handdator

Visa fullständig version : Scan Grillfärdiga hamburgare

Filth
2007-10-30, 14:57
Ja hur nyttiga är dom egentligen? Tycker dom är goda, och när jag äter kött så blir det gärna nått sånt här. Vissa veckor blir det 1kg & andra inget osv.
Bra eller skit?

Innehåll

Nötkött, vatten, potatis, ägg, vasslepulver, potatismjöl, jodsalt, kryddor, antioxidationsmedel E300.
KöttmängdKöttmängd 80 %
---------------------------------------------------------------------
Näringsvärde per 100gEnergivärde 950 kJ (220 kcal)
Protein 15 g.
Kolhydrat 3 g.
Fett 17 g.

Pepz
2007-10-30, 15:47
halvfabrikat. har man koll på VAD det är för kött? Nix det kan vara slakterirester

köp köttfärs och platta ut till egna burgare.. tar inte längre tid och då vet du exakt vad du får i dig.

Solve
2007-10-30, 16:01
jag är också sådär faktiskt, går snabbt o steka... hur gör man egna hambörjare av köttfärs? något recept som gör de extra gott? ;)

Filth
2007-10-30, 16:04
Ok. Men jag hanterar helst inte köttfärs. Enda köttet ja kan tänka mig att hantera är nötkött. Nötfärsen är inte lika känslig att hantera som blandfärs eller? Ja menar är det "farligare" att hantera blandfärs? Då tänker jag på ev bakterier & om 1% av färsen inte skulle vara tillagad så är det ingen fara med nöt?

Eddie Vedder
2007-10-30, 16:04
jag är också sådär faktiskt, går snabbt o steka... hur gör man egna hambörjare av köttfärs? något recept som gör de extra gott? ;)

Kolla i recepttrådarna på den delen av forumet. Söker du runt där kommer du hitta burgare av alla de slag, både vegetariska och andra. Men inte här.

z_bumbi
2007-10-30, 16:07
halvfabrikat. har man koll på VAD det är för kött? Nix det kan vara slakterirester

köp köttfärs och platta ut till egna burgare.. tar inte längre tid och då vet du exakt vad du får i dig.

Hur vet du vad som ingår i köttfärsen om du tvivlar på halvfabrikaten?

Knabb
2007-10-30, 16:17
Ibland känns det som att man skulle behöva köpa sin egen köttkvarn.

Eddie Vedder
2007-10-30, 16:19

Vet inte hurpass allvarlig du är men om det är så du känner så finns ju definitivt möjligheten. I dom flesta livsmedelsbutiker kan du nog köpa en rejäl köttbit och be at få den malen i affären.

Troligtvis betydligt dyrare än att köpa köttfärs med vad man anser prisvärt är ju individuellt.:)

z_bumbi
2007-10-30, 16:22

Det har jag redan en men jag ser ingen större anledning att inte lita på innehållsdeklarationerna så jag mal ingen egen färs, skulle jag inte lita på deklarationerna så finns det så mycket annan mat som man kan göra så jag skulle antagligen inte sakna färsen.

Tillbaka till huvudfrågan
Lite väl högt fettinnehåll för min del men som en sällan vara dvs inget jag äter precis varje dag så använder jag någon typ av färdiga hamburgare, praktiskt när man måste få i sig mat snabbt eller inte har lust att lägga ner energin på matlagning.

Sverker
2007-10-30, 18:27

NEJ. Kött är kött. Vårt livsmedelsverk har definierat kött:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11709&epslanguage=SV

Slakterirester är det, som för mig, går till tillverkningen av kollagen;)

Filth !
Färs är färs. Det känsliga kommer när man maler ett kött. Bakterierna sitter på ytan och en färs av kött har yta i storlek av kvadratmetrar. Även vid malningen kan utrustningen och personalen smitta köttet med bakterier. Spelar alltså ingen roll ifall köttet är från nöt eller gris. Så fort ett kött är malet ska det tillagas ordentligt så att allt är genomstekt.

Pepz
2007-10-30, 18:38

Jag mal min egen köttfärs.

NEJ. Kött är kött. Vårt livsmedelsverk har definierat kött:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11709&epslanguage=SV

Slakterirester är det, som för mig, går till tillverkningen av kollagen;)

Ja vi har väl olika synpunkter på det där. har jobbat i manuell köttdisk i ett antal år och kanske har en annan syn på vad kött är.

Den definitionen i din länk är inte så upplyftande dock.
"Fetthalten får högst vara 25 procent för däggdjur. För gris gäller dock 30 procent och för kanin samt fjäderfä, 15 procent.
Bindvävshalten får vara högst 25 procent för alla köttslag,"

Sverker
2007-10-30, 19:01
Ska vi gissa att den höga fetthalten är en anpassning till julskinkan. Vi vill ju ha med svålen där och då följer späcklagret med på köpet;)

Kött innehåller ju bindväv:confused: T o m den möraste filén innehåller bindväv. Nu är vi snabbt inne på kvalitet och smakupplevelser.
Det går inte att göra bra korv från dåliga råvaror. Det behövs muskelprotein ( aktin och myosin ) för att hålla ihop korven och ge lite spänst och tuggmotstånd. Att mala ned det som inte är kött kommer ALDRIG att ge någonting som vi skulle kalla korv...möjligen paté eller aladob:D

Jag har ju jobbat en del med korv och har en annan syn på kött...mer som den i Livsmedelsverkets definition.

z_bumbi
2007-10-30, 19:18
Jag mal min egen köttfärs.

Vilket inte har ett dugg med den köpta färsen du rekommenderade.

Pepz
2007-10-30, 21:18
Vilket inte har ett dugg med den köpta färsen du rekommenderade.

Sant, ber om ursäkt och ändrar mig till:
Köp en köttbit och be affären mala den, platta sen ut till hamburgare

Ska vi gissa att den höga fetthalten är en anpassning till julskinkan. Vi vill ju ha med svålen där och då följer späcklagret med på köpet;)

Kött innehåller ju bindväv:confused: T o m den möraste filén innehåller bindväv. Nu är vi snabbt inne på kvalitet och smakupplevelser.
Det går inte att göra bra korv från dåliga råvaror. Det behövs muskelprotein ( aktin och myosin ) för att hålla ihop korven och ge lite spänst och tuggmotstånd. Att mala ned det som inte är kött kommer ALDRIG att ge någonting som vi skulle kalla korv...möjligen paté eller aladob:D

Jag har ju jobbat en del med korv och har en annan syn på kött...mer som den i Livsmedelsverkets definition.

Men bindvävens(mestadels kollagener) bv är inte så bra, right?
Och om en köttråvara får innehålla 25% bindväv (i hela djuret är mindre än 25% av proteinet kollagen ungefär) så lär ju slutproduktens proteinkvalitet vara tämligen värdelöst?

Sverker
2007-10-31, 07:20
Hmm...jag borde veta hur mycket bindväv som ligger insprängt mellan muskeltrådarna. Givetvis ökar mängden bindväv med djurets ålder men mängderna....nää.

Är 25 % bindväv så har vi fortfarande kvar 75 % muskleprotein av högt näringsvärde i form av aktin/myosin och alla enzymerna som ligger i köttsaften. Inte dåligt det.

blekfet2
2007-10-31, 08:42

man tar en köttbit och ber dom i charken att mala ner den.

edit:
im to late

Pepz
2007-10-31, 11:48
Hmm...jag borde veta hur mycket bindväv som ligger insprängt mellan muskeltrådarna. Givetvis ökar mängden bindväv med djurets ålder men mängderna....nää.

Är 25 % bindväv så har vi fortfarande kvar 75 % muskleprotein av högt näringsvärde i form av aktin/myosin och alla enzymerna som ligger i köttsaften. Inte dåligt det.

du missade min poäng.
i totaldjuret är 25% av proteinet bindväv(och ca 25% av djuret är protein)
i köttdefinitionen enligt slv får köttprodukten innehållla 25% bindväv, alltså 25% av köttbiten dvs hela proteininnehållet får i princip komma från bindväv enlig slv.

Så visst kan det vara slakteriavfall i en dylik produkt även om slv gjort en fin definition

Sverker
2007-10-31, 20:13
Nej, jag tror inte jag missförstod dig. Jag vet faktiskt inte hur stor del av muskelproteinet som är bindväv/kollagen. Jag tycker att 25 % av proteinet som bindvävsprotein är en rimlig mängd.
Mängden bindväv i kött bestäms ju indirekt genom att bestämma mängden hydroxyprolin.

Definitionen på kött är ju skelettmuskulatur. Muskeln är ju företrädesvis aktin/myosin på mitten men ju närmre ursprungen och fästena ökar inblandningen av bindväv för att tillslut bli ren bindväv i senan. Någonstans i övergången skär styckaren loss köttet.

Jag skulle vara mer uppmärksam på kött av mer tveksam natur som mellangärde.