handdator

Visa fullständig version : Mazda2 - bra bil?

Snafu
2007-11-12, 15:55
Tja,

Eftersom Fiat Punto är en skitbil funderar jag på att köpa helt nytt och nånting i småbilsklassen som runt 100-135kkr.

Det blir högst troligt 86 hästkraftsversionen med 1.3L men Sporten ser lite rolig ut också. Jag provkörde 86-versionen och den var väl inte så värst pigg på låga varv alls faktiskt, så det blir definitivt inte den ännu svagare versionen på 75hk.

Någon som har erfarenhet av Mazda i allmänhet? Svårt att säga något om modellen antar jag eftersom den är så pass ny. Får jag ligga om jag har en Mazda?

Snafu
2007-11-12, 15:55
Och bilen finns alltså att hitta här: http://www.mazda.se/Showroom/Mazda2/Specs/

bertbert
2007-11-12, 15:56
Köpte en ny Mazda 3 2.0 hösten 2005. Helt problemfri. Lite högt vägljud är enda vettiga invändningen man kan ha, annars en suverän bil.

Snafu
2007-11-12, 16:01
Köpte en ny Mazda 3 2.0 hösten 2005. Helt problemfri. Lite högt vägljud är enda vettiga invändningen man kan ha, annars en suverän bil.

Jo jag märkte det, rätt högt motorljud också. Jag trodde jag körde en diesel ett tag faktiskt.

Annars var den helt OK, kanske inte så superpigg på låga varv dock och man kom inte så långt på ettan.

aitamaa
2007-11-12, 16:02
är inte speciellt insatt i småbilar men om jag ville ha en liten billig bil hade jag nog ändå köpt snäppet större alltså en mazda 3, kanske en med 1år på nacken då slipper du ju värsta prisraset.

Snafu
2007-11-12, 16:10
är inte speciellt insatt i småbilar men om jag ville ha en liten billig bil hade jag nog ändå köpt snäppet större alltså en mazda 3, kanske en med 1år på nacken då slipper du ju värsta prisraset.

Jag pissar på prisraset, jag vill ha nytt och helt problemfritt :devil:

Sen vet jag inte om jag kan få lika bra finansdeal på gamla bilar som jag kan få nu. Det känns som att det är en OK affär men det är ju en del pengar, men jag är ju fan UNG och jag har inget hus! Och hus kommer jag aldrig ha råd med i England ändå, bättre att jag kör ihjäl mig i nåt annat än en Punto helt klart.

adde
2007-11-12, 16:11
En polare har en Kia Picanto. Nypris kring kring 100-120 kkr beroende på motor osv, lägsta försäkringspremien (ca 800! per år eftersom bilen är köpt ny), liksaså lägsta skatten, billigaste dimensionen på däck, servicekostnad 1500 kr/1500 mil, osv. Finns som miljöbil (kanske inte spelar samma roll om du bor i UK) och kommer i en turbodiesel som drar 0.35! (dock utan partikelfilter). Hans bensinare drar 0.55. Äger du den 3 år så får du kanske räkna med att gå back 50kkr men det blir antagligen den billigaste bilen att äga jämte tex Toyota aygo/citroen C1/peugout 1007? som jag dock tycker är för liten.

hultman
2007-11-12, 16:24
Varför vill du lägga så mycket pengar på en riktigt tråkig skräpbil? Om man har en begränsad budget så bör man köpa begagnat.

Snafu
2007-11-12, 16:27
Varför vill du lägga så mycket pengar på en riktigt tråkig skräpbil? Om man har en begränsad budget så bör man köpa begagnat.

Mazda är väl inte skräpbilar? Väl? :(

Hela poängen med att köpa är att jag inte vill ha begagnat typ.

hultman
2007-11-12, 16:32
Mazda är väl inte skräpbilar? Väl? :(

Hela poängen med att köpa är att jag inte vill ha begagnat typ.

Det är ju subjektivt. Allt som är plastigt, tråkigt och inte förgyller bilfärden är skräp enligt mig. Särskilt om biljäveln inte ens kan köra fortare än 150. Men visst, köper du en ny tråkbil så blir ju försäkringen billig, bensinen/dieseln billig och du slipper antagligen oroa dig för verkstadsbesök. Själv har jag aldrig förstått varför man slänger ut så mycket pengar på en bil man uppenbarligen bara äger för att transportera sig i; går det inte lika bra att köpa en riktig gammal häck som rullar problemfritt istället?

Mazda 2 är varken roligare eller bättre än Fiat Punto. De spelar i samma korpdivision.

Snafu
2007-11-12, 16:46
Det är ju subjektivt. Allt som är plastigt, tråkigt och inte förgyller bilfärden är skräp enligt mig. Särskilt om biljäveln inte ens kan köra fortare än 150. Men visst, köper du en ny tråkbil så blir ju försäkringen billig, bensinen/dieseln billig och du slipper antagligen oroa dig för verkstadsbesök. Själv har jag aldrig förstått varför man slänger ut så mycket pengar på en bil man uppenbarligen bara äger för att transportera sig i; går det inte lika bra att köpa en riktig gammal häck som rullar problemfritt istället?

Mazda 2 är varken roligare eller bättre än Fiat Punto. De spelar i samma korpdivision.

Mja alltså jag köper den enbart för transportbehov och det är fartkameror hela vägen till jobbet och genom stan så....mja...det passar mig utmärkt.

Sen vill jag ju ha billig försäkring, bensin och skatt så det passar mig fint tror jag. Allt är subjektivt naturligtvis.

bertbert
2007-11-12, 16:53

Tja, vill man ha en säker och problemfri bil med bra garantier blir det en ny bil. Men visst, många kanske skulle föredra en audi med ett par år på nacken för samma peng som en ny mazda, men eftersom den enda reella kvalitet audin har som är bättre än mazdan är komfort men tillförlitligheten är väsentligt sämre blir det ingen audi, i själva verket ingen tysk alls.

hultman
2007-11-12, 19:13
Mja alltså jag köper den enbart för transportbehov och det är fartkameror hela vägen till jobbet och genom stan så....mja...det passar mig utmärkt.

Sen vill jag ju ha billig försäkring, bensin och skatt så det passar mig fint tror jag. Allt är subjektivt naturligtvis.

Om du nu bara ska färdas i den, och skiter i resten, varför lägger du då ned så mycket pengar på den? :D

Tja, vill man ha en säker och problemfri bil med bra garantier blir det en ny bil. Men visst, många kanske skulle föredra en audi med ett par år på nacken för samma peng som en ny mazda, men eftersom den enda reella kvalitet audin har som är bättre än mazdan är komfort men tillförlitligheten är väsentligt sämre blir det ingen audi, i själva verket ingen tysk alls.

Jag skulle inte köpt någon Audi heller, for the record.

JJ
2007-11-12, 19:32
Mazda brukar ligga i topp på bilprovningens lista gällande "bilar utan fel", så sett ur den synvinkeln är det nog ett bra köp. Köp en lätt begagnad, jag skulle nästan påstå att det är ett säkrare köp eftersom ev. fel från fabrik förmodligen åtgärdats.

tjabon
2007-11-12, 19:38
Tja,

Eftersom Fiat Punto är en skitbil funderar jag på att köpa helt nytt och nånting i småbilsklassen som runt 100-135kkr.

Det blir högst troligt 86 hästkraftsversionen med 1.3L men Sporten ser lite rolig ut också. Jag provkörde 86-versionen och den var väl inte så värst pigg på låga varv alls faktiskt, så det blir definitivt inte den ännu svagare versionen på 75hk.

Någon som har erfarenhet av Mazda i allmänhet? Svårt att säga något om modellen antar jag eftersom den är så pass ny. Får jag ligga om jag har en Mazda?

Jag tycker du ska provköra 1.6L varianten. Så får du lite mer tröck i
motorn!

bertbert
2007-11-12, 19:44
Mazda brukar ligga i topp på bilprovningens lista gällande "bilar utan fel", så sett ur den synvinkeln är det nog ett bra köp. Köp en lätt begagnad, jag skulle nästan påstå att det är ett säkrare köp eftersom ev. fel från fabrik förmodligen åtgärdats.

Återkallelser på Mazda är mycket ovanliga; i ett tyskt test var Mazda6 den enda bilen som var helt felfri under 10000 mil.

Stora svagheten vad gäller hållbarheten är rostskyddet enligt min uppfattning. Inte om man jämför med en Mercedes :D men väl jämfört med en Audi eller VW.

Snafu
2007-11-13, 00:24
Om du nu bara ska färdas i den, och skiter i resten, varför lägger du då ned så mycket pengar på den? :D

.

Enbart för egot och flashighetsfaktorn.

maaherra
2007-11-13, 02:33
Tja,

Mina föräldrar har haft:
Mazda 626, 323, B2000, Premacy och två stycken B-2500.

626an och B2000 var begagnade, resten har köps nya. Ingen av bilarna har haft några som helst fel alls under den tiden de varit i familjens ägo. Har inget annat än varma ord att ge om Mazda.

Har inte Mazda 6 blivit utsedd till den mest problemfria bil flera år i rad av bilprovningarna?

Ligga, ptja. Har fått inviga vår nuvarande B-2500 baksäte. Kan dock inte lämna några garantier.

Snafu
2007-11-13, 12:33
Mina föräldrar har haft:
Mazda 626, 323, B2000, Premacy och två stycken B-2500.

626an och B2000 var begagnade, resten har köps nya. Ingen av bilarna har haft några som helst fel alls under den tiden de varit i familjens ägo. Har inget annat än varma ord att ge om Mazda.

Har inte Mazda 6 blivit utsedd till den mest problemfria bil flera år i rad av bilprovningarna?

Ligga, ptja. Har fått inviga vår nuvarande B-2500 baksäte. Kan dock inte lämna några garantier.

Fint fint, det lutar åt att bli en mazda av fler än en anledning men jag ska dra och provköra några till bilar i samma prisklass. Jag hoppas ingen är lite bra, jag vill ha mazda tror jag.

Baan
2007-11-13, 12:38
Rent spontant, om skatten på diesel är OK i Storbritannien så fundera på en dieselbil. Blir snålt och du kan även köpa något lite starkare utan att den drar massa bensin (DEN DRAR INGEN ALLS!!11) nej men drar massa bränsle. Kanske 2.0 TDI eller motsvarande.

Vet ej om Mazda har så bra diesel, borde dom väl iofs ha.

Snafu
2007-11-13, 15:53
Rent spontant, om skatten på diesel är OK i Storbritannien så fundera på en dieselbil. Blir snålt och du kan även köpa något lite starkare utan att den drar massa bensin (DEN DRAR INGEN ALLS!!11) nej men drar massa bränsle. Kanske 2.0 TDI eller motsvarande.

Vet ej om Mazda har så bra diesel, borde dom väl iofs ha.

Mazda2 med dielser kommer inte förrens efter nyåret, och Mazdas bra finansdealar slutar den 31a December. Jag antar att dom vill sälja så mkt dom kan före jul då folk inte tenderar att köpa bilar utan snarare julkappar kanske.

Jag provkörde precis en Opel Corsa 1.2L och det var nog fan det slöaste jag nånsin kört. Huvva. Jag bad om pris på en 1.4L och det var typ 20-30k mer än på Mazdan och 1.3L (och Mazdan väger mindre) så det blir nog ungefär lika körglädje). Så so far så är det Mazdan som vinner. Jag ska provköra en Fiesta imorgon tror jag. Kanske titta på en Punto också. Men överhuvudtaget så är Corsan och Mazdan snyggare än både Fiestan och Punton....så...mja.

Kul som fan att testa bilar är det hursomhelst så jag har inte så bråttom.

För övrigt fick jag ett bud om 10K för punton om jag trejdar in den. Jag köpte den för 25K. Kanske ska försöka sälja skiten privat istället om jag orkar...

Snafu
2007-11-13, 15:56
Förlåt, jag ska alltså inte titta på en till Punto utan jag menar att jag ska titta på en VW Polo. Men dom ser tradiga ut.

Baan
2007-11-13, 16:29
Mitt tips var mer generellt att du vågar titta på andra bilar än just Mazda för att hitta någon schysst dieselvariant. En ny bil är alltid en ny bil och det mesta idag lär du inte ha så mycket problem med dom första åren. Finns säkerligen undantag men om man vill generalisera. På samma sätt så kan även "kvalitestsbilar" strula när dom är begagande. Ju äldre desto mer problem.

Snafu
2007-11-13, 23:33
UPDATE:

Nu kanske jag bara är helt ...bakom flötet men efter jobbet idag provkörde jag en Ford Fiesta 1.4L och dra åt pipsvängen vad den var pigg. Riktigt skönt drag i den var det, helt klart roligare att köra än Mazda2:an och till ungefär samma pris. Nackdelen är att en Fiesta är en Fiesta och inte så ball, men rolig att köra var den iaf.

Jag kanske ska köpa sportversionen av Mazdan istället, 1.5L och 105hästar på 1000kg bil...

Och jag som bara hade tänkt spendera 100K, sen blev det 135 och nu kanske det blir 160k. Att man aldrig blir nöjd :P

Baan
2007-11-13, 23:47
Jo, många Ford går bra, en del körgjädle även i dom mindre, klena modellerna. Det är dom väl lite "kända" för...

Clyde
2007-11-13, 23:49
UPDATE:

Nu kanske jag bara är helt ...bakom flötet men efter jobbet idag provkörde jag en Ford Fiesta 1.4L och dra åt pipsvängen vad den var pigg. Riktigt skönt drag i den var det, helt klart roligare att köra än Mazda2:an och till ungefär samma pris. Nackdelen är att en Fiesta är en Fiesta och inte så ball, men rolig att köra var den iaf.

Jag kanske ska köpa sportversionen av Mazdan istället, 1.5L och 105hästar på 1000kg bil...

Och jag som bara hade tänkt spendera 100K, sen blev det 135 och nu kanske det blir 160k. Att man aldrig blir nöjd :P

Jag personligen skulle helt klart valt Mazdan framför Forden. Men hade jag varit ute efter en ny och pålitlig småbil hade det lätt blivit en GOLF. Är jag ute efter lite extra tryck väljer jag en GOLF GTI.

pragmatist
2007-11-14, 00:09
Kolla in Toyota Yaris med den lite större motorn, mycket trevlig bil för storleksklassen. Extremt nöjda ägare, nästan helt problemfri.

Opel Corsa är också en trevlig bil i klassen som är värd en titt. Ford skulle jag undvika av kvalitetsskäl även om de är väldigt kul att köra.

panzerpig
2007-11-14, 00:29
en liten fråga om ford och mazda: jag vet att fiestorna som såldes i slutet av 90-talet (början av 2000?) såldes som mazda 121 i vissa länder. enligt wikipedia så kommer nästa modell fiesta (2008) byggas i samma fabrik som mazda 2 ska byggas i:
"Recently it was announced that the MKVIII Fiesta will be built by AutoAlliance Thailand, a JV factory between Ford and Mazda. From 2009, Mazda will also start to build the Mazda 2 small hatchback from the same factory. Both Ford Australia and Mazda Australia will source the Fiesta and 2 from Thailand, taking advantage of the FTA between Australia and Thailand."

Hittar inget om dagens fiesta har nått med mazda att göra men det låter ju rimligt?
Fiestan ligger etta i sitt segment enligt bilprovningen när det gäller tre år gamla bilar (antal anmärkningar):
1. Fiesta 15
2. Yaris 16
3. Corsa 20
4. Colt 22
5. C3 26

Snafu
2007-11-15, 12:48
UPDATE:

Toyota Aygo: Jag satte mig i en Toyota Aygo men den var jag för stor för. Jag kunde inte sänka sätet så jag slog i benen i ratten om jag typ rörde benen det minsta lilla. Jag är ändå bara 185cm lång.

Toyota Yaris Jag satte mig i en Yaris men fick ingen "vill ha" känsla alls. Väldigt tråkig bil och jag är inte en så jävla spännande person så det är ett hård omdöme från mig. Sen gillade jag fan inte att hela instrumentbrädan sitter i mitten, inte rakt framför mig. Jag måste vara väldigt konservativ. Sen hade dom bara en 1L motor på den där jag var och utseendet var inte så sexigt.

Mazda2 sport
Jag drog och provkörde 1.5L Mazda Sport. Helt klart bättre power än Mazdan TS2 (modellen under) och den hade tydligen traction control och mumbo jumbo men den låg inte perfekt på vägen, kanske beror på de större hjulen eller nåt. Jag trodde Sporten skulle ligga som ett strykjärn på ett smörpaket men icke! Ts2an låg nästan bättre. Powermässigt var den ändå snäppet under Ford Fiesta 1.4 vilket stör mig så in i helvete!

Det lutar dock åt Mazda2 sport men jag ska nog provköra en Renaul Clio. Min flatmate har en sån och den har tydligen 100 hästar och skall vara jävligt pigg.

To be continued.

Panzerpig Ang Ford och Mazda så har jag hört nåt liknande, visste dock inte att Mazdan skulle börja produceras i Thailand också, eller vart det nu var.

hultman
2007-11-15, 13:48
Enbart för egot och flashighetsfaktorn.

Det finns ju andra, roligare, bilar om du bara vill impa :D
Om du fortfarande vill ha en tråkig bil, men med lite högre flashfaktor, så kan du ju leta efter en obetydligt begagnad Golf. Exempelvis: http://www.blocket.se/vi/14146947.htm?ca=5_s

Går säkerligen att hitta billigare.

Om du vill att bilen faktiskt ska kunna ta sig framåt också så finns det flera billiga alternativ:

Ford Fiesta ST
http://www.blocket.se/vi/14123164.htm?ca=5_s

Själv hade jag köpt en Alfa Romeo.

147
http://www.blocket.se/vi/12998010.htm?ca=5_s

156
http://www.blocket.se/vi/13856181.htm?ca=5_s

bertbert
2007-11-15, 14:14
Alfa Romeo är ju inte exempel på bilar som är dyra att äga eller så *rolleyes*

(Jag har ägt två)

Snafu
2007-11-15, 14:15
Alfa Romeo är ju inte exempel på bilar som är dyra att äga eller så *rolleyes*

(Jag har ägt två)

Gillar inte deras grillar, sen är det byggt av italienare så det måste ju gå sönder snabbt.

bertbert
2007-11-15, 14:20
Ja, de går sönder.

Snafu
2007-11-15, 14:27
Man kan lite på japaner. Bygger arbetare Takamochi vid det rullande bandet en dålig bil kan man ju förvänta sig att han skäms riktigt mycket. En italienare tror jag skulle bli stolt om han byggde en dålig bil utan att få sparken, han skulle liksom vara stolt över att han lurade systemet.

Typ så.

Snafu
2007-11-16, 15:05
UPDATE:

Ytterligare provkörningar

Renault Clio 1.2L Turbo: Jag provkörde nyss en Clio 1.2 liter turbo (Dynamique) och den hade 100 hästar! Dra åt pipsvängen den gick som ett skott. Men jag gillar inte alls hur den ser ut, varken 3 eller 5 dörrars (5-dörrars var faktiskt lite snyggare).

Den får 3 Slartibartfasts för utseende och 4.5 för power och körglädje. Säkert 4 för ekonomi också.

Men jag vill ju ha en snygg bil också så det får antingen bli en Mazda2 TS2 med 85 hästar eller en Mazda2 1.5L sport. Helt klart snyggast bilen so far.

Ska man orka vara fattig och köpa en Sport? Som ändå inte är en sport eftersom Fiestahelvetet och Clion helt klart ägde ut den rent körmässigt.

FRÅGA: Blir en bil bättre att köra desto fler mil den gjort? Liksom, bättre OMPFH? Kan ju alltid hoppas att Mazdan blir roligare att köra när den är inkörd eller så kanske bilar inte funkar som mopeder? :)

Clyde
2007-11-16, 15:33
FIAT
Alfa Romeo
MASERATI
Lamborghini
FERRARI

ITALY
POWER.

hultman
2007-11-16, 17:52
Ja, de går sönder.

Jag har också ägt två. Min 166:a som jag brummar i för tillfället har hittills inte givit mig några problem förutom dyra (extremt dyra) försäkringskostnader :D

Tycker du, Snafu, på fullaste allvar att den grillen är ful?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Alfa_Romeo_166_2006_titan_vl.jpg

viktore
2007-11-16, 20:23
Jag har också ägt två. Min 166:a som jag brummar i för tillfället har hittills inte givit mig några problem förutom dyra (extremt dyra) försäkringskostnader :D

Tycker du, Snafu, på fullaste allvar att den grillen är ful?

visst originell grill, men den ser ut som ett utjänt sköte.

Snafu
2008-01-24, 16:26
UPDATE:

Efter tre veckors körande är jag rätt nöjd förutom på en punkt, den sunkiga bränsleförbrukning. 0.8 liter milen, vilket jag tycker är jäkla kasst. Den borde ligga under 0.7 enligt den officiella förbrukning i stadstraffik, och eftersom jag blandad körning en del borde den kanske ligger snäppet under 0.7.

Idag har jag lämnat in skrället till Mazda för att kolla att allting är rätt men jag har inte så mycket förväntingar. Nu ringde dom precis och sa att den var helt OK. Där ser man, jag kanske har köpt en riktigt kass bil bara.

Mja mja.

bertbert
2008-01-24, 16:34
Förbrukningen på min 3:a 2.0 ligger under deklaration. Min kärra drar 0,79-0,8, dekl 0,82. Hur kör du?

Snafu
2008-01-24, 18:04
Förbrukningen på min 3:a 2.0 ligger under deklaration. Min kärra drar 0,79-0,8, dekl 0,82. Hur kör du?

Normal körning med tanke på att den är ny och särskilt eftersom jag märkte att förbrukningen var så pass hög.