Visa fullständig version : Hur mycket muskler kan man tappa under en dålig deff
jojjep91
2007-11-29, 19:20
Läste nånstanns i en body tidning, att en dålig deff kan göra att 10% av dina muskler går i förlust. Dock undrar jag hur dem har fått fram det svaret.
jag tror att man kan förlora mer.
Du kan nog förlora de mesta av de muskler du lyckats lagt på dig med hjälp av styrketräning, beroende på hur dålig/lång deffen är
jojjep91
2007-11-29, 19:31
Du kan nog förlora de mesta av de muskler du lyckats lagt på dig med hjälp av styrketräning, beroende på hur dålig/lång deffen är
jo jag tror det också.
Men jag fattar inte hur dem har tänkt.
Danny Devito
2007-11-29, 20:55
Sluta träna, gå ner fort som ett as, och deffa dig riktigt hård. Då lär du kunna tappa en hel del massa.
Men du kommer nog få tillbaks musklerna rätt snabbt igen om du börjar pumpa och går upp igen.
Ganymedes
2007-11-29, 20:58
Danny för i helvete, han heter Plomeros inte Blomerús! :)
Otto GROV
2007-11-29, 21:02
ja deffar gasnka hårt å tränar inte särskilt mycket. Musklerna förvinner oroande fort ja*gah!* .
Dock kommer de tilbax fort när man börjar ligga på överskott å tränar hårt sen
Danny Devito
2007-11-29, 21:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2646791&postcount=6
Slartibartfast
2007-11-29, 21:17
Min erfarenhet är att du ska sköta allting jävligt bra om du lyckas behålla några muskler överhuvudtaget. Efter mina två senaste bulkar (10 kg och 7 kg), var jag tillbaka på ruta ett igen efter deffen. Trots att jag var väldigt anal med både kost och träning. Iofs kan det ju hända att jag inte lade på mig några muskler under bulkarna överhuvudtaget.
jojjep91
2007-11-29, 21:40
damn, asså, vågar man deffa? :S :d
Slartibartfast
2007-11-29, 21:47
Beror ju på vad du har för långsiktiga mål och hur lätt du bygger muskler.
Jag undviker det i alla fall så långt det bara går. Eller rättare sagt, jag undviker viktuppgång. Då behöver jag inte deffa.
Cerberus
2007-11-29, 22:12
slarti, träna tyngre o hårdare så behåller du dina muskler.
Danny Devito
2007-11-29, 22:14
Såklart man vågar deffa. :smash:
Men om du är 16 bast och om det är du på avataren så lär du knappast behöva deffa. :Virro
Slartibartfast
2007-11-29, 22:25
lol.
Vad vet du om hur jag tränar? Sett mig på gymet nångång?
Handcuff
2007-11-29, 22:29
Min erfarenhet är att du ska sköta allting jävligt bra om du lyckas behålla några muskler överhuvudtaget. Efter mina två senaste bulkar (10 kg och 7 kg), var jag tillbaka på ruta ett igen efter deffen. Trots att jag var väldigt anal med både kost och träning. Iofs kan det ju hända att jag inte lade på mig några muskler under bulkarna överhuvudtaget.
Måste nästan plussetta slarti här. Slappar du lite under deffen så blir det blaj av allt. :(
jojjep91
2007-11-29, 22:31
nej jag ska inte deffa än, men senare.
har gått upp från 62 ca16kg sammanlagt nu. Sen i sommras. nu 77kg dock måste jag har växt på längden också för tjock är jag inte.
Tråkigt med min bulk är att fettet sätter sig på tråkiga ställen som mycket i ansiktet, stor rumpa mm. *mini*
Eddie Vedder
2007-11-29, 22:35
Klokt av dig att inte ge dig p ånågon deff än Jojje, du är ung och har suveräna förutsättningar för att bygga. Då är det dumt att slösa bort tid och deffa skulle jag säga.
Det kan du göra om något år.:) Dessutom har du ju en riktigt bra fysik som det är, så ur den synvinkeln finns ju heller ingen anldening till deff. Bygg vidare pojk!:thumbup:
Hur mycket du sedan tappar under den framtida deffen beror helt på hur väl genomförd den blir, det hänger helt enkelt på dig själv.:)
Tråkigt med min bulk är att fettet sätter sig på tråkiga ställen som mycket i ansiktet, stor rumpa mm. *mini*
Suck, när ska ni fatta att rumpa är döläckert även på killar! *cupid*
Eddie Vedder
2007-11-29, 23:11
Suck, när ska ni fatta att rumpa är döläckert även på killar! *cupid*
Jasså den ska också vara välutvecklad? Jag har verkligen INGENTING att komma med!*cry*
:D
Du kan säkert få handikapp för dina grötkreationer...
Feed me and I'm yours, haha!
;)
Utfall ftw om inte annat!
tigerofsweden
2007-11-29, 23:50
Måste nästan plussetta slarti här. Slappar du lite under deffen så blir det blaj av allt. :(
jag minusettar er här. Fast jag tokdeffat har jag ändå behållt lite muskler iaf, inte mkt men lite som sagt. Nästa deff har jag lärt mig av mina misstag och för varje gång kommer jag lyckas lite bättre än föregående. Och då ska de tilläggas att jag har minst lika kassa gener som slarti ;)
jojjep91
2007-11-30, 09:25
Klokt av dig att inte ge dig p ånågon deff än Jojje, du är ung och har suveräna förutsättningar för att bygga. Då är det dumt att slösa bort tid och deffa skulle jag säga.
Det kan du göra om något år.:) Dessutom har du ju en riktigt bra fysik som det är, så ur den synvinkeln finns ju heller ingen anldening till deff. Bygg vidare pojk!:thumbup:
Hur mycket du sedan tappar under den framtida deffen beror helt på hur väl genomförd den blir, det hänger helt enkelt på dig själv.:)
jao får köra på de! ;)
dock börjar folk undra vad fasen som har hänt med mig nu, "han tränar o bli bara tjockare o tjockare" dem fattar inget. Sen får dem se när vi åker på studentresa nånstanns, så kommer man rippad te stranden ;9
Min erfarenhet är att man kan tappa skrämmande mycket om man gör fel.
Min första deff eller om det var andra kommer inte ihåg gick jag ut alldeles för hårt fast jag inte hade så mycket att bli av med. Lågt energiintag och mycket promenader och cardio. Istället för att ta det lugnare ökade jag takten ju längre deffen gick dessutom, detta ledde till att jag gick från muskulös till tunnis.
Men man lär av sina misstag och min förra deff var mycket lyckad i mina ögon.
Men man lär av sina misstag och min förra deff var mycket lyckad i mina ögon.
Hur la du upp deffen när den blev lyckad då? Mindre cardio/promenader eller inte lika lågt kcal intag?
Hur la du upp deffen när den blev lyckad då? Mindre cardio/promenader eller inte lika lågt kcal intag?
Jag hade inte lika långt kcal intag, siktade på ungefär 6-700 minus i början av deffen och höjde det så att jag bara låg på ca 500minus i slutet. Promenader och cardio var jag inte speciellt intresserad av ärligt talat utan det blev mest när det blev.
Skillnaden mot den tidigare deffen var väl att jag då låg på kanske 1000kcal minus vid deffens start och 1500 minus senare...
jojjep91
2007-11-30, 16:16
okej, jag förstår att de gick dåligt om man ligger på 1000-1500kcal minus, den tanken har jag aldrig haft. max -500 för min del.
Ju större övervikt, dessto större underskott kan du ligga på i början.
lol.
Vad vet du om hur jag tränar? Sett mig på gymet nångång?
Du skriver journal och har lagt upp filmer.
Jasså den ska också vara välutvecklad? Jag har verkligen INGENTING att komma med!*cry*
:D
110cm RÖV in yo face! :D
Deff är nog inget som kommer på tapeterna för jojje. I varje fall inte på ett tag.
finns det någon studie som kan bekräfta detta?
jag har alltid undrat varför man ska träna som man gör för att bygga när man deffar och har ett kaloriunderskott.
jag tänker ungefär såhär:
träna tungt och hårt = muskel nedbrytning,
inget kalorieöverskott = ingen muskelreparation
någon som vet?
Slartibartfast
2007-11-30, 19:18
Du skriver journal och har lagt upp filmer.
lol.
finns det någon studie som kan bekräfta detta?
jag har alltid undrat varför man ska träna som man gör för att bygga när man deffar och har ett kaloriunderskott.
jag tänker ungefär såhär:
träna tungt och hårt = muskel nedbrytning,
inget kalorieöverskott = ingen muskelreparation
någon som vet?
Tung styrketräning stimulerar kroppen att behålla musklerna i större grad än om du inte skulle göra det. Sköter man kosten och träningen på rätt sätt så minimerar man förlusterna. Alla tappar alltid något, det är priset man får betala. Sen är det självklart att muskelreparation pågår även om du inte har kaloriöverskott, däremot kommer det inte att nybildas extra muskelprotein.
Det här kommer låta väldigt flummigt.. men jag tror att många är för "set in their ways" när det kommer till träning.. eller ja, det mesta antagligen. Men nu är det träning vi dryftar.
Hur som - jag tänker på att en del håller sig för mycket till ett koncept som uppenbarligen fungerar dåligt eller inte alls, sett till resultat. Men trots det håller i sig tills knogarna vitnar - för att "det är den sanna vägen, den enda vägen" eller nåt sånt liknande bs.
I den andra änden av skalan finner vi de som hattar för mycket och inte ger det task dom satt upp vare sig tid eller kontinuitet nog för att ens ha en chans att utvärdera utfallet av processen. Här är det stop-go om och om igen - med uppgivenhet som vanligt utfall.
Vad vill jag ha sagt? Tjaa.. alla fungerar likadant, en del fungerar likadant, ingen fungerar som någon annan? Typ.
Diet/uppbyggnad är i grund och botten detsamma för alla, men det finns många olika sätt att se på det, vilket sätt som är bäst för en själv dikteras troligtvis av individuella förutsättningar av olika slag - både påverkbara såväl som konstanta.
Flum flum flumeride! :hbang:
Ska jag gå ontopic så..
IMO så är "förbränningsträning" a och o. Jag har testat mer eller mindre samma upplägg av kosthållning och styrketräning under två "dieter", den ena gången gick jag promenader 6-7 gånger i veckan a' 1-2 timmar, den andra gången så sänkte jag energiintaget och promenerade knappt alls.
Samma viktnedgång men större förlust av fettfri massa med det senare upplägget.
Värdelöst sett ur ett vetenskapligt perspektiv - men för mig själv säger det mycket.
Ska jag gå ontopic så..
IMO så är "förbränningsträning" a och o. Jag har testat mer eller mindre samma upplägg av kosthållning och styrketräning under två "dieter", den ena gången gick jag promenader 6-7 gånger i veckan a' 1-2 timmar, den andra gången så sänkte jag energiintaget och promenerade knappt alls.
Samma viktnedgång men större förlust av fettfri massa med det senare upplägget.
Värdelöst sett ur ett vetenskapligt perspektiv - men för mig själv säger det mycket.
Det var som tusan. Kommer du ihåg, på ett ungefär, hur stora skillnader det rörde sig om?
Det var som tusan. Kommer du ihåg, på ett ungefär, hur stora skillnader det rörde sig om?
Jag var, helt enkelt, slätare men mindre samt svagare på samma kroppsvikt. Simple.
Så som sagt - värdelöst om man ska se till kvantifierade och kontrollerade resultat, men ovärderligt för mig själv när det kommer till erfarenhet och kommande dieter.
Jag var, helt enkelt, slätare men mindre samt svagare på samma kroppsvikt. Simple.
Så som sagt - värdelöst om man ska se till kvantifierade och kontrollerade resultat, men ovärderligt för mig själv när det kommer till erfarenhet och kommande dieter.
I hear ya. Intressant, hursom.
jojjep91
2007-11-30, 23:36
jag ska deffa, men har bara tränat 4månader, ska deffa innan sommaren för o prova på lite. vill få bort köttbullekinderna, nästa bulk kommer dock blir mer seriös.
Man har hela livet på sig ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.