handdator

Visa fullständig version : Fråga angående gammal mat

agazza
2007-12-16, 16:17
Ifall en falukorv har varit fryst och den har gått ut för en månad sen, sen tinas den och tillagas. Och ligger i ett kylskåp i 5 dagar, tror ni att den är okej att äta då?

:smash:

egge
2007-12-16, 16:20
Ät på!

Psychological
Ifall en falukorv har varit fryst och den har gått ut för en månad sen, sen tinas den och tillagas. Och ligger i ett kylskåp i 5 dagar, tror ni att den är okej att äta då?

:smash:

Nej. Den mäste ätas direkt efter den tinats upp

Baan
Testa och skriv ner resultat.

Mago
Testa. Ingen har dött av lite gammal mat.

agazza
2007-12-16, 16:22
helt okej faktiskt, det är tur att man kan lita på koloiter (koloider?) att se efter en.

Nej. Den mäste ätas direkt efter den tinats upp

gere.

Jax
2007-12-16, 16:23
Förr i tiden innan datummärkningen så hade man ett väldigt svårt trick.

Man tittade och luktade på köttet.

agazza
2007-12-16, 16:26
Förr i tiden innan datummärkningen så hade man ett väldigt svårt trick.

Man tittade och luktade på köttet.

Det är korvstroganoff, svårt att se eller lukta sig till något konstigt.

Trail and error är en annan bra metod.

Jax
2007-12-16, 16:27
Trail and error är en annan bra metod.
Absolut

joriice
2007-12-16, 16:29
Försvinner inte ev. bakterier vid tillagning???

machine gun
2007-12-16, 16:29
Eventuella bakterier har en tendens att avlida vid värmebehandling, så det bör vara safe om du värmer den tillräckligt.

XroW
2007-12-16, 16:30
Försvinner inte ev. bakterier vid tillagning???

beror ju lite på hur du tillagar maten och vilken bakterie det är :)

machine gun
2007-12-16, 16:33
beror ju lite på hur du tillagar maten och vilken bakterie det är :)

Sant. Stafylococcus aureus vill man helst inte ska ha börjat frodas i maten, då hjälper inte värmebehandling.

agazza
2007-12-16, 16:38
Sant. Stafylococcus aureus vill man helst inte ska ha börjat frodas i maten, då hjälper inte värmebehandling.

vadåvadå? är dom dumma eller?:smash:

EDIT: en micro borde väl kunna ta ihjäl dom

machine gun
2007-12-16, 16:41
vadåvadå? är dom dumma eller?:smash:

EDIT: en micro borde väl kunna ta ihjäl dom

De bildar ett värmeresistent toxin när de frodas. Frös du in maten ganska strax efter tillagning lär det däremot inte vara nån fara tror jag.

Iofs är jag nojig och skulle aldrig äta färdiglagad mat som legat i kylen i 5 dagar, men som sagt, jag är nojig.

Tolkia
2007-12-16, 16:44
Det är korvstroganoff, svårt att se eller lukta sig till något konstigt.
Med just rå korv är ju annars väldigt lätt att lukta/smaka sig tilll om den är OK eller inte; när den börjar lukta/smaka "surt" är den dålig - antagligen inte så dålig att man blir sjuk av den, om man tillagar den, men tillräckligt dålig för att den skall smaka skit.

agazza
2007-12-16, 16:45
De bildar ett värmeresistent toxin när de frodas. Frös du in maten ganska strax efter tillagning lär det däremot inte vara nån fara tror jag.

Iofs är jag nojig och skulle aldrig äta färdiglagad mat som legat i kylen i 5 dagar, men som sagt, jag är nojig.

Jag la den i kylskåpet dagen efter tillagning. En dag på köksbordet sen fyra dagar i typ 10+ och nu 37grader i min mage.*flex*

Efterrättsfråga, hur lång tid tar det för hemmagjord salsa som stått i +5 grader att bli dåligt? Innehåller lök chili (tomatpure eller nåt) och cayennepeppar

XroW
2007-12-16, 16:45

Finns väl även bakerier som "går i ide" attt värma upp maten till 100c tar inte ihjäl dom utan "väcker" dom endast eftersom man någon gång mellan 18-100c träffar den temperatur dom trivs med. Då måste man koka det igen för att dom skall dö.

Fast jag kanske är ute och cyklar?

agazza
2007-12-16, 16:46
Med just rå korv är ju annars väldigt lätt att lukta/smaka sig tilll om den är OK eller inte; när den börjar lukta/smaka "surt" är den dålig - antagligen inte så dålig att man blir sjuk av den, om man tillagar den, men tillräckligt dålig för att den skall smaka skit.

Men den var fryst från nyköpt till tillagning, under den tiden blev den gammal. Lagade den direkt när den tinades och nu ligger den färdiglagad i korvstroganoffen. Det luktar och ser bara ut som korvstroganoff:smash:

Jag rapporterar senare hur jag mår för er som är nyfiken :D

Tolkia
2007-12-16, 16:47
Efterrättsfråga, hur lång tid tar det för hemmagjord salsa som stått i +5 grader att bli dåligt? Innehåller lök chili (tomatpure eller nåt) och cayennepeppar
Kort. Allt som man inte hettat upp har rätt kort hållbarhetstid; särskilt om det är mat man "grejat" med mycket, Hackat, rört runt, petat i osv. (vilket ju salsa är).

agazza
2007-12-16, 17:00
To late. 2 veckor har den stått, det var bra tryck i den nu iaf. Chilin har verkligen släpt smak.

Ajja update vid nästa toabesök

mini
2007-12-16, 17:05
Jag la den i kylskåpet dagen efter tillagning. En dag på köksbordet sen fyra dagar i typ 10+ och nu 37grader i min mage.*flex*

Det där är nog ditt största (och äckligaste) misstag.

agazza
2007-12-16, 17:07

Men ändå attraherar jag kvinnorna.*flex*

XroW
2007-12-16, 17:08
Men ändå attraherar jag Flickorna.*flex*

Fixat! :thumbup:

agazza
2007-12-16, 17:10
Fixat! :thumbup:

Allihop*flex*

Du med, you know you want some*slap* :whipped::kinky:

mini
2007-12-16, 17:19
Men ändå attraherar jag kvinnorna.*flex*

Ja, kaskadkräkningar är sexigt.

agazza
2007-12-16, 17:21
tjejer är äckliga och konstiga *screwy* *spy*

:D

Sluttramsat i MIN tråd:MrT:

Jarod
2007-12-16, 17:34
För en timme sen käkade jag spaghetti och köttfärssås som stått i en burk med lock i kylen i en vecka exakt. Det luktade ok och jag är inte kass i magen än iaf. :thumbup:

agazza
2007-12-16, 17:50
För en timme sen käkade jag spaghetti och köttfärssås som stått i en burk med lock i kylen i en vecka exakt. Det luktade ok och jag är inte kass i magen än iaf. :thumbup:

samma här :D

men mitt problem var att korven igentligen var 1 månad gammal

Ignatius72
2007-12-16, 17:57

Jag glömmer konstant att sätta in maten på kvällen. En sväng i micron och den är som ny igen dagen efter. Under rötmånad så brukar jag dock försöka att inte äta upp den alternativt vara lite vassare på att få in det i kylen. Jag tror man härdas.

agazza
2010-07-04, 19:27
Bump, ifall jag har gjort köttfärsgryta och glömt den framme i en rätt proppfull matlåda med lock i 1 dygn, vågar jag ta med den till jobbet och äta resten av veckan?

Kimball
2010-07-04, 20:08
Passar på att fråga jag med, 2 dagar gammal, vakumförpackad fläskfile tordes vara lugnt, right?

jakke
2010-07-04, 20:23
Bump, ifall jag har gjort köttfärsgryta och glömt den framme i en rätt proppfull matlåda med lock i 1 dygn, vågar jag ta med den till jobbet och äta resten av veckan?

Jag skulle köra. Dock skulle jag frysa in det jag ska äta ons-fre och plocka fram på morgonen.

Scratch89
2010-07-04, 20:27
Passar på att fråga jag med, 2 dagar gammal, vakumförpackad fläskfile tordes vara lugnt, right?

För bakterier, ja. För kvalitet och smak, nja. Har den börjat tappa vatten?

Eddie Vedder
2010-07-04, 20:27
Just köttfärsgrytor är väldigt känsligt. Särskilt om den värmts upp och sedan fått stå och svalna länge länge till rumstemperatur. Clostridium perfringens kan växa till i den miljön.

Så det är ju på egen risk. Jag hade ätit men jag hade varit medveten om att jag gör ett dumsnålt val.

Kimball
2010-07-04, 21:18
För bakterier, ja. För kvalitet och smak, nja. Har den börjat tappa vatten?

Mjae, inget jag ser. Mao kan köttet bli sjukt torrt sen när det är färdiglagat? Aja, fick duga, förbaskade rövarpriser i Borgholm...

agazza
2010-07-05, 15:56
äh jag glömde den en dag till så nu får den fan nog vara :D

G_lund
2010-07-05, 16:34
När jag kom hem inatt mötte jag min kycklingsallad i trappuppgången, den hade öppnat kylen och krypit iväg..