handdator

Visa fullständig version : Mycket socker i all-bran

Vänskap
2003-05-23, 15:40
http://www.radron.net/templates/test____3710.asp

Bara en sammanfattning av testet visas på sidan, hela testet i råd&rön:s tidning.

Om jag minns rätt fick all-bran regular bara en 2 i totalbetyg och all-bran-fruit en 3. Betygskala 1-5 (3 var godkänt).

Vad säger t ex en all-bran-mumsare som barbapappa om det?

spinkoo
2003-05-23, 15:49
Nu käkar jag ju allbra + (29% fibrer)

Och med 29% fibrer blir vad som helst långsamt :D :D

ivandrago
2003-05-23, 16:15
mjo det där är intressant... skulle vilja få förklarat exakt varför socker är så dåligt?? Tomma kcal brukar man ju säga, men är det verkligen tomma kcal om det ingår i en produkt, t.ex. all-bran. Högt GI kan man ju inte heller klaga på hos all-bran. SÅ varför är just socker så dåligt??

King Grub
2003-05-23, 16:27
I All-Bran Regular finns det 65 % fullkornsvete och 21 % vetekli. Alltså kan det inte vara fråga om så mycket tillsatt strösocker, utan naturligt förekommande sockerarter. Det är inte på något sätt onyttigt, och i det där testet ansågs ju Weetabix vara bäst, som ligger rejält högt i GI, t ex, jämför med All-Bran. Tydligen tittade man bara på andelen sockerarter utan att ta hänsyn till om det var sackaros eller vad det nu var.

ivandrago
2003-05-23, 16:37
ah det förklarar saken. förstår inte varför kellogs skriver "varav sockerarter" och sedan antalet gram. man tror ju att det är rent socker, dvs sackaros, och det kan nog avskräcka en del folk i och med att det är ett så pass högt värde, över 20g om jag inte missminner mig.

Pez
2003-05-23, 17:49
Originally posted by ivandrago
ah det förklarar saken. förstår inte varför kellogs skriver "varav sockerarter" och sedan antalet gram. man tror ju att det är rent socker, dvs sackaros, och det kan nog avskräcka en del folk i och med att det är ett så pass högt värde, över 20g om jag inte missminner mig.

Dom gör det för att det är så man skriver en korrekt näringsinnehållsdeklaration. :D

/pez

-GP-
2003-05-23, 23:23
Att det är mycket socker i All-bran bryr jag mig inte särskilt mycket om. Däremot är jag inte så positiv till allt salt (läs natrium) som det innehåller, vilket många andra frukostflingor också gör (corn flakes, special K etc..). :nono:

Tycker man blir så plufsig när man får i sig mycket natrium, drar på sig vätska på onödiga ställen (utanför musklerna alltså). Och så är det blodtryckshöjande också för den delen...