handdator

Visa fullständig version : Porr? Konst? Porrkonst?

Sidor : 1 [2]

Palm
2008-02-06, 15:06
Yadda, yadda, yadda...
Har du hört talas om abstrakt konst, actionpainting eller jazz för den delen?
Du självutnämnd konstexpert extraordinarie, men i din uppfostrande predikan till massan tycks du inte kunna tänka utanför din egen insnöade ram i fem minuter. :thumbup:

Jazz? Hur menar du nu?

bertbert
2008-02-06, 15:12
Jazz? Hur menar du nu?

Jazz innehåller mycket improvisation.

Palm
2008-02-06, 15:22
Jazz innehåller mycket improvisation.

Ja? Skulle det vara enkelt?

bertbert
2008-02-06, 15:25
Ja? Skulle det vara enkelt?

Hur förmedlar du en förutbestämd tanke när du improviserar?

Sunesha
2008-02-06, 15:27
Jag anser att konst blir konst när andra vill gå se det.

Jag såg utställningen i Lund. Jag gillade inte inte den alls. Men jag tror motståndet av denna konst ligger i att den bryter mot mångas sexuella tabun.

Jag tror folk vill censuera sig själva och andra. Genom att inte visa något kan man nöja sig med tesen att det inte finns i mitt liv.

Jag tycker när man börjar förbjuda och censuera blir det bara fixeringar kring det. Se bara på USAs TV hur det gjort svordomar till ett tabu.

Men världen kan verka bättre om man inte utsätter sig för se sådant som sker.

Självcensur är en självförsvars mekanism.

Efter hans utställning kan jag konstatera att det finns intresse för hans konst och den väcker känslor starkare än de flesta utställningar. Det skapar ju ett allmänt intresse kring konst. Vilket är bra enligt mig.

Jag själv gillar nog försköning av verkligheten själv. Jag sysslar med detta själv och målat förr i tiden. Men jag kan också tänka mig att konstnären ser mer än vad jag gör.

Jag är själv bunden av min självcensur som gör att jag inte kan uppskatta sådan här konst. Men om andra uppskattar den så vill jag inte ta bort det.

Om folk vill kissa i glas, bajsa i skogen och kalla det konst. Det blir konst så fort man folk som vill se utställningen. Men jag är en tabu-bunden man. Jag fattar inte, men andra göra det. Varför skall jag moralisera över andras moral.

Jag må vara trångsynt, men att pressa den trångsynheten på andra göra mig bara till en moral tant.

bertbert
2008-02-06, 15:29
Sunesha: jag har svårt att se att du skulle vara trångsynt! Bra inlägg.

Palm
2008-02-06, 15:30

Varför ska den vara förutbestämd? Musik är nog det bästa sättet att förmedla vilken sinnesstämning man för tillfället befinner sig i.

Fagen
2008-02-06, 15:32
Jag är helt och hållet inne på bärs linje i denna fråga. Konst syfter till/är kommunikation. Detta kommunicerande kan vara bra eller dåligt.

För att exemplifiera; när brudens far ska hålla tal på sin dotters bröllop klingar han försiktigt i glaset, ställer sig upp, rättar till slipsen och förmedlar sedan sitt budskap till brudparet. Detta kan han göra på flera olika sätt och med olika innehåll (exempelvis genom att gråta och snyfta fram att "ni är det vackraste som finns", eller hålla ett brandtal om vad som kommer hända med brudgummen om han inte tar hand om bruden på ett korrekt sätt). Vad vi kan vara överens om är att han kan förmedla vad han vill säga på ett bra eller ett dåligt sätt (och allt däremellan).

Det som konstnären diskuterad i denna tråd håller på med motsvarar att som brudens far ställa sig upp vid bordet, dra ner brallorna på sig själv, slå sig på bröstet och skrika som en gris. Kort och gott dålig kommunikation, och knappt det. Det handlar helt enkelt om att få uppmärksamhet utan att ha något att säga.

Som en av våra större konstnärer skrev: "Strunt är strunt och snus är snus om ock i gyllene dosor"

bertbert
2008-02-06, 15:32
Varför ska den vara förutbestämd? Musik är nog det bästa sättet att förmedla vilken sinnesstämning man för tillfället befinner sig i.

Det får du fråga Bärs, Krampus inlägg (som tog upp Jazz) var ett svar på Bärs inlägg.

Jag håller med om att musik är ytterligt suggestivt. Såg nyligen Faust på Malmöoperan och satt på första parkett framför orkestergropen. Nackhåren reste sig flera gånger! :thumbup:

Sunesha
2008-02-06, 15:34
Jag är ingen konstvetare, men kallar mig kostnär själv. Det jag skapar gör jag för jag gillar processen. Alla ser på saker olika, ofta ser folk som har sett min konst nåt helt annat. Men detta skapar processor i dem. Vilket är den största komplimangen man kan få om man skapar konst.

Bara för ge lite perspektiv ur hur en "konstnär" tänker.

För mig är det på samma sätt att folk kan ifrågastätta mitt liv och åsikter. Det ändrar oftast inte hur jag tänker och agerar. Men det skapar en process där vi alla kan lära sig.

Vi kan alla lära sig nya saker om man försöker var öppen. Jag själv är inte särskildt öppen då jag vill behålla min idè om saker. Men jag kan öka mitt medvetande på mer "över-medvetande" nivå och lära mig. Även om känslorna sätter i hand-bromsen.

Bärs
2008-02-06, 15:36

Skämtar du?

Palm
2008-02-06, 15:38
Det får du fråga Bärs, Krampus inlägg (som tog upp Jazz) var ett svar på Bärs inlägg.

Jag håller med om att musik är ytterligt suggestivt. Såg nyligen Faust på Malmöoperan och satt på första parkett framför orkestergropen. Nackhåren reste sig flera gånger! :thumbup:

Shit, coolt.

Jag hittar inget i Bärs inlägg som utesluter jazz.

Sunesha
2008-02-06, 15:42
Sunesha: jag har svårt att se att du skulle vara trångsynt! Bra inlägg.
Man kan vara trångsynt utan att förkasta något. ;)

Iaf annars ser jag det. Jag fattar inte själv varför man vill se folk nakna i underliga sexuella sammanhang. Men jag är själv inte särskilt nyfiken.

Jag är nog mer nyfiken på andra saker. Jag är ganska macho-sexuell och skrämms av allt som inte följer normen. Jag är traditions-bunden.

Men en del förstår inte hur jag kan snöa inte på ett löv, en byggnad och bara studera det nyfiket i timmar.

Jag tror människor som inte är bunda av sexuella tabun kan verkligen uppskatta den här konstnärens konst.

De som kommer förkasta dem är de som bundna av flest sexuella tabun. Jag orkar inte ens förkasta det. Om jag inte kan förstå menningen med hans konst så ifrågasätter jag bara hans gränsfria tänkande och kommer bara brottas med mina egna tabun.

Jag anser det finns mycket större problem i världen att bli upprörd över än att en kostnär vill visa en man med en näve i röven på konstuställningen. *whistle*

Bärs
2008-02-06, 15:47
Men då säger du samtidigt att du har fel i din tolkning av konstutställningen vi talar om i den här tråden. Det är inte upp till dig att tolka den.

Tolkning?

Du blandar ihop olika saker. Problemet med denne konstnär är bristen på originalitet. Det går tretton på dussinet av hans sort.

Sunesha
2008-02-06, 15:52
Tolkning?

Du blandar ihop olika saker. Problemet med denne konstnär är bristen på originalitet. Det går tretton på dussinet av hans sort.

Håller inte med alls. De flesta som har ambitioner med att bli konstnärer är sällan gräns-överskridande med tabun.

Sen att konstnärer av hans sort får mest uppmärksammanhet är ju helt förtjänst med sådana av din uppfattningen. Det gör ju alla nyfikna ;)

Lite som allas inställningen media att de frossar i ointresanta saker men ändå läser folk det och därmed lägger mer ved på brasan så den kan brinna längre.

jwzrd
2008-02-06, 16:00
Tolkning?

Möjligt att jag missförstår du påstår men det sannolika är ändå att du själv helst av allt vill att just din tolkning/uppfatting/värdering av utställningen är den som ska gälla... men du vill helst inte uttrycka dig så. Jag förstår dig Bärs. Om alla tyckte precis som du så skulle ditt liv vara mycket enklare.

Bärs
2008-02-06, 16:07
Håller inte med alls. De flesta som har ambitioner med att bli konstnärer är sällan gräns-överskridande med tabun.

Sen att konstnärer av hans sort får mest uppmärksammanhet är ju helt förtjänst med sådana av din uppfattningen. Det gör ju alla nyfikna ;)

Lite som allas inställningen media att de frossar i ointresanta saker men ändå läser folk det och därmed lägger mer ved på brasan så den kan brinna längre.

Tror inte du förstod vad jag menade.

En annan tanke:

Jontajonas springer på galleri två gånger i veckan i Berlin. Problemet är dock att det är på gallerierna konsten finns och den kommer inte ut därifrån. Endast en liten grupp människor intresserar sig för modern konst och den har noll betydelse för samhällsdebatten. En gång i tiden var konsten en central komponent i nationsbygget och ett uttryck för folkets självförståelse. Konstnärerna och diktarna var firade hjältar vilkas hem sparades som museer för kommande generationer. Vilken konst kommer ut i allmänheten idag och väcker debatt? Jo, Jesus porträtterad bland läderbögar samt masturberande kvinnor i nunnedok.

När, hur och varför upphörde konsten att vara relevant?

Bärs
2008-02-06, 16:09
Möjligt att jag missförstår du påstår.

Du är inte intresserad av att förstå. Du är enbart intresserad av att förvränga vad andra skriver och förstöra diskussioner.

jwzrd
2008-02-06, 16:14
Du är inte intresserad av att förstå. Du är enbart intresserad av att förvränga vad andra skriver och förstöra diskussioner.

Ett lite för bekvämt sätt att glida undan nu va? Står du inte för det du påstår om hur det är med konst och vem som tolkar den och hur?

Sunesha
2008-02-06, 16:27
Tror inte du förstod vad jag menade.

En annan tanke:

Jontajonas springer på galleri två gånger i veckan i Berlin. Problemet är dock att det är på gallerierna konsten finns och den kommer inte ut därifrån. Endast en liten grupp människor intresserar sig för modern konst och den har noll betydelse för samhällsdebatten. En gång i tiden var konsten en central komponent i nationsbygget och ett uttryck för folkets självförståelse. Konstnärerna och diktarna var firade hjältar vilkas hem sparades som museer för kommande generationer. Vilken konst kommer ut i allmänheten idag och väcker debatt? Jo, Jesus porträtterad bland läderbögar samt masturberande kvinnor i nunnedok.

När, hur och varför upphörde konsten att vara relevant?

Det finns konst ut i samhället. Skillnaden är nog att vi alla har råd med konst idag. Folk springer och köper konst i form av printade plancher och ramar in. En del med mer pengar köper konst direkt och målade sådana.

Jag har kompis som lever på måla fåglar. Han är en hjälte ibland fågelskådarna. Målar till böcker samt fri konst till försäljning.

Heh jag håller med om att uppmärksammanheten ges till den mer chockerande konsten i media. Media speglar samhället.

Att folk intressar sig för konst mer än dekrations syfte är folkets fel. Sedan har vi annat samhälle idag. Konst, information, musik, dikter har vi tillgång till överflöd. Vi skall faktiskt inte glömma att mycket konst idag är digitalt tillgänglig. Jag vågar nog påstå att vi mer konst än någonsin tillgängligt.

Finns konstnärer idag som lever på visa konsten på internet och sälja printer. Vilket har en enormt tuff konkurrans.

Det finns hela communtity för konst idag. Ett bra exampel är deviantart.com där finns allt du kan tänka sig.

Jag ser samma utvecklingen med konst som med musik. Vi konsumerar mer digitalt. Inte för att det är normen än. Vi ser massor tavlor hos folk fortfarande. Men om man interessar sig så finns det uppsjö.

Detta påverkar folk mycket mer än det ger sken av. Det är inte intresant att skriva om Pelle konstnär i småland som har ägnat sitt liv att måla smålänska stengärden. Debatt väcker man mest med att chockera. Det är bara se medias vis att rappotera brott.

Konst väcker intresse när den annorlunda hos den allmänt icke konst intreserrade. Men folk går ändå och funderar mycket på vilken IKEA konst de skall ha hemma.

Att vi väljer att fokusera på gräns-överskridande konst. Jag tror ändå folk kommer påverkas av den "sjuka" konsten. Precis som det ifrågasättades att använda orealistika färger på objekt. En del slog bakut.

För tala om nåt konstigt. Jag såg en 3X4 m foto på en hårig vagina ett galleri här i Malmö. Den är såld nu. Så någon har en jättefitta på väggen hemma. Det är nog en mer rumsren version av den konst vi ser ibland idag. Jag kan inte förstå varför man vill ha det hemma. Men jag är inte dem.

Jag lovar dig om du undersöker konst-världen finns det massor som inte är "chockerande" som går jättebra.

Bärs
2008-02-06, 17:03
Läs om tråden om du inte vet vad som diskuteras Sunesha.

Jag talar om modern konst, konst som är utmärkande och ny för vår tid. Att måla djur så noggrant som möjligt är höjden av tradition inom konsten. Fågelmålarna är inte avantgardet.

bertbert
2008-02-06, 17:33
Jag lovar dig om du undersöker konst-världen finns det massor som inte är "chockerande" som går jättebra.

Exakt min poäng tidigare i tråden. Det icke-chockerande utgör den absoluta majoriteten. Och tycker man att "normal" konst inte är debatterad är man i fel forum.

bertbert
2008-02-06, 17:48
Bärs, du får nog lägga till "konstvetare" till genusklimatolog i din profil.

Sunesha
2008-02-07, 01:11
Läs om tråden om du inte vet vad som diskuteras Sunesha.

Jag talar om modern konst, konst som är utmärkande och ny för vår tid. Att måla djur så noggrant som möjligt är höjden av tradition inom konsten. Fågelmålarna är inte avantgardet.Modern konst för mig är nog den digitala konsten. Så många är enormt duktiga. Photoshop art är ju topmodernt.

Du skall bara se vad en del kan göra för intresant med blanda foto, 3d program och photoshop. De har inte hitta in så ofta på gallerierna men jag tror vi kommer se mer av de.

Jag referade mest till min kompis fågelmålare som ett exempel på en klassik uppskattade målare.

Jag såg dessutom enormt bra utställning på "modern" konst, killen målade ovan på foton vilket är en semi-modern teknik. Temat var sexuallitet men inte "konstig" sådan. Var helt fantastikt vacker utställning på kulturen i lund. Men jag tyvärr glömmt bort den. Var kulturen och försökte banka in lite historia med 8 åriga systerson och han tyckte en del bilder pinsamma för de var nakna "flickor"(kille med bröst).

Men jag tror han överlever. Min syster bryr sig inte, men jag tror hon hade blivit lite upprörd på mig om det var direkt sexuella akter.

"Utmärkande" är ju konstigt begrepp, det beror på vem som tycker det är "utmärkande". Jag anser den digitala konsten är mer utmärkande för vår tid. Helt nytt koncept och tekniker.

Jag tycker inte konstnären som talas om i tråden är särskilt utmärkande för vår "tid" (senaste 20-30 åren). Skillnaden är bara att vi har högre i tabu-taket än vad vi hade för 100 år sen.

Jag lovar dig dyrt och heligt att kunna chocka nån för 50 år sen är 5 gånger lättare än vad är det idag. Att bara säga ordet "******" får min farmor att öka pulsen med 30 slag. Inte för att gör det.

Förstår inte själv varför just denna utställning får så mycket fokus både ifrån de som hatar och gillar konceptet.

Jag gillade snubben som ställde ut lik, jag tyckte det var lika intresant som att kolla i en läkare bok. Men jag är en ganska sjuk och störd människa.