handdator

Visa fullständig version : Vad gjorde BBB egentligen?

shut teh face
2008-06-09, 11:18
Jag har varit en trogen kund av BBB ADSL i ungefär 8 åtta eller så.
Det har funkat väldigt stabilt, det har varit bra ping till andra länder, och aldrig har jag suttit utan internet.

Jag vet inte när det hände, men jag och mina vänner som har BBB har fått en ping runt 25-30 till svenska leverantörer, medan det tidigare var runt 10-15. Detta kan tyckas vara en skitsak, och det är det egentligen. Men det pekar på vad som har hänt...
När det gäller Europeiska länder så är det ospelbart. Framförallt till Tyskland.
Jag brukar spela DotA på ett invitecommunity och det är folk från hela världen, mycket tyskar bla. Och polaren som bor granne här med comhem sitter och kör felfritt på en tysk host medan jag spikar sönder, det handlar alltså om 3-4 sek långa spikar, varje sekund, och delay på 4-5 sekunder, helt sjukt alltså.

Kompisen sa till mig att BBB routade om allting förut, och det skulle ju förklara varför det är dåligt nu, någon som vet mer om detta? Det måste ju vara århundradets sämsta idiot routing de gjort!

Jag funderar därför på att byta till Telia, eftersom jag vet att deras routing funkar bra i Europa. Men hur funkar de annars med stabilitet etc?

Müller
2008-06-09, 11:26
så har mina kompisar med, men dom fick tipset att ringa till BBB och säga åt dom att ta bort pingfiltret. Då fick dom bra ping igen och dom kunde spela vidare. Själv har jag haft telia nu i snart 4 år och det har legat nere max 1h på dom åren, och så har jag bra ping och tankar hyffsat snabbt

shut teh face
2008-06-09, 11:30
Joo att ta bort pingfiltret vet jag man kunde göra. Det funkade. Men nu är det skit igen.

Det är routingen som är problemet. Jag har hört att BBB valde förmånliga alternativ för sig själva, men som resulterat i att vi bbb kunder har skit till europaländer.

Kryss
2008-06-09, 11:30
BBB har alltid haft problem med tyskland, hade aldrig några problem inom sverige under alla de år jag hade fiberuppkoppling från dem.

-C-
2008-06-09, 11:33
Ingen märkbar skillnad på min BBB 100/10 lina iallafall ;) Spelar iofs inte DotA, men lite annat smått och gott.

Daniiiel
2008-06-09, 12:23
Kör du dota med tyskar och inte kör med LC/DC/GGC så kvittar det vilken leverantör du har..du är doooooomed

bullis
2008-06-09, 12:33
BBB har routat om via Tyskland, bara så du vet.

Sundsarn
2008-06-09, 12:37
Att spela utan DC/LC/GGC med svenskar är ospelbart, iaf om man spelar cw och är väldigt beroende på timing. Helt fantastiskt vad dåligt det är utan.

Jag har BBB 1/8 dock, men det är inte bara jag utan vänner med telia 1/24 osv som upplever samma sak. Jag går från 17ms till 50+ - 70ms när någon lägger upp utan. 40ms har jag om en med telia lägger upp utan, man kan tycka att 0,04s är en struntsak men för den som spelar blir det ca 0,5s i fördröjning. *gah!*

jakke
2008-06-09, 12:46
BBB blev uppköpta av telenor. En stor vinst och anledning till uppköp är att man kan sammordna viss verksamhet, där har du nog ditt svar...

BigSpawn
2008-06-09, 12:53
Jag spelar wow på Tarren Mill och jag har märkt en stor skillnad av latency senaste 2 månaderna, har typ 200ms nu, mot 90 förr typ, och det gör en jäkla skillnad i arenan som melee, och inte verkar det vara nån fix på g heller, för de skyllde bara på blizz när jag ringde till dom.

shut teh face
2008-06-09, 13:31
Kör du dota med tyskar och inte kör med LC/DC/GGC så kvittar det vilken leverantör du har..du är doooooomed
De använder LC och det är bara BBB som det är problem med. Det finns många svenskar med Telia och Comhem som hostar games på pickup. De har grym respons mot i princip alla länder i Europa och runtom i världen.

shut teh face
2008-06-09, 13:33
BBB har routat om via Tyskland, bara så du vet.När gjorde dem det, källa? :)

Allmän edit:
Jo, att hosta utan LC etc är skit, det förstår jag. Även om man sitter på Telia eller liknande.
Men nu är det så att vi kör med LC och alla med Telia hostar och har sig. Men vi med BBB är det svarta fåret.. :(

Tricklev
2008-06-09, 13:36
Jag har varit en trogen kund av BBB ADSL i ungefär 8 åtta eller så.

*whatever*

shut teh face
2008-06-09, 13:40
*whatever*

Va *popcorn*

hahavaffan
2008-06-09, 13:41
De använder LC och det är bara BBB som det är problem med. Det finns många svenskar med Telia och Comhem som hostar games på pickup. De har grym respons mot i princip alla länder i Europa och runtom i världen.Det kan jag plusetta. Jag har Telia 8Mbit och när det funkar, så kan jag hosta och spela med tyskar, fransoser, amerikaner, libaneser och australiensare mfl utan problem. Men sitter där en BBB-snubbe, så klagar han hela tiden. Och samma om en med BBB hostar, och en tysk är med i gamet, eller vice versa, det funkar inte.

Det man hör som ska vara felet är ju routingen till tyskland, men man tycker inte det borde vara ett problem egentligen. Fixa det liksom, det funkar för alla andra.

Tomten
2008-06-09, 13:56
Att spela utan DC/LC/GGC med svenskar är ospelbart, iaf om man spelar cw och är väldigt beroende på timing. Helt fantastiskt vad dåligt det är utan.

Jag har BBB 1/8 dock, men det är inte bara jag utan vänner med telia 1/24 osv som upplever samma sak. Jag går från 17ms till 50+ - 70ms när någon lägger upp utan. 40ms har jag om en med telia lägger upp utan, man kan tycka att 0,04s är en struntsak men för den som spelar blir det ca 0,5s i fördröjning. *gah!*

Det handlar om att gå från 250ms delay till host till 100ms delay till host när du använder listchecker.

Skillnaden är alltså 1.5 hundradelar + din MS till host då, så kanske totalt 1.6-1.9 ms i jämförelse med 2.6-9 typ. :)

shut teh face
2008-06-09, 13:59
Jag tänkte dra iväg ett mail till BBB där jag förklarar situationen. Om svaret inte är givande tänker jag skriva att jag tänker byta ISP.

Men, jag är inte så teknisk kunnig angående routing direkt. Så jag är osäker på hur jag ska formulera brevet. =/

shut teh face
2008-06-09, 14:02
Hmm, det verkar som om man måste ha ett telefonabonnemang för att få Telia bredband? Vi har ingen hemtelefon utan har så vi får ringa hur mkt vi vill på mobilen. =S

shut teh face
2008-06-09, 14:30
Jag har möjlighet att få comhem 24/10.

Jag har haft dem förut och det var inte alls en bra erfarenhet, men folk säger ju att de sköter sig bättre idag

Vad är era tankar? Jag är grymt nöjd med BBB ur alla aspekter FÖRUTOM routingen, jag kommer ju känna mig riktigt sunkig ifall man får ett telia/comhem som krånglar.

Förjävligt att huset brevid sitter med Adamo 10/10 30/30 50/50 100/100 där den sistnämda kostar under 200 kr.

Kan man pressa hyresvärden att fixa in fiber i huset?

Math
2008-06-09, 15:12
Det är sant att BBB är uppköpta av Telenor hur detta har påverkat vet jag inte då jag varken har BBB eller Telenor.

tossefar
2008-06-09, 16:46
Även BBB-fiber har fått mångdubbel pingpoäng senaste året. Vi hyr en spelserver månadsvis som ligger på telias backbone. Från början låg BBB-användares ping runt 5-6 vilket är helt ok. Nu är den sällan under 10.

Sundsarn
2008-06-09, 17:07
Det handlar om att gå från 250ms delay till host till 100ms delay till host när du använder listchecker.

Skillnaden är alltså 1.5 hundradelar + din MS till host då, så kanske totalt 1.6-1.9 ms i jämförelse med 2.6-9 typ. :)

Jo det är den teoretiska skillnaden, hur det upplevs är helt annorlunda. med DC kör vi dock 50-70 i latency istället för 100 som i LC. När jag skrev 0,5s så var det faktiskt riktiga siffror. Från att man trycker till att gubben reagerar, vi testade det med screencapture och det där programmet alla CS-spelare använder; Vegas nånting..

Edit: 250ms är väl la 0,250s dvs 25 hundradelar? Skillnaden blir 15 hundradelar + fördröjning till host.

tossefar
2008-06-09, 17:36

Jag har haft dem förut och det var inte alls en bra erfarenhet, men folk säger ju att de sköter sig bättre idag

Vad är era tankar? Jag är grymt nöjd med BBB ur alla aspekter FÖRUTOM routingen, jag kommer ju känna mig riktigt sunkig ifall man får ett telia/comhem som krånglar.

Förjävligt att huset brevid sitter med Adamo 10/10 30/30 50/50 100/100 där den sistnämda kostar under 200 kr.

Comhem borde vara en hel del bättre än bbb dsl. Rent teoretiskt om inte annat, jag vet inte hur routingen är mot tyskarna.

The_RobRoy
2008-06-09, 18:20

Säger du att comhem är bättre än BBB, jag som ska flytta och byta ifrån comhem till BBB *grr*

Comhem 24/10 fungerar i alla fall riktigt bra!