Logga in

Visa fullständig version : Matvete

magdalenae
2008-03-03, 19:45
Är säkert helt efter men idag köpte jag matvete för första gången och hade det till middagen istället för bulgur och det var gott! Nu undrar jag om det finns fler användningsområden för matveten än alternativ till, ris, pasta osv? Kan man tec koka gröt på det? Alla tips är välkomna då jag inte är rädd för att testa mig fram i köket:)

shut teh face
2008-03-03, 20:10
Är också intresserad lite. Jag har inte köpt hem det än men jag tänkte byta ut pastan till quosquous bulgur och mathavre för variationens skull.

Eddie Vedder
2008-03-03, 20:41
Jag skulle tro att det kan vara en bra ingrediens om man vill baka ett riktigt grovt bröd. D.v.s. vanligt bröd på fullkornsmjöl (gärna surdeg) och även hela korn i.

Om brödet inte måste vara så grovt lär det ju förstås fungera i ett gott vitt bröd också. Eller en mix av olika mjölsorter.

Min poäng är alltså att jag tror det skulle funka i brödbak.:D

machine gun
2008-03-03, 20:44
Jag säger +1 på Eddie där angående brödbak. Men koka kornen först, annars finns nog risk att de påminner mer om småsten än något annat i det färdiga brödet.

z_bumbi
2008-03-03, 21:00
Min erfarenhet är att det mesta som innehåller vete, korn, råg, havre etc funkar i bröd men ska man bara baka på det så är någon typ av kross (dvs krossade eller klippta korn) lättare och smidigare att förbereda. Rågkross ska man t ex bara blötlägga i kokande vatten. Har man däremot kokat för mycket matvete eller ändå ska göra i ordning det för att äta så kan man mycket väl slänga ner överskottet i en deg.
Iofs är det kul att experimentera och så jobbigt är det ju inte att koka lite extra för att baka men det är inget jag skulle köpa hem för att planera att ha i ett brödbak.