handdator

Visa fullständig version : ni som är datakunniga..

mr ruhl
2007-11-10, 15:18
tänkte köpa en bärbar dator, kommer aldrig att spela nåt spel eller så utan mer bränna nån film och surfa lite osv vad tror ni om den här?
Fujitsu-Siemens Amilo La 1703
Bärbar dator med AMD Sempron 64-processor, 160 GB hårddisk, 2GB internminne och 15,4 tums skärm
Bärbar dator med 15,4" TFT LCD display, med Brilliant View och med en upplösning på 1280 x 800. Utrustad med AMD Sempron 64 3600+ processor, 160 GB hårddisk och internminne på 2048 MB. DVD-brännare för Dual Layer och inbyggt trådlöst nätverkskort

en fråga till, ska snart flytta och byta bredbandslevernatör, finns det nåt sätt att byta mailadress typ till kolozzeum, facebook osv så att man kan ha kvar sina gamla konton?

shadowfire
2007-11-10, 15:23
För o bränna film/surfa bara så klarar du dig gott och väl på den där. Troligtvis kommer du aldrig utnyttja dess fulla kapacitet ens. Efter ditt behov Rulhern så kan du även ta en mindre dator och klara dig fintfint på den om du vill det.

Hänger dock inte med på din sista fråga? Du behöver ju ingen e-postadress för att kunna logga in till kolo, men vill du ändra din e-post till en ny adress så gör du det under [User CP] i övre vänstra menyn. Motsvarande finns på facebook osv.

mr ruhl
2007-11-10, 15:27
För o bränna film/surfa bara så klarar du dig gott och väl på den där. Troligtvis kommer du aldrig utnyttja dess fulla kapacitet ens. Efter ditt behov Rulhern så kan du även ta en mindre dator och klara dig fintfint på den om du vill det.

Hänger dock inte med på din sista fråga? Du behöver ju ingen e-postadress för att kunna logga in till kolo, men vill du ändra din e-post till en ny adress så gör du det under [User CP] i övre vänstra menyn. Motsvarande finns på facebook osv.

snabbt svar! det uppskattas! tackar, jo nu hittade jag vars man ändrade mailadressen, tack även där..

:thumbup:

hultman
2007-11-10, 15:48
Varför vill du ha en bärbar dator?

mr ruhl
2007-11-10, 16:10
Varför vill du ha en bärbar dator?

för att vi inte har nåt datarum utan datorn står i vårat sovrum vilket betyder att om jag eller min sambo går och lägger sig tidigt så kan ingen av oss bruka datorn, vill ju inte ha en dator i grabbens rum heller och att skaffa en 4a bara för att ha ett datarum känns lite onödigt dyrt..

gatewarden
2007-11-10, 16:17
Vad är det för disk? Sata 1 eller 2? 5400 eller 7200 RPM? (Tro mig, du märker sjukt stor skillnad). Skulle aldrig skaffa en Dator utan sata 2 / 7200 rpm.

MEDiAHORAN
2007-11-10, 16:42
Vad är det för disk? Sata 1 eller 2? 5400 eller 7200 RPM? (Tro mig, du märker sjukt stor skillnad). Skulle aldrig skaffa en Dator utan sata 2 / 7200 rpm.S-ATA 1 eller 2 kvittar väl när du snackar 7200 rpm och slöare diskar?

shadowfire
2007-11-10, 16:44
Vad är det för disk? Sata 1 eller 2? 5400 eller 7200 RPM? (Tro mig, du märker sjukt stor skillnad). Skulle aldrig skaffa en Dator utan sata 2 / 7200 rpm.

Spela stor roll om man mest vill surfa/se ngn film/bränna lite filmer?
Mja. Det är annat om man kör mkt spel med tunga laddningssekvenser, eller flyttar stora mängder data, men för en "vardagsanvändare" tycker jag det kvittar.

Cilia
2007-11-10, 16:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102069

lite att läsa kanske

viktore
2007-11-10, 16:50
skillnaden mellan sata 1-2 är för detta ändamålet försumbar.
däremot är det som sagt en enorm skillnad mellan 5400 och 7200 diskar.
nuförtiden används knappt 5400 diskar, tvivlar på att bärbara datorer är ett undantag.

appapa
2007-11-10, 19:09
skillnaden mellan sata 1-2 är för detta ändamålet försumbar.
däremot är det som sagt en enorm skillnad mellan 5400 och 7200 diskar.
nuförtiden används knappt 5400 diskar, tvivlar på att bärbara datorer är ett undantag.

5400 är standard för bärbara datorer, antar att det är strömförbrukning som är anledningen. Skillnaden mellan SATA-1 och SATA-2 är obefintlig så länge du inte peakar över 1,5Gbit/s inkl. overhead, under förutsättning att båda har stöd för NCQ.

NiXPhoenix
2007-11-10, 19:38
för att vi inte har nåt datarum utan datorn står i vårat sovrum vilket betyder att om jag eller min sambo går och lägger sig tidigt så kan ingen av oss bruka datorn, vill ju inte ha en dator i grabbens rum heller och att skaffa en 4a bara för att ha ett datarum känns lite onödigt dyrt..

Nu vet jag inte om ni tänker fortsätta använda den stationära, men i vilket fall som helst så skulle jag åtminstone skaffa en trådlös mus till den bärbara. Det är inte roligt att sitta med en pekplatta i längden. Även tangentborden på bärbara är ganska så otrevliga, för små helt enkelt.

Trance
2007-11-10, 19:42
Nu vet jag inte om ni tänker fortsätta använda den stationära, men i vilket fall som helst så skulle jag åtminstone skaffa en trådlös mus till den bärbara. Det är inte roligt att sitta med en pekplatta i längden. Även tangentborden på bärbara är ganska så otrevliga, för små helt enkelt.

Tangentborden är grymma, om man inte har väldigt stora händer antar jag. Däremot tar det ett tag att vänja sig men när man väl gjort det så skriver en hel del snabbare på det bärbara. Pekplattan eller "klitoris" suger däremot ja så en mus är ett måste.

NiXPhoenix
2007-11-10, 20:04
Tangentborden är grymma, om man inte har väldigt stora händer antar jag. Däremot tar det ett tag att vänja sig men när man väl gjort det så skriver en hel del snabbare på det bärbara. Pekplattan eller "klitoris" suger däremot ja så en mus är ett måste.

Jag tänkte att tangentborden på bärbara är mindre på bredden, det är de ju också eftersom numeriska är borttaget och en del andra tangenter är konstigt placerade, men jag menade själva "bokstavsdelen". Fast det kanske inte är så eller så är skillnaden liten. Men om den nu är mindre så blir det ju ännu mer att man sitter med armarna ihoptryckta.

Är själv nybliven ägare till ett ergonomiskt tangentbord och det är verkligen skönt. :thumbup:
Nu tänker jag lämna tiden med de vanliga tangentborden bakom mig, är inte naturligt för fem öre att sitta med armarna som man gör vid ett vanligt, rakt tangentbord.

shadowfire
2007-11-10, 20:09
stort plus ett på nix'ens inlägg... skaffa dockningsstation eller åtminstone separat tangentbord och mus.

Cilia
2007-11-10, 20:34
stort plus ett på nix'ens inlägg... skaffa dockningsstation eller åtminstone separat tangentbord och mus.
det beror på tycker jag.
Jag gillar min laptops tangentbord mycket bättre än på min stationära på jobbet.
och den inbyggda musen är tusen gånger smidigare än en extern

Yes
2007-11-10, 22:28
Du måste ha utvecklat en väldig fingerfärdighet. Hur mycket pillar du på musen egentligen?

Jag menar, en vanlig mus är ju mycket lättare... att röra runt.

*whistle*

Tricklev
2007-11-10, 22:35
Haha, priset för årets sämsta sexskämt går till Yes. :)

shadowfire
2007-11-10, 22:42
det beror på tycker jag.
Jag gillar min laptops tangentbord mycket bättre än på min stationära på jobbet.

huh! du måste vara fingerflink och ha små händer... touchpad o kulor o allt vad det är, är ju bara ett jidder... man petar alltid fel då man blir upphetsad.

Samma med tangentbord, då man väl blir energisk så petar man på fel saker...

Yes
2007-11-10, 23:08
Haha, priset för årets sämsta sexskämt går till Yes. :)
Det var ju som upplagt för dåliga skämt. :D

Trance
2007-11-10, 23:14
http://imgs.xkcd.com/comics/appropriate_term.png

Cilia
2007-11-10, 23:16
Du måste ha utvecklat en väldig fingerfärdighet. Hur mycket pillar du på musen egentligen?

Jag menar, en vanlig mus är ju mycket lättare... att röra runt.

*whistle*

antagligen mindre händer än dig
men fördelen är ju att man inte behöver flytta händerna från tangentbordet utan bara kan sträcka ut fingret

mr ruhl
2007-11-11, 14:28
mycket tips här, tack! beställt datorn som jag tänkte på i början, kommer att köpa en mus till då jag inte alls gillar dom "inbyggda" i bärbara datorer, kommer egentligen inte särskilt bra överens med tangentborden heller men det får man väl se om man kanske kan vänja sig vid.