problem. Men det förutsätter såklart att både har den inställningen. Annars slutar det ju antingen med bråk eller att den ena får allting :D
shut teh face
2008-07-12, 12:59
Men man ska ändå lämna förhållandet, förmodligen för tjejen var otrogen (de gör sånt) och då är det väl bara att ta så mycket man kan.
Fed up: Köpte inte ni ett hus nyligen?
Jo. Vill du köpa det?
Ja, såg att andra redan svarat på detta så nej, det känns inte överdrivet att varken vilja kasta all maten eller vilja köpa ny mat för flera tusen när han inte ens kommer vilja ha allt. Han ska som sagt flytta hem till sina föräldrar och jag tror inte det varken kommer finnas plats eller behov där för all vår mat.
Tex finns det massor sorters mjöl och gryn i vårt skafferi som bara jag använder i stort sett eftersom jag ibland får för mig att baka bröd osv. De betraktar jag som mina även om han kanske har betalat nåt av det.
Granatgiraffen
2008-07-12, 14:27
Jag hade tagit alla hifi/teknik-prylar och dragit.
shadowfire
2008-07-12, 14:31
Dialog är väl det enda rätta, om det nu går.
Mina "tips" låter väl egentligen inte som tips. Men min poäng är väl att försöka gå in i det med ett öppet och ett stort sinne. Då slipper man förhoppningsvis gnabbet om den där kaffekokaren.
NÅgra konkreta tips kan jag egentligen inte ge förutom just det att inte vara småsint. När jag för något år sedan separerade med min dåvarande sambo så större vi inte på några problem alls i bodelningen. Så länge man är förstående och hellre släpper en sak än börjar bråka så blir det ju inge problem. Men det förutsätter såklart att både har den inställningen. Annars slutar det ju antingen med bråk eller att den ena får allting :D
Det är väl det sistnämnda jag är rädd för typ. Jag har en förmåga att vara lite väl snäll mot ex osv, ibland önskar jag nästan att mitt nuvarande ex hade varit otrogen eller något så jag hade fått vara förbannad. Jag är rädd för att jag bara låter henne ta rubbet och så köper jag nytt, men jag vet också att jag lär ångra mig för att jag inte var mera ego... så jag ska försöka lägga vantarna på en del i varje fall :D
Det är väl det sistnämnda jag är rädd för typ. Jag har en förmåga att vara lite väl snäll mot ex osv, ibland önskar jag nästan att mitt nuvarande ex hade varit otrogen eller något så jag hade fått vara förbannad. Jag är rädd för att jag bara låter henne ta rubbet och så köper jag nytt, men jag vet också att jag lär ångra mig för att jag inte var mera ego... så jag ska försöka lägga vantarna på en del i varje fall :D
Ett tips kan kanske vara att göra en synlig uppdelning. Ska ni båda flytta från lägenheten? I så fall kan ni ju välja vars ett rum där ni lägger de saker ni själv ska ta med er. Ett tredje rum för det som ska kastas och de sakerna som redan från första början är uppdelade (eempelvis DIN soffa, HENNES tv osv). Då blir det ju ganska snabbt tydligt om den ena roffar till sig den större delen.. det ena rummet blir ju full, medan det andra gapar tomt.
Sen är det klart, värdet och storleken på saker går ju inte alltid hand i hand. Men det kan kanske ge en liten fingervisning.. jag vet inte, har aldrig testat :D
theoppositescollide
2008-07-12, 15:04
sambolagen tar väl hand om det här om vem som får vad?
Skäggmiffot
2008-07-12, 15:30
Sambolagen i korthet vid skilsmässa:
Det du hade med dig in i samboendet - ditt eget
Det som anskaffats efter ihopflyttandet - delas
Jag tror det är andra punkten som kan vara klurig.
när jag var med om detta var det ganska enkelt lägenheten stod på mig så hon fick ju flytta och vi hade inte köpt så mycket ihop just för att kunna lösa det lättare ifall det skulle skita sig, nu blev det dock så att jag köpte loss soffan och soffbordet av henne i övrigt tog hon det hon betalt och jag behöll mitt. Det ända vi köpt tillsammans var typ städgrejer och eftersom hon gjorde slut så tyckte hon jag kunde få behålla de gejerna :)
Sambolagen i korthet vid skilsmässa:
Det du hade med dig in i samboendet - ditt eget
Det som anskaffats efter ihopflyttandet - delas
Jag tror det är andra punkten som kan vara klurig.
Sambors gemensamma bostad och bohag är samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning. Man kan alltså ha köpt egendomen innan man flyttade in, och den blir ändå samboegendom, om den förvärvats för gemensam användning.
Sen sker inga "skilsmässor" när ett samboförhållande upphör, men det är en petitess.
På begäran av någon av samborna fördelas egendomen enligt sambolagen.
Ignatius72
2008-07-12, 18:40
Skuggan, du får berätta för din kompis kompis att det trots allt är småbeloppp vi pratar om. Orka bråka om några hundralappar.
Jag sa hej hopp till tjejen efter sju år och dagen därpå drog jag utan att ta med mig ens mina kläder, inte sett henne sedan dess.
Klart dyraste varianten men samtidigt den skönaste :D If you have the money go for it!
inte ens jag som är inte är rik skulle orka bråka om några gafflar eller några tallrikar, skulle vara om det var ngt som stod mig väldigt köärt typ datorn eller så, men inte typ bråka om saker för några tusenlappar. isf skulle det va enklare köpa nytt.
ändå ganska intressant tycker hjag attt många typ köper ssaker för sig etc. OM DET INTE SKULLE HÅLLA , går man in i ett samboskap med dom premisserna tycker jag kanske att man borde struntat i det helt o hållet.
skulle aldrig bli sambo på dom villkoren
shadowfire
2008-07-12, 20:50
inte ens jag som är inte är rik skulle orka bråka om några gafflar eller några tallrikar, skulle vara om det var ngt som stod mig väldigt köärt typ datorn eller så, men inte typ bråka om saker för några tusenlappar. isf skulle det va enklare köpa nytt.
ändå ganska intressant tycker hjag attt många typ köper ssaker för sig etc. OM DET INTE SKULLE HÅLLA , går man in i ett samboskap med dom premisserna tycker jag kanske att man borde struntat i det helt o hållet.
skulle aldrig bli sambo på dom villkoren
ok, om jag struntar i allt o låter henne ta rubbet så kommer jag lätt få pröjsa 10, kanske 15 laxar bara för att få lösöre som har varit naturligt tillvardags. Då pratar jag inte möbler, utan bara småprylar. En kaffebryggare är en sak, men adderar du allt ett vuxet par har i ett kök så snackar vi tusenlappar till tusen. Inte så billigt med tanke på att flytt osv kostar runt 20k redan..
Vad är det för fel med att tänka smart från första början? om inget negativt händer så gör det ju ingen skada? eller menar du att ett förhållande blir bättre om man skiter blankt i logik och bara strör pengar omkring sig då man inhandlar ett gemensamt boende?
och om det DÅ skiter sig, så får man sitta med både ångest och merarbete bara för att man inte tänkte till från start?
Skäggmiffot
2008-07-12, 20:50
Sen sker inga "skilsmässor" när ett samboförhållande upphör, men det är en petitess.
Det menar du inte? *rolleyes*
shadowfire
2008-07-12, 20:52
Skuggan, du får berätta för din kompis kompis att det trots allt är småbeloppp vi pratar om. Orka bråka om några hundralappar.
jag gissar på att vårt kök är värt minst 10, kanske 15 eller 20k.
Räcker med att ta lite små elmaskiner så är vi uppe i 2000 kr. Prova att flytta själv och inte ha en enda pryl med dig till nya lyan. Fungerar jättefint om man är 20 år, flyttar hemifrån o inte ens kan laga mat, men som vuxen (nåja du har ju fortfarande frugan som lagar käk) så är det lite annorlunda.
Problemet är ju att om du spelar sambolagskortet i en fråga så har du öppnat en värld av skit, och ska vara beredd på att löpa linan ut. Det som började i samförstånd slutar knappast i det om man ens yppar en lagparagraf.
ok, om jag struntar i allt o låter henne ta rubbet så kommer jag lätt få pröjsa 10, kanske 15 laxar bara för att få lösöre som har varit naturligt tillvardags. Då pratar jag inte möbler, utan bara småprylar. En kaffebryggare är en sak, men adderar du allt ett vuxet par har i ett kök så snackar vi tusenlappar till tusen. Inte så billigt med tanke på att flytt osv kostar runt 20k redan..
Vad är det för fel med att tänka smart från första början? om inget negativt händer så gör det ju ingen skada? eller menar du att ett förhållande blir bättre om man skiter blankt i logik och bara strör pengar omkring sig då man inhandlar ett gemensamt boende?
och om det DÅ skiter sig, så får man sitta med både ångest och merarbete bara för att man inte tänkte till från start?
Tror att du och jag är väldigt oilka personer bara. skulle aldrig gå in i ett förhållande om jag inte trodde det skulle vara för det första, men jag är nog inte samma playwr som dig heller:) och har kanske inte lika många dåliga erfarenheter heller kanske.
prylar i sig har inget värde för mig och känner inte heller att jag behöver slänga ut så mkt pengar för attt få ett fungerande hem. men visst har man dyra prylar så skulle säkert jag med vilja ha dom och är den andre personen verkligen villig att dela så skulle man väl kunna göra det men har jag ett samboskap med en person så hoppas jag iaf att jag ser till andre personens väl så mkt att jag nog skulle kunna hosta upp 10-15 k för att den andre skulle må bra och få det bra om den denne inte ville dela med sig av dom gemesamma prylarna.
Ignatius72
2008-07-12, 21:36
jag gissar på att vårt kök är värt minst 10, kanske 15 eller 20k.
Räcker med att ta lite små elmaskiner så är vi uppe i 2000 kr. Prova att flytta själv och inte ha en enda pryl med dig till nya lyan. Fungerar jättefint om man är 20 år, flyttar hemifrån o inte ens kan laga mat, men som vuxen (nåja du har ju fortfarande frugan som lagar käk) så är det lite annorlunda.
har gjort samboresan två ggr och man behöver juinte lämna rubbet, men varianten med "ta du kaffemaskinen jag dricker ändå inget så tar jag besticken" brukar man komma rätt långt med.
I de tre längre förhållanden (inklusive detta med min nuvarande fru) har vi aldrig delat upp i mina och dina grejer. Ett för att jag inte skulle palla och två därför att det implicerar att man inte kommer hålla ihop eller att manitne klarar av att dela på grejerna om det skulle ta slut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.