handdator

Visa fullständig version : Sniggel Styrkebrygger

Sidor : 1 2 3 [4]

Sniggel
2009-12-03, 21:14
Jag har faktiskt blivit en gnutta hårdare, iaf vad jag kan se på quadsen.
Kvällen innan invägning igen och jag väger över med 1.7 kg
71.7 vs 73.1 förra veckan, markeringarna ser tydligare ut så jag märker redan av kolhydratsladdningen (började i morse). Jag tror jag har fått till grundfärgen (pro tan spray) bättre denna gången (fler skrubbomgångar, fler tvålomgångar, det har dock tärt på huden och gett eksem på halsen), får hoppas Dream tan är så bra som alla säger så man slipper se blekast ut på scen igen :D

Ja då har jag enbart 1.7 kg att tappa till imorgon... det är ju ingen utmaning.

Det sjuka är att det jag är mest sugen på att äta efter tävlingen är pumpernickel med cambozola. Det är det godaste jag kan tänka mig just nu och har tänkt på i några dagar. Får väl köpa det helt enkelt :D

Sniggel
2009-12-05, 13:59
Fick en sneakpeek på mina motståndare på invägningen igår och jag tror jag blir glad om jag kniper näst sista plats :D
Det ska bli kul iaf att gå upp på scenen igen, jag känner mig pigg och frisk och har ingen förstoppning heller längre. Tror färgen kommer att fastna mycket bättre denna gången då jag använder dream tan plus att de första två lagrena pro tan jag har på mig nu sitter bättre än vad de brukar göra.

Jag har en bra uppfattning om hur mycket styrka jag tappat sen jag vägde 82 (väger runt 66-69 nu beroende på vätskenivåer) och siffran är cirka 20%. Några få procent av dessa är nog rätt så tillfälliga då när de uppmättes var jag sliten pga träning en bra bit över min återhämtningsförmåga. Så jag kommer förhoppningsvis att hämta in 10% på 2 veckor eller så efter tävlingen, utan att behöva gå upp en så där 8 kilo :p

Hoppas jag får träffa en del kolo-medlemmar på fitnessfestivalen när jag glider runt sen. Om någon mot förmodan har svårt att känna igen mig så kommer jag ha en ful och för stor blå student consulting tröja på mig.
Jag vet inte om jag kommer vara på FF idag eftersom jag är upptagen med annat, men imorgon kommer jag ju uppenbarligen att vara där.

Sniggel
2009-12-07, 11:57
En mycket rolig helg i Göteborg.
Träffade gamla vänner, Tävlade, träffade Cerberus och åt kebabtallrik(ar) :)

Här kommer lite bilder. Helt klart min bästa form någonsin. Var kul att färgen fastna så bra att detta även syntes.

Några bilder, fler finns på ett känt bildgalleri som jag nog tyvärr inte får länka till.

Cerberus
2009-12-07, 12:10
såg ut som tufft motstånd, grym prestation ifrån dig!

Var skitkul o träffa dig o din sambo :) hoppas du e skitfet på nyår så ja kan äga dig! :D

Sniggel
2009-12-07, 12:25
såg ut som tufft motstånd, grym prestation ifrån dig!

Var skitkul o träffa dig o din sambo :) hoppas du e skitfet på nyår så ja kan äga dig! :D

Tack, ja jag kunde inte visat upp en bättre fysik på den dagen så jag är helt klart nöjd :)

Nelson81
2009-12-07, 12:37
bra form =)

mikaelj
2009-12-08, 21:10
Dina monstertriceps är det ingen som slår, dock!

Synd att du inte knatade runt på lördagen. Hade varit kul att ses!

Sniggel
2009-12-09, 09:19
bra form =)
Tack

Dina monstertriceps är det ingen som slår, dock!

Synd att du inte knatade runt på lördagen. Hade varit kul att ses!

Ja det hade det. Men det kommer nog fler tillfällen :)

Sniggel
2009-12-09, 09:29
Då tar jag upp journalskrivandet igen.
Har haft ett break från träningen sen tävlingen och käkat en massa skräp rent ut sagt. Idag satte jag igång med lite cardio. Tror nog jag ska köra det 1 gång i veckan för att inte förlora all kondition jag byggt upp nu under så lång tid, det vore synd.

Crosstrainer Uppvärmning
10 minuter (egentligen för lite kände jag)

Crosstrainer Intervaller
Nivå 5 - 45 sekunder
Nivå 16 - 15 sekunder
10 st

Astman var mycket sämre än vanligt och det bara måste bero på alla olika livsmedel jag tillåtit mig att äta sen tävlingen. Så här dålig astma har jag inte haft på många månader. Jag har även fått rhinitbesvär (rinnande, kliande ögon) igen vilket jag i princip inte haft problem med på kanske ett år. Får nog plocka bort alla ingredienser jag är osäker på igen. Men det var kul att få äta lite vad man ville ett tag iaf.
Säker kost i en vecka sen är det havregryn som står på kö att testas.

Kör mitt första styrkepass på fredag. Ska köra lite lättare vikter för att se hur det känns. Antagligen kommer jag ha en massa energi i kroppen eftersom jag börjat äta mer igen.
Kommer att fokusera extra på framförallt ben, men även bröst, biceps, vader, lats, baksida axlar och rehab för baksida lår. Det blev en del :D

Sniggel
2009-12-10, 12:45
Tog ett pass till igårkväll

Crosstrainer Intervaller
Nivå 5 - 50 sekunder
Nivå 18 - 10 sekunder
10 st

Tror jag ska fortsätta träna så pass korta intervaller. Det passar nog bra ihop med min övriga träning och träningsplaner. Jag vill ju kunna springa 100m nästa år så då är det bra om jag inte kör intensiteter långt över 10-15 sekunder då det tränar fel energisystem och kan motverka explosivitet (mer än de intervaller jag kör nu).

Sniggel
2009-12-10, 20:33
Varför kan man inte låta bli att proppa i sig massa mat efter en avslutad deff? :D
Trodde inte min aptit skulle vakna till liv så pass mycket. Tycker att jag hela tiden kan äta nånting mer trots att man redan ökat kalorimängden markant.

Idag har jag käkat ungefär 4300 kcal och det har nog legat nånstans där de senaste dagarna (idag runt 500g kolhydrater). Men jag har hört att sprängfyllda glykogendepåer är bra när man ska köra knäböj o marklyft :)

mikaelj
2009-12-10, 21:31
Men jag har hört att sprängfyllda glykogendepåer är bra när man ska köra knäböj o marklyft :)

Japp, och något i magen. Det är jättetungt (tycker jag) att böja när magen är tom sedan 16 timmar tillbaka. Inget att liksom spjärna emot.

Sniggel
2009-12-10, 21:44
Japp, och något i magen. Det är jättetungt (tycker jag) att böja när magen är tom sedan 16 timmar tillbaka. Inget att liksom spjärna emot.

Känns som man ska gå av på mitten :D

Bältet hjälpte något med att skapa buktryck under dieten. Rotmos var också bra då det fyllde upp utan att bidra med för mycket kalorier :p

xkurdi
2009-12-10, 22:58
Härligt att du tar upp skrivandet igen! :)
Då har man ännu en idol att lära av :P

Det är tråkigt det med astman.
Hoppas du blir bättre och även jag och ni andra som har astma som tränar.
Och som du säger, kör säker kost.
Hitills har jag ingeting som förhindrar min kost, men jag kan ju vara allergisk jag med men mina tester visar ingen allergi iaf.
Lycka till =)

Då tar jag upp journalskrivandet igen.
Har haft ett break från träningen sen tävlingen och käkat en massa skräp rent ut sagt. Idag satte jag igång med lite cardio. Tror nog jag ska köra det 1 gång i veckan för att inte förlora all kondition jag byggt upp nu under så lång tid, det vore synd.

Crosstrainer Uppvärmning
10 minuter (egentligen för lite kände jag)

Crosstrainer Intervaller
Nivå 5 - 45 sekunder
Nivå 16 - 15 sekunder
10 st

Astman var mycket sämre än vanligt och det bara måste bero på alla olika livsmedel jag tillåtit mig att äta sen tävlingen. Så här dålig astma har jag inte haft på många månader. Jag har även fått rhinitbesvär (rinnande, kliande ögon) igen vilket jag i princip inte haft problem med på kanske ett år. Får nog plocka bort alla ingredienser jag är osäker på igen. Men det var kul att få äta lite vad man ville ett tag iaf.
Säker kost i en vecka sen är det havregryn som står på kö att testas.

Kör mitt första styrkepass på fredag. Ska köra lite lättare vikter för att se hur det känns. Antagligen kommer jag ha en massa energi i kroppen eftersom jag börjat äta mer igen.
Kommer att fokusera extra på framförallt ben, men även bröst, biceps, vader, lats, baksida axlar och rehab för baksida lår. Det blev en del :D

mikaelj
2009-12-11, 00:04
Känns som man ska gå av på mitten :D

Bältet hjälpte något med att skapa buktryck under dieten. Rotmos var också bra då det fyllde upp utan att bidra med för mycket kalorier :p

Åhå? Det var bara en teori jag hade efter att ha funderat kring det under några träningspass. Så du märker alltså också en riktig skillnad på att ha magen (någorlunda) full med mat mot att inte ha det?

Intressant i så fall, betyder att jag borde äta en stor portion grönsaker precis innan jag går iväg och tränar om jag gör det kring lunch.

Sniggel
2009-12-11, 06:11
Åhå? Det var bara en teori jag hade efter att ha funderat kring det under några träningspass. Så du märker alltså också en riktig skillnad på att ha magen (någorlunda) full med mat mot att inte ha det?

Intressant i så fall, betyder att jag borde äta en stor portion grönsaker precis innan jag går iväg och tränar om jag gör det kring lunch.

Ja, iaf när det lagt sig, vill inte ha några uppstötningar hehe :D
Jag märkte det i samband med IF när jag körde enbart EAA före och jämförde med en liten måltid före och en mellanstor. Mellanstor gick bäst, blev mer "stabil" i kroppen faktiskt. Kan ju kanske bero på andra saker än att det tar upp plats. Men det berodde helt klart på måltidsstorleken iaf.

Sniggel
2009-12-11, 18:45
Så, äntligen fick man tränat:

Knäböj
4*110 kg
4*110 kg
4*110 kg
3*110 kg

Dips
6*15 kg
6*15 kg
6*15 kg

Marklyft
120 kg - 20 singlar

Stående enbensvadpress (upp till 10 set, 1 minuts vila)
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
3*90 kg

Ok. Inga imponerande prestationer ännu. Men det krävs nog några träningspass till innan kroppen vaknar. Räcker inte med att bara äta mat :D

Sniggel
2009-12-13, 14:10
Nu sa jag att jag skulle gå tillbaka till "säker kost" men jag tog inte steget fullt ut och får betala för det nu. För varje dag som gått så har jag fått försämrad hälsa:
* mer och mer rhinit (ögon o näsa) (väldigt tydliga förändringar)
* astmasymtom helt utan anledning (mitt på dagen under noll ansträngning), vilket har varit väldigt ovanligt det senaste halvåret eller längre.
* huden är dock fortfarande bra!

Det är något eller flera utav följande som gör detta:
* havregryn
* råg
* kaseinprotein
* rapsolja
* honung
* kvarg?

De livsmedlena har jag inte käkat på länge (undantag kvarg, dock ätit det väldigt sällan) och meningen är ju att jag ska införa dem en i taget. Så nu blir det mycket fokus på fläskfärs (o annat kött), potatis, gröna grönsaker, olivolja, frukt, nötter och eventuellt corn flakes i mjölk med tillsatsfri sylt.
Så bör symtomen försvinna efter några dagar.

Sniggel
2009-12-15, 20:02
Var lite krasslig igår så hoppade över träningen.

Min rhinit är mycket bättre idag, får hoppas det mesta av symtomen släpper inom några dagar.

Hittat en ny ingrediens jag kan äta! polenta. Det är ju majs (som jag aldrig haft några problem av att äta) och går att göra gröt på, smakar som mannagryn ungefär :)

Bänkpress
5*85 kg
4*85 kg
6*80 kg

Hamstring Special de Luxe (får komma på nåt bättre namn för denna udda övning)
6*15 kg
5*20 kg

Flyes (1 min vila, så många set som möjligt, max 10)
5*14 kg
5*14 kg
5*14 kg
5*14 kg
5*14 kg
3*14 kg

Sidocrunches med vikt
6*5 kg
6*10 kg
5*10 kg

Vader a la Kaatsu
8*50
8*50
Äh, gick inte att strypa så hårt med varken handledslindor eller tygbälte
Icke-kaatsu
5*100 kg

Sniggel
2009-12-17, 13:58
Beslutade mig för att köra vader 4 ggr i veckan istället för 2 då jag inte kommer att köra kaatsu. Man måste ju testa nånting nytt om man ska hitta något som fungerar :)

Pullups
6*15 kg
5½*15 kg
6*15 kg

NGK (nytt jobbigare utförande) (1 min vila, så många set som möjligt, max 10)
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg
5*20 kg

Hantelcurl
6*20 kg
6*20 kg
6*20 kg

Shrugrodd
6*21 kg
6*26 kg
6*30 kg

Stående Enbensvadpress (väldigt kort restpausevila, seten tagna väldigt nära failure)
Höger:
100 kg * 8,2,2,2,2,2,2,1,2,2
Vänster:
100 kg * 8,2,2,2,2,2,2,2,2,1

otherside
2009-12-17, 17:27
trevlig journal du har, intressant läsning!
hur ser upplägget ut efter tävlingen med maten?
har kört en lång diet nu och tänkte avsluta imorgon, hur lång tid på kaloribalans brukar du köra efter en tävling(om du vill behålla formen vill säga)
hat legat väldigt lågt på kolhydrater så en fyllnadsdag behövs förmodligen?

Vad är det för allergi du har btw?

/peter

Sniggel
2009-12-17, 18:08
Jag har varit så länge på diet att den här gången har jag ätit "efter känn". Vilket har inneburit ett kaloriöverskott. nu är det så komiskt att vågen har pajat och visar fel, men jag vet inte hur mycket just nu så jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp. Men skulle gissa på 3 kg sen söndags förra veckan.

Tror det är lite individuellt men om man ska göra det som jag tror det är bäst ska man inte tänka i termerna "balans" och "överskott" i övergången eftersom det för det första är svårt att veta vad för kaloriförbrukning man får när man börjar äta igen.
Jag hade nog (om jag haft disciplinen) gjort något sånt här:
Deffen avklarad
Lägg till 300-400 kcal per dygn första veckan.
Fortsätt lägg till 300-400 kcal per vecka tills att du märker (eller tror) att du hamnar på kaloribalans och beroende på mål, lägg till fler kalorier efter ytterligare nån vecka.

Tror alltså att det kan vara smart att stegvis lägga till fler kalorier därför att gå från 500 kcal underskott till balans till 500 kcal överskott kan innebära väldigt stora hopp i viss fall (t ex 1800 - 2500 - 3300*) och att det kanske är bättre för kroppen att successivt vänja sig vid att äta mat igen.

En kolhydratsdag kan säkert vara bra beroende på hur restriktiv du varit med kolhydraterna. Om du märkt av prestationsförsämringar sen du senast åt en moderat mängd kolhydrater så tycker jag du kan planera in en. Men om allt flyter på bra så kanske du kan vänta längre.

Mina besvär är lite invecklade och tar lite tid att förklara. Jag har inte ens själv full koll på dem ännu. Jag skriver en journal på optimal bodys forum (som egentligen handlar primärt om D-vitamin) där jag förklarat hyfsat utförligt.
Det är en blandning av allergier, födoämnesöverkänslighet och astma med mera...

* Kaloribehov kan variera kraftigt beroende på hur mycket man äter

otherside
2009-12-17, 19:03
tack för jättebra svar, ja det låter som ett vettigt upplägg! kanske äter lite extra imorgon för psykets skull sedan tar jag det väldigt lugnt med kaloriökningen, tyvärr är det ju juletider men får väl köra 2 veckor i januari om det blir allt för mycket mat, ska iaf försöka hålla det riktigt strikt fram till julafton.

okay trist, har du länk till den journalen?

Jag har varit så länge på diet att den här gången har jag ätit "efter känn". Vilket har inneburit ett kaloriöverskott. nu är det så komiskt att vågen har pajat och visar fel, men jag vet inte hur mycket just nu så jag vet inte riktigt hur mycket jag gått upp. Men skulle gissa på 3 kg sen söndags förra veckan.

Tror det är lite individuellt men om man ska göra det som jag tror det är bäst ska man inte tänka i termerna "balans" och "överskott" i övergången eftersom det för det första är svårt att veta vad för kaloriförbrukning man får när man börjar äta igen.
Jag hade nog (om jag haft disciplinen) gjort något sånt här:
Deffen avklarad
Lägg till 300-400 kcal per dygn första veckan.
Fortsätt lägg till 300-400 kcal per vecka tills att du märker (eller tror) att du hamnar på kaloribalans och beroende på mål, lägg till fler kalorier efter ytterligare nån vecka.

Tror alltså att det kan vara smart att stegvis lägga till fler kalorier därför att gå från 500 kcal underskott till balans till 500 kcal överskott kan innebära väldigt stora hopp i viss fall (t ex 1800 - 2500 - 3300*) och att det kanske är bättre för kroppen att successivt vänja sig vid att äta mat igen.

En kolhydratsdag kan säkert vara bra beroende på hur restriktiv du varit med kolhydraterna. Om du märkt av prestationsförsämringar sen du senast åt en moderat mängd kolhydrater så tycker jag du kan planera in en. Men om allt flyter på bra så kanske du kan vänta längre.

Mina besvär är lite invecklade och tar lite tid att förklara. Jag har inte ens själv full koll på dem ännu. Jag skriver en journal på optimal bodys forum (som egentligen handlar primärt om D-vitamin) där jag förklarat hyfsat utförligt.
Det är en blandning av allergier, födoämnesöverkänslighet och astma med mera...

* Kaloribehov kan variera kraftigt beroende på hur mycket man äter

Sniggel
2009-12-17, 19:43
tack för jättebra svar, ja det låter som ett vettigt upplägg! kanske äter lite extra imorgon för psykets skull sedan tar jag det väldigt lugnt med kaloriökningen, tyvärr är det ju juletider men får väl köra 2 veckor i januari om det blir allt för mycket mat, ska iaf försöka hålla det riktigt strikt fram till julafton.

okay trist, har du länk till den journalen?

Jag får nog tyvärr inte länka.

Morrris
2009-12-17, 19:47
PM finns ju.

Har följt din journal ett tag, Sniggel. Inspirerande.

Sniggel
2009-12-17, 19:55
PM finns ju.

Har följt din journal ett tag, Sniggel. Inspirerande.

Ssshh :)

Tack!

Sniggel
2009-12-18, 20:31
Knäböj
4*110 kg
4*110 kg
4*110 kg
3*110 kg

Dips
6*15 kg
6*15 kg
6*15 kg

Marklyft
120 kg - 20 singlar

Stående enbensvadpress (upp till 10 set, 1 minuts vila)
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
5*90 kg
3*90 kg

Knäböj
4*110 kg
4*110 kg
4*110 kg
4*110 kg
4*110 kg
Klarade alla set

Dips
6*15 kg
6*20 kg
6*20 kg

Marklyft
125 kg - 12 singlar

Framsteg sen förra veckan :)
Gymmet stängde så jag hann inte med vader.

Sniggel
2009-12-20, 11:04
Min aptit har varit stabil ett bra tag nu. Mina matvanor har gått på rutin och min vikt har också varit stabil ett bra tag nu. Ligger i snitt på 71.5 kg morgonvikt (+3 kg sen invägningen på Lucia) och mitt kaloribehov verkar ligga på kring 3500.
Good for future reference :)

Sniggel
2009-12-21, 18:57
Knäböj
6*100 kg
6*100 kg
6*100 kg

Nedåtdrag i Hammer Strength (1 min vila, så många set som möjligt, max 10)
(per arm)
5*35 kg
5*40 kg
5*40 kg
5*45 kg
5*45 kg
5*45 kg
5*45 kg
5*45 kg
4*45 kg

Benpress
6*360 kg
6*380 kg PB!

Stående enbensvadpress
8*100 kg
8*100 kg
7½*100 kg

Sniggel
2009-12-22, 21:02
Laborerat om lite i schemat, några småjusteringar bara.

Förra passet

Bänkpress
5*85 kg
4*85 kg
6*80 kg

Hamstring Special de Luxe (får komma på nåt bättre namn för denna udda övning)
6*15 kg
5*20 kg

5*14 kg
5*14 kg
5*14 kg
5*14 kg
5*14 kg
3*14 kg

Sidocrunches med vikt
6*5 kg
6*10 kg
5*10 kg

Vader a la Kaatsu
8*50
8*50
Äh, gick inte att strypa så hårt med varken handledslindor eller tygbälte
Icke-kaatsu
5*100 kg

Bänkpress
6*85 kg
6*85 kg
6*85 kg
Framsteg :)

Sidocrunches
6*7½ kg
6*10 kg
6*10 kg

5
5
5
5
5
Hade lite ont i axlarna (muskelsmärta) så slutade efter 5 set för att inte dra på mig någon dum skada. Smärtan verkade inte kännas i pressövningar dock.

Stående Vadpress
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
2*150 kg

Dips
5*25 kg
4*25 kg

Mycket bra energi detta pass. Känns som kroppen börjar vakna till liv igen.

Satsar på att öka lugnt nu. Lägger jag på 5kg i böjen varje vecka så är jag uppe och tränar på 130 kg i slutet av januari och det är ju ett enormt framsteg i min relativa styrka isåfall.

Sniggel
2009-12-23, 13:19
Crosstrainer Intervaller
Nivå 5 - 80 sekunder
Nivå 18 - 10 sekunder
7 st

10 minuters nedvarvning på löpband

Rodd Intervaller
Lugnt tempo - 50 sekunder
Maxtempo - 10 sekunder
5 st

Sniggel
2009-12-28, 01:30
Har haft 2 riktigt dåliga pass, som jag fått avbryta redan i början. Förmodligen pga av att kaloriintaget dagarna före dessa pass bestod till hälften av godis och choklad... om jag ska gissa.

Sniggel
2010-01-03, 21:50
Jul och nyår över, säg hej till eksem och jävelskap. Matvanorna har inte varit tillräckliga för att undvika nästan full utblomning av eksem. Är inte säker på vilka faktorer det beror på den här gången. Funderar på att fuska bort eksemen med betnovat.

Sniggel
2010-01-04, 13:30
Explosivt

Bänkpress
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg

Knäböj
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg

Man känner sig lite skev när man väljer samma vikt till knäböj och bänkpress :p

Cardio

Crosstrainer - Intervaller
Nivå 17 - 10 sekunder
Nivå 5 - 80 sekunder
10 st

Sniggel
2010-01-04, 19:18
Marklyft
3*130 kg
3*140 kg
3*145 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg

Stående Enbensvadpress
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg

Baksida lår
Lattjade runt lite samt stretchade.

Styrkan börjar komma tillbaka.

Sniggel
2010-01-05, 12:53
Explosivt

Pullups
3*kv
3*kv
3*kv
3*kv
3*kv
3*kv

Knäböj
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg

Cardio

Nivå 12 - 30 sekunder
Nivå 5 - 60 sekunder
10 st
Lite lugnare tempo idag.

mikaelj
2010-01-05, 22:08
Har haft 2 riktigt dåliga pass, som jag fått avbryta redan i början. Förmodligen pga av att kaloriintaget dagarna före dessa pass bestod till hälften av godis och choklad... om jag ska gissa.

Vad i själva passet fick dig att bryta?

Sniggel
2010-01-07, 11:58
Kvällspasset i förrgår:

Bänkpress
3*70 kg
3*70 kg
3*80 kg
3*90 kg
2*100 kg
3*95 kg

Stående Enbensvadpress
8*100 kg
8*100 kg
Sen kom min sambo och skröt om att hon körde 15 reps på 150 kg med båda benen.
Så jag fick visa hur mycket starkare man blir om man använder båda vaderna och lastade på fullt mag.

Stående Tvåbensvadpress
8*340 kg

Då var ju hon såklart tvungen att testa det också och hon lyckades faktiskt göra några repetitioner utan större problem. :)

Flyes
6*15 kg PB!
6*16 kg PB!
6*17 kg PB!

Sniggel
2010-01-07, 12:00
Vad i själva passet fick dig att bryta?

Vekhet och en total frånvaro av energi, om jag minns rätt.

Sniggel
2010-01-07, 12:02
Dagens morgonpass

Explosivt

Pullups med fötter på bänk
kv*3
kv*3
kv*3
kv*3
kv*3
kv*3

Marklyft
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg

Cardio

Rodd Intervaller
15 sek högt tempo
75 sek lugnt tempo
Enbart 4 intervaller.

Kan lägga till att mina allergier, rhinit, astma och eksem nästan helt försvunnit nu sen jag fått bra matvanor igen (och inte gosar med katter).

Troikha
2010-01-07, 22:33
Skönt att du mår bättre igen.

Hur kommer det sig att du inte kör fler övningar än 2? Är det för att du efter de 12 seten inte har samma explosiva förmåga?

Cerberus
2010-01-07, 22:34
börjat ät 6 måltider per dygn, helst 12 så blir det bra :D

Sniggel
2010-01-08, 11:30
Morgonpassen är inga hårda pass. Eftersom jag körde cardio där tänkte jag att varför inte lägga explosiva övningar där också.

Att ha explosiva övningar och tunga övningar i samma pass har inte funkat riktigt så bra som jag velat förut. Dessutom verkar min kropp vara mer vaken på kvällen om jag gjort någon aktivitet på morgonen.

Att det blir 2 beror på att jag vill köra alla 4 viktiga övningar (böj, bänk, mark, pullups) explosivt, och göra det 2 ggr i veckan och den tredje gången tungt. Så då slutade det med 2 explosiva övningar före cardio (2x4 övningar på 4 dagar).
Ingen större påfrestning fysiskt för kroppen, bara träning av teknik och "trimning" av nervsystemet. Att vara fräsch till kvällspassen då jag kör tungt är a och o. Speciellt nu när jag jagar styrka.

Jag har testat liknande upplägg tidigare med lätta explosiva pass och det har oftast funkat väldigt bra occ ibland undrar jag varför jag inte fortsatt med det :D.
Så där har du några utav anledningarna till varför det ser ut som det gör.

Gårdagens kvällspass

Knäböj
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg
3*125 kg
3*130 kg
3*135 kg
Herrejäklar vilken boost i styrka sen senaste tunga böjpasset! Fan vad glad man blir.

Stående enbensvadpress VSRP (very short restpause)
Vänster:
100*10+2+3+2+2+2+3+2+2+2
Höger:
100*11+3+2+2+3+2+2+2+2+1
Det här genererar tokigt med mjölksyra, vilar kanske 10 sekunder max mellan "seten".

Benpress
6*340 kg
6*360 kg
6*400 kg PB!
:hbang:

Sniggel
2010-01-08, 11:30
börjat ät 6 måltider per dygn, helst 12 så blir det bra :D

Haha ja halverar mitt bf av att höja från 6 till 12 måltider!

Sniggel
2010-01-08, 14:10
Explosivt

Bänk
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg

Marklyft
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg
3*90 kg

Cardio

Löpband
Hastighet 5km/h
Lutning 15
Tid 7 minuter

Sniggel
2010-01-08, 21:47
Pullups
3*15 kg
3*17½ kg
3*17½ kg
3*20 kg
3*20 kg
3*20 kg

Stående enbensvadpress 1 min vila
5*100 kg
5*110 kg
5*110 kg
5*110 kg
5*110 kg
5*110 kg
5*110 kg

Hantelcurl
6*20 kg
6*21 kg
6*23 kg
3*25 kg

Gabriel174
2010-01-11, 20:31
Körs vadpressarna i smith? ;) :hbang:

Sniggel
2010-01-11, 20:41
Körs vadpressarna i smith? ;) :hbang:

Haha nej!
Någon simpel maskin med hävarm, dessutom vet jag inte om det är i pounds eller kg nu när jag tänker efter, inte för att det spelar så stor roll :p

Har tenta imorgon (går det vägen tar jag min examen, äntligen) och har bara kört morgonpasset. Därtill har jag fått problem med axeln och kan nog inte köra överkroppen på ett tag.

Gabriel174
2010-01-11, 21:30
Haha alright :thumbup:

Lycka till på tentan förresten :)

Sniggel
2010-01-12, 15:48
Haha alright :thumbup:

Lycka till på tentan förresten :)

Tack. Har skrivit den nu.

Tror det gick vägen! Väntar med spänning på resultatet.

Sniggel
2010-01-13, 15:00
Måndagens träningspass:

Explosivt

Bänkpress
kördes ej. Har fått nån skada/inflammation i nån muskel nära axeln och det verkar inte som jag kan köra någon övning för överkroppen utan att det gör riktigt ont.
Problemet har inte kommit plötsligt, det har bara gjort väldigt ont de senaste dagarna.

Knäböj
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg
3*50 kg

Cardio

Nivå 18 - 10 sekunder
Nivå 5 - 80 sekunder
10 st

Kvällspasset hoppade jag över eftersom jag hade ont i axeln och jag pluggade till tentan dan därpå.

Tisdags (igår)

Förra passet:
Marklyft
3*130 kg
3*140 kg
3*145 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg

Stående Enbensvadpress
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg

Baksida lår
Lattjade runt lite samt stretchade.

Styrkan börjar komma tillbaka.

Marklyft
3*130 kg
3*140 kg
3*150 kg
3*160 kg
3*160 kg
3*160 kg
Går sjukt bra det här. Så här mycket har jag nog inte varit kapabel till på 75kg tidigare.

Vader (den vanliga, stående, med ett ben i taget)
3*150 kg
3*150 kg
3*160 kg PB antar jag
3*170 kg PB!
3*180 kg PB!
3*190 kg PB!
Wtf? Helt plötsligt börjar det gå lätt? 4 vadpass i veckan kanske är bra grejer :)

Baksida lår
Lattjade lite med stretch för att återfå flexibilitet och rehabba hamstring, lattjade även lite med olika hamstringsövningar, t ex enbens goodmorning i smith.
Dock klarar jag nu av att köra marklyft med vanlig ställning (behöver ej köra sumo om jag inte vill) utan smärta i baksida lår!

Efter passet blev det 3 hamburgare, omelett på 3 ägg + lök och spenat. Ketchup och senap till detta.
Sen pannkakor på 5 ägg, massa majsmjöl och lite vatten (sylt på förstås).
Sen blev det vaniljglass och jordnötter.

Sniggel
2010-01-18, 16:47
Sköt upp böjpasset till lördag. Mina utbrott av eksem och min astma har gjort mig väldigt trött och det har märkts av på träningen.

Knäböj
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg
3*120 kg
3*120 kg

Sen var jag helt färdig och gick hem.

Men sen dess har det blivit bättre och jag har fått tillbaka energin om dagarna något. Dessutom verkar min axel helt ha återhämtat sig. Ny träningsvecka, nya tag.

Har modifierat lite grann och kör fortfarande lätt på morgonpassen men går uppåt i en pyramid och mitt sista set är fortfarande lättare än ett typiskt arbetsset. Stort fokus på tekniken. Kortare vila.

Bänkpress
3*55 kg
3*60 kg
3*65 kg
3*70 kg
3*75 kg
3*80 kg

Knäböj
3*70 kg
3*80 kg
3*90 kg
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg

Hantelrodd (bytade bort pullups då det känns omöjligt att komma nånvart med den övningen just nu)
3*30 kg
3*35 kg
3*40 kg
3*45 kg
3*50 kg
Valde en för hög vikt.

Crosstrainer Intervall
Nivå 18 - 10 sek
Nivå 5 - 80 sek
10 st

Fick nackspärr efter passet av någon anledning.

Sniggel
2010-01-19, 14:57
Marklyft
3*130 kg
3*140 kg
3*150 kg
3*160 kg
3*160 kg
3*160 kg
Går sjukt bra det här. Så här mycket har jag nog inte varit kapabel till på 75kg tidigare.

Vader (den vanliga, stående, med ett ben i taget)
3*150 kg
3*150 kg
3*160 kg PB antar jag
3*170 kg PB!
3*180 kg PB!
3*190 kg PB!
Wtf? Helt plötsligt börjar det gå lätt? 4 vadpass i veckan kanske är bra grejer :)

Baksida lår
Lattjade lite med stretch för att återfå flexibilitet och rehabba hamstring, lattjade även lite med olika hamstringsövningar, t ex enbens goodmorning i smith.
Dock klarar jag nu av att köra marklyft med vanlig ställning (behöver ej köra sumo om jag inte vill) utan smärta i baksida lår!

Igårkväll:

Marklyft
3*130 kg
3*140 kg
3*150 kg
3*160 kg
3*160 kg

Sen hann jag inte mer för gymmet stängde.

Idag

Marklyft
3*90 kg
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg
3*130 kg
3*140 kg

Hantelrodd
3*25 kg
3*30 kg
3*35 kg
3*40 kg
3*45 kg
3*50 kg

Knäböj
3*70 kg
3*80 kg
3*90 kg
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg

Crosstrainer Intervaller
Nivå 15 - 20 sek
Nivå 5 - 70 sek
3 st, för att jag inte orkade mer :p

Sniggel
2010-01-20, 14:10
Förra passet:

Bänkpress
3*70 kg
3*70 kg
3*80 kg
3*90 kg
2*100 kg
3*95 kg

Stående Enbensvadpress
8*100 kg
8*100 kg
Stående Tvåbensvadpress
8*340 kg

Flyes
6*15 kg PB!
6*16 kg PB!
6*17 kg PB!

Bänkpress
3*80 kg
3*85 kg
3*90 kg
3*95 kg
3*100 kg
2*100 kg

Stående Enbensvadpress
8*120 kg
8*120 kg
8*120 kg

Flyes
6*17 kg
6*18 kg PB!
6*19 kg PB!

Sniggel
2010-01-21, 15:45
Hantelrodd
3*25 kg
3*30 kg
3*35 kg
3*40 kg
3*45 kg
3*50 kg

Marklyft
3*90 kg
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg
3*130 kg
3*140 kg

Bänkpress
3*70 kg
3*75 kg
3*80 kg
3*85 kg
3*90 kg
3*95 kg

Det är tufft att träna övningarna så ofta men börjar vänja mig och märker också att tekniken blir bättre (och de tunga passen funkar bättre). Idag var första gången på länge som det kändes naturligt att bänka. Brukar annars alltid pilla fram o tillbaka med var jag ska ha greppet och hur mycket jag ska ut med armbågarna.
Men idag blev det ringfingrar på ringen och brett ut med armbågarna, dvs typisk bb-stil, har aldrig tidigare varit bekväm med denna fattning men nu känndes det helt rätt.

Ska bli spännande och se hur stark jag är ikväll när jag ska böja tungt.
Planen är nu att trissa upp vikterna jag tränar på och när det känns svårt att öka stannar jag på en vikt och försöker först och främst göra 6 set 3or på den vikten. När det är avklarat siktar jag på att göra dessa 3or till 3 set 6or och när jag klarar det så börjar jag på en ny pyramid där sista setet är tyngre än tidigare.

I marklyft har jag bestämt mig för 160 kg som första "platå", i böj, förhoppningsvis 135, annars 130, i bänk blir det antingen 100 eller 105. Hantelrodd är för tidigt att säga.

Sniggel
2010-01-21, 23:26
Förra passet:

Knäböj
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg
3*120 kg
3*120 kg

Knäböj
3*105 kg
3*115 kg
3*125 kg
3*135 kg
3*135 kg
3*135 kg
Yip yip!

Stående Enbensvadpress VSRP
Vänster
110 kg*11+2+3+2+3+3+2+2+2
Höger
110 kg*11+2+2+2+3+2+2+2+2+2

Benpress
6*370 kg
6*400 kg
6*400 kg

Ska vi se om jag kan gå upp nåt i vikt med (börjar krävas ansträngningar nu vid 75) så jag fortsätter göra bra ifrån mig.

Sniggel
2010-01-22, 17:28
Knäböj
3*60 kg
3*70 kg
3*85 kg
3*95 kg
3*110 kg
3*120 kg

Bänkpress
3*50 kg
3*60 kg
3*70 kg
3*75 kg
3*85 kg
3*95 kg

Marklyft
3*70 kg
3*80 kg
3*100 kg
3*110 kg
3*130 kg
3*140 kg

Löpband
10 minuter, maxlutning 4.5 km/h

Sniggel
2010-01-23, 21:40
Då jag börjat bli duktig på att göra majonnäs tog jag nu senast och kollade hur mycket olja som går åt till en "sats" sås. När jag var färdig så hade halva flaskan gått, dvs cirka 250 dl (ungefär 250g=ungefär 2250 kcal). Denna mängd skulle jag lätt kunna förbruka under ett dygn på 2-3 måltider utan att det hade kännts som överdrift. Känns som bland det bästa bulk-maten man kan äta ju (om man har problem med hunger)?
Trodde verkligen inte att det var såå lätt att få i sig kalorier. Det underlättar för mig rätt rejält nu då jag inte äter så mycket annan mat än kött, potatis och grönsaker atm.

Sniggel
2010-01-26, 12:21
Åkte skidor för första gången i Söndags, det var kul! Och trots alla fall klarade jag mig utan några direkta skador! phew! :Virro

Igår

Bänkpress
3*50 kg
3*60 kg
3*70 kg
3*75 kg
3*85 kg
3*95 kg
Blir lättare och lättare att hantera vikterna. sista setet var dock lite utmanande.

Knäböj
3*60 kg
3*70 kg
3*85 kg
3*95 kg
3*110 kg
3*120 kg

Hantelrodd
3*25 kg
3*30 kg
3*36 kg
3*40 kg
3*46 kg
3*50 kg

Crosstrainer Intervaller
Nivå 18 - 10 sek
Nivå 5 - 10 sek
4 st

Igårkväll

(Förra passet)

Marklyft
3*130 kg
3*140 kg
3*150 kg
3*160 kg
3*160 kg

Marklyft
6*160 kg PB?
4*160 kg
Fick en ego-boost och fick för mig att jag skulle försöka mig på 3 6or på direkten. Men det gick inte så bra och jag tröttade ut mig fullständigt istället och gjorde inte ens 18 reps totalt. Men det var iaf riktigt bra kämpat att dra upp 6 st, även om sista repet var med lite dålig form, en av anledningarna till att jag inte ville göra fler set efter andra setet. Detta eftersom det kändes som jag riskerade att göra något dumt till följd av mitt ego om jag fortsatt.

Ståede Enbensvadpress
3*170 kg
3*180 kg
3*190 kg
3*200 kg PB!
3*200 kg PB!
3*200 kg PB!
3*200 kg PB!
2*200 kg
(samma reps på vänster och höger)
Vadträningen verkar funka riktigt bra. Vaderna svarar på den väldigt höga frekvensen och det faktum att jag dessutom alltid kör hårt, vilket ofta funkar väldigt dåligt för andra övningar, iaf flerledsövningar.
Jag inbillar mig dessutom att vaderna har växt men jag väntar ett tag med att mäta dem.

Jag kalibrerade dessutom vår våg idag och inser att den, sen förra kalibreringen har visat fel på 1½ kg!
Detta innebär att jag har trott att jag gått upp väldigt långsamt i vikt, när jag i själva verkat har gått upp väldigt mycket. Jag verkar väga kring 77 kg just nu och jag trodde jag låg nånstans vid 75.5...
...Så jag tänker dra ner på majonnäsen nu :D

Eftersom jag väger 77 är det dessutom dags att ta bilder. Kul att ha en jämförelse med när jag vägde 77 förra året (det ser bättre ut nu, har aldrig varit så här muskulös och deffad på 77 förut!) samt en jämförelse med när jag vägde 77 kg år 2005 och tog mina första bilder.

Sniggel
2010-01-26, 22:38
Morse:

Marklyft
3*70 kg
3*80 kg
3*100 kg
3*110 kg
3*130 kg
3*140 kg

Hantelrodd
3*25 kg
3*30 kg
3*35 kg
3*40 kg
3*45 kg
3*50 kg

Knäböj
3*60 kg
3*70 kg
3*85 kg
3*95 kg
3*110 kg
3*120 kg

Crosstrainer Intervaller
Nivå 15 - 20 sek
Nivå 5 - 70 sek
4 st

Ikväll

(Förra passet)

Bänkpress
3*80 kg
3*85 kg
3*90 kg
3*95 kg
3*100 kg
2*100 kg

Stående Enbensvadpress
8*120 kg
8*120 kg
8*120 kg

Flyes
6*17 kg
6*18 kg PB!
6*19 kg PB!

Bänkpress
3*85 kg
3*90 kg
3*95 kg
3*100 kg
4*100 kg
5*100 kg

Enbensvadpress (VSRP)
Vänster
110 kg*13+3+2+3+3+3+3
Höger
110 kg*13+2+2+2+2+2+2+2+2+1

Flyes
6*18 kg
6*20 kg PB!
6*20 kg PB!

Sniggel
2010-01-28, 18:28
Jag är riktigt kluven nu...

Verkar omöjligt att hitta kostvanor som jag mår bra av under tiden jag går upp i vikt. Det är samma sak varje gång jag bulkar även om det är bättre nu förstås än jämfört med andra perioder då jag bl a åt vete.

Det är ju förstås inte nyttigt att gå upp i vikt annat än i undantagsfall. Och i mitt fall märks det tydligt på hälsan när jag ligger på ett överskott.

Jag kanske måste omprioritera mina mål om jag inte lyckas bibehålla hälsan på ett överskott.

Klein
2010-01-28, 18:33
Hur ser maten ut en typisk bulkdag då?

Sniggel
2010-01-28, 21:08
Hur ser maten ut en typisk bulkdag då?

Det beror på när du frågar, men om du frågar just nu:

Kött, potatis, majonnäs (hemgjord på rapsolja, vinäger, svartpeppar och senap, äggula), ägg o spenat+lök o kryddor (omelett), broccoli eller gröna bönor.

Kosttillskott: EAA

Vill du veta mängder?

mikaelj
2010-01-28, 21:51
Lågvolym! Mer styrkeinriktad träning nu?

Kul med skidorna förresten! Det är bara att börja åka oftare, så hamnar du långt nere i snöträsket i Alperna och är beroende. :-)

Klein
2010-01-28, 22:16
Det beror på när du frågar, men om du frågar just nu:

Kött, potatis, majonnäs (hemgjord på rapsolja, vinäger, svartpeppar och senap, äggula), ägg o spenat+lök o kryddor (omelett), broccoli eller gröna bönor.

Kosttillskott: EAA

Vill du veta mängder?

Hur gestaltar sig hälsoproblemen? Nu är jag ju ingen doktor men mitt intresse för kostrelaterade hälsoproblem är mycket stort så jag känner att jag måste fråga.

Sniggel
2010-01-29, 00:05
Hur gestaltar sig hälsoproblemen? Nu är jag ju ingen doktor men mitt intresse för kostrelaterade hälsoproblem är mycket stort så jag känner att jag måste fråga.

Sen 21 års ålder fram till 26 års ålder hade jag stora problem med eksem. Även problem med astma i varierande grad. Har haft astma sen 10-års åldern samt böjveckseksem sen födseln. Men har aldrig lidit av mina problem förrän jag blev 21 cirka. Ungefär samtidigt som jag genomgick en 9-månaders kur med roaccutan. Bara nämner det, försöker inte peka ut något specifikt här, men kan vara bra att ha sagt.

Det som hände vid 26 års ålder var min första deff och där uteslöt jag en hel del kolhydrater, varav vete/spannmål var i princip nollade (oooh det här gottar ni er åt klein o mikealj antar jag :P) och mådde helt plötsligt väldigt bra.

Just då förstod jag inte att vete var den största faktorn. Jag trodde jag mådde bra för att jag låg på ett kaloriunderskott, eller nåt...

Det var inte förrän lite senare jag drog kopplingar till kosten när problemen återigen förvärrades väldigt (under en bulk). Då åt jag mycket animaliskt fett och trodde det var det som gjorde mig så himla dålig. Vilket senare visade sig vara fel (något jag insåg 2009 efter att ha gått på eliminationsdiet och infört och testat ingredienser separat) och det var faktiskt den ökade mängden spannmål som var den största faktorn bakom min dåvarande ohälsa. Iaf vete och ris, förmodligen är jag även känslig mot råg och havre (och eventuellt andra spannmålsliknande livsmedel). Majs verkar funka bra men jag har börjat misstänka även det när jag äter större mängder av det.
Potatis verkar också funka bra, kanske inte i stora mängder då (viktuppgång).
Mjölkprodukter är jag också känslig emot, även om det kan ta 7-10 dagar innan jag märker något.
Soja är jag osäker på. Behöver testas mer noggrannt.

Kött/fisk/fågel/ägg/grönsaker/frukt/nötter verkar helt ok och äter jag bara det så brukar jag må riktigt bra efter ca 1 vecka.
Kan käka rikligt av t ex fläskfärs, säg 600g om dagen utan att märka av några hälsoproblem alls, men i kombination med pasta blir det inte kul.
Olivolja verkar också ok och rapsolja tror jag är ok, men ej säker än (majonnäs).

Har dock ej testat att bulka på enbart dessa livsmedel då jag har dålig ekonomi för tillfället. Och dessutom vill jag få i mig mer kolhydrater (även om jag ofta tänkt tanken att gå lite åt lchf-hållet).

Jag har skrivit mer om mina problem i en "produktrecension" på ett forum som är "optimalt för kroppen" ;). Där utvärderar jag D-vitamin (Davids Choice) men skriver ner vissa av mina tankar kring mina hälsoproblem och hur de är förknippade med kosten.

edit: Har inte käkat ett spår av vete nu på minst ett halvår och även om jag är lite kass nu, så är det ingenting i jämförelse med då jag åt vete.

Sniggel
2010-01-29, 00:12
edit 2: När det var som värst blev jag tvungen att gå in akut på vårdcentral pga andningsproblem (där mina mediciner inte ville fungera), dock blev "akut" i praktiken 4-5 timmars väntan.
När jag väl kom in hade jag en saturation på 92. Något som sköterskorna inte höjde på ögonbrynen åt, medans min sambo som pluggar till sjuksköterska sa att man brukar sätta in syrgas om saturationen är på 95 eller under. Hon var minst sagt förvånad över deras rutiner.
Ni kan tänka er hur kul det var att spendera 4-5 timmar på att fokusera på att andas in syre ;)

Sniggel
2010-01-29, 00:46
Ok. Nya 77-kilosbilder tagna.

Börjar med de gamla från 05.

77 kg på dessa bilder:

Sniggel
2010-01-29, 00:48
Och på de nya bilderna väger jag... 77 kg!

Sniggel
2010-01-29, 00:48
Sista tre...

Sniggel
2010-01-29, 00:57
Lågvolym! Mer styrkeinriktad träning nu?

Kul med skidorna förresten! Det är bara att börja åka oftare, så hamnar du långt nere i snöträsket i Alperna och är beroende. :-)

Låg volym, hög frekvens!
Ärligt talat pallar jag inte med den höga frekvensen längre (8 pass i veckan). Men det funkade bra så länge det varade. Kommer inte äta lika mycket nu heller (pga att jag inte får bukt med problemen) så måste skära ner på träningen för att inte gå in i väggen.

demode
2010-01-31, 23:03
Trist att höra om dina matproblem, men det är ju positivt att du kunnat ringa in problemet!! Bra bilder =)

Anton Fräs
2010-02-02, 09:03
Ååååh pics! Delts :thumbup:

Sniggel
2010-02-04, 14:46
Trist att höra om dina matproblem, men det är ju positivt att du kunnat ringa in problemet!! Bra bilder =)

Har blivit påminnd nu igen om att där är fler faktorer involverade, självklart inte bara maten, inomhusmiljö/säng spelar rätt stor roll också. Jag får försöka tänka på det oftare så jag inte automatiskt skyller på maten. Nu i dagarna har jag vädrat lägenheten lite oftare och det verkar göra gott för iaf mina luftrör.
Får hoppas min ekonomi förbättras snart så jag kan köpa specialsängkläder, det kommer förmodligen bli en ny milstolpe i mina försök att förbättra min hälsa.

Ååååh pics! Delts :thumbup:

*flex*

Så, då kanske man ska uppdatera lite också, Igår såg det ut så här:

Neddrag Hammer Strength
10*90 kg
5*100 kg

Benpress
6*400 kg
6*430 kg PB!
Väldigt strikta och fina dessutom!

Stående Enbensvadpress
3*200 kg
3*200 kg
3*200 kg
3*200 kg
3*200 kg

Benspark
4*60 kg
6*60 kg

Hantelcurl
4*25 kg
3*24 kg

Supergripper
6*(7-1)
6*(7-1)
6*(7-1)

Lellen
2010-02-08, 01:35
Grymma Benpressar! :)

Anton Fräs
2010-02-08, 07:43
Oj vad nyfiken jag blev på vilken typ av benpress du kör på nu. Oavsett, det där är riktigt kraftigt pressat. Grattis!

Sniggel
2010-02-08, 14:09
Grymma Benpressar! :)

Tack

Oj vad nyfiken jag blev på vilken typ av benpress du kör på nu. Oavsett, det där är riktigt kraftigt pressat. Grattis!

Tack. Ja det börjar hända grejer i benpressen i år. Tänkte för några veckor sen att jag skulle stanna ett tag på 400 för "inte en chans att jag lyfter många reps över 400". Men så kändes det hela lättare än innan så jag la på lite till. 430 kändes dessutom lättare än när jag tog PB på 400.
Jag ska nog se om jag kan lägga på ännu mer nästa gång faktiskt, varför inte testa liksom.

Har faktiskt en bild på mig i benpressen (sen tidigare, ej samma vikt) om ni undrar hur den ser ut.

Sniggel
2010-02-08, 14:13
Har varit dålig på att uppdatera btw. Kommer nog en radda med pass snart när jag orkar leta upp min träningsdagbok.

Sniggel
2010-02-09, 17:56
5e Februari

Dips
6*30 kg
6*30 kg

Marklyft
6*150 kg
6*150 kg

Stående Enbensvadpress
Vänster:
110*11,3,2,3,3,2,1,2,2,1
Höger:
110*11,3,3,3,1,2,2,2,2,1

Flyes
6*20 kg
4*22 kg PB!

Enbens Good Mornings i Smith
5*stång
5*stång

Stående Tricepsextension
6*15 kg
6*16 kg

Igår

Chins med vikt
5*10 kg
5*10 kg

Knäböj
6*130 kg
4*130 kg

Vader i Hacklift
8*240 kg PB!
8*240 kg PB

Benspark
6*65 kg
6*65 kg

Hantelcurl
6*22 kg
5*23 kg

Super-Gripper
Motstånd 7-1 * 10
Motstånd 7-1 * 10
Motstånd 7-1 * 10
Går snabbt framåt, började för 1-2 veckor sen.

Sniggel
2010-02-11, 15:35
Igår

Bänkpress
6*105 kg
4*110 kg
Börjar likna nåt nu!

Pullthroughs
6*95
6*100 (hela magasinet)
Verkar inte ha tappat nåt här sen jag körde övningen sist.

Stående Enbensvadpress VSRP
Vänster
110*13+3+3+3+3+2+3
Höger
110*13+3+3+3+3+3+2
Gör så j-la ont i vaderna haha. Helt skakig resten av dagen om jag stod rakt upp. Går framåt även här iaf, ska nog höja nästa gång.

Flyes
6*20 kg
Ska byta denna övning mot liggande cable flyes efter diskussion med kompis, även om det skär i mitt hardcorehjärta...

Enbensgoodmorning i Smith
5*kv
5*kv
5*kv
Är riktigt snedfördelad på de olika benen, men det verkar som om det är på väg åt rätt håll iaf. Helt och hållet symmetriskt kommer det inte bli då jag har någon medfödd lateralrotation av högerbenet. Men iaf rätta till den snedfördelade muskulaturen i vänster vs höger hamstring till följd av min skada.

Stående Enarmstricepsextension
6*15 kg

JoeyP
2010-02-12, 16:26
Nice pressar Sniggel! Starkt!

Nice tricepsextencions med!

rellan
2010-02-13, 20:19
Är det myoreps du kör på vaderna? Hur länge vilar du mellan varje set efter aktiveringssetet?

Sniggel
2010-02-14, 12:44
Nice pressar Sniggel! Starkt!

Nice tricepsextencions med!

Tack tack, det går framåt rätt bra i benpress :)

Är det myoreps du kör på vaderna? Hur länge vilar du mellan varje set efter aktiveringssetet?

Nej. Det är snarare restpause fast väldigt kort paus (10-20 sek kanske). Kör nämligen till failure i varje omgång, även första setet (något man inte gör i myoreps). Något jag inte vet om jag vågar med någon annan muskelgrupp.
VSRP = Very Short Rest Pause

Igår:

Neddrag Hammer Strength
8*100 kg
4*110 kg

Benpress
6*420 kg
6*460 kg PB!

Stående Enbensvadpress
3*210
3*210
3*210
3*220 PB!
3*220 PB!
Intressant att vadträningen går stadigt framåt trots att jag ofta känner mig seg i musklerna. Om jag vilar 2 pass i följd bör jag kanske kunna öka ännu mer.

Benspark
6*70 kg
6*70 kg

Hantelcurl
6*23 kg
6*23 kg

Super-Gripper
Motstånd 8-1
6 PB!
6 PB!
6 PB!

Kändes lättare än när jag körde på 7-1 förra gången, det går otroligt snabbt framåt här!

Anton Fräs
2010-02-14, 12:45
Helsike vilket pass! Stort grattis, verkligen! Snart 500 i benpress? :)

creperiet
2010-02-14, 13:18
Flyes
6*20 kg
Ska byta denna övning mot liggande cable flyes efter diskussion med kompis, även om det skär i mitt hardcorehjärta...

Hur tog den diskussionen sig uttryck?:)

Sniggel
2010-02-14, 14:26
Helsike vilket pass! Stort grattis, verkligen! Snart 500 i benpress? :)

Jag siktar på det nu hehe. Sen när man gjort en 6a där kanske man vill prova på en 10a på 400+ nånstans.

Hur tog den diskussionen sig uttryck?:)

Handlade väl om att spänningen i musklerna är lite ojämn under flyes. I toppläget behöver man knappt ta i, medans det blir som tyngst i bottenläget. Med kablar kan man få "spänningskurvan" att vara mer åt det konstanta hållet.
Vilket faktiskt "makes sense". Sen har jag något emotionellt emot cable curls :P
Men man får ju vara beredd att prova nya grejer. Speciellt om alla de bra pressövningarna får mina triceps och axlar att utvecklas mer än mina bröst och man samtidigt vill ha mer bröstutveckling.

Sniggel
2010-02-19, 16:49
Dips
6*35 kg
4*40 kg

Marklyft
6*150 kg
6*150 kg

Cable Flyes
6*20
6*20

Enbensgoodmorning i smith
5
5
5

Stående Tricepsextension
6*16 kg
6*16 kg
Det här kan vara pb-vikter. Skulle misstänka att jag aldrig kört på 17 kg så det blir isåfall PB om jag klarar det nästa gång.

-----------------

Chins
6*10 kg
6*10 kg

Knäböj
6*130 kg
4*130 kg
Glömde bältet

Vader i Hacklift
8*260 kg
7*260 kg
Sträckte nog trapezius denna gången. Har kännts påfrestande de gånger jag kört. Jag kanske inte bör köra den övningen då jag blir på tok för spänd i axelpartiet.

Super-Gripper
Motstånd 8-1
10 PB!
10 PB!

häftig
2010-02-23, 23:39
Vilka brutala ben du sitter på! :MrT:

Sniggel
2010-03-01, 12:46
Vilka brutala ben du sitter på! :MrT:

När folk börjar kalla dem "groteska", är jag nöjd :D

Jag har några pass jag gjort som jag inte skrivit upp.

Jag kanske även måste för tillfället eller permanent ändra mina mål. Jag kanske måste släppa mitt fokus på styrka och leta efter andra utmaningar. För det här med att äta upp sig några viktklasser för att lyckas nå mina mål (preliminärt satta till 200 böj, 250 mark och 150 bänk) är jäkligt svårt utan att få problem med hälsan.

Jag måste nog satsa mer på hälsan än vad jag gör nu och det kommer förmodligen innebära ett lägre kaloriintag och mer fokus på grönsaker.

Möjligt att jag kommer fram till mer saker i framtiden som gör att jag vågar bulka periodvis. Men mina styrkemål får jag nog se som mer långsiktiga än tidigare.

Mart|n
2010-03-02, 15:22
Du får hänga med till X-Act i Lödde någon gång på ett grepp-pass. Så får du träffa två av Sveriges snyggaste greppnördar! Hehe

Förresten, var i Landskrona är det du tränar?

Sniggel
2010-03-02, 16:12
Du får hänga med till X-Act i Lödde någon gång på ett grepp-pass. Så får du träffa två av Sveriges snyggaste greppnördar! Hehe

Förresten, var i Landskrona är det du tränar?

Jag har hört lite om er ja ;)
Grattis till den otroliga prestationen!

Jag tränar på Hälsohuset. Vad jag förstår så är våra respektive gym "buddies" och vi får träna på varandras gym kostnadsfritt.

Ang greppträningen så är jag ju förstås bara en liten noob i jämförelse med er. Men alla börjar nånstans, får väl se om jag också blir frälst. Än så länge är det kul iaf :)

Doctor Snuggles
2010-03-02, 16:57
Börja köra framförallt negativa och statiska reps i supergrippern så får du se hur fort du utvecklas. Händerna är ett unikum när det gäller träning. (Kom bara ihåg att träna extensorerna också, så att inga skador kommer.)

Sniggel
2010-03-02, 21:16
Börja köra framförallt negativa och statiska reps i supergrippern så får du se hur fort du utvecklas. Händerna är ett unikum när det gäller träning. (Kom bara ihåg att träna extensorerna också, så att inga skador kommer.)

Jepp, ska börja med det också. Tack för tipsen.
just nu kör jag lite sporadisk gripper-träning mellan mina planerade pass fast på lägre vikt och kanske färre set, eller vad jag känner för, så länge det inte blir allt för ansträngande, det sparar jag till mina riktiga pass.
Körde på (9-1), 6 reps senaste passet och det var rejält utmanande, var nästan omöjligt de sista 2 millimetrarna på ena handen på sista repet, men det gick till slut. Är tänkt o testa 10 reps nästa pass och jag misstänker att min första platå kanske kommer riktigt snart.

Extensorerna har jag skjutit upp ett tag nu, kanske dags att börja med dem också hehe :D

Sniggel
2010-03-06, 14:28
Chins
6*10 kg
6*10 kg

Knäböj
6*130 kg
4*130 kg

Vader i Hacklift
8*260 kg
7*260 kg

Benspark
6*75 kg
6*75 kg

Hantelcurl
6*24 kg
4*25 kg

Super-Gripper
8-1 * 10
8-1 * 10

------------------

Bänkpress
4*110 kg
3*110 kg

Pullthroughs
6*100
5*100+(10 kg)

Stående Enbensvadpress
Höger
120*10+2+2+1+2+2+2+2+2+2
Vänster
120*11+3+2+3+3+2+2+2+2

Cable Flyes (Disco Stu approved!)
6*20
4*25

Enbens Good Mornings i Smith
5
5
5

Stående Tricepsextension
6*17 kg
4*17 kg

---------------

Här hade jag en veckas svacka i träningen innan jag började detta pass, ett "kom-igång-pass)

Knäböj
4*130 kg
3*110 kg

Neddrag (Hammer Strength)
9*100 kg
8*100 kg

Rygglyft
6*15 kg

Axelpress (Hammer Strength)
8*45 kg per sida
6*45 kg per sida

Scottcurl
8*16 kg
Enbart negativa reps:
12*18 kg

Super Gripper
9-1*6,6,6 (3 set) PB

---------

Bänkpress
3*90 kg
3*100 kg
3*105 kg
2*110 kg
0*120 kg (styrkecheck)

NGK
15*50 kg PB!
9*50 kg
Känns som ehla gymemt står och glor på en när man gör den här övningen. Kanske för att alla andra som kör på denna "kudden" kör med enbart kroppsvikten.

Hantelbänkpress
10*36 kg
9*40 kg
Intressant att jag klarade hela 9 reps på 40 kg. Det är inte långt ifrån vad jag klarat som bäst, 11 reps (har jag för mig) när jag vägde 6 kg tyngre än jag gör nu.

Cable Flyes (more disco)
9*20 kg
3*25 kg

Stående Tricepsextension
8*15 kg
4*17 kg

------------------

Knäböj
3*100 kg
3*110 kg
3*120 kg
3*130 kg
2*140 kg

Stående Enbensvadpress
Vänster:
10*120 kg
7*120 kg
Höger:
10*120 kg
7*120 kg

Benpress
6*400 kg
8*400 kg
Lite tröttare i benen idag

Benspark
10*70 kh
7*70 kg

Enbensgoodmorning i Smith
10 st

-------------------

Sen får alla som är optimala med träningen blunda när jag skriver upp nästa pass:

Crosstrainer Intervaller
Nivå 14 - 30 sek
Nivå 5 - 90 sek
15 st (30 minuter)

Samtliga följande övningar har enbart 1 minuts vila mellan set

Hantelpress
5*32 kg
5*34 kg
5*36 kg

Benpress
5*240 kg
5*280 kg
5*320 kg

Rygglyft
5*10 kg
5*15 kg
5*20 kg

Cable Flyes
5*20 kg
5*25 kg (pb)
3*25 kg

Benspark
5*60 kg
5*60 kg
5*70 kg

Neddrag (Hammer Strength)
5*70 kg
5*80 kg
5*90 kg

Stående Tricepsextension
5*12 kg
5*14 kg
5*16 kg

Enbensgoodmornings i Smith
10 st

Hantelcurl
5*17 kg
5*19 kg
5*21 kg

Anledningen till att jag körde ett sånt här pass är att jag dels kör lite hur jag känner för, för tillfället. Behöver släppa lite på planeringen pga min livssituation just nu. Motivationen och orken är lite dålig av olika anledningar (ekonomisk kris och jobb-byte som jag inte vant mig vid ännu). En annan faktor är att jag vill experimentera med hur en stor dos träning påverkar astman, vilket verkar vara positivt. Lång fysisk stress (tror jag tränade i 2½ timme) verkar helt enkelt luftrörsvidgande. Vilket kan vara kopplat till aktiveringen av det sympatiska nervsystemet.
En större dos träning har även en positiv effekt på mental stress på mig och håller på så vis mitt humör uppe.

Sniggel
2010-03-14, 11:21
Var o körde lite sprintträning i morse. Hamstrings känns mycket bättre än förra gången jag sprang. Jag värmde upp ganska länge och började försiktigt. Det är inte helt ok i baksida lår men det verkar inte som träningspasset gjorde någon skada iaf.

Sniggel
2010-04-11, 11:04
Då blir det nytt bulkförsök på måndag.
Quinoa är utvald som den största kolhydratskällan. Får se om det funkar.

Komiskt nog så blir den här bulken väldigt lik den makrofördelning jag hade år 2008.

Preliminärt:
Protein 280 g (vill upp i 300 egentligen)
Kolhydrater 290 g
Fett 290 g
4800 kcal

Mat:

Fläskfärs
Quinoa
Spenat/broccoli/gröna bönor
Olivolja/Kokosfett
Nötter
Russin
Ägg
Blåbär
Päron/Äpple/Citrusfrukter
EAA FX
Fiskolja

mikaelj
2010-04-11, 11:12
Yipes. Det där är en jäkla massa mat. Hur länge skall du äta så?

Slumpade det sig till 1:1:1, eller är det uträknat?

Sniggel
2010-04-17, 09:40
Jag ska inte äta så längre...

Samma reaktion på quinoa som det mesta annat jag hoppats på.
Jag tror det här är sista spiken i kistan för mina bulkplaner. Känns inte lönt att testa bovete.

Annars var det en slump att det blev 1:1:1. Jag vill äta de där mängderna mat och när jag räknar på hur mycket det är blir det 1:1:1

Får väl se om jag redan ska satsa på att hålla mig i form. Hade egentligen planerat att vänta med det 1-2 år till.

Sniggel
2010-04-17, 11:41
Körde lite cardio idag

10 minuter Crosstrainer
Sträcka 2:03
Puls verkade variera mellan 176 till 190 (ungefär 88-95% maxpuls)

tigerofsweden
2010-04-17, 11:44
Tråkigt att du inte kan hitta ett upplägg som fungerar för dig :(

JoeyP
2010-04-17, 12:06
Köttiga knäböjar där!

Sniggel
2010-04-25, 14:46
Funderar seriöst på att kompromissa lite på optimaliteten och satsa mer på hälsa och att vara i form med anledning av mina kosttester.
Trodde den här dagen skulle komma senare.

Sniggel
2010-04-25, 18:13
Kan väl börja uppdatera lite igen då.

Bänkpress
3*105 kg
3*105 kg
3*105 kg

Marklyft
3*150 kg
3*150 kg
3*150 kg

Cable Flyes - Restpause
20 x 13+3+2

Crosstrainer - 10 minuter
Sträcka 1.99
Puls 180-184 under största delen av passet.

mikaelj
2010-04-25, 18:27
Myoreps?

Sniggel
2010-04-25, 18:35
Myoreps?

Nope, restpause. Största skillnaden är att man kör till failure i varje omgång (myoreps håller man sig en bit ifrån failure har jag för mig).

Sen är det väldigt disco med cable flyes, men det verkar ju för fanken fungera för en gångs skull :D

Troikha
2010-05-06, 10:40
Äsch det där med kosten löser sig. Snart dags att fixa schemat och börja kötta, ska bli kul:)

Sniggel
2010-05-23, 14:02
Nu kanske det blir av med bulk ändå. Sambon lyckades med konststycket att göra ett gott bröd på potatismjöl!
Ska vi se om det blir möjligt att sudda ut mina obliques :D
Skämt åsido så ska jag inte tokbulka. Kan sikta på att gå upp till 80 kg först och sen se om man ska vidare mot 82/83 eller t om 85 beroende på om jag känner att jag har nån nytta av det (väger 77 nu).

Sniggel
2010-06-02, 12:43
Nu kanske det blir av med bulk ändå. Sambon lyckades med konststycket att göra ett gott bröd på potatismjöl!
Ska vi se om det blir möjligt att sudda ut mina obliques :D
Skämt åsido så ska jag inte tokbulka. Kan sikta på att gå upp till 80 kg först och sen se om man ska vidare mot 82/83 eller t om 85 beroende på om jag känner att jag har nån nytta av det (väger 77 nu).

*uppdate*

Träningen går bra, men inte bulken.

I morse vägde jag 76.5 och de senaste veckorna har jag som mest vägt 77. Detta trots att jag både lagt till potatisbröd, sylt, smör-imitationsfett och majonnäs till min kost. Dessutom har jag gått över till ägg-guleomelett istället för ägg, eftersom min sambo vill ha vitorna. Verkar behövas rejält med kalorier för att nånting ska hända. 4000 kcal räcker iaf inte och med de matval jag kan göra just nu är det svårt att komma upp i , t ex, 4500.
Kan iofs försöka äta mer fett kött, t ex fläskfärs. Vet dock inte hur jag ska göra för det verkar inte helt ok med min hälsa heller. Tror min kropp hade mått bättre av ett lägre kaloriintag.

Sniggel
2010-06-27, 09:51
Har insett att hälsan måste gå först till varje pris och det är den som får bestämma över träningen och kosten.

Det jag gör nu som jag tror är bra för hälsan är dels:

1. Lågt kaloriintag
2. Väljer livsmedel som jag tror hjälper, undviker livsmedel som jag tror försämrar
3. Kör mycket konditionsträning (kör just nu direkt efter styrkepass även om det inte är "optimalt")
4. Minskar stress där jag kan (dragit ner på träningen till 3 styrkepass i veckan för att jag behöver mer fritid till andra saker i mitt liv, behöver mycket avkoppling/stillasittande när jag ex har rhinit och kliande ögon m.m. Ska även försöka börja meditera igen)

mikaelj
2010-06-27, 12:46
Lågt kaloriintag som i underskott eller ungefär balans?

Hoppas du ordning på allt, Sniggel!

Sniggel
2010-06-28, 04:59
Lågt kaloriintag som i underskott eller ungefär balans?

Hoppas du ordning på allt, Sniggel!

Jag är inte säker på om det är ett underskott som är bra eller om det är ett lägre kaloriintag än vanligt som hjälper. Jag gissar på det senare, vilket just nu innebär ett underskott.

Sniggel
2010-07-06, 17:41
Har gått ner till 2 (riktiga) måltider per dygn. En vid lunch och en på kvällen. Kör med EAA till frukost 1 (hemma) och frukost 2 (jobbet) samt EAA före och efter träning.
Ibland äter jag nån frukt eller nåt litet snack (nötter eller dylikt) när jag kommer hem, om jag känner för det.
Väger nog strax under 76 nu (och tycker jag ser större o fylligare ut än när jag vägde 77). Deffar i lugn takt fram till sommaren känns som den är över. Mår mycket bättre sen senaste inlägget.

Sniggel
2010-07-18, 13:52
Förra helgen åt jag "allt" jag undviker eftersom jag ska göra ett blodprov för att kolla upp matallergier. Det tar lite tid för antikropparna att komma upp i nivå så det är därför jag inte tagit provet än.

Jag förberedde med betnovatför att mildra chocken. Oavsett så blev inte reaktionen så stor som jag förväntat mig. Visst fick jag jobbiga utslag trots kortisonsalva, men det var inte helt "unstoppable" och det mesta la sig rätt snabbt på 2 dagar. Låter lovande. Kanske inte är lika känslig längre.

xkurdi
2010-07-20, 01:35
Låter inte kul med alla dessa prover sniggel.
Men jag tycker det är klokt utav dig att hålla borta dig från sånt som du inte kann få i dig utan att allergin börjar komma fram, inte många som kan det, bl.a jag.

Hur gick det då?
När tog du kortisonsalvan? :P

mikaelj
2010-07-20, 08:34
Ltk 31/7?

Sniggel
2010-08-21, 13:47
Låter inte kul med alla dessa prover sniggel.
Men jag tycker det är klokt utav dig att hålla borta dig från sånt som du inte kann få i dig utan att allergin börjar komma fram, inte många som kan det, bl.a jag.

Hur gick det då?
När tog du kortisonsalvan? :P

Är fortfarande osäker på hur mycket jag reagarade på det jag åt. Är ganska säker på att de bars jag bl a åt, innehöll ett eller annat som jag är extra känslig. Bars brukar vara kända för att ha en lång ingredienslista så det är inte omöjligt att man stöter på ett ämne man är känslig mot (om man är känslig)

Har ett tag provat pannkakor med potatismjöl, men mina sammanslagna erfarenheter av detta och tidigare erfarenhet av potatisbröd där jag även använder potatismjöl, gör att jag misstänker att jag inte bör äta det heller (får eksem och hud som fnasas sönder och bildar sår i ansiktet). Har fått besvär av högraffinerat kolhydratspulver tidigare (maltodextrin) så det kan ha något att göra med.. GI:t kanske?
Oavsett anledningen så är det bara att göra en mental note och gå vidare

Ltk 31/7?

Been there done that!

Tänkte ta och uppdatera lite. Jag ska försöka mig på en liten comeback, Har jag nu haft hälsoproblem även pga mitt jobb. Ögonbesvär främst pga den dammiga miljön, har bland annat haft en ögoninfektion som jag fått behandla och nu kan det vara ett annat jobb på G som tur är.
Detta innebär även att min motivation har kommit tillbaka och jag ska försöka satsa lite igen. En sak är säker i nuläget iaf, jag har blivit alldeles för klen och behöver få upp min styrka igen, annars kommer jag bara att spinna mina hjul i samma spår.
Den största utmaningen är att hitta mat som funkar. Guld hade det varit om jag kan hitta en stärkelserik matkälla till (förutom potatis) som man kan använda i matlådor. För jag är rätt övertygad om att min klenhet till stor del beror på lågt kolhydratintag (pga mina besvär har jag haft en kosthållning så pass länge nu att jag vågar säga detta med säkerhet) och till viss del på lägre kaloriintag/lägre vikt. Väger cirka 75 nu och när jag åt mer varierat (pasta und so weiter) hade jag en normalvikt på 82. Nu har jag svårt att komma över 77 (har vägt 88 som mest, då åt jag all typ av mat, år 2006).

Sniggel
2010-08-21, 14:14
Mina 2 senaste pass

Knäböj
6*80 kg
6*100 kg
5*110 kg
3*110 kg

Pullups
5*10 kg
5*15 kg
4½*20 kg

Hacklift
6*100 kg
6*100 kg
6*100 kg

Hammer Strength Rodd (1-arms)
6*60 kg
6*70 kg

Dagens pass

"Fat Man Walking"
Incline = 15 (max)
30 minuter varav:
5 första på 4.0 km/h
10 min på 4.5 km/h
Sista kvarten på 5.0 km/h
Ska nog börja köra med packning om jag kan få det att funka.

Hantelcurl
5*20 kg
5*23 kg
4*23 kg
Negativa reps:
3*28 kg

Lårcurl
6*70
5*80
5*85

Baksida axlar / Reverse Pec-Fly
5*5
6*5
5*6
6*7
6*8
2*9

-----------

Hur kör jag egentligen?

Försöker planera mindre än jag gjort tidigare. Ska försöka hålla mig till basövningar.
Posterior Chain + Press på pass A
Ben + Drag på pass B
4 övningar per pass
3 pass i veckan (sön tis tors passar mig nog bäst)

Sen kör jag även cardio + isolationsövningar nån/några gånger i veckan. Lördag + söndag eller onsdag.

"Inga" set över 6 reps. Detta för att när inget annat funkat bra börjar man blicka tillbaka till vad som funkat tidigare. Med tanke på att jag blivit klen så behöver jag dessutom lågreps, och ärligt talat är det det enda som funkat riktigt bra för mig. Att träna högreps tar nog bara bort explosiviteten i mina muskler.

Utöver detta ska jag bli duktigare på att laga mat. Jag vill komma upp i ett högt proteinintag, även om jag inte använder proteinpulver/mjölkprodukter eller vetemjöl. Det komemr därför bli väldigt stora mängder kött. Å andra sidan har jag råd nu, vilket jag aldrig haft förut, så det är ju positivt.
Efter att jag börjat vänja mig vid mer mat siktar jag på att tillaga 1 kg kyckling, ½ kg rött kött och 5 ägg om dagen (som bas, blir cirka 325g protein). Till detta kommer jag att använda ingredienser såsom grönsaker, rotfrukter, potatis och såser.
Jag inväntar ett besked om matallergier och om det är ett livsmedel som jag är lite osäker på som jag vill testa igen så är det ris. Funkar det så hade det nog varit fruktansvärt bra för min träning.

edit: använder även aminosyror vid träning (20g totalt) så där tillkommer också en del protein.

Sniggel
2010-08-26, 05:22
Fick svar häromdagen på ett matallergitest jag gjort. Läkaren glömde bifoga resultatet men skrev förmodligen det viktigaste.

Tydligen så är det 3 källor som jag har starkt utslag för (antikroppar vid blodprovstillfället) och det är mjölk, havre och jäst.
Svagt utslag för bl a humle, vete och råg och tydligen så är det inte säkert att det är någon fara då.

Jästen är väl den information som fick mig att inse ett och annat. Bl a att t ex vete kanske inte är någon fara att äta. Varje gång jag testat vete har det ju varit i samband med jäst (eller någon mjölkprodukt) och därför har jag dragit felaktiga slutsatser.
Eftersom jag även reagerat starkt på öl har jag ju misstänkt humle, men antagligen så är det nog jästen igen som står för den mesta av reaktionen.
Intressant också att testet inte gav utslag för ris. När jag testat detta måste jag ha reagerat på något annat (det finns faktorer som ej är kostrelaterade också, t ex stress) under samma tidsperiod och felaktigt anklagat ris. Av den anledningen har jag testat äta ris denna veckan och ska se hur det går. Längre fram kanske jag även då testar pasta (vete utan jäst ;))

Goda nyheter med andra ord!

bertbert
2010-08-26, 07:48
Gött att du uppdaterar, jag hoppas det löser sig med kosten/hälsoproblemen.

Jag kommer att följa ditt köttkakande! :D

mikaelj
2010-08-26, 09:21
Håller med föregående talare! Nu vet du exakt vad du skall undvika och fokusera på vad du kan äta! Perfekt, bygg på nu!

Tom Warrior
2010-08-26, 17:29
Jag har haft problem med eksem i princip hela livet, men det har blivit extremt mycket bättre sen jag ökade mitt Omega 3-intag rätt rejält (25 ml Möllers Tran om dagen) samt började äta nattljusolja (Efamol). Kan vara värt att prova, utöver förändringarna provresultaten för med sig.

Sniggel
2010-08-27, 12:29
Gött att du uppdaterar, jag hoppas det löser sig med kosten/hälsoproblemen.

Jag kommer att följa ditt köttkakande! :D

Yes, har lite andra problem med jobbet nu också men det är snart löst. Man tappar motivation till det mesta när allt kliar och svider. Men när jag mår bättre kommer jag nog få upp disciplinen igen och orka laga all mat :)

Håller med föregående talare! Nu vet du exakt vad du skall undvika och fokusera på vad du kan äta! Perfekt, bygg på nu!

Yes, förutsatt att provsvaren gav tillförlitliga svar (att antigenerna hann byggas upp osv...) Hittills har jag inte märkt av något av ris iaf (denna gången).

Jag har haft problem med eksem i princip hela livet, men det har blivit extremt mycket bättre sen jag ökade mitt Omega 3-intag rätt rejält (25 ml Möllers Tran om dagen) samt började äta nattljusolja (Efamol). Kan vara värt att prova, utöver förändringarna provresultaten för med sig.

Yes jag har också märkt av en förbättring sedan jag började med omega-3
Jag har tagit det sedan 2007 till och från. GLA (25%-ig olja, den som använts i studier är på 8%) har jag också provat men märkte tyvärr inte av någon effekt.

jontet
2010-09-05, 12:12
har du övervägt att prova lågkolhydratskost? det hade ju varit ett enkelt sätt att utesluta de cerealier+jäst dom du fick utslag på på provet samt att det finns många anekdoter om folk(jag bland annat) som fått kraftigt lindrade allergiska besvär av det

Anvendarnamn
2010-09-07, 16:54
tävlar du snart eller??

Sniggel
2010-09-17, 16:23
har du övervägt att prova lågkolhydratskost? det hade ju varit ett enkelt sätt att utesluta de cerealier+jäst dom du fick utslag på på provet samt att det finns många anekdoter om folk(jag bland annat) som fått kraftigt lindrade allergiska besvär av det

Jo, jag har provat lågkolhydratkost med goda resultat. Men även dåliga i form av sämre prestation och tråkig variation i kosten. Tror även att jag hade större problem med kramper när jag åt mer åt lågkolhydrathållet, kanske fick i mig lägre mängd viktiga mineraler.

Den kost som funkat allra bäst men som jag enbart provade ett kort kort tag var en diet på fisk, nötter, oljor (oliv- och raps), spenat och kokosflingor. Dieten var dessutom väldigt låg på kalorier. Funderar på att testa en diet där jag inte äter rött kött utan fokuserar på att få i mig basen av mitt protein från bl a fisk (funderar på om det finns en koppling mellan rött kött och inflammation som är tillräckligt stark för att jag ska påverkas av den, iaf på kaloriöverskott). Dock med ris denna gången som verkar vara ok.
Problemet med lågkolhydratkost är även att jag inte tål mjölkprodukter (nyligen bekräftat via blodprov) vilket begränsar en sån diet ytterligare.

Överlag verkar olika dieter funka bättre på ett lägre kaloriintag vilket gör det svårare att utvärdera. Har hittills alltid mått som bäst under deff men inte lyckats hitta livsmedel som gör att det går att genomföra en bulk utan förvärrade problem. Kaloribalans är inte helt lätt det heller men iaf lättare än bulk.

edit: Kryddstark mat verkar dessutom vara positivt för min hälsa.

tävlar du snart eller??

Jag kanske gör i nästa år. Just nu pga hälsoproblemen har jag tyvärr bristande motivation med lite allt möjligt. Träningen kan bli allt från 1 till 6 pass i veckan.
Plus att jag vill göra en ordentlig satsning på att växa innan man deffar ner sig igen och det funkar inte förrän man hittar en kost som gör att man känner sig nåt så när frisk.

Sverker
2010-09-17, 17:51
Yes jag har också märkt av en förbättring sedan jag började med omega-3
Jag har tagit det sedan 2007 till och från. GLA (25%-ig olja, den som använts i studier är på 8%) har jag också provat men märkte tyvärr inte av någon effekt.

25% GLA låter som borago eller star flower oil ?

Inte den bästa källan till GLA. Mer är inte alltid bättre. Jättenattljusoljan är bättre trots att den enbart innehåller 8 - 11 % GLA. Skillnaden är hur fettsyrorna sitter på triglyceriden.

Jag råkade bara titta in i din journal:D
Kom igen och få lite fart på träningen. Ge riset en chans.

Sniggel
2010-09-19, 12:28
Har för mig att det hette något med "gurk" i namnet.
Så du menar att jättenattljusoljan kan vara effektivare helt enkelt?

Nu var det bara 2 dagar sen jag skrev sist men har insett att jag faktiskt blivit långamt sämre, speciellt de 2 senaste dagarna då hela ansiktet och halsen har blivit helt fnasigt, eksemen bakom öronen har spridit sig neråt i riktning mot nacken och eksem på ovansidan av underarmen, som jag aldrig haft tidigare, har dykit upp.

Jag vågar inte dra några definitiva slutsatser än, men eftersom det är så jäkla jobbigt, vill jag inte riskera att det försämras och "vilar" därför ett tag från ris (har ätit ris ett bra tag med korta avbrott för byte till pasta, ris har det varit de senaste dagarna)

Sniggel
2010-09-20, 10:23
Ok, uppdatera sig lite. Var i hyfsat bra status för att träna igår efter missbruk av salvor och dylikt.

Så här såg passet ut:

Böj
Styrka, vilar lite längre mellan set
6*50
6*70
6*90
6*110
Volym, vilade 60s mellan set
90 x 6,6,6,6

Kör nog på samma vikter nästa pass

(Samma upplägg i alla övningar)

.....

Benspark
6*40
6*50
6*60
3*70 (utmattningen var påtaglig från knäböjen)
40 x 6,6,6,6 (enbart 30s vila här pga isolationsövning)

Tror jag minskar styrkedelen och ökar volymdelen till nästa pass

Rakmark
6*40
6*50
6*60
6*70
60 x 6,6,6,6 (45s vila, hyfsat tung övning men inte som t ex knäböj)

Ökar volymdelen till nästa gång och/eller styrkedelen

Lårcurl
6*40
6*60
5*80
60 x 6,6,6,6 (30s vila)

Tappar lite drygt 20% i styrka av att köra raka mark före (gjorde set på 6or på 100 kg förra passet, vilket är hela magasinet btw). Är nog något liknande i andra övningar (isolationsövningar som kommer efter en basövning med denna typen av upplägg)

Sen skulle jag egentligen köra "Fat Man Walking" men gymmet stängde. Fick skippa det.

Idag tog jag en promenad direkt på morgonen, satte mig och mediterade i ett träd vid stranden, promenerade tillbaka och åt fläskfilé med ketchup samt jordnötssmör till efterrätt :D

Huden har blivit mycket bättre väldigt snabbt, underarmseksemen har minskat i rejält i storlek sen i förrgårkväll.

Ska träna idag också.

Sniggel
2010-09-21, 10:55
Gårdagens

Hantelbänkpress
6*20
6*25
6*30
6*35
30 x 6,6,6,6 (30s vila)
Ökar styrkedelen till nästa pass

Axellyft åt sidan
6*6
6*9
6*11
6*12
10 x 6,6,6,4
Sänker styrkedelen till nästa pass

Cbl Flyes
6*2
6*3
6*4
5*5
3 x 6,5,2
Sänker vikterna till nästa gång, tekniken blev lite kass på 5 viktskivor, blev några fulreps där.

Stående Enarmstricepsextension
6*7
6*9
6*11
6*13
11 x 6,6,6,6
Höjer allt med 1 kg

NGK
6*10
6*15
6*20
6*25
20 x 6,6,6,4
Höjer styrke...

Dagens pass

Skulle köra fat man walking (då det inte blev av på benpasset) men hade sån otrolig träningsvärk i framsida och baksida lår samt röfv så jag körde vadpressar istället.

Stående Vadpress
10*100
10*130
10*160
10*190
10*220
170 x 10,10,10,10

Edit:

Nämnde nog inte att jag har misstänkt kaffe för en del av mina besvär. Kaffe slutade jag med för 6 dagar sen och ris slutade jag med för 3 dagar sen. När huden blir bra igen ska jag införa ris, men inte kaffe. Kaffe får vänta längre tills jag blivit klok på om riset påverkar eller ej.

Sniggel
2010-10-05, 17:17
Har testat (testar) en extremt restriktiv diet idag för att se om jag kunde få fart på läkeprocessen i huden.
Blev paff när jag märkte av signifikanta förbättringar nu i kväll redan. Ska se hur jag mår inatt och imorgon. Fortsätter det förbättras till imorgon så kan jag säkert köra en sådan här diet fler gånger när jag har envisa eksem.
Det jag äter idag är:

10 ägg (har 4 ägg kvar, hungern har inte varit något riktigt problem)
Lite blomkål

Anledningen till upplägget är att jag har sett samband mellan lägre kaloriintag (eller underskott) och förbättrad hud. Dessutom ville jag äta så få livsmedel som möjligt för att minska risken att utsätta mig för ämnen som jag kanske inte känner till att jag inte tål. Ägg kändes spontant som ett bra val för att inte bli allt för hungrig, plus att det är bra proteinkvalitet i det :P

Sniggel
2010-10-10, 08:14
Uppdaterar om att jag faktiskt tränar, även om det inte ser ut så :P
Är bara dålig på att skriva journal nu för tiden.

Dieten som jag nämnde i förra inlägget funkade över mina förväntningar!

Sniggel
2010-10-17, 07:14
Läste precis igenom från inlägg 429 och framåt några sidor och börjar undra varför jag inte tränar så just nu?
Verkar ju ha gått svinbra. Visserligen åt jag en del grejer då som jag nu vet att jag inte tål, dessa grejer kan ha en del att göra med prestationen förstås.

Sniggel
2010-10-24, 10:35
Svår fråga det där, vet inte vilket som inverkar mest, men i vilket fall, ju mer van man blir vid konditionsträningen, ju mindre inverkar den och ju mer nytta ger den för styrketräningen. Ur ett byggarperspektiv verkar seriös kondisträning (bedriven året runt med mål uppsatta, precis som styrkan) vara en stor fördel när det gäller att komma i (och hålla) form.

Mitt vecko-upplägg brukar för det mesta anta en sån här form:

Måndag - Styrka
Tisdag - HIIT (om tränat ben dan innan, annars vila)
Onsdag - Styrka
Torsdag - HIIT (om tränat ben dan innan, annars vila)
Fredag - Styrka
Lördag - HIIT (alltid)
Söndag - Vila

Halvkroppspass brukar jag köra vilket innebär att det blir 2 kondisdagar i veckan, där jag kör ett på morgonen för att bli astmafri till det "riktiga passet" senare på eftermiddagen. Huvudregeln är att jag inte ska träna kondis dagen före benträning, därför blir det automatiskt dagen efter.

Under deff (som nu) kör jag något som heter sfp2.0 som kanske förbränner "envist fett" lättare (obs jag syftar inte på punktförbränning).

Ska nog köra så här igen, fick bra resultat och mådde bra när jag körde så här.
Styrkepasen var halvkroppspass. Känns som att mycket träning, är viktigare för eksemen än vad eventuella finlir med kosten kan åstadkomma i nuläget.
Funderar på om det har något med kortisol att göra.
Misstänker att jag kan ha för låg produktion av kortisol, kommer inte ihåg var jag läst det, men att det kan föreligga ett samband mellan de besvär jag har och låg kortisolproduktion.
Tänkte på det när jag läste Grandmasters "10 kostmyter" och han kom till stycket med att kortisol "gets us going in the morning". Och jag har alltid varit extremt morgontrött och har stort sömnbehov trots att jag är närmare 30. Förutom då jag tränat som en galning. Då har det varit lite bättre.

karlingen
2010-11-03, 16:20
bild på dagsformen? :D

Sniggel
2010-11-20, 18:13
bild på dagsformen? :D

Kanske kommer om jag orkar fixa batteri till kameran. Just nu har jag svårt att gå upp i vikt, har snarare tappat ytterligare. Senaste veckan verkar min morgonvikt ligga kring 75 kg, vilket innebär att jag är i oförskämt bra form för att vara offseason.
Men egentligen vill jag bulka upp långsamt till 85 och se om jag kan bli något starkare och större. Är långt ifrån min tidigare styrka, muskelmasa har jag dock ej tappat.

Var hos läkaren för att uppdatera mig på min sjukdomsbild. Den goda nyheten är att min astma nu är uppe i en nivå som kallas "normal lungfunktion". Vilket är den bästa nivån på cirka 9 år skulle jag uppskatta. Dock hade det varit att föredra så som det var före 20 års ålder då jag inte delar uppfattningen om att jag har "normal" lungfunktion. Jag skulle definiera det som att jag har regelrätt astmabesvär, men tack vare att jag är så pass vältränad som jag är så kompenserar det upp min lungfunktion till normala värden.

Min astma besvärar mig iaf inte i det vardagliga livet och det ska jag vara glad över, men den hindrar mig från att prestera optimalt när jag kör högintensiv konditionsträning. Men det är något jag får leva med helt enkelt.

Det största problemet är helt enkelt mina eksem och om jag kommer ihåg vad min läkare sa så låg mina IgE-antikroppar på 20ggr det normala, vilket förmodligen är genetiskt och den huvudsakliga orsaken till mina eksem och även anledningen till att jag är känslig för det mesta (födoämnen, allergier osv...).
Mina problem går upp och ner och förmodligen har jag mindre kontroll än jag tror och det är även därför jag aldrig blir riktigt klok på kosten. Den läkare jag pratade med nu höll inte med min tidigare läkare om att jag har matallergier då värdena från testet inte var tillräckligt starka och att man kan testa det mesta och att man förmodligen kan få utslag på väldigt många födoämnen om man testar för dem. Förmodligen varierar vad jag är känslig mot just pga mitt upptrissade immunförsvar och att det är också något jag får leva med.

Jag fick utskrivet kortisontabletter som läkaren tyckte att jag kunde ta under perioder då jag har det extra jobbigt då det lätt blir en ond cirkel med stress -> eksem -> kliar sig -> mer stress -> mer eksem -> kliar sig mer.
Det är dock viktigt att jag inte missbrukar detta förstås. Kanske att man tar 1-3 kurer per år om man känner behovet att ta ur sig den onda cirkeln.

Det viktiga tror jag är iaf att jag ser positivt på min tillvaro och gör vad jag kan för att upprätthålla en dräglig nivå på eksemen. Samt inte låter eksemen hindra mig från att träna regelbundet då det skapar en "misslyckarmentalitet" som säkert bidrar till ökad stress vilket triggar eksemen på nytt.

Så här har mina senaste 2 pass sett ut (har kört 10 pass med detta typ av upplägg):

Neddrag Hammer Strength (60s vila)
80 kg x 6,6,6,6,6,6

Simulerad Pullover i Kabelmaskin (30s vila)
45 kg x 6,6,6,6 (sänkte vikt efter 4e set)
40 kg x 6 (sänkte)
35 kg x 5,3 (sänkte)
30 kg x 6,6

Hantelcurl (30s vila)
16 kg x 6,6,6,6,6
Mesade ur efter 5e setet. Tror dock att jag inte ska köra denna övningen då jag har en massa spänningar/knutor i ryggen som verkar köra ihop sig som f-n när jag kör denna övning. Bör bli av med dem först med hjälp av massage.

Frontböj (60s vila)
70 kg x 6,6,6,6,6,6
Kör frontböj för att se om jag kan förbättre min bålstyrka.

Benspark (30s vila)
40 kg x 6,6,6,6,6,6 (sänkte)
35 kg x 6 (sänkte)
30 kg x 6

Rygglyft (30s vila)
15 kg x 6, 6
Var helt färdig här. Har successivt minskat på vilan mellan passen (och mellan set) och har tappat ork i många övningar. Kände att det var dags att sluta efter 2 set samt vila lite extra inför nästa pass så att kroppen kan anpassa sig lite till den nya träningen.

--------------

Hantelbänk (60s vila)
32kg x 6,6,6,5,6,6
Börjar gå upp sakta i styrka och uthållighet.

Liggande Cable Flyes (30s vila)
2 viktskivor + 3 kg x 6,6,6,6,6,6,6,6

Stående tricepsextension (20s vila från höger till vänster arm (motsvarar ca 30s vila per arm))
11 kg x 6,6,6,6,6,4,2,2

Raka Marklyft (60s vila)
70 kg x 6,6,6,6,6,6
Är superviktig med tekniken här då jag lyckats göra mig sne (hamstringobalans som även gett upphov till spänning i ena sidan av nedre rygg). Borde nog egentligen stretcha också för att båda benen ska vara lika smidiga och lika starka.

Stående Enbensvadpress (10s vila mellan bytet från höger till vänster, ingen vila mellan vänster till höger)
60 kg x 6,6,6,6,6, 70 kg x 6,6,6
Klockren ökning från förra passet, märks att man tagit lite extra vila.

Axellyft åt sidan (30s vila)
9 kg x 6,6,6,6,6,6,6,6
Klockren ökning! (kämpat på 8 kg ett bra tag)

Nu kommer jag dock att modifiera upplägget för att tvinga upp vikterna lite (har kört detta upplägg ett bra tag).

Funderar på att ha ett DC-moment för att lyfta lite högre vikter och sen kombinera detta med ett volymupplägg med kortare vila. Skillnaden blir att jag kommer köra närmare failure och eventuellt ha superset på volym-övningarna. Väldigt mycket bb-style jämfört med vad jag tidigare brukat köra.
Fortsätter med i princip samma övningar och halvkroppspass.

Sniggel
2010-12-05, 18:08
Dagens pass

Knäböj
3 x 100 kg

Nu har jag fan nått botten. Hur ska jag komma tillbaka? :(

mikaelj
2010-12-05, 18:19
Det är vikt-ovana mestadels tror jag. Vad sägs om att följa ett upplägg någon annan knåpat ihop?

Tråkigt i alla fall. :-/ Hjälper det att ha en träningskompis? Eller är det luftvägarna och dyl. som är huvudproblemet?

Sniggel
2010-12-05, 18:25
Handlar nog mer om att jag äter dåligt, för att jag är rädd för att äta.
Träningen är det inget fel på, det är eksemen och min rädsla för det ena och det andra som jag inte vågar äta, vilket innebär att jag äter dåligt och tappar vikt och även därför jag har så låg motivation till det mesta i livet just nu. Nu låter jag pessimistisk men har en rätt så mental svacka atm.
Så fort jag tillåter minsta steg åt sidan för att prova äta något av det jag avstår ifrån, så blir jag handikappad av eksemen och får sjukskriva mig från jobb osv...
Livet suger just nu :/

karlingen
2010-12-05, 22:54
Vad tråkigt att det blir så ibland. Hoppas att det löser sig för dig i en snar framtid.

Sniggel
2010-12-06, 17:05
Tack. Kan säga direkt att jag idag varit precis tvärtemot igår mentalt. Har mått riktigt bra psykiskt och även något bättre fysiskt. Förmodligen tack vare att jag knappt åt något igår. Ju mindre jag äter desto färre saker påverkar min kropp. Inte bra för träningen men jag blir frisk.
Jag tror faktiskt återigen att jag ska kunna hitta en bra lösning kostmässigt som inte innebär att jag måste äta så lite som jag gör.
Får upprepa de tester jag redan gjort. Tillräckligt många upprepningar och jag kommer nog att nå statistisk signifikans. Slumpen eller andra faktorer har ofta lurat mig tidigare.

Sniggel
2010-12-08, 17:32
Att återigen bli rädd och paranoid för maten har helt klart gjort susen.
Jag vet att jag ändrar uppfattning ofta men just nu ger jag inte mycket för min läkares förklaring om att jag borde kunna äta vad jag vill då jag inte har några tydliga matallergier per se.
Jag är återigen inne på spåret att maten spelar roll och att jag måste undersöka fler smådetaljer.
En detalj som jag ignorerat tidigare är kryddor. Något som, om det finns kryddor som jag är känslig emot, kan ha lurat mig de senaste 3½ åren när jag testat olika mat.
Som tur är har jag visst minne av när jag varit liberal med smaksättning och när jag undvikit kryddor av enkelhet och kollar jag enbart på detta så ser jag ett samband mellan låg mängd/inga kryddor och förbättrad hälsostatus.
De andra faktorerna som man ska ta hänsyn till kanske jag redan undersökt, men om jag lägger till denna kanske jag kan få en bättre bild.

karlingen
2010-12-08, 21:05
Mår du illa vid intag av mat eller är det "BARA" eksem?

porja
2010-12-10, 13:03
Läste här häromdagen

Jag hoppas att du hittar lösningen och blir frisk snabbt :)

Sniggel
2010-12-10, 14:14
Nu lägger jag ner träningen på obestämd tid. Är jag inte eksemfri får jag inte gå och träna helt enkelt. Detta innebär nog att jag kommer att träna cirka 2 pass till i år max om jag har tur.

Får se om en Indienresa i Januari och lite sol kan göra något åt saken så kanske man om man har tur kan börja träna i februari.

Mår du illa vid intag av mat eller är det "BARA" eksem?

"bara" eksem

Läste här häromdagen

Jag hoppas att du hittar lösningen och blir frisk snabbt :)

Tack.

Sniggel
2010-12-22, 19:27
Jag erkänner gärna att jag har fel om någon kan övertyga mig om att jag har det och ge mig en vettig förklaring till varför jag har fel.
Jag har precis fått detta och är riktigt glad och hoppfull.
Vad jag pratar om är att jag fått reda på en ny faktor som påverkar eksemen, med allra största sannolikhet den enskilt största faktorn, jästsvamp. (eventuellt även stafylokocker som även kan förklara min ögoninfektion jag har gått o dragits med)
Tydligen har jag felbehandlat mina eksem under riktigt lång tid och de plötsliga förbättringar jag tidigare sett i perioder har berott mer eller mindre på slumpen.
Jästsvampen håller mina eksem vid liv och kortisonsalva (som inte är så farligt som jag har fått för mig) i kombination med jästdödande ämnen samt undvikande av sånt som matar jästsvampen (fel sorts salvor t ex) kommer att hålla borta eksemen mycket bättre än något annat.
Detta innebär förmodligen att jag kan äta nästan vad jag vill, vilket jag även gjort sedan jag påbörjat min 8-veckors behandling.
Sol lär också förbättra huden så det ska jag passa på med så mycket jag kan.

För min träning innebär detta att jag sätter igång på allvar i februari igen (ska resa till Indien i januari).
Ska bli riktigt kul att få utöva sin hobby obehindrat igen!

karlingen
2010-12-22, 20:28
Åh vad skönt! Det gläder mig verkligen :D Kul att du lyckades hitta källan..

Sniggel
2010-12-22, 20:58
Skönt att lösningen verkar så enkel :)

Det har verkligen gjort under för min sömn redan. Plus att jag inte går omkring och är konstant trött (insåg att jag varit det tidigare först när jag jämfört med den energi jag har nu).

tigerofsweden
2010-12-23, 21:38
Kul o höra :)

Sniggel
2011-01-08, 07:44
Skriver et inlagg fran Indien, narmare bestamt Jodhpur. Tranade pa ett gym igar och de blev sa imponerade av mig att jag inte behovde betala nagot for att trana dar.
Har kort med betnovat nu regelbundet och verkar kunna ata i princip vad som helst. Har aven fatt lite sol pa mig (vintern har ar som sydsvensk sommar).

Sniggel
2011-02-02, 21:00
I has a comeback!

mikaelj
2011-02-02, 21:18
Jag erkänner gärna att jag har fel om någon kan övertyga mig om att jag har det och ge mig en vettig förklaring till varför jag har fel.
Jag har precis fått detta och är riktigt glad och hoppfull.
Vad jag pratar om är att jag fått reda på en ny faktor som påverkar eksemen, med allra största sannolikhet den enskilt största faktorn, jästsvamp. (eventuellt även stafylokocker som även kan förklara min ögoninfektion jag har gått o dragits med)
Tydligen har jag felbehandlat mina eksem under riktigt lång tid och de plötsliga förbättringar jag tidigare sett i perioder har berott mer eller mindre på slumpen.
Jästsvampen håller mina eksem vid liv och kortisonsalva (som inte är så farligt som jag har fått för mig) i kombination med jästdödande ämnen samt undvikande av sånt som matar jästsvampen (fel sorts salvor t ex) kommer att hålla borta eksemen mycket bättre än något annat.
Detta innebär förmodligen att jag kan äta nästan vad jag vill, vilket jag även gjort sedan jag påbörjat min 8-veckors behandling.
Sol lär också förbättra huden så det ska jag passa på med så mycket jag kan.

För min träning innebär detta att jag sätter igång på allvar i februari igen (ska resa till Indien i januari).
Ska bli riktigt kul att få utöva sin hobby obehindrat igen!

Hurra! Äntligen, så roligt!

Vad är det för behandling du gör?

karlingen
2011-02-02, 22:19
Welcome back soldier :)

Sniggel
2011-02-03, 22:28
Då har man fått igång internet igen hemma.

Känns som man kan berätta en hel del om mina problem och varför det är så bra nu. Men man kan ge en kort förklaring så länge (vill hoppa i säng så snart som möjligt :P).

Jag har ju pratat om en hel del faktorer som påverkar eksemen, faktorer som är svåra att spåra. Då tänker jag främst på kost.

Det har funnits en annan faktor jag inte tagit hänsyn till tidigare, då ingen läkare tidigare upplyst mig om den, jästsvamp. Denna förekommer på människors hud men i mitt fall där jag har en genetisk defekt som innebär ett sämre immunförsvar i huden (på olika sätt och vis), kan jag då eksemen blossar ut för mycket, trigga igång jästsvampen att utbreda sig (livnära sig på eksemen) så pass att eksemen inte får en chans att läka.

Detta förklarar varför det hela blev sämre och sämre så fort jag kom över en viss punkt.
Att jag så starkt trott på maten har förmodligen berott på en serie av sammanträffanden. T ex första gången jag märkte av en markant förbättring av mina eksem var vid en kostomläggning inför min första byggartävling. Skillnaden var löjligt påtaglig. Nu så här i efterhand med kännedom om jästsvampen finns det inte mycket andra faktorer att tänka på än det jag också utsatte mig för under min diet... artificiellt solljus (solarie).

Detta har med allra största säkerhet både en dödande effekt på jästsvampen, samt en läkande effekt på huden, ungefär på samma vis som vanligt solljus har. Plus att jag var utomhus mer, tog morgonpromenader och på så vis exponerade mig mindre för kvalster (som jag är allergisk emot och som också inverkar på eksem och astma).

För att få bort/ner svampen (som är den huvudsakliga anledningen till att jag kan ha problem med att bli av med eksemen om de är utbredda) måste jag bli av med eksemen helt och hållet, så att jästsvampen börjar dö ut. När den är nere blir det lättare för nya eksem som uppstår att läka ut.

Tidigare förslag jag har fått från läkare när jag har haft eksem har varit i stil med att:
Smörj in 1 gång (kortisonsalva) per dag i 7 dagar och trappa ner och upphör efter senast 14 dagar.
Detta i kombination med att jag hört kortisonsalvor tunnar ut huden har gjort att jag varit försiktig. Har jag nyligen tagit en salva i 7 dagar och huden inte blivit speciellt bra, eller om jag tagit lite oregelbundet ett tag så vill jag itne röra salvan på åtminstone en månad, av rädsla för att få allvarligare problem med huden på sikt.
Efter ett snack med min senaste läkare (som egentligen varit den enda jag haft som orkat/velat prata längre än 5 minuter) så fick jag förklarat för mig hur överdrivet det är att säga att kortisonsalvor tunnar ut huden. Speciellt när man sätter det i relation till hur mycket hud jag gör och river bort dag (och under natten i sömnen) pga klådan.

Så lösningen var egentligen enkel. Smörj in dubbelt så ofta som jag gjort tidigare och gör det dubbelt så länge, för att sedan trappa ner vecka för vecka och efter 8 veckor är jag nu nere på 1 insmörjning per vecka för att udnerhålla. Och detta ska jag fortsätta med tills vidare. Tills att vi ändrar behandlingen vill säga.

Efter att i princip ha tillintetgjort alla eksem har jag fortsatt testa äta sånt som jag trodde jag reagerade starkt på och har inte lyckats se något samband längre mellan kost och eksem (däremot kost och astma). Och då erkänner jag gärna att jag har haft fel hela tiden. Men jag hade inget annat att gå på då jag inte hade all information framför mig.
Att eksemen gått upp och ner plötsligt och ibland i samband med kostförändringar är naturligt då jästsvampen förstås kan gå upp och ner i utbredning. Vilket självklart gjort mig förvirrad ibland och säker på min sak vid andra tillfällen.

Detta var alltså den korta förklaringen. Jag har lite mer info att skriva men det kanske jag skriver någon annan gång men om man ska summera vad som får bort eksemen så är det:

* solljus
* låg allergenexponering (t ex kvalster, jag har kvalsterskydd i sängen numera)
* kortisonsalva (vilket inte alls är så farlig som jag trodde tidigare)
* solarium
* Behandla skalpen för mjäll då jästsvampen kan retirera dit om jag dödar den på alla andra ställen på kroppen.
* solljus

Sniggel
2011-02-04, 06:49
Vägt mig några gånger nu och sen jag kommit hem (21e jan) så har jag gått upp till cirka 76.5 kg morgonvikt (från cirka 75).
Fortsätter med mitt nuvarande matschema som snittar på 4200 kcal per dygn och ser hur det fortsätter utveckla sig. Känns för tidigt att säga om det är för mycket. Det går ju rätt snabbt de första veckorna, speciellt om man varit borta från träningen sen mitten av december (undantag 2 träningspass i Indien) pga lägre glykogennivåer och dess moster.
Har ett styrkepass ikväll så skriver upp mina senaste pass då med.

Mart|n
2011-02-04, 09:40
Skönt att det börjar ljusna nu vad gäller din problematik!

Sniggel
2011-02-04, 16:48
Ja verkligen. Tack för välkomnandet hittills lchf-micke, karlingen och mr. COC!

Dags att avrunda veckan med ett träningspass :)

edit

Jag lägger till lite info om vad som varit dåligt för huden som jag inte känt till tidigare:

* olivolja (skönt att smeta in för att lindra klådan, på sikt förödande då jag i princip "matar" jästsvampen)
* Många krämer som jag använt har samma effekt som olivoljan, dessa har jag slutat använda och använder enbart miniderm som mjukgörande.

porja
2011-02-04, 17:50
gött att d går framåt :-)

Sniggel
2011-02-04, 22:50
Senaste 3 passen:

Knäböj
5 * 50 kg
5 * 60 kg
5 * 70 kg
5 * 80 kg
5 * 90 kg

Vadpress (1 vad)
6 * 10 kg
6 * 10 kg

Bänkpress
3 * 90 kg
7 * 80 kg

Hantelcurl
4 * 20 kg
3 * 20 kg

Benpress
6 * 220 kg
6 * 260 kg

Lårcurl (rehab-tänk)
6 * 20 kg
6 * 20 kg

Axellyft åt sidan
6 * 9 kg
6 * 10 kg

----------------

Knäböj
5 * 50 kg
5 * 65 kg
5 * 80 kg
5 * 95 kg
5 * 110 kg

Vadpress (1 vad)
6 * 12,5 kg
5 * 12,5 kg

Militärpress
6 * 40 kg

Neddrag i maskin
6 * 80 kg
6 * 90 kg

Benspark
6 * 60 kg
6 * 60 kg

Raka Marklyft (rehab-tänk)
6 * 40 kg
6 * 40 kg

Cable Flyes
6 * 22,5 kg
Sträckte mig nånstans i ryggen när jag skulle sätta tillbaka ena handtaget

-------------

Knäböj
5 * 50 kg
5 * 60 kg
5 * 75 kg
5 * 90 kg
5 * 100 kg

Vadpress (1 vad)
6 * 12,5 kg
5 * 12,5 kg

Bänkpress
6 * 85 kg
6 * 85 kg

Hantelcurl
6 * 20 kg
3 * 20 kg

Benpress
6 * 280 kg
6 * 280 kg

Lårcurl (rehab-tänk)
6 * 20 kg
6 * 20 kg
6 * 20 kg

Axellyft åt sidan
6 * 10 kg
4 * 10 kg

Sniggel
2011-02-07, 21:02
Knäböj
5 * 50 kg
5 * 60 kg
5 * 75 kg
5 * 90 kg
5 * 100 kg

Vadpress (1 vad)
6 * 12,5 kg
6 * 12,5 kg

Militärpress
6 * 40 kg
6 * 40 kg

Neddrag i maskin
6 * 90 kg
6 * 90 kg
Kändes lätt. Nästan allting går fort framåt

Benspark
6 * 65 kg
6 * 65 kg
Kändes lätt

6 * 40 kg
6 * 40 kg

Cable Flyes
6 * 22,5 kg
6 * 22,5 kg

powderdog
2011-02-07, 21:52
Härligt att du fått reda på orsakerna så att du äntligen kan bli kvitt det! Hur ser träningsplanen ut framöver?

Sniggel
2011-02-07, 21:55
Härligt att du fått reda på orsakerna så att du äntligen kan bli kvitt det! Hur ser träningsplanen ut framöver?

Träna på ungefär som jag gör nu med extra fokus på knäböjen (teknik och träna bort stelheter) samt äta mig upp i vikt då jag tappat en del vikt och därmed en hel del styrka.
Jag vill ta nya rekord. Misstänker att det första PB:t kommer att komma i knäböjen ;)

Fredron
2011-02-10, 17:27
Vad hittade du på i Indien?
Jag var själv uppe i Jodhpur området förra våren. :)

powderdog
2011-02-10, 23:16
Gött, vad har du för PB i böjen nu?

Sniggel
2011-02-11, 08:51
Vad hittade du på i Indien?
Jag var själv uppe i Jodhpur området förra våren. :)
Åkte runt lite här o var och blev visad av min erfarna sambo typ :P
Kul att du också varit i Jodhpur!
Stället jag tyckte minst om var Pahar Ganj i Delhi (första intrycket dessutom), så mitt tips till andra som ska åka till Indien är att undvika detta ställe, eller att bara ta en titt om man är nyfiken på vad jag menar.
Det var helt klart en upplevelse i vilket fall.
Pushkar blev en klar favorit dock. Väldigt vackert landskap (by fångad mellan berg), trevlig atmosfär och djur och människor verkade ha det bättre ställt. Ett väldigt religiöst ställe dock och man får ta det lite lugnt med sin västerländska kultur dock.

Gött, vad har du för PB i böjen nu?
150 sen länge tillbaka.
En period tror jag att jag varit god för mer då jag gjorde en femma på 140 kg. Men hann aldrig testa förrän jag blev svagare igen.

Sniggel
2011-02-11, 09:05
Ungefärlig morgonvikt verkar ligga på 77.5 kg nu för tiden så sedan jag kommit igång med ätandet för ungefär 2 veckor sedan har jag gått upp cirka 1,5 kg.
Började ju äta mer redan första veckan men tog det till en högre och jämnare nivå för 2 veckor sedan.

Det kan iofs vara för tidigt att utröna hur högt kaloriöverskott jag ligger på men det verkar vara rätt så lagom. Jag får vänta någon vecka till för att se om det behövs justeringar.

Onsdagens pass

Knäböj
5 * 50 kg
5 * 60 kg
5 * 75 kg
5 * 90 kg
5 * 100 kg

Hoppade över vadpressen idag enligt planering då vaderna börjat kännas övertränade (smärta av "dålig karaktär")

Bänkpress
1 * 90 kg
Bänkpressen kändes helt fel. Inget "go" i musklerna och det kändes som jag hade dålig kontroll och även en viss typ av smärta började kännas i handlederna. Något jag haft problem med tidigare så för att inte förvärra det så struntade jag i att fortsätta.

Hantelcurl
4 * 20 kg
Det kändes inte heller rätt att ge biceps en omgång. Specieltl inte som jag nyligen börjat komma igång igen. Känns det fel så hoppar jag hellre över träningen än att riskera skada musklerna.

Här tyckte jag det kändes som om hela kroppen ville strejka och jag funderade på om jag skulle träna något mer den dagen. Jag tänkte att jag testar benpresen men kör lugnt för jag verkar inte ha så mycket krat (och därmed kontroll nog för höga vikter)
Benpress
6 * 300 kg
6 * 300 kg
Dock efter uppvärmning insåg jag att där faktiskt fanns kraft så jag höjde vikten med 20 kg från förra passet och lyckades göra alla reps utan större problem! Planerar dock att stanna på denna vikt ett pass till.

Lårcurl (rehab-tänk)
6 * 22,5 kg
6 * 22,5 kg

Axellyft åt sidan
6 * 10 kg
6 * 10 kg
Och där klarade jag alla reps med riktigt god form så nu testar jag att höja till 11 nästa pass.

karlingen
2011-02-11, 11:23
Du brukar inte åka förbi Malmö för att träna? ;D

Sniggel
2011-02-11, 11:45
Du brukar inte åka förbi Malmö för att träna? ;D

Nej men har jojokort så är ju rätt lätt o ta sig dit :)

Sniggel
2011-02-12, 13:40
Gårdagens pass dårå

Knäböj
5 * 50 kg
5 * 60 kg
5 * 75 kg
5 * 90 kg
5 * 100 kg

Vadpress (1 vad)
6 * 15 kg
6 * 15 kg

Militärpress
6 * 45 kg
6 * 45 kg
Suger på den här övningen :p

Neddrag i maskin
5 * 100 kg
5 * 100 kg
Det här är nog fan ta mig ett PB. Har nog aldrig reppat på en sån tung vikt i denna typ av maskin. Och vikten stämmer rätt bra om man kollar hur mycket man måste lägga på för att man ska kunna hänga sig i handtagen (dvs drygt 75 kg). Man får trixa lite för att låsa fast sig i sitsen på 100 kilo :D
Dock kunde utförandet vara något bättre så jag minskar nog till 95 kg och finslipar på formen innan jag går tillbaka till 100 kg.

Benspark
6 * 70 kg
6 * 70 kg
Börja få jäkligt bra styrka i hela rörelsebanan på benspark. Kan komma att få effekt på muskelmassan. Tror också detta är något utav en maxvikt jag tränat på tidigare, och det känns fortfarande som jag kan öka något då formen var perfekt och failure var en liten bit bort.

6 * 40 kg
6 * 50 kg

Cable Flyes
6 * 27,5 kg
5 * 27,5 kg
Nu börjar det bli tungt även i denna övning, på samma sätt som bensparken så känns det som att detta kan komma att ge effekt på muskelmassan hyfsat snart (läs: inom 3 månader) om styrkan fortsätter gå upp.

Sniggel
2011-02-13, 22:41
Så här kommer nästa vecka se ut. I princip likadant som tidigare med några små ändringar samt att jag uppdaterat mig lite på hur mycket jag får i mig av vissa saker, som t ex ketchup, haha! Får nog dra ner lite på det.
Har inte räknat med 250g spenat som äts varje dag i kaloriberäkningen ;)

Kalorimängden är dock i princip den samma som jag kört med de senaste 11 dagarna.

4800 kcal på träningsdagar och 3600 på vilodagar.
Ett snitt på 4100 kcal.

powderdog
2011-02-13, 23:35
Härligt att det fortsätter gå bra med ätandet!

Vad är det för program du använder dig utav med kosten?

Sniggel
2011-02-14, 06:38
Kolozzeums kära excelmall. Den som är stickyad i kost- o näringsdelen. På femtielfte sidan finns en fungerande länk (jag vet alltså inte exakt var :p).

karlingen
2011-02-14, 15:03
Jag klickade på din signatur. Inte blev jag rippad för det!! Lurendrejeri!

Sniggel
2011-02-15, 18:03
Jag klickade på din signatur. Inte blev jag rippad för det!! Lurendrejeri!

Jag blev rippad på 4 veckor! Du måste ta acai-bär och grönt té också när du klickar. Gjorde du det?
Annars säljer jag nämligen.

:D

Gårdagens kärlekspass

Knäböj
5 * 50 kg
5 * 60 kg
5 * 75 kg
5 * 90 kg
5 * 100 kg

Vadpress (1 vad)
6 * 15 kg
6 * 15 kg

Bänkpress
6 * 90 kg
4 * 90 kg

Hantelcurl
4 * 20 kg
3 * 20 kg

Och så min stora kärlek:
Benpress *cupid*
6 * 320 kg
6 * 320 kg
Detta kändes lättast hittills sen jag börjat träna igen. Då har jag ändå ökat träningsvikt varje pass i princip :P

Lårcurl (rehab-tänk)
6 * 22,5 kg
6 * 22,5 kg

Axellyft åt sidan
6 * 10 kg
4 * 10 kg

RassK
2011-02-15, 20:51
Skönt att ha dig tillbaka Snyggel!
Förstått att du kör helkroppspass flera gånger i veckan men för mig verkar de icke-heltäckande.
Är det skade-kringgående?

Sniggel
2011-02-15, 22:49
Skönt att ha dig tillbaka Snyggel!
Förstått att du kör helkroppspass flera gånger i veckan men för mig verkar de icke-heltäckande.
Är det skade-kringgående?

Du menar att där ser ut att vara brister i övningsvalen? ja man kan säga att jag kör helkropp och att ena passet kör jag en basövning och på andra så kör jag en isolationsövning (t ex bytet mellan raka mark och lårcurl, eller benpress vs benspark).

Jag har medvetet utelämnat t ex marklyft och en anledning är just att jag har f-att upp baksida lår och rehabbat det fel vilket gjort att fler osymmetrin har fortplantat sig upp i kroppen. Marklyft är just den övningen där jag markant märker av den snedhet jag har åsamkat mig själv genom att rehabba fel och därför känns det dumt att köra den just nu.
Jag saknar en del stabilitet när jag drar upp, det känns som benen är olika långa och det ena benet kan inte välja om det vill dra åt höger eller vänster medans andra benet står fastlimmat i marken, samtidigt som spänningen i kroppen känns sned.

För att fixa detta försöker jag ordna grundproblemet vilket jag tror är att jag, efter att ha skadat baksida lår, tränat och stretchat den skadade sidan mer än vad jag tränat den friska. Skadan blev bättre men jag fick en obalans i flexibilitet och styrka, inte bara mellan höger och vänster, utan även mellan de ingående musklerna i hamstrings på de olika benen.
Något som lurade mig också när jag stretchade var att när jag titta på rotationsvinkeln i höftled, utgick jag från vart foten pekade.
Detta kändes fel när jag började men det trodde jag berodde på att jag skadat mig på vänster sida och därför var det inte konstigt att det kändes osymmetriskt.

Dock tänkte jag väl inte på att jag faktiskt är sned i tibia (har alltid varit så) och att jag vid en naturlig och avslappnad ställning pekar ut mer med högerfoten än med vänster och då pekar knäskålarna i samma riktning.
Så när jag utgick från vinkeln på foten innebar det att jag alltid stretchade högersidan med knäskålen mer inåt, vilket förmodligen påverkat bl a flexibilitetsfördelningen i höger hamstringsmuskler på ett negativt sätt.
Jag har så att säga programmerat in en snedhet som jag inte hade tidigare och det märks i vissa övningar att jag har mycket sämre kontroll och det kan även förklara varför jag hade/har ont i vänstra delen av nedre rygg och kanske även mina spänningar jag har idag som är utspridda över hela övre rygg.

Så stretching av hamstring (symmetrisk sådan) samt långsamt tempo på övningar för baksida lår så jag kan känna var det stramar och spänner och försöka gå emot dessa spänningar så jag inte låter dessa bestämma rörelsebanan (för då vinglar det).

Sniggel
2011-02-16, 22:11
Knäböjen hoppades över idag då det kändes som benen behövde vila lite (dock kommer benspark senare i passet ;))

Vadpress (1 vad)
6 * 17,5 kg
6 * 17,5 kg
Loligt att det känns lättast hittills

Militärpress
6 * 50 kg
6 * 50 kg

Neddrag i maskin
6 * 95 kg
6 * 100 kg PB!
Här drog jag ner på vikten till 95 som jag planerade, men det kändes misstänksamt lätt så jag höjde tillbaka till 100 i andra setet och gjorde 6 enkla med bra form. Ännu mer loligt än vadpressen.

Benspark
6 * 75 kg
6 * 75 kg
Ytterligare ett lol på att det fortfarande går framåt så enkelt.

6 * 50 kg
6 * 50 kg

Cable Flyes
5 * 27,5 kg
4 * 27,5 kg

Den oväntade styrkeökningen kan kanske förklaras av att jag antagligen gått upp mer än förväntat. De senaste dagarna har jag legat stabilt på en högre vikt än tidigare. Man tycker att någon dag bör man vakna och så ska vågen visa något mindre men jag verkar plötsligt ha ökat från runt 78 kg morgonvikt till kring 80 kg morgonvikt. Det är inte "mat-i-magen" då jag redan räknat in denna effekt (+ mer glykogen) från start. Jag räknar alltså att min startvikt var 76 kg efter att jag ätit på ett tag, trots att jag vägde 74,5 kg när jag kom hem från Indien.
Stämmer det att jag väger kring 80 just nu och det inte bara är tillfällig viktökning så är det ju cirka 4 kg (kroppsvävnad) på cirka 3,5 vecka.
Det låter lite skumt. Oavsett så börjar det kännas ganska säkert att jag ligger på ett kraftigare överskott än vad jag tänkt mig och jag tror jag kan plocka bort lite kalorier utan att oroa mig för att vikten ska avstanna.
Absen är ju dock kvar så jag kan inte ha lagt på mig jättemycket fett ännu.

Sniggel
2011-02-18, 20:31
Knäböj
5 * 50 kg
5 * 65 kg
5 * 85 kg
5 * 100 kg
4 * 120 kg

Vadpress (1 vad)
6 * 15 kg
6 * 15 kg

Bänkpress
5 * 90 kg
5 * 90 kg

Hantelcurl
6 * 20 kg
3 * 20 kg

Benpress
6 * 320 kg
6 * 320 kg

Lårcurl (rehab-tänk)
6 * 25 kg
6 * 25 kg

Axellyft åt sidan
6 * 10 kg
6 * 10 kg

Sniggel
2011-02-20, 10:55
Nu är det fastställt att jag faktiskt gått upp rätt mycket. Har vägt runt 80 kg morgonvikt länge nu så det är ingen tillfällig extravikt. Jag har plockat bort ca 400 kcal från min diet och det var nog rätt gjort.

Funderar på att ha ett konditionspass i veckan då jag tycker att konditionen jag får av att cykla 20-30 minuter ungefär varje dag inte riktigt håller min kondition på en tillräckligt god nivå.

Sniggel
2011-02-21, 18:54
Då laborerar vi om lite

Marklyft
5*60 kg
5*90 kg
5*100 kg
5*110 kg
5*120 kg

Cbl Flyes
Maskin trasig -> ledsen Sniggel

Benpress
320 kg
6 + 14 st myoreps

Axellyft
11 kg
6 + 14 st myoreps

Vadpress (1 vad)
12,5 kg
8 + 10 st myoreps

Lårcurl
25 kg
8 + 10 st myoreps

porja
2011-02-22, 01:58
lilla snigeln! ;) stabila ökningar!

Sniggel
2011-02-23, 21:10
lilla snigeln! ;) stabila ökningar!

Yes. Får invänta basövningsstyrkan också och se hur snabbt den kommer ifatt.
Dock är det många sekundära övningar, både isolation och flerleds som går j-ligt bra. Exempel på det kommer även i dagens pass nedan

Bänkpress
5*40 kg
5*55 kg
5*70 kg
5*85 kg
5*92½ kg
Kan jag bara jobba upp mig till 5*100 så är jag i princip på min tidigare presstyrkenivå. Mitt rep-rekord är 7*100 kg och mitt PB är 1*125 kg.

Benspark
80 kg
6 + 14 myoreps (3or o 2or)
Så jäkla oförskämt löjligt. Detta var nog mitt sjukaste bensparkset någonsin. Har aldrig varit uppe på dessa vikter i bensparken (denna är i princip identisk med den tidigare maskin jag tränat på). Till på det har jag en jättefin teknik och form. Vikten är tung men ändå kan jag mata på så många reps utan att tappa mycket styrka. Det blev en jäkla mjölksyra och njutbar smärta som dök upp i de sista repsen, men formen höll och styrkan var kvar. Det vore riktigt konstigt om mina lår inte skulle växa relativt snart om det fortsätter så här. För det här är nog ett rejält PB. Jag tänker dessutom öka vikten till nästa gång för att jag känner att det fortfarande går ;)

Neddrag
100 kg
6 + 4 myoreps
Blev nog lite för ambitiös här. Sänker till 90 igen till nästa gång.

Vader (1 vad)
10 kg
6 + 14 myoreps
Stackars vader... Har konstant träningsvärk i dessa. Kanske får hoppa över något vadpass snart igen för smärtan byggs upp hela tiden och blir lite för extrem när det blir kramper som följd. (Köpte magnesium idag apropå kramp, rätt mycket i kroppen som börjar tendera att krampa, magnesium brukar hjälpa något)

Hantelcurl
17,5 kg
6 + 5 myoreps
Klen i biceps idag. Funderar på att skita i curlandet då det ändå knappt känns givande. Verkar ändå få en rejäl omgång i neddrag och det kanske även är därför jag var klen idag (eftersom jag nu kör neddrag samma dag som hantelcurl)

Cable Flyes
22,5 kg
6 + 13½ myoreps
Ack så nära! (siktar på 20 reps totalt)
Brösten ser dock större ut än vanligt. Mer än vad som kan förklaras utav pumpen jag fick.

Dagens pass var ett av de bästa jag haft på länge. Känner mig riktigt hög på endorfiner och belåten med hur utvecklingen verkar gå.

Sniggel
2011-02-25, 21:50
Knäböj
5 * 60 kg
5 * 75 kg
5 * 90 kg
5 * 105 kg
5 * 120 kg
Nu börjar det lossna igen i böjen. Då testar vi 125 nästa vecka så är jag inte så långt ifrån "ikapp".

Lårcurl
22,5 kg
6 + 14 myoreps

Hantelbänkpress
32,5 kg
6 + 14 myoreps

Hantelcurl
17,5 kg
6 +14 myoreps

Axellyft
11 kg
8 + 17 myoreps
Nästa vikt är 13,5 kg. Ganska stort hopp så jag reppar upp på 11 kg ett tag till.

Nu till det sjuka:
Benspark
85 kg
6 + 14 myoreps
loooooooooooooooooooooooool
Och jag tänker öka till nästa pass igen. Snart maxar jag bensparkmaskinen :D
Tur man kan hänga på vikter. Kan ju köra enbensspark också förstås.

Sniggel
2011-03-03, 15:26
En liten kul diskussion jag hade med med kompisar häromdagen och kom in på vad som var ok att säga. Vi kom in på negerbullar och jag frågade min mörkhyade vän vad han tyckte. ungefär så här lät det:

Jag: Vad tycker du, är det ok att säga negerbulle?
Han: Vad för något?
Jag: Negerbulle?
Han: Vad är det för något?
Jag: Chokladboll?
Han: Nej varför skulle man säga det?
*Jag blev lite tyst då jag insåg att han aldrig hört uttrycket förut :P"
Jag: Chokladboll kallades för negerbulle av många förut men man har ändrat på namnet för att det kunde väcka anstöt
Han: Nej det är inte ok. Varför skulle man kalla det för negerbulle? Det består inte av negrer eller hur? (jag lollade)
Jag: Men det har samma färg som negrer har på huden.
Han: Nej det har det inte...

(Jag bör tillägga att vi diskuterade ordet neger förut och att det kunde vara ok att säga, beroende på vem som säger det och hur det sägs och till vem)

Sen kom vi in på en diskussion om vad för färg man hade och han frågade mig vad jag hade för färg på huden och jag påstod att jag var "vit". Han menade att färg var ointressant medan jag menade att vi gärna använder adjektiv eller substantiv för att beskriva något och att färg visst det kan vara intressant. Människor som sticker ut på något vis brukar ofta få ett smeknamn som på något vis är förknippat med den egenskapen eller utseendet (WoW-Jocke, The Blond Bomber, The Austrian Oak...). På samma sätt menade jag att det var med neger.. förlåt, chokladbollar eftersom de var mörka till färgen, som en neger ungefär. Jag menade att det inte behövde vara en förolämpning utan även kan tolkas som en hyllning till negrer. Men jag fick inte reda på vad han tyckte om det. Hans poäng var att man inte kunde kalla det för negerbulle just pga att färgen inte stämde överens (i detalj) exempelvis hans hudfärg.
Jag menade att det finns många saker som man äter eller dricker som sägs vara en viss färg smak eller utseende, men som egentligen har en nyans som ligger rätt långt bort från den färgen och att man gärna förenklar för att skapa identitet hos objektet. Exempel på detta kan vara kidneybönor som inte alls består av njure. För tillfället kom jag inte på något bra på exempel med färg och mat/dryck. Men vet att där finns några exempel när något exempelvis är mörklila med stänk av rött i men kallas för "blått" eftersom där finns två tappningar av färger och blå är en förenkling av färgen och den andra varianten är av en helt annan karaktär, t ex vit. Och då sker det ingen förvirring så man säger att det finns vit och "blå".

Jag fick aldrig någon uppfattning om ifall han tyckte det var förolämpande att kalla det för "negerbulle" eller inte då vi kom in på en masa sidospår som jag inte tyckte hade med frågan att göra :P

Sniggel
2011-03-06, 11:49
Har gått kasst senaste tiden och fått förklaringen nu. Har haft en smygande förkylning på G. Tar nya tag i nästa vecka. Måndag tisdag eller onsdag.

RassK
2011-03-07, 14:41
Är du bannad eller har du bytt text själv?

karlingen
2011-05-14, 09:37
Wow vilken form sniggel!!!! *envy*

Sniggel
2011-05-15, 10:52
Är du bannad eller har du bytt text själv?

Jag banna mig själv för att ta en paus från kolo :D

Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder från Indien:

edit: det var tydligen segt....

Kimball
2011-05-18, 23:01
Ryggen ser ju helt galen ut på avataren sniggel! :D

Sniggel
2011-05-28, 16:19
Ja jag tror det mesta är att jag fått till poseringen bättre, samt att bilden är tagen på nära håll och man inte ser hur lång jag är, bidrar ganska mycket. Men visst kan det ha hänt att jag även fått lite extra muskelmassa på latsen.

RassK
2011-05-28, 16:51
Fler bilder från tillfället då du fotade benen? (Från "visa benen" tråden)
Kommer Indien-bilderna? :)

Sniggel
2011-05-28, 16:57
La jag inte in mina bilder här?
Tydligen inte!
Ok, jag bifogar några av de jag tog från tillfället:
På bilderna har jag fått tillbaka lite muskelmassa via muskelminne (hade träningsavbrott tidigare).
Men sen dess har jag faktiskt verkat fått upp extra fyllighet (på en månad bara) och ffa lats och armar verkar se större ut. Jag beskrev för mig själv att jag såg ut att vara "biffig som på 83 kg, men väger bara 80".
Jag tror mitt nya sätt att träna helt enkelt är vad jag behöver så jag kommer att fortsätta nöta på i samma stil och se om saker och ting växer ytterligare.
Det skönaste med träningsupplägget är att jag tillåter mer min dagsform att avgöra hur jag ska köra. Har varit lite fast i att följa ett alltför planerat upplägg tidigare som inte alltid följer den naturliga variationen i dagsform. Börjar få en mer avslappnad attityd till träningen, vilket kan vara behövligt om jag nu verkar ha svårt för att ta nya rekord i böj/bänk/mark eftersom ätandet som krävs för att bli så stark gör mig sjuk och därför behöver jag göra de målen till sekundära.

Bilderna från Indien var förresten gigantiska. Måste välja ut och shrinka några först. Det dröjer nog lite till då jag är seg/lat. "Sniggel" är ett för mig passande smeknamn :P

powderdog
2011-06-09, 17:57
Satan vilken grymn V-form på ryggen!

Sniggel
2011-06-21, 16:17
Testade på lite försiktig sprinting idag. Kroppen är verkligen inte tränad för det här. Visst jag har explosivitet men knän och höfter o dylikt är inte vana vid detta för tillfället. Började på plan mark med lite försiktiga accelerationer. Det som kändes mest vanskligt var att hålla uppe maxhastigheten, fick ha maximalt fokus på tekniken för att knäna inte skulle skadas kändes det som, samt tillåta en väldigt lång inbromsningssträcka.
Så jag gick över till att sprinta i uppförsbackar i stället och det kändes mycket bättre.
Tror jag ska träna mer sprinting, dels på plan mark, försiktigt, för att vänja kroppen, men även komplettera med uppförsbackar, för att kunna ta i utan att riskera att gå sönder igen.

Sniggel
2011-06-22, 10:53
Började på plan mark med lite försiktiga accelerationer. Det som kändes mest vanskligt var att hålla uppe maxhastigheten, fick ha maximalt fokus på tekniken för att knäna inte skulle skadas kändes det som, samt tillåta en väldigt lång inbromsningssträcka.

Sabbade knäet igår...

Får avvakta och se hur allvarligt det är.

mikaelj
2011-06-22, 10:55
:-(

På vilket sätt gick knäet sönder? Om du har ont i knäna kan jag rekommendera framfotalöpning. För mig har det gjort löpningen /mycket/ behagligare.

Hoppas det blir bra fort.

Sniggel
2011-06-22, 11:01
:-(

På vilket sätt gick knäet sönder? Om du har ont i knäna kan jag rekommendera framfotalöpning. För mig har det gjort löpningen /mycket/ behagligare.

Hoppas det blir bra fort.

Det är sprinting så jag sätter aldrig i hälen, med undantag för när jag bromsar in.

Det känns som menisken e knas. Har haft känningar i den förut. Funderar på om det kan vara andra faktorer som också spelat in, t ex min högre träningsfrekvens jag nu kört med ett tag.

Får väl hoppas det bara är någon liten svullnad som går ner och inte något allvarligare.

Sniggel
2011-06-24, 00:56
Knäskadan verkar vara en lindrig inflammation eller nåt som redan börjat gå över.
:thumbup:

Sniggel
2011-06-24, 20:34
Sen sist jag kollade så har jag stått still i vikt, minskat midjan med 1 cm, ser klart bredare ut och har synligare abs än tidigare.
Antingen kan man säga att "deffen går lååångsamt" eller så säger man att man gör en body-recomp :D

Sniggel
2011-06-27, 13:34
Skriver ner lite träning. Testar Titan Training efter lite snack med pelle pedal här på forumet. Testade muscle rounds (en typ av restpause) och gillade det starkt och tyckte även "Titan-upplägget" låter som ett smart och kul upplägg.
Nu har jag förstås gjort små modifieringar men följer principerna bakom boken.

Helkropp, halva bas - halva recovery

Marklyft
7*90 kg
6*100 kg
5*110 kg
4*120 kg
3*130 kg

Bänkpress
7*75 kg
6*80 kg
5*85 kg
4*90 kg
3*95 kg

Följande övningar körs 2 o 2 om vartannat:

Benspark
8*60 kg
8*60 kg
8*60 kg
8*60 kg
8*60 kg
8*60 kg

Hantelcurl
8*10 kg
8*10 kg
8*10 kg
8*10 kg
8*10 kg
8*10 kg

Lutande Crunches
8
8
8
8
6
6

Latsdrag
8*45 kg
8*45 kg
8*45 kg
8*45 kg
8*45 kg
8*45 kg

Körde även lite nackextensionsträning eftersom jag misstänker att jag har en obalans i muskulaturen till följd av att sitta framför datorn med hakan vilande på handen (statisk flektion).
Jag har ju en del smärtor i nacken och en obalans kan ju säkert stå bakom en del av smärtorna.

edit: Knäet är mycket bättre!

Sniggel
2011-06-27, 14:31
Lägger upp min dagsformsrandomcheckbild här också för att jämföra.

Gubben i månen :D

Sundqvist
2011-06-27, 14:32
Grymt!

Sniggel
2011-07-03, 12:50
Tack. Ser bredare ut än vad jag brukar på 80 kg.

Hade mitt andra "muscle-round" pass för böj idag och det hade gått uppåt rätt så rejält. Det sista "setet" var på 90 kg och gick bättre än när jag körde på 80 förra gången.

Så här såg det ut alltså (från minnet, har inte träningsboken i närheten)
sista setet:
90 kg x 4 x 6
10s vila mellan "miniseten" som sagt.

Blev sjukt hungrig efteråt. Jag åt min planerade köttfärsmåltid men sen direkt efter det åt jag lite extra knäckebrödmackor med några hekto ost och honung också. Blev nånstans nära 3000 kcal och 200g protein i ett sträck efter passet (ungefärligt räknat).

Fultjack
2011-07-03, 17:12
Snyggt Snigeln :thumbup:

Kanske står någonstans men vad har du för mål med träningen i dagsläget?
Skriv gärna lite kortfattat om Muscle rounds och Titan training är du snäll :)

Nelli
2011-07-29, 11:33
Tja, såg början på din journal och kul att se att det inte bara är jag som upplevt samma sak lol men mål osv kanske har ändrats?

RassK
2011-07-29, 11:37
Snyggel?

Sniggel
2011-07-29, 12:36
Rätt dålig på att uppdatera min journal. Blir lite kortfattade svar idag.

Just nu jobbar jag 10-timmars pass med lång pendling så jag har inte så mycket internet-sunk-tid.

Jobbet är rätt slitsamt för kroppen och jag har mina skavanker atm (hamstrings och ena knäet) som gör att jag har fler vilodagar än vanligt.
När det känns fel att träna eller att träna en viss övning så hoppar jag över det, helt enkelt.

Mina mål är fortfarande att bygga på mig mer muskelmassa. Men även att försöka ta mina tidigare rekord i böj bänk och mark. Något jag jobbat på med nu de senaste åren men inte lyckats med (styrkemålen). Dock ser jag ut att vara nära med ett PB i bänkpress.

Muscle Rounds består av 4 set i en övning (helts flerledsövning)
Varje set är en typ av restpause-set med flera "mini-sets"

Ex
Set 1 - Vald vikt
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
Klar...
Vila 2 minuter (exempel) inför nästa set. Kör 4 set totalt

Jag vilar dock lite längre av individuella skäl. Lite snabbt förklarat är jag rätt så explosiv vilket har nackdelen att min styrka snabbt dalar om jag inte får pusta ut efter en stor ansträngning, vilket ett sånt här set/muscle round är. Vikten i detta utförande är redan kompromissat för min del men genom att hålla sig till 4 snabba reps kan jag ändå orka med så pass många reps på bibehållen vikt. Har aldrig kunnat köra så här hög volym (96 reps totalt) på så "hög" vikt på så "kort" tid med någon annan typ av repsutförande förut.
Har helt enkelt hittat en bra "sweetspot" mellan belastning och volym helt enkelt.

Titan innebär att man kör två helkroppspass och 2 halvkropppspass under en vecka.

Under helkroppspassen kör man en typ av pyramidträning med större fokus på styrka (halva kroppen) och återhämtningsträning för resten av kroppen (lätt vikt, låg ansträngning, lite högre reps)

På halvkropppspassen kör man muscle rounds (vilket blir rätt hög volym).

En extra utmaning på muscle rounds är att man får (iaf jag) jobba under syrebrist (knäböj o marklyft) eftersom vilotiden är så kort. Brukar få en del blickar på gymmet av sorten "snart svimmar han" :P
Men jag känner min kropp rätt bra (har tränat en del intervallträning innan och upptäckt att man kan anstränga sig även när man tror att man ska kollapsa) och jag märker om det skulle börja svartna för ögonen eller om jag skulle börja bli yr. Dessutom så är det så att när man andas in luft i lungorna, håller andan, spänner sig och ställer sig under stången så ökar trycket vilket pressar in mer syre i blodsystemet och mha det höga blodtrycket, in i cellerna (något jag även övat på vid andningsövningar i meditationssammanhang). Detta märks tydligt när man under 10 sekunders-vilan tror att det är en väldigt dum idé att börja nästa "mini-set". Plötsligt försvinner en del av syreskulden och man kör sina 4 reps, igen. Flåsar får man tid till senare. Det är helt klart kul att utmana sig!

Nelli
2011-08-01, 11:17
Rätt dålig på att uppdatera min journal. Blir lite kortfattade svar idag.

Just nu jobbar jag 10-timmars pass med lång pendling så jag har inte så mycket internet-sunk-tid.

Jobbet är rätt slitsamt för kroppen och jag har mina skavanker atm (hamstrings och ena knäet) som gör att jag har fler vilodagar än vanligt.
När det känns fel att träna eller att träna en viss övning så hoppar jag över det, helt enkelt.

Mina mål är fortfarande att bygga på mig mer muskelmassa. Men även att försöka ta mina tidigare rekord i böj bänk och mark. Något jag jobbat på med nu de senaste åren men inte lyckats med (styrkemålen). Dock ser jag ut att vara nära med ett PB i bänkpress.

Muscle Rounds består av 4 set i en övning (helts flerledsövning)
Varje set är en typ av restpause-set med flera "mini-sets"

Ex
Set 1 - Vald vikt
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
4 reps, vila 10 sek
Klar...
Vila 2 minuter (exempel) inför nästa set. Kör 4 set totalt

Jag vilar dock lite längre av individuella skäl. Lite snabbt förklarat är jag rätt så explosiv vilket har nackdelen att min styrka snabbt dalar om jag inte får pusta ut efter en stor ansträngning, vilket ett sånt här set/muscle round är. Vikten i detta utförande är redan kompromissat för min del men genom att hålla sig till 4 snabba reps kan jag ändå orka med så pass många reps på bibehållen vikt. Har aldrig kunnat köra så här hög volym (96 reps totalt) på så "hög" vikt på så "kort" tid med någon annan typ av repsutförande förut.
Har helt enkelt hittat en bra "sweetspot" mellan belastning och volym helt enkelt.

Titan innebär att man kör två helkroppspass och 2 halvkropppspass under en vecka.

Under helkroppspassen kör man en typ av pyramidträning med större fokus på styrka (halva kroppen) och återhämtningsträning för resten av kroppen (lätt vikt, låg ansträngning, lite högre reps)

På halvkropppspassen kör man muscle rounds (vilket blir rätt hög volym).

En extra utmaning på muscle rounds är att man får (iaf jag) jobba under syrebrist (knäböj o marklyft) eftersom vilotiden är så kort. Brukar få en del blickar på gymmet av sorten "snart svimmar han" :P
Men jag känner min kropp rätt bra (har tränat en del intervallträning innan och upptäckt att man kan anstränga sig även när man tror att man ska kollapsa) och jag märker om det skulle börja svartna för ögonen eller om jag skulle börja bli yr. Dessutom så är det så att när man andas in luft i lungorna, håller andan, spänner sig och ställer sig under stången så ökar trycket vilket pressar in mer syre i blodsystemet och mha det höga blodtrycket, in i cellerna (något jag även övat på vid andningsövningar i meditationssammanhang). Detta märks tydligt när man under 10 sekunders-vilan tror att det är en väldigt dum idé att börja nästa "mini-set". Plötsligt försvinner en del av syreskulden och man kör sina 4 reps, igen. Flåsar får man tid till senare. Det är helt klart kul att utmana sig!

Super intressant med ett lite annorlunda tränings upplägg! Håller tummarna för PB i bänk snart då!

Sniggel
2011-08-07, 11:38
Super intressant med ett lite annorlunda tränings upplägg! Håller tummarna för PB i bänk snart då!

Tack, har gått lite dåligt med träningen nu när jag jobbar 10-timmarspass på lager. Orkar helt enkelt inte träna efter jobbet pga att där itne blir någon tid över för vila under min vakna tid. Så jag tränar bara 2 gånger i veckan och det är när jag är ledig.

Jag ska dock dit nu alldeles strax och köra detta pass, får se hur kroppen mår idag. Jag är lite tveksam med tanke på hur mycket jag verkade ha tappat på gårdagens pass. Om inte annat så får jag ta och komma igen efter att sommarjobbet är över.

Sniggel
2011-08-18, 20:34
Man kan aldrig lita på hur kroppen känns!

Har börjat cykla (intensivt 35 minuter) till och från jobbet nu när "sommarkortet" gick ut. Det blir en sjujäkla aktivitet jag kommer upp i nu om dagarna och kroppen känns både sliten och uppe i varv samtidigt. Jag tror jag ger upp att försöka förhindra den viktnedgång som har påbörjats pga lagerjobbet. jag får helt enkelt äta på så gott det går på raster och när jag är hemma och så får det bli som det blir.

Körde böj idag på gymmet och var väldigt seg och trött i benen, men efter lång uppvärmning så blev vikterna så här:

7x95
6x105
5x115
4x125
3x135

För min del rätt ofattbart att jag faktiskt genomför 3 reps på 135 kg under rådande omständigheter.
Bör nämnas att jag maxat 150 som bäst på cirka 3 kg högre kroppsvikt och även gjort en femma på 140. Så det här var helt klart ett väldigt bra pass (körde pullups också).

mikaelj
2011-08-18, 20:35
Det stämmer! Man brukar ofta kunna ta i lite till.

Kul att det gick så bra idag då!

Sniggel
2011-08-18, 20:49
Jag tror det får bli årets lärdom. Har sett för många tecken nu på att "hur jag känner mig under dagen, ända fram till sista arbetsseten" inte är en bra indikator för hur stark jag kommer att vara. Detta iaf under den högre frekvens jag försöker tillämpa i år (träna igenom musklerna minst 2½ gång per vecka).

mikaelj
2011-08-18, 20:53
Jag tror det får bli årets lärdom. Har sett för många tecken nu på att "hur jag känner mig under dagen, ända fram till sista arbetsseten" inte är en bra indikator för hur stark jag kommer att vara. Detta iaf under den högre frekvens jag försöker tillämpa i år (träna igenom musklerna minst 2½ gång per vecka).

Ett pass bara negativa? ;-)

Sniggel
2011-08-22, 21:12
Hurr hurr mikaelj. I snitt 2½! ;)

(förstod att du skäntade)

Jag tog rekord i bänkpress igår. Det var inga viktiga rekord men de var rekord none the less:

110 kg x 4 (PB) (+1 reps från senast bästa)
115 kg x 3 (PB) (+1 reps från senast bästa)

Testade även att maxa 130 efter detta, så här gick det:

130 kg x 10 cm (10 cm bättre än sist (0 cm))
Eller i enklare termer, jag fick inte upp vikten.

Tror att jag komemr att klara 130 kg inom några veckor.

powderdog
2011-08-23, 14:21
Stabila vikter och grattis till PB! 130kg känns lite som en milstolpe, närmre 150 än 100.

Sniggel
2011-08-25, 14:10
Stabila vikter och grattis till PB! 130kg känns lite som en milstolpe, närmre 150 än 100.

Jo, men jag är ju inte på 130, ännu!

Den dagen kan jag ha varit god för 127½. Men det testade jag inte. Tycker inte det är värt att "slösa" en maxning på enbart 2½ kilos höjning. Nästa gång jag testar blir nog när jag är god för en 3a på 120 eller mer. Egetnligen är det ingen riktig maxning jag gör eftersom jag egentligen kör träningspass och vill inte slösa tid på ett renodlat maxningspass just nu. Det får vänta några månader.
Dock så är det nog inte jättestor skillnad i styrka eftersom mina träningspass är uppbyggda för att jag ska klara mycket vikt i sista seten.

Sniggel
2011-09-22, 13:26
Har haft en lång svacka med förkylning där jag vilade men började träna för tidigt så jag blev sjuk igen. Satte igång på allvar igen i förrgår och nu verkar det som det bara är att köra på. Förvånande nog så gick vissa övningar väldigt bra.
Tränar enligt Titan training några månader nu och behåller en hel del av komponenterna i detta och stuvar om lite till enligt mina erfarenheter.

Tränar nu 2 dagar i rad, ett kort morgonpass och ett kvällspass. Tränar 2 dagar i rad och vilar den tredje. En "träningsvecka" är på 9 dagar och innehåller 12 pass och 3 vilodagar.

Har en grund i kosten och på träningsdagar så läggs det till ett paket (500g) corn flakes med tillhörande mjölk (ca ½ liter) och sylt. Var först lite nojig med sockret men när jag räknade på det insåg jag att det inte blev speciellt mycket alls. Och med tanke på att jag tränar så mycket och även cyklar ca 1 timme de flesta dagar slutade vara nojig. Återstår att se om mina allergier m.m. tillåter att jag äter majs dock. Spannmål äter jag i övrigt inte.

Sniggel
2011-10-16, 12:16
Högre frekvens än 1 gång per vecka är helt klart att föredra. Minst 1 tung, någon halvtung och gärna något återhämtningspass också.

2011 års erfarenheters hypotes: Om musklerna får total vila längre än 3 dygn så är risken att man tappar "fitness" och därmed inte presterar maximalt på sina tunga pass.

Sniggel
2011-10-18, 05:51
Bänkpress
120 kg x 2 PB!

Anton Fräs
2011-10-18, 07:11
Snyggt!!

Sniggel
2011-10-21, 17:11
Snyggt!!

Tack!

Igår:

Knäböj
2 x 145 kg, nästan som ett PB (mittemellan 1x150 och 5x140)

Sniggel
2011-10-21, 23:26
Idag var jag ordentligt seg!

Av 40 (ungefär, kanske räknade fel men nånstans där) pass på detta upplägg så har alltså ett pass varit dåligt pga utmattning.
Det tycker jag är riktigt bra med tanke på att varje pass är ett helkroppspass och att frekvensen därför blir ca 3-4 ggr/v (väldigt högt) beroende på hur man räknar.

Sniggel
2011-10-31, 16:22
Tog ju ett PB igår:

1x160 i Knäböj

*flex*

Sniggel
2011-10-31, 19:25
Kan jag ta 170 innan 2012?

Fixar jag det så får jag lov att köra en "byggarperiod" för ben där jag kör en massa volym på semihög vikt.
Hmmm, och ben är det enda som inte släpar på mig. Kanske har blivit alldeles för koloskadad.

Min hunger vaknade tydligen till liv idag efter att ha kört 2 hårda helkroppspass på rad. Kanske inte så konstigt. Gjorde 200g extra ris till lunchen idag.

Doctor Snuggles
2011-11-01, 23:11
Såg i bänkmaxtråden att du fortfarande inte tagit mer än mig i bänk, relativt sett. :D
Jag är klen nu iof, tänkte jag skulle börja ta upp träningen och bänken lite mer seriöst igen.

LeBron
2011-11-05, 12:53
några till

http://ferhat.blogg.se/images/2010/solarium1_47440801_89445796.jpg

Konstruktiv kritik inför nästa gång :D Finns redan tillräckligt med belysning på scen!

RassK
2011-11-09, 12:13
Jag gillar dina "årets lärdom" :D
Väldigt vettiga reflektioner. Tycker du borde sammanfatta i en lista!

Sniggel
2011-12-01, 20:55
Tänkte jag lika gärna kunde skriva här hur jag tränar just nu. Så att det blir lite uppdatering då och då iaf:

Just nu (kör varannan dag):

Pass 1

Knäböj
5or från 50 kg, öka med 10 kg per set tills att det blir så högt att jag precis klarar 5 med god teknik.

Bänkpress
3-5 set 5or på låg vikt

Dragmaskin
5 st 5or med 30s vila per set (samma vikt alla set)
vila
3-5st 8or med 30s vila per set (samma vikt alla set)

Hantelcurl
Samma som för dragmaskinen, 8orna görs om jag känner för det

Pullups
Samma som för dragmaskinen, 8orna görs om jag känner för det

Pass 2

Bänkpress
5or från 40 kg, öka med 10 kg per set tills att det blir så högt att jag precis klarar 5 med god teknik.

Marklyft
3-5 set 5or på låg vikt

Benpress
vila

Vadpress
Samma som benpress

Viktade Crunches
Samma som benpress

Pass 3

Marklyft
5or från 60 kg, öka med 10 kg per set tills att det blir så högt att jag precis klarar 5 med god teknik.

Knäböj
3-5 set 5or på låg vikt

Hantelbänkpress
vila

hantellyft åt sidan
Samma som hantelbänkpress, 8orna görs om jag känner för det

Stående tricepsextension

Liggande cable flyes

Idag körde jag så här:

Pass 2

Bänkpress
5 * 40 kg
5 * 50 kg
5 * 60 kg
5 * 70 kg
5 * 80 kg
5 * 90 kg
5 * 100 kg
5 * 110 kg

Marklyft
5 * 80 kg
5 * 80 kg
5 * 80 kg

Benpress m. hög lutning (30s vila)
5 * 250 kg
5 * 250 kg
5 * 250 kg
5 * 250 kg
5 * 250 kg
Vila
8 * 180 kg
8 * 180 kg
8 * 180 kg
6 * 180 kg

Vadpress (30s vila)
5 * 60 kg
5 * 60 kg
5 * 60 kg
5 * 65 kg
5 * 65 kg
Vila
8 * 55 kg
8 * 55 kg
7 * 55 kg
6 * 55 kg

Viktade Crunches - max lutning (30s vila)
5 * 30 kg
5 * 30 kg
5 * 30 kg
5 * 30 kg
5 * 30 kg
Vila
8 * 20 kg
8 * 20 kg
7 * 20 kg
4 * 20 kg

Sniggel
2011-12-01, 21:01
Såg i bänkmaxtråden att du fortfarande inte tagit mer än mig i bänk, relativt sett.
Jag är klen nu iof, tänkte jag skulle börja ta upp träningen och bänken lite mer seriöst igen.
Får ta o kolla vad du tar så jag har någon att besegra! :)

...Solarium...
Konstruktiv kritik inför nästa gång :D Finns redan tillräckligt med belysning på scen!

Ska försöka vara bättre på det till nästa gång :D
Fast det största problemet var att färgen inte fungerade för min hudtyp, trots mycket bra kritik från tidigare användare.

Jag gillar dina "årets lärdom" :D
Väldigt vettiga reflektioner. Tycker du borde sammanfatta i en lista!

Man kanske skulle vara bättre på sånt ja! Man lär ju sig nytt hela tiden och blir mer och mer öppen för att saker och ting kan fungera, snarare än inte göra det. En viss typ av träning kan fungera bra om... <insert andra faktorer här>

Ungefär ;)

Sniggel
2011-12-27, 14:32
Inte första gången jag märker det men tänkte skriva ner det för att det är intressant:

Jag har tidigare trott att cardio gör mig mätt. Det är sant, men där är andra detaljer som också påverkar. Morgonträning dämpar hungern och cardio tillsammans med stryketräning dämpar också hungern.

Detta innebär att jag kan göra ett ännu mer optimalt upplägg inför nästa deff.

Jag kan t ex köra helkroppspass på morgonen varvat med lite korta intervaller och sen lär det bli svårt att äta. Möjligen är det så effektivt att jag faktiskt kan skippa cardion och därmed få lägre muskelnedbrytning.

Morgonstyrketräning (eventuellt med cardio) alltså?
Någon som har liknande erfarenheter?

Sniggel
2012-06-22, 16:09
Nu vet jag inte om jag kommer att hålla mig till detta (jag har lite bekymmer i livet just nu och motivationen går upp och ner) men har börjat testa ett brutalt upplägg:

Veckoplanering:

Dag 1
5 set 5 reps på "normal arbetsvikt"
Syfte: "Komma igång igen efter förra veckan"

Marklyft
Stående pressar
Knäböj
Chins
Dips

Dag 2
8 set 4 reps på ca 10% lägre vikt än "normalt"
Syfte: "Mata in en massa volym och vänja kroppen vid att träna även när den återhämtas"

Marklyft
Stående pressar
Knäböj
Chins
Dips

Dag 3
3 set 6 reps på ca 5% mer vikt än "normalt"
Syfte: "Utmanande belastning under delvis återhämtad status"

Marklyft
Stående pressar
Knäböj
Chins
Dips

Dag 4
Vila
Syfte: Återhämtning - korttids superkompensation inför dag 5

Dag 5
3 set 3 reps på ca 10% mer vikt än "normalt", varje set följs av ett dropset på 8 reps
Syfte: "Utmanande belastning i kombination med utmattande dropsets. Detta under förhoppningsvis rätt så återhämtad status. Hög förväntan på att prestera det där lilla extra"

Marklyft
Stående pressar
Knäböj
Chins
Dips

Dag 6
Vila
Syfte: Återhämtning

Dag 7
Vila
Syfte: Återhämtning deluxe - superkompensation inför nästa vecka

Så 3 dagar i rad, följt av vila, följt av 1 träningspass där jag är extra återhämtad och tar i lite extra, följt av 2 dagars vila för att återhämta det sista inför nästa vecka.

Sniggel
2012-06-22, 16:17
Kanske ska definiera "normal arbetsvikt".
Det är en belastning som jag ska klara av alla reps och alla set även när jag är lite utmattad. Failure ska inte vara möjligt. Om jag måste leta upp retardstrength och vila 10 minuter mellan set för att klara av de sista seten då har jag valt en för hög belastning. Referens för knäböj är ca 115-120 kg vid 5-6 repsintervallet, mitt 1RM PB är 160 kg så det blir ca 75% av 1RM.

Edit på förra posten: Dag 5 är en "testa gränser-dag" så det kan hända att jag lägger på mer än 10% från normalvikt.

Sniggel
2012-11-18, 22:47
Jak är en (snel) hobbygymmare!

Sniggel
2012-11-24, 19:38
Dips - ca 30s vila
6 x KV
6 x KV
6 x KV
6 x KV
6 x KV

Böj - Pyramid - ordentlig vila (flera minuter)
5 x 90
5 x 100
5 x 110
5 x 120
5 x 130

Rygglyft - ca 30s vila
8 x KV
8 x KV
8 x KV
8 x KV
8 x KV

Chins - Pyramid - lagom vila