handdator

Visa fullständig version : Vad gör min sambo för fel?

Hermanssson
2008-03-07, 17:43
Min flickvän har satt som mål att gå ned till ~50kg till sin student den 6/6 i år. Jag har lärt henne ganska mycket om hur viktminskning går till, och hur hon på bästa sätt når sitt mål. Jag i min tur har lärt mig det mesta härifrån. Hennes startvikt låg runt 59kg, så hon hade alltså 9kg ungefär att gå ned på runt 100 dagar.

Sedan dess att hon började har hon inte ätit något onyttigt (läs sötsaker som fikabröd, godis, sockerläsk) alls i stort sett. Vi har ätit bra både hon och jag, och hon har gått 30-150 minuters rask promenad om dagen. Utöver det har hon kört spinning på Friskis 2-4ggr i veckan och gymmat ungefär lika många. Vi räknar ofta kalorier, ibland mer eller mindre exakt, men så att vi ändå har en uppfattning om hur mycket vi stoppar i oss.

Sandra brukar ligga på 800-1400kcal intag per dag, beroende på aktiv hon varit. Det ger alltså ett garanterat kaloriunderskott om man räknar på hennes vikt och längd etc enligt formeln Grub har i sin deffguide.

Frågan är då varför vågen visar 57.0-57.5 varje dag. Av de 12 senaste dagarna har hon endast haft en vilodag, då hon även då gick en lite promenad. Annars har det varit gym, spinning eller simning eller annan brännande aktivitet. Hur lång tid ska hon behöva vänta egentligen innan hektona börjar rasa? Tiden tickar mot studenten, och man kan ju förstå att självförtroendet sticker när det inte händer något trots att hon är så fruktansvärt ihärdig och duktig.

Noteras skall att det var länge sedan hon tränade hårt sist, så formen muskelmässigt innan hon började var inte tiptop, och hon väger sig varje morgon efter toabesök, utan tunga kläder o.s.v för ett så exakt resultat som möjligt.

Alla tips, spekulationer och tankar är av uppskattning! Ställ gärna frågor för att kunna ge ett mer exakt svar, om det behövs!

Tack så jättemycket på förhand!

/ Johan och Sandra

delta_mats
2008-03-07, 17:54
Hon kanske äter för mycket av den nyttiga maten? Nyttig mat är också rik på energi.
Det är svårt att räkna kalorier och uppskattningar blir ofta fel.
Så länge ni äter nyttigt och varierat så är det ingen fara att dra ner på kalorier. Sänk kolhydraterna lite åt gången tills vikten börjar gå ner.

delta_mats
2008-03-07, 17:55
Sen behöver man inte väga sig varje dag, kan skilja både uppåt och neråt från dag till dag även om man går ner i vikt i ett längre perspektiv. En vägning i veckan räcker alldeles gott, vid samma tidpunkt då såklart.

Runda Grodan
2008-03-07, 17:57
Vad äter hon de dagar hon bara får i sig 800kcal? Det låter väldigt lite.

Hur lång är hon förresten? 57kg är ju inte så mycket om man är längre än en och en halv meter.

Durre
2008-03-07, 18:07
Alltså vad vill du höra? Hon äter för mycket endå helt enkelt, svaret kan väl inte vara: Nee just precis hon kan inte gå ner, för mycket mat så är det bara, som en sa: för mycket av det nyttiga.

shut teh face
2008-03-07, 18:20
Alkohol?

Sjöberg
2008-03-07, 18:40
Finns inte risken att hon kanske har börjat bygga på sig lite muskler istället?

Rätta mig gärna om jag har fel.

agazza
2008-03-07, 18:41
Min tjej åt mycket nötter för hon ville ha nyttig olja, ovetande om den massiva kaloribomben hon tryckte i sig. Men Energifattig mat som mättar mycket är väl det enda tipset som funkar. Typ, kvarg, potatis, ägg osv

Rex
2008-03-07, 19:03
Skit i vågen.. mät midjan, låren, armarna osv.
Kolla på spegeln och se ifall hon har förändrats nått.

Raggis
2008-03-07, 19:08
Väger ni alla livsmedel?

überstarken
2008-03-07, 19:17
Hon kanske har nått en "platå" i nedgången? Någon annan kan säkert förklara bättre men fettceller kan när de töms på fett istället fyllas med vatten, som jag förstått det, och man kan efter att ha stått stilla rättså länge helt plötsligt gå ner i vikt väldigt snabbt då vattnet släpper.

Alltidxx
2008-03-07, 19:53
Hur lång är hon förresten? 57kg är ju inte så mycket om man är längre än en och en halv meter.Ja för helvete, hur lång är hon!? 50kg låter oroväckande.

maRRtin
2008-03-07, 21:21
Finns inte risken att hon kanske har börjat bygga på sig lite muskler istället?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Det är ju mycket möjligt, det i samband med att kroppen lagrar mer glykogen när man tränar mycket gör förmodligen sitt till.

L-Sami
2008-03-07, 23:06
Hon ligger på kaloribalans om hon inte går ner i vikt, så enkelt är det. Eller så lider hon av nån sjukdom.

Scratch89
2008-03-07, 23:07
Jag skulle sätta ett par kronor på glykogeninlagring, att ni inte har riktigt koll på energiintaget, samt att menstruationer kan påverka vikten. Inte ovanligt att vikten går upp (för att sedan falla som en bomb för vissa) när det är den tiden på månaden.

ChrisDEFC
2008-03-07, 23:39
jag var i exakt samma sits som dig förra vintern/våren med en flickvän som ville gå ner drygt 10kg. hon låg på 1300kallorier dagligen möjligen lite mer dom dagarna hon hade tränat men aldrig över 1500. hon vägde och räknade allt. hon gick från ingen träning alls till att träna 3dagar i veckan, hon höll dessutom i detta månad efter månad. hon brytte ut mycket livsmedel, tog lite mer promenade, åt mindre och nyttigare än vad hon gjorde innan och hon gick aldrig ner mer än totalt 3kg(om det ens va så mycket) på över ett halvt år vilket är riktigt tråkigt om man verkligen vill, gör allt man vet är rätt och dessutom kämpar på bra i gymmet. ja menar vissa personer i hennes viktklass skulle rasat i vikt med det upplägget medans andra inte gör det och mycket talar för att det är inte så lätt som många vill framställa det att får man i sig mindre kallorier än man gör av med så går man ner och tvärt om om man ska gå upp.
jag har inget direkt svar på din fråga och detta verkar onekligen va en lurig djungel där jag tror att fler saker spelar in än kallorier in minus kallorier förbrännda... hmmm...

Guddi
2008-03-08, 00:18
Hon tappar massa, oroa er inte. Ta Rex råd och börja ta lite mått och titta i spegeln. Vågen är inget bra sätt att utvärdera. Jag har en vän som jag hjälpt gå ner 7 kilo sen i nov och de första månaden så hände inget med vikten medan han tappade 2cm på magomkretsen.

Tjejer kan ha lite svårt att tappa de sista kilona och kroppen verkar hos vissa jobba emot väldigt hårt men det är fysisk omöjlighet att hon skapar energi ur inget. Viktnedgången blir ofta långsammare än beräknat men den sker. Det är dessutom väldigt ovanligt att en viktnedgång sker helt linjärt så fortsätt med det ni gör nu så kommer det hända saker till sist.

Du får slänga in lite mer info om ni möjligen ska kunna få lite bättre råd. Hur länge har det hela pågått? 12 dagar? Hur lång är din tjej? BF? Att sikta på under 12% är en dålig idé för tjejer.

Sheogorath
2008-03-08, 00:29
Ja för helvete, hur lång är hon!? 50kg låter oroväckande.

Snackar du om? Det är väl en alldeles utmärkt vikt för en tjej på 160-165 cm.

Hermanssson
2008-03-08, 01:23
Svar på era inlägg:

Hon är 168cm. Anledningen till att hon vill loosa några kilon är att hon har den oturen att hon är väldigt smal (smala ben, smala armar, ansikte etc) men att hon har en fettansamling kring mage/höft/rumpa som hon inte trivs med.

* Nej vi har inte för dålig koll, och råkar äta för mycket av något vi tror vi kan lassa i oss av. Vi måttar med digital våg och tittar kaloriinnehåll på i stort sett allt. Det som inte går att mäta tar vi i i överkant med när vi räknar.

* Så här kan en dag se ut
Intag
Frukost: Naturdietshake (100kcal)
Lunch: Sallad, lax och lite dillsås (300 kcal)
Middag: Äggmacka (wasa sport plus) och jordgubbssmoothie (220 kcal)
Övrigt: Yoghurt med dinkelmüsli (100 kcal) 2 st bitar mörkchoklad (114 kcal)
Totalt: 834 kcal

Förbränning
Promenad 1 timme: 334 kcal
Kondition 30 min: 277 kcal
Gympass: Minst 400 kcal
Totalt: 1011 kcal

En så pass aktiv och kalorisnål dag lär hennes förbränning inte direkt sluta på +/-0, eller?

Hon har även börjat äta oftare, ungefär var tredje timme, men med samma mängd kalorier. Hon försöker också hålla sig på 1000-1400kcal per dag, då hon vill undvika att kroppen tror att hon svälter.

Här är ett träningsutdrag från vecka 9:
~ 3 x 45 min Spinpass
~ 2 x styrketräningspass på gym
~ 1 h & 20 min kondition på Springmaskin på gymmet
~ Egen styrka med situps, armhävningar osv
~ 215 min (3 h & 35 min) promenad

* Nej hon har inte druckit alkohol mer än en gång sedan nyår. Den dagen hamnade dock bara på några hundra kalorier plus.

* "Hon kanske har nått en "platå" i nedgången? Någon annan kan säkert förklara bättre men fettceller kan när de töms på fett istället fyllas med vatten, som jag förstått det, och man kan efter att ha stått stilla rättså länge helt plötsligt gå ner i vikt väldigt snabbt då vattnet släpper."

Ja, det är något sånt vi har funderat på också. Kan någon förklara noggrannare om det kan vara så?

* "Hon ligger på kaloribalans om hon inte går ner i vikt, så enkelt är det."

Isåfall ligger inte hennes vanliga förbränning på mer än 1000 istället för minst 1600, som alla formler etc säger. Matematiken brukar väl vara ganska rätt, eller?

* Hon har inte mens (p-spruta), och började köra på riktigt allvar vecka 8.

Något måste ju vara fel eftersom vi är precisa i våra uträkningar, och hon tränar seriöst och Mycket. 3 veckors superaktivitet och bara viktminskning under vecka 1 (1kg~) Sedan dess har det som sagt stått still.

Vi skulle vara tacksamma om ni vill fortsätta komma med teorier/råd/förklaringar. Jätteroligt att se att ni tar er tid!

/ Johan och Sandra

kelk
2008-03-08, 01:59
Det sägs ju att kvinnor får bättre resultat med ett högt fettintag, men om man ser på ditt exempel så bör det väl vara tillräckligt med fettet från laxen och äggulan.

Testa att byta ut diverse livsmedel och ändra fördelningen av protein, fett & kolhydrater under en tid. Lycka till!

L-Sami
2008-03-08, 03:00
Förbränning
Promenad 1 timme: 334 kcal
Kondition 30 min: 277 kcal
Gympass: Minst 400 kcal
Totalt: 1011 kcal

En 57kg tung kvinna förbränner inte 400kcal på gymmet, 150kcal högst, styrketräning är inte energikrävande. Enligt caloriesperhour förbränner en 57kg kvinna 1h promenad på 6km timme 250kcal http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php. Helt enkelt ni har överskattat hennes energiförlust med minst 350kcal.

Som sagt hon ligger i kaloribalans om hon inte går ner i vikt, det är så det funkar fysiologiskt om man inte har sjukdomar som hämmar förbränningen.

Hermanssson
2008-03-08, 09:10
Menar du L-Sami att min sambo har en daglig förbrukning på endast 350kcal, att det är det hon gör av med bara genom att vara vaken?

Om vi istället räknar med dina siffror gjorde hon av med 677kcal den dagen på träning och vi vet att hon bara åt max 1000kcal. Det innebär 323kcal för hennes kropp att förbränna "av sig självt".

Så då måste hon ha en sjukdom, eller? Eftersom hon inte går ner i vikt.

Har hon en daglig förbrukning på endast 350kcal hade hon ju lätt gått upp massor i vikt när vi åt mycket snabbmat och inte hade kommit igång med träningen än. Men det gjorde hon inte..

Scratch89
2008-03-08, 11:29
Nej, du läser fel. Aktiviteterna som ni har räknat på kostar mindre energi än vad ni tror. 350 kcal är ett rätt så normalt underskott om man vill gå ner i vikt under en längre tid, och det kan vara detta som påverkar.

maaherra
2008-03-08, 11:47
Vill hon väga 50kg på 168cm? Herregud.

Måste hon nu nödvändigtvis få bort den där fettansamlingen kring mage och höft så köp en korsett och riktigt tajta hotpants för att hålla in rumpan, kanske sy om klänningen lite också. Sen kan ni börja med ett mer långsiktigt projekt efter balen att bygga muskler och deffa bort fett succesivt.

Att gå ner till den vikten kommer knappast göra henne finare till balen - tvärtom. Är hon redan smal i ansiktet kommer hon bara se utmärglad ut.

L-Sami
2008-03-08, 12:56
Vill hon väga 50kg på 168cm? Herregud.

Måste hon nu nödvändigtvis få bort den där fettansamlingen kring mage och höft så köp en korsett och riktigt tajta hotpants för att hålla in rumpan, kanske sy om klänningen lite också. Sen kan ni börja med ett mer långsiktigt projekt efter balen att bygga muskler och deffa bort fett succesivt.

Att gå ner till den vikten kommer knappast göra henne finare till balen - tvärtom. Är hon redan smal i ansiktet kommer hon bara se utmärglad ut.

Tyvärr, överensstämmer inte våra idealer med andras alltid. Det måste vi acceptera.

Haeffner
2008-03-08, 13:05
Gäller alltid att ha tålamod.
Att väga sig varje dag kan vara bra men kan också spä på rastlösheten och frustrationen om det skulle vara så att vågen står på samma värde ett par dagar i rad. Tränar och äter hon på det sätt som du beskriver kommer hon gå ner i vikt, definitivt.

När du börjar tröäna kan man ev. gå upp lite i vikt iom glykogenet och dess bundna vatten till musklerna. Detta är inte negativt.

Nyckelordet är tålamod.

L-Sami
2008-03-08, 13:06
Menar du L-Sami att min sambo har en daglig förbrukning på endast 350kcal, att det är det hon gör av med bara genom att vara vaken?

Nej. Det har jag inte skrivit. Ni överskattar energiföbrukningen på era aktiviteter.

maaherra
2008-03-08, 13:10
Tyvärr, överensstämmer inte våra idealer med andras alltid. Det måste vi acceptera.

Jo då, skönhet är ju subjektivt. Personligen hade jag laborerat med kläderna, så illa kan det knappast vara att en korsett inte kan råda bot på problemet.

Ska vi gå ontopic så gissar jag också på att det har med glykogenet att göra. Chilla, det har ju bara gått tolv dagar!

wintersnowdrift
2008-03-08, 14:49
Svar på era inlägg:

Hon är 168cm. Anledningen till att hon vill loosa några kilon är att hon har den oturen att hon är väldigt smal (smala ben, smala armar, ansikte etc) men att hon har en fettansamling kring mage/höft/rumpa som hon inte trivs med.

Utan att känna er eller situationen närmare så vågar jag säga, utifrån informationen som presenteras här, att ni är ute på hal is. Att pressa ner sig till 50 kg när man är 168 cm för att se bättre ut i en studentklänning låter i mina öron som att beställa ätstörningar på posten. Oavsett hur välment dina ansträningar är, så vill du inte se din flickvän hamna i den sitsen.

Jag tycker att du istället för att skriva bantingsscheman åt din flickvän ska tala om för henne att du älskar henne och att hon redan är vackrast i världen.

//Kristin

jwzrd
2008-03-08, 14:55
Utan att känna er eller situationen närmare så vågar jag säga, utifrån informationen som presenteras här, att ni är ute på hal is. Att pressa ner sig till 50 kg när man är 168 cm för att se bättre ut i en studentklänning låter i mina öron som att beställa ätstörningar på posten. Oavsett hur välment dina ansträningar är, så vill du inte se din flickvän hamna i den sitsen.

Jag tycker att du istället för att skriva bantingsscheman åt din flickvän ska tala om för henne att du älskar henne och att hon redan är vackrast i världen.

//Kristin

Plusset!

Mental
2008-03-08, 15:34

//Kristin

Jag tycker det är både magstarkt och stöddigt att inte anta att trådskaparen inte redan gör ovan nämda. Men man måste ändå någonstans respektera att flickvännen har en egen villja med. Oavsett hur mycket man älskar henne så kan det nog vara bättre att stötta henne i en viktnedgång på ett sunt sätt om det är vad hon verkligen vill.

bollio
2008-03-08, 15:52
Undervikt och fysisk aktivitet i kombination låter inte så roligt. Det kan bli en jobbig resa: extrem hunger, låga energienerginivåer, låg sexdrift, dåligt humör.

Men det finns ett plus: hon kan sluta med p-sprutor för mensen kanske kommer att utebli. Och hon kommer att se fantastisk ut i klänning! :D

maaherra
2008-03-08, 16:21
Jag tycker det är både magstarkt och stöddigt att inte anta att trådskaparen inte redan gör ovan nämda. Men man måste ändå någonstans respektera att flickvännen har en egen villja med. Oavsett hur mycket man älskar henne så kan det nog vara bättre att stötta henne i en viktnedgång på ett sunt sätt om det är vad hon verkligen vill.

Tycker du verkligen man ska uppmuntra ett sånt ideal?

Tolkia
2008-03-08, 17:40
Men man måste ändå någonstans respektera att flickvännen har en egen vilja med. Oavsett hur mycket man älskar henne så kan det nog vara bättre att stötta henne i en viktnedgång på ett sunt sätt om det är vad hon verkligen vill.
Skulle du säga samma sak om flickvännen började missbruka narkotika? Hon har en egen vilja och det är stöddigt att inte respektera den? Att stötta sin flickvän i en viktnedgångsönskan som inte är realistisk - hur bra är det på en skala?

Jag håller med wintersnowdrift; 50 kg på 168 cm är lite, och det finns ingen garanti för att en sådan viktnedgång skulle få någon att se snyggare ut i klänning (om man inte tycker att Mary-Kate Olsen är höjden av skönhet). Att satsa på att få kroppen mer vältränad/välsvarvad kommer troligen att göra mer för hur hon ser ut på sin studentbal än att satsa på att svälta sig till en viss vikt. Använd måttbandet flitigt och vågen sparsamt som framgångsmätare.

Sleigh
2008-03-08, 18:15
Förstår inte riktigt problemet med att hon vill gå ner i vikt? Så länge hon har fett runt buk och baken så kan hon väl omöjligt klassas som underviktig? Tycker också att wintersnowdrifts inlägg får det att låta som om det var Johan som inte var nöjd med sin flickväns kropp.

Om fettet just är koncentrerat runt dessa två områden så tror jag också att Sandra kommer bli mer nöjd med sin kropp innan hon sjunkit ner till 50 kg.

Mental
2008-03-08, 20:54
Skulle du säga samma sak om flickvännen började missbruka narkotika? Hon har en egen vilja och det är stöddigt att inte respektera den? Att stötta sin flickvän i en viktnedgångsönskan som inte är realistisk - hur bra är det på en skala?

Jag håller med wintersnowdrift; 50 kg på 168 cm är lite, och det finns ingen garanti för att en sådan viktnedgång skulle få någon att se snyggare ut i klänning (om man inte tycker att Mary-Kate Olsen är höjden av skönhet). Att satsa på att få kroppen mer vältränad/välsvarvad kommer troligen att göra mer för hur hon ser ut på sin studentbal än att satsa på att svälta sig till en viss vikt. Använd måttbandet flitigt och vågen sparsamt som framgångsmätare.

Förstår inte riktigt problemet med att hon vill gå ner i vikt? Så länge hon har fett runt buk och baken så kan hon väl omöjligt klassas som underviktig? Tycker också att wintersnowdrifts inlägg får det att låta som om det var Johan som inte var nöjd med sin flickväns kropp.

Om fettet just är koncentrerat runt dessa två områden så tror jag också att Sandra kommer bli mer nöjd med sin kropp innan hon sjunkit ner till 50 kg.

Klart jag förstår problemet, hon kommer hamna på runt 14 i BMI villket är en grav undervikt. Men jag skulle ändå stötta om det inte gick att avstyra tanken. Vad annat kan man göra? Komma med ultimatum eller bara vägra befatta sig? Det är ett tungt avvägande att göra.

delta_mats
2008-03-08, 21:00
9 kg på en liten flickkropp är ju väldigt mycket. Jämför med en manskropp på 100 kg som är en spott i havet. Varför just 50 kg, är det någon magisk gräns eller vad?

Sleigh
2008-03-08, 21:16
14 i BMI

Snarare runt 18, vilket är gränsen till vad som kallas underviktigt :)

Mental
2008-03-08, 22:31

50kg@168cm = 14.8 BMI

Det var målet.

Sleigh
2008-03-08, 22:34
50kg@168cm = 14.8 BMI

Det var målet.

Du ska ta vikten delat på höjden (i meter) i kvadrat, inte gånger 2 ;)

mini
2008-03-08, 22:46

17.7 enligt några räknare jag testat, och gränsen för undervikt är 18,5-19. Således under gränsen.

Mental
2008-03-08, 22:49
Du ska ta vikten delat på höjden (i meter) i kvadrat, inte gånger 2 ;)

Woops, jag som tillochmed kontrollräknade för det lät så förbannat lågt.
Jag måste ha glömt hjärnan i tvålkoppen i morse, så många gånger som jag räknat BMI de senaste 2 terminerna :D

wintersnowdrift
2008-03-08, 23:43

Jag valde en tillspetsad uppmaning för att skapa en reaktion - jag är relativt säker på att trådskaparen redan idag försöker stötta sin flickvän (vilket också skapandet av den här tråden tyder på).

Baserat på egen erfarenhet och betraktelser (hur lite det än må vara värt i andras ögon) så anser jag dock inte att man ska stötta och/eller uppmuntra osunda beteenden. När jag hör de siffror och kommentarer som trådskaparen ger gällande sin flickvän ringer varningsklockorna i mitt huvud. Det kan naturligtvis vara en obefogad oro, men jag ville ändå göra pojkvännen uppmärksam på att han i all sin kärlek till henne kanske stjälper mer än hjälper. För tro mig; att hjälpa en person med en (anorektisk) ätstörning med en "sund" viktnedgång (att banta ner sig till BMI under 18 kan f.ö. per medicinsk definition inte vara sunt) är aldrig det bästa alternativet.

Problemet är att en person med en ätstörning ALDRIG kommer att bli nöjd. Fettet sitter inte kring "buk och bak" utan i vederbörandes huvud. En sådan person har en skev självbild och det är inte fysiken utan den mentala biten det är fel på.

(Jag vill återigen poängtera att jag inte på något sätt tar för givet att Sandra skulle ha en ätstörning.)

Klart jag förstår problemet, hon kommer hamna på runt 14 i BMI villket är en grav undervikt. Men jag skulle ändå stötta om det inte gick att avstyra tanken. Vad annat kan man göra? Komma med ultimatum eller bara vägra befatta sig? Det är ett tungt avvägande att göra.

Så om din flickvän ville banta fast hon vägde 25 kg och var nära döden - skulle du stötta henne då "för att det var hennes egen vilja och tanken inte gick att avstyra"? Det är jättetungt och jättesvårt för alla inblandade och det krävs ett hårt jobb - av omgivningen men framför allt av den drabbade - men tankar GÅR att avstyra.

//Kristin

Lellan
2008-03-09, 00:14
Lyssna på vettiga Wintersnowdrift. Klok kvinna!

Sleigh
2008-03-09, 00:51
Jag förstår din oro wintersnowdrift men jag har lite svårt att relatera denna viktnedgång med en narkotika missbrukare eller en kvinna på 25 kg som var nära döden.

Det hade varit lättare att kommentera om Sandra kanske ville lägga upp bilder på sig?

Guddi
2008-03-09, 08:07
Få se om jag förstår detta rätt nu. Hon vägde 59kg när hon började med dieten för 3 veckor sen. Vågen visar just nu på 57-57,5kg och hon är inte nöjd med sin viktnedgång? Se på det med lite perspektiv, en viktnedgång går, som jag skrev innan, inte linjärt. Man kan stå still ett par veckor för att sen få en snabb nedgång de efterföljande veckorna. 1,5-2kg på 3 veckor trots att man börjat träna och antagligen lagrar lite extra glykogen är ett bra resultat.

Jag håller med de flesta om att 50kg låter aldeles för lite för en tjej på 168cm. Hoppas hon/ni stannar innan ni kommer ner på dem vikterna. Jag kan dock förstå att hon vill gå ner något kilo om hon ligger på 59 även om jag personligen stött på väldigt få tjejer med dem måtten som jag ansett se mulliga ut så är ju dagens standard som den är.

L-Sami gör en bra poäng när han påpekar att era uträkningar verkar brista en del och man får oftast räkna i underkant när man håller på att gå ner i vikt då kroppen blir mer effektiv och man gör av med mindre kalorier på samma jobb. Lägger man dessutom till att man kan få en sänkning av den vardagliga aktiviteten så kan ens kalori ut påverkas en hel del. Det underskott hon ligger på nu är dock fullt tillräckligt och det kommer att ske en viktnedgång om allt det du skriver stämmer.

Hermanssson
2008-03-09, 09:03
Allvarligt, jag skulle inte kunna få ätstörningar, jag fungerar inte så, jag älskar mat och skulle aldrig komma på tanken. Men jag är byggd så att jag ha liten tunn benstomme och trots att jag kanske väger normalt och väger som många andra i min längd, så ser jag ändå en aning "tjockare" ut och det vill jag ha bort. Jag vill inte se ut som ett skelett, jag vill bara vara trimmad och slank. Ofta kan jag få kommentaren "va, väger du så lite?" av tjejer som är lika långa som mig, men som ser smalare ut och de väger ca 62kg.

Vi/jag bad om råd/tips och funderingar kring varför jag inte går ner i vikt, inte en utredning om jag har ätstörningar eller inte. Tack för omtanken, men jag mår bra.

Kan lägga upp bilder på min kropp när jag vägde 59 kg, kommer inom en snar framtid.

/ Sandra

Guddi
2008-03-09, 09:27
Det är ju knappast så att din benstomme gör att du behöver väga 50kg medan en annan tjej kan väga 62kg och se likadan ut. Dina vänner ser smalare ut trots att de väger mer än dig pga av att de har mer muskler och antagligen en mer fördelaktig fettfördelning pga träning.

Frågan är inte hurvida du ser bra eller dålig ut i spegeln utan det hela gäller ditt mål på 50kg och din hälsa. 50kg är inget bra mål när man är 168cm lång! Om du vill bli smalare så sätt det som ett mål istället. Ta ett måttband och mät midjan på din vän som väger 62kg, sätt sen målet att få en lika smal midja och försök sen nå målet med hjälp av en bra kosthållning och träning. Att gå ner några kilo kan du göra utan problem, men 50 är lågt...

Hermanssson
2008-03-09, 09:40
Jag mäter med måttband, vad får er att tro att jag bara kollar på vågen. Och dessutom finns det ingenstans som jag eller Johan har skrivit att det finns ett "desperat" behov att att jag ska gå ner till 50kg. Det är min minimungräns, det jag satsar på för att JAG tror att min kropp skulle klara det och ändå se bra ut. Jag har vägt 54kg, för ungefär ett år sedan och jag var forfarande inte sjukligt smal utan hade lätt kunnat gå ner 4kg till utan att det hade sett sjukt ut.

Nu till vår fråga om varför jag står still i vikt, är det bara att kämpa på och fortsätta som vanligt så kommer viktnedgången? Eller har ni några andra tips eller råd angående hur jag kan gå ner lite till i vikt?

/ Sandra

Hermanssson
2008-03-09, 10:26

Jag tycker det är du om någon som är ute på grymt hal is. Du ska veta hur nöjd jag är med hennes kropp som det är idag. Men det är inte alltid tillräckligt vad jag tycker och tänker, hon har ju fortfarande en egen självkänsla. Känner hon inte att hon kan köpa de kläder hon vill, eller att hon kan ta på sig en bikini utan att må dåligt så tänker jag stötta att gå ned lite i vikt - om det kan få henne att må bra!

Jag förstår inte hur ni kan fokusera på det kilomål hon satt och enbart hacka ned på det, istället för att försöka hjälpa henne med det hon vill. Det är ju inte direkt som hon tänker "Jaha, så jag ska vara nöjd. Skönt! Då är jag det :D". Snarare att hon blir besviken att man inte kan få seriösa tips och råd. Det som fokus ligger på i den här tråden är varför hon inte går ner i vikt trots att hon har ett konstant underskott.

L-Sami, okej att våra uppskattningar kring hur mycket hon bränt under diverse aktiviteter har varit lite högre än realistiskt, men det är fortfarande inte det som gör att hon hamnar på ett kaloriminus i vår ekvation. Om vi börjar med att följa "regeln" för hur mycket hon förbrukar:

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Sandra: 655.1 + (9.563 x 57.5) + (1.850 x 168) - (4.676 x 19)

Det ger en grundlig förbrukning på 1426kcal. Sedan tar King Grub upp en
stress- och aktivitetsfaktor på 1.2-2.0 beroende på hur aktiv hennes dag varit.

Låt oss då ta den dagen som hon själv tog med som exempel:

Förbränning
Promenad 1 timme
Kondition (crosstrainer i bra tempo) 30 min
Gympass enligt Nautilus schema med uppvärmning på rodd i 8min.

Och den dagen åt hon detta:

Frukost: Naturdietshake (100kcal)
Lunch: Sallad, lax och lite dillsås (300 kcal)
Middag: Äggmacka (wasa sport plus) och jordgubbssmoothie (220 kcal)
Övrigt: Yoghurt med dinkelmüsli (100 kcal) 2 st bitar mörkchoklad (114 kcal)
Totalt: 834 kcal

Vad skulle ni säga att hennes stress- och aktivitetsfaktor hamnar på här?
Jag skulle nog säga 1.6 MINST?! Om vi säger att det var 1.6 så
hamnar hennes förbrukning där på 2329kcal.

Hon åt liksom 834kcal? Såhär kan hennes dagar se ut ibland. Oftast får hon i sig mer än så en så aktiv dag, men fortfarande vill jag bara visa att HON HAMNAR INTE I KALORIBALANS.

Så nu tycker jag att diskussionen härifrån och framåt fokuserar på att hjälpa henne att gå ned i vikt på bästa sätt, oavsett hur lämpligt ni tycker att det är. Ni får gärna bita er i kinden i misstycke om ni vill, men då behöver ni inte posta heller, för att bränna bort fettet runt magen är det hon vill, och så vitt jag vet är viktnedgång det enda sättet.

/ Johan, en både förstående, respekterande och mycket älskande pojkvän

Pepz
2008-03-09, 10:44
mina reaktioner.
1. hon äter för lite om man ser till kalorimängden. enligt det här så ska hon ligga på ett underskott på över 1000kcal om dagen vilket ska ge en viktnedgång på 1kg i veckan. nått gör ni fel. Låter du henna ta en dag där hon får äta mer? kan vara vettigt ur psykiskt synpunkt och för träningens skull, sen finns det vissa hormon som nedregleras av ett kraftigt neddraget matintag.
2.skippa naturdiets-skiten - innehåller fruktos som kan motverka viktnedgång i viss mån
3.Varför köra extremdiet för att få bort de sista kilona, varför inte träna och lägga på sig lite muskler så får hon bättre proportioner.
4. Stirra er inte blinda på vågen, den är tämligen värdelös i detta fallet IMHO

Hermanssson
2008-03-09, 10:45
Det är intressant att kika omkring på andra poster i forumet under samma gren. En tjej med ungefär samma stats som Sandra är missnöjd över att hon har lite hud på magen kvar. Hon är smalare kring magen är vad Sandra är, trots det hjälper ni henne med hur hon skall få bort det sista. Genom viktnedgång.

Tråden i fråga: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108184

Därför tänker vi posta en bild, och hoppas att ni kan fokusera på de tips och råd vi vill ha, istället för att fastna på att hon inte borde gå ned, och eventuella ätstörningsmisstankar.

http://www.hermanssson.se/bilder/sandrakolozzeumbild.jpg

Vikt på bilden: 59.5kg

Yankeee
2008-03-09, 11:04
Jag tror, att tjejer som försöker gå ner i vikt ala Sandra aldrig kommer att lyckas. Det finns inte en muskel på den kroppen och den kroppen nog aldrig att bli så fast och fin som hon vill ha den. Jag tror inte att en viktnedgång kommer att lösa någonting öht då det inte finns något under fettet. Det går inte att se "trimmad och slank" ut utan muskler. Vad som krävs är alltså; träning, sund och vettigt kost samt långsiktighet. Inte det ni vill höra, men så ligger det till.

Pepz
2008-03-09, 11:10
Håller med Yankee.. smal kommer att vara = benig i detta fallet.

Men för all del.
Jag tror att hon ska ligga kvar på sitt intag och se vad som händer.
Ät gärna en vanlig frukost istället dvs ett glas mjölk och grovt bröd.
Tips på kostillskott som kan öka fettförbrännigen något:
Koffein
Grönt the extrakt.

delta_mats
2008-03-09, 11:14
+1 på Yankeee

Hermanssson
2008-03-09, 11:16
Var det en bedöming av min tydligen "omöjliga" kropp vi bad om??? Men bra, då vet jag att jag aldrig någonsin kommer kunna bli fast och fin, så då är det väl bara att ge upp, right?

En viktnedgång får i alla fall min "muskellösa" kropp att vara utan fett och det är ju mycket bättre och snyggare än att ha kvar det som är där idag.

Men bra, Yankeee, då vet jag att jag ALDRIG kommer lyckas och att man ska vara så positiv man kan. Tack för den *hrm* konstruktiva kritiken.

/ Sandra

Klein
2008-03-09, 11:20
Att döma av bilderna så är det framför allt tung styrketräning som gäller och några HIIT pass i veckan i uppförsbacke skulle nog också vara på sin plats för att få fason på figuren. Jag tror att ett par månaders träning enligt ovan under kaloribalans skulle ge goda resultat. Det går alltid snabbt i början om man är otränad och det borde ge motivation att fortsätta och göra det till en vana.

delta_mats
2008-03-09, 11:23
Var det en bedöming av min tydligen "omöjliga" kropp vi bad om??? Men bra, då vet jag att jag aldrig någonsin kommer kunna bli fast och fin, så då är det väl bara att ge upp, right?

En viktnedgång får i alla fall min "muskellösa" kropp att vara utan fett och det är ju mycket bättre och snyggare än att ha kvar det som är där idag.

Men bra, Yankeee, då vet jag att jag ALDRIG kommer lyckas och att man ska vara så positiv man kan. Tack för den *hrm* konstruktiva kritiken.

/ Sandra

Om du läser hans två sista rader. "Vad som krävs är alltså; träning, sund och vettigt kost samt långsiktighet. Inte det ni vill höra, men så ligger det till."

Pepz
2008-03-09, 11:24
Jag skulle höja intaget till strax under energibalans.
Sen skulle jag lägga ner mer energi på träningen, dvs höja intensiteten så gott det går. framför allt ta i så mycket det går både på gymmet och på spinning och dylikt. Detta borde räcka för en långsam viktnedgång.

Och low carb diet kan funka bra på tjejer.

maaherra
2008-03-09, 11:41
Snarare att hon blir besviken att man inte kan få seriösa tips och råd.

Seriösa tips och råd är precis vad hon får.

Hon ville bli vackrare till balen, hon fick massvis med tips. En del involverade att hon inte skulle gå ner i vikt. Jag själv tycker det räcker med en korsett och tajta hotpants samt att sy om klänningen fördelaktigt.

Och Sandra, vad Yankee menade var nog mer ditt "Hjälp jag måste banta bort 9kg på 13 veckor"-tänk. Man blir inte fast och fin på 13 veckor. Tränar du hårt och har en bra kosthållning blir du fast och fin på 104 veckor. Långsiktighet.

bollio
2008-03-09, 11:45
Du inser väl att med din uträkning på 834 kcal att det bara ger en "fett"-viktnedgång på 186 g på en dag, förutsatt att kroppen inte har bränt från glykogenlagren också. Det är inget man ser på en våg. Väga sig ska man göra 1 gång i veckan, samma dag samma tid. Ingen vits alls att kolla varje dag.

Går hon inte ned i vikt på vågen vecka efter vecka så är det för att hon befinner sig i energibalans. Ska det vara så svårt att förstå? Ni har räknat fel / varit för otåliga. Skapa ett energiunderskott.

Som andra har sagt så är det bästa sättet för att få en fin kropp att bygga muskler samtidigt. Fysisk aktivitet bygger inte bara muskler, det påverkar fettfördelningen på kroppen också. Ett underskott som ger henne kring 0.5 kg i viktförlust per vecka låter därmed rimligt. Till 50 kg tror jag inte hon kommer lyckas ta sig ned till men kanske 52-54.

bollio
2008-03-09, 11:50
Att döma av bilderna så är det framför allt tung styrketräning som gäller och några HIIT pass i veckan i uppförsbacke skulle nog också vara på sin plats för att få fason på figuren. Jag tror att ett par månaders träning enligt ovan under kaloribalans skulle ge goda resultat. Det går alltid snabbt i början om man är otränad och det borde ge motivation att fortsätta och göra det till en vana.

+1

Yankeee
2008-03-09, 12:03

/ Sandra

Herregud människa. Läs vad som står, inte vad du tror att det står.

Mental
2008-03-09, 12:14
För det första så är det inget fel på den där kvinnokroppen, den ser ju normal ut? Att plocka ~9kg från den kommer inte se snyggt ut, eller vara speciellt vettigt enligt mig. Och jag förstår inte varför du tar så illa upp, folk är vänliga men uppriktiga i sina bedömningar, inte ett enda elakt påhopp, och det är fan bra för att vara internet. Ta åt dig av tipsen, ät bra, träna hårt. Så kommer du att må bra.

Sleigh
2008-03-09, 12:18
Följ tipsen om träning och kost i tråden så kommer du säkerligen bli lite slankare till studenten :thumbup:

Du kan tänka med på hållningen, stå lite mer rakryggad och axlarna mer bakåt så ser magen lite plattare ut.

L-Sami
2008-03-09, 13:42
Väga sig ska man göra 1 gång i veckan, samma dag samma tid. Ingen vits alls att kolla varje dag.

Håller inte alls med dig där. Vi säger vecka 1 på en måndag väger X 70kg och en söndag kväll saltar X maten lite mer än vanligt, natrium som finns i saltet bidrar till att vätskan binds i kroppen. Då vecka 2 på måndag väger X fortfarande 70kg, varför då? Trots att personen har tappat fett, kan den ligga på samma vikt fortfarande pga natrium intaget och då blir inte vikten rätt och det är inte rättvist mot personen. Bättre att väga sig varje dag och sen räkna ut genomsnitts vikten från den gångna veckan en gång i veckan.

Till trådskaparen, hur ser saltintaget ut för Sandra? Brukar hon salta maten extra?

Hermanssson
2008-03-09, 15:06
L-Sami - hon saltar väldigt sällan extra, och vi saltar inte vår mat när vi lagar den speciellt mycket.

Kan det vara något med glykogen-nivåer eller/och vätskenivåer som spökar för oss vad gäller vikten i kilo? Hur vet man bäst det egentligen? Kan inte så mycket om det.

Om vi sammanfattar den här tråden litegrann:

Vi vill börja med att tacka alla som försökt svara på våra frågor och spekulerat i varför det inte går som vi vill. Vi själva har väl inte kommit så mycket underfund med varför hon inte går ner enligt matematiken. Även om vi har räknat lite fel så har hon fortfarande haft så pass nyttiga dagar att de Måste ha gett ett kraftigt minus. Om hon nu inte har en sjukdom eller något annat konstigt.

Kan tillägga att varje gång jag vill bränna, och vi börjar räkna på mig så sker en relativt perfekt viktnedgång enligt våra beräkningar. Det måste ju ändå tyda på att det vi gör inte är helt åt pipsvängen fel.

Sedan måste man inse att allas kroppsideal är inte desamma. Vissa kanske tycker att en väldigt sportig och musklig kropp är snyggt, vissa tycker att en slank och muskelfri kropp är snyggt, andra tycker om när det finns lite att ta i, allmänt. Det var ju tyvärr inte det tråden handlade om, men ändå kom det massor av "gör inte si gör inte så" för att ni tycker att det är olämpligt mot era ideal och normer, istället för att hjälpa henne åstadkomma det hon vill.
Hon är väl medveten om att ett perspektiv över 1-2år med perfekt träningsupplägg är det bästa för att forma en bra kropp, men i detta fall vill hon mest loosa magen till studenten och sommaren, för att i höst börja träna med långsiktig målsättning.

Jag kommer fortsätta stötta Sandra i hennes träning och allt vad det innebär, och hoppas att hon blir nöjd med sitt yttre. Kanske hör vi av oss framåt juni/juli eller när vi känner att ett bra resultat uppnåtts, som en utvärdering av allt som sagts här.

Vill återigen tacka för att ni tagit er tid, och hoppas att ni där ute lyckas bra med era mål!

/ Johan

Haeffner
2008-03-09, 15:21
Håller inte alls med dig där. Vi säger vecka 1 på en måndag väger X 70kg och en söndag kväll saltar X maten lite mer än vanligt, natrium som finns i saltet bidrar till att vätskan binds i kroppen. Då vecka 2 på måndag väger X fortfarande 70kg, varför då? Trots att personen har tappat fett, kan den ligga på samma vikt fortfarande pga natrium intaget och då blir inte vikten rätt och det är inte rättvist mot personen. Bättre att väga sig varje dag och sen räkna ut genomsnitts vikten från den gångna veckan en gång i veckan.

Till trådskaparen, hur ser saltintaget ut för Sandra? Brukar hon salta maten extra?

Stort natriumintag får väl även mycket vätska att samlas utanför muskeln och bidra till en pluffsigare look.

Använd ett salt med tillsatt Kalium då detta istället binder vätsaka till musklerna och kanske balanserar upp det hela något utseende mässigt om än inte viktmässigt.

Väga sig varje dag tycker jag också är en bra ide, samt använda måttband flitigt.

melle
2008-03-09, 16:33
Hejsan Sandra!
Jag känner igen mig väldigt mycket i dig, har också haft en hel del fett runt de regionerna som du har och det är verkligen inte roligt!
Ett tag ville jag göra som dig, bara gå NER och bli av med det där men jag insåg ganska snart att det inte gick särskilt bra..
Jag började styrketräna hårdare och dansade även väldigt mycket, samtidigt som jag åt bra mat och jag låg väl på +/- 0 då.
Efter ett tag så märkte jag att fettet runt midjan sakta blev mindre och mina armar och ben blev större så att kroppen såg mer proportiornelig ut. Jag gick upp i vikt men det var antagligen för att jag fick mer muskler, men samtidigt försvann en del fett och jag började känna mig bekvämare med min kropp.

Alltså är mitt råd till dig att låta detta ta sin TID, trots att jag förstår om du vill se slankare ut till studenten. Det är inte särskilt viktigt att se assnygg ut på fotona på balen, det viktigaste är att du har kul där! Du har ju hela livet på dig att se slank ut sen =)
Du kommer bli nöjd med din kropp snart om du bara fortsätter träna och äta hälsosamt och samtidigt har roligt på vägen.. Jag var också väldigt otålig i början men det är ju så kul att se när allt sakta går framåt.. Att stressa är ingen bra idé, jag har själv testat som sagt..

Mvh: Sandra

jenni
2008-03-09, 16:52
kan det inte vara så att kroppen har ställt in sig på sparlåga?
eftersom hon har strypt energiintaget så spar kroppen den lilla näringen den får ist för att förbränna

L-Sami
2008-03-09, 17:03
eftersom hon har strypt energiintaget så spar kroppen den lilla näringen den får ist för att förbränna

Nej.

Den teorin är inte hållbar. Om den skulle stämma så skulle det vara omöjligt att svälta sig till döds.

Koloftw
2008-03-09, 17:08

Självklart har den det. Men inte tillräckligt för att ta bort viktnedgången.

Att lägga ut "refeeds" ibland är bra för ämnesomsättningen. Eller iofs. är ätardagar nog det bästa för ämnesomsättningen, problemet är bara att man lagrar så mycket mer än vad ämnesomsättningen ökas med.

jwzrd
2008-03-09, 17:13
Men vaffan så komplicerat alla 16-åringar gör det då. Nej, saltbalansen är inte problemet, nej någon sparlåga är inte problemet, nej det behövs inga ätardagar, nej inget annat mumbojumbo heller. Du är inte unik i det här hänseendet, det finns inga problem här heller. Det vore praktiskt om kolozzeums värsta ätstörningstågkrasher kunde hålla sig ur tråden eftersom ni bara kommer att göra ert eget sällskap större.

Fortsätt bara äta bra och balanserad kost, öka på träningsmängden. Ju mer muskelmassa du lägger på din kropp, desto lättare blir det att hålla energiförbrukningen hög så var verkligen inte rädd att ta i hårt på gymmet.

Att förändra sin kropp är ett långsiktigt projekt.

Bamse79
2008-03-10, 09:18
Nej. Det har jag inte skrivit. Ni överskattar energiföbrukningen på era aktiviteter.

Hon äter ju fortfarande bara 800-1400kcal. Det borde man gå ner i vikt på även fast hon inte rör på sig.

Ellis Wyatt
2008-03-10, 09:27
När jag gick ned i vikt stod jag i princip stilla på på ~1700 kcal per dag med max en eller två dagar i veckan där jag åt uppemot 2500 kcal. Och jag är en 195 cm lång kille... Kan nämnas att jag under perioden där jag åt så lite mådde piss, såväl fysiskt som psykiskt.

För att få bort det sista fettet var jag helt enkelt tvungen att öka kaloriintaget ganska drastiskt. De sista veckorna av min "deff" åt jag 2700 kcal dagligen, med en förbrukning genom cardio på ungefär 300-500 kcal. Jag gick ned i vikt avsevärt mycket snabbare med detta upplägg än den svältdiet jag följt tidigare.

zowie
2008-03-10, 10:06
Hon äter ju fortfarande bara 800-1400kcal. Det borde man gå ner i vikt på även fast hon inte rör på sig.

jo, precis!

hej Sandra!
jäg befinner mig i samma läge som du. har kaloriunderskott med 1000-800 kal om dagen från maten och förbrukar lite med träning. inte så mycket som du, men iaf. har kört det sen ca. 5 veckor och har inte gått ned en enda gram.

men kanske man måste har tålamod, kanske p-piller spökar, nån hormon eller liknande. kan inte råder dig mycket, vet inte själv vad jag ska tro förutom att energibalansen är en naturlag som ingen kan ändra på.

jag hoppas att du blir inte omotiverad av utebliven viktnedgång, jag tycker du är väldigt duktigt! så kör på, och din sambo stöttar dig oxå jättebra!!

ge inte upp!!
lycka till!

Haeffner
2008-03-10, 10:14
jo, precis!

hej Sandra!
jäg befinner mig i samma läge som du. har kaloriunderskott med 1000-800 kal om dagen från maten och förbrukar lite med träning. inte så mycket som du, men iaf. har kört det sen ca. 5 veckor och har inte gått ned en enda gram.

men kanske man måste har tålamod, kanske p-piller spökar, nån hormon eller liknande. kan inte råder dig mycket, vet inte själv vad jag ska tro förutom att energibalansen är en naturlag som ingen kan ändra på.

jag hoppas att du blir inte omotiverad av utebliven viktnedgång, jag tycker du är väldigt duktigt! så kör på, och din sambo stöttar dig oxå jättebra!!

ge inte upp!!
lycka till!

Kan inte hända att du lagt på dig lite muskler, glykogen och vätska under tiden då?

zowie
2008-03-10, 14:07
hej!
tack!
enligt min våg inte. den var svindur, men det betyder väl inte att man ska tro på de. men måtten har inte förändrats heller.
vätska kan det vara, men jag försöker undvika mycket kolhydrater och saltar lite (& äter ingen färdigmat).

har redan en annan tråd om det.
idag har jag tränat 2 gånger, kanske det tar lite fart på vikten nu.

Knabb
2008-03-10, 14:57
Att lägga ut "refeeds" ibland är bra för ämnesomsättningen. Eller iofs. är ätardagar nog det bästa för ämnesomsättningen, problemet är bara att man lagrar så mycket mer än vad ämnesomsättningen ökas med.
Rätt utfört bör du kunna fortsätta bränna fett när du exempelvis gör kolhydratsladdning. Styrketräning färbättrar insulinkäsligheten i musklerna och är att fördedra då :)

Vin
2008-03-10, 17:10
hehe känner igen detta, körde samma i 1.5 månads tid innan jag la ner. gymmade varje dag 1h, sprang även på gymmet, körde 10 reps övningar. promenerade även över 1timme per dag, åt bra mat, nyttigt och var GARANTERAT på kcal underskott. Detta resulterade -+0kg både runt midjan och på vågen, ska göra ett nytt och längre försök snart igen :)
lycka till!

knazcandy
2008-03-13, 15:05
Jag tror att man får testa sig fram lite vad som passar Sandra bäst i detta läge. Alla svarar olika på olika dieter. Självklart är det kcal- så minskar man och tvärtom så går man upp.
MEN hade samma dilemma förra året, körde enligt Viktklubben på 1300 kcal per dag med mycket träning. MEN det hände inte mycket och jag pendlade väldigt upp och ner hela tiden och var överkänsling mot vissa livsmedel som gjorde att jag ruusa upp vikt om jag åt detta.

Så jag sökte hjälp hos en PT och han höjde mig till 2200 kcal/dag (hög proteindiet) , i princip samma träningsmängd och helt plötsligt började jag rasa i vikt och träningen gick kanon. Kan ju vara så att jag gick på sparlåga vad det gäller förbränningen men också för att det låga kcalintaget gjorde kroppen var trött å sliten och jag helt enkelt inte orka ge så mycket på träningen.
Gick ner runt 9 kg (öka i muskelvikt, minska i fett%) och då låg jag ändå i slutskedet av dieten på 1800 kcal/dag (då var det tufft). För MIG var detta helt rätt väg att gå för att minska i vikt.

Ska också tillägga att det tog 5 månader att minska allt detta, det är alltså inget som görs på en månad.

Ronja
2008-03-13, 16:10
Snälla männska inte ska du väl gå ner till 50 kg? det är ju sjukligt lite(jag vet, ligger där själv en försöker gå upp mer!)Är 168 ja me och äter runt 2200-2500kcal per dag och enda direkta träning jag gör är styrka varannan dag.

Sköt om din tjej! Hon måste ju se kanon ut i den vikt hon har nu ju! :)

Sparven från Minsk
2008-03-13, 17:11
hm...ni har verkligen varit seriösa i detta och tänkt på det mesta ;)
Men som de flesta andra säger ligger nog sandra antagligen fortfarande i energibalans, eller så kommer vikten ge med sig med tiden.
Låt det ta lite tid, eller sänkt kaloriintaget lite varje vecka och se vad som händer.
Med bra mat, motion och gymmet så kan ni inte misslyckas!

Fortsätt gärna att skriva i denna tråd och ge oss uppdateringar på hur det går för henne. Vore intressant och se hur det slutar :)

Lycka till!

/Sparven

Ronja
2008-03-13, 19:55
Är det bara jag som tycker att 50kg är för lite till en 168cm lång tjej?

myling
2008-03-13, 20:45
Är det bara jag som tycker att 50kg är för lite till en 168cm lång tjej?

Har du läst tråden? :smash: Det har tagits upp, behandlats och lämnats därhän...

Ronja
2008-03-14, 07:38
Har du läst tråden? :smash: Det har tagits upp, behandlats och lämnats därhän...
:em: förlåt får läsa igenom en gång till då ja måste missat det.....

Ronja
2008-03-14, 07:53
Går det inte att ta bort inlägg? jaja läs inte mina! :)

Jesüs
2008-03-14, 10:07
Varnar för att det kan tyckas ligga utanför ämnet

Kan pojkvänner överhuvudtaget hjälpa sina flickvänner till viktnedgång utan att man tolkar och läser in något i denna vilja? Det finns pojkvänner som manipulerar. Det finns pojkvänner som inte gör det. Det finns pojkvänner som stöder en flickvän även när hon gör fel. Det finns pojkvänner som inser att hon gör fel och försöker få henne på andra tankar. Som utomstående är det väldigt svårt att i det här falletveta. Om det skulle ha varit Sandra som postat det första inlägget om Johan som ville gå ner, eftersom han var lite tjock om magen, tror jag att det varit lite annat ljud i lådan. Flickor är inte hjälplösa bara för att de är flickvänner! Å andra sidan är det ofta så att just eftersom någon tror sig behöva hjälp - eller tror sig behöva hjälpa till - så finns det något problem där i alla fall.

Tolkia och Wintersnowdrift en poäng: det är oerhört viktigt att inte vara pådrivande, eftersom det inte är att stötta - det bara liknar. Jag ska försöka låta bli att psykologisera: Sandra, du klarar säkert av att rätta till problemen själv. Här på forumet kan man få all information som behövs. Lyssna t.ex. på Guddi - ät bra, träna mer, stressa inte. Johans jobb är väl knappast att leda dig rätt, utan att - om det nånsin krävs - hindra dig från att gå fel.

I övrigt är ju ett misslyckande bara ett sånt i förhållande till ett visst mål. Ditt mål är kanske inte det rätta. Var glad och nöjd över den förändring du redan gjort, och ta tipsen om långsiktighet på allvar. Träna för att du tycker om det - om du tycker om det.

Kämpa på Sandra!

afireinside
2008-03-15, 13:49
kanske nått i kosten som hämmar fettförbränningen?
kroppen kanske tror att det e någon svält på gång och spar på fettet?
jag tycker allafall ditt upplägg ser mycket bra ut, och jag tror att kroppen behöver tid att anpassa sej så förtsätt bara att köra på som du gjort.

Hermanssson
2008-08-02, 13:26
"Jag tror, att tjejer som försöker gå ner i vikt ala Sandra aldrig kommer att lyckas"

Januari - Juli
Minus 4,5kg :) Tack för stödet, nu går vi in i fas 2.

http://www.hermanssson.se/bilder/forandring.jpg

themanwhosoldtheworl
2008-08-02, 13:51
"Jag tror, att tjejer som försöker gå ner i vikt ala Sandra aldrig kommer att lyckas"

Januari - Juli

http://www.hermanssson.se/bilder/forandring.jpg

Bra jobbat!!!!!!!!:)

martikainen
2008-08-02, 14:11
Snyggt! Tänk vad 4,5kg kan göra för formen på en tjej =) Keep fighting!

A.Steinbach
2008-08-02, 14:18

Januari - Juli

Bra resultat även om det verkar tagit ett tag. Dock så tycker jag inte vikten ska ner mer utan nu är det dags att börja träna styrketräning ordentligt.

Hermanssson
2008-08-02, 14:28
Bra resultat även om det verkar tagit ett tag. Dock så tycker jag inte vikten ska ner mer utan nu är det dags att börja träna styrketräning ordentligt.

Hon har inte kört stenhårt hela tiden, utan haft små perioder med "paus". Men har dock varit aktiv mer eller mindre hela tiden. Japp, det är fas 2 det :)

Cilia
2008-08-02, 16:35

Januari - Juli
Grattis till nedgången.

Jag tror dock inte Yankeee menade att hon aldrig kan gå ner i vikt men att genom att bara gå ner i vikt kommer hon inte få den idealkropp hon eftersträvade.

Jag tycker hon har en fin kropp både innan och efter nu med en något mindre mage. Hon skulle dock tjäna mycket på att bara ha en bättre hållning. Där skulle ytterligare ca 2 kg försvinna (visuellt).

Sen tycker jag att hon ska börja träna. Jag tror även du vet att att det inte behöver innebära en BB-kropp.

Yankeee
2008-08-02, 16:37
Jag tror dock inte Yankeee menade att hon aldrig kan gå ner i vikt men att genom att bara gå ner i vikt kommer hon inte få den idealkropp hon eftersträvade.

Precis, nu orkar jag inte läsa igenom tråden, men hur som är det rätt stor skillnad på att gå ner i vikt och på att "lyckas" i det här fallet.

Hermanssson
2008-08-02, 16:45
Vad pratar ni om?

Hon har inte eftersträvat någon direkt "idealkropp", bara att gå ner och bli av med fett. Hållning är väl en av de sakerna som verkligen har blivit bättre? I alla fall så är det mycket bättre irl. Och träna är exakt det hon har gjort, ett tag upp till sex dagar i veckan men minst två dagar, hård träning.

Yankee, vad menar du med "men hur som är det rätt stor skillnad på att gå ner i vikt och på att "lyckas" i det här fallet"? Vad är det hon har gjort om inte lyckats?

Yankeee
2008-08-02, 17:04
Vad pratar ni om?

Hon har inte eftersträvat någon direkt "idealkropp", bara att gå ner och bli av med fett. Hållning är väl en av de sakerna som verkligen har blivit bättre? I alla fall så är det mycket bättre irl. Och träna är exakt det hon har gjort, ett tag upp till sex dagar i veckan men minst två dagar, hård träning.

Yankee, vad menar du med "men hur som är det rätt stor skillnad på att gå ner i vikt och på att "lyckas" i det här fallet"? Vad är det hon har gjort om inte lyckats?

Jag vill inte gå in på detaljer alltför mycket då det endast kommer att tolkas som personangrepp och det känns ganska meningslöst då ni antagligen inte kommer att förstå ändå.
Det jag har att säga är redan nedskrivet och är som följer.

Jag tror, att tjejer som försöker gå ner i vikt ala Sandra aldrig kommer att lyckas. Det finns inte en muskel på den kroppen och den kroppen nog aldrig att bli så fast och fin som hon vill ha den. Jag tror inte att en viktnedgång kommer att lösa någonting öht då det inte finns något under fettet. Det går inte att se "trimmad och slank" ut utan muskler. Vad som krävs är alltså; träning, sund och vettigt kost samt långsiktighet. Inte det ni vill höra, men så ligger det till.

Neco
2008-08-02, 17:16
Jag tror att det många är inne på, och som bör förväntas på ett sånt här forum som främst handlar om att bli starkare, är att bara bli smal inte överensstämmer med vad de (och jag) tycker idealet är.
Och med den tid som är lagd på träning skulle styrketräning skapat intrycket av att vara smalare och fastare utan att man faktiskt behöver gå ner i vikt och ligga på onödigt låga kalorinivåer. Det är vad jag läser in i vad Yankee menar med att "lyckas".

Hållningen har helt klart förbättras och nu tycker jag hon får skapa en egen journal och börja lyfta lite också :)

Hermanssson
2008-08-02, 17:28
Men det har ju mest att göra med att du tycker att det snyggaste är att det finns en hel del välutvecklade muskler under, och att det i Sandras fall inte finns år av styrketräning under fettlagret. Grejen är dock att hon har inte samma ideal som alla byggare på kolo, utan hon vill bli slank och fin utan att behöva känna sig plufsig - och DET kan man uppnå endast genom viktnedgång. Sedan kan man förstås se fin ut om man har utvecklat muskler i rygg/axlar/bröst etc också, det blickar vi fram emot.

Jag förstår vad du menar Neco, och det märks ännu starkare än vad jag trott att det skulle. Det finns ingen förståelse för andras mål och viljor, det verkar som att man endast är välkommen om man vill bygga massa (och sedan deffa fram det man byggt), inte att bara få bättre kondis och bli lättare. Tack för ditt svar, det var konstruktivt och bra.

Journal är på gång, men frågan är om det skulle uppskattas ö.h.t.

Yankeee
2008-08-02, 17:29
Jag tror att det många är inne på, och som bör förväntas på ett sånt här forum som främst handlar om att bli starkare, är att bara bli smal inte överensstämmer med vad de (och jag) tycker idealet är.
Och med den tid som är lagd på träning skulle styrketräning skapat intrycket av att vara smalare och fastare utan att man faktiskt behöver gå ner i vikt och ligga på onödigt låga kalorinivåer. Det är vad jag läser in i vad Yankee menar med att "lyckas".

Det finns inget att läsa in öht. Det som står skrivet är glasklart och menat precis som det är skrivet.

Yankeee
2008-08-02, 17:33
Men det har ju mest att göra med att du tycker att det snyggaste är att det finns en hel del välutvecklade muskler under, och att det i Sandras fall inte finns år av styrketräning under fettlagret. Grejen är dock att hon har inte samma ideal som alla byggare på kolo, utan hon vill bli slank och fin utan att behöva känna sig plufsig - och DET kan man uppnå endast genom viktnedgång. Sedan kan man förstås se fin ut om man har utvecklat muskler i rygg/axlar/bröst etc också, det blickar vi fram emot.

Jag förstår vad du menar Neco, och det märks ännu starkare än vad jag trott att det skulle. Det finns ingen förståelse för andras mål och viljor, det verkar som att man endast är välkommen om man vill bygga massa (och sedan deffa fram det man byggt), inte att bara få bättre kondis och bli lättare. Tack för ditt svar, det var konstruktivt och bra.

Vad jag tycker är inte relevant på något sätt. Det som däremot är relevant är de mål ni satte och resonemangen ni förde tidigare i tråden. Det är era mål och vägen dit som diskuteras, inget annat.

Eddie Vedder
2008-08-02, 17:39
det verkar som att man endast är välkommen om man vill bygga massa (och sedan deffa fram det man byggt), inte att bara få bättre kondis och bli lättare.

Vilket forum pratar du om nu?:confused:

Hermanssson
2008-08-02, 17:47
Vilket forum pratar du om nu?:confused:

Jag får bara känslan av att man inte är välkommen om de planer man har inte går ut på att öka i muskelmassa. Har man inte så mycket muskler, så är det bygga man skall göra, inget annat! Jag kan få känslan av att det är lite trångsynthet utifrån ens egna ideal som talar när man kommenterar. Jag menar, tråden handlar om att hon vill nå sin målvikt och förlora lite underhudsfett, inte att hon behöver styrketräna för att bygga, men ändå är det främst det man får höra att hon borde göra.

Får ursäkta att jag drar fler än de som kommenterat på det sättet över samma kam, det är inte riktigt sant.

Eddie Vedder
2008-08-02, 17:50
Jag får bara känslan av att man inte är välkommen om de planer man har inte går ut på att öka i muskelmassa. Har man inte så mycket muskler, så är det bygga man skall göra, inget annat!

DIn känsla är fel i alla fall. Jag tycker det är enormt stor variation på målsättningar och önskade nivåer på det här forumet. Vilket jag tycker är den största fördelen.

Alla är välkomna och inte märker jag alls av det du säger, d.v.s. att person A med en målsättning inte repsekterar person B med en helt annan. Det räcker ju med att ta en titt på oss moderatorer/admins. Finns en viss skillnad på mig och Tolkia jämfört med Pez och Piranha.:D

Hermanssson
2008-08-02, 17:54
Yankeee, du har bokstavligen talat sagt "Jag tror, att tjejer som försöker gå ner i vikt ala Sandra aldrig kommer att lyckas. Det finns inte en muskel på den kroppen och den kroppen nog aldrig att bli så fast och fin som hon vill ha den. Jag tror inte att en viktnedgång kommer att lösa någonting öht då det inte finns något under fettet. Det går inte att se "trimmad och slank" ut utan muskler."

Det går absolut att se slank ut utan muskler, det finns det otroligt många tjejer som gör. Det har endast att göra med hur var och en tolkar uttrycket slank och trimmad. Vi har gjort en liten jämförelse för skojs skull, för att statuera skillnaden mellan att vara slank och slank.

Den högra bilden är nog den som 92% av alla kolo-medlemmar skulle föredra hos en tjej (utan namn nämnda, så inget påhoppsförsök), men det är inte den typen av kropp som Sandra eftersträvar, inte nu åtminstone. Det är mer något åt det vänstra hållet - en kropp med mindre kroppsfett, som ser slank ut.

http://hermanssson.se/bilder/skillnad.jpg

Hermanssson
2008-08-02, 17:56
DIn känsla är fel i alla fall. Jag tycker det är enormt stor variation på målsättningar och önskade nivåer på det här forumet. Vilket jag tycker är den största fördelen.

Alla är välkomna och inte märker jag alls av det du säger, d.v.s. att person A med en målsättning inte repsekterar person B med en helt annan. Det räcker ju med att ta en titt på oss moderatorer/admins. Finns en viss skillnad på mig och Tolkia jämfört med Pez och Piranha.:D

Jag vet Eddie, absolut, och det ska ni alla ha creds för, MEN i vår tråd känns det som att många av kommentarerna går endast utifrån hur de tycker att en kropp skall tränas. De förkastar hennes ideal, och vill berätta hur det Egentligen skall vara. Det första som togs upp var ju huruvida hennes målvikt är lämplig eller inte - inte det vi bad om.

jwzrd
2008-08-02, 18:00
Jag får bara känslan av att man inte är välkommen om de planer man har inte går ut på att öka i muskelmassa. Har man inte så mycket muskler, så är det bygga man skall göra, inget annat! Jag kan få känslan av att det är lite trångsynthet utifrån ens egna ideal som talar när man kommenterar. Jag menar, tråden handlar om att hon vill nå sin målvikt och förlora lite underhudsfett, inte att hon behöver styrketräna för att bygga, men ändå är det främst det man får höra att hon borde göra.

Får ursäkta att jag drar fler än de som kommenterat på det sättet över samma kam, det är inte riktigt sant.

Trångsynthet är inte alltid andras och förutom det är det ett ganska elakt ord. Fundera ett slag på varför ett par kilo mindre fett är något att sträva efter. Det är ju i sig ett ganska konkret mål; ofta när man har sådana så finns det tankar bakom som är mer abstrakta i sin natur. "Känna mig snyggare", "Kläder som passar lite bättre", "Tycker inte om putmagen" etc. Jag tror att det kan vara nyttigt att söka de tankarna och kanske även presentera dem för sig själv som om man vore en annan person. Presentera dem för din sambo t ex!

Det Yankeee gör här är att gå komma in från andra hållet - om jag förstår det han skriver rätt - och betrakta det ni gör här som en förändringsprocess där just du bestämt att Några Kilo Bort är målet som en missriktad kraftansträngning. Om det är det jag räknade upp tidigare som är det ni eftersträvar så är styrketräning det kanske bästa verktyget.

Problemet här och nu blir då snarare att du behöver jobba med din bild av vad styrketräning är för något. Det verkar som att din bild av det är en person som sväller i alla riktningar och får grova armar och ser manlig ut eller att du tänker på kilona som eventuellt syns på vågen. Grejen är den att ett par kilo bort mer kommer att sitta i sinnet och få dig att känna dig smalare här och nu medans vettig styrketräning kommer att få känslan av/i din kropp att förändras föralltid och alltid vara närvarande. Hållningen känns bättre, kroppen känns lättare, allt annat känns lättare (rent mekaniskt) och kroppen blir fastare. Detta utan att kroppsvikten behöver ändras. Ingenting sväller; kroppen ser inte bulkig eller muskulös ut. Men fettet kommer att försvinna lättare.

jwzrd
2008-08-02, 18:01
Yankeee, du har bokstavligen talat sagt "Jag tror, att tjejer som försöker gå ner i vikt ala Sandra aldrig kommer att lyckas. Det finns inte en muskel på den kroppen och den kroppen nog aldrig att bli så fast och fin som hon vill ha den. Jag tror inte att en viktnedgång kommer att lösa någonting öht då det inte finns något under fettet. Det går inte att se "trimmad och slank" ut utan muskler."

Det går absolut att se slank ut utan muskler, det finns det otroligt många tjejer som gör. Det har endast att göra med hur var och en tolkar uttrycket slank och trimmad. Vi har gjort en liten jämförelse för skojs skull, för att statuera skillnaden mellan att vara slank och slank.

Den högra bilden är nog den som 92% av alla kolo-medlemmar skulle föredra hos en tjej (utan namn nämnda, så inget påhoppsförsök), men det är inte den typen av kropp som Sandra eftersträvar, inte nu åtminstone. Det är mer något åt det vänstra hållet - en kropp med mindre kroppsfett, som ser slank ut.

http://hermanssson.se/bilder/skillnad.jpg

Nu är du bara klantig. bilden till vänster är en Photoshoppad bild för tryck i tidningar. Den kan du inte jämföra med någonting utanför Slitz eller random modemagasin. Den kroppen kan ingen ha, har ingen någonsin haft eller kommer någonsin att få eftersom den är en datorprodukt. Däremot är det så att det närmaste någon kommer den, går genom träning med vikter.

FÖrutom det sitter det ett par plastrattar på den och du kan räkna med att det har gått in en hel del (styrke)träning där ändå. Att tro att man kan banta sig dit enbart hör hemma i tankarna hos en 12-årig flicka som läser Frida.

Hermanssson
2008-08-02, 18:09
Trångsynthet är inte alltid andras och förutom det är det ett ganska elakt ord. Fundera ett slag på varför ett par kilo mindre fett är något att sträva efter. Det är ju i sig ett ganska konkret mål; ofta när man har sådana så finns det tankar bakom som är mer abstrakta i sin natur. "Känna mig snyggare", "Kläder som passar lite bättre", "Tycker inte om putmagen" etc. Jag tror att det kan vara nyttigt att söka de tankarna och kanske även presentera dem för sig själv som om man vore en annan person. Presentera dem för din sambo t ex!

Det Yankeee gör här är att gå komma in från andra hållet - om jag förstår det han skriver rätt - och betrakta det ni gör här som en förändringsprocess där just du bestämt att Några Kilo Bort är målet som en missriktad kraftansträngning. Om det är det jag räknade upp tidigare som är det ni eftersträvar så är styrketräning det kanske bästa verktyget.

Problemet här och nu blir då snarare att du behöver jobba med din bild av vad styrketräning är för något. Det verkar som att din bild av det är en person som sväller i alla riktningar och får grova armar och ser manlig ut eller att du tänker på kilona som eventuellt syns på vågen. Grejen är den att ett par kilo bort mer kommer att sitta i sinnet och få dig att känna dig smalare här och nu medans vettig styrketräning kommer att få känslan av/i din kropp att förändras föralltid och alltid vara närvarande. Hållningen känns bättre, kroppen känns lättare, allt annat känns lättare (rent mekaniskt) och kroppen blir fastare. Detta utan att kroppsvikten behöver ändras. Ingenting sväller; kroppen ser inte bulkig eller muskulös ut. Men fettet kommer att försvinna lättare.

Ja, absolut, det har du helt rätt i! Sandra hade dock främst ett mål att gå ner litegrann till sin student, så att hon lättare kunde trivas i sin klänning, och att känna sig lite finare allmänt. Hon lyckades bra, och nu kliver hon som sagt in i en annan fas som inte har en deadline. Därför har hon redan börjat gymma, och arbeta på ett annat sätt, med annat än kilon och fett som mål. Det som skapade brus var vårt tillvägagångssätt, och jag kan nog säga att med ett par månader som tidsram så hade nog inte styrketräning gjort speciellt mycket för klänningen - om ni förstår vad jag menar. Viktnedgång ger ju snabbare en sommarfräsch look, och klänningen sitter kanske lite fördelaktigare - även om det i det långa loppet är en grundtränad kropp som gäller. Tack för ett mycket vettigt, och objektivt svar.

jwzrd
2008-08-02, 18:10
Ja, absolut, det har du helt rätt i! Sandra hade dock främst ett mål att gå ner litegrann till sin student, så att hon lättare kunde trivas i sin klänning, och att känna sig lite finare allmänt. Hon lyckades bra, och nu kliver hon som sagt in i en annan fas som inte har en deadline. Därför har hon redan börjat gymma, och arbeta på ett annat sätt, med annat än kilon och fett som mål. Det som skapade brus var vårt tillvägagångssätt, och jag kan nog säga att med ett par månader som tidsram så hade nog inte styrketräning gjort speciellt mycket för klänningen - om ni förstår vad jag menar. Viktnedgång ger ju snabbare en sommarfräsch look, och klänningen sitter kanske lite fördelaktigare - även om det i det långa loppet är en grundtränad kropp som gäller. Tack för ett mycket vettigt, och objektivt svar.

Visst, det köper jag.

När kommer din sambo till kolozzeum så att hon själv kan uttrycka sin undran och sina känslor i ämnet?

Hermanssson
2008-08-02, 18:14
Vi menar inte exakt DEN kroppen, snarare en som är mer åt det hållet, än åt den högra bildens. Vi vet att det var en modellbild för ett magasin, men det finns ju fortfarande den typen av kroppar i verkligheten. Jag/vi tror inte heller att skitstora muskler är det enda man får om man gymmar, men du får det ju nästan att låta som att lyfta vikter är det enda man ska göra för att uppnå en estetiskt tilltalande kropp - end of discussion. Förlust av lite slappt fett kan väl göra underverk för helheten - vilket jag tycker hon uppnått!

Hermanssson
2008-08-02, 18:18
Vi besvarar allt tillsammans, mer eller mindre. Vissa svar skriver jag helt själv, vissa skriver hon indirekt. Visst vore det kanske tydligare om hon hade ett eget konto, men vi har inte hunnit/orkat så långt.

jwzrd
2008-08-02, 18:25
Vi menar inte exakt DEN kroppen, snarare en som är mer åt det hållet, än åt den högra bildens. Vi vet att det var en modellbild för ett magasin, men det finns ju fortfarande den typen av kroppar i verkligheten. Jag/vi tror inte heller att skitstora muskler är det enda man får om man gymmar, men du får det ju nästan att låta som att lyfta vikter är det enda man ska göra för att uppnå en estetiskt tilltalande kropp - end of discussion. Förlust av lite slappt fett kan väl göra underverk för helheten - vilket jag tycker hon uppnått!

Men grejen är ju att man faktiskt i princip måste lyfta vikter eller belasta kroppen ganska tungt för att få en kropp som ser ok ut långsiktigt. Det finns kvinnor (och män givetvis) som klarar det utan men de är få. Det är mycket lättare för män på grund av skillnaden i förutsättningar men det är ändå så. Utan träning så kommer man inte att se alls lika bra ut när man väl passerat ungdomen. Det är inte jag som hittar på detta och jag har överhuvudtaget inga som helst synpunkter på din sambos kropp eller vad hon väljer att göra med den. Hon bestämmer naturligtvis över sig själv och jag lägger ingen värdering i hennes val. Jag vill bara hjälpa er båda att förstå att träning, särskilt styrketräning, är det bästa verktyget i sammanhanget.

themanwhosoldtheworl
2008-08-02, 18:32
Hon kanske har nått en "platå" i nedgången? Någon annan kan säkert förklara bättre men fettceller kan när de töms på fett istället fyllas med vatten, som jag förstått det, och man kan efter att ha stått stilla rättså länge helt plötsligt gå ner i vikt väldigt snabbt då vattnet släpper.

Hmmmm låter lite kul ???
Jag vet att vissa kan samla på sig mer vatten än andra men jag har inte hört ovanstående resonemang. Ja någon expert ???finns det någon sanning ??

Hermanssson
2008-08-02, 18:33
Men grejen är ju att man faktiskt i princip måste lyfta vikter eller belasta kroppen ganska tungt för att få en kropp som ser ok ut långsiktigt. Det finns kvinnor (och män givetvis) som klarar det utan men de är få. Det är mycket lättare för män på grund av skillnaden i förutsättningar men det är ändå så. Utan träning så kommer man inte att se alls lika bra ut när man väl passerat ungdomen. Det är inte jag som hittar på detta och jag har överhuvudtaget inga som helst synpunkter på din sambos kropp eller vad hon väljer att göra med den. Hon bestämmer naturligtvis över sig själv och jag lägger ingen värdering i hennes val. Jag vill bara hjälpa er båda att förstå att träning, särskilt styrketräning, är det bästa verktyget i sammanhanget.

Vi vet att det kräver träning precis som du säger, och träna det gör hon och har gjort. Och för tillfället har hon ett passande, ganska fysiskt krävande arbete på Posten. Dock var det inte långsiktighet som var målet innan studenten, men det är det nu. Tyvärr verkar det som om folk har uppfattat det som om vi inte förstår att man inte kan bygga/trimma/banta sig till en "perfekt" kropp på några månader. Vi vet att det kräver tid och energi och den tiden och energin finns nu, men innan studenten var det snabba tag för att fixa till det så gott hon kunde för att känna sig nöjd.

:)

Tolkia
2008-08-02, 19:03
Vi menar inte exakt DEN kroppen, snarare en som är mer åt det hållet, än åt den högra bildens. Vi vet att det var en modellbild för ett magasin, men det finns ju fortfarande den typen av kroppar i verkligheten.
Oavsett resten av diskussionen, som jag inte tänker ge mig in i, så nej, ingen har den kroppen som visas på bilden till vänster i din exempelpost. Notera den totala frånvaron av hudveck på den sida tjejen böjer sig åt (vänster från betraktaren räknat). Hon skulle spricka om hon rätade på sig. Magsmuskulaturens position relativt bålens böjning kan också avgjort diskuteras. Armens utseende, med en överarm vars omkrets vida understiger armbågsledens (observera särskilt modellens vänsterarm), är visserligen möjlig, men inte utan kraftigt utstickande epikondyler, dessa har dock redigerats bort för att betraktaren inte skall få koncentrationslägerfångevibbar.

Jag tänker inte neka någon att jämföra sig med ett omöjligt ideal, men jag tycker att man skall vara medveten om att det är något omöjligt man jämför med.