Visa fullständig version : Ont i ryggen/sovit som en kratta/jälp!
Kaboffastar
2008-04-29, 09:16
Tja!
Jag har ont i ryggen :
http://i27.tinypic.com/20uqtcy.jpg
Jag har legat som en kratta i natt vilket jag tror orsakat detta, har dock haft problem med samma ställe förut.
Jag vill fan börja tjuta när jag böjer mig frammåt.
Finns det något sätt jag kan göra upp med den här jäveln själv på?
Tja!
Jag har ont i ryggen :
http://i27.tinypic.com/20uqtcy.jpg
Jag har legat som en kratta i natt vilket jag tror orsakat detta, har dock haft problem med samma ställe förut.
Jag vill fan börja tjuta när jag böjer mig frammåt.
Finns det något sätt jag kan göra upp med den här jäveln själv på?
Vissa säger att det hjälper att lägga sig på golvet med benen i 90 grader med hälarna på en stol.
Personligen tycker jag inte alls att det fungerar, men det är jag. Det kanske fungerar för dig.
Kaboffastar
2008-04-29, 09:33
Vissa säger att det hjälper att lägga sig på golvet med benen i 90 grader med hälarna på en stol.
Personligen tycker jag inte alls att det fungerar, men det är jag. Det kanske fungerar för dig.
ska fan testa.. de finns ju en hockeystretch där man sitter på golvet med ena benet över det andra och så vrider man sig åt olika håll samtidigt som man trycker iväg sig med handen på det uppdragna benet.. och det gör sjukt ont, är det bra till nåt?
Jag känner för att slänga mig med ryggen före in i en bordskant eller nåt... irriterande smärta.
bertbert
2008-04-29, 09:40
Ta en lång promenad. Det är det enda som hjälper förutom div kotknackare.
(Jag har haft flera ryggskott)
Kaboffastar
2008-04-29, 09:48
Kan det vara ryggskott alltså?
Låt bli att böja dig framåt framför allt och undvik ställningar som du får ont av, du har kanske sovit i en ställning där du har haft ryggen böjd och den har belastat de bakre delerna av kotorna.
Kaboffastar
2008-04-29, 10:16
Men det känns som att det sitter i muskeln..
bertbert
2008-04-29, 10:27
Jag tror nog mer på ryggskott än något annat, men har givetvis ingen aning.
Var du kraftigt berusad när du gick och la dig?
Kaboffastar
2008-04-29, 11:02
Jag tror nog mer på ryggskott än något annat, men har givetvis ingen aning.
Var du kraftigt berusad när du gick och la dig?
hehe nej :)
champion
2008-04-29, 11:06
Gjort någon ovanligrörelse?
Ta en lång promenad. Det är det enda som hjälper förutom div kotknackare.
(Jag har haft flera ryggskott)
+1
Jag kände mig helt jävla knäpp och fick tipset om promenader. Gick fan flera mil i några dagar, sen när jag äntligen fick tid hos naprapaten gjorde det inte ens direkt ont utan mest obekvämt. Han värmde upp, gav mig lite blåmärken, sedan var det gööööttt..... *cupid*
Enda gången jag har haft ont i ryggen och det var inte skoj, lider med dig.
Ett annat tips är att försöka göra motsatt mot vad som orsakade. Jag hade burit tungt och fel, jag körde rodd och hängde i ribbstol. Men känslan jag hade var att tänja ut ännu mer, men rodd (dvs dra ihop) var bättre. Det som behövde stretchas i mitt fall kunde inte naprapaten göra men han tipsade om ribbstol och jag verkligen kände att det lättade.
Som sagt, så var det för MIN åkomma. Men prommisar och naprapat skulle jag rekommendera. :thumbup:
bertbert
2008-04-29, 13:34
hehe nej :)
Då tror jag det är ryggskott!
Kaboffastar
2008-04-29, 13:57
OKaj tack för tippsen.
Det känns mycket bättre nu när jag rört på mig några timmar. Det är ingen fruktansvärd smärta direkt det är mer en irriterande ilande smärta som hugger till lite då och då när jag rör mig fel.
Naprapar/kiropraktor har jag haft flera tider bokade men aldrig besökt någon pga brist på tid osv men jag tror det skulle göra gott. Ska prioritera det nu.
Jag har lite skolios som åsse som jag tror hjälper till att spöka, framförallt när jag tränar regelbundet.
bertbert
2008-05-09, 20:36
Hur gick det här då?
Kaboffastar
2008-05-10, 02:31
Hur gick det här då?
Nu är kanske inte världens bästa tillfälle att svara men. det gick bra körde cross samma dag och jag har lätt för att öredriva på fel ställen.
Jag har muskelbang i ryggen, känner av det varje dag, tror det är nåt som ligger fel gällande muskulaturen ( de lilla som finns ). Ska försöka ta kontakt med kiropraktor/naprapat/sjukgymnast så fort som möjligt iom min skolios bla bla. Vad det än än är så år det fördjävligt ibland, lugnt ibland, stör mig i min vardag dock.
tack för all hjälp så långt, har testat stretching och ligga på rygg/stolar hit och dit. det som har hjälpt hittills är att röra på sig.
Ät Ipren i 10 dagar.
Du jobbar hos en husläkare eller på vårdcentralen va? ;)
Du jobbar hos en husläkare eller på vårdcentralen va? ;)
Nej jag jobbar på ett länssjukhus.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.