Logga in

Visa fullständig version : Energi från alkohol lagras ej som kroppsfett

lectris
2008-02-01, 15:07
Surfar runt på Hälsovakten där man kan läsa all möjliga fakta om diverse näringsämnen. De påstår att energin från alkohol inte omvandlas till kroppsfett i någon stor utsträckning, utan mest blir till värme. Stämmer det?

Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal/gram, dvs. mindre än fett, men betydligt mer än proteiner och kolhydrater. Nu visar det sig att av dessa 7 kcal/gram omvandlas det mesta snabbt till kroppsvärme, vilket gör att vi inte går upp i vikt av att dricka alkohol, men blir varma (som sången säger "..temperaturen stiger nu uti kroppen, närmare fyrtio än trettiosju…"). Värmen avges av kroppen till omgivningen. Det finns faktiskt vetenskapliga studier som tyder på det.
Det vet Hälsovakten om, och räknar därför med att bara omkring 25% av alkoholens kalorier stannar i kroppen.

King Grub
2008-02-01, 15:12
Ja.

http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/266/4/R1204

Men, skåda vad som händer med fettförbränningen i stället:

http://www.ajcn.org/content/vol77/issue1/images/large/13444.A3.jpeg

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 77, No. 1, 91-100, January 2003

gurra162
2008-02-01, 15:15
Dålig på att förstå sånna där diagram osv, någon som kan förklara vad som händer ?

King Grub
2008-02-01, 15:17
Fettförbränningen går i botten i stället efter alkoholintag. Och fettbalansen är, som vi alla vet, beroende av både fettinlagring och fettförbränning. Kalorierna från alkohol lagras knappt i kroppen, men stänger i stället av fettförbränningen. Det är alltså inga "gratiskalorier" med tanke på hur dom påverkar kroppens fettmängd. Till skillnad från efter t ex fettintag; fettet lagras lätt in som kroppsfett, men nedreglerar i stället i princip inte ned fettförbränningen något.

Eddie Vedder
2008-02-01, 15:18
The thermogenic response induced by ethanol ingestion in humans has not been extensively studied. This study was designed to determine the thermic effect of ethanol added to a normal diet in healthy nonalcoholic subjects, using indirect calorimetry measurements over a 24-h period in a respiration chamber. The thermic effect of ethanol was also measured when ethanol was ingested in the fasting state, using a ventilated hood system during a 5-h period. Six subjects ingested 95.6 +/- 1.8 (SE) g ethanol in 1 day partitioned over three meals; there was a 5.5 +/- 1.2% increase in 24-h energy expenditure compared with a control day in which all conditions were identical except that no ethanol was consumed. The calculated ethanol-induced thermogenesis (EIT) was 22.5 +/- 4.7% of the ethanol energy ingested. Ingestion of 31.9 +/- 0.6 g ethanol in the fasting state led to a 7.4 +/- 0.6% increase in energy expenditure over baseline values, and the calculated EIT was 17.1 +/- 2.2%. It is concluded that in healthy nonalcoholic adults ethanol elicits a thermogenic response equal to similar to 20% of the ethanol energy. Thus the concept of the apparently inefficient utilization of ethanol energy is supported by these results which show that only similar to 80% of the ethanol energy is used as metabolizable energy for biochemical processes in healthy nonalcoholic moderate ethanol consumers.

Effect of ethanol on energy expenditure. Am J Physiol. 1994 Apr;266(4 Pt 2):R1204-12.

Finns dessutom väldigt mycket studier där god hälsa och moderat alkoholkonsumtion sammankopplas. Det ska ju tas med en nypa salt förstås, människor som är måttliga med alkohol tenderar ju ofta att vara måttliga med annat likaså. Därmed god hälsa som likagärna kan bero på allmänt hälsosamt leverne som på alkoholintaget i sig:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10859689?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Alfred Nobel
2008-02-01, 15:19
Så för att undvika/minimera fettinlagringen under en "fylla" är mat att föredra efter alkoholen lämnat kroppen helt och hållet?

King Grub
2008-02-01, 15:19
Effect of ethanol on energy expenditure. Am J Physiol. 1994 Apr;266(4 Pt 2):R1204-12.

Det var ju den jag länkade till, slowpoke. *slap*

Eddie Vedder
2008-02-01, 15:20
Det var ju den jag länkade till, slowpoke. *slap*

Ja men det tog typ 10 minuter för mig att få ihop det där inlägget.:D

lectris
2008-02-01, 15:32
Ja.

såpass.. hade jag faktiskt ingen aning om. kul att lära sig något nytt :D

machine gun
2008-02-01, 17:22
Så för att undvika/minimera fettinlagringen under en "fylla" är mat att föredra efter alkoholen lämnat kroppen helt och hållet?

Du menar att du skulle låta bli att äta i nåt dygn efteråt? Tja... du lär ju må sådär om du testar.

Eddie Vedder
2008-02-01, 18:50

Att helt undvika mat är alltid det mest effektiva sättet att undvika fettinlagring. Och troligtvis det absolut dummaste också, oavsett bakfylla eller ej.

Alfred Nobel
2008-02-02, 09:44
Du menar att du skulle låta bli att äta i nåt dygn efteråt? Tja... du lär ju må sådär om du testar.

Nej, jag pratar inte om mig själv, bara allmänt nyfiken.

Jag vet inte vad halveringstiden är på alkohol eller hur lång tid det tar för alkohol att rinna/försvinna ur kroppen.

Exempel:
Lått oss säga att halveringssiffrorna är låga och jag dricker min sista öl innan sängående. När jag sedan vaknar dagen efter har alkoholen runnit ur kroppen och jag väljer att äta en påse chips istället för 10h tidigare, då alkohol var i omlopp, för att undvika fettinlagringen. Jag fick alltså välja mellan att äta en chipspåse under min fylla eller 10h senare när jag vaknar och alkoholen är borta. (nu vet ju inte jag om alkoholen är borta över en 10h sömn)

Är det möjligt? Självklart har mängden alkohol och allt sånt väldigt stor påverkan och kanske det mest relevanta i sig, men om vi leker med tanken.

Sverker
2008-02-02, 10:06
Det är ingen halveringstid på alkohol. Levern tuggar ca 2 cl 40% alkohol per timme. Fullständigt förvirrande uppgift men alkoholförbränningen brukar anges så:confused:

Att ni ens funderar på alkohol och fettinlagring.

Eddie Vedder
2008-02-02, 10:08
Etanolens oxidationshastighet är i genomsnitt ca 0.1g/kg kroppsvikt i timmen (med ganska stora individuella variationer dock, mellan 0.06-0.2g/kg kroppsvikt och timme) och börjar så fort du börjat dricka.

Det är alltså inte så att kroppen känner när sista ölen är uppdrucken och DÅ börjar förbränna etanolen.;)

Men i vilket fall är det kaloriblansen som avgör din viktbalans, även om en stor del av energiintaget är i form av alkohol. Som jag skrev, att inte äta är ALLTID det mest effektiva sättet att inte lagra in något fett.

Svälter man sig finns ju inget att lagra in helt enkelt. Både glukos- och fettmetabolismen undertrycks rejält när levern riktar in sig på etanoloxidation, men får du i dig för lite energi kommer du ändå tappa vikten. Annars skulle alla alkolister vara superfeta.

Rahf
2008-02-02, 10:08
Nej, jag pratar inte om mig själv, bara allmänt nyfiken.

Jag vet inte vad halveringstiden är på alkohol eller hur lång tid det tar för alkohol att rinna/försvinna ur kroppen.

Exempel:
Lått oss säga att halveringssiffrorna är låga och jag dricker min sista öl innan sängående. När jag sedan vaknar dagen efter har alkoholen runnit ur kroppen och jag väljer att äta en påse chips istället för 10h tidigare, då alkohol var i omlopp, för att undvika fettinlagringen. Jag fick alltså välja mellan att äta en chipspåse under min fylla eller 10h senare när jag vaknar och alkoholen är borta. (nu vet ju inte jag om alkoholen är borta över en 10h sömn)

Är det möjligt? Självklart har mängden alkohol och allt sånt väldigt stor påverkan och kanske det mest relevanta i sig, men om vi leker med tanken.

Ja du är ju på status quo om alkoholen är borta, ifall den inte undertrycker fettförbränningen utöver den tid som alkoholen ska tas om hand.

Om alkoholen ska vara borta eller inte beror på vilken promille du har i blodet. I genomsnitt så bränner en människa ca 1g alkohol per 10kg kroppsmassa (skit i fördelningen). 1cl starksprit är inte riktigt ett gram alkohol.

Den här tabellen ger ett hum om hur mycket starksprit allting är värt.

http://www.vv.se/filer/828/omvandlingstabell.gif

I slutändan är vi ändå alla individer så det är olika för alla, siffran jag visar är bara ett riktmärke.

Sverker
2008-02-02, 11:08
hopplöst svårt att räkna på alkoholförbränningen*grr*
Eddi Vedder skrev något bra:
Etanolens oxidationshastighet är i genomsnitt ca 0.1g/kg kroppsvikt i timmen

Jag skrev 2 cl 40 % alkohol per timme.
2 cl drickbar sprit är ca 6.5 g ren alkohol. Alkoholens ( 96 % ) densitet är 0.8.

Tar vi medelpersonen på 70 kg så blir det 6.5/70 = 0.093 g alkohol per kig och timme. Inte alls långifrån varrandra. Räknar vi på 80 kilos amerikanen blir det lite mer fel.

Raschmus
2008-02-02, 18:13
Står säkert här i tråden, men helt oförståligt för mig. *screwy*
Så, kan man generalisera hur länge fettförbränningen är ur balans utan högskola matte? ;) :confused:

Eddie Vedder
2008-02-02, 18:17
Så, kan man generalisera hur länge fettförbränningen är ur balans utan högskola matte? ;)

Det är multiplikation, addition och division.

Generaliseringen är ju redan gjord, 0.1g etanol/kg kroppsvikt i timmen. Mer än så är ju omöjligt att generalisera eftersom folk väger olika mycket och dricker olika mycket.

Johan1982
2008-02-05, 18:03
Har en till grej på det här med alkohol.. Farsans nya fruntimmer har fått för sig att alkohol är nyttigt pga att "alkoholen spjälkar upp fettcellerna" ligger det nått i det eller är det sinnesförvirring? jäklit svårt att säga emot och säga att hon har fel när ja inte har en aning om vad hon menar...

Sverker
2008-02-05, 18:23
Det lär ju krävas ett antal procent alkohol i blodet innan fettcellerna löses upp:D
Redan vid någon promille är de flesta rejält besusade. alltså helt otänkbart praktiskt.

kaer
2008-02-06, 13:30
Kan man läsa ut ur diagrammet hur länge man har (hur mycket) nedsatt fettförbränning av olika mängder alkohol?
Eller är det helt enkelt så länge levern har någon alkohol att bryta ner, mao 2cl/h?

Rahf
2008-02-06, 13:48
Kan man läsa ut ur diagrammet hur länge man har (hur mycket) nedsatt fettförbränning av olika mängder alkohol?
Eller är det helt enkelt så länge levern har någon alkohol att bryta ner, mao 2cl/h?

Så länge det finns alkohol i blodet så är fettförbränningen undertryckt.

ChrisDEFC
2008-02-06, 14:19
så vill man gå upp i kroppsfett så ska man dra i sig lite alkohol med jämna mellanrum? dum tanke men skulle det kunna va så?

"...fyllan värmer bäst!"

bollio
2008-02-06, 17:24
så vill man gå upp i kroppsfett så ska man dra i sig lite alkohol med jämna mellanrum? dum tanke men skulle det kunna va så?

"...fyllan värmer bäst!"

Energibalansen är det viktiga för uppgång... spelar ingen roll om det är 500 kalorier från alkohol eller ris...

Multivitamin
2008-03-14, 19:15
Hur länge är fettförbränningen utslagen? Tills all alkohol är ute ur kroppen och även efter det?

Eddie Vedder
2008-03-14, 19:18
Hur länge är fettförbränningen utslagen? Tills all alkohol är ute ur kroppen och även efter det?

Den är aldrig utslagen, däremot rejält undertryckt. Den är nedsatt en viss tid även efter att etanolen oxiderat helt, det är aldrig bara av och på men någonting alls i människokroppen.

Multivitamin
2008-03-14, 19:20
Aj aj det låter inte så bra.. Tänkte dricka nu i helgen men känns ju som denna vecka av seriöst tränande då går åt skogen.. :(
Dricker inte alls ofta nu längre men känns riktigt dåligt ändå.

Eddie Vedder
2008-03-14, 19:28
Aj aj det låter inte så bra.. Tänkte dricka nu i helgen men känns ju som denna vecka av seriöst tränande då går åt skogen.. :(

Hur kan du tro något sånt?

Multivitamin
2008-03-14, 19:40
Några polare har sagt att om man super är det som om att ha förstört 1-2 veckors träning, alltså att träningen vart förgäves :O

Eddie Vedder
2008-03-14, 19:44
Några polare har sagt att om man super är det som om att ha förstört 1-2 veckors träning, alltså att träningen vart förgäves :O

Dom polarna snackar skit. Fråga dom hur man mäter en veckas resultat och hur man sedan mäter att x antal gram etanol förstör exakt det.

Och vilken alkoholmängd under hur många timmar efter en vecka med hur många pass och hur mycket sömn hur bra mat etc. etc.

Multivitamin
2008-03-14, 19:56
okej! tack för svaret , känns redan mkt bättre ;P

Eddie Vedder
2008-03-14, 20:21
Men tolka inte det jag skrev som att det inte påverkar din kropp alls, för det gör de förstås. Alkohol är ett gift och etanolmolekylen är så enormt liten att den tar sig in i varenda cell i kroppen, inte ett enda organ i kroppen som inte tar skada när man dricker alkohol.

Min poäng är dock att 1.) man givetvis ska dricka alkohol om det är festligheter där man känner att man vill det samt att 2.) det aldrig någonsin går att slänga ur sig generella ogrundade saker som att det extremt abstrakta och vida begreppet "fylla" skulle sabba något lika abstrakt och oidentifierbart som "en veckas träning".

Hoppas du får en kanonkväll!:thumbup:

slic3
2008-03-21, 00:09
HAha den här tråden lät lovande... isåfall har jag ett annat rykte jag hoppas ni kan slå slag på...

Ja hörde att en kille på min brors gym sa att om man tränar och dricker alkohol efter ger det "motsatt" effekt på något sett.. Nu vet jag inte om han menar i muskelförminskning eller fettförbränningen men finns det något som helst sanning i påståendet? bör ja stå över min träning imorgon innan utgången imorgon kväll? det kan vell i sanningens namn inte ge MINDRE effekt för att jag dricker efter!?

Eddie Vedder
2008-03-21, 06:29
Ja hörde att en kille på min brors gym sa att om man tränar och dricker alkohol efter ger det "motsatt" effekt på något sett.. Nu vet jag inte om han menar i muskelförminskning eller fettförbränningen men finns det något som helst sanning i påståendet?

Det låter ju dock bra mycket mer troligt i alla fall. Träning i sig ställer ju ganska tuffa krav på din kropp och om du då super till istället för att återhämta dig finns ju säkert risk för att du ställer till mer skada än nytta den dagen, istället för att superkompensera för skadan som träningen innebär så blir det ju ytterligare en stressfaktor istället.

Men det är ju bara rent teoretiskt och ett enstaka fall. Vill du träna så träna, vill du supa så sup. SÅ mycket gör ju inte ett enstaka tillfälle direkt.;)

King Grub
2008-03-21, 07:41
det kan vell i sanningens namn inte ge MINDRE effekt för att jag dricker efter!?

Men att träningen skulle ge mer om du inte dricker alkohol efteråt, medan proteinsyntesen är uppreglerad, är nog ett faktum.

phoenix91
2008-06-09, 18:46
åh gud, förstår inte, kan någon sammanfatta? :P

säg att man dricker en öl vars faktiska kcal innehåll är 300 kcal, vad händer då om man ätit mat några tim innan?

Eddie Vedder
2008-06-09, 18:52
åh gud, förstår inte, kan någon sammanfatta? :P

säg att man dricker en öl vars faktiska kcal innehåll är 300 kcal, vad händer då om man ätit mat några tim innan?

Vaddå vad som händer? Det händer väl inget särskilt? Fettförbränning och kolhydratmetabolism undertrycks till fördel för alkoholoxidation.

I stort sett alla kcal tas upp men eventuellt åstadkoms en något högre DIT av alkoholenergin. vad är det du vill ha sammanfattat som du inte kan läsa själv?

phoenix91
2008-06-09, 19:02
hur mycket energi får jag / gör av med

Andreas Lelli
2008-06-10, 09:59
Lika mycket som annars? Alkoholen tar inte bort energi från maten eller dylikt, det sänker bara din förmåga att förbränna fett.
En större del av energin från alkoholen används av kroppen som värmeenergi istället för att lagras in. I övrigt är det inga konstigheter.

Fralleee
2008-06-10, 11:50
Super man inte 2ggr/veckan kan man lika gärna lyxa till det varje gång man är och festar med polarna, jag skulle inte direkt tänka på kalorier eller dylikt när det är en efter-festen-pizza som gäller :) Sen om man bryr sig om kroppen och tänker på vad man äter så super man nog inte så jätteofta heller när man vet hur det påverkar kroppen.

redbrigade
2008-06-10, 12:30
Så att dricka light öl tjänar ingenting till? eller syftar era undersökningar bara på just alkoholen?.

Sniggel
2008-06-10, 13:07
Herregud, kalorier in kalorier ut i princip. Ja energi ut ökar vid intag av alkohol men men minskar också (nedtryckt fettförbränning) Det är inte +-0 förstås. Du får i dig kalorierna och din energibalans ökar, men förmodligen inte så mycket som kalorierna du får i dig. Sen finns det självklart andra dååligheter med alkoholen som man redan känner till, försämrar resultaten av träning, men förstör inte den om man inte missbrukar alkoholen något fruktansvärt.

Det kvittar om du äter chipsen när du är påverkad elelr om du äter den dagen därpå, förutsatt att allt annat du äter iten påverkas av när du åt chipspåsen.
Äter du chipspåsen när du är påverkad får du stor positiv fettbalans, men eftersom du inte äter den senare på morgonen nästa dag blir fettbalansen mer negativ då.
Gör du tvärtom så får du inte lika stor fettbalans under påverkan, men eftersom du äter påsen dagen därpå blir skillnaden... ingen alls.

patashnik
2008-06-10, 14:13
Så att dricka light öl tjänar ingenting till? eller syftar era undersökningar bara på just alkoholen?.

Light-öl innehåller färre kalorier än vanlig öl. Vad undrar du över egentligen? :)

Cohen
2008-06-10, 22:58

Det som är light med light öl är ju att den innehåller färre kolhydrater (=färre kalorier). Den energi som finns kommer sannolikt till största delen från alkohol. Oavsätt vilket gäller ju fortfarande att den totala elergimängden är mindre, i.e. din energibalans påverkas mindre.

cjs
2008-06-10, 23:31
Lite intressant är ju ändå att det säkert ligger något i alla av dessa - ev. motsägelsefulla - påståenden (väldigt ovetenskapligt formulerat men ändå):

1) Kalorier in minus kalorier ut avgör om man går upp i vikt eller inte

2) Kalorer in minus kalorier ut etc, men näringstiming och därigenom t.ex. "när man äter chipsen" kan påverka vikten och muskelmassan åt olika håll

3) Man kan inte bygga muskelvolym på energiminus

4) Man bör inte äta stora mål framförallt kolhydrater på kvällen pga hormonpåverkan etc ("lätt att lägga på sig fett då under natten"-snacket)

5) Alkohol påverkar fettförbränningen negativt men höjer kroppstemperaturen så ev. ökar energiåtgången mer jämfört med samma energi från t.ex. kolhydrater eller alkoholfri dryck

Ja sen finns det ju en massa trådar om att kroppen kan "ställa in sig på svält" och liknande som skulle försvåra viktnedgång trots energiminus fast pga sänkt ämnesomsättning..

I praktiken är det väl lättast att hålla sig till "kalorier in minus ut"-tesen men det känns som att det är en viss förenkling oavsett om det gäller viktuppgång eller fettinlagring... inte har man blivit klokare alla år man läst trådar om detta heller, bara insett att kroppen är väldigt avancerad och komplex! :Virro

Scratch89
2008-06-11, 09:51
2) Kalorer in minus kalorier ut etc, men näringstiming och därigenom t.ex. "när man äter chipsen" kan påverka vikten och muskelmassan åt olika håll
Det här är väl inte jättekonstigt? Att äta runt träningen ger bättre resultat på muskelmassan än om du skulle träna och sedan inte äta något mer under hela dagen.

4) Man bör inte äta stora mål framförallt kolhydrater på kvällen pga hormonpåverkan etc ("lätt att lägga på sig fett då under natten"-snacket)
Kolhydrat lagras normalt inte in som fett, så det behöver du inte oroa dig för.

5) Alkohol påverkar fettförbränningen negativt men höjer kroppstemperaturen så ev. ökar energiåtgången mer jämfört med samma energi från t.ex. kolhydrater eller alkoholfri dryck
Jag ser inte heller det konstiga i det här. Kroppstemperaturen ökar, vilket leder till högre energiförbrukning. Däremot så prioriteras alkoholnedbrytningen och fettförbränningen minskar.

Ja sen finns det ju en massa trådar om att kroppen kan "ställa in sig på svält" och liknande som skulle försvåra viktnedgång trots energiminus fast pga sänkt ämnesomsättning..

Och i alla dessa trådar så svarar Grub att sänkningen av ämnesomsättningen ofta är väldigt överdriven.

cjs
2008-06-11, 14:48
Tack för svaret, men jag tror du missade min poäng lite. Jag oroar mig inte för något av det här, inte heller menade jag att något specifikt påstående var konstigt i sig.

Jag tror bara att ev. är människokroppen inte alltid enkel som X - Y = Z, utan mycket spelar in.

Näringstiming, 3-timmarsfönster, "är en kalori alltid en kalori", små utspridda måltider, stora måltider, EAA på tom mage, alkohol och nettoenergi.. alltså ju mer man läser desto mindre självklart blir allting. Men det är ju bra att det finns ni som känner att det inte är något konstigt i såna här diskussioner. ;)

Jag tror definitivt att alla dessa brasklappar som "normalt inte oroa sig för", "försumbart", "endast för opti-folk" bara betyder en sak... man vet inte, och allt är en enda stor förenkling.

Det var min poäng.

Tolkia
2008-06-11, 14:51
Jag tror definitivt att alla dessa brasklappar som "normalt inte oroa sig för", "försumbart", "endast för opti-folk" bara betyder en sak... man vet inte, och allt är en enda stor förenkling.
Det är i och för sig också en förenkling. ;) Det finns ju en ganskal stor mängd forskningsresultat som är intressanta för den som i detalj vill förstå mekanismerna bakom vad som händer, men som kanske inte är jätteintressanta i vardagen (t.ex. där man i strikt kontrollerad laboratoriemiljö kan mäta en liten effekt som i vardagen försvinner i bruset).

-S-T-
2008-06-29, 21:38
Jag ska börja räkna kaloriintag under en tid. Betyder det, enligt infon från Hälsovakten, att jag bara ska räkna 25 % av kalorierna från alkohol? Har hört lite andra siffror (40–50 %, minns inte källor) och med tanke på effekterna på fettförbränningen kanske det är en olämplig siffra. Någon som vet råd?

(Innan någon fäller en moralistisk kommentar så handlar det om att jag vill göra en ÄRLIG utvärdering av vad jag egentligen stoppar i mig kalorimässigt, och ja, det slinker ned lite eldvatten ibland).

josu
2008-06-30, 11:15
alkohol innehåller ca 9 kcal/g, men eftersom termogenesen ökar, räknar man med att alkohol ger ca. 7 kcal/g...

-S-T-
2008-06-30, 16:36
Varifrån kommer uppgiften? Hälsovakten räknar ju 25 %, dvs 2,25 kcal/g.

Scratch89
2008-06-30, 16:56
Det är snarare att 25% försvinner av förhöjd termogenes, inte att bara 25% tas upp.

josu
2008-07-01, 08:23
Det är snarare att 25% försvinner av förhöjd termogenes, inte att bara 25% tas upp.

Japp, och tidigare skrev jag att totalen av alkoholen blir ca. 7 kcal/g av 9 kcal/g. Om man ska gå efter Hälsovaktens 25% så blir det i själva verket (9 x 0,75) = 6.75 kcal/g då... jag var nära med 7 kcal/g iaf då ;)

Eddie Vedder
2008-07-01, 08:44
Japp, och tidigare skrev jag att totalen av alkoholen blir ca. 7 kcal/g av 9 kcal/g.

Var får du siffran 9 ifrån?

9kcal/g gäller ju för fett, alkohol anses ge 7kcal/g. Men att räkna in ökad TEF i sitt totala intag känns i mina ögon totalt onödigt. Om deffen inte går som man vill är det ju ändå knappast något man kan tillskriva den lilla extra eventuella felräkningen på alkoholkalorierna?

Lika bra att göra det enkelt för sig, bara räkna på vanliga siffror och sedan se vartåt det bär. Att klyva hårstrån bara för hårklyveriets skull känns ju rejält meningslöst.

Känns lika nödvändigt som att fundera över energimängden man får i sig från kryddor och tandkräm.

-S-T-
2008-07-01, 08:51
Så här står det i citatet i inledande inlägget:

Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal/gram, dvs. mindre än fett, men betydligt mer än proteiner och kolhydrater. Nu visar det sig att av dessa 7 kcal/gram omvandlas det mesta snabbt till kroppsvärme, vilket gör att vi inte går upp i vikt av att dricka alkohol, men blir varma (som sången säger "..temperaturen stiger nu uti kroppen, närmare fyrtio än trettiosju…"). Värmen avges av kroppen till omgivningen. Det finns faktiskt vetenskapliga studier som tyder på det. Det vet Hälsovakten om, och räknar därför med att bara omkring 25% av alkoholens kalorier stannar i kroppen.

Hälsovakten räknar för övrigt enligt citatet på 7 kcal/g ser jag ju nu, och 25 % av det blir bara 1,75 kcal.

Enligt Wikipedia är energivärdet för etanol också 7 kcal/g.

-S-T-
2008-07-01, 08:58
Om deffen inte går som man vill är det ju ändå knappast något man kan tillskriva den lilla extra eventuella felräkningen på alkoholkalorierna?

Lika bra att göra det enkelt för sig, bara räkna på vanliga siffror och sedan se vartåt det bär. Att klyva hårstrån bara för hårklyveriets skull känns ju rejält meningslöst.

Känns lika nödvändigt som att fundera över energimängden man får i sig från kryddor och tandkräm.

Innan någon fäller en moralistisk kommentar så handlar det om att jag vill göra en ÄRLIG utvärdering av vad jag egentligen stoppar i mig kalorimässigt, och ja, det slinker ned lite eldvatten ibland.

Som sagt.

Edit: Det blir snabbt rätt stor skillnad om man räknar på 7 eller 1,75 kcal/g efter ett par glas vin. Och man kan förstås räkna kalorier utan att deffa.

Eddie Vedder
2008-07-01, 09:06
Som sagt.

Edit: Det blir snabbt rätt stor skillnad om man räknar på 7 eller 1,75 kcal/g efter ett par glas vin. Och man kan förstås räkna kalorier utan att deffa.

Det var ingen moralistisk kommentar utan en helt seriös kommentar som ifrågasätter hur långt man egentligen vinner på att teoretisera. Ska du börja blanda in TEF i varenda livsmedel har du en HEL DEL att jobba med, du vet väl att Atwaters berökningar inte är 100%-iga i vilket fall? Och räknar du med eventuellt energiutnyttjande i förhållande till din fiberjalt i kosten? För där finns ytterligare ett svinn, Atwaters beräkningar är för övrigt baserade på en fiberfattig kost.

Och att då börja småplocka på TEF på ett ställe men inte på ett annat ser jag ingen mening med. King Grub har bl.a. postat tabeller med energiutnyttjandet från olika livsmedel, äppelprotein och köttprotein ger t.ex. olika energimängder. Så sluta gnäll över moraliserande för det var inte mitt syfte. Min poäng är den att du sannolikt räknar fel i vilket fall.

Acquiescence
2008-07-01, 10:06
Jag ska börja räkna kaloriintag under en tid. Betyder det, enligt infon från Hälsovakten, att jag bara ska räkna 25 % av kalorierna från alkohol? Har hört lite andra siffror (40–50 %, minns inte källor) och med tanke på effekterna på fettförbränningen kanske det är en olämplig siffra. Någon som vet råd?

The calculated ethanol-induced thermogenesis (EIT) was 22.5 +/- 4.7% of the ethanol energy ingested. Ingestion of 31.9 +/- 0.6 g ethanol in the fasting state led to a 7.4 +/- 0.6% increase in energy expenditure over baseline values, and the calculated EIT was 17.1 +/- 2.2%.

Som redan King Grub, Eddie Vedder och Scratch89 sagt så handlar det om en 22,5+/-4,7% etanolinducerad termogenes, inte 80%. Med andra ord är TEF av alkohol 22,5+/-4,7%, eller ifall du så vill: Endast ~80% som metaboliserbar [?] energi för biokemiska processer.

Denna information gav King Grub i första svaret i tråden…

Precis som Eddie Vedder säger är det ytterst onödigt att räkna de individuella termiska effekterna av makronutrienter då t.ex. vid överätning oxideras 15-25% av kolhydrater och 5-10% av fett. Mycket lättare att istället, ifall du måste, använda den generella siffran för TEF, vilken är 10-15% (interindividuell variation) av total daglig kcal.

-S-T-
2008-07-01, 11:34
Eddie: Ej menat som gnäll, men allt jag hoppas på är att någon kunnig människa helt enkelt kan tala om för mig vilken siffra jag ska använda, helst med stöd av någon tillförlitlig källa.

Acquiescence: Jag förstår vad King Grub skriver, men eftersom det skiljer sig från hur Hälsovakten räknar vill jag bara veta vad som gäller. I första inlägget står det rakt upp och ned "Nu visar det sig att av dessa 7 kcal/gram omvandlas det mesta snabbt till kroppsvärme, vilket gör att vi inte går upp i vikt av att dricka alkohol . . . Det vet Hälsovakten om, och räknar därför med att bara omkring 25% av alkoholens kalorier stannar i kroppen". Det är alltså tvärfel att göra så eftersom fettförbränningen av matintaget sjunker i ungefär motsvarande grad, och man borde egentligen räknat med 7 kcal/g eftersom det bättre motsvarar den totala effekten av alkohol- och matintag?

Eddie Vedder
2008-07-01, 12:38
allt jag hoppas på är att någon kunnig människa helt enkelt kan tala om för mig vilken siffra jag ska använda, helst med stöd av någon tillförlitlig källa.

Du har fått svar från mig och Acquiescence i alla fall. Om du anser oss kunniga eller ej är ju din uppfattning. Vårat svar var åtminstone att du bör utgå från 7kcal/g alkohol.

Vad du nu ska ha för "källa" till att vi tycker det förstår jag inte. Vad skulle källan säga menar du? Det är ju ingen hemlighet att olika makroniutrienter har olika TEF, att t.o.m. SAMMA makronutrient men från olika källor har olika TEF, att en kroppen hos individ A har andra förutsättningar än kroppen hos individ B (samt C, D, E etc. etc.....), att kostens fiberhalt kan påverka slutligt näringsutnyttjande m.m. är ju inget som varken jag eller Acquiescence sagt emot.

Bara att såna faktorer sannolikt inte gör din uträkning mer "rätt" överhuvudtaget. Kan bli både mer rätt och mer fel, det enda du kan vara säker på är att det blir mer krångel.

-S-T-
2008-07-01, 13:29
Nu tycker jag att jag har fått ett besked :)

(Jag har dock aldrig haft någon egen beräkning som jag står för, jag har bara hänvisat till Hälsovakten-citatet. Jag förstår också att man inte ska börja bolla med småprocent hit och dit, men hade endast 25 % av alkoholkalorierna "räknats" så hade det varit en drastisk skillnad).

Flossy
2009-07-21, 13:08
Jag har inte riktigt lyckats förstå abstraktet i studien som grub hänvisade till.

Jag tolkar abstraktet som att 20% av alkoholens energi försvinner genom termo-effekten, och dom andra 80% är metaboliskt tillgänglig energi, för biokemiska processer i kroppen. Men kan någon klargöra vad dessa biokemiska processer är?, om inte fettinlagring alltså.. Det är väl inte redogjort vad som egentligen händer med de kvarvarande 80% energi i kroppen? eller har jag missat något?

Förbränns dem på en gång i samband med att fett-oxidationen/proteinsyntesen undertrycks eller w00t?

Shine some light for me please. *popcorn*

Sverker
2009-07-21, 16:00
Förbränns dem på en gång i samband med att fett-oxidationen/proteinsyntesen undertrycks eller w00t?

Shine some light for me please. *popcorn*

Ja. Alkoholen förbränns i levern före de andra näringsämnena.

daimx
2010-02-24, 02:46
"Alkohol innehåller mycket energi, 7 kcal/gram, dvs. mindre än fett, men betydligt mer än proteiner och kolhydrater. Nu visar det sig att av dessa 7 kcal/gram omvandlas det mesta snabbt till kroppsvärme, vilket gör att vi inte går upp i vikt av att dricka alkohol, men blir varma (som sången säger "..temperaturen stiger nu uti kroppen, närmare fyrtio än trettiosju…"). Värmen avges av kroppen till omgivningen. Det finns faktiskt vetenskapliga studier som tyder på det.
Det vet Hälsovakten om, och räknar därför med att bara omkring 25% av alkoholens kalorier stannar i kroppen."

Fettförbränningen går i botten i stället efter alkoholintag. Och fettbalansen är, som vi alla vet, beroende av både fettinlagring och fettförbränning. Kalorierna från alkohol lagras knappt i kroppen, men stänger i stället av fettförbränningen. Det är alltså inga "gratiskalorier" med tanke på hur dom påverkar kroppens fettmängd. Till skillnad från efter t ex fettintag; fettet lagras lätt in som kroppsfett, men nedreglerar i stället i princip inte ned fettförbränningen något.

Lite offtopic:
Fettförbränning borde väl väldigt sällan spela någon roll för en vanlig tränad som vill få lägre fettprocent? Kalori in minus kalori ut gäller för kroppsviktsförändring.
Nedreglerad fettförbränning borde enbart innebära att energi till kroppens alla funktioner tas från andra källor än det lagrade fettet. Och därmed finns det mindre fett att lagra från intagen kost när glykogenlager är fyllda osv.

Eller har jag missförstått något? Fettförbränning existerar ju givetvis, men jag tycker det är ett begrepp som till mesta del förvirrar för den som inte är allt för påläst, 40% av alla som läser kolozzeum-forumet, 99% av alla som läser Aftonbladet.

Kan någon ge mig ett konkret exempel på när det kan vara vettigt att titta på fettförbränning jämfört med "kaloriförbränning" när man vill mäta viktförändring?

Eddie Vedder
2010-02-24, 06:24
Kan någon ge mig ett konkret exempel på när det kan vara vettigt att titta på fettförbränning jämfört med "kaloriförbränning" när man vill mäta viktförändring?

En mer effektiv fettoxidation innebär att man kan orka längre innan kolhydraterna tagit slut vid konditionsträning exempelvis. Är fettoxidationen effektiv kommer mer fett utnyttjas under t.ex. ett löppass och planerar man att springa riktigt långt är ju fettförbränningen då värdefull.

Sverker
2010-02-24, 07:09
daimx !

Vi får alltså feber när vi dricker alkohol ?
Det är inte bara så att de ytliga blodkärlen öppnar sig och leder ut värme till ytan. Vi upplever oss varma men angivningen till omgivningen påverkas inte speciellt så länge vi har kläder på oss.

MeekGeek
2010-02-24, 10:20
Jag förstår inte grafen i inlägg #2. Hur kan fetoxidationen vara negativ? Vad betyder det? Vad menar de egentligen? :confused:

MeekGeek
2010-02-24, 10:45
Jag förstår inte grafen i inlägg #2. Hur kan fetoxidationen vara negativ? Vad betyder det? Vad menar de egentligen? :confused:

Ah, de har slarvat med att tala om vad grafen anger. Det måste alltså handla om den relativa förändringen av fettoxidationen? Dvs ett negativt värde i grafen speglar i själva verket en fortfarande positiv fettoxidation. Insåg just att samtliga grafer började på noll, vilket pekar på det. Lång myntbana idag. :)

daimx
2010-02-24, 10:55
daimx !

Det är inte bara så att de ytliga blodkärlen öppnar sig och leder ut värme till ytan. Vi upplever oss varma men angivningen till omgivningen påverkas inte speciellt så länge vi har kläder på oss.

Håller med dig helt, det första var ett citat från post nummer ett. (Gick inte att quote'a)

daimx
2010-02-24, 11:01
En mer effektiv fettoxidation innebär att man kan orka längre innan kolhydraterna tagit slut vid konditionsträning exempelvis. Är fettoxidationen effektiv kommer mer fett utnyttjas under t.ex. ett löppass och planerar man att springa riktigt långt är ju fettförbränningen då värdefull.

Tack för svaret. Det är ju givetvis sant. Orkar man springa längre så förbränner man mer kalorier.

Vilka längder handlar det om? Sägs väl att fettförbränning kickar in efter 40 minuter? Kommer inte ihåg, har aldrig bemödat mig att lägga det på minnet heller. Men energin från kolhydrater borde väl hålla mycket längre än så vid ett vanligt joggingpass 10-11km/h för en godtycklig människa?

Sniggel
2010-02-24, 14:26
Tack för svaret. Det är ju givetvis sant. Orkar man springa längre så förbränner man mer kalorier.

Vilka längder handlar det om? Sägs väl att fettförbränning kickar in efter 40 minuter? Kommer inte ihåg, har aldrig bemödat mig att lägga det på minnet heller. Men energin från kolhydrater borde väl hålla mycket längre än så vid ett vanligt joggingpass 10-11km/h för en godtycklig människa?

Det aeroba systemet är igång hela tiden, men är som effektivast efter cirka 30 minuter och kan hållas ganska konstant hög under en längre tid efter det (steady state).
Kolhydraterna räcker säkert för de allra flesta under 1 mil om man inte har långa nivåer från start. Men både kolhydrater och fett förbränns samtidigt, det är inte så att kroppen väljer antingen eller, vid ett löppass, först kolhydrater och sen fett. Om du nu trodde det?

Därför är en hög fettoxidation bra, eftersom det innebär hög tillgänglighet av ett bränsle från en stor tank.

daimx
2010-02-24, 14:48
Det aeroba systemet är igång hela tiden, men är som effektivast efter cirka 30 minuter och kan hållas ganska konstant hög under en längre tid efter det (steady state).
Kolhydraterna räcker säkert för de allra flesta under 1 mil om man inte har långa nivåer från start. Men både kolhydrater och fett förbränns samtidigt, det är inte så att kroppen väljer antingen eller, vid ett löppass, först kolhydrater och sen fett. Om du nu trodde det?

Därför är en hög fettoxidation bra, eftersom det innebär hög tillgänglighet av ett bränsle från en stor tank.

Menade mer att det går igång hårdare när man löpt ett tag. Är ju rätt självklart att det tas från/lagras i fettreserverna 24/7, annars skulle man ju aldrig öka/minska i fettprocent.

Tycker generellt att "fettförbränning" är ett ord som en vanlig tränad inte behöver fundera speciellt mycket över om man är ute efter att tappa vikt då detta balanserar upp sig själv med fettinlagring osv.

Sniggel
2010-02-24, 14:57
Menade mer att det går igång hårdare när man löpt ett tag. Är ju rätt självklart att det tas från/lagras i fettreserverna 24/7, annars skulle man ju aldrig öka/minska i fettprocent.

Tycker generellt att "fettförbränning" är ett ord som en vanlig tränad inte behöver fundera speciellt mycket över om man är ute efter att tappa vikt då detta balanserar upp sig själv med fettinlagring osv.

Jepp, tror att de flesta upplever det så. Iaf jag märker av en markant förändring och har min peak nånstans när jag passerat 35 minuter.

honkzor
2013-12-26, 12:55
daimx !

Svårt att säga men det är jävligt mycket goare att ha feber om man dricker alkohol!