handdator

Visa fullständig version : Defftävling!

simonhaze
2008-01-02, 17:45
Hej Kolozzeum!

Vi är ett gäng på 6 grabbar som tänker ha en liten tävling.
Att gå ner mest kroppsfett-% på två månader f.o.m. snarast.
(Utan att för den skull tappa muskel-%)

De flesta som är med i tävlingen är från lätt till ganska rejält överviktiga.

Själv är jag inte överviktig alls längre, utan väger nu 70kg på 178cm och är relativt muskeltränad på det också. (Vägde 90kg för 3-4 år sen)

Så, hur borde vi göra? Dels tänkte jag att vi ska tävla om vem som går ner mest procent av procenten. Dvs från 15%BF till 10% = 33% Är samma som att gå ner från 30%BF till 20%. Är detta en rättvis kurva, eller måste vi tänka om? Kommer det bli omöjligt för mig att vinna om jag redan ligger väldigt lågt? Vilka mätmetoder bör/kan vi använda utan att det kostar skjortan. (Bor i Sundsvall)

Tack på förhand!

swanstah
2008-01-02, 17:52
Så, hur borde vi göra? Dels tänkte jag att vi ska tävla om vem som går ner mest procent av procenten. Dvs från 15%BF till 10% = 33% Är samma som att gå ner från 30%BF till 20%. Är detta en rättvis kurva, eller måste vi tänka om? Kommer det bli omöjligt för mig att vinna om jag redan ligger väldigt lågt? Vilka mätmetoder bör/kan vi använda utan att det kostar skjortan.

Det beror ju på vilken kroppsfetts-% alla ligger på. Låt säga att någon av er ligger på 12% och har rätt mycket muskler dessutom, då kan det bli väldigt svårt att förlora en massa kroppsfetts-% utan att förlora din muskelmassa.. Så det blir nog svårt att mäta imo.

Solve
2008-01-02, 17:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 denna tråden berör deff och du får nog svar på lite

försök gåner 1kg i veckan i början efter några veckor ska ni hålla er till 0.3-0.5kg för att inte tappa så mycke massa, träna hårt under deffen också! Sätt igång o räkna kalorier på ett ungefär iaf

EDIT ni måste ju veta va ni har för bf nu :P hört att de finns nått program i photoshop som kan mäta på ett ungefär... inte säker på kvallité dock

simonhaze
2008-01-02, 18:29
Oho, tack för tipsen.
Tvivlar lite på träffsäkerheten på photoshop-programmet :)

Blir nog en bioimpedans eller kaliper ifall någon kan rekommendera någon bra sådan metod i Sundsvallsområdet.

edit: skulle tippa på att jag ligger på omkring 16-18%BF, de andra ligger väl mellan 24-30% på ett ungefär.
(gissar baserat på bildexempel)

petah
2008-01-02, 22:10
Ganska dumt i att tävla i att torska vikt utan att förlora muskelmassa.

Själva meningen med deffandet är ju att man ska gå ner i vikt långsamt och kontrollerat så att man bibehåller muskelmassa, dvs hets deffa i två månader kommer vara värdelöst om du vill ha kvar dina surt förvärvade muskler.

Sen kan ju du tävla med dina kompisar om att gå ner i vikt om ni vill, men muskler kommer ni garanterat tappa om ni kör för fort.

swanstah
2008-01-02, 22:58
Oho, tack för tipsen.
Tvivlar lite på träffsäkerheten på photoshop-programmet :)

Blir nog en bioimpedans eller kaliper ifall någon kan rekommendera någon bra sådan metod i Sundsvallsområdet.

edit: skulle tippa på att jag ligger på omkring 16-18%BF, de andra ligger väl mellan 24-30% på ett ungefär.
(gissar baserat på bildexempel)

Då har du ju det betydligt mycket svårare att gå ner samma % som dem, om ni räknar med muskelmass-% också.

Solve
2008-01-02, 23:07
Då har du ju det betydligt mycket svårare att gå ner samma % som dem, om ni räknar med muskelmass-% också.

handlar o diceplin också... inte bara förutsättningar

Liam
2008-01-03, 09:59
Ganska dumt i att tävla i att torska vikt utan att förlora muskelmassa.

Själva meningen med deffandet är ju att man ska gå ner i vikt långsamt och kontrollerat så att man bibehåller muskelmassa, dvs hets deffa i två månader kommer vara värdelöst om du vill ha kvar dina surt förvärvade muskler.

Sen kan ju du tävla med dina kompisar om att gå ner i vikt om ni vill, men muskler kommer ni garanterat tappa om ni kör för fort.

Hej, är deltagare i tävlingen även jag. Väger in på 82-83 kilo, är 182 lång och har en ganska stor fettprocent. Ser tävlingen som en bra start för att börja äta nyttigare, träna mer och bättre, samt dricka och röka mindre.

Rätta mig om jag har fel då jag är en nybörjare inom detta, men är att förlora fettprocent synonymt med att förlora vikt? I teorin skulle jag kunna satsa på att bygga nya muskler, kanske till och med gå upp ett par kilon, men ändå förlora mest fettprocent, eller?

Eddie Vedder
2008-01-03, 10:50
Rätta mig om jag har fel då jag är en nybörjare inom detta, men är att förlora fettprocent synonymt med att förlora vikt? I teorin skulle jag kunna satsa på att bygga nya muskler, kanske till och med gå upp ett par kilon, men ändå förlora mest fettprocent, eller?

Att förlora vikt innebär att man väger mindre, vikt kan förloras både genom att tappa muskelmassa och fettmassa.

Och även idag är det mer eller mindre omöjligt att öka nämnvärt i muskelmassa under tiden man bantar. Den frågan undrar dom flesta har jag märkt, svaret är detsamma.

Så det är helt enkelt inget att hoppas på, däremot bör du förstås sikta mot att bibehålla så mycket muskelmassa du bara kan.:)

simonhaze
2008-01-03, 18:29
Att förlora vikt innebär att man väger mindre, vikt kan förloras både genom att tappa muskelmassa och fettmassa.

Och även idag är det mer eller mindre omöjligt att öka nämnvärt i muskelmassa under tiden man bantar. Den frågan undrar dom flesta har jag märkt, svaret är detsamma.

Så det är helt enkelt inget att hoppas på, däremot bör du förstås sikta mot att bibehålla så mycket muskelmassa du bara kan.:)

Målet är ju såklart att tappa fett-% samtidigt som man bibehåller sin muskel-%. Detta leder ju till en viktminskning utan att för den skull tappa muskelmassa.

Jag har t.o.m. hört att det inte är ovanligt att man går upp omkring 10% muskelmassa under sin första deff, ifall man tränar hårt och alltid ser till att maxa protein och fett-intagen. Bara en myt då eller?

Eddie Vedder
2008-01-03, 19:13
Målet är ju såklart att tappa fett-% samtidigt som man bibehåller sin muskel-%. Detta leder ju till en viktminskning utan att för den skull tappa muskelmassa.

Jovisst är det målet, absolut.:)

Men att man strävar efter en sak måste ju inte innebära att man uppnår det till 100% tyvärr. Bantar man får man räkna med att lite muskler ryker helt enkelt.

Att ens procentuella andel muskler ökar är inte konstigt eftersom den procentuella andelen fett förhoppningsvis minskar i högre grad. Men det innebär ju inte att muskelmassa ökat.:)

C.E.J.
2008-01-03, 19:23
Så, hur borde vi göra? Dels tänkte jag att vi ska tävla om vem som går ner mest procent av procenten. Dvs från 15%BF till 10% = 33% Är samma som att gå ner från 30%BF till 20%. Är detta en rättvis kurva, eller måste vi tänka om? Kommer det bli omöjligt för mig att vinna om jag redan ligger väldigt lågt? Vilka mätmetoder bör/kan vi använda utan att det kostar skjortan. (Bor i Sundsvall)

Tack på förhand!

Nåt sånt här kanske: Den som går ner mest i fettvikt i förhållande till sin ursprungliga fettmassa, multiplicerat med andelen bibehållen muskelmassa? Så om en person som har 10kg fett förlorar 2kg fett och bibehåller 99% av muskelmassan får en poäng av 0.198, medan en person med 40kg fett som förlorar 8kg fett men endast bibehåller 98% av muskelmassan får en poäng av 0.196, så vinner den förste snubben.

Kan ju va nåt :laugh:

simonhaze
2008-01-03, 19:49
Nåt sånt här kanske: Den som går ner mest i fettvikt i förhållande till sin ursprungliga fettmassa, multiplicerat med andelen bibehållen muskelmassa? Så om en person som har 10kg fett förlorar 2kg fett och bibehåller 99% av muskelmassan får en poäng av 0.198, medan en person med 40kg fett som förlorar 8kg fett men endast bibehåller 98% av muskelmassan får en poäng av 0.196, så vinner den förste snubben.

Smart.

Helt enkelt. =)

Solve
2008-01-04, 14:00

lite tidigt för kvantfysik såhär på morronen kanske :) annars låter de jävligt smart

C.E.J.
2008-01-04, 21:05
lite tidigt för kvantfysik såhär på morronen kanske :) annars låter de jävligt smart

Lågstadiematte kallas det *rolleyes*