handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är GI för tränande?

tenchi
2003-05-02, 14:21
Anser ni att GI är en så stor grej som Paulun vill få det till? Då menar jag i samband med träning. Jag anser att GI är effektivare för diabetiker som det är menat till från början (samt otränade hemmafruar som vill gå ner några kilo) och egentligen inte för hårt tränande. Då är det mer marginellt och kan nästan kvitta.

Är det verkligen nödvändigt att alltid äta mat med lågt GI (förutom efter träning) när man som aktiv ständigt har muskler som suger upp den energi man får i sig?

:confused:

King Grub
2003-05-02, 14:32
Inte om du struntar i fettförbränningen. Dessutom går själva träningen otroligt mycket bättre om du inte får ett blodsockerfall mitt i passet.

tenchi
2003-05-02, 14:43
Jag har aldrig fått ett blodsockerfall under ett pass, så det kan jag inte säga nåt om.

Men om du äter "normalt" och varierat; potatis, pasta ris (och då vilken form av potatis, pasta eller ris somhelst) och tränar är det då lika stor risk för ett blodsockerfall? förhoppningsvis äter man ju ändå nåt sorts fett och protein till maten som sänker GI på helheten och man behöver då inte tänka på det (GI:t) lika mycket som om man inte hade tränat.

King Grub
2003-05-02, 14:57
Stämmer helt och fullt. Men det är ändå en märkbar skillnad att äta t ex potatismos en timme innan passet jämför med att äta pasta samma tid innan, även om man äter en varierad måltid med protein och fett till det. Det gjorde jag ofta för en 10 år sedan, innan man visste något om GI och kolhydraters snabbhet, och jag kunde inte förstå varför orken plötsligt försvann mitt under passet. Då trodde man mer att sammansatta kolhydrater (t ex stärkelse), automatiskt gav långsam energi.

spinkoo
2003-05-02, 15:32
Som du säger ska du inte bry dig om GI, men ändå ska du det. Prova dig fram, GI stämmer ändå inte :angel:

Tex har jag en makalös förmåga att stå mig jätte jätte jätte länge på potatis som koliskälla. Hade jag inte sett GI-tabellerna hade jag bestämt sagt att det är den lånsammaste av dom alla. Även pommes funkar likadant för mig, DÄREMOT tycker jag att jag blir jäkligt trött, hängig och pissed off av tex jasminris som sägs ha samma GI som potatis. Jag tror dom inte har samma GI för mig :D

Dvs, så länge du inte märker nåt ska du inte lite fullt ut på GI-tabellerna. Använd dom som riktlinjer men prova först innan du bildar dig en uppfattning :thumbup:

ivandrago
2003-05-02, 16:55
som ett sätt att hålla blodsockernivåerna är nog GI bra för att hålla en grov koll på att man inte kommer somna plötsligt..

men som mått på vad som är hälsosamt spricker det ofta. Paulun vill ju gärna få det till att GI är superduperviktigt, men t.ex. knäckebröd, potatis och liknande är bra mat, oavsett om det har hög GI eller inte.

Ankarby
2003-05-03, 16:13
Äter du potatis, parboiled ris, vanlig pasta och havre med mycket protein till behöver du inte bry dig om mer :notme:

pTr
2003-05-04, 10:29
jag tycker inte GI är superviktikt..håller man sig ifrån s.k. "tomma kalorier" så har man kommit långt... sen är det kanske också bra att hålla sig ifrån endel frukostflingor samt vitt bröd från vetemjöl.
annars :eating:

IMO

Vänskap
2003-05-04, 12:30
Jag delar in olika aspekter på träning och kost i finlir och grundregler.
GI tillhör finliret. Jag har nog knappast ändrat mina matvanor nånting sedan jag läste om GI, visserligen kände jag redan tidigare till begreppen "snabba" och "långsamma" kolhydrater.

Av någon anledning ägnar man som nybörjare ett opropotionerligt stort intresse åt finliret. Men det brukar gå över.