handdator

Visa fullständig version : Sug på den du!

Sidor : [1] 2 3 4

Spene
2008-02-28, 20:09
Tänkte skaffa mig lite mer koll på min träning genom en journal här. Hoppas jag kan få lite input på min träning, i vilket fall känns det bra att kunna följa min egen träning utan att hålla reda på en massa papper.

Bakgrund
Jag har tränat till och från sedan gymnasietiden (först på senare år med kunskap), nu är jag 20 år och har tränat flera gånger i veckan utan längre uppehåll i lite över ett år. Jag har alltid varit en liten räka men ganska stark för min vikt (tror jag). Konditionen som tidigare var mitt starkaste vapen är nu ett minne blott, men jag ska nog försöka ta den till en acceptabel nivå innan våren är slut.

Mål
Bli större, starkare och ha kul på vägen (cheesy men sant). Styrkan går före volym just nu men jag växer fortfarande i takt med maten jag trycker i mig så jag är nöjd. Övningar jag vill bli starkare i är framförallt böj och marklyft. Böj har jag bara kört i ett halvår så jag har mycket att lära, tyvärr har jag kört väldigt lite ben under min gymkarriär. Marklyftet har jag hållt på med regelbundet i lite mer än ett år om jag minns rätt.

Mat
Frukost - Protein och kolhydratrikt. Ofta kvarg, vatten, havregryn och russin. Lättätenheten behövs på morgonen.

Lunch - Stor. Varierad.

Mellanmål - Eventuellt frukt/smörgås.

Middag - Stor. Varierad.

Kvällsmål - Samma som frukost men fetare.

Träning
Har testat olika sätt att träna på. 2-split med relativt hög volym är nog det jag ökat mest muskelmassa på. Styrkan går oftast lite bättre när jag sänker volymen något. Just nu kör jag helkropp, mest för att jag aldrig testat det förut. Dessutom innebär det lite fler vilodagar, på vilka jag har börjat löpträna.

Schema
Mark
Chins
Dips
Stångcurl
Vader

Böj
Bänk
Stångrodd
Hakdrag
Mage

Kör i snitt 4 set per övning. Periodiseringen sker från pass till pass, beroende på vad jag har lust med.

Spene
2008-02-28, 20:18
Börjar med dagens pass.
Kort pass med sliten kropp. Marken gick skit, och jag fick ont i ryggen.

Marklyft - 130/5 140/5,5 145/4 (kunde dragit en till på sista setet men det kändes inte värt det när ryggen gjorde ont)

Chins - KV+15/5,5,5,5 (60-90s vila och lätt)

Dips - KV+40/5,5,5,5 (Riktigt tungt, fick vila extra.)

Stångcurl - 35/10,10,10 (Fick inte riktig pump men den tog nog ändå)

Snackade för mycket skit i början av passet så jag fick välja mellan tidigare buss hem eller vader i benpress. Jag valde bussen.

huldz
2008-02-28, 20:18
Hallå och välkommen in i journalträsket, det peppar och förnöjer.

Lite stats vore trevligt. vikt, längd, pb'n osv.

Kör hårt!

Spene
2008-02-28, 20:24
Hallå och välkommen in i journalträsket, det peppar och förnöjer.

Lite stats vore trevligt. vikt, längd, pb'n osv.

Kör hårt!
Hur kan jag glömma. 78kg senast. 176cm kort.
Djupa böj 105kg*5
Marklyft 147,5*3*5 (5or i 3 set)
Bänkpress 110kg

De är inte helt uppdaterade men någonstans där ligger jag.

huldz
2008-02-28, 20:42
Hur kan jag glömma. 78kg senast. 176cm kort.
Djupa böj 105kg*5
Marklyft 147,5*3*5 (5or i 3 set)
Bänkpress 110kg

De är inte helt uppdaterade men någonstans där ligger jag.

Ja du verkar ju helt klart vara stark för din vikt iallafall. Lycka till med träningen, jag kommer att titta in då och då. :)

Spene
2008-02-28, 21:19
Ja du verkar ju helt klart vara stark för din vikt iallafall. Lycka till med träningen, jag kommer att titta in då och då. :)
Det vet jag inte, stark i vissa övningar kanske. Tack ändå, kul att du ville titta in.

thatkrillesshow
2008-02-29, 20:09
Nu var jag ju såklart tvungen att titta in när du skrev så mkt snällt i min journal:D

Kul också att du kör helkropp precis som jag, det e kul. Vi e nog en minoritet som gör det.

Sen så va du inte lite starkare än mig. Du är ju mkt mkt starkare än mig:thumbup:

Spene
2008-02-29, 21:25
Nu var jag ju såklart tvungen att titta in när du skrev så mkt snällt i min journal:D

Kul också att du kör helkropp precis som jag, det e kul. Vi e nog en minoritet som gör det.

Sen så va du inte lite starkare än mig. Du är ju mkt mkt starkare än mig:thumbup:
Fast du är avsevärt mycket häftigare. Jag funderar på att bil läkare, du ska bli brandman. Hoppas jag kan få igång progressionen lite igen i och med den här journalen, så jag slipper stå och stampa. Starkare hade vi väl tänkt bli båda två?

thatkrillesshow
2008-02-29, 22:05
Fast du är avsevärt mycket häftigare. Jag funderar på att bil läkare, du ska bli brandman. Hoppas jag kan få igång progressionen lite igen i och med den här journalen, så jag slipper stå och stampa. Starkare hade vi väl tänkt bli båda två?
Häftig, jag?!:smokin:
Du kommer tjäna grymt mkt mer än vad jag kommer göra. Fast å andra sidan behöver jag bara plugga 2 år.
Visst ska vi se till att du ökar nu, o starkare hade iaf jag tänkt o bli:thumbup:

Spene
2008-03-01, 12:32
Gym vid 3-tiden. Har bestämt mig för att böja tuuungt. Kanske kan bli film, finns nog mycket att få hjälp med vad det gäller tekniken.

Till mig själv: Slarva inte med maten under helgen, igen.

Spene
2008-03-01, 13:08
Gym vid 3-tiden. Har bestämt mig för att böja tuuungt. Kanske kan bli film, finns nog mycket att få hjälp med vad det gäller tekniken.

Till mig själv: Slarva inte med maten under helgen, igen.
Fan, blir nog ingen film. Jaja, blir PB böj idag på 5 reps hoppas jag.

Spene
2008-03-01, 17:48
Böj - 100/5 107,5/5,5 100/6
Styrkan var väl ok, tekniken sämre. Tyngdpunkten hamnar för långt fram på foten i vändningen. Inte lika stressad vändning nästa gång

Bänk - 100/5,5,5,6
Kände mig riktigt stark här idag. Drog en extra rep på sista. 102,5 nästa pass

Stångrodd sup. - 100/6 110/5 100/6,6
Dålig teknik men de tog ändå. Greppet är väääldigt jobbigt. Får nog försöka på mindre vikt och lite fler reps för greppets skull

Sidolyft - 15/8 10/10 12,5/6+8/8
Länge sedan sist. Sista dropsetet gick jag bortom fail. Den tog.

Situps med kabelmotstånd och förankrade fötter - 8,6
Dålig kontakt. Lägre vikt och lite fler reps/set nästa så kanske den tar.

Spene
2008-03-02, 12:52
Löppass!

5e passet sedan jag började löpträna. Känns fortfarande som att jag ska gå sönder när jag springer och jag märker inga förbättringar i resultat än.

6-700m lätt jogg
Ca 6km, 31min, strax över 160 i snittpuls
6-700m lätt jogg

Om jag inte har alldeles för ont i benhinnorna eller fotlederna så blir det ett nytt pass på tisdag. Ska försöka springa varannan och styrketräna varannan dag (fri dag när jag känner för det).

thatkrillesshow
2008-03-02, 14:30
Det va ju en riktigt bra tid på 6 km ju:thumbup:

Du har ett par bra skor va, så du inte springer med några gamla skor med utnött sula och skadar dig därför?

Spene
2008-03-02, 16:06
Du har ett par bra skor va, så du inte springer med några gamla skor med utnött sula och skadar dig därför?
Ops. :D
Utnötta vet jag inte. Men de är ett år och väldigt billiga. Kör ett litet tag till i dem, vänjer sig inte kroppen då så får jag ta och köpa ett par dyrare. Jag vet inte om det är exakt 6km men jag sprang ca 6km varierad terräng i skolan på under 25min, då 13-14 år utan direkt löpträning.
Så någon form av talang har jag nog. Får se vad som händer framöver, gymet är trots allt det som är roligast.

Kvargoman
2008-03-03, 17:53
Hur gick dagens pass?
Kunde inte närvara pga förkylning.

Spene
2008-03-03, 20:20
Hur gick dagens pass?
Kunde inte närvara pga förkylning.
Tråkigt att höra. Gick som följer.

Mark - 130/5 140/5,5 145/5
Ökade en repetition på sista setet. Förra gången var 4an tyngre än 5an var nu. Känns fortfarande som om marken stagnerat lite. Försöker öka långsamt nu ett tag, om det inte funkar kör jag mm2k eller någon liknande SL-cykel.

Chins - 15/5,5,5,5
Körde med 15kg alla set den här gången. De sista seten var dessutom lite snyggare än de var förra passet. Försöker öka här några pass till sen blir det kroppsviktschins.

Dips - 42,5/5,5,5,3+2negativa
Nu gick det inte att öka mer. 10-12 reps progressivt nu några veckor i dips. Sedan byter jag till tric. extensioner istället.

Stångcurl - 37/10,10,9
Samma vikt nästa pass med en stabil 10a på sista setet hoppas jag.

Vader i benpress - 210/x,x+drop
Testade lite nya saker här. Sänkte vikten rejält och stannade 2 sekunder i bottenläget och försökte ha ett kort stopp i toppläget. Räknade inte repsen utan försökte få rätt känsla och maximalt med mjölksyra. Funkade väldigt bra tycker jag. Ska försöka periodisera sådan här träning med träning för styrka så att man kan hålla schysst progression.

Från första arbetssetet i mark tog passet ca 50 minuter.

Spene
2008-03-05, 20:15
Om jag inte har alldeles för ont i benhinnorna eller fotlederna så blir det ett nytt pass på tisdag.
Gick åt helvete. Det börjar luta åt löplabbet och riktiga skor, samt lite lägre tempo och mer varierande konditionsträning.

På gymmet går det däremot helt ok.

Dagens Pass

Knäböj - 100/5 107,5/5,5 100/8
Fortfarande lite för studsig vändning men ställde mig något smalare och med fötterna mer rakt fram. Fällningen och framåtvikten var lite mindre idag. Ett par reps hamnade jag dock på tårna och fick stanna upp mitt i lyftet för att korrigera. Inte bra.

Bänkpress - 100/5,5,6,6
Ökade en repition på 3e setet, kändes som förväntat.

Stångrodd - 87/7,10,8
Kunde öst på några reps till, borde gjort så på 3e setet men kom lite i obalans.

Körde lite mage, sen gick jag hem. Måste bli lite mer tidseffektiv mellan övningar och inte snacka så mycket strunt. 11 set på 50 minuter är inte särskilt snabbt och då vilar jag på övningarna jag körde idag ca 1½-3 minuter.

Böjen stördes lite av att ett grabbgäng stod bredvid och både värmde upp och körde på ganska precis mina vikter, samtidigt som jag. De körde självklart halva kvartsböjar och trodde antagligen att de var betydligt starkare än jag eftersom de lassade på lite mer vikt på sista seten.

Laydown
2008-03-05, 21:53
bra bänkat

Spene
2008-03-05, 22:25
bra bänkat
Är kanske bäst på dem ja, fast det känns som om böjen är på gång. Med teknikslipning och mer båstabilitet så kommer vikterna öka avsevärt hoppas jag. Ska maxa i lite allt möjligt om några veckor och sedan deffa lite smått, skala av lite onödigt fläsk bara, beachform känns inte nödvändigt.

huldz
2008-03-06, 06:07
Det är minst sagt fina vikter du tampas med, klart nåt att eftersträva :thumbup:

Spene
2008-03-06, 20:29
Det är minst sagt fina vikter du tampas med, klart nåt att eftersträva :thumbup:
Tack så väldigt mycket. Själv hungrar jag alltid efter mer, då är det väldigt trevligt att bli påmind om att man redan uppnått något.

Blev ingen löpning idag heller :(. Hade nog kunnat springa lite men är förkyld, inklusive halsont. Ställer nog in morgondagens gympass också.

17 Mars har jag bestämt mig för att börja en liten deff. Maxningar i KV-chins, KV-dips, marklyft, bänkpress och knäböj innan dess.

Laydown
2008-03-06, 22:50
Är kanske bäst på dem ja, fast det känns som om böjen är på gång. Med teknikslipning och mer båstabilitet så kommer vikterna öka avsevärt hoppas jag. Ska maxa i lite allt möjligt om några veckor och sedan deffa lite smått, skala av lite onödigt fläsk bara, beachform känns inte nödvändigt.

Neh, egentligen ville jag inte heller deffa. Vem bryr sig om en sommar? :D

Men jag tänkte endå testa på deff..

Rex
2008-03-07, 09:29
Bra böj och riktigt bra pressar :D

thatkrillesshow
2008-03-07, 11:10
17 Mars har jag bestämt mig för att börja en liten deff. Maxningar i KV-chins, KV-dips, marklyft, bänkpress och knäböj innan dess.
Deff e trevligt...
Slänger du ihop maxningarna på samma pass eller sprider du ut dem under en "maxningsvecka"?*popcorn*

Spene
2008-03-07, 11:41
Deff e trevligt...
Slänger du ihop maxningarna på samma pass eller sprider du ut dem under en "maxningsvecka"?*popcorn*
Allt på samma pass blir det inte. Kanske jag bara kör på vanliga schemat. Mark, chins och dips på samma pass låter dock tungt. Kör nog chins på brorsans stång här hemma, bänk och böj på samma dag och mark och dips på samma dag.

Idag har jag ont i halsen och är hostig men får se på söndag om det blir max i mark och dips kanske. Stannade hemma från jobbet idag så ska nog hinna bli frisk hoppas jag. Annars blir det på måndag.

Tack Rex.

Spene
2008-03-07, 18:29
ZirTiger:

Gjorde just 15 rätt schyssta chins med förkylning i kroppen. 10-12 minst borde varit AF-godkända tycker jag. Dips har jag ingen aning om, lägger alltid på extravikt. Snart blir det liten deff också. Mindre vikt att dra/pressa upp.
Akta rygg!

ZirTiger
2008-03-07, 18:56
OMG! Det här är nog den största morot jag någonsin fått! Med tanke på vad du har för nuvarande stats och hur bestämd du verkar vara så får jag skaffa ögon i nacken. Men tro inte att jag står still för då blir du frånsprungen. :hbang:

Som sagt: It's ON!

Kvargoman
2008-03-08, 20:36
Hur går det med löpningen?
Skall vi köra lite i backen i ditt område imorgon? =)

Spene
2008-03-08, 22:08
OMG! Det här är nog den största morot jag någonsin fått! Med tanke på vad du har för nuvarande stats och hur bestämd du verkar vara så får jag skaffa ögon i nacken. Men tro inte att jag står still för då blir du frånsprungen. :hbang:

Som sagt: It's ON!
Kommer slänga upp en film inom en vecka med chins-PB med liknande teknik som du använder dig av (full ROM men lite sving och sprattel :D), kommer inte klara det för närvarande men deff+någon vecka att fylla på igen så får vi se. Dips kommer, förhoppningsvis film där också men troligen inte. 38 dips gör jag INTE men mitt första mål blir att lyfta mer vikt i dipsen (KV*repsantal).

Hur går det med löpningen?
Skall vi köra lite i backen i ditt område imorgon? =)
Löpningen går kasst. Måste till löplabbet tror jag. Har vilat benhinnorna nu igen, ska springa lungt som fan imorgon eller på måndag. 150 i puls och promenera/småjogga så fort det börjar göra ont. Den dag jag inte springer på blir det gym inklusive ett eventuellt mark-PB.

Spene
2008-03-09, 00:38
Sådär. Brasklapp för riktigt kass kvalitet, kameran dog efter 13 reps men det blev 17 totalt. Det där är i vilket fall tekniken jag använder när jag kör, lite sämre de 2 sista kanske. Enda man inte ser är höjden men jag är ganska högt uppe tycker jag själv och det ser man också då överarmarna pekar klart neråt i toppen.

t0ujxCuEO_8

ZirTiger
2008-03-09, 02:31
Kommer slänga upp en film inom en vecka med chins-PB med liknande teknik som du använder dig av (full ROM men lite sving och sprattel :D), kommer inte klara det för närvarande men deff+någon vecka att fylla på igen så får vi se. Dips kommer, förhoppningsvis film där också men troligen inte. 38 dips gör jag INTE men mitt första mål blir att lyfta mer vikt i dipsen (KV*repsantal).

Ohh, din teknik var ju bra mycket striktare än min. *gah!* Rackarns. Dipsen lär ju hålla liknande standard för mig kan jag tänka mig. Men jag tänkte ta och gå på Major Pectoralis dips- och chinsträningar på onsdagar på IKSU så jag hoppas kunna slipa fram en diamant av den här gamla kolhögen. ;)

huldz
2008-03-09, 08:00
Fina chins! Mina 10 första ser nog ut sådär. sen börjar sprattelgubben i mig vilja komma ut:D

När kommer nästa kv-pb försök?

Spene
2008-03-09, 10:33
När kommer nästa kv-pb försök?
Efter deff skulle jag tro. Satan vad dåligt det syntes på filmen, tyckte det såg bättre ut igår. Som jag skrev i träningsfilmstråden så undrar jag vad ni tycker om mina bens position.

En god nyhet är att jag känner mig hyffsat frisk och tänkte sticka och träna nu innan frukost. Snuvig och lite hostig men dips- och markrekord ska det bli. Återkommer med resultat.

Rex
2008-03-09, 10:38
Riktigt fina chins ;)

Spene
2008-03-09, 13:07
Tack igen Rex.

Kort pass efter förkylningen. Men maxningar blev det.

Marklyft - 170/1 180/0
Lång uppvärmning och bra tryck på 170. 175 hade nog gått också om jag kört det direkt. Vet inte hur nära jag var på 180 då min svaghet är första 5cm. Vikten låg i vilket fall kvar på marken även om det kändes som den nästan lättade. Lyften var självklart helt raw utan remmar, som jag dock brukar använda när jag reppar.

Dips - KV/33
Fasen vad jag är nöjd. Trodde jag inte. Stilla och böjda ben, något framåtlutad, mekanisk och explosiv rörelse, axeln var under armbågsleden (är jag nästan 100 på).

Kabelrodd m. v-hantag - 100/5 86/10
Tungt, chinsen sedan igår kändes faktiskt lite i latsen. Körde ett par set efter maxningen (film) då.

Pulldowns v-hantag - 100/5+78/5 (dropset)
Länge sedan jag körde pulldowns. Är nog klart starkare än jag var innnan jag slutade.

Stångcurl - 37/10,9
Pulldownsen var nog mycket biceps för här var jag helt slut.

Vader... fuck vader.

huldz
2008-03-09, 16:33
Grymma dips, 33 är riktigt jäkla bra!:thumbup:

thatkrillesshow
2008-03-09, 18:44
Damn snygga chins:thumbup:

Spene
2008-03-09, 22:18
Grymma dips, 33 är riktigt jäkla bra!:thumbup:

Damn snygga chins:thumbup:
Men det är ju böj, bänk och mark jag vill vara bra på *gah!*
Har för sjutton inte ens försökt särskilt hårt eller långvarigt för att nå de här resultaten (även om de inte är gudalika är det kanske de resultat utom bänken som jag är mest nöjd med). Får skylla på min kroppsvikt. När jag blir tjock och go ska jag lyfta tunga vikter istället.

Var just ute och sprang lite. Sista chansen för skorna nu.

Långsam Jogg 35 min
Kändes ganska bra, blev inte trött eller fick ont. Kändes efteråt att jag sprungit men inte smärtsamt.

Vilodag imorgon och gym på tisdag. Bänk- eller böjmaxning då. I detta nu äter jag min första skopa kreatin på ett par månader.

ZirTiger
2008-03-10, 09:26
33?! Jaha, och med tanke på att min teknik lär vara vajsing så är jag ju redan slagen. Men men, jag inväntar videobevis. ;)

Rex
2008-03-10, 18:21
Lycka till med maxningen ;)

Spene
2008-03-10, 20:01
Tack grabbar. Känns inte som om formen är så grym just nu, men bänk blir det nog imorgon ändå. Hoppas jag hittar någon bra passare, annars kanske böj.

Kvargoman
2008-03-11, 14:33
I'll be there!

Spene
2008-03-11, 19:53
Bänkmax och random ploj

Bänk - 115/1 120/1 125/0
115 flög upp, 120 likaså. På 125 så var det stopp 5cm över bröstet ungefär. En bra dag hade jag tagit det också ifall jag inte kört slut mig innan. Enligt planeringen med litet pluss i kanten eftersom 120-an kändes så "lätt" och stabil.

Böj - 70/5,3
Första setet för att hitta skön teknik och djup, andra var explosivt med bibehållen teknik.

Upphopp med vikt - 70/3
Skulle egentligen bli explosiva böj men jag skämta lite med en gammal klasspolare så jag skojade till det lite. Flög upp en liten bit över marken, landade ganska mjukt (inte så dum att jag låser ut knäna iaf :D).

Hammercurl - 22,5/7,6,6
Varierade väldigt med utförandet. Blandat alternerande och samtidiga curls. Fusk mot slutet.

Bicepsmaskin - x/7 x/10 x/12
Pump

Sidolyft - 12,5/8,8
Fin teknik har jag fått in här. Svagt böjda armar och mekaniska men explosiva lyft. Lagom strikt.

Knäböj i övermorgon så körde lite explosivt och inget som kan förstöra för böjen nämnvärt. Bänken tog självklart mycket tid också.

thatkrillesshow
2008-03-11, 20:00
Bra bänkat!

Kvargoman
2008-03-11, 20:53
Bra ökning i bänk, med tanke på att du vid årsskiftet inte klarade 115kg!

ZirTiger
2008-03-11, 21:05
Riktigt bra i bänkarna! Ser fint ut.

huldz
2008-03-11, 21:42
Fina vikter i bänken, antar att det var PB? Man får jobba på bra om man ska ikapp. :)

Spene
2008-03-11, 21:49
Tack alla fyra. Självklart PB.

Jo kvargen, 10kg ganska precis tror jag att jag har ökat. 110 då var ungefär som 120 var nu, lite beror nog på teknikförbättring men det är ändå en bra ökning.

Jag har kört mest tunga 5or och 3or med lite högreppare inklämda ett par pass, är det jag har kört. Inte för många set och full fokus när jag väl kör. Progressiviteten har varit maximal och frekvensen hög. Nu vet jag att det funkar, blir till att fortsätta på den här vägen.

Maxningen i böj känns faktiskt som det viktigaste. Den disciplinen jag vill förbättra mig mest i just nu. Vet inte alls vad jag ska testa på för vikter. Återkommer imorgon.

Deceiver85
2008-03-11, 22:36
Jag hade tänkt att satsa på 120kg i bänken jag med, och nu när du klarade det så har jag något att sporra mig mot :D Gött.

Spene
2008-03-11, 22:54
Jag hade tänkt att satsa på 120kg i bänken jag med, och nu när du klarade det så har jag något att sporra mig mot :D Gött.Jag kanske är maxningssvag men jag körde ju 4*5 med mersmak på 105kg innan detta. Egentligen borde jag nog kunna få till en 125:a, damn. Det får bli efter deffen.

Laydown
2008-03-12, 08:39
det tar du under deffen :D

Spene
2008-03-12, 20:03
Blir nog inte några maxningar under deffen, ser inte riktigt poängen.
Knäböj imorgon börjar på 125kg. Så har jag säkrat ett bättre resultat i böj än i bänk. Sedan 5kg's ökningar med 4-5 minuter vila.

Grejen är att jag aldrig har failat i knäböj. Det i kombination med att jag kör den på en plastmatta ovanpå ett parkettgolv gör att att jag är lite skraj att gå på för tungt. Fan va gött ett power rack skulle sitta nu. Troligen kommer jag inte testa ifall jag tror att risken är stor att jag failar, men riktigt nära max ska jag försöka komma.

Är även helt hundra på att jag kommer slänga av mig vikten framåt ifall det går skit. Ser ni som läser journalen några fel med det?

Rex
2008-03-12, 20:53
Ha en passare, det är extremt bra.

Spene
2008-03-12, 20:57
Ha en passare, det är extremt bra.
Sant, men då vill jag ha en som jag kan lite på. För gör passaren bort sig och jag blir tvungen så kan jag inte ens slänga vikten bakåt och är jag för långt ner kan jag inte dyka under heller. Måste vara en passare som verkligen hjälper mig upp bestämt.

Gym imorgon kvargen? :em:

Kvargoman
2008-03-13, 09:58
Inget gym idag inte, 2 mils löpning däremot.

Spene
2008-03-13, 19:03
Skit!

Böjpass

Knäböj - 125/1 135/0
Lite kassa ben idag av någon anledning. Krampkänningar under värmningen i yttre quads. 125kg gick LÄTT. Lyftet kändes jättebra och jag tror det var lite under paralellt, vågade inte gå maxdjup. 135 lassade jag på av någon jävla anledning. Gick ner för snabbt och ramlade ner i botten. Där satt jag fast och när jag försökte ta mig upp var min passare svag och långsam. Bad honom flytta på sig, sedan rullade jag av vikten vilket gjorde en aning ont. Hoppas golvet höll där under mattan... Hade ingen lust att försöka igen om man säger så. Mycket möjligt att jag failat även om jag inte gick ner fullt så djupt.

Resten av passet lekte jag i lite olika övningar bara. Inget värt att skriva. Omvända kabelflyes för baksida axlar och chins-lek, samt vader.

huldz
2008-03-13, 19:09
Better luck next time som man säger. Kanske inte var rätt dag att maxa i böjen helller med tanke på krampkänningarna. Annars är ju 125 en jäkligt bra vikt, om du frågar mig alltså :)

Spene
2008-03-13, 19:48
Better luck next time som man säger. Kanske inte var rätt dag att maxa i böjen helller med tanke på krampkänningarna. Annars är ju 125 en jäkligt bra vikt, om du frågar mig alltså :)
Ja, det är knappa godkänt i betyg vad det gäller klarad vikt. Och det lyftet var grymt, skulle varit kul om det kom med på film. Nästa gång jag maxar ska jag ha power rack. Dröjer nog ett braaa tag också.

Spene
2008-03-13, 20:32
Glömde

Kroppsviktsbänk - 80/17

Den var jag nöjd över däremot.

Rex
2008-03-13, 20:57
Ofan, riktigt najs bänkat ;)

Spene
2008-03-15, 16:56
Marklyft - 107/4 127/6 137/5 147/5 137/5,5
Tungt

Benpress - 150/10,10,10
Mycket lätt fast utmattande. Marklyften kändes. Höjning nästa.

Spark - 91/10,10
Började bli slut här men det var inga problem att klara båda seten.

Vader - 225/10,10,10,10
Fel skor på mig så den kändes inte alls som vanligt. Andra skorna nästa gång.

Mage - 66/12 71/12,12,12
Lagom tungt, alla set på 71 nästa pass.

Spene
2008-03-15, 17:08
Nytt schema förresten. Halvkropp, likt det jag kört förut. Överkropp-Underkropp-Vila o.s.v. Extra vilodag vid behov eller om jag inte har tid med gymmet. Ca 20 set per pass.

Mark
(Benpress)
Spark
Mage
Vader

Bänk
Stångrodd
Chins
Biceps
(Underarmar)

Böj
Liggande bencurl
Sittande bencurl
(Mage)
Vader

Snedhantlar
Sittrodd
Tric ext
Dips
Sidolyft

Övningar inom parantes är frivilliga men kommer nog oftast köras. Stora övningar vilar jag 2 min mellan seten. Små 60-90s. Upp emot 8-12 reps i de flesta övningar. Mark 3-6, bänk och böj 3-8.

Ungefär så.

thatkrillesshow
2008-03-15, 17:10
Bra markat! Schemat ser bra ut också. Halvkropp e kul:thumbup:

Spene
2008-03-15, 18:54
Nu börjar deffen.

500g kvarg om dagen
Tonfisksallad på en burk tonfisk varannan dag och kycklingsallad de andra dagarna.
2 mål varierad mat varje dag.

Träningsdagar tillkommer 50g druvsocker direkt efter passet och lite EsaPro. 50g borde väl räcka?

Väntar en vecka, för att kreatinet ska va påfyllt och glykogenet tömt. Därefter börjar jag väga mig på morgonen så ofta jag hinner (ungefär varje dag alltså).

Spene
2008-03-17, 10:59
Vilken underbar timing. Perfekt deff, gått ner 1kg per dag hittills i snitt. True story.

Magsjuk, sedan i lördags kväll, och uttorkad. Börjat äta ordentligt idag, får se om jag kan få i mig i närheten av kaloribalans. Fortfarande lite febrig och magen är ganska kass, men jag tror inte jag ska behöva spy något mer. Som ni kanske förstår så är deffen uppskjuten tills jag är helt frisk.

Rex
2008-03-17, 11:04
Schemat ser bra ut och lycka till med deffen ;)

thatkrillesshow
2008-03-17, 11:28
Taskig start på deffen:( Jag blev också sjuk i början av deffen, och tyckte det va synd om mig, men det va bara i 3 dar, och bara lite halsont. Tufft att tappa vikt så snabbt. Lycka till o krya på dig nu:thumbup:

Spene
2008-03-17, 11:31
Hoppas alla försår att jag var ironisk när jag skrev att det var en bra deffstart. Självklart ville jag inte tappa den där vikten på det sättet :(. Dumt att den kom precis då, efter att jag hårdstartat deffen och var ganska tom.

Spene
2008-03-17, 16:04
4 smörgåsar, 1 burk tonfisk i olja, ett ägg och en halv dag senare känner jag mig piggare. Blir nog helt symptomfri under morgondagen och på onsdag blir det jobb och kanske lätt träning. Hoppet har återvänt och f.o.m. imorgon håller jag koll på kalorierna igen.

Rex
2008-03-17, 19:27
Ajdu :\ Fattade inte ironin i de hela på morgonen, sorry. :)

Laydown
2008-03-17, 21:55
Vilken underbar timing. Perfekt deff, gått ner 1kg per dag hittills i snitt. True story.

Magsjuk, sedan i lördags kväll, och uttorkad. Börjat äta ordentligt idag, får se om jag kan få i mig i närheten av kaloribalans. Fortfarande lite febrig och magen är ganska kass, men jag tror inte jag ska behöva spy något mer. Som ni kanske förstår så är deffen uppskjuten tills jag är helt frisk.

ajdå :(

det sket sig för mig med när jag var sjuk, inte bra

Spene
2008-03-18, 09:50
Morgonvikt 76,8

Antingen så är jag tömd på glykogen nu och kommer bara fortsätta neråt eller så kommer jag gå upp något. 3kg låter mycket så jag antar att jag kommer gå upp lite nu efter sjukdomen i och med att jag äter normal deffmängd av födoämnen. Får se imorgon. Då blir det för övrigt ett lätt träningspass på gymmet också.

Rex
2008-03-19, 17:27
Hoppas att det går bra idag ;)

Spene
2008-03-19, 20:08
Det vet jag inte om det gjorde. Jag är van vid lågreps, har precis kommit tillbaka efter magsjuka, har just börjat deffen. Ursäkterna är många och trycket var sådär trots att jag tog ut mig.

Överkropp (2 min vila mellan set)
Bänkpress - 90/10,6,8,5+1
Visste inte vilken vikt jag skulle välja så jag värmde upp och gjorde en tung 10a på 90kg. Kroppen tyckte nog inte det var en bra idé för andra setet var väldigt mycket tyngre. Dessutom var det någon skit på bänken som gjorde den lite klistrig vilket innebar dålig form redan från början i det setet. De två sista setet hade jag passare bakom så jag vågade ta i ordentligt. 10,8,8,6 är serien jag satsar på nästa gång.

Chins - KV/12,10,8,5
Inget set absolut max men det var ganska tungt ändå. Försökte inte maxa i antal reps utan tänkte på kontrollerad negativ fas och att dra med rätt muskler. Biceps tog ändå mycket stryk som vanligt.

Hantelrodd - 35/10,10,10
Arne skulle ha varit stolt. Enligt mig enormt ROM och jävlar vad den tog. Kanske 3:e gången jag kör övningen någonsin, klart lägsta vikten jag använt. Men den tog bra mycket bättre såhär. Knä och rak arm i bänken, rörelsen började precis över golvet och slutade när hela överkroppen var vriden så mycket jag kunde och vikten var vid min egen axel. Ska lägga på ett set till nästa pass.

Stångcurl - 34/10,8,10
Lite striktare än vanligt. Vilan mellan andra och tredje setet var något längre än två minuter men det blev precis perfekt med en 10a där. Ett set till nästa pass.

Kände mig väldigt slut efteråt och käkade mycket middag. Vet inte hur deffdagen varit idag men jag hade ätit klart mer ifall jag ätit som vanligt så jag hoppas att min nuvarande stil ska få mig att tappa sakta men säkert. Middagen gick lätt över 1000kcal.

huldz
2008-03-19, 20:17
Bra bänk, bra chins, skönt med kontakt i hantelrodden. Grymt pass!

ZirTiger
2008-03-20, 17:28
Grym bänk! Vad väger du nu?

Spene
2008-03-20, 17:45
Gått ner en massa vätska och tarminnehåll och sådant nu i början av deffen. 76,4 var morgonvikten.

huldz
2008-03-20, 17:47
Lätt som en fjäder, stark som en björn? :D

tigerofsweden
2008-03-20, 18:34
Var finns bilder på den där Spenen?

ZirTiger
2008-03-20, 19:20
Var finns bilder på den där Spenen?
Han har ju en avatar. ;)

Oh, bra vikt. Du väger som jag vill väga. :)

Spene
2008-03-20, 21:00
Jag vill inte! Inte än i alla fall. Får se om det blir något när deffen är klar, överkropp om inte benen mår väldigt bra av deffen.

Har just ätit en massa oxfilé och potatisgratäng. Stor lunch och stor middag samt 1-2 mycket små mål blir nog deffplanen. Jag klarar inte av att äta bara lite ifall jag har mat framför mig.

Spene
2008-03-21, 13:30
Överkropp
(Vila mellan set inom parantes)

Böj - 80/10 85/10,10,10 (2 min)
Det här kommer bli superlätt tänkte jag först. Det blev precis lagom tungt. Under 70% av 1RM känns lite klent att köra 10or på, är nog ganska svag på högre reps.

Benpress - 160/5 180/5,5,5 (2 min)
Benpressar känns alltid tungt, måste vara lite friktion någonstans i maskinen, men det går absolut att öka.

Liggande bencurl - 68/10,10,10,9 (90s)
Hade kunnat pumpa lite till med halva rörelser, men det känns fel. Nu kör jag lång rörelsebana så att maskinen kommer nära röven.

Sittande bencurl - x/5
Kändes inte alls bra, dålig maskin, satt dåligt.

Enbent liggande bencurl - 32/6,6,6 (60s)
Kändes ovant men ska nog fortsätta med den, blir lite annorlunda än med båda benen, känns det som.

Vader i benpress - 230/10,10,10,10 (60s)
Kändes bra, svårt att få ut max ur vader tycker jag, det slutar alltid med att man helt enkelt inte kommer upp i toppläget. Däremot så svider det ganska bra mot de sista repsen. Fortsätter köra med någon sekunds stretch i bottenläget.

Handledscurl i kabel - 56/12 61/12,12 66/10 (60s)
Sved som sjutton efteråt, så den tog nog.

Nöjd med hur jag genomförde passet, bara lite svagare än jag trodde att jag skulle vara. Hade lite tid över efter passet så jagprang 10 minuter på bandet. Möjligt att jag ätit aningen för lite under deffens inledning, får se hur nedgången blir i vikt.

thatkrillesshow
2008-03-21, 14:25
Har du klocka att ta tid med mellan seten?

Spene
2008-03-21, 16:54
Har du klocka att ta tid med mellan seten?Yup. Körde det lite på test ett tag för att se hur lång tid jag tog på mig mellan seten. Det blev en vana och nu känns det tryckt att ha full koll :)

Spene
2008-03-23, 03:09
Status: Träningsverk
Hade glömt bort hur det kändes. Med den intensiteten jag håller nu i seten kommer räcka garanterat. Väldigt nöjd är jag, även om förklaringen troligtvis är ovana. Ikväll har jag stapplat runt på dansgolvet lite. Stel som en pinne var jag tack vare träningsverken men jag hade det trevligt ändå.

Uppdaterar imorgon med vikt och pass.

Spene
2008-03-23, 21:22
Överkropp

Krogen inklusive måttligt med dricka igår. Inte bakis men lite torr och seg/trött. Lite nygammla övningar kom med också. Morgonvikt var ingen idé då jag drack lite (alkohol) igår.

Lutande hantelpress (35-40 grader) - 35/10,10,7 30/9 (2min)
Ovant. Det har varit bänk för hela slanten ett bra tag nu. Drar alla 10or nästa.

Stångrodd - 67/10,10,10,10 (2min)
Lätt som en plätt men jag prioriterade bra form. Nästa gång lägger jag på 5kg till.

Tric.extensioner runt huvudet - 40/7,8,7,3 (2min)
Alltid kört den med EZ men nu ska det vara rakstång, mycket häftigare. Inte kört övningen regelbundet på länge även med EZ så kändes ovant. På sista setet dog jag helt enkelt.

Dips - KV/10,10,10,10 (2min)
Mycket tyngre än jag trodde. Väldigt utmattad här efter hantelpressar och extensioner. 11or nästa gång.

Sidolyft - 12,5/8,8,8,8 (90s)
Lagom fuskigt, svårt att känna kontakt i den här övningen men någonting måste ju ha lyft vikten.

Bonusövning: Omvänd bicepscurl med rak stång - 30/6,6,6 (x)
Bra för underarmarna. Grymt jobbigt att hålla greppet hela vägen.

Det var kul att träna och jag blev rejält utmattad. Dock är jag väl inte direkt supernöjd med resultaten men skit samma. Blir bättre nästa gång.

För den som undrar så prioriterar jag armar av utseendemässiga skäl. De är något underutvecklade genetiskt.

huldz
2008-03-23, 22:09
Fina hantelpressar, kul med variation mellan passen också.

Jag tycker alltid att man brukar väga mindre dagen efter en stadig fylla, uttorkad och jävlig är man:) Så det är ju positivt under deff, man lurar sig själv lite.

Spene
2008-03-23, 22:43
Tvärt om just nu för mig. Inte fan vill jag gå ner 5kg muskler och fett på en vecka. Över 4kg av dem skulle ju vara muskler isf. Stört mycket vatten måste jag ha förlorat iaf, för efter sjukdomen har jag skött mig tycker jag.

thatkrillesshow
2008-03-23, 22:50
Konstigt att du rasat så mkt i vikt. Jag gick ner 1 kg första veckan i deffen. Känner du av någon styrkeförlust? För så fort försvinner ju inte muskler (väl)?

Ser ut som ett fint pass hur som haver!

Spene
2008-03-23, 23:27
Tidigare åt jag MYCKET innan läggdags. Drack kanske mer vatten innan läggdags också. Magsäcksinnehåll och glykogen får man inte heller glömma. I vilket fall stryker jag ett sträck över alla gamla mätningar. Från och med imorgon väger jag mig så ofta jag kan och gör fina grafer över min vikt i excel. Så det så!

Spene
2008-03-24, 16:53
Sprang 40 minuter i lågt tempo. 1½ timme senare var jag på gymmet, var helt tom på energi och hade FORTFARANDE träningsverk sedan böjpasset. Tryckte i mig två dubbelmackor med ost och köttbullar innan jag började marklyfta... inte alls opti.

Underkropp + random

Marklyft - 107/5 127/6 137/5 147/4 137/5 (2min)
Tog bort ett helt set och missa sista repen på 147, kunde dragit dit den med dålig teknik men det kändes inte värt det. Tråkigt att gå bakåt. Vet inte riktigt hur jag ska göra med marken. Borde köra någon styrkelyftsliknande progression/cykel för den, känns inte som om jag kör rätt för tillfället. Slutar ofta med dålig teknik eller utebliven progression.

Benpress - 160/10,10,10,10 (2min)
Fin kontakt men lagom lätt. 170kg nästa.

Kabel-crunches - 71/12,12,12,12 (1min)
Sådär kontakt men fick ändå ta i lite på sista 12an. Inte max men den tog nog ändå.

Viktade situps med förankrade fötter - 25/6 50/10,8,10 (~2min)
Slängde upp 25kg-plattor på bröstet och lät vikterna vila på underarmarna. I första setet funka inte balansen men sedan gick det rätt bra. När jag körde kändes det bara jävligt jobbigt med plattorna men jag körde ju till utmattning och absen kändes lite efteråt. Höftböjarna behöver väl också träning, ska köra den lite ibland tror jag.

Vader i benpress - 240/10,10,10,10 (1min)
Kändes som vanligt, lätt ända tills det tar stopp.

Stående facepulls vikt upp till fullmag, 3 set, ca 10 reps.
Blev en bonusövning till. Hade en kompis som höll i mig runt trapsen ungefär. Funkade jättebra.

Deceiver85
2008-03-25, 00:25
Fan, jag vill också köra marklyft. Tufft att köra benpressar efteråt också.

Rex
2008-03-25, 18:38
Grymt starka marklyft!

Spene
2008-03-25, 20:15
Benpressarna är riktigt klena och marklyftet går så jävla segt framåt, men tack ändå.

Ny markplan
5x5 har jag bestämt mig för att köra, med följande vikt-progression.

(alla 5or)
v1: 130, 130, 130, 130, 130
v2: 130, 130, 135, 135, 135
v3: 130, 130, 140, 140, 140
v4: 130, 130, 145, 145, 145

Utöver det ska jag börja köra raka mark på den andra bendagen, alternativt explosiva vanliga mark ifall benen känns sega. Känner jag mig själv rätt så vill jag nog gå på ännu tyngre veckor efter 4-veckorscykeln så blir nog treor då. Några invändningar eller synpunkter?

Spene
2008-03-25, 21:36
Har även upptäckt att det är fel på min våg. Fortsätter att väga mig då jag tror att den bara visar lite för lite. Förändringar verkar fortfarande ge utslag. I vilket fall har jag överslagsräknat lite på kalorierna och chansar på att lunch + middag blir ca 1500kcal. Käkar mig mätt men inte mer och drar ner på det kaloririkaste på bordet.

Spene
2008-03-26, 23:19
Överkropp
Tappat lite styrka, deffen märks antar jag. Ungefär 2 minuter vila på allt utom underarmar som fick 1.

Bänk - 90/10,6 80/8,6
Segt att sänka men jag är lite nertränad just nu + deff. Inte hela världen.

Chins - KV/12,9,7,6
Kändes ok. Lite annan teknik än förra gången tror jag, varierar alltid för mig med chins.

Hantelrodd - 35/10,10,10,10
Samma goda teknik som förra gången.

Stångcurl - 32/10,10,10
Pump.

Underarmar - 61/12,12,7
Puuump.

Vad tycker ni om att starta långsiktiga styrkebyggs-cykler för böj, mark och bänk samtidigt? Eller tror ni det blir för mycket?

huldz
2008-03-27, 06:13
Vad tycker ni om att starta långsiktiga styrkebyggs-cykler för böj, mark och bänk samtidigt? Eller tror ni det blir för mycket?

Jag tror nästan att det blir lite för mycket, iallafall med tanke på att du deffar. Men men, det är bara vad jag tror.

Bra vikter annars!:hbang:

Spene
2008-03-27, 19:47
Jag tror nästan att det blir lite för mycket, iallafall med tanke på att du deffar. Men men, det är bara vad jag tror.

Bra vikter annars!:hbang:
Jag får väl avbryta deffen isf. Kan deffa till after ski 08 istället. Fuck beachen. Det känns som om deffen går bra i vilket fall. Har inte koll på hur mycket jag går ner, kan vara för mycket, men jag kontrollerar hungern riktigt bra så det blir bara att kalibrera om jag märker av tokigheter på vågen.

Underkropp - snorlätt pass (kände mig seg)

Knäböj - 60/10,10,5,3,3
Inte koll på den exakta serien men det blev lite teknikträning, explosiv träning samt stretch (stannade länge i botten).

Marklyft - 90/5,3,3,3,3
Explosivitetsträning eller nåt.

Benpress - 180/5 195/5,5
För mycket gaser i magen. Blev ohållbart att fortsätta :hbang:
Riktigt lätt var det eftersom jag inte kört tung böj innan.

Vader i benpress - 250/10,10,10,10
Sämre ROM och inte lika bra bränn. 240 igen nästa gång med bättre teknik.

Finnen med mycket hjälp - KV/1,5,5
Måste värma upp tror jag. Första repen gav sjuk kramp på studs så jag fick avbryta. Skön övning som fan, önskar bara att jag kunde köra den utan att hjälpa till med armarna.

Spene
2008-03-28, 19:16
Lätt löpning 30 min

Kändes bra. Har missat att skriva upp ett löppass från i söndags men det var samma sträcka. Mjuka grusvägar som är snälla mot ben och fötter.

Imorgon blir det gym igen.

von huff
2008-03-28, 20:37
Måste titta in lite här ochså...Riktigt stabila vikter du leker med*flex*

samsung
2008-03-28, 22:02
Fina vikter du bollar med. Fortsätt så :)

Spene
2008-03-28, 22:20
Bollar.. leker... det är tungt för mig! :D
Tack grabbar.

I helgen ska jag bestämma mig om jag ska plugga och bo i Uppsala eller Stockholm (beslutat är inte oåterkalleligt men det skulle vara skönt att bestämma sig). Utbildningarna verkar ganska likvärdiga (läkare). Väljer jag Stockholm har jag ingen tidspress med att flytta hemifrån. Uppsala kan jag pendla till ett tag men det blir segt i längden.

Jag tror inte att jag skulle passa i en studentkorridor utan vill nog bo i en vanlig lägenhet. Krille kanske vet hur det är med det i Uppsala?

huldz
2008-03-29, 08:40
Jag vet inte hur mycket lediga bostäder det finns, men du skulle ju kunna prova söka en lägenhet här Studentstaden (http://www.studentstaden.se/)

Lite allmänt om studentbostäder http://www.uppsala.se/uppsala/templates/StandardPage____3259.aspx

thatkrillesshow
2008-03-29, 10:30
Jag tror inte att jag skulle passa i en studentkorridor utan vill nog bo i en vanlig lägenhet. Krille kanske vet hur det är med det i Uppsala?
Tyvärr så har jag ingen koll på det:/
Huldz vet nog mer. Eddie Vedder bor i studentkorridor i Flogsta, så han vet lite om det också.

Rex
2008-03-29, 14:51
Mkt fina vikter på benpressen där ;D

Spene
2008-03-29, 19:05
Flogsta är väl lite off. Sedan vill jag helst inte bo i korridor. Har pengar sparade så jag har råd med lite mer hyra för att slippa det. Benpressen är typ min hatövning och jag tycker inte att jag är speciellt bra i den. Bättre ska den bli, så kanske jag tycker den är roligare också.

Pass kommer snart men nu ska jag äta.

Spene
2008-03-29, 20:10
Överkropp
2 min setvila på alla övningar

Lutande hantelpress 40grader - 35/10,10,4 30/7
Tyngre än förra veckan men ändå rätt bra. Är inte så stark i de lutande pressarna så de ska jag absolut fortsätta med.

Stångrodd - 77/10,10,10,10
Inte jättetungt men jag kör nog på samma nästa vecka.

Liggande tricepsextensioner runt huvudet - 40/7,7,7,7
Tungt. Övningen satt bättre idag. Samma nästa vecka fast med perfekt teknik (lagom köttigt).

Dips - KV/11,11,11,11
12or nästa, det kommer nog bli ganska tungt. Mycket slut i triceps efter den övriga träningen.

Sidolyft - 12.5/8,10+dropset 10/6
Tidsbrist så det blev ett riktigt massivt dropset.

Bra pass även om jag var lite svagare än förra veckan. Tror jag ska acceptera vissa styrkeförluster under deffen. Helt enkelt köra hårt fast sänka vikterna lite på en del övningar. I böj, mark och bänk ska jag sänka vikterna lite och köra progressivt för att hålla kvar så mycket styrka jag kan.

huldz
2008-03-30, 09:15
Bra hantelpressar med tanke på lutningen:thumbup:

Spene
2008-03-30, 15:35
Tack.

Underkropp
Mark, böj och bänk kommer ges 3 min vila mellan seten f.o.m. nu. Andra övningar 2 min utom underarmar, mage och vader som klarar sig på 1 min.

Marklyft - 130/6,6,7,7,6
Hög volym för att vara marklyft, för mig. Gick ändå bra tyckte jag.

Benpress - 170/10,10,10,10
Vilken skillnad. Flyttade isär fotställningen lite och plötsligt gick det att göra dem djupare utan att släppa anspänningen.

Liggande lårcurl - 68/8,8,8,8
Lätt

Mage - 81/12,12,12,10
Dålig kontakt men jag tog verkligen i och använde bra ROM för absen tyckte jag.

Vader i benpress - 230/10,10,10,10
Ganska lätt, får öka lite till nästa.

Wrist curl med stång i kabel - x/15,15 63/10,9
Pump här som vanligt, gillas. Sista setet gick ett område på vänster underarm från blekt till rött till blått. Något litet blodkärl måste ha brustit eller så var det bara total syrebrist där inne. Coolt och hardcore iaf.

Nöjd med passet. Hoppas jag klarar av progressionen i marklyftet, för det här var redan tungt.

thatkrillesshow
2008-03-30, 17:41
Bra markat! Jag gillar inte heller högreps på mark. Det e mkt roligare att dra upp en lite tyngre vikt 1-2 reps bara:D

Tjuckot
2008-03-30, 20:13
Impad av benpressarna, starka! =)

Spene
2008-03-30, 20:21
Tack killar.

Även om vågen är sönder så visar den skillnader i vikt.

Vägt mig varje dag i två veckor nu och snittet (räknar bort extremvärden) den här veckan var 1kg lägre än snittet för förra veckan. För mycket enligt mig men jag ska inte pilla på maten riktigt än utan se en vecka till. Under veckan har nämligen vikten varit ganska stabil, så jag hoppas att det var mätosäkerheten som visade sig genom att ge ett för högt snitt för föregående vecka.

Verkligen inget problem med hungern. Ungefär lika jobbigt att bulka för mig. 3000-3500 kcal låg jag på nästan jämt jag överslagsräknade och ändå ökade jag lååångsamt. Så jag tror helt enkelt att jag gör av med en del på dagarna. Låter kanske inte mycket men på strax under 80kg så är det en del tycker jag.

Spene
2008-03-30, 21:06
Satan i gatan. Motivationsboost och brist på träningsverk får mig nu att besluta mig för att ta med gymkläder imorgon. 3 halvkroppspass i rad har jag nog aldrig gjort förut. Dock är mina överkroppspass splittade nog, samt har tillräckligt låg volym, för att kunna köras ofta tror jag. Orkar jag ska jag nog även springa på kvällen.

ZirTiger
2008-03-31, 09:25
Bra marklyftat! Varför vader i benpressen istället för vadmaskiner?

tigerofsweden
2008-03-31, 09:29
Fina vikter du förnedrar Spene :thumbup: Ska bli kul o se bilder sen!

Spene
2008-03-31, 18:33
Bra marklyftat! Varför vader i benpressen istället för vadmaskiner?
För att den är sjukt mycket skönare att sitta i. Vadmaskinen på mitt gym suger, man sitter konstigt och trycks av sitsen samtidigt som kroppen endast får stöd absolut längst ner på ländryggen. I vadpressen ligger man skönt och kan koncentrera sig helt på vadrörelsen.
Fina vikter du förnedrar Spene :thumbup: Ska bli kul o se bilder sen!
Så satans bildkåt! Men tack, och jag blir väl tvungen att lägga upp något snart.

Rex
2008-03-31, 18:41
Ja tack till bilder =)) Grymma mark ;)

tigerofsweden
2008-03-31, 18:55
För att den är sjukt mycket skönare att sitta i. Vadmaskinen på mitt gym suger, man sitter konstigt och trycks av sitsen samtidigt som kroppen endast får stöd absolut längst ner på ländryggen. I vadpressen ligger man skönt och kan koncentrera sig helt på vadrörelsen.

Så satans bildkåt! Men tack, och jag blir väl tvungen att lägga upp något snart.

:D

Spene
2008-03-31, 19:53
Hade ju ett pass att skriva upp också.

Överkropp

Bänkpress - 90/6,6,6,6,6
Samma program som i marken. Blev ganska tungt näst sista setet, laddade dåligt mentalt inför det. Sista fick jag adrenalinet att spruta lite bättre så då flög stången upp ganska lätt.

Chins - KV/12,9,8,7
Jämn rörelse. Ryckte inte upp hakan över stången utan höll huvudet och nacken neutral. Kom upp med stången till näsan eller lite längre, alldeles lagom för att latsen ska få maximal ROM tror jag. Kändes bra i alla fall.

Hantelrodd - 37,5/10,10,10,10
Svettigt. 10 är minst 2 för mycket när det gäller styrketräning. Ska nog hålla ut ett litet tag till ändå.

Stångcurl - 32/10,10,10,10
Samma här.

Omvända stångcurls - 20/10,10,10
Tar inte mycket i biceps men i tummarna och greppet ländes det rejält, samt en del i underarmarna.

CrosstrainerLOL!1 - 15 min
Först värmde jag och fick upp pulsen, därefter körde jag lite olika typer av intervaller. Lekstuga helt enkelt. Riktigt bra hjälpmedel för intervallträning tror jag faktiskt. Ska nog köra den någon gång ibland när jag har tid efter passet. Kommer dock självklart fortsätta springa ute.

Spene
2008-03-31, 21:26
Stora saftiga bilder till folket. Känns konstigt att vika ut mig så har färgat lite för att vara anonym. Allt ska bli bättre helt enkelt. Tuttarna är jag väl ganska nöjd med men resten ser fjuttigt ut. Benen är det ännu värre ställt med.

Det positiva jag själv ser i bilderna är att jag inte har så mycket fett på kroppen som jag ibland tror. Blir väldigt sugen på att bulka igen när jag ser det här faktiskt.

ZirTiger
2008-03-31, 21:33
Du är grym i bänken! Men har du minskat något i chinsen? Låg inte du på ca 17 i första setet?

Latsen är fina och I love dina serratus anterior. Armarna har lämplig tjocklek med. Ser bra ut!

thatkrillesshow
2008-03-31, 21:35
Trevligt*popcorn*
Det ser ju väldigt fint ut! Bra lökar som sagt, inte mkt fett alls (bra form!), bra axlar etc. Vet inte om jag hittar nåt som släpar direkt. Jag tycker det ser ut som ett bra paket helt enkelt:thumbup:

Spene
2008-03-31, 21:44
Vet inte om jag hittar nåt som släpar direkt.
Det du kallar axlar på DB bakifrån är alltså framsida axlar som väller ut över baksidan. Baksida axlar ser för mig på dessa bilder ganska obefintliga ut. Kötta! Sedan så kör jag mycket rygg och inga pressar över huvudet så min fysik kommer förhoppningsvis bli mer symmetrisk så småningom.

Spene
2008-03-31, 21:47
Låg inte du på ca 17 i första setet?Det var en maxning. Jag ska inte tävla i chins så jag tränar mer "byggarchins" inte släpp och slit alltså. Kör också lite lamt i första setet för att de andra inte ska få lida för mycket. Annars; ja jag har tappat lite tror jag, deffens fel.

Tack för de fina orden Krille och Tiger.

Rex
2008-04-01, 20:20
Grymt bra fysik.. kulor, rutor o allt. Sugen på att slänga upp en bild när du är helt avslappnad?

Spene
2008-04-01, 22:03
Grymt bra fysik.. kulor, rutor o allt. Sugen på att slänga upp en bild när du är helt avslappnad?
Tack. Får se någon dag när brorsan är lika snäll och fotar åt mig. Kanske utan fuskljus också så att ni får se mitt sanna jag.

Löpning - 55 min
Kändes bra, vet inte hur långt jag kom men ganska lugnt tempo var det. Drog på lite mer på hemvägen. Det bra med att springa är att det tillåter lite mer svull under deffen. Idag blev det rostade mackor med honong och marmelad.

huldz
2008-04-02, 18:21
Fin fysik, inte mycket att plocka av vid deff där inte. Gillar sidkistan bäst:thumbup::D

Spene
2008-04-02, 19:19
Tack Huldz. Är ganska nöjd med min BF% just nu men problemet är att ifall man bulkar så kommer den öka. Därför tänkte jag deffa ett tag till så att man kan bulka längre efter.
Vilket vulgärt ord bulk är, långsam viktökning under lång tid är det jag menar i vilket fall.

Ben och lite mage
Kort pass som fan.

Knäböj - 77,5/10,10,10,10,10
Blev ganska hårt ändå, trots att jag aldrig kände mig orolig för att inte klara det. Upptäckte i spegeln att knäna fladdrar lite. Hoppas det slutar med mera övningsvana. Ska tänka på det.

Finnen - KV, 5 set.
Mycket armhävningar. Återigen kramp i baksida lår och denna gång även i vaden. Gick sådär men gav mig lite övningsvana och den var ganska jobbig ändå.

Benpress - 180/10
Körde ett set benpress "bara för att".

Hängande benlyft - KV/10,10,10
Hängde i chinsstången och sparkade upp i densamma. Tog ganska bra på hela bålen kändes det som.

Allmänt kände jag mig lite hämmad av gårdagens löprunda men passet var så kort att jag inte hann bryta ihop helt.

Tjuckot
2008-04-02, 19:31
Du har en riktigt stabil framsida tycker jag. Ryggen ser köttig ut, men kanske lite mer vidd?

Spene
2008-04-02, 19:44
Du har en riktigt stabil framsida tycker jag. Ryggen ser köttig ut, men kanske lite mer vidd?

Tycker balansen köttig/bred är ganska ok (även om jag vill ha mer av båda). Kanske slänger upp en riktig spread så ser man bättre.

Tack för konstruktiv kritik tjuck. Uppskattas.

Spene
2008-04-03, 19:17
Överkropp

Hantelpress - 35/10,10
Inte riktigt hundra på varför jag inte fullgjorde, lite känningar i armbågen samt att jag kände mig lite sliten samt bristande motivation skulle jag tro. Båda seten var tunga.

Stångrodd - 80/10,10,10,10
Inga problem direkt. Stannar på den här vikten och slipar lite på utförandet.

Liggande tricepsextensioner runt huvudet - 40/8,8,8,8
Tungt. Samma som stångrodden.

Dips - KV/12,12,12,12
Utmattad som vanligt. Växer mina triceps inte av de här passen vet jag inte vad jag ska tro.

Sidolyft - 15/5+12,5/3+10/5
Brutalt dropset. Fuskigt utförande, inte på något skadligt sätt utan kicka med benen och kom inte till maxhöjd. Sidolyft känns verkligen inte prioriterat men det går så snabbt att få muskeln utmattad så jag kör den ändå.

Rätt bra pass.

thatkrillesshow
2008-04-03, 19:33
Fina pressar trots att armbågen inte ville vara med, hoppas inte armbågen blir värre.
Starka stångroddar!!

Spene
2008-04-03, 19:41
Fina pressar trots att armbågen inte ville vara med, hoppas inte armbågen blir värre.
Starka stångroddar!!
Roddarna är väl ok. Tekniken är mycket bättre nu än när jag var uppe på 100kg förut.

Armbågen är jag inte orolig över. Var nog bara jag som kom snett i någon rep. Tric extensioner och dips är ju inte de armbågsvänligaste övningarna här i världen och de gick helt smärtfritt. Lite spänningar kanske men absolut inte ont.

Rex
2008-04-03, 21:04
Bra hantelpressar =) funderar på att börja kör få set med höga reps jag också.

Spene
2008-04-05, 15:39
Underkropp + kondition

Marklyft - 132,5/6,6,6,6
Uppenbarelse i första set: Jag drar stången för långt från kroppen. Tekniken kändes bättre och lyften kändes bättre än förra veckan nu med bättre teknik. Dock skrapar stången lite på smalbenen men det får jag tåla. Film kommer.

Benpress - 180/10,10,10,10
Kändes bra. Film på detta också.

Lårcurl - 72/8,8,8,8
Lätt. Film.

Vader - 240/10,10 230/11,11
Bra grejer, tror jag. Film.

Hängande benlyft till chinsräcke - 10,10,10,7
Tungt på ett konstigt sätt men jag litar på att den ger mig bålstabilitet och lite abs.

Crosstrainer 15 min
Intervaller varvat med lugn jämn fart. Testade maskinens program lite men hittade inte riktigt rätt, fanns inget som bara var intervaller utan man var tvungen att ha en nerjoggningsfas efter varannan intervall. Svettig som fan och hög puls emellanåt hade jag, och förvånansvärt kul var det.

Film kommer idag eller imorgon. Passet kändes ganska lätt, förmodligen för att jag käkade buffé igår. Nu är det deff igen så vi får se hur det går nästa pass (imorgon).

huldz
2008-04-05, 15:54
Fint pass, marklyften verkar stabila! :)

Spene
2008-04-06, 09:09
Skulle egentligen bara filma lite marklyft (tog bort andra halvan på setet för man ser mitt ansikte :D) men när jag ändå hade börjat och hade någon men mig som kunde filma så tyckte jag det var lika bra att filma lite mer och lägga på The Roots. Hoppas allt ser bra ut, annars får ni hojta till.
Fmk7olGu1gM

huldz
2008-04-06, 09:15
Personlingen så tycker jag att det var bra utförande på samtliga övningar, bra djup i benpressen osv. Hur mycket var det på stången i marklyften?

Spene
2008-04-06, 09:26
Personlingen så tycker jag att det var bra utförande på samtliga övningar, bra djup i benpressen osv. Hur mycket var det på stången i marklyften?
Allt var från förra passet, däremot märkte jag att det bara var 9 reps i benpressen. Glömde väl räkna nu när man fick vara med på film. 132,5kg*6reps i marken alltså, lätt var det. Tror det var 3:e set eller något.

Tjuckot
2008-04-06, 10:05
Håller med huldz, utförandet såg riktigt bra ut. Intensivt och explosivt :)

Spene
2008-04-06, 10:57
Håller med huldz, utförandet såg riktigt bra ut. Intensivt och explosivt :)
That's my thing.

Deffuppdatering

Snittvikt den här veckan enligt min våg: 74,3kg

Snittvikter hittills:
v1: 76,0
v2: 75,0
v3: 74,3

För snabbt, jag vet. 700 går nog. Med mitt BF borde fettcellerna kunna oxidera 800-900 gram per vecka tror jag att jag räknade ut. Kanske lite mindre. Alltså rök en del muskler mellan första och andra veckan om mätningarna stämmer. 700g på en vecka är ok men 500 är ju målet. Ska äta lika dant den här veckan så får vi se.

Nu ska jag sticka och träna.

Spene
2008-04-06, 16:53
Överkropp

Bänkpress - 92,5/6,6,6,6
3 min vila men ändå rätt tungt. Höjning nästa vecka till 95kg fast 5or istället för 6or.

Chins - KV/12,10,10,9
2 min vila. Kunde gjort en till på sista men jag spar den till nästa, tekniken och explosiviteten hade ändå varit kass. Bra teknik hade jag nu istället på varje rep.

Hantelrodd - 37,5/10,10,10,10
2 min vila. Blir alltid svettig av denhär. När man kör med en arm i taget blir seten så satans långa, är väl därför. 1½ minut effektiv vila är det förresten, 2 min mellan att jag kör med samma arm (kanske lite mer ifall jag fortfarande är riktigt andfådd).

Stångcurl - 34/10,10,9
2 min vila. Kändes rätt bra idag. Vet inte hur tekniken är men det tar.

Löpbandet

2 min 6km/h
2 min 15km/h
2 min 6km/h
2 min 15km/h
1 min 8km/h (nerjoggning)

Vad tror ni är bäst, gå och springa riktigt snabbt eller att jogga mellan intervallerna? För konditionshöjande intervaller alltså.

thatkrillesshow
2008-04-06, 17:55
Filmen såg som sagt bra ut!
Dem 3 första veckorna tycker jag man kan gå ner sådär snabbt, det är nog ingen större fara, mkt vatten som försvinner etc. i början.
Starkt pass idag också. Kul med höjning i bänk nästa vecka under deff:thumbup:

Spene
2008-04-06, 18:25
Starkt pass idag också. Kul med höjning i bänk nästa vecka under deff:thumbup:
Alltså det är en periodiserad cykel med fasta träningsvikter. Lyckas jag inte köra efter schemat blir jag ledsen. Däremot så är jag förvånad över att passen går så lätt just nu. Hoppas jag inte äter för mycket nu...

Tack för de vänliga orden om filmen. Dröjer nog ett tag innan jag filmar igen men då får det bli lite överkropp samt böj.

Tjuckot
2008-04-06, 18:27
Fina vikter och reps. Du bänkar riktigt bra för din kroppsvikt :thumbup:

Petf
2008-04-06, 18:54
för fan du e snart nere i min viktklass ( 72-73) , släng upp lite bilder sen vettja .

huldz
2008-04-06, 18:58
Fina pressar här också ser jag. Chinsen är bra också:thumbup:. Känner du dig lättare i just chins nu under deff?

ZirTiger
2008-04-06, 21:07
Jag måste få tag i en ordentlig våg ser jag. Jag undrar vad jag väger just nu. Bra djup i benpressarna och bänken är ju livsfarlig som vanligt. Keep it up! Vad är deffmålet?

Spene
2008-04-06, 22:18
för fan du e snart nere i min viktklass ( 72-73) , släng upp lite bilder sen vettja .
Du har ju lite bilder nån sida bak. Vill fan inte bli hård, stör mig på att jag väger så lite. Men det kommer väl bilder sen. Ska försöka med samma poser och samma ljus då. Det kommer dock vara efter deffen men den ska väl inte hålla på alltför länge.
Fina pressar här också ser jag. Chinsen är bra också:thumbup:. Känner du dig lättare i just chins nu under deff?
Nja det vet jag inte. Den där chinsserien kunde jag nog göra innan jag började deffa. Dock så blev jag till en början svagare i chins så kanske det hjälper att jag blivit lite lättare men att jag lider lite av matrestriktionerna är klart.
Jag måste få tag i en ordentlig våg ser jag. Jag undrar vad jag väger just nu. Bra djup i benpressarna och bänken är ju livsfarlig som vanligt. Keep it up! Vad är deffmålet?
Deffmålet är att kunna bulka längre efteråt. Jag är egentligen nöjd med min fett% men lägger jag på mig 1kg per månad under en längre tid så blir jag nog tillslut lite rund, och det vill jag inte. Helt säker på att jag inte kör mer än 10 veckor totalt. 7 veckor kvar i så fall. Om det börjar gå skit på gymmet eller om jag blir nöjd innan så slutar jag och ökar långsamt intaget tills jag börjar öka i vikt igen.

Rex
2008-04-07, 17:21
Bra film :) + Skitbra pass du körde igår..

Spene
2008-04-07, 20:04
Tack Rex.

Livsval

Jag skjöt upp det många gånger av oklar anledning men nu har jag i alla fall sökt utbildningar till i höst.

1
UU-P3200

* Läkarprogrammet
* 330hp, Dagtid, Helfart (100%)
* Normal undervisning
* Utbildningsprogram
* Uppsala universitet , Uppsala
* HT 2008

2
KI-41014

* Läkarprogrammet
* 330hp, Dagtid, Helfart (100%)
* Normal undervisning
* Utbildningsprogram
* Karolinska institutet , Solna
* HT 2008

Eftersom jag känner mig ganska säker på att jag kommer in i Uppsala samt att jag helst vill gå där så känns det väldigt lockande att skippa intervjuerna på KI. Verkar bara jobbigt och man måste sticka dit på en lördag för att skriva begåvningstest och levnadsbeskrivning, samt, om man går vidare, komma dit någon veckodag för att göra 1½ timme nervös intervju. Har jag enorm otur och inte kommer in på UU (senaste terminerna har folk med 1.9 kommit in och jag har ett provresultat sedan förra året på 2.0) så kan jag ju alltid söka nästa termin. Kommentarer? (Ni förstår nog vilken typ av kommentarer jag vill ha :D)

ZirTiger
2008-04-07, 20:07
Låter bra! Lycka till. Själv hänger jag ju i Umeå och tycker att skolan är bra men staden är för långt norrut. :(

Kan lova att läkarlinjen är det bästa val jag gjort. Det är mycket plugg men det är gryyymt kul!

Tjuckot
2008-04-07, 20:11
Bra betyg, grov, på g att få välbetalt jobb.... singel?

Shajjn
2008-04-07, 20:15
Kommentarer?

Det du skriver om KI gäller ju bara för ansökning till LÄFO, väl?
Med 2.0 är chansen väldigt stor att du kommer in via HP-kvoten, och då är det inga påföljande intervjuer/test som du måste gå igenom.

En dag skriver jag 1.9/2.0 och börjar på läkarlinjen också! :)

Spene
2008-04-07, 20:16
Bra betyg, grov, på g att få välbetalt jobb.... singel?
DU SA GROV *flex*

Lägg till finnig och tunnhårig (vid 20 års ålder). Ska inte klaga, min självbild är smart, trevlig och stark :D

Blir till att raka bort håret snart också, kanske blir skithäftig då. Före/efter-bilder kommer självklart att postas i den här journalen då.

Spene
2008-04-07, 20:23
Det du skriver om KI gäller ju bara för ansökning till LÄFO, väl?
Med 2.0 är chansen väldigt stor att du kommer in via HP-kvoten, och då är det inga påföljande intervjuer/test som du måste gå igenom.

En dag skriver jag 1.9/2.0 och börjar på läkarlinjen också! :)
LÄFO = Prov- och intervjubaserat urval till läkarprogrammet med forskningsintroducerande kurs

PIL = Prov- och intervjubaserat urval till läkarprogrammet

PIL är det alltså jag skulle göra i så fall. De tar inte in så många alls enbart på högskoleprovet och jag hade inte 20.0 i snitt från gymnasiet, så troligen kommer men inte in direkt. Har nog ganska bra chanser på intervjun dock, de tar in 50% av alla studenter via intervju. Minst 1.6 brukar krävas för att få komma till första testet tror jag. KI är svårare att komma in på helt enkelt.

Spene
2008-04-08, 19:14
Underkropp

Knäböj - 80/10,10,10,10
3 min vila. Inte alltför tungt faktiskt. Kändes bra, men jag kollade tekniken i spegeln och vet inte om det ser bra ut. Får filma så fort jag får möjlighet.

Benpress - 180/10 220/4,3
2 min vila. Tungt efter böjen. Ska köra den här serien (öka reps när jag kan) varje böjpass och en serie med 10or varje markpass, så att jag får både lågreps och högreps i varje pass.

Vader - 240/11,11 230/11,11
1 min vila. Inte mycket att säga. Kändes ok.

Finnen - 4set
Stretchade mycket innan men fick ändå lite kramp. CP-övning. Fast jag kör på och hoppas på att jag blir bättre. Tog i varje rep men blev ändå aldrig utmattad.

Situps med kabelmotstånd bakifrån - x/15 x/11
Kändes rätt bra.

Bra pass tror jag. Benen är dock fortfarande rätt fräscha. Skumt.

huldz
2008-04-08, 21:07
Stabilt pass. Jag är övertygade om att tekniken sitter där den ska i böjen också, som i allt annat hittills. Go get 'em!:D

Tjuckot
2008-04-08, 21:10
10or på knäböj svider verkligen, been there done that. Ett helt klart godkänt pass tycker jag :)

Spene
2008-04-08, 21:12
10or på knäböj svider verkligen, been there done that. Ett helt klart godkänt pass tycker jag :)
Första passet sög det hårt. Nu har jag kört det ett litet tag och det känns alldeles utmärkt. Längtar dock till lite högre belastning och adrenalinpåslaget som det innebär. Att få vråla lite, om än innombords, är det roligaste.

Huldz: Så är det säkert. Dock är knäböj en komplex övning. Helt åt helvete är den nog inte men det finns säkert mycket att förbättra. För mycket fällning samt lite stelhet i bottenläget var vad jag tyckte mig se i spegeln (framifrån då).

Tjuckot
2008-04-08, 21:17
Upplevde samma sak jag. Första passet (4x10 böj, 4x10 mark) då krälade jag ifrån gymmet .. sen gick det iaf bättre efter några pass, hehe.

Vråla är en självklarhet, jag är en fucking vrålapa.

Spene
2008-04-09, 19:00
Överkropp

Hantelpress 40 grader - 35/8,8,8
2 min vila. Fjärde setet gick åt helvete, fick inte upp vikterna ordentligt och låg snett. Första repet var tungt och långsamt som en maxning så jag avbröt.

Stångrodd - 100/5,5,5,5
2 min vila. Lite dålig kontakt men jag tog i och förhoppningsvis ska 5orna ge lite mer styrkeökningar och i framtiden större och starkare muskler. Ett set till nästa vecka och byte till pronerat grepp (med remmar då).

Liggande tricepsextensioner runt huvudet - 40/8,8,8,8
2 min vila. Kändes bra. Lite mindre teknisk fail än förra veckan.

Dips - 25/6 35/5,5,5
2 min vila. Tungt som satan. Fick ett infall som kommer utmynna i en ny period med 5or, ska bli kul.

Inget som kändes jättedåligt eller jättebra. Medelpass. Dipsen ser sämre ut än vad jag presterat förut men nu hade jag kört mycket triceps innan så det beror nog uteslutande på det. Hantelpressarna kommer nog helt enkelt inte öka under deffen. Försöker behålla så mycket jag kan där.

ZirTiger
2008-04-09, 19:13
Stångrodden är tung som fan! Stenhårt!
Inspirerande att se. Jag måste testa dra upp vikterna lite och köra 5:or när jag är klar med min "viloperiod". :D

Shajjn
2008-04-09, 19:29
PIL är det alltså jag skulle göra i så fall. De tar inte in så många alls enbart på högskoleprovet och jag hade inte 20.0 i snitt från gymnasiet, så troligen kommer men inte in direkt. Har nog ganska bra chanser på intervjun dock, de tar in 50% av alla studenter via intervju. Minst 1.6 brukar krävas för att få komma till första testet tror jag. KI är svårare att komma in på helt enkelt.

Jaha, så tänker du göra. :) Hoppas du kommer in!

Spene
2008-04-09, 19:32
Jaha, så tänker du göra. :) Hoppas du kommer in!
Inte alls så jag tänker göra, jag har kollat upp grejerna och det verkar bombsäkert att jag kommer in på Uppsala. Dit jag vill. Det är du som behöver hoppas. Jag har redan haft min tur. :D
Stångrodden är tung som fan! Stenhårt!
Inspirerande att se. Jag måste testa dra upp vikterna lite och köra 5:or när jag är klar med min "viloperiod". :D
Får se hur den ser ut när den fastnar på kamera. Lätt övning att fuska i när man lägger på vikt.

Rex
2008-04-10, 16:40
Bra pass där.. starka hantelpressar ;)

Spene
2008-04-10, 18:37
Fan, fan, fan. Ont i halsen. Springer inte idag. Får se om jag kan träna imorgon.

Tjuckot
2008-04-10, 19:07
Fan, fan, fan. Ont i halsen. Springer inte idag. Får se om jag kan träna imorgon.

Va fan. Meserier, säg åt din kropp att sluta mesa och inte bli sjuk. Håller tummarna.

Spene
2008-04-12, 10:54
Ont i halsen och förkyld. Ingen alkohol ikväll som planerat. Inget gym igår och inte idag heller. Imorgon kanske.

Nu till en lite gladare nyhet. Jag gick ut för att skaka lite kläder på altanen igår, såg min spegelbild i ett fönster. Snygg jävel, lagom smal, nu är deffen slut, tänkte jag.

Deffutvärdering
Defftid: 4 veckor.

Min första deff och jag gick ut alldeles för hårt. Därefter tappade jag uppemot ett kilo i veckan, vilket troligen var för mycket ifall jag vill behålla mycket muskelmassa. Proteinet var lättare att få i sig än jag trodde. Låg säkert på ett kraftigt överskott varje dag utan att använda proteintillskott (utom EAA runt gym).

Styrkan blev något lidande i början men när jag började äta lite mer så höll den sig ganska stabil, kom i och för sig inte så långt i deffen då den bara varade i 4 veckor.

Inte helt säker på hur mycket jag har gått ner men absolut minst 3kg i fett och muskler. Sedan tappade jag såklart en hel del mer under första veckan, men det var musklerna och tarmarna som tömde sig. Ett tag trodde jag att vågen var sönder men den var nog faktiskt inte det. Får se vad jag har för vikt när jag fyllt på med mat och fått tillbaka trycket i kroppen.

Till nästa gång:

Ät kolhydrater till frukost och var inte rädd för att få i dig kolhydrater mitt på dagen heller. Både orken under dagen och träningen blir lidande annars.

Tänk likadant som jag gjorde den här gången; mättande livsmedel rakt igenom. Väldigt lätt att hålla disciplinen då.

Bry dig inte om vad du väger från dag till dag utan räkna ut snitten på minst 1 vecka.

Var inte orolig för att ta en motiverad ätardag, i slutet så gör den lite skillnad för resultatet av deffen. Med motiverad menar jag att det inte är värt det att sitta hemma och trycka i sig glass bara för att man har planerat en ätardag. Bättre att ta ätardagen i samband med att man gör något kul (som när jag käkade buffé på en jobbfest). Och ät inte onyttigt för det. Man kan trycka i sig en väldig massa god vanlig mat för samma kaloribudget som en pizza, även om pizza är väldigt gott.

Nu kommer jag inte på något mer att skriva, men det behövs nog inte heller. Lite erfarenheter rikare går jag långsamt in i en ny bulkperiod.

Betyg 5/10 får deffen.
Bra ätit men lite för lite.

thatkrillesshow
2008-04-12, 16:43
Den deffen var över snabbt. Synd bara att du tyckte det gick för fort ner. Kul däremot att det ser bra ut i spegeln:thumbup:
Vad blir det nu då? Balans, bulk?

huldz
2008-04-12, 17:00
Det brukar ju bjudas på före och efterbilder när en deff avslutas. Men det visste du väl redan? :D

Spene
2008-04-12, 19:37
Det brukar ju bjudas på före och efterbilder när en deff avslutas. Men det visste du väl redan? :D
Bilderna jag tog var mitt i deffen. Har inga andra bilder. De får gillas som före-bilder innan bulken istället.

4 veckor är inte lång tid för en deff, så farligt är det inte Krille.

Tjuckot
2008-04-12, 20:05
Bra reflektioner där. Man lär sig alltid något av en deff, mycket viktigt att ta tillvara på sådant tills nästa omgång. Hoppas du är friskare snart.

Rex
2008-04-13, 10:49
Krya på dig! Även.. bra att du skriver det positiva / negativa med deffen! :)

Spene
2008-04-13, 12:18
Hoppas du är friskare snart.
Krya på dig!
Fuck that. Jag kör ett pass ändå. Får se hur det går. Uppdatering ikväll.

ZirTiger
2008-04-13, 13:37
Fuck that. Jag kör ett pass ändå. Får se hur det går. Uppdatering ikväll.

Thats the spirit! Vissa super bort sjukdomar men de har inte insett att det mest effektiva är att spänna musklerna så det inte finns plats för bakterier. Då DÖR sjukdomen. *flex*

Spene
2008-04-13, 15:37
Thats the spirit! Vissa super bort sjukdomar men de har inte insett att det mest effektiva är att spänna musklerna så det inte finns plats för bakterier. Då DÖR sjukdomen. *flex*
Så sant som det var sagt. Dock så var jag svag och ynklig när jag väl kom till gymmet. Snoret rann ur näsan och friskis-tanterna såg frågande ut när jag gick och snöt mig för 4e gången.

Plojpass
Marklyft - 137,5/5,5,5,5
Tungt som fan. Kändes verkligen att jag inte var på topp. Klarade ändå av det jag skulle. Nästa vecka är jag frisk och kör samma på 140kg.

Därefter körde jag vändningar. Testat en gång förut med päronvikter, aldrig fått någon instruktion eller så. Såg förmodligen förjävligt ut.

Först testade jag utan vikter på stången. Kändes jättedumt. Som jag förstått det så ska man göra ett explosivt marklyft, dra lite med armarna och sedan dyka in under stången. Försökte med det men det blev inte speciellt explosivt eftersom det var så lätt.

Satte på 10kg på varje sida och försökte igen. Samma här, med skillnaden att jag kunde ta i lite mer från botten. Stången åkte nästan upp i huvudhöjd och jag böjde knappt på benen. Heter ett sånt lyft något speciellt?

10kg till. 60 kg totalt nu. Visste inte vad jag skulle tro. Är det tungt eller lätt. Jag satsade allt vad jag hade och stången flög upp. Övade teknik några gånger och lyckades komma ner i en halv kvartsböj. Hann inte ner helt enkelt, samtidigt som stången redan var uppe i lagom höjd för att lägga den på axeln.

Därefter gjorde jag 3-4 vändningar på 80kg. Kändes ok även om jag var nära på att missa nån. Måste självklart lära mig att frontböja för att göra sittvändningar men jag hade hoppats på att jag skulle komma ner lite längre.

Blev en lång text om vändningar. Hoppas att jag någon gång kommer lära mig den här övningen. Första steget blir nog att lägga in lite frontböj någon gång i månaden.

Spene
2008-04-14, 19:36
Kompletteringspass

Benpress - 180/10,10,10,10
2 min vilka. Gick rätt så bra. Inget marklyft innan men lite träningsvärk sedan igår. Höj lite nästa vecka.

Vader i benpress - 240/11,11 230/12,10
1 min vila. Tog bra.

Lårcurl - 77/8,8,8,8
2 min vila. Kändes bra och tungt. Högre vikt på de två första seten nästa vecka.

Lite seg i benen men det funkade bra ändå. Blev ett uppdelat underkroppspass på två dagar. Imorgon är det alltså redan dags för överkropp.

Köpte nya tillskott idag. 2 burkar Esa grape och ett kilo Eiselt Kreatin, samt en shaker. 25kgs säcken med druvsocker räcker ett tag till.

ZirTiger
2008-04-14, 21:27
Shit. Det där är mastiga lårcurls. Eller är det jag som kör fjolliga?

Spene
2008-04-14, 21:36
Shit. Det där är mastiga lårcurls. Eller är det jag som kör fjolliga?
Eller min maskin som är lättare än din. Chanslös på finnen t.ex.

Rex
2008-04-15, 17:49
Bra benpass där.. =)

Spene
2008-04-15, 18:48
Tack.

Överkropp

Bänkpress - 95/5,5,5,5
3 min vila. Inte i närheten av att faila men oroväckande tungt.

Chins - KV/12,12,9,8
2 min vila. Andra tolvan blev lite väl hård. Nästa vecka kör jag viktade.

Hantelrodd - 40/8,8,8,8
2 min vila. Ganska lätt. Ökning nästa.

Stångcurl - 34/10 44/5 39/6 34/10
2 min vila. Kändes riktigt bra. Pyramid nästa vecka också.

Omvänd stångcurl - 24/10 29/5 24/10
Ungefär 1 min vila. Greppet och underarmen tog stryk.

Bra pass, framförallt för biceps. Bänkpressen får vi se hur det går med, bör klara av cykeln. Börjar gå bättre styrkemässigt nu när jag äter ordentligt igen.

huldz
2008-04-15, 19:12
Bra curlat där, alllt annat imponerar iofs också. Omvänd stångcurl är inte kul!:D

Tjuckot
2008-04-15, 19:20
Me like chins, vad för vikter o reps är målet på den nästa gång då?

Spene
2008-04-15, 19:22
Bra curlat där, alllt annat imponerar iofs också. Omvänd stångcurl är inte kul!:D
Tackar. Kändes bättre idag än det gjort på länge i curlsen.
Me like chins, vad för vikter o reps är målet på den nästa gång då?
Ingen aning vad det blir för vikt. Stegrar nog vikten så att det blir mellan 5 och 8 reps per set. Sedan har jag något att slå.

thatkrillesshow
2008-04-15, 19:30
Starka chins!!

Rex
2008-04-15, 21:05
Riktigt bra pass och vikter där, mkt imponerad!

Spene
2008-04-16, 19:38
Tack grabbar. Ni ger mig det lilla extra *cupid*

Crosstrainer
Svängde förbi gymmet på vägen hem från jobbet och drog av ett HIIT-inspirerat pass på crosstrainern. Igår kväll gjorde jag en ljudfil med alternerande tystnad och musik (30 sekunder av varje åt gången). Resultatet blev 10:30 minuter långt, alltså 11 intervaller, vilket känns lagom för ett intervallpass.

Uppvärmning - 5 min.
Intervaller (total vila mellan intervallerna) - 11st 30s/30s
Avtagande jämn fart - 5 min.

Jobbigt var det. Hoppas det ger något. Skonsamt för kroppen med crosstrainer och förhoppningsvis är det opti för styrke- och muskelbygget att köra HIIT. Inte tar det lång tid heller.

Imorgon blir det böj. Hoppas jag inte har för mycket träningsvärk.

ZirTiger
2008-04-16, 21:05
Jag hoppas du får en djävulsk träningsvärk! Det ska ju kännas. :devil:

Spene
2008-04-17, 19:07
Ja du Tigern lite segt var det. Trodde det skulle gå sämre än det gjorde.

Underkropp

Stramade i höften när jag värmde upp men jag körde hårt ändå.

Knäböj - 82,5/10,10,10
Gick bra. Ganske djupt, jämn fart och bra tryck.

Frontböj - 60/6,6,6
Första gången jag kör övningen ordentligt tror jag. Ovant, konstigt och lite trött efter böjarna. Gick inte för fullt men det kändes bra i benen ändå. Tekniken kan förbättras och jag måste bli vigare i handlederna. Kunde nätt och jämnt hålla ordentligt i stången.

Finnen - 5 set
Testade olika sätt att köra assisterat. När jag körde Slartis variant (http://www.youtube.com/watch?v=qwqE2dv1OhM) blev assistansen alldeles för stor längst upp i rörelsen. Jag ville alltså ha mer hjälp i botten och sedan avtagande. Detta löste jag genom att ställa upp enligt följande:

Spene
2008-04-17, 19:11
Vader i benpress - 240/11,11 230/12,12
Tydligen hade jag använt vaderna i finnen för den tog direkt från första repetitionerna. Klarade ändå av att öka. Bra skit.

Random mage
Fyra set i rad med benlyft->situps->benlyft->situps.

Nöjd med passet. Tror att mina vändningar kommer bli snyggare redan nästa pass nu när jag fått känna på frontböj.

tigerofsweden
2008-04-17, 19:35
Riktigt bra chins, fint som snus :thumbup:

Spene
2008-04-17, 19:57
Glömde!
Mina kosttillskott har anlänt och jag drack EsaPro Grape Tonic både innan och en 45 minuter efter passet (10g Esa och 70g druvsocker innan, 6g Esa och 30g druvsocker efter). Så fruktansvärt jävla äckligt. Köpte grape tonic av snålhet för att jag tänkte att druvsockret ändå sötade upp skiten. Men ICKE. Smakade betydligt värre än citrus och socker. Hoppas det går bättre nästa gång, för nu var det plågsamt.

huldz
2008-04-17, 20:04
Stabilt pass. Finnen verkar som en rolig övning, en tung sådan också!

Grape tonic är inget du vill rekommendera alltså? Jag kör med citrus och tycker att det inte är så god heller, går ju att plåga i sig, men långt ifrån gott :)

Insulinus
2008-04-17, 20:36
Hej, ska ta o följa din journal lite tänkte jag. Du ligger en bit före mig i styrkan o motivation är aldrig fel. :D

Spene
2008-04-17, 20:59
Stabilt pass. Finnen verkar som en rolig övning, en tung sådan också!
Den kändes bra. Inte helt enkelt att få den att ta, var tvungen att trycka ut höften och spänna röven lite extra innan den brännde på ordentligt.
Grape tonic är inget du vill rekommendera alltså? Jag kör med citrus och tycker att det inte är så god heller, går ju att plåga i sig, men långt ifrån gott :)
Citrus utan socker smakade ungefär som grape tonic med. Fast det blev mer volym att trycka i sig nu när jag hade socker i... Får köra på koncentrerat och svepa tror jag.
Hej, ska ta o följa din journal lite tänkte jag. Du ligger en bit före mig i styrkan o motivation är aldrig fel. :D
Trevligt. Stark eller inte spelar ingen roll, goda råd och pepp kan man ge ändå.

Spene
2008-04-18, 19:33
Överkropp

Stångrodd - 100/5,5,5,5,5
2 min vila. Pronerat grepp och remmar. Kändes bra, ingen pump eller kontaktkänsla men det var tungt och jag körde enligt mig med godkänt utförande.

Lutande hantelpress - 35/8,8,8
2 min vila. Samma som förra veckan men kändes lite tyngre. Kan bero på att jag flyttat ner hantelpressarna efter stångroddarna istället för tvärt om.

Liggande tricepsextensioner runt huvudet - 39/8,8,7,8
2 min vila. Lite tyngre även här p.g.a. den nya övningsordningen. 3:e setet tog för lång tid, explosivt och snabbt ska det vara! Bomma sista repetitionen därför.

Dips - 25/6 35/5,4
2 min vila. En repetition mindre än förra veckan. Skyller återigen på övningsordningen, får se om jag kan få tillbaka den förlorade repetitionen till nästa vecka.

Facepulls - 3 set
Fina grejer. Nu när jag slänger in lite frivändningar i schemat så skiter jag i sidolyft. Bakre axlar behöver mer pisk.

Testade också ett par frivändning på fjollvikt (60kg) för att nöta in lite bättre teknik. Fortfarande pinsamt dålig teknik men jag lyckades möta stången med en liten mini-böj. Drog också lite långsammare i början av lyftet.

Godkänt pass.

Tjuckot
2008-04-18, 19:39
Har esa citrus, och ja. Det är ju ingen angenäm upplevelse, men bara o svepa.

Avundsjuk på dina dips, dit har man en bra bit kvar till.

huldz
2008-04-18, 20:14
Riktigt bra stångroddar! 100kg är inga bebisvikter inte:D

Rex
2008-04-18, 20:30
Fina vikter du leker med :) Kanonbra pass där ;)

Spene
2008-04-19, 18:00
Tjuckot: Bättre idag, tror jag doserade fel förra gången. Dipsen är jag nöjd med, fast som första tricepsövning körde jag 4*5 med 40kg extra i början av journalen har jag för mig.

Huldz: De kändes bra faktiskt.

Rex: Tack, sänkte mig lite men jag är nöjd ändå. Tränat ner mig lite den här veckan.

Dagens pass: Överkroppskomplement och frivändningar
Körde på känsla så jag vet inga vikter.

Började med en massa singlar och ett par 5or med paus i frivändningar. Lekstuga helt enkelt. Försökte sätta mig ner mer men det gick trögt. De flesta lyften var på 67kg, missade en gång på 87. Med bra uppvärmning ligger nog mitt max där just nu men med bättre teknik så...

EZ Scottcurl - X/10,10,10
Kontrollerat och fin pump.

Enarmscurl i cable - X/10,9,8
Ingen favoritövning fast den kändes bra ändå, då jag tog i som bara fan.

Platecurl - 5/10,10
Små 5kg-vikter. Inte direkt tungt men händerna ville ändå låsa sig och krampa lite.

Pinch - 20kg, 5 set, 5-15s
2 st casall 10kg-plattor med gummi på. Var riktigt jobbigt för vänstern första seten men sedan lärde jag mig hur jag skulle hålla. Borde köra det här mer.

Underarmscurl med kabel - x/12,10,8,8
Roligt räfflad underarmen såg ut när jag körde.

Rex
2008-04-20, 19:17
Bra pass där! Hatar o köra pinch :P

Spene
2008-04-20, 22:04
Monstersöndag

Frivändningarna från igår kändes lite men ingen träningsvärk i alla fall.

Underkropp

Testade lite rest pause idag under mag- och vadträningen. Går ut på att man vilar väldigt kort tid mellan seten så att de nästan blir sammanhängande. 15 sekunder hade jag väl tängt men det blev lite mer. Annars följer jag planen och verkar inte minska i styrka åtminstone. Hoppas att ökningarna i marken ska komma snart när jag går på lite tyngre vikter.

Marklyft - 140/5,5,5,5
3 min vila. Kändes bra men var ganska tungt. Nästa vecka blir det 3*4 på 145. Bör gå utan problem.

Liggande lårcurl - 77/8,8,8,8
2 min vila. Samma som förra veckan men det gick bättre. Ska öka vikten i de två första seten till nästa. Som det är nu så är det bara det sista setet som är riktigt jobbigt.

Benlyft RP (ca 30s) - KV/10-10-6 -> Situps
Tänkte skynda på lite och variation är alltid kul och förhoppningsvis produktivt. Är kanske inte riktig rest pause men det kändes rätt ok.

Vader RP (20-30s) - 280/10,8,6,6
Inte lika fin teknik som vanligt men jag tog i.

Intervaller på Crosstrainer

3 min uppvärmning
11 intervaller (30s/30s)
3 min nedvärmning
Grymt svettigt och faktiskt kul. Finns roligare alternativ men det här sliter inte på min kropp på samma sätt som joggingen gör för tillfället. Ska hålla mig kvar på samma intervaller ett litet tag till men ska öka motståndet till nästa vecka och hålla samma takt. Därefter ökar jag till 35s/25s intervaller och sedan är tanken att jag ska kunna köra 40s/20s med samma höga stegfrekvens.

Skoj

Innebandy 1h+
Vi var 11 där så vi hade 4 på plan och 1-2 avbytare. 2 matcher hann det bli med 10 minuter paus mellan. Riktigt jobbig typ av träning, men väldigt kul. Jag har varit med 3 gånger nu (glömt skriva i journalen) och fler lär det bli. Sedan den första gången har min kondition förbättrats avsevärt, det känns bra.

Spene
2008-04-21, 18:29
Överkropp

Bänkpress - 97,5/5,5,5,5
3 min vila. Satans tungt. Nu är jag säker på min sak. Jag är svagare idag än för ett par månader sedan. Deff och högreps sänkte mig några kilo. Inte är det mycket dock så jag är nog snart tillbaka och om igen.

Chins - KV/12 KV+20/5,5,5
2 min vila. Upp till näsan och med bra sträck och jämn fart utan fusk. Kändes bra med det var nära att jag inte klara sista 5an. Som det ska vara.

Hantelrodd - 42,5/8,8,8,8
2 min vila. Gjorde ont i höger axel när jag körde. Inte så farligt, mer som om någon nerv kom i kläm. Kändes inte i muskulatur eller led tror jag, utan det var i ett speciellt läge som det stack till lite. Var försiktig resten av seten.

Stångcurl - 34/10 44/5 39/7 34/12
2 min vila. Ökade lite. Nästa gång ska jag svinga lite mer på andra setet, hade svårt att få igång repet men kändes ändå som att jag hade mer att ge där. De andra seten kör jag samma.

Facepulls - Ett RP-set med 3 "delset". Vikt okänd.
Hade lite tid över.

Nöjd med curlsen och chinsen. Mindre nöjd med smärtan i hantelrodden och svårigheterna i bänken.

Rex
2008-04-21, 18:31
Riktigt bra pass där.. fysatan va stark du är xD

Spene
2008-04-21, 21:11
AMSqDPFIHug

Slängde upp den i "lägg upp era träningsfilmer" men den passar väl här också. Inte för att jag är stolt men för att jag behöver hjälp :)

tigerofsweden
2008-04-21, 22:00
Riktigt bra styrka Spene!

Insulinus
2008-04-22, 05:09
Såg riktigt bra ut! Styrkan o greppet verkar det inte vara något fel på.

ZirTiger
2008-04-22, 08:20
Shit. :O Jag blir lika impad varje gång du bänkat. Grymt verkligen. Curlsen ser fina ut med.

Spene
2008-04-22, 17:44
Löpträning
Dagen innan böjpasset så tog det lugnt.

Uppvärmning
Medel-/lågintensiv löpning - 30 min
Nedvärmning

Spene
2008-04-23, 18:16
Glömde att tacka för kommentarerna igår, så jag gör det nu: Tack!

Underkropp

Löpningen från igår märktes en aning och jag var lite trött. Körde inte vader och mage men slängde in ett par frivändningar istället.

Knäböj - 85/8,8,8,8
3 min vila. Fick ont i höftböjarna tror jag. Måste stretcha framsidan bättre. Körde på ändå och gick verkligen maxdjupt i nästan alla reps.

Frontböj - 60/8,8,8
2 min vila. Frontarna kör jag direkt efter vanliga böjen så de blir lite tunga ändå. Bra teknik är viktigast just nu.

Assisterad finnen - 27,5/8,12 22,5/8,8 27,5/7
2 min vila. Min konstruktion fungerar utmärkt, men jag experimenterar fortfarande med tekniken. Tog riktigt bra idag. Vikten anger hur mycket hjälp, i kilogram, jag fick av kabeln.

Frivändningar - 80/1,1,1,1
30-90 sekunder vila. Ska nog inte köra det här sist. Explosiviteten var kass och rörligheten i låren otillräcklig. Körde ändå de fyra repsen och någonting gav det förhoppningsvis. Märkte en teknikbrist hos mig själv; jag skjuter inte ut knäna ordentligt. Delvis därför jag inte möter stången så bra.

Inte så långt pass, men det var nog produktivt.

Tjuckot
2008-04-23, 19:00
Det var nog absolut produktivt, bra pass :thumbup:

ZirTiger
2008-04-23, 20:14
Härliga knäböj. Jag ska nog gå ned i vikt en del och sats på fulldjup själv.

Rex
2008-04-23, 20:23
Bra böjs där! Ta det lungt med höften.. jag skadade mina för ett par månader sen och jag ångrar att jag körde fel. :\

Spene
2008-04-23, 22:12
Det var nog absolut produktivt, bra pass :thumbup:
Hoppas det.
Härliga knäböj. Jag ska nog gå ned i vikt en del och sats på fulldjup själv.
Fulldjup är då såklart mitt eget fulldjup. En bit kvar innan jag nuddar golvet med arslet.
Bra böjs där! Ta det lungt med höften.. jag skadade mina för ett par månader sen och jag ångrar att jag körde fel. :\
Känns som när man kör vaderna gör on i bencurlen för att man spänner dem fel. Jag spänner muskeln men den rätas aldrig helt ut i rörelsen, så den krampar/drar ihop sig. Lösningen är nog helt enkelt att jag stretchar den oftare. Vad hände med din höft?

thatkrillesshow
2008-04-24, 07:58
Starka böjar!
Jag brukar få lite ont i höftböjarna efter löpning. Denna stretch brukar hjälpa mig: http://www.exrx.net/StretchImages/HipFlexors/Lunge.jpg

Spene
2008-04-24, 19:44
Ja, den är bra.

Kasst pass

Ont i halsen igen. Skit. Körde ändå lite eftersom jag ändå cyklade förbi.

Chins - KV/17
Ryckiga chins, men bra tävlingsteknik. Frisk och utvilad kan jag nog klämma ur mig ett par till.

Vader i benpress (RP?) - 5 set, 6-12 reps, 220-280kg.

Sittande rodd - 95/10,8

Facepulls - 2 set

huldz
2008-04-24, 19:46
Att du vågar träna med halsont. Tunga vadpressar?

Spene
2008-04-24, 19:52
Det var inte träning, direkt. Slappa väldigt mycket och snackade skit. Pulsen gick upp betydligt mer under cykelfärden hem (5km). Jävligt less på att bli sjuk hela tiden.

thatkrillesshow
2008-04-24, 20:30
Starkt att göra 17 chins på kv!!

Spene
2008-04-26, 16:57
Jo, verkar inte ha minskat där.

Träningsabstinensen gjorde att jag drog ut och sprang lite trots att jag hostar en del fortfarande. Halsontet är borta och jag känner mig bara bättre och bättre för varje timme.

Löpträning

Låg-/medelintensiv löpning - 5km på 29 min
Puls: För hög, 140 i snitt.

Ska dricka någon öl ikväll men inte mer. Imorgon blir det gym!

Spene
2008-04-27, 15:53
Sådär. Vaknade precis (16:30). Drack bara ungefär motsvarande 5 öl, fast det räckte tydligen för att ställa klockan fel och sova bort hela dagen.
Nu ska jag till gymmet på tom mage. Intermittent fasting eller något. Tror i och för sig att jag åt rätt bra när jag kom hem vid 5.

Spene
2008-04-27, 19:47
Överkropp innan frukost - 17:30-19 :smash:

Lutande Hantelpress (40') - 35/8,8,8
2 min. Kändes bra och lätt. Känns det lika bra nästa vecka så kör jag ett set till.

Stångrodd - 100/5,5,5,5
2 min vila. Något av seten blev filmat också. Tekniken var som vanligt, upp till er journalläsare att ge synpunkter om utifall jag ska förändra min teknik.

Tricepsextensioner runt huvudet - 39/8,8,8,8
2 min vila. Kändes lätt och explosivt. 9 reps de två första seten till nästa pass.

Dips - 25/6 35/5,5,5
2 min vila. Lätt idag faktiskt. Ett set filmat.

Styrkevändningar - 70/5,4,4,4
2 min vila. Hängvändningar på alla utom första. Alltså går jag inte ner till marken emellan utan reppar på. Var inte övertungt men det kändes. Måste få fram armbågarna bättre!

Pinch - 20/5s,12s,15s,6s
40s-1min vila. Ser konstigt ut på pappret men jag höll så länge jag kunde varje gång. Skillnader i vila, fingersättning och f.f.a. svett gör att seten blev sådär.

Omvänd stångcurl - 2set

Bra pass. Några mackor och kvarg 5 imorse innan jag gick och lade mig. Innan dess åt jag snabb middag vid 19 igår. Ska äta tills jag somnar nu.

Tjuckot
2008-04-27, 20:06
Bra uppladdning hörru :D
Ser fram emot film nu :)

Spene
2008-04-27, 20:47
Bra uppladdning hörru :D
Ser fram emot film nu :)
Jovisst, helt underbar. Filmen kanske kommer ikväll, en kompis ska skicka filen snart hoppas jag.

Magen var inte fin efter fastan och ölen sedan igår, så det är svårt att trycka i sig mat.

Käkat 20 köttbullar, 3-5cm kasslerbit, 4 mackor med ost och mycket smör, 2st minibaguetter med ost och smör.

Just nu äter jag Spenes special. En efterätt som tar 30 sekunder att göra! Kör en stooor näve russin och en sked honung i mikron. Lägg på kvarg. Njut :D

Nästa "mål" blir nog havregryn (okokta), nötter och kvarg. Får se hur mycket jag hinner äta innan läggdags.

Spene
2008-04-28, 20:00
Intervallpass på Crosstrainern!

Uppvärmning - 3 min
Intervaller - 11st 30s/30s
Hastighet: 200+ steg/minut
Motstånd: 14
Nedvärmning - 3 min
Tung skit. Svettigt som fan. Orkar INTE höja nästa gång.

Nu har det gått 4 veckor på det här schemat. Dags för byte alltså. Imorgon blir det mark och nykomponerat underkroppsschema, good stuff.

ZirTiger
2008-04-28, 20:18
Du kör avancerat upplägg nu låter det som? Vad är det för påhitt? Har jag missat nåt?

Rex
2008-04-28, 20:48
Crosstrainer Kungen? Bra pass där :)

Spene
2008-04-28, 21:15
Du kör avancerat upplägg nu låter det som? Vad är det för påhitt? Har jag missat nåt?
Avancerat? Jag har lagt in lite styrkevändningar för att det är kul att testa på nya grejer. Sedan kör jag kondition på crosstrainer för att mina benhinnor är skit.
Crosstrainer Kungen? Bra pass där :)
Jag är kung på allt! Hoppas jag är kung på marklyft imorgon.

Spene
2008-04-28, 22:33
4 Halvkroppspass - Repetitionsperiodisering mellan övningar

Böj lätt
Mark tung
Finnen
Mage
Vader
(frontböj)

Bänk tung
Chins
Sittande rodd
Axelstångrodd
Triceps ext.
Stångcurl
(frivändningar, underarmar)

Böj tung
Mark lätt
Rakmark
Mage
Vader
(frontböj)

Bänk lätt
Stångrodd
Snedbänk i smith
Pullups
Dips
Sidolyft
(styrkevänd, underarmar)

Nya schemat. Lätt passet är inte jättemycket lättare än det tunga. Bort med några kilo och något set mindre ungefär. Lätta bänkarna blir westside-inspirerade eller vad man nu ska kalla det. Speedbänk på få reps alltså. Det inom parentes kör jag ifall jag känner mig för fräsch eller har extra tid.

Mer bänk, böj och mark och lite nya övningar. Känns som bra förändringar.

Spene
2008-04-29, 18:12
Underkropp - Lite bantat pass

Kände mig lite sliten efter intervallerna igår, samt att jag nyligen börjat cykla 2*5km per dag. Kände mig ändå taggad att gå till gymet.

Lätta knäböj - 70/5,5,5

Marklyft - 147,5/4,4,4
3 min vila. Bra tryck idag.

Finnen - -27,5/10,10,10 -22,5/10
2 min vila. Lätt som en plätt ifall jag bara spänner underkroppen och kör. Trycker jag däremot ut höften allt vad jag har för att bli helt rak så spänner jag automatiskt quadsen (tror jag det är). I vilket fall blir det då av förklarliga skäl MYCKET jobbigare. Hoppas inte jag gör fel om jag har en svag böjning i höften när jag kör.

Situps i "nedförsbacke" med extravikt - 20/15,9,5
Rest pause. Ny övning, kändes rätt bra för att vara avklarat på ett par minuter.

huldz
2008-04-29, 18:58
Fina marklyft där. Nya schemat ser också ganska trevligt ut.

Rex
2008-04-29, 20:46
Bra pass, grymma mark..! :)

The game is on.. first to 200 ;)

Spene
2008-05-01, 16:17
Fina marklyft där. Nya schemat ser också ganska trevligt ut.
Bara ganska?
Bra pass, grymma mark..! :)

The game is on.. first to 200 ;)
Tack så mycket. Du ligger ju före och verkar ha klart bättre benstyrka, så det kommer bli svårt. Men jag ska försöka!

Spene
2008-05-01, 16:39
Överkropp

Kändes ok i kroppen idag, eftersom jag inte söp igår. Åt onyttigt och drack några öl, men inget jag kan skylla på där.

Bänkpress - 102,5/4,4,4
3 min vila. Vet inte riktigt vad om det var bra eller dåligt, ska köra samma på 105kg nästa vecka och då måste jag nog vara i något bättre skick.

Chins - KV+20/5,5,5,5
2 min vila. Tredje setet filmat. Kändes väldigt bra de första två seten men sedan blev det något sämre teknik och explosivitet. Ändå nöjd med hur det kändes.

Sittande rodd - 113/5 91/10,10,10 82/10
2 min vila. Kände för att testa, så jag maxade maskinen i första setet. Sedan pumpade jag på 91kg lite för att avsluta på 82. Filmade ett set även här. Inte helstrikt men känns bättre att köra så.

Axelstångrodd
Övningen sög hårt tyckte jag, vet inte varför men det fungerade inte alls.

Facepulls - 45/10 55/8,7
1 min vila. Inte striktaste facepullsen jag gjort men kör på samma vikter nästa vecka med lite bättre teknik.

Liggande tricepsextensioner runt huvudet - 39/10,10,9,7
2 min vila. Andra setet filmade jag. Kändes bra idag.

Stångcurl - 34/12 44/6 49/3 34/12
2 min vila. Swing it magistern. I alla fall de sista repsen på varje set. Borde ha filmat här men det får bli en annan gång. Är lite nyfiken på vad ni tycker om mitt swing nämligen.

Omvända stångcurls - 19/12,12,12
1 min vila. Tar massa i underarmarna. Undrar ifall jag någonsin kommer bli tillräckligt stark i grepp och underarmar för att tycka den tar på biceps.

Pinch - 20/7s,6s,5s
40s vila.

Nöjd med passet som dock drog ut på tiden p.g.a. allt skitsnack och höga stångroddsflum.

Tjuckot
2008-05-01, 18:45
Imponerande styrka! Sannerligen!
Men hur ser en axelstångrodd ut? stångrodd med drag mot bröstet?

thatkrillesshow
2008-05-01, 20:24
Axelstångrodd, menar samma övning jag kört för baksida axlar då?*popcorn*
Om det är det så ser den ut såhär, Tjuckot:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/BBRearDeltRow.gif

Måste säga att jag inte heller gillar den längre sen den kanske trasslat till det för min rygg:/

Starka chins! Upp me filmen!

Spene
2008-05-01, 21:45
Jo, den ja. Testade i smith och drog lite i vanlig stång men inget kändes bra alls. Lite ovig för att stå så framåtlutad också. Filmen kommer upp när jag fått råmaterialet, vilket verkar dröja.

Rex
2008-05-01, 22:22
Bra pass Spene! o dina pressar är ju helt makalösa. Keep up with the lifting!

Tjuckot
2008-05-01, 22:24
Jag ser bara en bild när snubben i starwars blir halshuggen, med ordet "PWNED" under. Och just nu känner jag mig lite pwned :(

Spene
2008-05-01, 22:37
Bra pass Spene! o dina pressar är ju helt makalösa. Keep up with the lifting!
Tack. Apropå det så gjorde jag en tvåa på 70kg i militärpress häromdagen som jag glömde skriva upp. Kör inte pressar över huvudet längre eftersom framsida axlar redan får så mycket pisk i de planare pressarna.
Jag ser bara en bild när snubben i starwars blir halshuggen, med ordet "PWNED" under. Och just nu känner jag mig lite pwned :(
Virus. Haft det förut, själv. Var någon tråd uppe om det förut också.

Spene
2008-05-02, 16:07
Underkropp

Explosiva mark - 100/3,3,3
Kort vila. Kändes väldigt skönt. Explosivt och lätt som det skulle vara, bra teknik tyckte jag.

Knäböj - 87,5/8,8,8
3 min vila. Kändes fint. Djupet var grymt, höftböjarna gjorde bara lite ont.

Frontböj - 80/5,5,3
2-5 min vila. Snackade mycket skit medan jag körde dessa. Bålen gav upp lite och förstörde min fina teknik på sista setet så jag struntade i att fullfölja. Riktigt bra för bålstabiliteten det här.

SLDL - 100/8,8,8,8
2 min vila. Fina grejer, länge sedan sist.

Mage - Statisk träning av olika former.

Bra pass och underbart övningsval tycker jag själv :D. Skippade vadträningen för att skona leder och benhinnor. Vet inte om det hjälper, men jag kör ändå vader om 3-4 dagar igen.

Spene
2008-05-02, 16:09
Crosstrainer (direkt efter underkroppspasset)

Kändes segt redan innan jag började.

Uppvärmning - 2 min
Intervaller - 9st, 30s/30s, 200+ steg/minut, motstånd = 14
Nedvärmning - cykeltur hem

thatkrillesshow
2008-05-02, 17:19
Fint underkroppspass o bra vikter:thumbup: Bara roliga övningar också (mage undantag:D).

Spene
2008-05-04, 17:33
Överkropp
Snorig men skit samma...

Lätt bänk - 70/3,3,3,3
Lagom, ganska kort, vila. Så explosivt jag kunde. Man ska nog inte låsa ut så kraftigt som jag gjorde i början för skulderbladen lättade från bänken och jag kom inte helt rätt alltid. Aldrig haft lätta bänk inplanerat i ett schema förut, så det var lite kul.

Stångrodd - 100/5,5,5,5
2min vila. Sökte kontakt och tror jag fick det. Öka lite nästa vecka.

Lutande giljotinpressar i smith (40 grader) - 30/10 50/10 60/10,10
<2min vila. Fjollövning men jag behöver bygga övre bröst och då tror jag den kan vara bra att variera med, istället för lutande hantelpressarna.

Pullups - KV/15,11,8
2 min vila. Failade på 12an i andra setet och motivationen tröt i sista. 16,12,max ska jag köra nästa.

Sidolyft - 10/15,10,8
RP (10 andetag), alltså kanske 20s vila. Tråkig övning, blir lite roligare ifall man kör såhär.

Dips - 25/5 35/5,6,6
2 min vila. 25kg kändes skittungt, men när det väl kom till kritan drog jag 6orna på 35 utan att vara supernära på att faila. 6or hela vägen ska jag försöka med nästa vecka.

Ikväll blir det innebandy!

Spene
2008-05-04, 22:59
Film
Försökte konvertera till ett format som stöddes av windows movie maker men det gick åt helvete. Här är lite dips i alla fall. Fler klipp kommer imorgon.
KV+35kg. Dip-set 3 av 4, tror jag.
s_JX_zT47sA

Spene
2008-05-05, 11:47
Stångrodd
100 pannor, 5 reps. Det här var några pass sedan och tekniken är något bättre nu skulle jag tro.
yNkGWsQciPE

Liggande Tricepsextensioner
Fulaste setet jag gjort på länge. Hamnade helt fel på bänken och hade dålig balans genomgående. 40 pannor och 10 reps tror jag att det är.
JpMm3FQhf5s

Sittande rodd
82 eller 91kg. 10-12 reps.
Xp0h27bnipw

Chins med vikt
20kg extra. Första seten var lite högre men det här är nog ganska representativt för hur jag kör när jag har extravikt.
mwf5oO3AW-I

huldz
2008-05-05, 15:36
Fina klipp, alltid kul med film :thumbup:

Tjuckot
2008-05-05, 16:25
Explosivt och härligt! :)