Visa fullständig version : Högt blodsocker, farligt?
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:13
Nu räknar jag inte med att en läkare skall komma med ett svar till mig eller så, men jag vet ju att det finns många kunniga människor här så jag får väl ge ett försök.
Idag gick jag upp som vanligt på morgonen kl 7. Käkade en rejält frukost (7 mackor med smör, 2 ägg, stor kopp mjölk.
Tiden gick, klockan blir 12:00 och lunch i skolan. Kände mig jätte pigg och alert. Jag äter tre, högst 4 måltider per dag. Har inte så svårt för att äta mycket på en gång så trivs så.
Iaf Lunchen var fiskgratäng och potatis, till det åt jag keso, lingonsylt, knäckebröd, mjölk och ett glas juice.
Sen gick tiden vidare och runt 14.00 kände jag mig helt kollaps i kroppen. Jag trodde jag skulle svimma. Sätter mig ner i soffan i skolan vilar en 20 minuter och vaknar pigg igen.
14:10 gick jag och polarna till simhallen (var en simhall dag idag) jag frös något oerhört då vi gick dit, TROTS mycket kläder.
Iaf vi hoppar i vattnet och gör alla tester vi är tvungna att göra för idrottsläraren. Klar med detta och vi det klockslaget (14:50 typ) så frös jag så jag höll på att dö så jag skippade dom sista 10 minutrarna och begär mig hemåt.
När jag är halvvägs hem så blir jag vrålhungrig, ni vet så där riktigt så man bara vill vräka i sig allting när man kommer hem. Frysningarna fortsatte på vägen hem. Var alldeles blå om fingarna.
Hemma så satte jag igång stekpannan och gjorde potatismos. Åt 2 jätte stora portioner med potatismos med massa färs. Drack ett glas filmjölk och grönsaker till det. När jag skulle gå från matbordet ramlade jag hejdlöst ner på golvet och det svartnade för ögonen. Mamma var ute då, vaknade ganska snabbt och när hon kom hem så berättade jag vad som hänt. Hon sa kolla ditt blodsocker om det är normalt.
Kollar detta och landar på 9,4 i blodsockervärde. Morsan blir alldeles förvivlad och jag går och lägger mig en stund. När jag låg i sängen så frös jag och kallsvettades. 30 minuter senare kände jag mig bättre och kollade blodsockret igen. 6,4, och nu sitter jag här, en aning frusen och lite snurrig i bollen och väldigt förskyld.
Morsan sa så här efteråt:
- Ja men nu har det ju rättat till sig, då är det ingen fara. Då behöver vi inte ringa doktorn...
Vad säger ni om detta? är det allvarligt? eller kan jag ta det lugnt och strunta i det här? kan det här hända vem som helst?
Fred.
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:23
Edit: Jag törstar mycket på sistone, dricker 2-3 glas till maten och sen dricker jag emellan måltiderna, så det blir väl uppåt 3,5 liter minst per dag.
von huff
2008-01-16, 19:28
Nej det är inte farligt om det tilllfälligt är högt:)Fast om det ofta är högt kan det vara ett tecken på att du håller på/har diabetes.Du kan ju ta och kolla blodsockret de kommande dagarna och så vad det visar då
Eddie Vedder
2008-01-16, 19:29
Diabetes är ju ärftligt och med tanke på att din mor har diabetes kanske det kan vara befogat att kolla upp?:(
von huff
2008-01-16, 19:29
Edit: Jag törstar mycket på sistone, dricker 2-3 glas till maten och sen dricker jag emellan måltiderna, så det blir väl uppåt 3,5 liter minst per dag.
oj missade, det är ofta ett tecken på att man håller på att få diabetes.Man blir törstig,trött och måste pissa stup i ett:(
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:30
Nej det är inte farligt om det tilllfälligt är högt:)Fast om det ofta är högt kan det vara ett tecken på att du håller på/har diabetes.Du kan ju ta och kolla blodsockret de kommande dagarna och så vad det visar då
Japp, som jag skrev i första inlägget så sänktes ju sockret efter ett tag.
Jag känner ju mig allmänt dålig så jag kanske håller på att få någon infektion eller något som gör att sockret är högt i kroppen ändå? morsans diabetesläkare säger att sockret stiger i blodet om man är sjuk, men vad vet jag.
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:31
Diabetes är ju ärftligt och med tanke på att din mor har diabetes kanske det kan vara befogat att kolla upp?:(
Ok, men tycker du jag skall vänta med läkaren och kolla mitt blodsocker lite då och då? kan ju vara något tillfälligt med tanke på att jag är kraftig förskyld nu?
von huff
2008-01-16, 19:32
Japp, som jag skrev i första inlägget så sänktes ju sockret efter ett tag.
Jag känner ju mig allmänt dålig så jag kanske håller på att få någon infektion eller något som gör att sockret är högt i kroppen ändå? morsans diabetesläkare säger att sockret stiger i blodet om man är sjuk, men vad vet jag.
jo det stiger iallafall för diabetiker.Fast du borde nog kolla upp det
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:32
jo det stiger iallafall för diabetiker.Fast du borde nog kolla upp det
Då får jag ta ett allvarligt snack med morsan och ta reda på vad detta är :)
Hoppas inte det är diabetes bara :(
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:34
Men det är väl ingen fara att jag äter 3 ggr per dag? jag kan verkligen inte med att äta 6 ggr per dag, har inte tid med det. Det räcker väl att jag bara ser till att äta mycket dom tillfällena?
von huff
2008-01-16, 19:35
Då får jag ta ett allvarligt snack med morsan och ta reda på vad detta är :)
Hoppas inte det är diabetes bara :(
Det hoppas jag ochså:(Det bästa du kan göra är att kolla blodsockret.Bäst tror jag att det är att du kollar det några timmar efter att du ätit.Nej det borde väl inte vara nån skillnad hur många mål du äter.
Scratch89
Kolla upp det så fort som möjligt, helst imorgon. Nu vet jag inte hur du mätte, men om plasmaglukosvärdet ligger på över 9 är det riktigt illa (nu hade du iofs ätit, men ändå). Om ett lägstavärde hamnar på 6,4 är även det oroväckande.
Eddie Vedder
Ok, men tycker du jag skall vänta med läkaren och kolla mitt blodsocker lite då och då? kan ju vara något tillfälligt med tanke på att jag är kraftig förskyld nu?
Det ska du absolut inte fråga mig. Jag vet ingenting om det och det vore förjäkligt av mig att uttala mig om något sånt. Hoppas du har överseende med det, det är för din skull då jag inte har medicinsk kompetens alls och medicinsk kompetens ska man ha för att besvara en sån sak.
Scratch89
2008-01-16, 19:36
Men det är väl ingen fara att jag äter 3 ggr per dag? jag kan verkligen inte med att äta 6 ggr per dag, har inte tid med det. Det räcker väl att jag bara ser till att äta mycket dom tillfällena?
Nä, insulinfrisättningen ska ta hand om det förhöjda blodsockret. Det är klart att det kan bli en höjning över det normala om du skulle snapsa sirap i en timma, men vid en normal blandkost ska det inte göra någon skillnad.
EDIT: Varför ska man vänta med läkare? Sånt tänk är ju helt befängt och verkar ha infekterat kolozzeum det senaste.
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:37
Kolla upp det så fort som möjligt, helst imorgon. Nu vet jag inte hur du mätte, men om plasmaglukosvärdet ligger på över 9 är det riktigt illa (nu hade du iofs ätit, men ändå). Om ett lägstavärde hamnar på 6,4 är även det oroväckande.
Man sticker sig i fingret och sätter i en liten pappbit och så droppar man en droppe blod på den så väntar man 3-4 sekunder så väsnas den och visar ett värde. Vet ej om det är det som du tänker på.
Det ska du absolut inte fråga mig. Jag vet ingenting om det och det vore förjäkligt av mig att uttala mig om något sånt. Hoppas du har överseende med det, det är för din skull då jag inte har medicinsk kompetens alls och medicinsk kompetens ska man ha för att besvara en sån sak.
Oj, var lite dumt sagt av mig, givetvis skall inte du bedöma detta. Jag får helt enkelt kolla upp det här.
Tack.
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:38
Nä, insulinfrisättningen ska ta hand om det förhöjda blodsockret. Det är klart att det kan bli en höjning över det normala om du skulle snapsa sirap i en timma, men vid en normal blandkost ska det inte göra någon skillnad.
EDIT: Varför ska man vänta med läkare? Sånt tänk är ju helt befängt och verkar ha infekterat kolozzeum det senaste.
Det är det att morsan har diabetes och jag bara lyssnade på vad hon sa. Men bör ta ett snack med mor igen.
Scratch89
2008-01-16, 19:40
Det är det att morsan har diabetes och jag bara lyssnade på vad hon sa. Men bör ta ett snack med mor igen.
Jag har släktingar som ignorerade alla varningstecken (hunger, trötthet, törst) och trodde precis som du, att de kanske bara var lite sjuka och att det skulle gå över av sig självt. Båda vaknade upp utan syn och fick åka akut till sjukhuset. Den ena har nu kroniska synproblem.
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:41
Jag har släktingar som ignorerade alla varningstecken (hunger, trötthet, törst) och trodde precis som du, att de kanske bara var lite sjuka och att det skulle gå över av sig självt. Båda vaknade upp utan syn och fick åka akut till sjukhuset. Den ena har nu kroniska synproblem.
Oj, det där låter mycket allvarligt. Där satte du spiken på huvudet, skall gå och prata med morsan nu, kräva att vi går till doktorn imorgon så får vi se vad dom säger.
Tack.
Emil_Larsson
2008-01-16, 19:44
Edit: Jag återkommer.
Läkarens första fråga blir
- Fasteblodsocker ?
Du har ju möjlighet att kontrollera blodsockret så kontrollera blodsockret när du vaknat.
- Har du kontrollerat urinen ?
Har du möjlighet så kontrollera socker i urinen. Det ska INTE finnas glukos i urinen.
Scratch89
2008-01-16, 19:59
... och sättet för att kontrollera socker i urinen är helt enkelt att lukta på det. Luktar det honung är det illa.
Alltså....
Blodsockerprovet ska ta på fasta, t.ex. på morgonen innan du ätit eller druckit något. Gör det imorgon och kolla dig. Är det under 6 så kan du pusta ut för stunden och sen gå till doktorn.
Three pigs
2008-01-16, 20:05
... och sättet för att kontrollera socker i urinen är helt enkelt att lukta på det. Luktar det honung är det illa.
Är ju inte alltid så tillförlitligt dock :P
Gå till närmaste mottagning o be om att få ta ett prov, så du kan vara på den säkra sidan. Har du fått diabetes är det lika bra att få reda på det i tid.
Scratch89
2008-01-16, 20:13
Är ju inte alltid så tillförlitligt dock :P
Gå till närmaste mottagning o be om att få ta ett prov, så du kan vara på den säkra sidan. Har du fått diabetes är det lika bra att få reda på det i tid.
Det går inte att ta fel på lukten. Det SKA inte lukta sött, aldrig.
Emil_Larsson
2008-01-16, 20:15
Sverker: Då skall jag kolla mitt blodsockervärde imorgon bitti, INNAN jag ätit.
Scratch89: samt lukta på mig urin.
Tackar.
Emil_Larsson
2008-01-16, 20:24
("Om pappan har diabetes är risken ungefär dubbelt så hög att barnet får diabetes än om mamman har diabetes.")
Min pappa har ej diabetes, det är min mor och min morbror (morbror är död nu dock) som har/hade diabetes, tror även det var någon på pappas sida långt bak, men minns ej exakt.
Vill även tillägga en sak. Jag har känt mig väldigt orkeslös på gymmet också nu den senaste tiden. Kan det ha någon koppling till detta? läste på en hemsida att när det är otillräckligt med insulin i kroppen så äter kroppen av fettet/musklerna, eftersom cellerna inte kan ta emot någon näring och "svälter".
Däremot har jag inte märkt att jag gått ner i vikt som skall vara en av symtomen.
Three pigs
2008-01-16, 20:28
Nej nej, precis. Menade bara att om man har bristande luktsinne eller annat, så att man inte känner av lukten.
Emil_Larsson
2008-01-16, 20:29
Nej nej, precis. Menade bara att om man har bristande luktsinne eller annat, så att man inte känner av lukten.
Tja, jag är ju kraftigt förskyld så det blir inte lätt att känna någon söt doft i mitt urin då inte. ;)
Får be mor om hjälp i sånafall.
Eddie Vedder
2008-01-16, 20:30
Däremot har jag inte märkt att jag gått ner i vikt som skall vara en av symtomen.
Det måste inte bli så, det är ETT av dom symptom som KAN inträffa vid obehandlad diabetes. Men det behöver inte ske, inte om du äter tillräckligt mycket helt enkelt.
Har man diabetes med ofungerande insulininsöndring så kommer inte energin in i cellen i den mängd som behövs. Kroppen reagerar då som om energibrist föreligger, du kan alltså ha fått i dig nog med energi men den har inte kommit in i cellen och kan således inte metaboliseras.
Då tas energi från lagrat fett och glukos riskerar att istället försvinna ut med urinen. Men som sagt, viktminskning är ett förekommande symptom men MÅSTE inte inträffa.
Emil_Larsson
2008-01-16, 20:33
Det måste inte bli så, det är ETT av dom symptom som KAN inträffa vid obehandlad diabetes. Men det behöver inte ske, inte om du äter tillräckligt mycket helt enkelt.
Har man diabetes med ofungerande insulininsöndring så kommer inte energin in i cellen i den mängd som behövs. Kroppen reagerar då som om energibrist föreligger, du kan alltså ha fått i dig nog med energi men den har inte kommit in i cellen och kan således inte metaboliseras.
Då tas energi från lagrat fett och glukos riskerar att istället försvinna ut med urinen. Men som sagt, viktminskning är ett förekommande symptom men MÅSTE inte inträffa.
Okej, förstår. Ville bara tillägga det. Men nu skall jag släppa det här, har faktist läxor att göra så får vi se vad som händer imorgon. Man kan ju inte gå runt och vara pessimistisk, man får ju vara glad att man lever :)
Thx everyone.
Fred.
Scratch89
2008-01-16, 20:56
Det här kan leda till ketonkroppsbildning, som i sin tur leder till att du utsöndrar större mängd kväve. Luktar ditt svett ammoniak?
Emil_Larsson
2008-01-16, 20:57
Det här kan leda till ketonkroppsbildning, som i sin tur leder till att du utsöndrar större mängd kväve. Luktar ditt svett ammoniak?
Nä, eller jag är ju förskyld men jag kan be mor lukta på mig nu för jag är lite smått svettig. BRB.
Emil_Larsson
2008-01-16, 21:24
Back. Luktade inget alls sade hon.
Emil_Larsson
2008-01-17, 06:42
Kollade blodsockret idag på morgonen före jag ätit, 4,8 hade jag. Senast jag hade ätit då var 18:00, när jag mätte det var klockan 6:15.
En kvart efter, då jag hade ätit 3 mackor med lite ägg och ärtsoppa så hade jag 7.0..
Pisset luktade inget..
Hur menar du här, retinopatin uppkommer ju inte akut.
Du kan få lite mysko effekter på ögat av högt blodsocker.
Högre blodsocker leder till högre nivåer av glukos i ögats olika vätskor som i sin tur ger upphov till nya brytningsindex:Virro
Suddig bild, brukar det bli hos de personerna, men knappast att man blir blind akut.
Emil_Larsson ! Du bulkar inte för tillfället ? Din kost verkar vara rena bulkkosten.
Har du svägningar i blodsockret kanske du skulle gå tillbaka till normalätandet under en period. Borde isåfall stabilicera blodsockret eftersom insulinkänsligheten förbättras när man inte ligger på kaloriöverskott.
Högre blodsocker leder till högre nivåer av glukos i ögats olika vätskor som i sin tur ger upphov till nya brytningsindex:Virro
Suddig bild, brukar det bli hos de personerna, men knappast att man blir blind akut.
Precis, så det där med att vakna upp blind förstår jag inte. Det händer helt enkelt inte.
http://www.endotext.org/diabetes/diabetes12new/diabetesframe12.htm
det är heller inte alls så ovanligt som man kan tro att en del får högre blodsocker än "normen" efter kolhydratrika måltider heller, spec. inte med dagens kost.,
Emil_Larsson
2008-01-17, 07:27
Jag har brytningsfel sen innan, dock har jag ett ganska litet brytningsfel så jag överlever utan glasögon/linser om man säger så, men igår såg jag lite suddigare, dock bättre idag.
Edit: Jag har haft linser, men vi har inte haft råd med det, men snart skall jag få nya.
Emil_Larsson ! Du bulkar inte för tillfället ? Din kost verkar vara rena bulkkosten.
Har du svägningar i blodsockret kanske du skulle gå tillbaka till normalätandet under en period. Borde isåfall stabilicera blodsockret eftersom insulinkänsligheten förbättras när man inte ligger på kaloriöverskott.
Just nu tror jag inte jag går upp något i vikt, för jag var på badhuset igår och vägde 70,5kg naked på eftermiddagen och för 5 veckor sedan vägde jag 70,0 på morgonen nypissad så bulk har det varit stilla med ett tag nu. Även om jag hade förväntat mig en högre siffra då jag vägde mig.
Om du/ni vill kan jag skriva hur jag äter ungefär på en dag så kan ni ju bedömma allt eftersom, om jag tränar ser det ut ungefär så här:
Frukost:6.00-7.00
5 grova limpskivor med lättmargarin, skinka/ost/paprika/tomat, en stor kopp mjölk, en frukt.
Mellanmål i skolan: (när jag har pengar) 9.00-10.00
Kanske en chokladboll och en dricka, eller om jag vill vara extra nyttig, en grov fralla med ost och en yoggi yalla.
Lunch: 11.30-12.30
Har jag ätit mellanmålet ovan brukar jag inte orka klämma i mig lika mycket mat, men har jag inte ätit mellanmålet så blir det.
En rejäl portion spaghetti
Kanske 10-12 köttbullar
Massa keso
Grönsaker
Ketchup
1 glas mjölk
Sen går tiden i skolan och jag går och tränar, då har jag inte ätit något strax före träning utan jag äter då middag hemma efter träningen..
Middagen: 18.30-19.00
Ungefär som lunch..
Eventuellt något litet innan jag lägger mig, typ en äggmacka eller en ostsmörgås men det beror på om jag orkar äta.
En gång i veckan äter jag skit, kanske en pizza och lite choklad eller så då ofta morsan/farsan köper hem sånt. (Morsan äter givetvis inte mycket av detta pga hennes diabetes men hon nöjjer sig med kanske 5-6 bitar godis.)
Annars ser det ut ungefär så, varje dag. Ibland byter jag ut pålägget mot 2 ägg till frukost.
Emil_Larsson
2008-01-17, 08:16
Sådär ja, nu har jag pratat i telefon med vårdcentralen och beskrev hur jag mådde.
Dom sa typ så här:
Ditt socker steg ganska garanterat pga att du frös och kände dig dålig och att du möjligtvis håller på att utvecka en influensa eller en infektion. Eftersom ditt blodsocker låg normalt i morse så kan du vara trygg att det inte är diabetes. Om sockret höjs lite grann under dagen och jag känner mig dålig så kan jag vara lugn för det har med sjukdomsförloppet att göra i sådanafall. Stiger sockret mer därpå, då skall jag genast kontakt vårdcentralen igen. I annat skall du nu vara hemma, ta det lugnt och kolla blodsockret 2 ggr idag, och även febern om du känner dig sämre.
Hör gärna av dig.
Hej då.
Ah, hon sa ju inte detta rätt igenom men om man skall göra ett sammanhang i det hela så sa hon så..
Då är det väl bara att sätta sig i fotöljen och ta det lugnt, antar jag.
Emil_Larsson
2008-01-17, 08:20
Edit: Nu kollade jag även blodsockret, 2 timmar efter jag ätit, 4.8.. Puh!.
Alfred Nobel
2008-01-17, 09:11
Fan vad skönt att höra Emil, aldrig kul när ens koloiter lider eller drabbas av sjukdommar. Du får helt enkelt vila upp dig idag och förhoppningsvis återvända till skolan imorgon som en ny, busig och plugggalen Emil på Lönneberga :thumbup:
Emil_Larsson
2008-01-17, 09:28
Fan vad skönt att höra Emil, aldrig kul när ens koloiter lider eller drabbas av sjukdommar. Du får helt enkelt vila upp dig idag och förhoppningsvis återvända till skolan imorgon som en ny, busig och plugggalen Emil på Lönneberga :thumbup:
Hehe tack Niklas. Vad passande att du nämner plugg för jag pluggar nämligen nu.
Kaffedags.
Fred.
Det här har varit uppe några gånger tidigare men jag kan inte dra mig till minnes att detta var slutsatsen i de trådarna.
Det kan väl lukta sött / honung vid tillfällen även om man inte har diabetes?
ALA kanske är en bra ide? ^_^
Scratch89
2008-01-17, 14:23
Hur menar du här, retinopatin uppkommer ju inte akut.
Det här var ju iofs människor som ignorerat alla varningstecken en längre tid. Om man går och lägger sig med suddig syn och full mage och ltåer det hålla på i 8 timmar innan man vaknar, så låter det inte orimligt att vakna upp med akut blindhet. Nu har jag ju inga forskningsstudier på det här, men jag vet ju att en av dem har fått synfel som följd, och det vore ju dumt av dem att ljuga. Även min föreläsare i sjukdomslära, en läkare, berättade att han hade fått patienter som blivit blinda. Det kan nog vara ovanligt, men det är nog inte osannolikt.
Det här har varit uppe några gånger tidigare men jag kan inte dra mig till minnes att detta var slutsatsen i de trådarna.
Det kan väl lukta sött / honung vid tillfällen även om man inte har diabetes?
Vet ej. Det skulle nog kunna göra, men det är inte ett normalt tillstånd. Urin kan innehålla både protein och glukos, men SKA inte göra det, och om det gör det ska ett besök hos läkaren ligga när till hands.
Ondskapelsen
2008-01-17, 17:16
Skönt o höra att det inte är diabetes Emil. Bara o pumpa vidare.
Väldigt lärorik tråd för övrigt! +1
Det här var ju iofs människor som ignorerat alla varningstecken en längre tid. Om man går och lägger sig med suddig syn och full mage och ltåer det hålla på i 8 timmar innan man vaknar, så låter det inte orimligt att vakna upp med akut blindhet. Nu har jag ju inga forskningsstudier på det här, men jag vet ju att en av dem har fått synfel som följd, och det vore ju dumt av dem att ljuga. Även min föreläsare i sjukdomslära, en läkare, berättade att han hade fått patienter som blivit blinda. Det kan nog vara ovanligt, men det är nog inte osannolikt.
Försämrad syn sen tidigare samt dålig koll på hb, då är det nog möjligt ja. Iofs, ibland uppstår ju "blindhet" i form av blod som täcker synfältet, detta pga angiogenesen som medföljer syrebristen.
von huff
2008-01-17, 17:36
Får man faktist försämrad syn redan när sockret är 8-9?Jag har några tillfällen haft försämrad syn för en kort tid men då var blodsockret kring 20 en längre tid.
Emil_Larsson
2008-01-17, 18:29
Skönt o höra att det inte är diabetes Emil. Bara o pumpa vidare.
Väldigt lärorik tråd för övrigt! +1
Japp det var faktist skönt. Får hoppas att det kvarstår så här, för man vet ju aldrig.
Oavsett vad, så kommer jag iallafall aldrig sluta träna för det är vad jag brinner för i livet och det är ju bra, eftersom motion motverkar att diabetes skall inträffa. Sen om man ärver det, vad kan jag göra åt det? bara att gilla läget, men man får ju försöka så gott det går :)
LunaSpice
2008-01-17, 21:02
Skönt att du inte har diabetes. Vilken typ av diabetes har din mor?
Vid Typ 1 är det nämligen väldigt, väldigt ovanligt med diabetes i släkten medan vid Typ 2 är det betydligt vanligare. Vid din ålder är det med 99% säkerhet Typ 1 som skulle vara boven (om du nu skulle utveckla diabetes).
Det finns också flera andra typer av "diabetesformer" och glukosintoleranser men det är extremt ovanligt om man är i din ålder.
LunaSpice
2008-01-17, 21:02
Får man faktist försämrad syn redan när sockret är 8-9?Jag har några tillfällen haft försämrad syn för en kort tid men då var blodsockret kring 20 en längre tid.
Nej.
Emil_Larsson
2008-01-17, 23:41
Skönt att du inte har diabetes. Vilken typ av diabetes har din mor?
Vid Typ 1 är det nämligen väldigt, väldigt ovanligt med diabetes i släkten medan vid Typ 2 är det betydligt vanligare. Vid din ålder är det med 99% säkerhet Typ 1 som skulle vara boven (om du nu skulle utveckla diabetes).
Det finns också flera andra typer av "diabetesformer" och glukosintoleranser men det är extremt ovanligt om man är i din ålder.
Alla som vi känner till i våran släkt, "Mamma, morbror, pappas farmor" hade typ 2.
Scratch89
2008-01-18, 00:07
Alla som vi känner till i våran släkt, "Mamma, morbror, pappas farmor" hade typ 2.
:(
Emil_Larsson
2008-01-18, 07:27
:(
Si, det är tråkigt, och min mor blev mycket ledsen över detta. Hon som var så aktiv i sina unga dagar, hon cyklade varenda dag gick långa skogspromenader, åt sällan sött. Sen blev hon höftopererad och innesittande för det mesta, dock försökte hon aktivera sig inomhus med att städa och sånt, sen blev hon orolig för sin höft och så en dag så small det..diabetes.
Men idag är hon mycket glad och faktist lite gladare för hon går ner i vikt i bra takt nu och hon känner sig piggare. Hon är faktist mer aktiv nu, än strax innan hon fick diabetes. Jag tror man kan må perfekt även om man har diabetes :)
Edit? skrev jag alla i min släkt i föregående inlägget? jag menade dom tre som nämns där, inte alla i släkten, men det kanske ni begrep :) "alla som vi känner till" kan ju innebära fler längre bak i släkten. Brorsan släktforskar, han kan säkert kolla upp det. Lite intressant faktist.
LunaSpice
2008-01-18, 11:22
Tyvärr spelar det mindre roll hur man lever. Har man så pass mkt hereditet för Typ 2 så bör man räkna att man kommer få det. Däremot kan man minska komplikationer och optimera blodsockret när man väl fått sjukdomen.
Emil_Larsson
2008-01-18, 11:35
Tyvärr spelar det mindre roll hur man lever. Har man så pass mkt hereditet för Typ 2 så bör man räkna att man kommer få det. Däremot kan man minska komplikationer och optimera blodsockret när man väl fått sjukdomen.
Nu tänkte jag om det skulle vara så att jag INTE bär på en ärftlighet till diabetes, utan att det skulle komma pga miljöfaktorer. Men får jag diabetes, trots att jag tränar och äter relativtn normalt och är frisk, så lär det ju bero på ärftlighet, dock.
LunaSpice
2008-01-18, 13:06
Nu tänkte jag om det skulle vara så att jag INTE bär på en ärftlighet till diabetes, utan att det skulle komma pga miljöfaktorer. Men får jag diabetes, trots att jag tränar och äter relativtn normalt och är frisk, så lär det ju bero på ärftlighet, dock.
Låter som en bra inställning. Kör hårt! Ledsen om jag lät pessimistisk men jag jobbar inom bl.a. endokrinologi vilket gör att jag har en annan syn på detta kanske...lyckligtvis så har inte du den synen. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.