handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är Frukosten?

Schrodz
2008-03-17, 23:01
Hejsan, jag blev inspirerad av tigerofsweden, där han fått fina resultat..
Jag är 18 år, och väger ungefär 67 kg, och är runt 177 cm lång.. Så jag tror inte vi har exakt samma mått :p men iallafall, jag har nu kanska okey kropp, men vill få bort lite underhudsfett främst vid magen..
Jag dricker/tar Fierce och tränar gym 4-5 gånger i veckan, samt tränar ishockey 3-4 gånger i veckan, men hockeyn är in princip slut nu, så det blir mest gym.. Och för ni inte ska tappa hakan nu så tränar jag alltså inte 5 gånger på gym i veckan, och tränar 4 gånger hockey, utan det är olika, beroende på hur mycket hockey man har osv, ni hajjar! Hamnar iallafall på 5 träningspass per vecka! NOG OM DETTA! :D

Nu till mina frågor

Frågor:
* Hur viktig är Frukosten för att tappa runt magen? Jag brukar sällan äta frukost :(

* Hur viktigt är det att äta massa gånger om dagen? Man ska inte äta sent på kvällen va?

* Ska jag träna mage extra mycket?

* Hur gör jag för att få mag rutor så snabbt som möjligt? Jag är beredd att köra hårt!

* Ska jag ladda upp bild?

tacksam för svar, ni är så jävla bra! :D

forslund
2008-03-17, 23:10
* Hur viktig är Frukosten för att tappa runt magen? Jag brukar sällan äta frukost
För mig känns den jätteviktig, men det är personligt. Gillar du inte att äta på morgonen/får inte i dig, tvinga dig inte. Så länge du täcker ditt energibehov är det inga problem och har ingen influens på viktnedgång/uppgång när du äter.

* Hur viktigt är det att äta massa gånger om dagen? Man ska inte äta sent på kvällen va?
Som jag täckte i förra frågan, du kan sprida ut dina måltider precis som du vill. Det är personligt. Hur sent på kvällen du äter spelar ingen roll.

* Ska jag träna mage extra mycket?
Magen ska tränas precis som vilken annan muskel som helst, alltså inte 500 situps per dag.

* Hur gör jag för att få mag rutor så snabbt som möjligt? Jag är beredd att köra hårt!
För att få synliga magrutor så krävs (förutom befintliga muskler), en låg kroppsfettsnivå. Alltså behöver du bara gå ner i vikt.

* Ska jag ladda upp bild?

Det gör du som du vill. Det hjälper ju alltid till, men det känns inte direkt relevant till just DESSA frågor.

Rätta mig gärna mig någon om jag har fel, men dessa svar ska i alla fall vara rätta :)

Schrodz
2008-03-17, 23:15
Okej, för jag har inga problem med att orka med dagarna om jag äter frukost, har inte gjort det på flera år, trots att jag inte är så gammal (höhö) :D

Hur bör jag gå ner i vikt?

Äta nyttigare? Ut och springa? Jag vill ha resultat så fort som bara går! Så detta är över sen ;]

trollduva
2008-03-17, 23:17
Okej, för jag har inga problem med att orka med dagarna om jag äter frukost, har inte gjort det på flera år, trots att jag inte är så gammal (höhö) :D

Äta nyttigare? Ut och springa? Jag vill ha resultat så fort som bara går! Så detta är över sen ;]

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Deffguiden är alltid bra att läsa :]

forslund
2008-03-17, 23:19

Att paniksvälta dig är inget smart alternativ. Då kommer du börja gå upp igen efter du nåt ditt resultat. Tyvärr är det så.

Att gå ner i vikt gör du genom att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Alltså ska du göra av med mer kalorier än vad du äter.
Jag rekommenderar att du läser denna guide 1 gång. Sen läser du den igen. och Igen. Och en gång till. Den är verkligen sjukt bra, och innehåller allt du behöver veta för en säker och stabil viktnedgång.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sen att skippa onyttiga saker så som läsk(byt ut mot lightläsk om du så vill), godis, skräpmat. Sen att springa är ju aldrig fel. :)

Schrodz
2008-03-18, 16:53
Okej okej, tack så mycket för alla svar :)

Ska iväg till Usa, kommer förmodligen springa omkring i bar överkropp där borta ganska mycket, när man ligger vid poolen och på stranden.. Åker den 11 April, vilket är snart, skulle vilja få bort det sista på magen, ser ut så här nu : LÄNK

Hur bör jag träna? Springa varje dag? Är det möjligt? Skulle gärna bli av med det, känns som det kan gå, om man tittar på tigerofsweden's resultat på en månad, och jag har 20 dagar på mig.. :)

Eller som Forslund skrev att paniksvälta inte är något smart alternativ, springa bort det? Hur mycket ska jag springa!

Schrodz
2008-03-18, 16:58
http://img230.imageshack.us/img230/3611/dsc01342on8.jpg

glömde bilden visst!

stridis
2008-03-18, 17:27
Hur bör jag träna? Springa varje dag? Är det möjligt? Skulle gärna bli av med det, känns som det kan gå, om man tittar på tigerofsweden's resultat på en månad, och jag har 20 dagar på mig.. :)

Hur van är du att springa? Vore ju tråkigt att träna tills sig benhinneinflammation eller dylikt. Men rör på dig! Det måste ju inte vara så ledbelastande som just löpning även om löpning är bra.

Scratch89
2008-03-18, 17:38
Nu var du ju inte tjock direkt. Blir du smalare kommer du tyvärr bara se undernärd ut. Kan du inte fortsätta med träningen och äta vettig mat?

forslund
2008-03-18, 17:40
Som stridis säger så behöver du ju faktiskt inte löpa. Löpning hjälper till att skapa ett kaloriunderskott, vilket vilken annan konditionssport som helst gör. T.ex. cykling.

Om du inte är träningsvan kan du börja med t.ex. 3 st löparrundor på cirka 30-45 minuter, de behöver inte vara så himla långa. Allt du behöver göra är att äta lite mindre än vad du gör just nu för att gå ner i vikt. Svårare än så är det faktiskt inte. Men löpning/cykling hjälper till.

Sen har du ju absolut inte mycket fett på kroppen att oroa dig för heller, så det ska nog inte vara några problem. Lycka till. :thumbup:

Tabbe
2008-03-18, 17:54
Jag skulle lida av hunger om jag inte fick nåt att äta på morgonen, plus att det förbättrar insulinkänsligheten över dagen.

larkan
2008-03-18, 17:59
Nu var du ju inte tjock direkt. Blir du smalare kommer du tyvärr bara se undernärd ut. Kan du inte fortsätta med träningen och äta vettig mat?

+1 Ät bättre och träna hårdare

Animalistic
2008-03-18, 18:24
jag äter ett stort mål innan jag går och lägger mig, sedan äter jag inte förrens klockan 4. funkar hur bra som helst

larkan
2008-03-18, 18:31
jag äter ett stort mål innan jag går och lägger mig, sedan äter jag inte förrens klockan 4. funkar hur bra som helst

Missförstå mig inte nu, kanske jag som är ute och cyklar. Men är de inte så att om man trycker i sig maten precis innan man lägger sig så är fettförbränningen lägre än om man är ute och jobbar,går,idrottar eller vafan man nu gör på dagen.

Koloftw
2008-03-18, 18:34

+1

Animalistic
2008-03-18, 18:35
Missförstå mig inte nu, kanske jag som är ute och cyklar. Men är de inte så att om man trycker i sig maten precis innan man lägger sig så är fettförbränningen lägre än om man är ute och jobbar,går,idrottar eller vafan man nu gör på dagen.

jag äter mestadels kasein, inte mycket kcal. det var dock inte svar på ditt påstående, men under tiden man sover så är ju förbränningen långsammare. sen va det var svar på vet jag inte heller.

(:D)

Turbonisse
2008-03-18, 18:37
Jag äter alltid ett mål(2port gröt samt 150-250g keso/kesella med antigen smältost eller smör i gröten) 30-50min innan sänggående, kan inte sova "småhungrig" men då jag å andra sidan ett kalorikonto som tillåter det.

Timme
2008-03-18, 18:45
Inte ett dugg viktig. Det viktiga är att du får i dig tillräckligt med näring och mat under dagen.

Jag äter sällan frukost och tänker inte börja göra det heller.

Smml
2008-03-18, 18:57
För mig är frukosten väldigt viktig. Jag tränar alltid på morgonen efter frukosten och det händer ju någon gång att jag inte får i mig en ordentlig frukost och då går det verkligen inte lika bra att träna.

Scratch89
2008-03-18, 19:02
Frukosten är viktig för mig med. Usch om man inte fick äta frukost. Att det sedan tar ett par, tre timmar innan man får den gör inte så mycket, men den SKA finnas där!

King Grub
2008-03-18, 19:10
Frukost är viktig. Att hoppa över frukosten är kopplat till sämre insulinkänslighet och försämrade kolesterolvärden och ökad risk för övervikt.

überstarken
2008-03-18, 19:19
Frukost är viktig. Att hoppa över frukosten är kopplat till sämre insulinkänslighet och försämrade kolesterolvärden och ökad risk för övervikt.

Varför? Är det för att man nyss vaknat eller för att det (normalt sett) var längesen man åt senast?

Schrodz
2008-03-18, 19:47
Hur van är du att springa? Vore ju tråkigt att träna tills sig benhinneinflammation eller dylikt. Men rör på dig! Det måste ju inte vara så ledbelastande som just löpning även om löpning är bra.

Springa är jag ju inte jätte van, inte just den här tiden på året, men spelar ju hockey, så jag har ju rört på mig mycket!

Jo hade gärna gjort, men det är sista veckan med hockey nu tyvärr! Jag strävar igentligen efter att gå upp i vikt, för att bli större, men samtidigt vill jag få bort det sista på magen!

Bra att veta är att jag nyss ätit när jag tog bilden, så är lite smalare än då *kissass*

Som stridis säger så behöver du ju faktiskt inte löpa. Löpning hjälper till att skapa ett kaloriunderskott, vilket vilken annan konditionssport som helst gör. T.ex. cykling.

Om du inte är träningsvan kan du börja med t.ex. 3 st löparrundor på cirka 30-45 minuter, de behöver inte vara så himla långa. Allt du behöver göra är att äta lite mindre än vad du gör just nu för att gå ner i vikt. Svårare än så är det faktiskt inte. Men löpning/cykling hjälper till.

Sen har du ju absolut inte mycket fett på kroppen att oroa dig för heller, så det ska nog inte vara några problem. Lycka till. :thumbup:

Okej, jag cyklar ju iof till skolan varje dag, dock är det bara 2 km, + till gymmet, blir väll totalt 7 km om dagen, lite olika! :Virro

Men det är just det att just denna del vid magen, längst ner har funnits där så länge nu, så jag får panik och vill ha bort den väck :D

forslund
2008-03-18, 19:49

Nog för att det du säger säkert är rätt, men det finns väl mängder av studier som pekar på att det inte spelar någon roll om hur man sprider ut intaget av mat? till exempel:

"Energy balance was affected by neither meal frequency (6vs2; P=0.88, 6+vs2+; P=0.50) nor a morning fast (P=0.18)."

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

JFO
2008-03-18, 19:59
Frågor:
* Hur viktig är Frukosten för att tappa runt magen? Jag brukar sällan äta frukost :(

* Man ska inte äta sent på kvällen va?

1: Frukosten verkar vara väldigt viktig om man går på diet, iallafall när det gäller högt proteinintag. (har källa orkar inte leta)

2, Man ska inte äta för mycket kolhydrater på kvällen, men det är också behovet och tidens rytmen du har som bestämmer. Om du inte vill låta din diet bestämma åt dig.

JFO
2008-03-18, 20:10
1: Frukosten verkar vara väldigt viktig om man går på diet, iallafall när det gäller högt proteinintag.
2, Man ska inte äta för mycket kolhydrater på kvällen, men det är också behovet och tidens rytmen du har som bestämmer. Om du inte vill låta din diet bestämma åt dig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15640518?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA

King Grub
2008-03-18, 20:39
Nog för att det du säger säkert är rätt, men det finns väl mängder av studier som pekar på att det inte spelar någon roll om hur man sprider ut intaget av mat? till exempel:

Energibalansen, nej. Men kroppen är inte till 100% energistyrd, långt därifrån. Hormonpåverkan, enzymaktivitet och genexpression har en massiv betydelse för substatoxidation- och inlagring, och energibalansen säger inget om hälsofaktorer som ovan nämnda kolesterolpåverkan. Även en negativ inverkan på insulinkänsligheten, som inte akut påverkar kroppssammansättningen eller fettmängden, om man mäter t ex ett dygn, kan på sikt ge upphov till större fettinlagring och negativ hälsopåverkan.

Att något inte påverkan energibalansen innebär inte att saken inte "spelar någon roll" i något sammanhang! Kalori in - kalori ut gäller aldrig, om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.

Eenergiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status kan förändras beroende på födointagets sammansättning och status vid och tidpunkt för ätandet.

"Kcal" anger bara hur mycket energi en viss mängd föda ger, inte hur eller till vad denna energi sedan kommer att användas i kroppen.

Koloftw
2008-03-18, 20:49
Att fasta är ju positivt för insulinkänsligheten.

Anders The Peak
2008-03-18, 20:53

De flesta studier som handlar hur måltiderna intas sk Meal frequency. Det finns säkert flera hundra studier i ämnet men jag tror inte att någon har studerat det Grub pekar på även om studierna "frågeställningarna" har haft den inriktningen Diabetes, obesitas osv...

forslund
2008-03-18, 20:53
Eenergiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status kan förändras beroende på födointagets sammansättning och status vid och tidpunkt för ätandet.

Ok, tack för att du tog dig tid att förklara. :thumbup:
Hur stor vikt ska man lägga vid detta då? Att få i sig en frukost menar jag. Är det olika viktigt vid energibalans eller vid försök till viktnedgång?

Jag äter själv en väldigt stadig frukost nästintill det första jag gör, men många andra väntar till t.ex. efter träning. Läste någonstans att du själv tränar först och äter frukost sen, men det kanske var jag som läste fel.

De flesta studier som handlar hur måltiderna intas sk Meal frequency. Det finns säkert flera hundra studier i ämnet men jag tror inte att någon har studerat det Grub pekar på även om studierna "frågeställningarna" har haft den inriktningen Diabetes, obesitas osv...

Nej, det var helt klart min egen okunnighet som missuppfattade det King Grub skrev bara.

Fat tony
2008-03-18, 21:00
Energibalansen, nej. Men kroppen är inte till 100% energistyrd, långt därifrån. Hormonpåverkan har en massiv betydelse för substatoxidation- och inlagring, och energibalansen säger inget om hälsofaktorer som ovan nämnda kolesterolpåverkan. Även en negativ inverkan på insulinkänsligheten, som inte akut påverkar kroppssammansättningen eller fettmängden, om man mäter t ex ett dygn, kan på sikt ge upphov till större fettinlagring och negativ hälsopåverkan.

Att något inte påverkan energibalansen innebär inte att saken inte "spelar någon roll" i något sammanhang! Kalori in - kalori ut gäller aldrig, om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.

"Kcal" anger bara hur mycket energi en viss mängd föda ger, inte hur eller till vad denna energi sedan kommer att användas i kroppen.

can he get an amen? amen!

King Grub
2008-03-18, 21:05
Att fasta är ju positivt för insulinkänsligheten.

Att hoppa över frukosten är inte att fasta, även om det är fastande mage det handlar om.

King Grub
2008-03-18, 21:09
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/388

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/1/16

http://www.nature.com/ijo/journal/v28/n5/full/0802616a.html

http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/full/158/1/85

http://www.nature.com/ejcn/journal/vaop/ncurrent/abs/1602950a.html;jsessionid=F3786693E135A9254B0B0BDDC F5E8380

Bönne
2008-03-18, 21:21
Att fasta är ju positivt för insulinkänsligheten.Många gånger är det väl så att folk som skippar frukosten senare under dagen äter sämre.

Jag har personligen inte käkat frukost under stora delar av mitt liv, likstå gäller lunch och jag har absolut inte problem med blodsockert, tvärtom.

RanShi
2008-03-18, 23:15
Ang killen som skrev tråden:
Bygg istället för att deffa, du har så lite fett så =)

Schrodz
2008-03-19, 13:09
Ang killen som skrev tråden:
Bygg istället för att deffa, du har så lite fett så =)

jo jag vill ju gärna gå upp i vikt, men ändå få bort det på magen! Så jag tänkte att om jag får bort det från magen nu, så kan jag bygga sen? :)

Schrodz
2008-03-20, 23:32
Läste precis att det finns en Produkt som kallas CLA :

CLA (Conjugated Linoleic Acid) minskar kroppens förmåga att lagra fett. Träning i samband med intag av CLA innebär att kroppen kommer att utnyttja fett som energi i en högre grad. CLA har även en dokumenterad muskeluppbyggande effekt. CLA ingår naturligt i kött och feta mjölkprodukter, dock i små mängder. CLA rekommenderas att använda vid diet, oavsett idrott.

kanske vore något för mig? då en bruk inte räcker så jätte länge, typ 14 dagar eller något?! tips tack kära vänner! ;D

AmericanDragon
2008-03-21, 01:10
jo jag vill ju gärna gå upp i vikt, men ändå få bort det på magen! Så jag tänkte att om jag får bort det från magen nu, så kan jag bygga sen? :)

Jag kan inte medge att jag ser någon logik i det där tyvärr.

stikkan18
2008-03-21, 01:35
Så jävla svårt att få i sig frukosten... hjälper det för aptiten att gå en promenad kvällen före? vet att man ska gå innan frukost samma morgon men det orkar man ju inte på vintern/våren..

Eddie Vedder
2008-03-21, 06:39
kanske vore något för mig? då en bruk inte räcker så jätte länge, typ 14 dagar eller något?! tips tack kära vänner! ;D

CLA har diskuterats hur mycket som helst på forumet, finns säkert ett tiotal trådar om det.

Om det råder någon form av konsensus kring CLA så är det väl att evidens som talar för en positiv effekt på fettoxidation och insulinkänslighet de facto existerar men samtidigt finns dtudier som inte visar ett dugg och som dessutom visar negativa effekter.

Oavsett vilket är det ju inte gratis, så om du vill lägga ut pengar på något som förmodligen inte ger någon märkbar effekt what so ever men som säkert kan innebära en trevlig placeboeffekt så är det nog inte dumt.:)

najen
2008-03-21, 10:32
Själv fick jag hjärtklappningar och kände mig orolig av CLA, så det är inte bara positivt.

shut teh face
2008-03-21, 10:39
Man måste ju skilja ut vad som är att skippa frukosten. Vissa äter sin frukost 3-4 timmar efter de vaknar. Om man då "hoppar" frukosten men äter lunch 3 timmar senare, då är det ju egentligen frukost då istället.

King Grub
2008-03-21, 10:44
Man måste ju skilja ut vad som är att skippa frukosten. Vissa äter sin frukost 3-4 timmar efter de vaknar. Om man då "hoppar" frukosten men äter lunch 3 timmar senare, då är det ju egentligen frukost då istället.

Va? Att hoppa över frukosten innebär just att inte bryta fastan när man vaknat, utan att vänta till senare.

überstarken
2008-03-21, 12:19
Va? Att hoppa över frukosten innebär just att inte bryta fastan när man vaknat, utan att vänta till senare.

Jag tror mer shut teh face vill ha en defenition på "frukost", det vill iaf jag. Är det fortfarande en frukost om det är en lagad måltid? Om man tar en morgonpromenad innan? Om man vaknar kl 15 på em. efter ett nattskift? Eller så när man kommer hem kl 7 på morrnen efter dito? Om den består av ett glas juice? osv..

skaparn
2008-03-22, 08:39

Hur deinierar vetenskapen frukost.

Är det till exempel första målet man äter inom en timme efter uppvaknandet eller är det av en mindre relativ karaktär så att den infaller mellan vissa absoluta klockslag. Det senare verkar kanske lite absurt men samtidigt nämde du hormonella skillnader över dagen som kanske är styrda av dygnets timmar.

Och hur definierar man vidare "hoppa över frukost". Jag äter ingen frukost men en tidig lunch, och eftersom det är av största vikt att kategorisera varandra vill jag veta.

Eddie Vedder
2008-03-22, 08:48
Hur deinierar vetenskapen frukost.

Troligtvis utifrån vad folk svarar på frågan om huruvida de äter frukost eller ej. Finns säkert studier med mer exakta definitioner men ofta tror jag det är epidemiologiska studier där folk själva får ange sina matvanor.

"Hur ofta äter du frukost?" och sedan får personen svara helt enkelt. Sällan är det nog mer konkret än så, om det då innebär mat direkt efter uppvaknandet för någon eller någon timme senare för en annan lär inte påverka resultaten slutsatserna nämnvärt.

Multivitamin
2008-03-22, 08:50
Hur påverkas kroppen om man skippar frukosten? Jag syftar då även på dom som inte har ätit frukost på flera år, Är det skadligt på något sätt?

skaparn
2008-03-22, 08:52
Troligtvis utifrån vad folk svarar på frågan om huruvida de äter frukost eller ej. Finns säkert studier med mer exakta definitioner men ofta tror jag det är epidemiologiska studier där folk själva får ange sina matvanor.

"Hur ofta äter du frukost?" och sedan får personen svara helt enkelt. Sällan är det nog mer konkret än så, om det då innebär mat direkt efter uppvaknandet för någon eller någon timme senare för en annan lär inte påverka resultaten slutsatserna nämnvärt.

Man lämnar det alltså i händerna på en smutsig pöbel?

Fast du har nog rätt i att det inte har så stor betydelse. Det lär knappast vara en större del av försökepersonerna som inte kryssar rätt bara för att den är kastad ut i en definitionslös verklighet, så det är nog bara intressant för de notoriska fackindelarna.

King Grub
2008-03-22, 09:17
Hur påverkas kroppen om man skippar frukosten? Jag syftar då även på dom som inte har ätit frukost på flera år, Är det skadligt på något sätt?

Jag har länkat till referenser.