Visa fullständig version : En capoeiristas träning!
Dagens... Var så länge sedan jag postade ett pass! Jag har gått framåt :)
TORSDAG - Armar och axlar
Viktade dips
4x25kg
4x25kg
4x25kg
3+1(negativ)x25kg
Militärpress
6x40kg
4x40kg (halva reps)
6x35kg
5x35kg (puh!)
Pushdowns
0x82kg
1x78kg (NNNGHN)
5x72kg
5x72kg
5x72kg*
4x72kg*
7x68kg*
6x72kg*
5x68kg*
Skivstångscurl
5x40kg
5x35kg*
5x30kg*
Jag klarar itne av att curla. Det går inte, det låser, det blir låsning i den där jävla kragen. Skämt åsido så har jag inte curlat alls det senaste året och är JÄTTEDÅLIG på det men tänker som Nike, "Work on your weaknesses until they become your strenghts".
Koncentrationscurls
6x14kg*
6x14kg*
6x11kg*
Sidolyft med hantel, mycket långsamt och strikt
6x8kg*
8x7kg*
8x6kg*
8x6kg*
8x6kg*
Kabelcurl
4x48kg (Nä nu fan räcker det jag går hem)
* = trisetades, typ.
Äntligen lite capoeira-ish i denna journal!
DYFL4qtrecA
Nu är det även dags för mig. Drar igång en journal här på kollo, mest av anledningen att jag vill ha koll på hur jag utvecklas.
Stats:
Kön: Kille
Längd: ~174, inte mätt mig på länge
Vikt: 76
BF%: 18.5
Bänk: 77.5 kilo.
Salto Mortal: Nej, inte ännu.
Omkrets högerarm: 34.5cm
Tränar: Styrka, inte massa och Capoeira!
*uppdate*
Stats:
Kön: Kille
Längd: 176 cm
Vikt: 71-72
BF%: 12% kanske
Bänk: 90-95 kilo.
Salto Mortal: Jajamen
Omkrets högerarm: 35cm (hehe lite mer lean)
Tränar: Disco som fan och för lite capoeira :( k inte så mycket disco men överkropp prioriteras (såklart?) iom att överkroppsstyrkan är viktigast för capoeira.
Onsdag - Rygg
Viktade chins
6x+15kg
5x+15kg
5x+10kg
6x+10kg (supinerat)
8x+0
Skivstångsrodd
5x70kg
8x70kg (Filmat)
5x70kg
8x60kg
Hantelrodd
5x33kg (Båda)
5x33kg (båda
T-bar
8x30kg (fniss)
8x45kg
6x45kg
Kabelrodd
8x59kg
6x59kg (Kontakt!!)
6x55kg (Slut :()
Bakre axlar
Olika typer, lite flum, 5 set. Träningsvärk.
Tisdag - Ben & mage
Knäböj
15x20kg
5x50kg
8x70kg
8x70kg
6x70kg
8x70kg
Frontböj
8x50kg
Rakbensmark
8x80kg
8x80kg
Crunches
15
8x15kg
Fredag - Armar och axlar
Viktade dips Långsam negativ fas
8x+15kg (lätt!)
8x15kg
7+1x15kg (negativ)
5+2(+1)x15kg (rest pause & negativ)
Militärpress
5x40kg (halva)
8x35kg
8x35kg
6x35kg (halva)
Skivstångscurl
6x40kg
5x35kg
5x30kg (cheatcurls)
TRISET
Pushdowns
10x68kg
10x68kg
10x68kg
9x68kg
Sidolyft med hantel
10x6kg
10x6kg
10x6kg
10x6kg
Kabelcurl
9x42kg
5x42kg
8x35kg
10x35kg
Roddarna. Andra setet. Ska inte försvara min teknik med omständigheter, istället ska jag jobba på att förbättra den!!
6jmFjrt-uio
Färdigdeffad men såklart inte riktigt nöjd :P Får tänka att det sitter i mitt huvud och inte i andras blickar.
Så syns inte liite fett när man voltar :P
http://img38.imageshack.us/img38/718/dsc00053lwr.jpg
Tisdag - Ben & mage
Knäböj
15x20kg
5x50kg
8x70kg
8x70kg
6x70kg
8x70kg
Frontböj
8x50kg
Rakbensmark
8x80kg
8x80kg
Crunches
15
8x15kg
Åtta är en fin siffra. :-)
Hur gör du 15 kg knapringar? Vikten på bröstkorgen?
pr0n
Yay! Hur lång tid pågick den, och vad hade du för underskott?
Åtta är en fin siffra. :-)
Hur gör du 15 kg knapringar? Vikten på bröstkorgen?
Yay! Hur lång tid pågick den, och vad hade du för underskott?
Jag brukar "ställa" vikten upp på bröstet. Håller i kakan med båda händerna!
Var väl 2 månader cirkus, facit säger ungefär -500 om dagen eftersom jag tappade ungefär 4 kilo.
Jag brukar "ställa" vikten upp på bröstet. Håller i kakan med båda händerna!
Var väl 2 månader cirkus, facit säger ungefär -500 om dagen eftersom jag tappade ungefär 4 kilo.
Jag gjorde plankan med 10 kg på ryggen igår! Det var inte alls dumt. Jag skall nog fortsätta att göra armhävingar och situps med extravikter!
En lagom takt, alltså. Skall du fortsätta senare, eller är du nöjd såhär?
Jag gjorde plankan med 10 kg på ryggen igår! Det var inte alls dumt. Jag skall nog fortsätta att göra armhävingar och situps med extravikter!
En lagom takt, alltså. Skall du fortsätta senare, eller är du nöjd såhär?
Jag älskar att vikta "lätta" övningar, som chins, dips, armhävningar, plankan etc. Tråkiga är att det är svårt utan kompis/bälte. Tur att man får låna bälte på mitt gym, och min kompis fick gymkort på mitt gym!!
Jag fortsätter nog över sommaren, dock mer eller mindre ofrivilligt. Går lätt ner i vikt när jag är ute och leker varje dag!
Huga, första gången jag böjde på typ 3 veckor idag. Det straffar sig!
Frontböj
4x60kg
Knäböj
5x80kg
5x80kg
5x80kg
5x80kg
Frontböj
8x50kg
8x50kg (det var lätta frontböjar, quadsen gjorde ont!!)
Viktade crunches
10x10kg
Repcrunches
10x73kg
12x73kg
8+4x73kg
10x73kg
10x73kg
Klar! :P
Satte PB i chinsen! Inga underbara, och vissa var inte ens domargodkända. 18st blev det iaf!!
Bra axlar efter gårdagens pass! Matade på rätt bra, sedan åt jag väl 250-300 gram pasta (okokt mängd) och sedan bra många hemmagjorda köttbullar! Laddad nu!
Passet: (Gjorde bara supersets och det var väldigt roligt! Siffran inom parantes vid varje övning är antal reps. Blev aldrig fail.)
Militärpress (4) - Axellyft(8)
40kg - 8.5kg
40kg - 7kg
40kg - 7kg
40kg - 7kg
Viktade dips (4) - Smalbänk (5) (Utan tvekan "svåraste" av de supersets jag körde. Kanske dåligt valda övningar?)
+15kg - 60kg
+15kg - 60kg
+15kg - 60kg
+15kg - 60kg
Skivstångscurl(4) - Hammarcurl(6) (SJUKLIG pump i brachioradialis! Väldigt nice!)
40kg - 14kg
35kg - 14kg
35kg - 14kg
30kg - 14kg
Halva militärpressar(8) - Baksida axlar i cable(10)
45kg - 14kg
40kg - 14kg
30kg - 14kg (Kontakt nu med såhär låga vikter... Inte mycket kraft kvar i främre delta och jag behövde helt enkelt bara acceptera det!)
30kg - 36kg (annan övning)
Cablecurls(8) - Triceps extensions(6)
59kg - 33kg (Lätta men sköna extensions)
59kg - 33kg
Pushdowns(9) - Hantelcurls(6)
73kg - 14kg
73kg - 14kg
http://img40.imageshack.us/img40/843/mattfx.png/
http://img8.imageshack.us/img8/1852/oljad.png
Fysiken är som den är. Liten men ganska stark, typ.
Stats i styrka:
Chins: 18
Dips: 18 (eh)
Bänkpress: 80x5x3, ska maxa på måndag.
Böj: 80x5x4 lätt
Mark: 140
Militärpress: 50
Ojoj, beach-Morty!
Ser bra ut! Är du nöjd själv med hur det går för dig? Det tycker jag att du skall vara om du inte är det. :-)
Ojoj, beach-Morty!
Ser bra ut! Är du nöjd själv med hur det går för dig? Det tycker jag att du skall vara om du inte är det. :-)
Tack så mycket! Jodå, lite nöjd är jag och jag tror att fysiken kan bli riktigt bra nästa år!
Jag har typ lärt mig hur man gör en latspread! wow.
http://img20.imageshack.us/img20/8903/latspread.png
eternallord
2009-08-20, 23:34
Diskvalifikation på den latsspreaden, alldeles för fördelaktig ljussättning! :D
Skämt åsido, kanonsnygg fysik. Välbalanserad och uppenbarligen funktionell också om man ser till vad du sysslar med. Keep it up!
Diskvalifikation på den latsspreaden, alldeles för fördelaktig ljussättning! :D
Skämt åsido, kanonsnygg fysik. Välbalanserad och uppenbarligen funktionell också om man ser till vad du sysslar med. Keep it up!
Oj, tack så mycket för god kritik! Jag tänkte först "bra att stå i ljuset". Sen såg jag bilden, men så tänkte jag att skit samma :P
Degpekka
2009-09-02, 23:44
Snygga dreads! :) Får mig att sakna mina!
25 dips klarar jag nu, kanske är jag god för fler. Det är roligt!
fucking 28.5 dips idag. Missade precis utlåsningen på 29:onde. Tror att jag tränade ner mig under sommaren med mitt hårda schema och nu formtoppar, faktiskt.
Rätt nice skillnad på 1.5 år ändå!
http://img245.yfrog.com/img245/9577/utvrderingkortagympass.png
Jodå, du har fått muskler. Du har alltid varit ganska smal, gissar jag?
Jodå, du har fått muskler. Du har alltid varit ganska smal, gissar jag?
Inte vägt så mycket*
Smal, njaeh, inte särskilt :(
Inte vägt så mycket*
Smal, njaeh, inte särskilt :(
Hihih, smalfetis :D
Men du är grym på dips och chins! (något snällt ska man skriva också)
Hihih, smalfetis :D
Men du är grym på dips och chins! (något snällt ska man skriva också)
Haha, jag var datornörd :P
Tack!
Fru_Flisa
2009-10-10, 12:46
Har du nya mål nu?
Ser bra ut, kul journal =)
Har du nya mål nu?
Ser bra ut, kul journal =)
Jo, det har jag. Ska utvärdera de gamla snart, när jag orkar.
Nya målen är 25 chins, 35 dips. Det hade varit något!
Ska till GOA nu i 2 veckor. Sjukt nice. Ska försöka att hitta ett gym där!
http://www.swagattours.com/goa-tours/gifs/Goa-Beach-Holidays.gif
Ska till GOA nu i 2 veckor. Sjukt nice. Ska försöka att hitta ett gym där!
http://www.swagattours.com/goa-tours/gifs/Goa-Beach-Holidays.gif
Nifty! Dansa discodans och svänga dina lurviga på stranden?
Palolem beach är himmelen på jorden. Vill tillbaka så snart som möjligt!
Headphoneparty är sjukt trippy!
http://www.homesoverseas.co.uk/files/cd/uploads/Palolem%20beach,%20Goa,%20India.jpg
Lär tappat en del där, åt 2 gånger om dagen, morgon och kväll. Ingen aptit på dagen. Försökte att dra rejält med protein iaf, ofta en hel höna på kvällen.
"19" chins såhär efter semestern! PB i skivstångsrodd innan dessutom.
YWyX8l4qsyE
Lite väl ostrikt och massa fladdrande med ben kanske.
Men men..
19 chins är alltid 19 chins!
bra gjort :)
Lite väl ostrikt och massa fladdrande med ben kanske.
Men men..
19 chins är alltid 19 chins!
bra gjort :)
Det var därför jag skrev "19" chins, för jag gör onekligen 19 repetitioner men inte direkt strikt :P
Hantelrodd och #1 latsövning!
7fNkHzwaOrc
sIouJqYewew
Serratus syns!
http://img683.imageshack.us/img683/9396/serratus.png
Kör typ 3 pass i veckan på följande pass:
Ryggfokus
4 set frivändingar
3 set knäböj
3 set chins med vikt
3 set skivstångsrodd
5 set dips med vikt
Pressfokus
2 set marklyft/frivändningar
3 set frontböj
3 set viktade chins
3 set viktade dips
3 set bänkpress
2 set militärpress
2 set pushdowns
von huff
2009-11-15, 15:37
Bra form!Måste bli svettigt med den kalufsen:D
s¨g bra ut på filmerna :] grymt hår förresten! :D
schröder
2010-02-13, 14:15
Capoeria + Dreads = ;)
Haha, Eddie! Jag är mer igång på capoeiran nu, skitroligt. Ska simma fjäril och gymma idag =)
Har dietat i 10 dagar. Legat på ~1500 kcal om dagen och kommer göra det fram tills fredag, därefter kommer jag att vara lite "lugnare", men sikta på <2000 kcal om dagen i vilket fall.
Vassleprotein intas på kvällen varje dag, eftersom det är opti. Dessutom är jag ~vegetarian nu. Det fungerar mycket bra! Aldrig under 140g protein per dag. Runt 5-10dl mjölk om dagen, snitt säkert 6 ägg också. Makronutrientfördelning cirka 30-40-30 p/kh/f. Ägg primär fettkälla :D
Dieten ska hålla på till 15:e juni, alternativt lite kortare om jag bara uppnår lämplig hårdhet.
Förra året la jag bara 5 veckor på diet och behövde ligga onödigt lågt, vilket gjorde dieten jobbig, tråkigt, socialt handikappande, etc. Därför har jag dubblat tiden (10v) denna gång, för att kunna ta det liiite lugnare och ändå bli så hård som jag verkligen vill bil (vilket jag inte blev förra gången... crap! :()
73.5 kilo nu. Gått ner rejält redan dvs, var uppe på 77 vid deffstart. Ner under 70 ska jag nog komma!
Mjeh. Blev dålig (förkyld) när formtoppen skulle komma vilket ledde till 3 veckors icke-tränande (2 pass kanske...) och överätande (BLI FRISK ÄHGNN). Därefter 2 veckors slappa och softa på stranden... Inte opti. Om 2 månader ska det nog vara lagat dock.
Inga updates på över ett år. Sånt händer!
Vad händer nu då?
I våras köpte jag mig en träningscykel, då jag alltid gillat att cykla. En Ultegra-utrustad Merida. Samtidigt köpte en vän en snabbcykel, och vi har kört en hel del turer ihop. Vi bestämde oss att köra Vätternrundan 2012 på under 10h. Föranmälde oss till HappyMTB-klungan. I samma veva, i somras, fick jag i min näve en flyer från Stockholm Triathlon. Jag visste inte så mycket mer om triathlon än att man simmade, cyklade och sprang i följd. Eftersom jag vid denna tidpunkt var rätt duktig på att cykla (ibland gick snittet upp över 35 km/h över några mil tillsammans med min vän), alltid gillat att simma och tidigare sprang Miljösprånget i Solna (1 mil) så tänkte jag att jag antagligen skulle klara att köra sprintdistansen utan att behöva skämmas. Så jag anmälde mig, typ 2 veckor innan loppet.
Hur gick det då?
Jodå, jag klarade mig runt och jag slapp skämmas. Simningen gick inte bra alls, jag simmade i löpartights vilket inte var så super, de blev tunga och gav en dålig position i vattnet. Jag var inte helt van vid öppet vatten, tränade några gånger innan men då var jag ju själv. Masstart var... Stressigt. Jag plaskade mig runt de 750 metrarna på 20 minuter. Hälften så snabbt som de snabbaste. Kände mig ändå rätt fräsch efter simningen, mest för att jag visste att cyklingen var up next. Jag hade köpt ett par aero-bars till min Merida och satt på och hunnit träna en gång med dessa. Några dagar tidigare hade jag snittat 36 km/h på milen och var jävligt pepp på att få visa hur man ska cykla och tänkte bara "ge mig bara min cykel så att jag får köra ordentligt!"
Upp på cykeln och iväg. Familj och vänner hejar vid T1. Banan var riktigt bra dragen, platt och snabb. Ända stigningen var över Västerbron. Under hela cyklingen passerade jag cyklister, tror inte jag blev omkörd av någon från min startgrupp. Tiden styrkte det, 35 minuter. Två, tre minuter långsammare än den snabbaste cyklisten. Dagen innan hade jag sett på youtube att man ska ta av sig sina skor en bit innan man kommer fram, höja kadensen och ställa sig upp för att göra sig redo för löpningen. Så jag gjorde det och hoppades att jag skulle vara redo för löpning. De sa ju det på videon, liksom. Inne i växlingsområdet så kom en killen som jag körde om precis innan växlingsområdet in. Vi peppade varandra berömde varandras insatser. Jag bytte snabbt till mina fivefingers och vände på nummerlappen. Sprang ut på löpningen och blev peppad av Per, en vän. På frågan om hur det går så svarar jag att cyklingen gick skitbra. Springer vidare men förvånas nästan direkt, efter bara några 100 meter, av att jag känner mig helt sjukt trött. Benen var tunga och gick bara så långsamt. Jag hoppades på en löptid på runt 22-23 men när jag kände hur långsamt jag sprang så tänkte jag att jag skulle vara glad om jag kom in på under 30 minuter. Jag kämpade mig framåt och efter nårga kilometer så kändes det bättre. På andra varvet drack jag två muggar sportdryck och det var super. Tempot kändes mycket lättare. Till slut så kunde jag spurta imål på 1:23, efter en löpning på 25 minuter. Klart godkänt, dvs.
Men det spelar inte så stor roll vilka tider jag fick, jag hade otroligt roligt! Triathlon ville jag köra mer av. Mycket mer! Så pass mycket mer att jag senare köpte en Quintana Roo Tequilo (tempocykel), Planet X högprofilshjul, triathloncykelskor, våtdräkt och en tri-dräkt från 2XU.
Redo för 2012, siktet är inställt på Stockholm Triathlon, Sala Silverman, ev. Vansbro Triathlon, Vätternrundan sub10, Vansbrosimningen och antagligen även Lidingöloppet.
Så nu blir det en hel del simning, cykling, spinning och löpning. Och tre styrkepass i veckan starting next week. Blir lite uppvärmning på nytt gym denna vecka, sen full fart framåt med Stronglifts.
Så, en gymtönt goes capoeirista goes triathlet. Det är inga konstigheter.
Haha, bra skilring från din första triathlon!
Känslan i löpningen känns så väl igen, man går på rent adrenalin genom växlingen och sen när man väl ska hitta en stabil löprytm så kommer stockbenen som på beställning.
Lycka till med satsningen, vi lär ses på tävlingar runt om i landet!
Verkligen så! Borde väl kört några brickpass innan.. Men man kan lära sig på det hårda sättet också. Tiden på löpningen var ju dessutom OK.
Sammanfattar senaste veckornas träning (för visst tränar jag!)
Simning Blivit flertalet pass, 2 i veckan i snitt senaste månaden i alla fall. Simningen är mycket mer tekniskt korrekt, inte lika utmattande och jag har hittat en rytm som jag kan hålla rätt länge. Kör jag "snabbt" (lite under race pace) så kör jag 1:50-tempo per 100 meter. Det behöver jag få ner till 1:40 till nästa års säsong, men det ska gå.
Cykling Blött, mörkt, regn, blöta löv, kallt. Allt annat än fint cykelväder. Det blev väl ett sista pass i förra veckan. Körde med en vän som inte riktigt hade låren för mitt tempo dock, så blev väldigt lugnt. Ska nog titta på att köpa mig rollers. Så har jag väl kört spinning på gymmet också, men det är sån oerhörd jävla intervallträning. Kul men JOBBIGT!
Löpning Gjorde illa foten på nåt sätt när jag sprang milen i Ursvik. Det är typ bra nu och jag kan springa lite igen, kanske inte milslångt på en gång.
Styrketräning Börjar komma upp i lite OK vikter i strongliftschemat. Det betyder, för mig, 75kg i bänk, 87.5 böj, 75kg rodd, 110 mark. Hoppas att kunna hålla ökande trend på alla vikter fram tills nyår.
Sammanfattar senaste veckornas träning (för visst tränar jag!)
Simning Blivit flertalet pass, 2 i veckan i snitt senaste månaden i alla fall. Simningen är mycket mer tekniskt korrekt, inte lika utmattande och jag har hittat en rytm som jag kan hålla rätt länge. Kör jag "snabbt" (lite under race pace) så kör jag 1:50-tempo per 100 meter. Det behöver jag få ner till 1:40 till nästa års säsong, men det ska gå.
Cykling Blött, mörkt, regn, blöta löv, kallt. Allt annat än fint cykelväder. Det blev väl ett sista pass i förra veckan. Körde med en vän som inte riktigt hade låren för mitt tempo dock, så blev väldigt lugnt. Ska nog titta på att köpa mig rollers. Så har jag väl kört spinning på gymmet också, men det är sån oerhörd jävla intervallträning. Kul men JOBBIGT!
Löpning Gjorde illa foten på nåt sätt när jag sprang milen i Ursvik. Det är typ bra nu och jag kan springa lite igen, kanske inte milslångt på en gång.
Styrketräning Börjar komma upp i lite OK vikter i strongliftschemat. Det betyder, för mig, 75kg i bänk, 87.5 böj, 75kg rodd, 110 mark. Hoppas att kunna hålla ökande trend på alla vikter fram tills nyår.
Tror inte det ska vara några problem för dig att nå 1:40/100m i simningen till nästa säsong.
Tack! Jag hoppas att jag klarar det. Några sekunder får man ju av våtdräkten också :)
Tack! Jag hoppas att jag klarar det. Några sekunder får man ju av våtdräkten också :)
Med våtdräkten har du en hel del att hämta. Till och med jag som inte tjänar så mycket på den tar säkert 5 sek/100 med den i bassäng.
Jag prövade i bassäng och då gick det oerhört mycket snabbare. Tjänade väl mellan 5 och 10 sekunder, svårt att säga då jag var lite hajpad av att pröva min nya fina dräkt!
Detta var najs! (http://connect.garmin.com/activity/126600841)
Detta var najs! (http://connect.garmin.com/activity/126600841)
Finfint. Varför en sådan konstigt startpunkt?
Finfint. Varför en sådan konstigt startpunkt?
Märsta? För att jag tar tåget dit. Där börjar den fina vägen, som är nästan bilfri.
Märsta? För att jag tar tåget dit. Där börjar den fina vägen, som är nästan bilfri.
Tänkte faktiskt att du tagit tåget dit. Däremot börjar ju din sträcka uppe vid bron över mot Arlanda och inte vid station. Börja en halv km från stationen ;)
Tänkte faktiskt att du tagit tåget dit. Däremot börjar ju din sträcka uppe vid bron över mot Arlanda och inte vid station. Börja en halv km från stationen ;)
Första nerförsbacken är ju där! ;)
Första nerförsbacken är ju där! ;)
Ha ha, det är klart. Gäller att klara rödljusen när backen är slut bara *kissass*
Bodde i Märsta i 25 år så jag kan hooden därikring.
Ha ha, det är klart. Gäller att klara rödljusen när backen är slut bara *kissass*
Bodde i Märsta i 25 år så jag kan hooden därikring.
Klarade första, fick stanna på andra. Tur att det finns en stopp-knapp på datorn! Tror att det är dippen vid 02:10.
Cyklat till Uppsala någon gång då, antar jag? Är ju en superfin väg.
Klarade första, fick stanna på andra. Tur att det finns en stopp-knapp på datorn! Tror att det är dippen vid 02:10.
Cyklat till Uppsala någon gång då, antar jag? Är ju en superfin väg.
Jupp, annars kan jag rekommendera vägarna mellan Arlanda, Upplands väsby och Vallentuna. Där finns finfina områden att rulla på. Finns lite kartor Här (http://www.smack.cc/smackweb/cykelrundor/home%20page)
Oj, nice! Tack. Riktigt lame att cykelvädret med stor sannolikhet lämnar oss nu. Får förhoppningsvis köpa en trainer, Tacx Flow, dock. Så får man väl spendera vintern i bassängen och på gymmet, dessutom.
Oj, nice! Tack. Riktigt lame att cykelvädret med stor sannolikhet lämnar oss nu. Får förhoppningsvis köpa en trainer, Tacx Flow, dock. Så får man väl spendera vintern i bassängen och på gymmet, dessutom.
Jo, inte mkt till cykelväder nu. Har en trainer hemma men har lite att fixa på cykeln innan den åker på.
Löpning-simning-löpning i följd idag. Rätt långa byten, dock ;)
Gjorde några intervaller på 1:40-tempo i bassängen. Det är för högt, jag får syreskuld.
Hur tränar man sig ner till de tiderna? Nöta hundringar i det tempot tills det blir lätt, eller vinner jag bara anaerobt på det? Måste jag ligga aerobt och öva på tekniken till 1:40 blir möjligt aerobt? I wish I knew. Köpte en dvd med triathlonsimträning, hoppas på svar där.
Löpning-simning-löpning i följd idag. Rätt långa byten, dock ;)
Gjorde några intervaller på 1:40-tempo i bassängen. Det är för högt, jag får syreskuld.
Hur tränar man sig ner till de tiderna? Nöta hundringar i det tempot tills det blir lätt, eller vinner jag bara anaerobt på det? Måste jag ligga aerobt och öva på tekniken till 1:40 blir möjligt aerobt? I wish I knew. Köpte en dvd med triathlonsimträning, hoppas på svar där.
Hur långa intervaller körde du?
Hur långa intervaller körde du?
100 och 200. Kan inte hålla på längre än så i den farten!
100 och 200. Kan inte hålla på längre än så i den farten!
Jag skulle säga att du inte behöver simma längre intervaller. Kör fler istället.
Jag skulle säga att du inte behöver simma längre intervaller. Kör fler istället.
Jag ska köra en del drills nu fram till januari, sen börja mata typ 16x200 i ett pass, med någon längre intervall på 600 kanske. Låter bra?
Jag ska köra en del drills nu fram till januari, sen börja mata typ 16x200 i ett pass, med någon längre intervall på 600 kanske. Låter bra?
Vill du ha variation kan du köra 3-4 varv av 200+150+100+50 15 sek vila med 30 sek varvvila. Mikropauserna gör att du får andrum att bibehålla bra teknik och fart.
Personligen gillar jag just raka serier som 16x100 eller 10x200 men alla är olika.
Kittad till tusen!
http://imageupload.org/getfile.php?id=143354&a=6b014f7f06afe8eebce6bd2bd114a0f4&t=4ed80177&o=F522440EFB1E0E24BF4FF4E18793BEFCA73C1358FF570C6C A04E9BA7C7D8A28381224512FB1E&n=Tempohj%C3%A4lm_visir.jpg&i=1
För er som inte fattar: det är coolt med visir på Giro Advantage 2, min hjälm.
För er som inte fattar: det är coolt med visir på Giro Advantage 2, min hjälm.
:thumbup:
Skitlänk jag använde för bilden. Nytt försök!
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/390643_10150479841116774_646321773_10171052_831610 660_n.jpg
Snaaaaabb!!:hbang:
Används även på trainern??
Schysst hjälm! Har en likadan men utan visir.
Snaaaaabb!!:hbang:
Används även på trainern??
Får min trainer imorgon. Tacx Satori. Självklart ska denna vara på, så klarar man 30 watt extra.
Värt att fixa ett visir! 300 spänn och ett kul hantverk. Och sjukt vad snabbt det ser ur. Är säkert supersnabbt.
Värt att fixa ett visir! 300 spänn och ett kul hantverk. Och sjukt vad snabbt det ser ur. Är säkert supersnabbt.
Gör en Gustav och köp en barbiedocka...
Gör en Gustav och köp en barbiedocka...
Det där kräver en bild.
Nick på fitocracy: Mortykolo
Hahaha loggade precis min första träning på Fitocracy. Man blev ju superpeppad av quests, achievements, etc.
Fitocrazy? Fick konstiga bilder i mitt huvud.
D:
Det är som funbeat, men man levlar samtidigt. Funbeat/Tibia. Typ.
D:
Det är som funbeat, men man levlar samtidigt. Funbeat/Tibia. Typ.
Då förstår jag var crazy kommer in :D
Igår sprang jag 2x500 meter utan några som helst känningar i löparknät. Det protesterade första stegen förut, så stretchingen verkar onekligen hjälpa!
Igår sprang jag 2x500 meter utan några som helst känningar i löparknät. Det protesterade första stegen förut, så stretchingen verkar onekligen hjälpa!
Bra där!
Och så en km i sträck idag: Inga känningar.
Dessutom börjar benen att bli lite starka! 3x100 i böj utan att det var särskilt tungt.
Fortsätt med stretchningen även när du blivit kvitt löparknät. Prehab...
Fortsätt med stretchningen även när du blivit kvitt löparknät. Prehab...
Garanterat!
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/385543_10150528626566774_646321773_10321164_111619 8936_n.jpg
Benträningen går framåt. 100x3 var lätt sist, ska nog öka till 105x3 nästa pass!
Brickpass: 2 mil cykling följt av hela 1200 meter löpning (4:40-tempo). Gick bra! Pulsen stabilt på 179 under löpningen. Wat. Undrar hur länge jag kan springa så.
5km löpning: Inga problem!
5km löpning: Inga problem!
Det tar sig...
Ytterligare 5km och en veckovolym på en mil. Wild.
Blev ytterligare 3km idag. Till och från gymmet. Behövde skynda mig dit.
Vem ska du köra med på Ånga?
finns en till kortare variant Amfibiemannen (http://www.amfibiemannen.se/)
En vän från vegan runners (http://se.veganrunners.org/): Per Andersson.
En vän från vegan runners (http://se.veganrunners.org/): Per Andersson.
Nice, min erfarenhet är att det är en stor fördel att vara jämna i både simning och löpning och att man inte behöver så mycket med sig som man tror först.
Känner du (till) Dan-Eric Archer från Veganrunners?
Kul med Aquathlon/multisport, om jag får plats i sommar kommer jag köra någon variant tror jag.
Nice, min erfarenhet är att det är en stor fördel att vara jämna i både simning och löpning och att man inte behöver så mycket med sig som man tror först.
Jag tror att vi är rätt jämna, speciellt om vi får träna lite ihop under vår/sommar. Blivit för lite av det på sistone då han fått barn.
Känner du (till) Dan-Eric Archer från Veganrunners?
Kul med Aquathlon/multisport, om jag får plats i sommar kommer jag köra någon variant tror jag.
Nä, känner ingen därifrån mer än Per.
Ja, jag är superpeppad! Tycker absolut att du borde köra en sådan tävling.
http://i.imgur.com/9rUbF.png
Btw, jag körde en 200-ing med paddlar idag. När jag sedan tog av dem och körde 200 till så gick det 4 sek snabbare. Det kändes tydligt att min SPM gick ner med paddlar, lite som att gå på tyngre växlar i cyklingen.
Hur borde man använda dem? Alla topplag i Ö till Ö använder sig av paddlar, varför?
Btw, jag körde en 200-ing med paddlar idag. När jag sedan tog av dem och körde 200 till så gick det 4 sek snabbare. Det kändes tydligt att min SPM gick ner med paddlar, lite som att gå på tyngre växlar i cyklingen.
Hur borde man använda dem? Alla topplag i Ö till Ö använder sig av paddlar, varför?
Ta det försiktigt med paddlar. Det blir mycket tyngre och öka på längderna successivt om du ska köra med dom. Jag körde utan paddlar då mina axlar inte skulle hålla 9 km simning med dom. Det går fortare om man har styrkan. Vad har du för paddlar och hur har sätter du fast dom på handen?
Jag körde Sten till Sten i somras med paddlar (ca halva Ö-Ö distanserna) och det var rätt jävla segt i axlarna på slutet...
Om du ska tävla med paddlar så ska du även träna rejält mkt med paddlar innan!
http://www.kiefer.com/_Images%5CBlobs%5C690100-blue-swimmer-hand-paddles.jpg
Sitter Schmack på.
Satte personbästa på 200m (3:33!) efter två längder med paddlarna, jag tycker att trögheten gör att man kan öva upp en mycket bättre timing och catch med dem.
Sitter Schmack på.
Satte personbästa på 200m (3:33!) efter två längder med paddlarna, jag tycker att trögheten gör att man kan öva upp en mycket bättre timing och catch med dem.
Använd BARA gummibandet för långfingret, drar du fel tappar du trycket i paddeln och den börjar vobbla. Drar du rätt så fortsätt kör, drar du fel, träna på att hitta trycket istället för att köra med paddel.
Har du inte provat att köra med dolme istället för paddlar? Brukar vara en bra övergång.
Har du inte provat att köra med dolme istället för paddlar? Brukar vara en bra övergång.
En gång.
Hur menar du att en dolme ska var "istället för" paddlar?
En gång.
Hur menar du att en dolme ska var "istället för" paddlar?
Misstänker att han simmar en del med paddel utan dolme ;)
Igår: 6km löpning. Kommer att öka ett pass med 1km per vecka.
Även 5x5 militärpress, 40kg och 2x12 dips.
KV 72.2
Fick 3 blåsor. Aldrig fått en blåsa i mina fivefingers tidigare. Wtf.
I dont get it *cry*
Du använder en sån här
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41uiqHS4yRL._SL500_AA300_.jpg
istället för
När du simmar arm.
Du använder en sån här
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41uiqHS4yRL._SL500_AA300_.jpg
istället för
När du simmar arm.
Ja, det förstår jag, men hur ska det vara "istället för"? HUR ska det bli tyngre med dolmen? Hur ska det bli trögare, långsammare drag?? D:
Jag har hur som fått Swimsmooth-schemat. Ironman distance - level 2.
Kan säkert scanna lite om det finns intresse!
Ja, det förstår jag, men hur ska det vara "istället för"? HUR ska det bli tyngre med dolmen? Hur ska det bli trögare, långsammare drag?? D:
Jag har hur som fått Swimsmooth-schemat. Ironman distance - level 2.
Kan säkert scanna lite om det finns intresse!
Man får använda bålen mer för att stabilisera kroppen och man får ingen hjälp framåt av benen (ja även om den är liten så hjälper det att sparka med benen)
What is the deal med detta? Jag körde 4 stycken 3-minutersintervaller på trainern innan. Ingen nedvarvning, gjorde ett snabbt byte. 3.5 lutning, förvisso, men ändå!
http://i.imgur.com/3hfxX.png
Vad är det som är konstigt?
Vad är det som är konstigt?
När jag kör lugn löpning utan att cykla innan är min snittpuls säkert 20 slag under det där.
När jag kör lugn löpning utan att cykla innan är min snittpuls säkert 20 slag under det där.
Välkommen till löpning efter cykel :D
http://25.media.tumblr.com/tumblr_lrqsqdWHh91r3v6f2o1_400.gif
Det är ju det som gör det imponerande när världseliten springer milen på dryga 30 min på tävling...
Det är ju det som gör det imponerande när världseliten springer milen på dryga 30 min på tävling...
Jag vill tro att det är mycket på vana också. Är man van vid löpning efter cykling så borde inte pulsen dra iväg lika galet mycket. Det är inte som att jag BEHÖVER ha 179 i puls för att springa 11.5 kmh.
Jag vill tro att det är mycket på vana också. Är man van vid löpning efter cykling så borde inte pulsen dra iväg lika galet mycket. Det är inte som att jag BEHÖVER ha 179 i puls för att springa 11.5 kmh.
Absolut, delvis är det vana.
Idag sprang jag 2.5km efter ett mycket hårt spinningpass ("Jag fick ont överallt. Jag hade ont i tarmarna"). Pulsen var stabil och lägre än sist, dock med 0 i lutning istället för 3.5. Här är kurvorna:
http://i.imgur.com/0HBpJ.png
Fortsätt med brickpassen, det kommer att göra dig gott...
Hur lång tycker du att löpdelen behöver vara? Jag känner att huvudsaken är att komma förbi den tunga kilometern i början, sedan känns det rätt OK.
Hur lång tycker du att löpdelen behöver vara? Jag känner att huvudsaken är att komma förbi den tunga kilometern i början, sedan känns det rätt OK.
Det räcker egentligen med ca 15 min för att träna övergången. Vill du köra längre för att träna löpning så fine. Var försiktig med knät bara.
Jag säger vänta med brickpassen till i vår när du kan köra dem ute istället.
Ett brickupplägg jag själv ska köra i sommar är kort cykel kanske 30min stenhårt och sen långpass löpning.
Andra varianten är långrunda cykel och sen kort löpning.
Halvlångt av båda tror jag är menlöst.
Får jag fråga vad du baserar det på?
Får jag fråga vad du baserar det på?
Att känslan för växlingar är färskvara.
För mig räcker det med 3-4 brickpass inför sommaren och sen är jag redo.
Allt väldigt personligt dock, det kanske är viktigare för andra.
Att känslan för växlingar är färskvara.
För mig räcker det med 3-4 brickpass inför sommaren och sen är jag redo.
Allt väldigt personligt dock, det kanske är viktigare för andra.
Jag körde inte bara brickpass för vanans skull utan även för att det skull utan även för att få in in träning så tidseffektivt som möjligt. På den nivån jag låg på tror jag inte det gjorde något att det inte var superopti.
Jag körde inte bara brickpass för vanans skull utan även för att det skull utan även för att få in in träning så tidseffektivt som möjligt. På den nivån jag låg på tror jag inte det gjorde något att det inte var superopti.
Aha.
Nej, visst är det tidseffektivt.
Men det trodde jag inte var syftet med Mortys pass?
Aha.
Nej, visst är det tidseffektivt.
Men det trodde jag inte var syftet med Mortys pass?
Hade faktiskt fler tankegångar bakom :D
Ett brickupplägg jag själv ska köra i sommar är kort cykel kanske 30min stenhårt och sen långpass löpning.
Andra varianten är långrunda cykel och sen kort löpning.
Halvlångt av båda tror jag är menlöst.
Halvlångt är subjektivt! Men jag förstår din poäng.
This. Tidsaspekten är viktig. Det blir oftast bara ett träningspass per dag, cirka 6 dagar i veckan. Ska jag cykla två, springa två, simma två och styrketräna två så måste vissa slås ihop för att det ska hålla. Och jag vill inte springa efter att jag kört knäböj :P
9km löpning idag. Kunde inte låta bli -1 grad och strålande sol. Det var fantastiskt.
48 minuter var tiden, glömde jag att säga. Förvånansvärt bra, med tanke på att jag sprang lugnt och helt utan ambition att det skulle gå snabbt. Innan frullen också.
30 minuter trainer imorse. Känner mig osannolikt fit just nu, kommer att vara on fire i sommar!
Vikten efter 3v deff ligger på cirka 71-71.5. Det går bra, dvs.
30 minuter trainer imorse. Känner mig osannolikt fit just nu, kommer att vara on fire i sommar!
Vikten efter 3v deff ligger på cirka 71-71.5. Det går bra, dvs.
:thumbup:
Gjorde chinsutmaning igår, max på 20 mins. Blev 90 stycken, men jag var ständigt upptagen med att passa flickvän, be om att få köra emellan när folk stod och vilade i chinsracket, etc. Jag är nog god för ett antal fler.
Gjorde chinsutmaning igår, max på 20 mins. Blev 90 stycken, men jag var ständigt upptagen med att passa flickvän, be om att få köra emellan när folk stod och vilade i chinsracket, etc. Jag är nog god för ett antal fler.
Varför 20?
Segt att inte kunna köra som du vill!
Varför 20?
Segt att inte kunna köra som du vill!
Kändes som en bra tid, tror jag sett nån tråd om det också.
Ja, jag ska pröva någon gång när det är tommare på gymmet. Och ha kalk!
Kändes som en bra tid, tror jag sett nån tråd om det också.
Ja, jag ska pröva någon gång när det är tommare på gymmet. Och ha kalk!
15min är det som gäller! :whipped:
Tråd finns i träningsdelen :D
15min är det som gäller! :whipped:
Tråd finns i träningsdelen :D
Lovar att göra om och göra rätt! Och göra fler!
*slap*
Första passet på Wendels 5-3-1 idag, jag är mycket peppad. Det kändes superbra och passet var roligt.
Här (https://docs.google.com/file/d/0B9zxaDgelmQTODNkNTA0MGYtMTQwZS00NDQ1LWI1MjItNDNjM 2M5MjU1ODE4/edit) är mallen som jag har använt, inklusive bra formler som bestämmer vikterna åt en. Sånt behöver jag.
Morgoncykling är superskönt också. Frågan är hur pass bra träning det är med endast 30 minuter varje morgon? Jag kör inte superhårt och det är ju inte direkt länge. Runt 100-120 watt är håller jag, enligt en bild (bästa källan). Löpning kör jag ett eller två pass i veckan, simningen cirka ett. Jag har ju dock ett Swim Smooth träningsschema (IM-distans, level 2) att börja följa någon gång April/Maj inför Vansbro. Det känns pepp! Simhallen öppnar 0630 på vardagar också, så en timmas simning är inga problem att få in innan jobbet. Då blir det dessutom 4-5km löpning till och från hallen.
Motivationen att träna är verkligen på topp. Det blir nu, inkluderat morgonpassen, upp till 10 pass i veckan (5 morgonträningar, 3 kvällspass och två pass på helgen). Det är jättekul att träna så mycket och jag mår väldigt bra. Jag lägger mig i god tid varje dag (cirka 2130, somnar lite över 22) och vaknar pigg och sugen på att cykla varje dag. Amazing!
Imorgon är det 45 minuter spinning. Jävligt men nyttigt.
30 min varje morgon är mer än 0 min varje morgon.
30 min varje morgon är mer än 0 min varje morgon.
Klart!
Mot våren kommer jag att behöva simma på morgonen säkert två gånger per vecka för att kunna få ihop till de planerade 3 simpassen i veckan, då är det nyttigt att jag redan nu får in rutin på att gå och lägga mig i tid för att sedan orka mig upp. Jag ska ju följa Swim Smooth Ironman Level2-plan, det är 30-35 pass och jag ska börja cirka 2-3 månader innan Vansbro.
Min simning, dårå. Den går väldigt bra. Jag blir ju inte mer sim-fit av den dåliga regelbundenheten, men jag har ökat massor i simteknik och igår gjorde jag nya time-trials för att få en CSS-fart (http://www.swimsmooth.com/training.html) att jobba med under schemat, och gjorde då tiderna:
200m - 3:16 (tidigare 3:33)
400m - 7:02 (tidigare 7:43)
(CSS: 1:53)
Det var väldigt roligt. Jag känner hur jag får bättre och bättre grepp om vattnet och att mitt vattenläge ständigt förbättras, vilket leder till att jag får bättre fart för mindre energi.
Superskönt pass igår.
3,56km löpning @ 4:34
2800m simning:
800 fritt
800 fenor drill/fritt varannan längd
800 paddel+dolme
400 fritt
3,11km löpning @ 4:58 (puh)
Cirka 7 mil cykling, 2 mil transport och 5 mil i god fart (strax under 30 blev det, utan att spränga mig)
Sååååå skönt att göra vårpremiär! Kall om fossingarna men det är en bagatell.
Igår blev det 5km löpning, varav 2 snabbare. Sen 4 set marklyft på 120kg, 2-3 reps per set. Rätt lugnt. Sliten från Avicii-konserten i lördags natt.
1 månad kvar att dieta:
http://i.imgur.com/lgJz4.jpg
Skön löpning på morgonen idag. Snittempo 4:50 över 6km, fartökning 1500 meter på en slinga i karlberg. Tydligen pulstopp på 208...
Här är mina motorer till vättern:
http://i.imgur.com/y7FEe.png
Dubbla cykelpass i helgen! Ska bli supernajs. På söndag blir det 13:00 i Västerhaninge, om någon är sugen.
Hur är det på vägarna nu, är det grusfritt någonstans? Jag planerar en sväng antingen på lördag eller söndag, kanske mer troligt det senare.
Alla bilvaegar! :)
Sugen att cykla med mig pa loerdag? Blir ekeroe. runt 5 mil. 28-30kmh.
Simpass med tjejen igår, runt 2km. 1km som 5x200 med och utan diverse vattenleksaker (dolme, paddlar, etc), och sedan 2x200+3x100 med kort vila och rätt hårt. Jag var rätt pumpad mot slutet, lovisa tyckte att jag var vek.
Inga cykelpass, men däremot en cykel rikare. This one, my friends, is epic.
http://farm8.staticflickr.com/7179/6965289075_927a93108e_z.jpg
Sätter på en ny sadel, vit styrlinda, singelspeed-cog, trackkedja och ett litet bromshandtag. Eventuellt blir det bullhornstyre.
Lägger bilden på denna sida också
http://farm8.staticflickr.com/7179/6965289075_927a93108e_z.jpg
Köpes: Vitt 700C Aerospoke.
Tack! Allt som behövs för att få den i rullbart skick är beställt och levereras i veckan. Superkul! Eventuellt så har jag kommit över ett aerospoke också :P
Tävnligskalender 2012
26 mars: Premiärmilen (Preliminärt) Mål: <45 minuter
16 Juni: Vätternrundan (anmäld) Mål: Sub10
8 Juli: Vansbrosimningen (anmäld) Mål: <50 minuter
16 juli: Sövde Triathlon Halv Ironman (Preliminärt). Mål: Sub5h
12 Augusti: Ångaloppet (anmäld) Mål: Ha ett kul race!
26 Augusti: Stockholm Triathlon (Prel) Antagligen Sprint. Mål: minst 10 minuter förbättring av min tid (1:23).
15 September: Stockholm Halvmarathon (Prel) Mål: Sub 1:40.
Det blir några tävlingar! Ska bli superskoj.
Så är man anmäld till premiärmilen :)
Det var jättekul att bonka i fet motvind nånstans i vallentuna. Superroligt. Lite feber nu.
Körde 65km i cirka 28-tempo igår ändå, var helt återhämtad trots att jag mådde som en regelrätt påse skit på lördagskvällen. Fick med mig polaren som jag är anmäld till vättern med men shit vad han är ur form...
Det var jättekul att bonka i fet motvind nånstans i vallentuna. Superroligt. Lite feber nu.
Har totalbonkat 1 mil hemifrån. Låg ner under ett träd i 10 min men hade fortfarande över 100 i puls. Fick rulla hem i knapp styrfart sista biten :D
Har totalbonkat 1 mil hemifrån. Låg ner under ett träd i 10 min men hade fortfarande över 100 i puls. Fick rulla hem i knapp styrfart sista biten :D
Jag satt på en klippa och såg kränkt ut, drack vatten ur min camelbak och skickade snyft-sms till min tjej. Sen rullade jag någon mil till Sollentuna och tog tåget hem. Dåligt väder var det också.
Åh, skön träning idag. 15 stycken backintervaller på cykel (300m backe, okända höjdmeter atm) och sedan 2300m simning nonstop. Körde riktigt långsamt, 2:00 per hundring, mest för att känna på hur/om det blir jobbigt. Fick lite mjölksyra i baksida axlar då jag körde facepulls rätt hårt igår, men om jag modifierade min recovery lite (lägre armbåge) så gick det mycket bättre, syran släppte nästan direkt.
Jag satt på en klippa och såg kränkt ut, drack vatten ur min camelbak och skickade snyft-sms till min tjej. Sen rullade jag någon mil till Sollentuna och tog tåget hem. Dåligt väder var det också.
Det är livet som idrottare :naughty:
http://shirtoid.com/wp-content/uploads/2010/03/the-high-life1.jpg
;)
Haha, underbart! Att vägga på cykel kan ju va så brutalt ibland. Minns förra våren när jag körde långpass och drog på alldeles för hårt i början. Åt upp all energi, hade glömt plånbok och hade 4-5 mil hem. Aldrig varit så nära att snatta på statoil förrut :D
Det skulle vara en syn! Cykelkläder, cleats som smäller mot golvet och glider fram och tillbaka runt chokladkakorna och ser oskyldig ut. För att sedan smidigt försöka glida därifrån med en kexchoklad i ärmen.
Superfint pass idag. 42km med 31 i snitt. Sedan 1.1 km simning i 2- och 300m-intervaller, med riktigt bra grepp om vattnet.
That feel när man kör 7.5 mil i 30.5-snitt utan att spränga sig. That feel när man drar sjätte milen på 16 minuter pga medvinden.
http://www.myfacewhen.com/images/186.jpg
Trots benpass igår.
Fan, kan knappt gå.
http://image.spreadshirt.com/image-server/image/composition/15267036/view/1/producttypecolor/1/type/png/width/280/height/280/feels-bad-man_design.png
Men det är Ok, känns till och med bra, med träningsvärken. Denna vecka är nämligen deload i 5/3/1, jag ska överäta lite carbs (paus i deffen) och köra lättare konditionspass. Ett hårdare gympass kanske det blir, får se. Deffen skulle vara klar nu i slutet av mars men det kan jag ju se mig i stjärnorna efter. Kommer nog att dieta april igenom också.
Superfint pass idag. 42km med 31 i snitt. Sedan 1.1 km simning i 2- och 300m-intervaller, med riktigt bra grepp om vattnet.
Vad körde du för starttid på simningen?
Vad körde du för starttid på simningen?
1:55 per 100. Ibland knappt nån vila alls (~5 sek) ibland 20 sek vila.
Lyftandet går skitbra. Sen får man nackspärr.
http://emotibot.net/pix/4695.jpg
Rikard Jansson
2012-04-05, 19:33
Hahaha sköna bilder^^ Hur går det med capoeiran? Capoeira är awezuum
Tränar för sällan, men är rätt duktig :) Kan impa på folk som inte känner till det trots att tekniken ibland är rostig, det syns liksom inte så mycket utåt.
Rikard Jansson
2012-04-05, 21:53
mirin' hursom!
Nackspärren är borta och jag gjorde 120x10 i marklyft idag, utan remmar. Fett.
Inte så fett att jag umgicks med min brorsdotter igår och idag får reda på att anledningen att hon var lite hostig var för att hon har sharlakansfeber och halsfluss. FML om jag blir smittad.
2 månader SS, 2 månader RPT och nu 2 månader 5/3/1 har verkligen hjälpt mina ben. Kul!
http://i.imgur.com/VUcCZ.png
Inge Enveten
2012-04-13, 14:45
Dem legs!!!!!! Ser ju bra ut. Och du är vegan? Coolt!
Dem legs!!!!!! Ser ju bra ut. Och du är vegan? Coolt!
Vegetarian :) Har väl som regel att jag aldrig köper mjölk/äggprodukter, men jag har lite vasslepulver hemma och "hittar" ägg/mjölkproduker ibland :]
Bra känsla på första passet av våg 3 på min andra 5/3/1-cykel. Har ökat i bänkpress, gjorde en 7:a på 80kg i bänkpress med röven i. Hade kunnat göra en åtta med pass. I vintras gjorde jag 5x80. Förvissp på kreatin, men jag deffar ju. Vilket sjukt jävla bra schema detta är! Oslagbart. Varför har jag någonsin gjort något annat??
Mmmmhm, var i Cannes i helgen. Cyklade till Gourdon och tillbaka. Superfint och himla kul med bergen. Det var lite tungt men jag hade superpigga ben.
Skoj med utlandscykling!!
Ska du köra nån av duatlontävlingarna i sthlmstrakten under våren?
Skoj med utlandscykling!!
Ska du köra nån av duatlontävlingarna i sthlmstrakten under våren?
Ja, superkul var det! Dessutom var en del av vägen vi cyklade längs IM-Nicebanan, vilket innebar peppande ord skrivna på asfalten på vägen upp. Jag förstod inte vad det stod men tog åt mig ändå. :D
Nä, tyvärr. Är i rätt dålig löpform pga löparknät... Tror att det är rätt bra nu men springer bara korta sträckor.
Mmhm, synd att inte någon av er triathleter var med på denna tur. Körde med en vän från jobbet (som förvisso satsar 8:28 på vätternrundan, men var för bakis för att prestera och för tung för berg) och fick inte riktigt köra så hårt trots att jag stack före i alla värre backar och körde ensam sista kilometrarna upp till Gordon. Från Châteauneuf-Grasse till Gordon är man på Ironman Nice-sträckan. Det lär vara en rätt tung Ironman men shit vad man blev sugen, det är oslagbart fint. Har lite bilder som ska upp!
http://i.imgur.com/w3ssU.png
Nu har jag plitat ner Maj månads schema. Avslutar min diet nu, är inte helt nöjd i vanlig ordning men får dieta en månad till i höst helt enkelt. Nu behöver jag gains och kolhydrater. Såhär blir schemat:
Måndag
Morgon: Cykel 4x4
Kväll: Styrka 5/3/1 Knäböj
Tisdag
Morgon: Sim enligt schema
Kväll: Styrka 5/3/1 Bänkpress
Onsdag
Morgon: Löpning 4x4
Torsdag
Morgon: Sim enligt schema
Kväll: Styrka 5/3/1 Marklyft
Fredag
Morgon: Cykel LISS ~150bpm
Kväll: Styrka 5/3/1 Militärpress
Helg
2-3 pass, 30 minuter löpning, simpass med tjejen (så småningom Open Water) samt långtur på cykel, >80km.
Totalvolym per vecka blir cirka 12h varav 8h kondition och 4h styrka. Känns mycket bra, största utmaningen blir att tvinga upp sig på tisdagar och torsdagar. 06:00 är inte min tid, men med den ökade träningsvolymen (ligger väl i dagsläget på cirka 7-8h/vecka) så kommer jag nog att kunna somna tidigt på kvällarna.
Målet är att komma i riktigt god form inför först Siljan runt som körs som formcheck inför Vätternrundan, samt lära mig att simma ordentligt inför Vansbrosimmet & Sövde Halv-IM. Det vore superkul att klara Sövde på närmare 5 än 6h men då krävs att jag verkligen håller ihop och levererar bra pass hela Maj och Juni.
Rikard Jansson
2012-04-28, 12:13
Mirin' dat conditioning bro :D ge mig lite kondition! och önska mig lycka till inför kvällens capoeira!
Nu är jag klar!
I maj månad drar jag upp träningsvolymen rätt rejält för att formtoppa under sommaren. Känner mig stolt men inte nöjd över resultaten jag har haft. Jag har legat på ett lågt underskott, cirka 3-500 per dag, och haft en pausvecka sedan jag drog igång i Jan/feb. Motivationen har varit hög och styrkan har ökat, 5/3/1 är ett utmärkt schema. Jag väger i dagsläget också typ 73 kg, men är kreatinfylld och har ätit rätt ordentligt med kolhydrater, så om jag tömmer undan det går nog vikten ner till cirka 69-70kg. Jag har varit förjävla opti med näringstiming och proteinintag och tror mig faktiskt ökat lite i massa.
Före:
http://i.imgur.com/9xIqr.jpg
Efter
http://i.imgur.com/SmqOd.jpg
Före:
http://i.imgur.com/IcBC6.jpg
Efter
http://i.imgur.com/vR8S1.jpg
http://i.imgur.com/p2OEA.jpg
Nu då? Nu är det fokus på tävlingarna ett tag. Rätt jämnt energiintag hoppas jag på och kommer låta mig att gå upp lite, för att sedan dieta en månad i höst (antagligen oktober) för att vara i god form för att bygga massa under vintern och sedan ordna en ännu hårdare form nästa år. Som sagt, stolt men inte nöjd.
Yup. My body is ready.
Mer "optiljus" som det heter.
http://i.imgur.com/A5X1A.jpg
Sparar denna quote här, så att jag vet var jag har den. För att den värmde.
Jag skulle faktiskt vilja se Morty som utmanare, för att bevisa för folket att man kan vara vegan utan att ha en fysik som en undernärd pensionär. Att Morty är relativt allroundtränad gör honom än mer lämplig.
Kort som få... Så blir det när man står bredvid ett gäng 1.90:are. Från vänster: Everest, Poxeman, Torwalds vän.
Grym tur var det!
http://i.imgur.com/JKkbS.jpg
11 mil idag med 32.2 i snitt. Cykelformen tar sig!
Rikard Jansson
2012-05-13, 20:28
YEAH BRAH, jag är lite osäker på exakt hur bra det du säger är, men jag antar att det är grymt, för du är väl grym på att cykla?^^
Det är rätt bra! Vi var "bara" tre pers också, desto fler desto lättare att hålla bra snitt.
37km @ 33km/h, avg hr 158 följt av 43km @ 31.4km/h, avg HR 154 Båda ganska lätta, solo all the way förutom 2-3km på slutet av första etappen då en brunbränd rackare med Mavic Cosmic-hjul hann ikapp mig.
Go cykelform du verkar vara i!!:thumbup:
Ja, det tar sig! Sub10 på Vättern känns det som att jag har passerat formmässigt, nu nöter jag inför Sövde halv-iron.
Ny journal ->
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184742
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.