Visa fullständig version : 21.15 Agenda
130kg finsk sisu
2008-04-27, 19:43
Ikväll i Agenda diskuteras det om det svenska försvaret och det ifrån den infallsvinkeln vad detta betyder för Finland osv. Knappast många på kolo som bryr sig, men om nån tittar och vill diskutera här så är det välkommet!*popcorn*
NiXPhoenix
2008-04-27, 19:50
Burn Notice då, men tack för tipset. Går ju repriser coh på deras hemsida antar jag.
Fördjupande samhällsprogram. Avsnitt 15 av 20. Svenskarna köper etanolbilar som aldrig förr. Men räddar vi verkligen miljön eller bidrar vi istället till hungersnöd och skövling av regnskogen? Reportage med jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) och Anders Wijkman (kd), EU-parlamentets särskilde utredare i etanolfrågan. I studion bl a FN-sändebudet Jean Ziegler. Ska Finland försvara Sverige? Det svenska försvaret är nu så försvagat att vi betraktas som en säkerhetsrisk i vår egen region. Från finländskt håll ifrågasätter man nu Sveriges förmåga att försvara sig. Dessutom: Män får betydligt mer pengar i plånboken än kvinnor när de strejkar. Vad talar för att sjuksköterskorna får igenom sina krav? Till "Agenda" kommer Lisa Isman, känd från SVT:s "Barnmorskorna". Vill EU verkligen ha turkarna som medlemmar? I studion bl a EU-minister Cecilia Malmström (fp). Medverkande: Eskil Erlandsson, Anders Wijkman, Jean Ziegler, Cecilia Malmström. Lisa Isman. Även 28/04 i SVT1 och 29/04 i SVT24.
Tack för tipset. Jag bryr mig inte i vad försvaret håller på med, men reportaget om Etanol och miljöbilar ska jag se på. :D
manmannen
2008-04-27, 21:04
En väldigt intressant debatt det där.
130kg finsk sisu
2008-04-28, 08:25
Etanol debatten var mycket intressant. Väldigt tudelad fråga det där som man får fundera på.
Angående försvarsdebatten sades det inte någonting nytt för mej iaf.
Nitrometan
2008-04-28, 08:41
Med alla våra neddragningar av försvaret så är väl lättaste vägen att anfalla Finland att gå via Norrland.
Bra slag i ansiktet av finska killen: "Det är typiskt svenska försvaret att satsa på materiel istället för verksamhet."
Finland verkar inte alltför nöjt.
Nitrometan
2008-04-28, 09:54
Bra slag i ansiktet av finska killen: "Det är typiskt svenska försvaret att satsa på materiel istället för verksamhet."
Ja, men det har vi väl gjort i 20 år?
Ja, men det har vi väl gjort i 20 år?
Jag vet inte. Tror han sa det som svar på en fråga angående nya Gripen. Men han verkade faktiskt riktigt förbannad (på ett lågmält sätt) över Sveriges inställning.
Jag vet inte. Tror han sa det som svar på en fråga angående nya Gripen. Men han verkade faktiskt riktigt förbannad (på ett lågmält sätt) över Sveriges inställning.
Finland kan ju alltid ta hjälp av tyskland, det har fungerat bra förut.
Deceiver85
2008-04-28, 10:05
Med alla våra neddragningar av försvaret så är väl lättaste vägen att anfalla Finland att gå via Norrland.
:laugh: *cry*
Nitrometan
2008-04-28, 10:15
Finland kan ju alltid ta hjälp av tyskland, det har fungerat bra förut.
Fast denna gången förutsätter det väl ett NATO-medlemskap.
En sak som är riktigt ironisk i sammanhanget (Tyskland, Finland, Ryssland) är att Tysklands underrättelstjänst sponsrade Vladimir Iljitj Uljanov (Lenin) med både pengar och officerare (och en tågtransport från Schweiz till finska gränsen) för att hjälpa honom till makten mot motprestationen att han skulle avsluta kriget på östfronten. Det gjorde han. Sen kom ju Stalin till makten...
Angående etanolen...
Jag väljer bara att ta några citat från Agendas forum på svt.se:
Orsaken till de livsmedelsproblem, som nu drabbar fattiga människor världen över, är snarare att livsmedelsproduktionen inte sker på deras villkor utan på I-ländernas villkor.
USA och EU subventionerar sin livsmedelsproduktion samtidigt som internationella organ som Internationella valutafonden och Världsbanken tvingar u-länderna till frihandel.
De förhindras att utveckla den inhemska produktionen, utan blir istället hänvisade till import av jordbruksprodukter.
Det finns ingen brist på mat i världen, utan svält beror -som det alltid har gjort- på fattigdomen, de under decenier sjunkande jordbruksråvarupriser har bara förvärrat denna fattigdom. De stigande priserna innebär nu äntligen en möjlighet för fattiga länder som består av 80-90% jordbrukare att ta sig ur fattigdomen.
U-ländernas jordbruk har slagits ut av I-ländernas bidrag till sina egna jordbruk. Detta gör att U-länderna förblir fattiga. Fattiga människor svälter ibland. Jag hoppas verkligen detta kan bli en fråga i valet till EU-parlamentet, det skulle göra mycket mer för världens fattiga som riskerar svält än om alla svenskar slutade köra med etanol.
Miljöpartiets partigrupp är för protektionismen, moderaterna och kds partigrupp är för protektionismen, socialdemokraternas är jag osäker på, Folkpartiets och Centerns är jag osäker på.
Kvar har vi vänsterpartiet som i EU är det enda partiet som tillhör en partigrupp som faktiskt vill ta bort de enorma bidragen till bönderna. De andra svenska partierna må tycka det här hemma, men i EU tycker man uppenbarligen inte det är en så viktig fråga trots att 45% av budgeten går till jordbrukspolitiken.
130kg finsk sisu
2008-04-28, 14:01
Finland har aldrig varit nöjda med Sveriges inställning till försvarsfrågor.
Nitrometan
2008-04-28, 14:15
Apropå inget särskilt. Är det bra att sälja nya bättre JAS till Norge?
Vill vi att Norge ska ha ett bra flyplan?
Eller är det kanske jättesmart att låta dem köpa "superjordfräsen"?
Nitrometan
2008-04-28, 14:16
Finland har aldrig varit nöjda med Sveriges inställning till försvarsfrågor.
Inte ens när vi var frivilliga i er armé?
130kg finsk sisu
2008-04-28, 14:31
Inte ens när vi var frivilliga i er armé?
Absolut då!
Finland är djupt tacksamma över de 8000 som stred för "Finlands sak och Sveriges heder" som de själva uttryckte det. Men det att Sverige inte ställde upp och stred var en stor förbittring. Detta är en av orsakerna varför finskspråkiga finländare hyser en bitterhet mot Sverige.
pragmatist
2008-04-28, 15:03
Absolut då!
Finland är djupt tacksamma över de 8000 som stred för "Finlands sak och Sveriges heder" som de själva uttryckte det. Men det att Sverige inte ställde upp och stred var en stor förbittring. Detta är en av orsakerna varför finskspråkiga finländare hyser en bitterhet mot Sverige.
Och finnarna hade ställt upp om Sverige hade blivit angripet menar du? ;)
130kg finsk sisu
2008-04-28, 15:06
Och finnarna hade ställt upp om Sverige hade blivit angripet menar du? ;)
Knappast. Eller om det varit Sovjetunionen skulle de säkert ställt upp. Tidsandan var sådan på 30-40 talet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.