handdator

Visa fullständig version : Har du kopplat datorn till stereon?

Chaan
2008-03-10, 02:28
Nå har du kopplat datorn till stereon? Eller använder du ynka (eller kanske jättebra) datorhögtalare till spel och musik från datorn / alternativt spelar och lyssnar du inte på musik i datorn?

Eller andra lösningar? Du kanske anser att det enda vettiga ljudet = LP + HiFi-förstärkning? Eller förstår inte varför man ska lägga in sina CD-skivor i datorn och ha den som jukebox. Vad vet jag. Förklara i tråden.

Du kanske har har kopplat stereon/MD:n/stenkakespelaren till datorn och lyssnar på kassetband med mera via datorhögtalarna / Sennheiserlurar?

Eller så har du kopplat ena stereon (den som har FM-mottagare) till den andra stereon (som har hifielektronik och högtalarna inkopplade) eller har du kopplat blue-ray-spelaren till datorn / och eller stereon.

Eller du säger fuck datorer o dess värdelösa ljudkort - här finns det ingen stereo som kostar under 30 000:-

Eller du har fått tag i det där extrema ljudkortet med bra ljud och högnivåutgång?

Nå har du bra ljud från datorn??? Funderar på att börja ge ut musik i framtiden och undrar hur folk i allmänhet gör nuförtiden med det tekniska. Har själv datorn kopplad till stereon och har lagt in en del av CD-skivorrna som mp3-filer i datorn. Själv inte jättekräsen på ljud men tycker det e enorm skillnad på olika produktioner och nog sjutton hör jag den skillnaden i högtalarna hemma även om jag har bättre ljud i bilen. Saknar vinylskivorna pga ljudet (verkligen inte på grund av något annat skäl).

Prankie
2008-03-10, 07:40
Bra och bra, jag tycker det duger så.

En halv noname 7,1 ljudkort med SPDIF till förstärkare som sedan kör ut till ett par relativ billiga högtalare. Mycket brum för de pengarna.

BigForre
2008-03-10, 07:55
Spelar upp min tankade musik på stereon med hjälp av en Squeezebox.

DanielF
2008-03-10, 08:02
Jag kör min musik från datorn till stereon med airtunes via en airport express.

Frippe_L
2008-03-10, 09:01
kopplat med vanlig 3,5mm-RCA in i recivern.
Har hyfsat ljudkort även om det är över 4 år gammalt nu, Creatives Audigy 2ZS.

Mental
2008-03-10, 09:08
Jag vill ha massor av ljud, så jag kör nästan uteslutande med hörlurar framför datorn, för att inte störa grannar och dyligt

Ganymedes
2008-03-10, 09:12
Jag kör min musik från datorn till stereon med airtunes via en airport express.

Samma här!

mrko
2008-03-10, 09:17
Hade datorn kopplad till "fin-stereon" tills för ett tag sedan. Använde möjligheten så sällan och tröttnade på att snubbla på sladden. Så från den synvinkeln har jag inte datorn kopplad till stereon.
Men å andra sidan sån kan väl det jag använder som datorhögtalare anses vara en stereo, för- och slutsteg, två små satelliter och en aktiv subbas. Duger till att föra mer oväsen än grannarna tål. Så om frågan kräver ett ja/nej svar så svarar jag nog ja trots allt.

Frippe_L
2008-03-10, 09:18
Jag vill ha massor av ljud, så jag kör nästan uteslutande med hörlurar framför datorn, för att inte störa grannar och dyligt

Jag med iofs, kör med trådlösa sennheiser från stereon men med musiken från datorn när jag tex diskar å städar och sånt så man slipper höra oväsendet själv :-)

Mazr
2008-03-10, 09:19
Jag har Altec Lansing 2.1 till laptopen. Hållt i över 4 år och fan vilket bra ljud.
Rekommenderar märket for sure, snacka om ljud för pengarna.

lectris
2008-03-10, 09:36
ja, jag har datorn kopplad till stereon. vet inte hur dock, beblandar mig inte i sånt hemma... :D bara det fungerar så är jag nöjd ;)

Langster
2008-03-10, 09:44
Streamar iTunes-biblioteket till Xbox 360, som är kopplat till stereon.

mangs
2008-03-10, 09:46
Min dator är kopplad med att Audiophile-ljudkort digitalt till min hemmabio-förstärkare (har datorn i hemma-bion).Sedan kör jag slimserver på samma maskin och har trådlösa Sqeueezeboxar i de andra anläggningarna i huset där jag är ute mer efter välljud. Jag tycker squeezebox fungerar och låter utmärkt, Speciellt om man kör den genom en extern DAC. Nu har jag tillgång till all min musik i lossless .FLAC-format oavsett var jag befinner mig.

Datorhögtalare, vad är det? Jag trodde det vara något som datorföretag slängde i datorpaketen för att trissa upp priserna och lura pensionärerna med.

Musselbank
2008-03-10, 09:56
Jag har en Soundbridge kopplad till stereon, den plockar mp3 från datorn och webradio direkt från nätet, trådlöst *cupid*

Funkar bra faktiskt. När jag orkar packa upp ska jag koppla in högtalare direkt till datorn också, den står i annat rum. Då är det gamla Klipsch Pro Media 2.1 (tror jag att de heter, låter bra iaf). Ljudkortet är SB audigy platinum eller nåt sånt.

Loke
2008-03-10, 10:02
Nej, datorn och stereon står i olika rum.

hahavaffan
2008-03-10, 10:23
Jag är old fashioned och kör på ljudkort och sladd till stereon. Saknas bara mer lossless-musik på datorn.

http://specialtech.co.uk/spshop/files/detail/antec-p180.jpg
+
http://jimmyauw.com/wp-datajim/audio/19_sc/julia.jpg
+
http://www.bergenhi-fi.ru/fotos/THE%20%20SOURCE%20HYBRID%20(single).jpg
+
http://www.easternhifi.co.nz/assets/resized/img/sm/147/8/PMA1500AE_S_F-0-490-0-350.jpg
+
http://hifinet.pe.kr/attach/28/1176686916.jpg

vsson
2008-03-10, 10:39
Nej orka

shut teh face
2008-03-10, 10:45
Har ett delat nätverk hemma och på stationära lyssnar jag bara i hörlurar
Laptopen är kopplad till ett ljudsystem som är "okej" och en ws-tv.

Men blir oftast att man lyssnar i hörlurarna.

tntballe
2008-03-10, 11:39
Fujitsu Siemens SCALEO EV i vardagsrummet.
http://www.fujitsu-siemens.se/Resources/172/1476665864.jpg
-->optisk kabel-->
logitech Z-5500
http://www.logitech.com/repository/335/jpg/2406.1.0.jpg

Chaan
2008-03-10, 15:25
Jag förstod nästan ingenting av namedroppingen men det var inte det väsentliga för mig. Pollen blev ungefär som väntat men ändå intressant resultat :thumbup:

Tror ni CD-skivan kommer börja ersättas av något annat under de närmaste 10 åren? Chip eller något?

Chaan
2008-03-10, 15:30
och i så fall kommer den digitala standarden höjas? Samplingsfrekvens / bithastighet

747
2008-03-10, 15:34
Trodde cd-skivan redan var död.

Chaan
2008-03-10, 15:41
CD-försäljningen har gått ned en del

Men räkna med att musikindustrin kommer med en efterföljare.

Det finns fortfarande grupper av människor som tycker det ska betalas för musik - tex hårdrockare, äldre (än kanske 30) och sedan troligen många av de som skrivit i den här tråden dvs ljudkvalité-intresserade. Många nöjer sig inte med mp3-kvalité

Eller du menar kanske att CD:n redan ersatts / håller på att ersättas av ett nytt format i Japan?

PowPow
2008-03-10, 15:45
Tror och hoppas att CD-formatet dör ut snart, och att musikindustrin i högre utsträckning fokuserar på digital distribution (ja, CD är digitalt, men ni förstår vad jag menar).

Själv gjorde jag mig av med alla mina skivor för något år sedan. Tar ju sån satans plats. Numera har jag all min musik på hårddisk(ar).

Det finns redan bra format för musik där filerna tar mindre plats än på en skiva, fast kvaliteten är densamma. Det finns att ladda ner också, men inte lagligt (i någon utsträckning i alla fall) Musikindustrin vägrar anamma detta. Antagligen för att det ska finnas en viss kvalitativ skillnad mellan CD-försäljningen och nedladningsförsäljningen. Det är inte så svårt att se att de skjuter sig själv i foten.

egge
2008-03-10, 15:46
Laptopen är kopplad till microstereon. Är ingen audiofil direkt.

PowPow
2008-03-10, 15:53
Min lösning är för övrigt

Datorns ljudkort (Creative X-fi Music) -> Förstärkare (NAD C315BEE) -> Högtalare (B&W DM685).

Har även extern CD- och DVD-spelare kopplad till förstärkaren, men det används ganska sällan.

Chaan
2008-03-10, 16:00
Tror och hoppas att CD-formatet dör ut snart, och att musikindustrin i högre utsträckning fokuserar på digital distribution (ja, CD är digitalt, men ni förstår vad jag menar).

Själv gjorde jag mig av med alla mina skivor för något år sedan. Tar ju sån satans plats. Numera har jag all min musik på hårddisk(ar).

Det finns redan bra format för musik där filerna tar mindre plats än på en skiva, fast kvaliteten är densamma. Det finns att ladda ner också, men inte lagligt (i någon utsträckning i alla fall) Musikindustrin vägrar anamma detta. Antagligen för att det ska finnas en viss kvalitativ skillnad mellan CD-försäljningen och nedladningsförsäljningen. Det är inte så svårt att se att de skjuter sig själv i foten.

Jo I Sverige där redan bredbandsnätet och fildelningen finns etablerad så lär det ju gå emot delning av hifi-filer på ett eller annat sätt. Det ser annorlunda ut i andra länder. Japsarna brukar ju komma med den nya standarden för lagring av media.

Ur ett musikutgivarperspektiv blir det rätt idiotiskt att sälja mp3-filer via internet (och få en spänn per nedladdning eller så) - bättre då att lägga ut musiken att lyssna gratis på en hemsida och låta de som vill spela upp den i hifi hemma (eller ta med den och orkar inte göra digitala avtryck..) betala för den

PowPow
2008-03-10, 16:24
Jo I Sverige där redan bredbandsnätet och fildelningen finns etablerad så lär det ju gå emot delning av hifi-filer på ett eller annat sätt. Det ser annorlunda ut i andra länder. Japsarna brukar ju komma med den nya standarden för lagring av media.

Ur ett musikutgivarperspektiv blir det rätt idiotiskt att sälja mp3-filer via internet (och få en spänn per nedladdning eller så) - bättre då att lägga ut musiken att lyssna gratis på en hemsida och låta de som vill spela upp den i hifi hemma (eller ta med den och orkar inte göra digitala avtryck..) betala för den

Men då förlorar man ju de personerna som inte har några problem med att betala för sin musik, men som inte vill ha några CD-skivor. Som mig t.ex.

Jag vill ha musik i bra kvalitet, och använder mig av amazons tjänster ganska ofta (drm free och hög bitrate på mp3). Men! Om det finns att tillgå i t.ex. FLAC olagligt, så kommer jag välja det alla gånger istället för att betala för mp3:or t.ex. Känns ju jäkligt bängt att betala för något som är sämre kvalitet än något som är "gratis". Hade kvaliteten varit densamma hade jag inte haft några problem med att betala för det.

Jag tror fler och fler kommer efterfråga CD-kvalitet (eller bättre), men samtidigt vill slippa den fysiska CD-skivan.

shut teh face
2008-03-10, 16:26
Jag tror det är svårt.

Min pappa är audiofil och älskar att ha cd-skivor. Men han försökte koppla sin steoro till datorn men det verkar som man måste betala väldigt mycket för ett ljudkort som kan driva hans högtalare. Vet inte vad de heter men de kostade 50 lax styck och han har 4 förstärkare (20k styck) till att driva dem just nu (men det ryker ändå om dom. Svårt att ersätta sådant utan cd-skivor.

Chaan
2008-03-10, 16:35
Helt klart att CD:n kommer ersättas av en ny standard för digital musik. Jag förutspår det vanliga kriget mellan ett par olika japanska tillverkare och så vinner det bästa alternativet som vanligt (det som blir bäst kvalité för pengarna) precis som i fallen VHS och Blu-Ray (iofs bara mellan två varianter i de två fallen) så tror jag det blir en kamp mellan kanske 3 olika varianter på bärbara minnen. Felet med CD:n e ju (förutom tveksam ljudkvalitet) storleken. Mp3-spelare e ungefär det största folk vill ta med. Därför kommer det utvecklas minnen i stil med flash-minnen eller mycket mindre som kommer gå att använda både i hemstereon (tänk dig ett rack med kanske 300 slottar) och i den bärbara spelaren. För att detta ska gå igenom måste det också vara märkbart bättre kvalitet än CD. Obs att jag inte läst på ett dyft om detta - kanske redan säljs små ROM-minnen med musik i Japan.

Klart det går att tänka sig försäljning av hifi-filer via internet men tänk på att musikformat e globala. Det kommer ta 30 år innan ens hälften av jordens befolkning har tillräckligt bra uppkopplingar.

Jag förutsätter såklart att musikindustrin kommer göra allt för att kopieringsskydda (=kryptering) ROM-minnena och att pirater KOMMER att hacka det (lyckas). Därför tror jag det kommer cirkulera hifi-filer i Sverige åtminstone - tänk på att i andra länder fildelas det inte alls som här. Sverige blir även i fortsättningen ett särfall.

Flykt
2008-03-10, 16:47
Jag använder 7.1 högtalarsystem av märke Creative som för två år sen var hightech i alla fall. Fungerar bra för min del :)

NiXPhoenix
2008-03-10, 17:32
Har inte plats för mina stereohögtalare där jag bor nu så de står nerpackade i kartonger i källaren. :)

Men målet är att ta dem i användning snart, då blir det ett nytt ljudkort också. Vill ha möjlighet att lyssna ur datorhögtalarna (Logitech Z-560) när jag sitter vid datorn, och använda stereon (har bara högtalare och förstärkare än så länge) för mer finlyssning så det blir antagligen två ljudkort.

Kan passa på att tipsa om bra ljudkort, dels finns det ett helt nytt som heter Asus Xonar, Asus har tydligen bestämt sig för att ge sig in på den här marknaden också och har tydligen lyckats riktigt väl.
Sen Auzentech Xfi Prelude, bygger på Creatives Xfi-kretsar så man har fullt stöd för EAX osv i spel. Men ljudet är så klart mkt bättre än deras egna Audigy-kort och ska mäta sig med Xonar-kortet.

Finns ytterligare ljudkort, men de här två är väldigt nya och ska vara extremt bra. (prisklassen är 1500-2000 typ)

zydar
2008-03-10, 17:35
haha,, ja har ett helt hemmabio system till datorn =)

kör via digitalt ut till recivern.

använder ju datorn som film spelare också.

Yankeee
2008-03-10, 19:11
X-Fi Platinum -> Optisk kabel -> HD-970 -> Hk-970 -> Dynaudio Audience 70

mangs
2008-03-10, 19:43
Även om det är lite off topic så är det en intressant diskussion om Cd-skiva som medie och precis som Pow Pow sagt sär är väl den redan döende. Inte bara för att folk olagligt laddar ner sina skivor utan även för att många som vill betala för sig vill ha en smidig åtgång på sin musik och därmed står i valet av att ladda ner FLAC eller att först köpa en skiva,rippa av och konvertera till FLAC för att sedan slänga skivan i en kartoing på vinden.

Jag kan köpa att folk saknar känslan av att lägga i en skiva i spelaren men i ärlighetens namn så är den känslan ett lika dåligt substitut för det som verkligen var en känsla en gång i tiden, att sätta på en hederlig grammofonskiva.

Idag finns ett gäng olika mediaspelare, allt ifrån simpla mp3-spelare till fullskaliga mediasträmmare. Jämför du e CD-skiva i en ok cd-spelare mot en billig mp3-spelare kopplad analogt till stereon där du kör en 128kbps-låt så kommer du höra stor skillnad till cd-skivans fördel. Kör du däremot FLAC vilket är lossless kvalité vilket gör att informationen är den samma som på skivan fasst di slipper jitter etc så har du förutsättning att få mins lika bra ljud den vägen. Har du då en bra DAC så har du en bättre lösning. Dessutom kan man då om man vill och om utrustningen finnes köra rumskorrigering etc. i den digitala domänen och omvandla allting sist i kedjan innan slutstegen till hägtalarna. Nu är ju inte digitalt lika med bättre ljud men genom att slippa massa konverteringar och köra digitalt så långt som möjligt brukar man få ett bättre ljud.

Utvöver detta så är den överlägset största fördelen med smidigheten. Du kan spela random låtar från olika skivor, söka info om låtar, soprtera dem i playlists, efter genré år etc etc.

Man är inte längre begränsad till CD-skivans 18-låtar. Dessutom kan du tex streama det till flera anläggningar samtidigt, du slipper ha en massa skivor liggande framme mm.

Idag är hårddisk såpass billigt att man enkelt kan spara undan all musik man vill ha i bra kvalité.

Samma sak ommer hända med DVD/Blueray inom en snar framtid, folk kommer överge skivorna. Fast iom att film tar mer plats på disk och över nätet kommer det dröja lite längre men var så säkra utvecklingen kommer gå ditåt.

En annan bra fördel är att skivor är reptåliga och genom att köra dem på disk slipper man det momentet vilket kan vara grymt skönt när man har klåfingriga barn. Dessutom kan man göra säkerhetskopior på allt så att om olyckan är framme så kan man få tillbaka allt igen.

CD-skivan är tyvärr död och nu är det upp till skivbranchen att göra rätt val för annars kommer de ta kol på sig själva. Nedladdning i bra kvalité till ett vettigt pris är det rätta valet. De kommer få in mindre pengar per sålt album men troligtvis kommer fler människor totalt sett vilja ha mer musilk och därmed kommer ändå inte vinsterna minska så mycket, Sedan kan man ju minska omkostnaden enormt genom att slippa tillverka och skeppa runt skivor runt hela jordklotet. De stora förlorarna är skivbutikerna men Artisterna kommer fortfarande få sin huvudsakliga inkomst via konserter,spons,merch. och STIM-pengar.

PowPow
2008-03-10, 20:09
CD-skivan är tyvärr död och nu är det upp till skivbranchen att göra rätt val för annars kommer de ta kol på sig själva. Nedladdning i bra kvalité till ett vettigt pris är det rätta valet.

OCh det verkar som om vi är på väg mot rätt håll i alla fall. Ta amazon som exempel: Ett riktigt stort utbud, och ganska låga priser. Allt material encodas numera i 256kbps och är DRM-fritt. Inte optimalt, men helt klart ett jättekliv från 128kbps med DRM-skydd.

Men som sagt: Så länge det finns att tillgå i bättre kvalitet gratis, så kommer nog många välja den vägen istället.

Jag gåller för övrigt helt och hållet med dig i ditt inlägg.

hultman
2008-03-10, 20:19
Ja, jag har kopplat datorn till stereon. Det låter dock betydligt sämre än att spela en bränd skiva med samma låtar.

hultman
2008-03-10, 20:21
CD-skivan är tyvärr död och nu är det upp till skivbranchen att göra rätt val för annars kommer de ta kol på sig själva.

Cd-skivan är definitivt inte död. Det krävs ett riktigt bra ljudkort i datorn för att kunna spela lika bra som via en cd-transport.

Whistler
2008-03-10, 20:30
Dator -> Juli@ -> Mixerbord -> Beyerdynamics DT770-PRO (hörlurar)

Stereon har jag till film och musik på CD-skivor.

mangs
2008-03-10, 21:09
Cd-skivan är definitivt inte död. Det krävs ett riktigt bra ljudkort i datorn för att kunna spela lika bra som via en cd-transport.

ljudkort?, om du streamar och sedan kör digitalt rakt in i förstärkaren eller kör med en extern DAC mellan streamer och stärkare, då slipper du den normalt vis svaga länken och får lika bra ljud. Jag kan till och med sträcka mig så långt som att säga att CD-skivan kommer dö före LP-skivan eftersom LP-skivan inte har fått någon annan analog efterföljare vilket däremot CD-skivan fått.

NiXPhoenix
2008-03-10, 23:17
...
Man är inte längre begränsad till CD-skivans 18-låtar. Dessutom kan du tex streama det till flera anläggningar samtidigt, du slipper ha en massa skivor liggande framme mm.

Idag är hårddisk såpass billigt att man enkelt kan spara undan all musik man vill ha i bra kvalité.

Samma sak ommer hända med DVD/Blueray inom en snar framtid, folk kommer överge skivorna. Fast iom att film tar mer plats på disk och över nätet kommer det dröja lite längre men var så säkra utvecklingen kommer gå ditåt. ...

Filer i FLAC-format borde väl ta ungefär lika stor plats som en cd-skiva (wave?) eller?
Om vi antar att det tar exakt lika stor storlek så krävs det ju endast 70GB utrymme för 100 cd-skivor. :)
En 750GB-disk kan man idag få för runt 1200, där får du in hela 1000 skivor då. :D :D Troligt att man har så mkt köpt.

Fast jag måste säga att jag tror det tar ett bra tag innan nedladdning av filmer blir stort, internetinfrastrukturen är inte i närheten av så utbyggd idag.
Det skulle bli ett jäkla tryck på filmaffärernas servrar om de hyrde ut HD-filmer på 25-50GB. Tror det tar ett tag innan vi når dit. :)
Fast jag vet att det finns vissa utländska sidor som säljer tv-serier i bra kvalite, ska nog själv ta och testa.

tp_88
2008-03-10, 23:20
Har en hygglig stereo (hygglig stereostärkare med stativare) vid datorn, och den är även kopplad till riktiga steroen i ett annat rum.

NiXPhoenix
2008-03-10, 23:26
Mangs (och andra): Hur lätt är det att rippa till FLAC-format? Egentligen har jag inte så bra grejer att spela upp med så jag klarar mig nog med mp3 bara de är tillfredställande gjorda. Har Black Diamond v2 och nån lämplig HK-förstärkare.

Ingen större skivsamling i dagsläget men av det lilla jag har så är en del kopieringsskyddat, dvs inte ens riktiga cd-skivor. Brukar det gå att rippa dem också utan problem (format spelar ingen större roll)? Förstår om man kan behöva testa med ett par olika program, men vill helst inte lägga ner en oändlig mängd tid på det där för att fixa 5 skivor eller nåt.

PowPow
2008-03-11, 00:10
Filer i FLAC-format borde väl ta ungefär lika stor plats som en cd-skiva (wave?) eller?
Om vi antar att det tar exakt lika stor storlek så krävs det ju endast 70GB utrymme för 100 cd-skivor. :)
En 750GB-disk kan man idag få för runt 1200, där får du in hela 1000 skivor då. :D :D Troligt att man har så mkt köpt.

Fast jag måste säga att jag tror det tar ett bra tag innan nedladdning av filmer blir stort, internetinfrastrukturen är inte i närheten av så utbyggd idag.
Det skulle bli ett jäkla tryck på filmaffärernas servrar om de hyrde ut HD-filmer på 25-50GB. Tror det tar ett tag innan vi når dit. :)
Fast jag vet att det finns vissa utländska sidor som säljer tv-serier i bra kvalite, ska nog själv ta och testa.

FLAC tar ungefär hälften av utrymmet jämfört med okomprimerade filer. Så omkring 3-400mb/skiva.

Gällande filmer så tror jag du har en poäng, även om filmer i 720p t.ex. sällan tar mer plats än 5Gb. FullHD blir det lite värre med.
Men det vart väl snack om att netflix skulle börja erbjuda uthyrning via nedladdning till PC och nya konsoller i HD. Vet inte hur det blev med det riktigt.

PowPow
2008-03-11, 00:17
Mangs (och andra): Hur lätt är det att rippa till FLAC-format? Egentligen har jag inte så bra grejer att spela upp med så jag klarar mig nog med mp3 bara de är tillfredställande gjorda. Har Black Diamond v2 och nån lämplig HK-förstärkare.

Ingen större skivsamling i dagsläget men av det lilla jag har så är en del kopieringsskyddat, dvs inte ens riktiga cd-skivor. Brukar det gå att rippa dem också utan problem (format spelar ingen större roll)? Förstår om man kan behöva testa med ett par olika program, men vill helst inte lägga ner en oändlig mängd tid på det där för att fixa 5 skivor eller nåt.

Spelar format ingen större roll?
Var det inte flac du ville ha? :confused:

Du kanske blandar ihop begreppet lossless med FLAC. FLAC är ett format (precis som mp3), medan lossless innebär att man packar ihop filer utan att förlora någon data (tänk dig zip-filer). Flac är ett losslessformat, men det finns fler när det handlar om ljudfiler. Apple har sitt eget, tex: Apple Lossless.

FLAC är det som jag tror används mest, och det jag har valt att satsa på. Men fördelen med Apple Lossless är att alla nyare ipods klarar av att spela det native (hur det påverkar batteritiden vågar jag inte ens tänka på dock). Inte många mp3-spelare som klarar flac i dagsläget. Och Apple Lossless rippare finns inbyggt i itunes, tror jag.

Här finns länkar till lite program man kan testa, och lite tips:
http://flac.sourceforge.net/download.html
Flacattack gillar många.

NiXPhoenix
2008-03-11, 01:41
Spelar format ingen större roll?
Var det inte flac du ville ha? :confused:

Du kanske blandar ihop begreppet lossless med FLAC. FLAC är ett format (precis som mp3), medan lossless innebär att man packar ihop filer utan att förlora någon data (tänk dig zip-filer). Flac är ett losslessformat, men det finns fler när det handlar om ljudfiler. Apple har sitt eget, tex: Apple Lossless.

FLAC är det som jag tror används mest, och det jag har valt att satsa på. Men fördelen med Apple Lossless är att alla nyare ipods klarar av att spela det native (hur det påverkar batteritiden vågar jag inte ens tänka på dock). Inte många mp3-spelare som klarar flac i dagsläget. Och Apple Lossless rippare finns inbyggt i itunes, tror jag.

Här finns länkar till lite program man kan testa, och lite tips:
http://flac.sourceforge.net/download.html
Flacattack gillar många.

Schysst, nu har jag blivit en del klokare, tack för förklaringen.
Ska testa att läsa in några cd-skivor imorrn, ska bli intressant att se hur det går med skydden.

mangs
2008-03-11, 09:36
Pow Pow har redan gett ett bra svar. :thumbup:

FLAC är alltså ett lossless format till skillnad från MP3 som är lossy. Använder du dig av ett ett bra rippningsprogram så är det lika smidigt som att rippa till MP3. Jag använder mig av EAC som jag har scriptat till så att skivan först hittas via CCDB och sedan placerar jag ut den i min musik-katalog med en ny folder med artisten och i denna folder kommer alla album ligga och i varje album kommer låtarna och fodralen ligga och låtarna har då namnet
01 låttitel.flac

Sedan är det ju främst id3-taggarns som man använder ändå men jag gillar att ha ordning på saker och ting och med tanke på min samling på över 3000 riktiga skivor + lite annat nedladdat i mp3 så krävs det bra ordning för att hitta rätt. Därför är FLAC som precis som MP3 som stödjer ID3-taggar ett bra format jämfört med det bristande Wav-formatet.

OM du bara har ett fåtal skivor som du skall lägga in för att lyssna på då och då så kan du klara dig lika bra med mp3 320kbps då du oftast inte lär höra någon skillnad. Varför då använda FLAC istället? Jo, eftersom det är lossless och du vet att inget av den informationen som fanns på skivan går förlorad utan du kan skapa en exakt kopia bit för bit om du vill. Detta gör att man för gott kan lägga undan sina original-skivor på vinden. Även om det är enkelt jobb med bara något musklick per skiva så vill man inte gärna rippa om hela sin cd-samling en gång till för att man ångra sig ang. formatet. Kör du i FLAC så har du samma info på din HDD som du hade på skivan och om det om 10 år kommer något nytt häftigt format så kan du istället för att rippa av din skiva igen istället utgå från det du har på HDD. Detta är den stora fördelen.

Notering, beroende på hur lång tid du vill lägag ner på komprimeringen så kommer du ner i mellan 0.6-0.7 av original-storleken på skivan. Du kan räkna med 3-4 skivor per GB disk.

mela
2008-03-11, 11:55
Jag har dator kopplad till Stereon, pallar inte att köpa nya högtalate till laptopen bara för att.

Patriarch K
2008-03-11, 14:39
Jag har datorn kopplat till stereon + att jag har en förstärkare med ett 5.1 kit (utan sub) av storleken stor. De börjar väl lägga ett par år på nacken nu (5 år kanske) men det spelar ingen större roll då ljudet är finfint. Saknar en sub dock men med tanke på mitt lilla rum så är det nog bäst att inte ha någon alls.

Piranha
2008-03-11, 15:27
Ja givetvis, med optisk spdif.

747
2008-03-11, 21:54
Dom få gånger jag har köpt en skiva på grund av att mp3filen som jag har tankat olagligt har varit av dålig kvalitet har jag alltid upptäckt när jag väl har köpt skivan, att det var inspelningen som var dålig och inte mp3filen. Fast då är det uppspelat på ett hemmabiosystem strax under 10k med golvhögtalare. Dom allra flesta har nog så dåligt ljud att det kvittar om det är mp3 med bitrate av 192 eller en cdskiva.

Chaan
2008-03-12, 00:24
Ni struntade i vad jag skrev *cry*

Ok från början igen. Sverige = särfall i världen. Skulle tro att svenskar laddar ned mest gratis per capita av alla länder. Musikindustrin kommer inte rätta sig efter det lilla landet i norr utan kommer köra ett format som fungerar bäst globalt såklart - och det blir inte fråga om att ladda ned 700MB - finns inte en chans att medellyssnaren i världen kommer sitta och vänta på det.

Även om det är lite off topic så är det en intressant diskussion om Cd-skiva som medie och precis som Pow Pow sagt sär är väl den redan döende.

Jo äntligen - nu kommer - VINYLEN!!!

Det e faktiskt så att den har börjat få en revival nu och som jag sade tidigare - ett fel med CD:n utom storleken e bristande ljudkvalitet. tekniskt sett skulle det troligen gå idag att få bättre ljud från en compact digitalskiva men inte i bara 44.1khz samplingsfrekvens.

Gissning att det krävs ungefär 7-8GB för en platta för att få samma kvalitet som från en vinyl (och går detta att genomföra så kommer man ju bort från felen med vinyl också).

CD:n var döende redan när den kom på 80-talet men kommersialismen har hållit liv i den - ungefär som en zombie. Ur ett lyssnarperspektiv var den inte tillräckligt bra men ur ett försäljarperspektiv var den helt ok. Nu kommer dock något bättre krävas pga nedladdning + mp3-spelare.

PowPow
2008-03-12, 00:31
Ni struntade i vad jag skrev *cry*

Ok från början igen. Sverige = särfall i världen. Skulle tro att svenskar laddar ned mest gratis per capita av alla länder. Musikindustrin kommer inte rätta sig efter det lilla landet i norr utan kommer köra ett format som fungerar bäst globalt såklart - och det blir inte fråga om att ladda ned 700MB - finns inte en chans att medellyssnaren i världen kommer sitta och vänta på det.

Nej, medellyssnaren nöjjer sig säkert med den kvalitet som finns att tillgå hos de stora digitala distrubutörerna i dagsläget (ffa itunes-store och amazon globalt). Men alla är inte medellyssnare, och jag tror köparna själv kommer få välja vilket format och kvalitet de vill ha produkten i.

Se nin:s nya skiva som ett exempel:
http://ghosts.nin.com/main/order_options

Man får välja mellan mp3, flac eller apple lossless. Ganska häftigt :)

tntballe
2008-03-12, 00:36
hur går det med dvd-audio? ska ju vara en förbättring.

747
2008-03-12, 14:55
Eller SACD. Men det kommer nog aldrig bli något för "vanliga" människor som inte kallar sig audiofiler.

Chaan
2008-03-12, 17:46
hur går det med dvd-audio? ska ju vara en förbättring.

Eller SACD. Men det kommer nog aldrig bli något för "vanliga" människor som inte kallar sig audiofiler.

Går ju inte heller att ta med - de flesta vägrar bära med sig något så stort som en CD-spelare. Vad kostar de få exemplaren som ges ut?

Nej, medellyssnaren nöjjer sig säkert med den kvalitet som finns att tillgå hos de stora digitala distrubutörerna i dagsläget (ffa itunes-store och amazon globalt).

Nej.

Men alla är inte medellyssnare, och jag tror köparna själv kommer få välja vilket format och kvalitet de vill ha produkten i.

Ok då vill jag ha Meshuggahs obZen i 178 eller 192 kHz tack. Formatet ska gå att plugga in i något stort som minsta mobilen ungefär.

Se nin:s nya skiva som ett exempel:
http://ghosts.nin.com/main/order_options

Man får välja mellan mp3, flac eller apple lossless. Ganska häftigt :)

Inte så jag kissar på mig direkt. Ladda ned FLAC passar kanske 3% av befolkningen globalt sett.

Inte för att det här heller kommer bli någon lösning men personligen gillar jag det bättre

Vinyl has enjoyed a revival in recent years as both independent labels and the big companies like Universal have reverted to the format, particularly for rock and dance artists.Lately, there is a vinyl revival.The last Paradise Lost,Dark Tranquillity and Arch Enemy albums were released on vinyl with the cd as bonus.

Nizze_
2008-03-12, 19:38
In kopplat med optisk kabel ..

Men vid finlysning så blir det endå Cd eller vinyl på gammalt hederligt vis.

Men tror Squeezebox eller liknande är framtiden .. Jag vet allafall att det kommer bli min nästa investering .. Men kommer ju såklart fortfarande köra vinyl när man skall finlysna =)

PowPow
2008-03-12, 21:24
Nej.

Nej? Nöjjer sig inte medelanvändaren med den kvalitet som erbjuds, eller vad menar du? Är det för dålig ljudkvalitet?

Ok då vill jag ha Meshuggahs obZen i 178 eller 192 kHz tack. Formatet ska gå att plugga in i något stort som minsta mobilen ungefär.

Då får du allt vänta lite. Den marknaden verkar inte finnas än.

Inte så jag kissar på mig direkt. Ladda ned FLAC passar kanske 3% av befolkningen globalt sett.

Det passar dem som inte vill ha sämre kvalitet än den kvalitet du får på CD, men inte vill köpa några fysiska skivor (eller motsvarande). I nuläget är flac bästa alternativet för det. Och självklart kan man inte erbjuda teknik som inte finns tillgänglig. Förstår inte din poäng.

--------------

Och angående squeesboxen (nizze_) så förstår jag inte på vilket sätt det revolutionerar industrin. Du får samma lösning med bra ljudkort och en sladd ju.

Nizze_
2008-03-13, 17:06
PowPow .. Hela iden är ju att du skall slippa ha en dator i närheten av sterion. Överföringen är trådlös och kvaliten är otroligt hög på ljudet .. Har sett kunnigt folk jämför den med cd-spelare för 10 000kr.

En liten dosa vid sterion en fjärrkontroll och tillgång till all sin musik och mängder med radiokanaler i ypperlig kvalite.

revolutionerande kanske det inte är men riktigt bra enligt mig.

PowPow
2008-03-13, 17:52
PowPow .. Hela iden är ju att du skall slippa ha en dator i närheten av sterion. Överföringen är trådlös och kvaliten är otroligt hög på ljudet .. Har sett kunnigt folk jämför den med cd-spelare för 10 000kr.

En liten dosa vid sterion en fjärrkontroll och tillgång till all sin musik och mängder med radiokanaler i ypperlig kvalite.

revolutionerande kanske det inte är men riktigt bra enligt mig.

Kvaliteten på squuzeboxen ifrågasätter jag inte, men faktum kvarstår: det är inte ett fenomen som kommer revolutionera funktionaliteten, eftersom funktionaliteten är densamma som en sladd.

Självklart är det en bra manick. Funderade på att skaffa en själv, men den hade för många begränsningar jämfört med en sladd (okej, 2 sladdar).

Nizze_
2008-03-13, 18:11
Kvaliteten på squuzeboxen ifrågasätter jag inte, men faktum kvarstår: det är inte ett fenomen som kommer revolutionera funktionaliteten, eftersom funktionaliteten är densamma som en sladd.

Självklart är det en bra manick. Funderade på att skaffa en själv, men den hade för många begränsningar jämfört med en sladd (okej, 2 sladdar).

Du menar att du har fler möjligheter om du spelar musiken genom datorn ? Det är jag sånnafall heltklart med på. En sladd räcker föresten .. Optiskt är najs

PowPow
2008-03-13, 18:21
Du menar att du har fler möjligheter om du spelar musiken genom datorn ? Det är jag sånnafall heltklart med på. En sladd räcker föresten .. Optiskt är najs

Ja, jag valde att använda mig av datorn. Lite sladdar till förstärkare/TV och en RF-fjärrkontroll.

Men jag håller med om att squeezebox och andra streaming-apparater antagligen kommer bli vanligare och vanligare. Det är inte alla som vill/kan konfigurera datorn så att den gör samma arbete. DEssutom kan det vara drygt att dra sladdar kors och tvärs ju.

Nizze_
2008-03-13, 18:52
Sant sladdar är något man skulle klara sig bra utan .. Alltid sånt meck att få det snyggt. Nu blir det kaffe och en bra vinylplatta chipp hej.

PowPow
2008-05-18, 21:46
Apropå formatdiskussionen vi hade i denna tråden: Nin släpper nya skiva släpps också i flac och mer.

"the music is available in a variety of formats including high-quality MP3, FLAC or M4A lossless at CD quality and even higher-than-CD quality 24/96 WAVE. your link will include all options - all free. all downloads include a PDF with artwork and credits."

Dessutom är det gratis.
http://hogtalaren.blogspot.com/2008/05/nin-slpper-gratis-skiva-ther-slip.html

Chaan
2009-07-25, 06:53
Dessutom är det gratis.

Undrar om Trentan ångrar rätt hårt att han gav bort musiken till internetgenerationen
Idiots Rule

http://blog.ez-tracks.com/public/item/trent-reznor-sucks-fun-out-of-twitter-declares-idiots-rule

Olegh
2009-07-25, 08:06
Fin bump :)

Givetvis är stereon kopplad till datorn. Har länge tänkt skaffa mig en optisk kabel för inkoppling till cd-spelaren, så jag kan använda DAC:en i den istället för ditot på ett Audigy ZS2 i datorn.

Cd-spelaren är en Cambridge Azure 740C och stärkarn är i samma serie, 740A. Högtalarna är ett par Canton GLE409.

tp_88
2009-07-25, 08:45
Ja. Borde nog byta bort det inbyggda ljudkortet dock, vet inte hur mkt det kör men ett D2 skulle jag behöva. Kör iaf optiskt till förstärkaren, 44,1khz, ASIO-plugin.

Finska Lejonet
2009-07-25, 09:45
Jag streamar till mitt ljudsystem...om det nu räknas. :cool:

Chaan
2009-07-25, 09:48
Jag streamar till mitt ljudsystem...om det nu räknas. :cool:

Trådlöst?

Klart det räknas.

Finska Lejonet
2009-07-25, 10:12
Yes, trådlöst...Receivern är min PS3, så jag kör film och övrig media där. *flex*

Chaan
2009-07-25, 10:19
Yes, trådlöst...Receivern är min PS3, så jag kör film och övrig media där. *flex*

Stekare :thumbup:

coxie
2009-07-25, 10:26
Jadå HTPC:n är kopplad till recievern i vardagsrummet och till en Squeezebox i mitt stora badrum.

Äger ingen renodlad CD-spelare men har en Vinylspelare för den trevliga retrokänslan.

snej
2009-07-25, 12:55
OC! Koaxial. Fast jag lyssnar inte på musik där, kollar enbart på film med den ljudanslutningen. Musik kör jag genom min Denon AVR-3808 som är kopplad till mitt lokala nätverk (med nätkabel, den har inbyggd multimediafunktion).

PowPow
2009-07-25, 12:55
Ja. Borde nog byta bort det inbyggda ljudkortet dock, vet inte hur mkt det kör men ett D2 skulle jag behöva. Kör iaf optiskt till förstärkaren, 44,1khz, ASIO-plugin.

Kör du optiskt finns det ju ingen mening med att lägga pengar på ljudkort.

-------------

Kör själv analogt, och ha bestämt mig för att försöka få tag på en DacMagic nu. Kör digitalt till den och sen analogt från den till förstärkaren. Istället för som i dagsläget, köra analogt från ljudkortet.

-squat-
2009-07-25, 13:05
Jag streamar trådlöst till Airport Express som är kopplad till stereon.

tp_88
2009-07-25, 13:21
Kör du optiskt finns det ju ingen mening med att lägga pengar på ljudkort.
I princip inte, nej. Men det är trevliga Burr-Brown dacar på D2 så då kan man köra analogt, om DACarna är bättre än dom i min förstärkare vet jag dock inte. Sen ska den inbyggda hörlursförstärkaren vara ganska hyfsad också vilket man inte kan säga om den som sitter på mitt nuvarande inbyggda ljudkort.. *gah!*

rosto
2009-07-26, 08:00
kör Linn sneaky DS med ett par Majik 140 NAS är popcorn hour A110 med 1TB disk. Trådlöst NAS-router och trådat router-Sneakyn.

Styrs via laptop och Linn gui men drömmen är en riktig upnp fjärr alt en itouch/iphone.

Slartibartfast
2012-01-22, 15:13
Bump.

Hur får man smidigast över Spotify till stereon nuförtiden? Tjejen har en Samsung stereo med usb-uttag:
http://www.eibmarkt.com/Files/Bild3/669410_mm_d430d_en.jpg

Borde väl gå att överföra trådlöst?

willtjam
2012-01-22, 15:24
Här kanske du hittar en lösning: http://www.simpleeditions.com/8001/how-to-stream-spotify-wirelessly-to-your-stereo

Slartibartfast
2012-01-22, 15:35
Här kanske du hittar en lösning: http://www.simpleeditions.com/8001/how-to-stream-spotify-wirelessly-to-your-stereo

Fint, tack! :thumbup:

-squat-
2012-01-22, 15:46
Fint, tack! :thumbup:

Jag använder Airport Express tillsammans med Airfoil, vilket funkar kanon.