handdator

Visa fullständig version : Skolkade du mycket i gymnasiet?

beckman88
2008-02-29, 12:08
Hade du mycket frånvaro i gymnasiet? Löste allt sig? Jag är rädd för att jag har varit borta lite väl mycket från vissa lektioner. Missade provdagen och nästa lektion så var man inte redo heller, osv. Mitt Projektarbete (100poäng) Är inte det bästa. Jag har ljugit för lärare om frånvaro orsaker. Jag känner mig so men riktig loser just nu. Någon som har varit I samma situation och kan säga att allt kommer att bli bra?:(

Cilia
2008-02-29, 12:10
Nej, jag skolkade lite i ettan för det var en nyhet att ingen brydde sig om jag var i skolan eller inte. Kändes lite busigt.

Men jag var så konstig så jag tyckte det var kul att gå i skolan. Där var ju alla mina kompisar och där var det sociala umgänget under dagen. Dessutom lärde jag mig saker och jag var redan då oerhört nyfiken. Det är kul att lära sig. Sen vet jag inte om jag riktigt var medveten om det då eller om jag hade sagt det till ngn kompis. Men jag tror alla i min klass gillade att gå i skolan iaf dom flesta. Vi hade skitkul

Gpajpen
2008-02-29, 12:10
Jag hade mycket frånvaro i gymnasiet, men fattar inte vad du menar med löste allt sig? :confused:
Finns folk som går ut med ig i alla ämnen, vad vill du att man ska säga? Du kan säkert bättre men det skulle ju kunna vara värre.

myggan
2008-02-29, 12:11
Jag var borta en hel deeel från gymnasiet, mestadels på grund av att jag bodde så jäkla lång ifrån skolan och helt enkelt inte orkade motivera mig till att åka dit.

Det ångrar jag bittert nu dock. Det kommer inte "ordna" sig, och du kommer precis som jag ångra det efteråt så ryck upp dig medans du kan nu istället och ta tag i det och gör det bästa utifrån din nuvarande situation !

Handcuff
2008-02-29, 12:11
Ja..väldigt mycket. Var slö och omotiverad. Fick kämpa hårt efter gymnasiet istället :(
Skulle vara intressant att möta lärare från högstadiet/gymnasiet idag...de flesta trodde nog att det skulle gå dåligt för mig *screwy*

Myran
2008-02-29, 12:14
Blev lite då och då, när jag ansåg att en dag med folköl skulle sitte bättre.

Hallberg
2008-02-29, 12:16
Nej, i stort sett aldrig

oath5
2008-02-29, 12:16
Bara från gympan

beckman88
2008-02-29, 12:21
Saken är den, jag var i usa ett år, nu när jag kom tillbax så hade min skola "glömt" mig. Nu går jag med 5 olika klasser där jag inte känenr någon. Alla mina närmaste vänner ligger I lumpen, När jag kom tillbax från usa och gick in och skulle ha mitt schema så frågade dom mig om jag gillade det på skolan och om jag gick i 1an. jag går I 3an, läser natur/media och får läsa Matte D på egen hand (har svårt för matte) för att skolan bytte system när jag var i USA utan att tänka på mig. *screwy*

gnagaren
2008-02-29, 12:22
Jag förstår inte riktigt vad du är rädd för; att få underkänt för att du haft för mycket frånvaro? Torska studiebidraget p.g.a samma sak?

Själv så har jag skolat en hel del i mina dagar, men jag skulle nästan säga att jag är "bra" på at skolka, hur värdelös den titeln än må vara. Det gäller att man har koll på hur mycket man skolkar (max 20% frånvaro på min skola) och ser till att man inte skolkar samma lektioner varje vecka, det ser alldeles för misstänktsamt ut. Första månaden du har för hög frånvaro kommer du "bara" få ett varningsbrev från CSN som säger att om du har för hög frånvaro igen kommer du inte få några mer pengar från dem eftersom att de anser att du inte pluggar på heltid. Dessutom tror jag att man blir återbetalningsskyldig(?).

Angående projektarbetet så brukar iaf jag och mina kompisar använda det som en ursäkt för att slippa lektioner. "Vi kan inte komma på Engelska C-lektionen i eftermiddag eftersom att vi har bestämt möte med xxxx från xxxxxx". Så brukar det låta och det accepteras alltid av lärarna, det är därför det är så skönt att gå i 3:an *whistle*

Nu låter det som att jag är ett riktigt kaosbarn, men så är det verkligen inte, jag är faktiskt ganska duktig i skolan. Mitt problem är bara att jag inte gillar att vara där, dessutom gillar jag att ta sovmorgon då och då.

Cilia
2008-02-29, 12:23
Jag är rädd för att jag har varit borta lite väl mycket från vissa lektioner. Missade provdagen och nästa lektion så var man inte redo heller, osv. Mitt Projektarbete (100poäng) Är inte det bästa. Jag har ljugit för lärare om frånvaro orsaker. Jag känner mig so men riktig loser just nu. Någon som har varit I samma situation och kan säga att allt kommer att bli bra?:(
Det kanske helt enkelt är så att du är på väg att bli vuxen?
Du får nu uppleva att man måste ta konsekvensen av sina handlingar.
Det är ingen lag på att gå i gymnasiet men det får konsekvenser på dina studier om du inte är där.

Att säga att allt löser sig? Det är klart att det kan förutsatt att du tar tag i din situation. Frågan är hur och när det löser sig?
Jag har kompisar som skolkade sig igenom gymnasiet. Dom har nu läst in på komvux och sen högskola. En av dom är lärare på universitetet och en annan är forskare. Dom tyckte det var oerhört segt att behöva börja med att läsa in komvux och bannade sig själva många gånger över att dom inte tog hand om tiden i gymnasiet bättre. Men det löste sig så småningom för dom men det kostade.

För oss som inte skolkade oss igenom gymnasiet kostade det tid och engagemang under gymnasietiden istället. Antagligen är min upplevese att det var en mindre kostnad än deras. Men allt kostar, inget är gratis.

machine gun
2008-02-29, 12:23
Ja, och det ledde till att jag inte fick något slutbetyg. Visst, det ordnade sig, men det kostade mig ett år på Komvux.

beckman88
2008-02-29, 12:30
Just nu ligger jag efter med, 2 Historia arbeten, 1 BiologiB prov, 1 Biologi B Arbete. + Att jag nu veckan efter sportlovet har varit sjuk med Influensan. men har mailat alal mina lärare om situationen. kanske borde ta helgen nu och göra klart allt som jag ligger efter I. Vill inte gå ett till extra år I skolan. Jag är extremt skoltrött nu efter snart 3 år av gymnasiet + året i usa.

Aasa
2008-02-29, 12:31
Ja det löste sig, kostade en extremt stressig sista termin i gymnasiet där jag tvingade mig själv att ordna ett slutbetyg, samt ett helt år på Tek/Nat-basår som jag kunnat spara in om jag inte varit en lat förlorare.

Det faktum att jag inte gjorde något speciellt roligt under all den fritid jag fick av att skita i skolan var inte heller så genialt. Mitt råd är att rycka upp dig snabbt, helst redan idag, eftersom konsekvenserna blir exponentiellt större ju mer man skjuter upp.
Förr eller senare får man lov att ta tag i sig själv ändå, eller skita i det fullständigt. Och det senare är inte speciellt lockande för min del iaf.

EDIT. Kan tillägga att jag lämnade in mitt Biologi B arbete förra veckan, samt gjorde provet. 22 år gammal.

Aasa
2008-02-29, 12:32
Och avinstallera WoW om du inte har det under 100% kontroll.

machine gun
2008-02-29, 12:33
Just nu ligger jag efter med, 2 Historia arbeten, 1 BiologiB prov, 1 Biologi B Arbete. + Att jag nu veckan efter sportlovet har varit sjuk med Influensan. men har mailat alal mina lärare om situationen. kanske borde ta helgen nu och göra klart allt som jag ligger efter I. Vill inte gå ett till extra år I skolan. Jag är extremt skoltrött nu efter snart 3 år av gymnasiet + året i usa.

Det låter ju som att du har bra självinsikt iaf. Tar du helgen och fixar klart allt det där, så kommer det säkert att kännas mycket bättre sen.

gnagaren
2008-02-29, 12:35

Ta lördag och söndag och gör färdigt dessa tre arbeten, det är ju trots allt bara 3st och det borde ju gå att klara av på två dagar. Efter att du har gort klart dem kommer du få världens endorfin-kick och älska dig själv, sedan kommer det vara lättare att ta tag i allting igen när du har jobbat ifatt dig. Så ta dig i kragen och offra en helg, det kommer du vinna massor på :thumbup:

Mescreant
2008-02-29, 12:37
Ja. Skolkade från över hälften av lektionerna i 3an. Fick streck i ett ämne men det löste sig så småningom. Jag läste några roliga kurser på min fritid som jag fick fippla in i betygsdokumentet och göra till ett slutbetyg. Ett slutbetyg med mycket högre snitt än jag hade haft utan det där strecket.

Sen använde jag all tiden jag skolkade till produktiva saker också; Ultima online, Futurama och linux. :D

Stoltz
2008-02-29, 12:39
Jag skolkade en del, tyvärr, från de ämnen jag inte hade något intresse för. Historia och Samhälle blev lidande men ändock Godkända. Naturvetenskap och Matte blev lidande så att det blev IG.

Jag brydde mig inte så mycket just då, jag skulle ju aldrig plugga vidare på Universitet. Så jag drällde runt i ett halvår och sen började jag på Komvux eftersom jag inte fick något jobb, och började läsa upp kurserna. Jag antar att det var under den perioden som jag blev vuxnare och mer förståndig, samt började jobba nån månad in på pluggandet så jag fick ett nytt perspektiv på handlingars konsekvenser, bra och dåliga sådana. Så jag tog tag i mig själv, jobbade och pluggade bredvid och läste upp det jag hade missat (förutom Matten, uppenbarligen så hade jag mer än lovligt svårt för matematik och jag har fortfarande inte lyckats förstå den nivån, och som tur är har jag inte behövt den ännu).

maaherra
2008-02-29, 12:40
Jag gick ut gymnasiet med 35% i frånvaro, låg rätt stadigt kring 30% under hela gymnasiet. Hade väl skapliga betyg - iaf om man jämför betyg kontra pluggtid - men ångrar dock att jag inte pluggade hårdare eftersom jag blir lite begränsad när jag ska söka till universitet snart.

Ryck upp dig! Snarast.

Durre
2008-02-29, 12:45
Jag höll på att få medalj i gymnasiet för jag var där så ofta, på ca 2 år var det ingen dag frånvaro eller lektion, sen i 3an blev jag sjuk i 2 veckor. Men jag pluggade inte så mycket, hade WOW att ta hand om :D

beckman88
2008-02-29, 12:46
Jag gick ut gymnasiet med 35% i frånvaro, låg rätt stadigt kring 30% under hela gymnasiet. Hade väl skapliga betyg - iaf om man jämför betyg kontra pluggtid - men ångrar dock att jag inte pluggade hårdare eftersom jag blir lite begränsad när jag ska söka till universitet snart.

Ryck upp dig! Snarast.

Will do!

kaer
2008-02-29, 12:52
Jag skolkade i princip inget, några ggr tveksam frånvaro kanske, men antgaligen mindre än vad 'svensson' är frånvarande ifrån jobbet.

Försök ryck upp dig lite, de flesta hade nog en hel del ångest i gymnasiet över att man alltid kunde prestera lite mer eller bättre.

Kom oxå ihåg att ditt liv står inte och faller med gymnasiet eller dina gymnasiebetyg.

lectris
2008-02-29, 13:02
Varken ja eller nej. Skolkade en del men inte överdrivet mycket, absolut inte så mycket att min frånvaro riskerade mina betyg. Gäller att veta vart gränsen går ;)

petah
2008-02-29, 13:03
Skolkade nångång ibland, det påverkade absolut inte mina betyg eller liknande. Vaknade man extra trött nåndag funderade man om det var något speciellt den dagen, svar nej så stanna man hemma, svar ja så plågade man sig iväg.

JustinCredible
2008-02-29, 13:07
Skolkade mest från tyskan. Det var ett sånt ämne som inte spelar nån roll så det var lungt.

shut teh face
2008-02-29, 13:09
Skolkade mest från tyskan. Det var ett sånt ämne som inte spelar nån roll så det var lungt.
Samma här. :D

Vi hade en korthårig feministlärare där. Fyfan. Hon lyssna dock på rammstein så det får hon plus för.

n1tro
2008-02-29, 13:39
nää skolkade i princip aldrig. ville vara där, så jävla nice:hbang:

Torwald
2008-02-29, 13:54
Hade väl i snitt kanske 10% frånvaro under 2:an och 3:an och betydligt mer i 1:an. Fick bra betyg, men det kommer ju inte per automatik direkt. No pain no gain ;)

pervan
2008-02-29, 14:15
Jävla gnäll, va.

Blev väl en hel del, men eftersom jag valde det själv så var det inte så mycket att gråta över.

Satsa på din Undead Priest ist.

olwe
2008-02-29, 14:23
Allt beror ju på dig. Jag vet flera som hade kring 20-30% frånvaro och ändå fick bra betyg, uppåt 18-19 i snitt.

Men med lite självinsikt så kan du ju planera hur mycket du behöver vara i skolan. Vissa saker kan man ju enkelt skippa utan konsekvenser.

Är man lat kan man ju göra högskoleprovet istället

Cilia
2008-02-29, 14:51
Allt beror ju på dig. Jag vet flera som hade kring 20-30% frånvaro och ändå fick bra betyg, uppåt 18-19 i snitt.

Men med lite självinsikt så kan du ju planera hur mycket du behöver vara i skolan. Vissa saker kan man ju enkelt skippa utan konsekvenser.

Jag tror dom flesta i gymnasieåldern har svårt att göra den avvägningen.
Det baserar jag utifrån dom som har postat i den här tråden och utifrån dom jag känners erfarenheter.

Om man ändå ska gå 3 år i skolan varför inte göra det bästa av det och lägga ner lite energi. Om inte för annat är det en bra övning inför resten av livet.

petah
2008-02-29, 14:58
Jag tror dom flesta i gymnasieåldern har svårt att göra den avvägningen.
Det baserar jag utifrån dom som har postat i den här tråden och utifrån dom jag känners erfarenheter.

Om man ändå ska gå 3 år i skolan varför inte göra det bästa av det och lägga ner lite energi. Om inte för annat är det en bra övning inför resten av livet.

Behövs det inte så behövs det inte.

Longshot
2008-02-29, 15:44
Under tvåan blev det ganska mycket, tyvärr.

Idiotiskt, minst sagt.

Klarade mig ändå genom gymnasiet med relativt bra betyg, i relation till min "ansträgning".

Fast det där är ett minne blott nu. Och det gav mig verkligen en spark i arslet. Så något positivt kom ändå från den där tonårseskapaden.

stridis
2008-02-29, 16:22
Har bara skolkat från en lektion i gymnasiet, en historialektion. Såhär i efterhand tycker jag som så att jag borde skolkat från flera. Den läraren tyckte jag fan inte om och fick ämnet att kännas dötråkigt. Hade den inställningen att på lektionerna får man saker och ting mer serverat för sig så varför skolka för att sedan plugga in det på egen hand?

Snafu
2008-02-29, 16:28
Det var faktiskt ett ämne jag ofta skolkade ifrån och det var historian. Stig Ånhage. Han skulle säkerligen kunna få en tjackpundare att somna.

tp_88
2008-02-29, 16:29
I princip inget alls.

rolf
2008-02-29, 16:31
En del, oftast från grupphandledningstimmar, studiebesök och sånt.

Timmi
2008-02-29, 17:41
Blev väl nån timme här och där under tre år, men sista året var det väldigt lite skolk.

Som n1tro och Cilia skrev, ville ju vara i skolan och drälla runt med polarna, satt ofta med på deras lektioner och snackade skit och masserade dem sista året. Gick ut med ett snitt lite över 16 och jag pluggade försvinnande lite.

rolf
2008-02-29, 17:43
Blev väl nån timme här och där under tre år, men sista året var det väldigt lite skolk.

Som n1tro och Cilia skrev, ville ju vara i skolan och drälla runt med polarna, satt ofta med på deras lektioner och snackade skit och masserade dem sista året. Gick ut med ett snitt lite över 16 och jag pluggade försvinnande lite.

Wtf? :D Gör man så i Sverige? :Virro

Kabuto
2008-02-29, 17:45
Jag låg på gränsen till att förlora stuidebidraget hela trean, det var lätt värt :)

Raggis
2008-02-29, 17:46
Som n1tro och Cilia skrev, ville ju vara i skolan och drälla runt med lärarna, satt ofta med på deras lektioner och snackade skit och masserade dem sista året. Gick ut med ett snitt lite över 16 och jag pluggade försvinnande lite.

**Fixed :D

beckman88
2008-02-29, 17:49
Vad anser ni vara bra betyg då? Jag har typ 3 MVG, 4VG och resten G

Jaws
2008-02-29, 17:55

Det är väl ett godkänt betyg:)

Själv skolkar jag aldrig en hel skoldag utan har varit varje dag i skolan, fast brukar ta sovmorgnar eller sluta tidigare osv...

beckman88
2008-02-29, 17:56
Själv skolkar jag aldrig en hel skoldag utan har varit varje dag i skolan, fast brukar ta sovmorgnar eller sluta tidigare osv...

Wanna be my hero?

Raggis
2008-02-29, 17:57
Allt över 15.0 är bra betyg imo. Men givetvis utgår jag från mina mål och ambitioner nu.

Animalistic
2008-02-29, 17:59
kontrollerad skolkning, dvs de gånger jag skolkar så vet jag vad jag missar och om jag behöver ta igen

maaherra
2008-02-29, 18:24

Din betyg är väl inte vidare, om jag ska vara ärlig.

Timmi
2008-02-29, 18:26
Wtf? Gör man så i Sverige?

Nämnas bör att dem alla var fina flickor ja ;)

**Fixed :D

Men vaihelvete :D *kissass*

Denstillasittande
2008-02-29, 19:39
Jag skolkade rätt mycket de 2 sista åren. Ångra mig lite för de begränsat mina val sedan. Har inte ett fullständigt gymnasiebetyg.

Men samtidigt har jag svängt om och jobbar med helt annat än de på gymnasiet och lönen ökar stadigt, samt att jag trivs jäkligt bra. Så jag skulle säga det ordnade sig rätt bra.

Baan
2008-02-29, 19:46
Ingenting, orka vara pack.

Larsson
2008-02-29, 20:29
Hade inte överdrivet mycket frånvaro. Var i skolan med gjorde inte så många knop när jag väl var där. Var ett litet helvete när man skulle ta igen allt. Men det löste sig och jag gick ut med ungefär 15.0 i snitt.

Dreas
2008-02-29, 20:34
Första året blev det 100 timmars frånvaro och andra året likaså. Nu är det tredje året och jag ligger nog på ca 35 frånvarotimmar. Håller mest på med kurser jag själv valt, mer motiverande.

Andreas

Cilia
2008-02-29, 21:29
Behövs det inte så behövs det inte.
jag tror inte du förstod vad jag skrev.
En kurs i läsförståelse kanske?

raQblad
2008-02-29, 21:34
Inte i början, men de sista tre terminerna blev det bara mer och mer. Delvis pga jobbig vardag men också för att man insåg att man kunde skolka systematiskt upp till en viss procent utan att det betydde någonting för vare sig bidrag eller betyg.

Men att det 'löste sig' vet jag inte, hade säkert kunnat få bättre betyg i en del ämnen. Ligger på 14-14.5 nu och kommer inte på den utbildningen jag vill gå :/

Svedberg
2008-02-29, 21:50
Mycket frånvaro, inte fullständigt betyg etc. Klarar mig tydligen iaf, har fast jobb etc. Ångrar inget heller men det är väl mest bara för att jag inte vet vad jag skulle vilja plugga till/arbeta med iaf.

Allan
2008-02-29, 21:53
Skolkade ytterst sällan

reinholdsson
2008-02-29, 21:54
Ingen frånvaro vare sig giltig eller ogiltig. Hade oturen att bara bli sjuk på lov ;)

ASroma83
2008-02-29, 22:20
Jag skolkade rätt så mycket. Var tvungen att spendera 1,5 år på komvux innan jag kom in på min universitetsutbildning.

gatewarden
2008-02-29, 22:24
Skobbade 33% av lektionerna i vissa ämnen, men gjorde ingen skada. Sen när mor å far var borta så va man "ledig" hela veckan. Inget jag ångrar idag heller.. Har tillräckliga betyg för att komma in på alla universitet/högskolor som kan vara intressanta om jag någonsin skall studera mer.

mela
2008-03-01, 00:58
Jag hade i princip aldrig ogiltig frånvaro.

Clyde
2008-03-01, 02:02
Har inte gått gymnasiet, men det är inget jag rekomenderar kompis, bättre att läsa in det på en gång för om du inte har den senare i livet kommer du endå att få läsa in det då istället om du vill vidareutbilda dig och skit,. så softa sen läs in det nu så det är klart för softning sen är bättre.

L-Sami
2008-03-01, 02:31
Skolkade aldrig, är tacksam för den skolan jag gick och de lärare jag hade utan den eller dem hade jag hade varit där jag är nu idag. Orsaken ändå att jag inte skolkade var att tyckte att det var intressant och roligt i skolan. Om man vill komma någonstans från "hooden" så är det inte lönt att skolka. Ingen farsa eller morsa här inte som kommer försörja mig.

skaparn
2008-03-01, 04:26
Jag var periodvis inte så närvarande, men gjorde alltid bra ifrån mig. Så länge man sköter sin kunskapsinhämtning tycker jag det är rätt ok med ett visst mått av "skolk", även fast jag inser att det var lite av grupptryck och tuffhet som gjorde att jag spelade upp en förmögenhet på flipperspel.

Hmmm, när jag tänker efter hade det nog inte varit så dumt med något slags påföljd som beivrat detta. Med ännu mer lektionstid hade det nog gått bättre.