Visa fullständig version : Fler fettkällor?
Jag har lite svårt att få grepp om hur mycket fett man bör äta.
Jag äter inte smör (gör jag det är det riktigt smör) eller ost regelbundet, utan snarare en gång per 2 månader. Dricker mjölk dagligen, äter avocado, linfrön och använder solros eller olivolja i matlagningen. Sen tillkommer det väl lite onyttigt fett, men det är ju inget som gör någon nytta så det behövs nog inte nämnas i sammanhanget.
Frågan lyder alltså; Behöver jag ha fler fettkällor?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110203
Acquiescence
2008-03-08, 17:17
Enligt SLV mellan 25-35 E%. Jag kan inte riktigt svara bättre än så då jag inte har din vitala data.
Det är bara plocka fram miniräknaren och se.
Fettkällorna du använder är vettiga. Däremot vet vi som Acquiescence skriver inte mängderna vilket gör det svårt att veta om du får i dig tillräckligt med fett.
Eddie Vedder
2008-03-08, 17:31
Jag skulle skippa solrosolja om jag vore du. Fet fisk tycker jag du bär se till att äta regelbundet, fettet i ost och smör är det inget fel på i sig.
Men som sagt, byt främst solrosolja och introducera mer fet fisk i kosten. Det är väl det första jag skulle göra om jag vore du. Linfrö bör inte ätas krossade och du bör inte inta mer än 1-2msk per dag.
Ost och smör är inte gott, därför äts inte det :)
Men att man inte skulle äta linfrön krossade har jag aldrig hört, vad beror det på?`
Och ja, fisk... det är ju inte heller gott om det inte är rökt aborre och potatis på tunnbröd. Men det är för långt till mormor och morfar för att jag ska kunna äta det :) (fy vilken bortförklaring)
Ost och smör är inte gott, därför äts inte det :)
Men att man inte skulle äta linfrön krossade har jag aldrig hört, vad beror det på?`
Och ja, fisk... det är ju inte heller gott om det inte är rökt aborre och potatis på tunnbröd. Men det är för långt till mormor och morfar för att jag ska kunna äta det :) (fy vilken bortförklaring)
Hur kan man säga så? :smash:
Pga. att det skapas något slags vätecyanid/cyanid i kroppen. Fråga mig inte varför, men det är inte bra.
Gillar du inte fisk så finns ju alltid fiskoljetabletter. Linfröolja/rapsolja är också rika på alfa-linolensyra. Och även om omvandlingen från alfa-linolensyra har visat sig vara dålig så är det troligtvis bättre än ingenting. Valnötter också.
Eddie Vedder
2008-03-08, 18:17
Men att man inte skulle äta linfrön krossade har jag aldrig hört, vad beror det på?
Det har diskuterats och förklarats i jättemånga trådar faktiskt. Det är bra att känna till och defintivt förståeligt att man inte känner till det.:)
Såhär säger Livsmedelsverket:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV
Vidare om naturligt förekommande gifter i våran mat:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14641&epslanguage=SV
Mhmm... det var intressant det här *läser länkarna noggrannt*
:)
Valnötter vågar jag inte äta, nöt/baljväxtallergiker som man är, tyvärr Jag minns daimkulor som väldigt väldigt gott!
Jag tror nog faktiskt jag ska ta tipset om fettsyror i tablettform!
*läs högst upp* Avocado är jättegott :)
förlåt måste ha missat de
no worries, jag brukar inte hitta glasögonen som jag puttat upp på huvudet ibland :)
CoolHandLuke
2008-03-09, 00:09
choklad, grädde, kokosmjölk, fett kött, insektslarver,...
Men... fisk är ju gott! :D
Tonfisk på burk eller makrill i tomatsås, då? Det smakar ju inte så fiskigt, menar jag. Att det sedan är både billigt och supergott gör ju inte saken sämre!
choklad, grädde, kokosmjölk, fett kött, insektslarver,...
Jasså allt det goda menar du :)
Nu är det ju iof inte en viktökning jag behöver... *se bilder i journal*
Men hur är det nu med med kokosmjölk?
Är det bara mättade hemska fetter, eller kan man ha det i matlagningen
med gott samvete?
Eddie Vedder
2008-03-09, 09:28
med gott samvete?
Vad är "hemska" mättade fetter för något? Som jag redan skrivit så är ju inte mättat fett i sig farligt alls.
Klart du kan i kokomjölk i maten med gott samvete. Det är långt ifrån onyttigt. Och sakerna som Coolhandluke nämne betyder inte att man går upp i vikt. Ett energiöverskott innebär att du går upp i vikt.
Vad är "hemska" mättade fetter för något? Som jag redan skrivit så är ju inte mättat fett i sig farligt alls.
Klart du kan i kokomjölk i maten med gott samvete. Det är långt ifrån onyttigt. Och sakerna som Coolhandluke nämne betyder inte att man går upp i vikt. Ett energiöverskott innebär att du går upp i vikt.
Fast nu är det väl så att man kan göra det enklare eller svårare för sig själv. Jag har läst tillräckligt mycket kemi för att inse varför mättade fetter sätter sig mer på kroppen. Sen har ju mättade fetter en tendens att ingå i saker som samtidigt innehåller socker... :)
Men visst, jag skyr det inte som elden Man får ju nog med problem i huvet av att tänka så mycket på mat ändå!
Eddie Vedder
2008-03-09, 09:46
Fast nu är det väl så att man kan göra det enklare eller svårare för sig själv. Jag har läst tillräckligt mycket kemi för att inse varför mättade fetter sätter sig mer på kroppen. Sen har ju mättade fetter en tendens att ingå i saker som samtidigt innehåller socker... :)
Utveckla gärna det där och motivera till varför det skulle göra märkbar inverkan på ens fysik vid en klok kosthållning.
Om du väljer dåliga livsmedel så är det ditt problem. Att det generellt sett är mycket socker i livsmedel (läs: råvaror) med fettsyrasammansättning där stor andel utgörs av mättade fettsyror är helt fel.
Men visst, jag skyr det inte som elden Man får ju nog med problem i huvet av att tänka så mycket på mat ändå!
Slappna av då. Inbillar man sig saker på det sättet som du gör så blir det nog jobbigt ja. Men dina uppfattningar om "bra och dåligt", vad som är "nyttigt och onyttigt" verkar extremt subjektiva och ganska ogrundade.
Enligt SLV mellan 25-35 E%. Jag kan inte riktigt svara bättre än så då jag inte har din vitala data.
Det är bara plocka fram miniräknaren och se.
Har de höjt sin rekommendation? har läst 20-30% där innan .
King Grub
2008-03-09, 10:00
Har de höjt sin rekommendation?
Ja.
Och jag skulle inte bli förvånad om det högre värdet höjs ytterligare så småningom.
Som jag får anta så känner du till skillnaden i utseende på mättat och omättat fett om man tittar på kolkedjorna. Det ena är som perfekt lagt tetris det andra som hmm... trasselsudd. Dessutom är bindningarna mellan kolet i mättat fett starkare. Mättat fett ger högre blodfetter, vilket förstås är ohälsosamt. Och även om en viktnedgång är önskvärd ser jag gärna att insidan av kroppen mår bra också.
Mättat fett lagrar därför kroppen lättare (varvid socker ökar fettinlagring som följd av insulinnivåerna). Vid inlagring av mättat fett frigörs även "gammalt fett" därav det myntade uttrycket "fett bränner fett".
Vad det gäler råvaror som innehåller mycket mättat fett och socker (raffinerat socker), så var det just inte råvaror jag syftade till (läs ej industrialiserade produkter) utan vad tidigare talare syftade till som choklad, grädde etc.
Så att nej, subjektiva och ogrundande. Nej. Sen säkert inte perfekt motiverade.
Utveckla gärna det där och motivera till varför det skulle göra märkbar inverkan på ens fysik vid en klok kosthållning.
Om du väljer dåliga livsmedel så är det ditt problem. Att det generellt sett är mycket socker i livsmedel (läs: råvaror) med fettsyrasammansättning där stor andel utgörs av mättade fettsyror är helt fel.
Slappna av då. Inbillar man sig saker på det sättet som du gör så blir det nog jobbigt ja. Men dina uppfattningar om "bra och dåligt", vad som är "nyttigt och onyttigt" verkar extremt subjektiva och ganska ogrundade.
Ja.
Och jag skulle inte bli förvånad om det högre värdet höjs ytterligare så småningom.
Du har antagligen helt rätt. Fast jag har svårt att förstå det, när vi undersökte en veckas måltider i skolan i något sånt där kostprogram är det ju jättesvårt att komma upp i rätt fettmängd!?!
King Grub
2008-03-09, 10:18
Vad är "rätt fettmängd"? Man kan se mycket stora individuella variationer i fettintag utan att det är "fel".
Eddie Vedder
2008-03-09, 10:19
Som jag får anta så känner du till skillnaden i utseende på mättat och omättat fett om man tittar på kolkedjorna. Det ena är som perfekt lagt tetris det andra som hmm... trasselsudd. Dessutom är bindningarna mellan kolet i mättat fett starkare. Mättat fett ger högre blodfetter, vilket förstås är ohälsosamt. Och även om en viktnedgång är önskvärd ser jag gärna att insidan av kroppen mår bra också.
Mättat fett lagrar därför kroppen lättare (varvid socker ökar fettinlagring som följd av insulinnivåerna). Vid inlagring av mättat fett frigörs även "gammalt fett" därav det myntade uttrycket "fett bränner fett".
Du förklarar hur kolvätekedjans struktur ser ut. Det vet jag redan och det var inte det jag frågade om. Sedan säger du att det därför lagras lättare, den tydliga kopplingen däremellan (vilken jag efterfrågade) väljer du att inte motivera.
Och du blandar återigen in socker i ekvationen trots att det inte har där att göra. Vi pratar om fettet allena och då blir det fel att ta in en helt annan faktor i bilden. Isulin är ju, som du förstås vet, långt ifrån ett krav för inlagring av fett.
Ditt påstående om blodfetter och det mättade fettets negativa inverkan på hjärt- kärlhälsa är även det en "sanning" som mer och mer ifrågasätts, jag tycker inte du ska gå vetenskapen i förväg och uttala dig mer tvärsäkert än vad vetenskapen i sig är i frågan. Du är uppenbarligen väldigt insatt i nutritionsdorskningen och bör således känna till att fler studier kommer där mättat fett inte längre anses vara "boven".
Vad det gäler råvaror som innehåller mycket mättat fett och socker (raffinerat socker), så var det just inte råvaror jag syftade till (läs ej industrialiserade produkter) utan vad tidigare talare syftade till som choklad, grädde etc.
Varför skrev du inte det då? Och att grädde innehåller socker utöver små mängder laktos var något nytt för mig. I såna fall kan man ju säga att smör också innehåller socker, ja t.o.m. litegrann i ost. Men tycker du på allvar att vi pratar om betydelsefulla mängder här?
pragmatist
2008-03-09, 10:27
Du kan inte generalisera om mättade fetter på det sättet. Mättade fettsyror är en heterogen grupp och olika syror har olika effekter i kroppen. Ett livsmedel som innehåller mycket mättade fetter kan ha en helt annan sammansättning än ett annat. Att mättade fetter som grupp skulle ha negativ hälsoeffekt är fel, liksom att omättade och fleromättade fetter skulle vara nyttiga.
För övrigt beror alla fetters effekter i kroppen väldigt mycket på balansen mellan olika fettsyror i kosten, inte på enskilda fettsyrors effekter i isolering. Överintag av en viss fettsyra i förhållande till andra kan ha negativa effekter på t.ex. kolesterolvärden, medan samma nivå av intag kan vara helt ofarligt eller till och med hälsosamt i närvaro av andra fettsyror i tillräcklig mängd.
Varken Women's Health Initiative eller Malmö-studien har gett något stöd till den falska 'mättat fett är dåligt för dig'-hypotesen.
Det är helt enkelt en gammal, falsifierad hypotes som forskare vägrar släppa.
http://www.dagensmedicin.se/debatt/2008/02/27/vissa-forskare-vagrar-slap/index.xml
Du kan inte generalisera om mättade fetter på det sättet. Mättade fettsyror är en heterogen grupp och olika syror har olika effekter i kroppen. Ett livsmedel som innehåller mycket mättade fetter kan ha en helt annan sammansättning än ett annat. Att mättade fetter som grupp skulle ha negativ hälsoeffekt är fel, liksom att omättade och fleromättade fetter skulle vara nyttiga.
För övrigt beror alla fetters effekter i kroppen väldigt mycket på balansen mellan olika fettsyror i kosten, inte på enskilda fettsyrors effekter i isolering. Överintag av en viss fettsyra i förhållande till andra kan ha negativa effekter på t.ex. kolesterolvärden, medan samma nivå av intag kan vara helt ofarligt eller till och med hälsosamt i närvaro av andra fettsyror i tillräcklig mängd.
Det kan köpa. Men det finns samtidigt inte något som säger att det skulle vara ohälsosamt att följa slv.s rekommendationer med att ha ett intag av mindre 10 % intag av mättade fetter.
Sen (ang. tidigare) så kommer åsikter om det här vara subjektiv då inte forskare är överens om det heller.
Jag tänker inte så mycket på mitt fettintag, det är inte det som är mitt porblem, tänkte bara passa på att fråga när det är så mycket kunniga människor här.
Finns ingen anledning att följa SLV's 10% rekommendation heller för forskning har vissat att det inte duger något till att sänka sitt mättat fett-intag.
Edit: Nytt inlägg av dr. Briffa.
http://www.drbriffa.com/blog/2008/03/07/another-study-attests-to-the-ineffectiveness-of-conventional-healthy-eating-advice/
Inga direkta fördelar map "serum concentrations of insulin, glucose, IGF-I and IGFBP-3" för såna som åt en "hälsosam" SLV-liknande diet.
Eddie Vedder
2008-03-09, 11:17
Det kan köpa. Men det finns samtidigt inte något som säger att det skulle vara ohälsosamt att följa slv.s rekommendationer med att ha ett intag av mindre 10 % intag av mättade fetter.
Det beror helt på vad man väljer istället skulle jag säga. Håller man nere på mättat fett är det nog inte per automatik dåligt som du säger, väljer man dock att låta resten av fettintaget utgöras av t.ex. solrosolja, rapsolja och nötter finns nog en risk för en väldig snedfördelning mellan fettsyror i ens fettintag.
Ett högt intag av fleromättade fettsyror (särskilt omega-6 i förhållande till omega-3) är definitivt inte bra det heller.
Sen (ang. tidigare) så kommer åsikter om det här vara subjektiv då inte forskare är överens om det heller.
Så då utesluter det objektivitet eller vaddå?
Jag tror och hoppas att synen inte är så svart och vit inom vetenskapsvärlden att man har bestämt sig för varken A eller B. Varken i den här frågan eller någon annan.
Du förklarar hur kolvätekedjans struktur ser ut. Det vet jag redan och det var inte det jag frågade om. Sedan säger du att det därför lagras lättare, den tydliga kopplingen däremellan (vilken jag efterfrågade) väljer du att inte motivera.
Och du blandar återigen in socker i ekvationen trots att det inte har där att göra. Vi pratar om fettet allena och då blir det fel att ta in en helt annan faktor i bilden. Isulin är ju, som du förstås vet, långt ifrån ett krav för inlagring av fett.
Ditt påstående om blodfetter och det mättade fettets negativa inverkan på hjärt- kärlhälsa är även det en "sanning" som mer och mer ifrågasätts, jag tycker inte du ska gå vetenskapen i förväg och uttala dig mer tvärsäkert än vad vetenskapen i sig är i frågan. Du är uppenbarligen väldigt insatt i nutritionsdorskningen och bör således känna till att fler studier kommer där mättat fett inte längre anses vara "boven".
Varför skrev du inte det då? Och att grädde innehåller socker utöver små mängder laktos var något nytt för mig. I såna fall kan man ju säga att smör också innehåller socker, ja t.o.m. litegrann i ost. Men tycker du på allvar att vi pratar om betydelsefulla mängder här?
Nej att grädde innehåller socker tror jag inte, helt enkelt syftningsfel.
Å andra sidna kan du inte avfärda det med som absolut osanning då ingen är överens. Och det jag tyckte motiverade inlagringen av mättat fett lättare är just det faktum att det tar plats i kroppen på ett helt annat sätt, och nej jag kan inte se att det kan diskuteras som enbart fett (ingenting jag har efterfrågat) då det är i kombination med annan mat och sammansättning med andra fettsyror.
men jag tror vi ska släppa den här diskussionen här.
Mina slutsatsr av det här skulle vara:
- Ingen är överens
- Man ska äta alla typer av fett (med undantag för transfetter?)
- Objektivitet existerar inte
- och sluta tänka på det och koncentrera sig på enerig in/energi ut
Eddie Vedder
2008-03-09, 11:21
Och det jag tyckte motiverade inlagringen av mättat fett lättare är just det faktum att det tar plats i kroppen på ett helt annat sätt
Det här är heller inte en förklaring.
"Tar plats på ett helt annat sätt", är det din biokemiska förklaring?:confused:
Det beror helt på vad man väljer istället skulle jag säga. Håller man nere på mättat fett är det nog inte per automatik dåligt som du säger, väljer man dock att låta resten av fettintaget utgöras av t.ex. solrosolja, rapsolja och nötter finns nog en risk för en väldig snedfördelning mellan fettsyror i ens fettintag.
Ett högt intag av fleromättade fettsyror (särskilt omega-6 i förhållande till omega-3) är definitivt inte bra det heller.
Det var väl det här svaret som jag egentligen var ute efter från första början. Om det jag äter ger rätt fördelning eftersom jag t.ex. inte kan äta vissa saker.
Så då utesluter det objektivitet eller vaddå?
Jag tror och hoppas att synen inte är så svart och vit inom vetenskapsvärlden att man har bestämt sig för varken A eller B. Varken i den här frågan eller någon annan.
Jag hävdar att objektivitet inte existerar, och det gör ju att det inte kan vara svart eller vitt motsatt till ditt påstående.
Transfetter ska du hålla dig borta ifrån, ja.
"The Nurses' Health Study found that women who ate 4 teaspoons of stick margarine a day had a 50 percent greater risk of heart disease than women who ate margarine only rarely."
Willett WC, Stampfer MJ, Manson JE, et al. Intake of trans fatty acids and risk of coronary heart disease among women. Lancet 1993; 341:581-5.
Eddie Vedder
2008-03-09, 11:23
Jag hävdar att objektivitet inte existerar, och det gör ju att det inte kan vara svart eller vitt motsatt till ditt påstående.
Vilket påstående? När påstod jag att det kan vara svart eller vitt och om vad? Jag skrev ju att så är INTE fallet.
Det här är heller inte en förklaring.
"Tar plats på ett helt annat sätt", är det din biokemiska förklaring?:confused:
Nej ursäkta mig, vi är ju vetenskapsmän här förstår jag, det är inte jag.
Jag trodde det var allmänt känt att god pedagogik är en förutsättning för att lära andra människor något inte dumförklaringar och allmänt "jag vill inte förstå hur andra tänker" inställning.
Omättade fetter har dubbelbindningar, vid varje dubbelbindning ändrar kolkedjan riktning vilket innebär att det per automatik blir större mellanrum mellan varje separat kolkedja. Dubbelbindningarna är svagare.
Vilket påstående? När påstod jag att det kan vara svart eller vitt och om vad? Jag skrev ju att så är INTE fallet.
my wrong :)
Eddie Vedder
2008-03-09, 11:35
Omättade fetter har dubbelbindningar, vid varje dubbelbindning ändrar kolkedjan riktning vilket innebär att det per automatik blir större mellanrum mellan varje separat kolkedja. Dubbelbindningarna är svagare.
Jaja, jag ska inte tjata mer. Du har berättat hur en fettkedja ser ut nu ett antal gånger. Du har rätt där och jag vet redan det, det verkar dock som du tror att fettsyrorna är lagrade i fri form. Men det stämmer ju inte eftersom de är bundna till en glyceroldel i en triglycerid, triglycerider består generellt sett av fettsyror av olika sammansättningar.
Frågan var varför det innebär större inlagring och den vägrar du ge ett riktigt svar på. Så vi lägger ner.:)
Då kanske vi kan stänga den här då? Det är väl Pearl Jams sångare som kan göra sånt? :)
Eddie Vedder
2008-03-09, 11:56
Då kanske vi kan stänga den här då? Det är väl Pearl Jams sångare som kan göra sånt? :)
Nej han kan inte göra det, däremot kan ett 20-årigt svenskt fanatiskt fan till honom göra det.:D
Men jag föreslår att vi försöker återgå till topic istället och lägger diskussionen om fettets olika egenskaper och den vetenskapliga debatten åt sidan:thumbup:
Nej han kan inte göra det, däremot kan ett 20-årigt svenskt fanatiskt fan till honom göra det.:D
Men jag föreslår att vi försöker återgå till topic istället och lägger diskussionen om fettets olika egenskaper och den vetenskapliga debatten åt sidan:thumbup:
Nej vad besviken jag blev, jag trodde ju att du VAR han...
Men då har vi
- linfrön
- oljor
- avokado
- choklad och grädde
- nötter
- kokosmjölk
- smör
Vad är då effekten av brist på fett i allmänhet eller någon fettsyra specifikt bli?
Nej vad besviken jag blev, jag trodde ju att du VAR han...
Men då har vi
- linfrön
- oljor
- avokado
- choklad och grädde
- nötter
- kokosmjölk
- smör
Vad är då effekten av brist på fett i allmänhet eller någon fettsyra specifikt bli?
Ta bort linfrön bara, om du äter dom krossade :thumbup:
Ta bort linfrön bara, om du äter dom krossade :thumbup:
Ja precis, det lärde jag mig alldeles nyss i någon annan tråd. Så hela from now on.
Eddie Vedder
2008-03-09, 14:48
Hela linfrön bör nog inte ses som mer än magmedicin. Ska det ge ett näringstilskott att räkna med så innebär ju det att man måste överstiga de mängderna som rekommenderas.
Så antingen håller man sig inom den låga mängden och skiter ut det mesta eller så satsar man på att låta linfrön bli ett näringstillskott, tar större och tuggar sönder dom men riskerar då de negativa följderna.
Brist eller lite lågt upptag av någon fettlöslig vitamin kan vara ett exempel.
Hormonella störningar, t.ex. sänkt produktion av könshormoner. För tjejer (jag antar att du är tjej med ledning av avataren) t.ex. menstruationsbortfall och försämrad inlagring av kalcium i skelettet (så småningom osteopeni/osteoporos). Man skall inte heller glömma de psykiska effekterna av kajko i hormonsystemet (humörsvängningar, nedstämdhet, brist på sexlust osv.).
Scratch89
2008-03-09, 22:45
Om du inte är helt fettfanatisk tror jag inte att du behöver öka ditt fettintag. Eddie har redan nämnt fet fisk nån gång i veckan som en bra riktlinje. Äter du fullkornsprodukter brukar man få i sig ett par extra gram fett där, jämfört med motsvarande varianter utan fullkorn. Om du steker i fett kan du få i dig lite fett där, och om du äter kött med högre fetthalt (dvs inte filéer) så får du fett där också.
CoolHandLuke
2008-03-10, 01:56
Jasså allt det goda menar du :)
Nu är det ju iof inte en viktökning jag behöver... *se bilder i journal*
Men hur är det nu med med kokosmjölk?
med gott samvete?
Svårt att säga. Du ser mer stark ut än hälsomässigt i fara. Men du kan nog gå ner en del med enbart hälsofördelar.
Här är en intressant tråd på ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109638
Mättat fett. Hehe.. jo.. bara den här tråden visar hur jobbig den debatten är. Börjar man snoka på nätet är det rena kriget. Enkelommättat fett verkar vara ganska lungt, problemet med det är att man får en hel del Omega6 på köpet. Så äter man inte fet fisk så får man nog lov att köra mättat fett.
Svårt att säga. Du ser mer stark ut än hälsomässigt i fara. Men du kan nog gå ner en del med enbart hälsofördelar.
Här är en intressant tråd på ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109638
Ja tack antar jag :) Tror inte heller att det är riktigt kört för mig än, men man minns ju när man var 20 kg lättare som något positivt. Man mår ju bra bara av tanken på att man är vältränad (=
Jaha, jag ska se vad det är för intressant du har hittat där...
Det enda många bör tänka på är att äta Omega 3 för det är oftast där det brister i fettintaget om man inte äter fet fisk ca 3 ggr i veckan så behövs tillskott. Det andra brukar man få i sig naturligt om man inte bara äter magra produkter utan en vanlig varierande kost.
Lyfter denna tråd då jag har en liknande fråga.
Funderar själv över fettkällor. Äter en ganska fettsnål diet generellt. Jag brukar dock komplettera med 3 burkar makrill/veckan. Detta känns inte tillräckligt, då det handlar om fettintaget (tillräckligt kanske avseende omega-3).
Har börjat köpa anjovis, vilket smakar väldigt bra. Dock såg jag att det var relativt mycket kolhydrater och relativt lågt med fett. Nu söker jag m.a.o. bra fettkällor att komplettera med. Hade gärna ätit lax, tillagad fisk e.t.c. men det är dyra och relativt svårlagade livsmedel, så mat i burk som makrill e.t.c. passar mig väldigt bra.
Har ni några tips, förutom avokado, vore det glädjande.
Eddie Vedder
2008-04-02, 12:40
Har ni några tips, förutom avokado, vore det glädjande.
Smör, ägg, majonnäs, nötter och frön, välj feta produkter istället för magra då alternativ finns, ringla över lite olivolja eller rapsolja på din mat.
Enkla förslag, knappast dyrt per gram fett heller.
Lite OT nu kanske men laxfileer behöver inte alls vara särskilt svåra att tillaga. På med lite smakgivare och in i ugnen. Går på en halvtimme.
/Legitimerad Laxälskare (LL)
Lite OT nu kanske men laxfileer behöver inte alls vara särskilt svåra att tillaga. På med lite smakgivare och in i ugnen. Går på en halvtimme.
/Legitimerad Laxälskare (LL)
Micron ca 8 minuter. (Exakt recept får någon som faktiskt äter fisk svara för)
Laxfile är ibland billigare än tonfisk på burk..
käka mkt, fisk, avokado, nötter ( valnötter), mjölk och nån 1tsk matfett.
Eddie Vedder
2008-04-02, 18:36
vad innebär 25-30E% ?
25-30% av ens totala kaloriintag från en viss makronutrient.
Har aldrig testat i micron faktiskt. Ska testa nästa gång jag känner mig lat.
Blockerad
2008-04-02, 19:18
Så antingen håller man sig inom den låga mängden och skiter ut det mesta...
Varför skiter man ut det mesta? Gäller detta även andra frön t.ex. sesamfrön? Måste man krossa dem för att få ut näringen?
Eddie Vedder
2008-04-02, 19:25
Varför skiter man ut det mesta?
Vi människor har inte de enxymer som krävs för att bryta ner linfrönas skal, därför går de raka vägen igenom. Jag vet inte hur det här från frö till frö men det finns helt klart fler saker i naturen siom vi inte kan bryta ner.
Tuggar man inte sina sesamfrön gissar jag att do kommer ut hela även dom faktiskt.
Vi människor har inte de enxymer som krävs för att bryta ner linfrönas skal, därför går de raka vägen igenom. Jag vet inte hur det här från frö till frö men det finns helt klart fler saker i naturen siom vi inte kan bryta ner.
Tuggar man inte sina sesamfrön gissar jag att do kommer ut hela även dom faktiskt.
Jaså? Det var en nyhet.
Sesamfrön är ju grymmt gott men också väldigt energirikt. Kan man äta hela frön utan att ta upp energin vore det bra och användbart under tider av begränsat energiintag.
Har du nån annan källa på det?
Oj!
Alltså, jag är kok-konstens motsvarighet till dyslektiker. Tycker matlagning är superknepigt och föredrar mat som går att äta direkt ur burk... (Ok, överdriver lite nu men ni fattar poängen) :em:
Fast ovanstående lät ju nästan för bra för att vara sant. Visserligen fel delforum, men kan du tänka dig att beskriva matlagningsprocessen lite närmare? Gärna om du kan länka till en produktbeskrivning på denna laxfile hos någon av våra matvarukedjor?
Eddie Vedder
2008-04-03, 13:47
Ett annat superenkelt sätt att tillaga lax är att koka upp vatten, ta av kastrullen när vattnet kokar, lägga ner laxfilén där och bara låta den bli klar. Det blir en sjudning av laxen, vattnet kallnar under tiden men laxen blir genom kokt sålänge vattenmängden är tillräcklig.
Att dessutom kanske ha lite buljong, salt, dill, gräslök eller något sånt i vattnet gör inte saken sämre.:thumbup:
Jag har börjat ha pinjenötter i havregrynsgröten. Gott som attan, och en bra fettkälla. Har även på lite olivolja.
Ett annat superenkelt sätt att tillaga lax är att koka upp vatten, ta av kastrullen när vattnet kokar, lägga ner laxfilén där och bara låta den bli klar. Det blir en sjudning av laxen, vattnet kallnar under tiden men laxen blir genom kokt sålänge vattenmängden är tillräcklig.
Att dessutom kanske ha lite buljong, salt, dill, gräslök eller något sånt i vattnet gör inte saken sämre.:thumbup:
Kan man vara säker på att laxen då blir genomkokt? Inte så kul om man skulle drabbas av binnikemask som jag har för mig kan förekomma hos fisk...*spy*
pragmatist
2008-04-03, 17:21
Kan man vara säker på att laxen då blir genomkokt? Inte så kul om man skulle drabbas av binnikemask som jag har för mig kan förekomma hos fisk...*spy*
Lite taskigt för alla miljontals sushiätare om det var sant. ;)
Lite taskigt för alla miljontals sushiätare om det var sant. ;)
Man fryser sushifisk innan man äter den för att döda eventuella parasiter.
Eddie Vedder
2008-04-03, 17:29
Äger du ingen kniv och gaffel?;)
Allt som behövs är ju en liten titt på laxens insida, är färgen ljus och rosa så är laxen färdig (den kan ju förstås vara mer åt det röda hållet också om du vill men vill man vara på den absolut mest säkra sidan är ju mer genomkokt bättre).
Det räcker väl med en centrumtemperatur på 70 grader celsius för att mikrobiell fara ska vara så gott som eliminerad vad jag vet?
Alfred Nobel
2008-04-03, 18:30
Jag föredrar att äta laxen när innertemperatur nått 55 grader, och då tillagas den ca 10-12 min i 200 grader i ugn, då blir den både mör och saftigt. Det är inte alls gott när laxen är torr och tråkig.
Införskaffa en termometer om du är nojig med läxen.
Hemkunskapslärarinnan säger ingenting.
Fisk borde upp till minst 72 grader C för att vara säker m a p matförgiftande bakterier och parasiter.
Kockar brukar föredra 55 - 60 grader C eller så. Bara för att fisken inte ska bli för torr.
Hemkunskapslärarinnan säger ingenting.
Fisk borde upp till minst 72 grader C för att vara säker m a p matförgiftande bakterier och parasiter.
Kockar brukar föredra 55 - 60 grader C eller så. Bara för att fisken inte ska bli för torr.
Lyssnade på Paulun idag, han berättade att fiskens fett lätt förstördes, oxideras, när den värmdes. I ugn t.ex.
Riktlinjer för uppvärmning av fisk?
Eddie Vedder
2008-04-03, 19:25
Menar du temperatur eller tillagningssätt? Temperaturen nämner ju Sverker i ditt citat.
Att steka fisken är ju t.ex. sämre ur fettsynpunkt än kokning. Lång tids nedfrysning är definitivt inte bra heller, fiskfettet härsknar efter en tid när fisken är fryst.
Generella riktlinjer är ju allmänt sunt förnuft, inte jättehöga temperaturer och inte jättelänge. Fräser det och sprutar i stekpannan och fisken bränns är det förstås negativt. Det står alltid i kokböcker hur fisken bör tillagas på olika sätt.:)
Lyssnade på Paulun idag, han berättade att fiskens fett lätt förstördes, oxideras, när den värmdes. I ugn t.ex.
Jaha...?
Utgångsläget är ganska bra. Hela filéer har liten yta som kan angripas av syre. Denatureringen av olika enzymer sker utifrån och in. Tiden för tillagningen är kort. Mycket talar för att metoden skulle vara skonsam.
Här måste mer fakta från Paulun fram.
Jaha...?
Utgångsläget är ganska bra. Hela filéer har liten yta som kan angripas av syre. Denatureringen av olika enzymer sker utifrån och in. Tiden för tillagningen är kort. Mycket talar för att metoden skulle vara skonsam.
Här måste mer fakta från Paulun fram.
Hur länge/vilken värme rekommenderas i ugn, om man vill vara säker på att inget fett förstörs?
Scratch89
2008-04-15, 15:22
Hur länge/vilken värme rekommenderas i ugn, om man vill vara säker på att inget fett förstörs?
Man kan inte ge några direkta riktlinjer. Man får se till att ha en termometer som man stoppar in i centrumpunkten i fisken. Runt 72 grader brukar man säga att fisken är klar, och då tas den ut. Det uppnås ju snabbare om du har en varm ugn, men då kommer även ytan att bli betydligt varmare, och en stor skillnad i värme uppstår.
Ok, tack!
Är det en s.k. "dosrespons" också? Eller kan man ställa ugnen på exakt 72 grader och gå därifrån och vara säker på att inget fett förstörs?
Scratch89
2008-04-15, 15:37
Ok, tack!
Är det en s.k. "dosrespons" också? Eller kan man ställa ugnen på exakt 72 grader och gå därifrån och vara säker på att inget fett förstörs?
Omättat fett oxideras av syre, så tro inte att du kommer undan. :D
Ställer du ugnen på 72 grader kommer det säkert ta många timmar innan fisken är klar. Du måste ha varmare än så i ugnen för att värmen ska tränga in i fisken. Det finns ju nästan alltid värmerekommendationer på recepten, om man lagar mat efter sådana. Ett tips är ju att följa dessa. :)
Okej, tack igen :)
Jo, vet att det finns recept, men är inte riktigt 100% på att de som vill laga god mat vill optimera fettsyrorna i fisken ^^,.
Eddie Vedder
2008-04-15, 15:45
Ok, tack!
Det är alltså centrumtemperatur som ska vara 72 grader ur säkerhetssynpunkt, inte ugnstemperaturen (den måste ju vara högre förstås, uppemot 200-225 grader anses som en bra temperatur för hel fisk). Men som sagt, vi talar mikrobiologisk särkerhet här. Vid sensoriska analyser har en temperatur på 55 grader celsius ansetts ge den godaste fisken.
Vid den temperaturen är inte ens alla proteiner denaturerade så det kan nog kännas som gränsen till rått skulle jag tro. Själv tycker jag om det dock, jag äter hellre en fisk som kanske är mindre säker ur mikrobiologisk synpunkt men som passar mina smakpreferenser bäst.
Det är en balansgång mellan vad man upplever som godast, vad som är optimalt för att minimera näringsförluster samt vad som är nödvändigt för att livsmedlet skall anses säkert.
Vi har fortfarande inte Pauluns påståenden om hur mycket fettet skulle ta stryk.
Jag har fortfarande svårt att tro, att nämnvärda och skadliga mängder fett ska ta stryk, vid en enkel tillagning i ugnen.
Tvärtom är fisk bra mat och inget man ska undvika:thumbup:
CoolHandLuke
2008-04-18, 15:49
Man kan pochera fisk:
http://www.cookingforengineers.com/recipe/92/Poached-Fish
Just den aldrig kokar borde vara vettigt.
Eddie Vedder
2008-04-18, 15:53
Man kan pochera fisk:
http://www.cookingforengineers.com/recipe/92/Poached-Fish
Just den aldrig kokar borde vara vettigt.
På vilket sätt skiljer sig det där mot mitt förslag?
CoolHandLuke
2008-04-21, 15:31
På vilket sätt skiljer sig det där mot mitt förslag?
:em: .. inte alls. Men det var lite fina bilder i länken. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.