handdator

Visa fullständig version : Får arbetsgivaren göra hur som helst? Finns det regler för hur mycket man får jobba?

Fredrik_S
2008-07-10, 22:29
Min tjej är anställt på en klädbutik tills vidare, hon fick ett kontrakt för 3 månader nu över sommaren.

Hon har fått scheman löpande och det har inte varit bättre tidigare men så här ser det ut för Juli-månad.
jobbar 4 dar sen är ledig 1 dag
jobbar 5 dar och är ledig 1 dag
jobbar 7 dar och är ledig 1 dag
jobbar 2 dar och är ledig 1 dag

osv aldrig ledig två dar i rad.
Får de lägga schemat hur som helst? Hon har frågat på jobbet och de ursäktar sig med att det är många av de fastanställda som har semester och att det inte går att göra något. Finns det regler eller är det bara att bita i det sura äpplet?

mks
2008-07-10, 22:30
http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/veckovila.aspx

Fredrik_S
2008-07-10, 22:46
Det var inga bra nyheter. "Arbetstagare ska ha ledigt minst 36 timmar i följd under varje sjudagarsperiod. "

Detta innebär alltså att det räcker med att man är ledig en dag i veckan för att ett vanligt nio-fem jag ska bli godkänt
1700-2400 + 0000-2400 + 0000-0900= 42 timmar

Tomten
2008-07-10, 23:22
Låter ju knappast som en för tung arbetstakt. Tunga luft och liknande lär ju inte förekomma. Jag föreslår att flickvännen fortsätter på arbetet men fortsätter söka ett nytt arbete samtidigt som hon jobbar. Att hon sedan får dåligt schema är väl något som inte är så ovanligt när man är ny på arbetet, speciellt om man väljer att arbeta inom handel.

Jag menar, det finns inte så mycket att klaga på. Totala ledigheten verkar ju vara ungefär densamma som för vilket annat arbete som helst.

Nu nämner du inte heller hur många timmar hon arbetar varje pass.

Fredrik_S
2008-07-10, 23:49
Låter ju knappast som en för tung arbetstakt. Tunga luft och liknande lär ju inte förekomma. Jag föreslår att flickvännen fortsätter på arbetet men fortsätter söka ett nytt arbete samtidigt som hon jobbar. Att hon sedan får dåligt schema är väl något som inte är så ovanligt när man är ny på arbetet, speciellt om man väljer att arbeta inom handel.

Jag menar, det finns inte så mycket att klaga på. Totala ledigheten verkar ju vara ungefär densamma som för vilket annat arbete som helst.

Nu nämner du inte heller hur många timmar hon arbetar varje pass.

Nej du har nog rätt.. jag ska ta en extra titt på schemat och tiderna, men tror nog de håller sig inom ramarna för reglerna. Var bara det att jag hoppades att man var tvungen att dela ut två lediga dagar i följd, men så var det ju inte.
Det får bli som du säger.. försöka leta jobb så länge.

Följdfråga:
Vad gäller när man skrivt på kontrakt för 3 månader som hon gjort och om hon skulle hitta något jobb hon gärna vill ta men som börjar innan detta slutar? Finns det möjlighet att sluta tidigare då?

Bönne
2008-07-10, 23:55
Att få arbeta är ett privilegium, var tacksam. Med största sannolikhet får hon ett bättre schema i framtiden - så ta en stor tugga luft och bit ihop :)

machine gun
2008-07-11, 00:29
100 % OB på helger som man får inom handels är ju inte fy skam det heller.

machine gun
2008-07-11, 00:29
Följdfråga:
Vad gäller när man skrivt på kontrakt för 3 månader som hon gjort och om hon skulle hitta något jobb hon gärna vill ta men som börjar innan detta slutar? Finns det möjlighet att sluta tidigare då?

Det står troligtvis i kontraktet hur lång uppsägningstid hon har.

Rahf
2008-07-11, 00:51
Vet att det kan kännas tungt med bara en ledig dag men jag tror det som spär på eran känsla är just arbetstiderna för arbetstagare inom butikstjänst. Oftast börjar man lite senare på förmiddagen och jobbar tills stan har stängt vilket är vanligtvis 18-20. Dagen försvinner så att säga.

mela
2008-07-11, 05:24
Låter ju knappast som en för tung arbetstakt. Tunga luft och liknande lär ju inte förekomma.

Det kan vara tungt psykiskt och det är lika jobbigt det.

man klarar av att jobba såpass mycket en tid. Jobbar hon i 3 månader och har några dagar ledigt sedan är det ju lugnt. Gäller bara att komma in i tempot och vänja sig

Tomten
2008-07-11, 07:52
Det kan vara tungt psykiskt och det är lika jobbigt det.

man klarar av att jobba såpass mycket en tid. Jobbar hon i 3 månader och har några dagar ledigt sedan är det ju lugnt. Gäller bara att komma in i tempot och vänja sig

Ursäkta mig, men hur kan det vara tungt psykiskt att jobba i en klädbutik? "Ursäkta, men kan jag få den här i blått?"
"NEEEEEEEEEEJ JAG KLARAR INTE DET HÄR MER DU FRÅGAR FÖR MYCKET DU FRÅGAR DET OMÖJLIGT! JAG BRYTER IHOP *gråt*!!!!"
Hade du snackat om äldrevården eller liknande så hade jag kunnat förstå det. Där har vi ett jobb som alla inte passar för. Schemat är inte heller något man direkt bryter ihop av heller. Jag kan sträcka mig så långt som att säga att det skulle vara TRÅKIGT, men psykiskt tungt? Haha, skärpning.

Risken är ju också stor att det här är ett jobb som hon värderar högt eftersom det är just en klädbutik och inte ett jobb på kassan på ICA eller något handelsjobb med lite lägre prestige.

Allan
2008-07-11, 07:53
Nej, det där är inte OK. Be henne ringa till lokala handelsavdelningens (http://www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidView/DC683CEECE55E057C1256F1900440C45?OpenDocument) jourtelefon för att få veta vad som exakt gäller. Ser det ut sådär är det med största sannolikhet andra felaktigheter också, vad gäller lön eller ensamarbete

Allan
2008-07-11, 07:54
Ursäkta mig, men hur kan det vara tungt psykiskt att jobba i en klädbutik? "Ursäkta, men kan jag få den här i blått?"
"NEEEEEEEEEEJ JAG KLARAR INTE DET HÄR MER DU FRÅGAR FÖR MYCKET DU FRÅGAR DET OMÖJLIGT! JAG BRYTER IHOP *gråt*!!!!"
Hade du snackat om äldrevården eller liknande så hade jag kunnat förstå det. Där har vi ett jobb som alla inte passar för. Schemat är inte heller något man direkt bryter ihop av heller. Jag kan sträcka mig så långt som att säga att det skulle vara TRÅKIGT, men psykiskt tungt? Haha, skärpning.

Risken är ju också stor att det här är ett jobb som hon värderar högt eftersom det är just en klädbutik och inte ett jobb på kassan på ICA eller något handelsjobb med lite lägre prestige.

Var inte dum nu. Kunder kan vara jävligare än du kan tro, och att bita ihop är inte särskilt bra för psyket

shadowfire
2008-07-11, 08:35

Du har aldrig jobbat i butik hör jag.
Oftast hinner man inte ta raster, varken förmiddags eller eftermiddagsrast och lunchraster är ofta begränsade till max 30 minuter (även om det mer är en outtalad regel) eftersom just vid lunch är kundtrycket stort. Du har svårt att springa iväg o pissa då det står folk o väntar i köer på dig mm, så du vet att om du löper ut på muggen så har du ännu grinigare kunder när du kommer tillbaka.

Kunder är stressade och säger allmänt aldrig något positivt, utan börjar de mala så är det med största sannolikhet något som är fel, annars är de knäpptysta.

Handels om något kan vara riktigt tungt arbetsmässigt.

shadowfire
2008-07-11, 08:43
36 timmar är regeln för veckovila, dvs det räcker med en dag för att klara det arbetsrättsligt. Sedan att det inte är speciellt humant är en annan femma, det hade inte varit tillåtet på min arbetsplats t.ex. men det är för att vi har den HR-policy vi har. Går man ner till bara 1 dag skiftesvila/veckovila, så ska den i varje fall ligga i anknytning till en helg så man får 3 dagars vila enligt mig.

Det där är ju inget ovanligt schema inom handels direkt, särskilt inte för sommarjobbare o annat.

Rahf
2008-07-11, 09:06
Eftersom butiker av normal storlek inte ofta har större personal än sig 4-5 personer så blir trycket på feriearbetarna mycket större. Det känns lite halvdumt när hela ordinarie personalstyrkan har överlappande semestrar, men det funkar hyfsat eftersom det bara är tillfälligt.

Jag sitter i samma båt som din flickvän och anser att det fungerar bra även om jag tycker det är lite tråkigt med extremt lite fritid. Detta bollar jag just nu med att vara hundvakt, socialt aktiv och tränande. Blir lite lustigt när tiden glider in på timme 22 av dygnet och jag fortfarande inte har kommit hem.

Det kan definitivt vara psykiskt betungande att jobba inom butiksförsäljning. Du KAN inte ha dåliga dagar, det finns inte på kartan att du kan komma till jobbet och vara lite butter eller grinig. Man kan absolut inte häva ur sig vad som helst trots att man så gärna skulle vilja. Folk uppskattar generellt inte att man tar sig tid och gör något utöver vad som förväntas av en utan de tar det för givet.

Det är då ett axplock. Jag jobbar i butik.