handdator

Visa fullständig version : Pajdeg

cosmic_dancer
2008-06-18, 21:29
Jag har tänkt baka blåbärspaj till midsommar. Men undrar lite hur jag kan få pajdegen lite nyttigare. Vilken mängd kesella kan jag ha då jag bakar en som nu söt pajdej.

machine gun
2008-06-18, 21:34
Jag har tänkt baka blåbärspaj till midsommar. Men undrar lite hur jag kan få pajdegen lite nyttigare. Vilken mängd kesella kan jag ha då jag bakar en som nu söt pajdej.

Kesella gör att pajdegen blir lite hårdare, men det påverkar inte smaken så mkt tycker jag. Jag skulle nog chansa på att ta hälften smör, hälften Kesella kanske.

cosmic_dancer
2008-06-18, 21:38
Kesella gör att pajdegen blir lite hårdare, men det påverkar inte smaken så mkt tycker jag. Jag skulle nog chansa på att ta hälften smör, hälften Kesella kanske.

Ok, får tacka då

Hittade följande

1ägg
3/4 fruktos
1 dinkelmannagryn
2½ dl dinkelsikt

det kan vara något

machine gun
2008-06-18, 21:45
Ok, får tacka då

Hittade följande

1ägg
3/4 fruktos
1 dinkelmannagryn
2½ dl dinkelsikt

det kan vara något

Fruktos är sämre för kroppen än vanligt socker. Vill du minska kalorierna är det bättre att använda sötningsmedel.

Googlade lite och hittade det här receptet: http://idapersson.bloggagratis.se/2007/09/25/288473-smalare-blabarspaj/ (visserligen smulpaj, men ändå)

cosmic_dancer
2008-06-18, 21:55
Fruktos är sämre för kroppen än vanligt socker. Vill du minska kalorierna är det bättre att använda sötningsmedel.

Googlade lite och hittade det här receptet: http://idapersson.bloggagratis.se/2007/09/25/288473-smalare-blabarspaj/ (visserligen smulpaj, men ändå)

på vilket sätt är det sämre? Jag tänkte visserligen byta ut det mot rårörsocker

Cohen
2008-06-18, 23:36
Strunta i havregrynen.

Gör tsället en vanlig pajdeg sär du byter ut valfri mängd smör mot kesella. 1/3 smör och 2/3 kesella fungerar väl för mig. Söta om du vill, men det är inte nödvändigt.

Har svårt att förstå varför man måste optimera efterrättspajer med havregryn för nyttighetens skull. Knappast så att dessa skapelser utgör grunden i någons kosthållning.

Eddie Vedder
2008-06-19, 04:06
Jag tänkte visserligen byta ut det mot rårörsocker

Det är ingen skillnad rent "nyttighetsmässigt" gentemot vanligt socker.

Om du söker på trådtitlar med "fruktos" så kommer du hitta information. Förslagsvis söker du dessutom trådar med fruktos i titeln som dessutom är startade av King Grub.

Mirre
2008-06-19, 07:46
Baka en härligt onyttig blåbärspaj på riktigt smör och socker som är mkt saftig och söt. *drool* Varför inte en även gräddtårta med massa härliga jordgubbar när du ändå donar i köket?
Det är ju midsommar!

Njut och ha en riktigt trevlig Midsommar!
:)

P.s Glöm inte att lägga det mousserande vinet på kylning och snapsen måste oxå vara välkyld. :thumbup:

machine gun
2008-06-19, 09:17
Strunta i havregrynen.

Gör tsället en vanlig pajdeg sär du byter ut valfri mängd smör mot kesella. 1/3 smör och 2/3 kesella fungerar väl för mig. Söta om du vill, men det är inte nödvändigt.

Har svårt att förstå varför man måste optimera efterrättspajer med havregryn för nyttighetens skull. Knappast så att dessa skapelser utgör grunden i någons kosthållning.

Smulpaj blir godare med havregryn.

cosmic_dancer
2008-06-19, 10:45
Tack för svaren. Jag kommer blanda smör och kesella. Havregryn tänkte jag ha i för att det är sjukt gott, men eftersom jag kommer göra en vanlig paj skippar jag nog det.

Visstd et är midsommar, men jag kommer ha en massa annat gott också och det kommer drickas alkohol. Hade även tänkt strö över lite hackad mörk choklad över pajen. Mums... tror jag.

Mirre
2008-06-19, 11:24
Tack för svaren. Jag kommer blanda smör och kesella. Havregryn tänkte jag ha i för att det är sjukt gott, men eftersom jag kommer göra en vanlig paj skippar jag nog det.

Visstd et är midsommar, men jag kommer ha en massa annat gott också och det kommer drickas alkohol. Hade även tänkt strö över lite hackad mörk choklad över pajen. Mums... tror jag.

Du inspirerade mig så det blir troligtvis en härlig smuldegspaj med äpplen. Om jag hinner så ska jag köpa calvedos som jag ska ha i pajen. *drool*
Tack :)

cosmic_dancer
2008-06-19, 11:41
Du inspirerade mig så det blir troligtvis en härlig smuldegspaj med äpplen. Om jag hinner så ska jag köpa calvedos som jag ska ha i pajen. *drool*
Tack :)

låter smarrigt. Jag har recept på pajdeg där det ska vara kardemumma i, det kommer nog bli sjukt gott. Jag hoppas jag kan få med mig lite rabarber från lantstället nu under helgen, så att jag kan göra en god rabarberpaj elelr något annat smarrigt.

Mirre
2008-06-19, 12:12
låter smarrigt. Jag har recept på pajdeg där det ska vara kardemumma i, det kommer nog bli sjukt gott. Jag hoppas jag kan få med mig lite rabarber från lantstället nu under helgen, så att jag kan göra en god rabarberpaj elelr något annat smarrigt.

Posta gärna receptet. *drool* :)

Cohen
2008-06-19, 23:13
Smulpaj blir godare med havregryn.

Visserligen är det så. Går det ens att göra en smulpaj på annat än havregryn?

Men detta handlade väl om en "vanlig" paj?

pott
2008-06-20, 12:18
Visserligen är det så. Går det ens att göra en smulpaj på annat än havregryn?

Men detta handlade väl om en "vanlig" paj?

Klart det inte behövs havregryn. Kan köra på enbart mjöl eller varför inte fetta till det med lite crunchmüsli, fetgott kallas det :)

Cohen
2008-06-20, 22:08
Klart det inte behövs havregryn. Kan köra på enbart mjöl eller varför inte fetta till det med lite crunchmüsli, fetgott kallas det :)

Ok ok. Där ser man. Har själv aldrig använt annat än havregryn eller liknande till smulpaj.

Men vad menar du med det andra? Pajdeg innehåller ju alltid fett. Fett + Mjöl/Gryn + ev. vatten = pajdeg. Eller?

pazappa
2008-06-21, 14:17
Om man vill ha lågt GI: 200 g smör, 4 dl sojamjöl. Enkelt!
Jag vet att GI kanske inte är så hett här, men om nån vill så funkar detta perfekt. Supergott att göra spenatpaj t.ex. (fyllning spenat, grädde, ägg o kryddor). Skalet ska förgräddas 7-10 min. i 200 grader.

cosmic_dancer
2008-06-22, 23:06
Tänkte posta receptet på pajdegen jag gjorde.

Ca 50 gram flytande magarin (Jag tog ca 40 gram magarin och 1-2 msk sirap)
50 gram kesella
2 ½ dl dinkelsikt
1 msk råsocker
1½ tsk kardemumma
1½ tsk vaniljsocker
1 äggula

Gör som vanig deg

Debn vart väldigt god. Hade i ett paket frysta blåbär, nägra jordgubbar och strödde över 50 gram mörk choklad, då jag tog ut pajen.

Själva degen behövs nog inte förgräddas, jag gjorde de toch den vart lite hård.