handdator

Visa fullständig version : Deff utan Cardio ?

Körv
2008-06-29, 20:03
Kan väl börja med lite stats.
Deffat i c.a 3 månader nu, gått ned från 81kg till 72kg. (är 173cm lång)

Har styrketränat 3-4 gånger i veckan sedan November förra året (c.a 8månader alltså)
Men kände att fettet behövde försvinna, därför påbörjades deffen i slutet av Mars.

Mitt upplägg var att sluta med den onyttiga maten, samt att äta mindre, vilket hitills har lett till att 9kg försvunnit. (BF 22% - 16%)
Under dessa 3 månader har jag knappt utfört någon cardio alls, för jag är inte så värst förtjust i förbränningsträning tyvär.

Till frågan:
Känner nu att viktnedgången har minskat rätt ordentligt och har inte sätt några direkt synliga resultat i spegeln heller. Det är fortfarande det där 'däcket' längst ner på magen som vägrar ge upp(har dock fått bra resultat på övre delen av magen).

Så jag hoppas att någon med erfarenhet av att deffa utan cardio kan dela med sig av lite information om det är möjligt att bli av med 'däcket' och förhoppningsvis lite till utan att köra cardio, eller om det är ett måste för att ta sig ner till 12-13% bf?

Alla svar uppskattas.
Fråga gärna om jag var otydlig på något, känns som det blev lite vimsigt där i mitten :smash:

Jay-Z
2008-06-29, 20:06
Så jag hoppas att någon med erfarenhet av att deffa utan cardio kan dela med sig av lite information om det är möjligt att bli av med 'däcket' och förhoppningsvis lite till utan att köra cardio, eller om det är ett måste för att ta sig ner till 12-13% bf?

Det går bra utan. Räcker att äta mindre.

Alternativt kör lite cardio för att kunna äta samma som du gör nu och samtidigt gå ner i vikt.

Körv
2008-06-29, 20:11

Alternativt kör lite cardio för att kunna äta samma som du gör nu och samtidigt gå ner i vikt.

okej, blev lite osäker när jag läste i en tidning att bästa sättet att bli av med 'undermagen' var bl.a hård intervall träning et.c - kunde inte låta bli att dö lite på insidan .
Men då var ju ditt svar en räddare i nöden:thumbup:

Jay-Z
2008-06-29, 20:12
okej, blev lite osäker när jag läste i en tidning att bästa sättet att bli av med 'undermagen' var bl.a hård intervall träning et.c - kunde inte låta bli att dö lite på insidan .
Men då var ju ditt svar en räddare i nöden:thumbup:

Kul att man kunde vara en räddare i nöden idag. ;)

hasic
2008-06-29, 20:21

+1
Cardion är till för att göra själva energiunderskottet, men klarar du dig på att äta mindre än i vanliga fall så räcker de :)

Körv
2008-06-29, 20:27
+1
Cardion är till för att göra själva energiunderskottet, men klarar du dig på att äta mindre än i vanliga fall så räcker de :)

Precis det jag alltid tänkt, men när resultaten slutar komma blir allt lite extra segt och man blir nojig över det mästa.
Men är väl bara att köra på som vanligt, kanske dra ner lite extra på intaget bara och hoppas att det rullar på

hasic
2008-06-29, 22:21
Precis det jag alltid tänkt, men när resultaten slutar komma blir allt lite extra segt och man blir nojig över det mästa.
Men är väl bara att köra på som vanligt, kanske dra ner lite extra på intaget bara och hoppas att det rullar på

Efter att ha gått ner 10 kg har du väl inte samma energiförbrukning som när du vägde 81? Jag vet inte, men prova räkna ut och kolla :)

Zee
2008-06-30, 02:16
DU SKA INTE ÄTA MINDRE, människa du har deffat och du ligger redan på underskott, att ligga mer i underskott lär bli tyngre, jag föreslår att du lägger in ett löpar pass eller om du inte tycker om att löpa, cykla eller nått gör iaf nått som du inte vanligt vis gör och de ska förbränna kalorier :)

Endura
2008-06-30, 09:48
DU SKA INTE ÄTA MINDRE, människa du har deffat och du ligger redan på underskott, att ligga mer i underskott lär bli tyngre

är inte det snarare en fråga om vad man trivs med...? *rolleyes*

Jay-Z
2008-06-30, 10:17
är inte det snarare en fråga om vad man trivs med...? *rolleyes*

Exakt.

Jag avskyr tråkcardio och föredrar att äta mindre. :D

Endura
2008-06-30, 10:19
Exakt.

Ostkaka ftw? :D

Jay-Z
2008-06-30, 10:48
Ostkaka ftw? :D

Fan inte ätit ostkaka på år och där. Nu är det lågt GI som gäller. *drool*

Whistler
2008-06-30, 10:57
DU SKA INTE ÄTA MINDRE, människa du har deffat och du ligger redan på underskott, att ligga mer i underskott lär bli tyngre, jag föreslår att du lägger in ett löpar pass eller om du inte tycker om att löpa, cykla eller nått gör iaf nått som du inte vanligt vis gör och de ska förbränna kalorier :)

Spelar ingen roll varifrån underskottet kommer (motion, minskad mat, eller en kombination av de båda) så länge som det är ett underskott. Att trådskaparen skulle behöva börja köra cardio bara för att viktnedgången minskat är inte särskilt logiskt.

När du går ner i vikt minskar också ditt energibehov. Det som antagligen har hänt är att du hamnat på kaloribalans för den vikt du nu har. Samma energimängd var ett underskott när du vägde mer, men nu är det alltså i balans för din vikt och aktivitetsnivå. Öka motionen, eller minska ytterligare på energiintaget alltså. Vilket av dem du väljer (eller båda) är upp till dig.

"Cardio" är inget måste, men det ger fördelar som enbart minskat matintag inte ger. Konditionsträning är bra för kroppen.

Själv tränar jag ytterst lite konditionsträning, då jag har ett skadat knä, så vid deff drar jag bara ner på kalorierna. Gick ner 8kg första deffen och är på god väg till samma resultat nu igen för säsongen.

Körv
2008-06-30, 14:52
Tackar för alla svar.
Tycker just:
'När du går ner i vikt minskar också ditt energibehov. Det som antagligen har hänt är att du hamnat på kaloribalans för den vikt du nu har.' Låter väldigt logiskt.
Nu när det fina vädret är här blir det att cykla till jobbet, hoppas det räcker som minskning för min nya vikt!

och igen, tack för alla svar :thumbup:

Spader
2008-06-30, 15:36
jag skulle kalla det för diet om man bara äter mindre kcal.
det går förstås att diskuteras, men jag kommer inte att ändra mig iaf.

King Grub
2008-06-30, 15:36
Jag kallar det diet om man bara äter.

Zee
2008-07-01, 01:26
Spelar ingen roll varifrån underskottet kommer (motion, minskad mat, eller en kombination av de båda) så länge som det är ett underskott. Att trådskaparen skulle behöva börja köra cardio bara för att viktnedgången minskat är inte särskilt logiskt.

När du går ner i vikt minskar också ditt energibehov. Det som antagligen har hänt är att du hamnat på kaloribalans för den vikt du nu har. Samma energimängd var ett underskott när du vägde mer, men nu är det alltså i balans för din vikt och aktivitetsnivå. Öka motionen, eller minska ytterligare på energiintaget alltså. Vilket av dem du väljer (eller båda) är upp till dig.

"Cardio" är inget måste, men det ger fördelar som enbart minskat matintag inte ger. Konditionsträning är bra för kroppen.

Själv tränar jag ytterst lite konditionsträning, då jag har ett skadat knä, så vid deff drar jag bara ner på kalorierna. Gick ner 8kg första deffen och är på god väg till samma resultat nu igen för säsongen.
Jag sa att han inte skulle äta mindre, för de e inte så skärskilt smart, han gör ba deffen tyngre för sig, om han redan nu är på en deff diet, och om han upplever att det underskott som nu han har inte räcker till hans behov av en av speciell viktminskning så borde han för att få större behov istället lägga in ett cardio pass istället. Det är så jag menar, ja vet inte va du vimmlar om

Whistler
2008-07-06, 01:12
Zee: Du verkar inte läsa vad jag skriver. Det gör ingen skillnad för kroppssammansättningen om man drar ner på maten eller ökar motionen. Han vill inte lägga till mer motion, därför råder jag att dra ner på maten. Om han upplever att hans tidigare underskott nu inte ger viktminskning så är det ju för att hans ämnesomsättning har minskat och han gör åt mindre energi, därmed måste han äta ännu mindre för att få till ett underskott, vilket han inte har just nu om han står still i vikt.

rolf
2008-07-06, 01:49
Jag har iofs bara genomfört två "deffar", men jag upplevde att jag behöll styrkan mycket bättre den gången jag körde ingen eller minimalt med cardio. Som om allt för mycket energi skulle ha gått åt till att återhämtas sig från cardion även om den inte var så tung eller frekvent.
För att svara på frågan så; ja, jag tycker det går utmärkt att deffa utan cardio.

Scratch89
2008-07-06, 10:23
Fördelen med cardio är att det kanske räcker som enda faktor för att gå ner i vikt. Jag hatar verkligen att behöva dra ner på maten, och om man har frekvent cardio som en naturlig del av träningen så kan man fortfarande äta sig mätt och lite godis på helgerna utan att det ska behöva förstöra allt.

Ellis Wyatt
2008-07-06, 10:25
Cardio dämpar även aptiten.

Eddie Vedder
2008-07-06, 11:20
Cardio dämpar även aptiten.

Samt att själva ordet får en att spy.

Animalistic
2008-07-06, 11:54
Samt att själva ordet får en att spy.

haha :D
men konditionsträning tycker jag låter fel, fastän det inte är det.
för mig är

cardio = träning i lågt tempo under ca 60min
(promenad, cykel, treadmill(svenska?), jogg, whatevah)

konditionsträning = träning för att bygga upp konditionen (långdistans, sprint, pulsträning, osv..)

Slartibartfast
2008-07-06, 12:33
Exakt.

+1

Äta mindre ftw.

Det är jobbigt att måste trycka i sig så mycket mat då man kör cardio.

Styrkan går också i botten av cardio.

Cardio.

Cardio.