Visa fullständig version : Effektivaste kampsporten som försvar
sundvall
2007-10-16, 20:02
Hej. Jag funderar på att börja med kampsport, det största syftet är för att jag ska kunna försvara mig på bästa sätt om det skulle bli något bråk i verkliga livet, men en stor anledning är självklart även för att det är roligt och man får en bra all round träning. Det jag undrar är vilken kampsport av Brottning, Judo och Karate ni anser är den effektivaste kampsporten om man skulle hamna i bråk på gatan? Vilken kampsport ger en den effektivaste grunden att försvara sig på, eller hur man ska uttrycka det.
Misstolka mig inte, jag vill inte gå med i en kampsport för att kunna vara ute och slå ned folk på helgerna, jag vill bara lära mig att försvara mig bättre.
Diskutera!
Tricklev
2007-10-16, 20:05
Kamrate och Bjudo (namnen antyder vad dom går ut på), samt sprint.
Om du inte är intresserad av det så en kampsport som är så allsidig som möjlighet, och där man vänjer sig vid närheten. Dvs så mycket sparring som möjligt.
Ingen av dom du nämner är bra, två av dom går ut helt på markkamp, du vill inte ligga på marken och slåss, fotbollsparkar gör ont.
Karate saknar (oftast) en anknytning till verkligheten, och saknar moment som vänjer dig vid att slåss, Såsom fullkontakt sparring.
Thaiboxning tror jag är rätt bra. Då får man slå samt kasta ner folk när det blir grötigt (clinch).
fintelligens
Det med mest sparring. Brottning maybe.
Pudzianovski
En gammal tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55142
formula4shape
2007-10-16, 20:08
Jujutsu är en bra försvarsgrund.
Hej. Jag funderar på att börja med kampsport, det största syftet är för att jag ska kunna försvara mig på bästa sätt om det skulle bli något bråk i verkliga livet, men en stor anledning är självklart även för att det är roligt och man får en bra all round träning. Det jag undrar är vilken kampsport av Brottning, Judo och Karate ni anser är den effektivaste kampsporten om man skulle hamna i bråk på gatan? Vilken kampsport ger en den effektivaste grunden att försvara sig på, eller hur man ska uttrycka det.
Misstolka mig inte, jag vill inte gå med i en kampsport för att kunna vara ute och slå ned folk på helgerna, jag vill bara lära mig att försvara mig bättre.
Diskutera!
på gatan så går folk mest på flera mot en.
så... sprint skulle jag satsa på.
Muskelbyggaren
2007-10-16, 20:11
Undrar hur lång tid det kommer ta innan alla erfarna bad-ass streetfighters går in i ett evigt tjafs om vad som gäller på riktigt där ute på gatan.
pragmatist
2007-10-16, 20:11
Skytte, medeldistanslöpning och schützhund är alla väldigt effektiva sporter för att skydda sig.
Om vi talar om mer traditionella kampsporter skulle jag säga någon där du åker på en massa spö, för att lära sig ta en smäll är troligen den viktigaste färdighet man kan lära sig.
Pudzianovski
2007-10-16, 20:14
Undrar hur lång tid det kommer ta innan alla erfarna bad-ass streetfighters går in i ett evigt tjafs om vad som gäller på riktigt där ute på gatan.
Ja, sen finns det de som säger sprint o dylikt oxå..det har redan börjat.... :D
Skulle nog testa på de tre du tog upp och fortsätta med det jag tycker är roligast. Svårt om de inte är kul...
Brottning
som sagt. på gatan går folk inte på en mot en. folk är fega.
ska man brotta ner en snubbe medans de andra står o sparkar på en?
Frippe_L
2007-10-16, 20:15
Bas Rutten´s metoder är ju iaf effektiva, inte så eleganta dock.
Vet inte vad det kan kallas det han pysslar med i dem men "streetfight" eller "barfight" kan väl vara lämpligt.
Annars funkar oftast att inte käfta emot eller springa 400m på 50s säkert bra.
För att avsluta allt sånt tjaffs tycker jag det är bäst att hänvisa till den här sidan:
http://www.nononsenseselfdefense.com/
Tricklev
2007-10-16, 20:18
Amerikansk proffesion Wrestling tror jag stenhårt på, Dropkickar och Flying Elbow drops. Ser inte hur det inte skulle kunna fungera.
Bas Rutten´s metoder är ju iaf effektiva, inte så eleganta dock.
Vet inte vad det kan kallas det han pysslar med i dem men "streetfight" eller "barfight" kan väl vara lämpligt.
Annars funkar oftast att inte käfta emot eller springa 400m på 50s säkert bra.
haha klassiker :D
http://www.youtube.com/watch?v=GHFPzNrkKQ0
som sagt. på gatan går folk inte på en mot en. folk är fega.
ska man brotta ner en snubbe medans de andra står o sparkar på en?
Om du tror att en brottare brottar ner nån behöver du uppdatera dig, kan jag säga. Det säger plask och sen ligger bråkstaken som en våt fläck. Hans kompisar brukar inte hinna med att blinka ens.
panzerpig
2007-10-16, 20:20
boxning är oftast en bra grund vad jag hört. en snabb boxare som kan ducka och jabba några snabba slag mot ansiktet kan ofta klara sig bra, även mot flera.
brottare är i allmänhet grymt vältränade och brukar kunna ta hand om sig.
Om du tror att en brottare brottar ner nån behöver du uppdatera dig, kan jag säga. Det säger plask och sen ligger bråkstaken som en våt fläck. Hans kompisar brukar inte hinna med att blinka ens.
lol. vad ska han göra sen då. bryta nacken på han och sen gå vidare till nästa? :Virro :thumbup:
Judo borde väl ändå vara att föredra då?
Pudzianovski
2007-10-16, 20:22
Han frågar vilken av tre kampsporter som ni tror är bäst. Vad jag förstår så efterfrågar han inte andra kampsporter alls. :confused:
lol. vad ska han göra sen då. bryta nacken på han och sen gå vidare till nästa? :Virro :thumbup:
äuhm. Har du blivit kastad av en brottare någon gång?
Gör nog rätt ont på hård gata.
Och vem har sagt att en brottare in kan slå?
Alla kan slå mer eller mindre.
jag är lite sugen på den häringa krav maga. som jag har förstått det, så utvecklades det av israeliska militären och borde alltså vara fett bra.. eller?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Krav_maga
formula4shape
2007-10-16, 20:29
Vid försvar handlar det väl knappat om att döda folk hej vilt utan snarare undvika att själv åka i backen vilket en brottare/kampsportare är tränad till.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Krav_maga
puss
MMA är extremt effektivt eftersom du tränar blandade kampsporter, stående och mark. Sparrade en del mot en vän som tränade mma. Hade inte chans och då hade jag tränat Thaiboxning i 5 år. Så fort han fick ner mig var jag kört, och det gjorde lyckades han alltid göra.
Annars lär det vara typ kravmaga fast den militära / polisiära sorten.
Leta upp närmaste shootfightingklubb eller liknande. Det känns ungefär som att bli våldtagen av en lastbil...
Har även jag hört att Krav Maga är inriktat mot försvar i vardagssituationer, huruvida det är bra eller inte lämnar jag osagt eftersom jag faktist inte vet.
xhKjpdWyYMc
Karate om det är en stil som inte inriktar sig på tävling, slag, sparkar, knän, armbågar, låsningar och kast i en och samma aktivitet. Det kräver iofs att klubben har självförsvarsinriktade träningar men det gäller ju för alla olika varianter.
Huruvida det är bra eller inte lämnar jag osagt eftersom jag faktist inte vet, men har hört att Krav Maga är inriktat mot försvar i vardagssituationer.
Varför låter han killen vara bakom honom?
jätte dumt! dålig gjort faktiskt.
Huruvida det är bra eller inte lämnar jag osagt eftersom jag faktist inte vet, men har hört att Krav Maga är inriktat mot försvar i vardagssituationer.
Sånt där tror jag närmast tjänar till att invagga utövarna i någon slags falsk trygghet. Grejen är ju liksom att om grabbarna där verkligen gått in för att skada/döda Krav-maga-ninjan så hade det hela utspelat sig väldigt annorlunda. Det är även någon som konstateras i länken jag postade tidigare, vilken för övrigt är jävligt bra och borde funka som en liten "reality-check".
krav maga *rolleyes*
som att deras inövade kombinatoner hade fungerat i verkliga livet...
de krav maga snubbarna som har ställt upp i ufc har fått tok stryk.
Tricklev
2007-10-16, 20:43
Varför låter han killen vara bakom honom?
jätte dumt! dålig gjort faktiskt.
Är du allvarlig? Det är en uppvisning, han ska försöka visa att han kan försvara sig även när slagsmålet inte börjar till hans fördel.
Det är ju ännu dummare att han låter dom ta upp vapen då och då, hade han varit smart hade han dödat dom.
Pudzianovski
2007-10-16, 20:44
krav maga *rolleyes*
som att deras inövade kombinatoner hade fungerat i verkliga livet...
de krav maga snubbarna som har ställt upp i ufc har fått tok stryk.
Men lol....De är ju lite olika grejer oxå. :D
Tricklev
2007-10-16, 20:45
Du kan egentligen bara dra en slutsats av sådana här diskussioner, och det är att dom som väldigt starkt säger "XX är bäst, YY får stryk i UFC/hade fått stryk på gatan." är dom som vet minst. Oftast är dom rent korkade också.
Dumleman
2007-10-16, 20:46
Ett slagsmål man inte deltar i kan man inte förlora! Jag har troligen fördomar men blir du en hypereffektiv självförsvarsslagskämpe som neutraliserar alla tänkbara bråkstakar så kommer du ändå att hamna i trubbel. Jag skulle mer gå in för att lära mig hur man undviker onödiga risker i farliga miljöer. Positionering, varningssignaler m.m. men frågan är var man kan lära sig sånt, om det nu är något att lära sig eller "sunt förnuft".
Du kan egentligen bara dra en slutsats av sådana här diskussioner, och det är att dom som väldigt starkt säger "XX är bäst, YY får stryk i UFC/hade fått stryk på gatan." är dom som vet minst. Oftast är dom rent korkade också.
verkar som jag gjorde dig upprörd.
det du skrev nu var ju uppenbarligen riktat åt mig.
du som vet mest då. säg mig vad hade fungerat i verkliga livet och inte på någon slags uppvisning/övning..
Pudzianovski
2007-10-16, 20:50
Ett slagsmål man inte deltar i kan man inte förlora! Jag har troligen fördomar men blir du en hypereffektiv självförsvarsslagskämpe som neutraliserar alla tänkbara bråkstakar så kommer du ändå att hamna i trubbel. Jag skulle mer gå in för att lära mig hur man undviker onödiga risker i farliga miljöer. Positionering, varningssignaler m.m. men frågan är var man kan lära sig sånt, om det nu är något att lära sig eller "sunt förnuft".
Detta är absolut viktigt. Detta är enligt mig det viktigaste och jag är "imponerad" och glad över att du tog upp detta. Geoff Thompson har skrivit en bok om detta som är bra.
http://www.geoffthompson.com/detailProduct.asp?id=19
Med risk för att verka tjatig...
http://www.nononsenseselfdefense.com/
Om du vill ha snabba resultat: sprint.
Om du vill kunna försvara dig bra på sikt (många år): aikido.
Det senare vet jag att många inte håller med om. Men de har oftast inte fått stryk av en svartbältare i aikido. Jag har.
endOf(åsikt Personlig = new åsikt());
Jag har åkt på så mycket spö av boxare. Så därför röstar jag på boxare.
Är du allvarlig? Det är en uppvisning, han ska försöka visa att han kan försvara sig även när slagsmålet inte börjar till hans fördel.
Det är ju ännu dummare att han låter dom ta upp vapen då och då, hade han varit smart hade han dödat dom.
Jag var inte så seriös.
Tricklev
2007-10-16, 20:59
verkar som jag gjorde dig upprörd.
det du skrev nu var ju uppenbarligen riktat åt mig.
du som vet mest då. säg mig vad hade fungerat i verkliga livet och inte på någon slags uppvisning/övning..
Jag har redan sagt vad jag tror funkar, fysiska kampsporter, sådana som tränar för att vara vana vid att ta smäll, och ger vana vid att ge det. Med det sagt så tror jag att relativt många kampsporter funkar, om rätt person utför dom.
Men det smartaste är ju som jag (och flera andra) redan har sagt att lära sig att undvika att hamna i slagsmål, dom flesta slagsmål startas ju ändå faktiskt för att båda sidorna är idioter, inte bara en sida.
Fast då kanske man inte är cool nog, det är coolare att säga "lol yy är för töntar dom får stryk i UFC; jag vet allt, tro mig. Cool är jag också.".
Jag har redan sagt vad jag tror funkar, fysiska kampsporter, sådana som tränar för att vara vana vid att ta smäll, och ger vana vid att ge det. Med det sagt så tror jag att relativt många kampsporter funkar, om rätt person utför dom.
Men det smartaste är ju som jag (och flera andra) redan har sagt att lära sig att undvika att hamna i slagsmål, dom flesta slagsmål startas ju ändå faktiskt för att båda sidorna är idioter, inte bara en sida.
Fast då kanske man inte är cool nog, det är coolare att säga "lol yy är för töntar dom får stryk i UFC; jag vet allt, tro mig. Cool är jag också.".
det enda jag har sagt i denna tråden är.
krav maga är helt värdelöst.
brottning skulle jag inte försöka mig på mot flera.
springa/undvika bråk är bästa försvar.
så sluta tönta dig mr. besservisser "know all"
MacGyver
2007-10-16, 21:15
Stor kroppshydda, god diplomatisk förmåga och snabba fötter är min lekmannagissning den bästa kombinationen för ett bra självförsvar.
Boxning eller brottning + ett stort krigarhjärta
tntballe
2007-10-16, 21:21
mma chansar jag på, mest för att den stilen är det bästa ur dom andra stilarna, för att vara så effektivt som möjligt.
Pudzianovski
2007-10-16, 21:21
Åh fan !!
Trodde du skulle säga hockey :D
Åh fan !!
haha
ps håller för övrigt med pingu.
Åh fan !!
riktigt hockey inehåller boxning också så du är inte fel ute :D
Tricklev
2007-10-16, 21:28
Så varför tog du åt dig när jag skrev något som inte var riktat till dig?
Så varför tog du åt dig när jag skrev något som inte var riktat till dig?
för det var riktat till mig. sluta ljug ;)
jag var den enda som jämförde med ufc...
men... jag orkar inte med den här diskussionen mer så hejdå i den här tråden :D
Tricklev
2007-10-16, 21:33
Det var inte riktat till någon person, jag nämnde inte något namn, jag bara nämnde saker som brukar dyka upp i sådana här diskussioner, att du tog åt dig är helt upp till dig.
Coldsmith
2007-10-16, 21:42
Amerikansk proffesion Wrestling tror jag stenhårt på, Dropkickar och Flying Elbow drops. Ser inte hur det inte skulle kunna fungera.
Problemet är att man måste klä ut sig så förbannat så fort man ska ut då :(
+1
Specielt krigarhjärtat.
Hamnar det på marken och du möter någon skillad van grappling tävlande. Vad fan gör han när du börjar peta och slita honom i ögonen?
Boxning funkar i många situationer och brottning gör dig stark och bra allround tränad så om det hamnar på marken så kan du ta dig därifrån och sen lägga benen på ryggen.
Allt det där finliret brukar flyga ut genom fönstret fort som fan i en riktig situation som inte är på tävlingsmattan. När det två fulla personer också, vilket det brukar vara.
Diskutera!
Där har du bästa kampsporten
näst bästa är väl nån form av MMA
Kul att någon startade en sån här tråd. Satt och började på en sån tråd igår men fick lite bråttom. Av det jag tittat runt så ska Krav Maga vara ett bra alternativ?
Värt och tänka på också kanske kan vara att i Krav Maga och liknande är det ju rätt så jäkla farliga tekniker ofta.
Kanske inte så lämpligt att krossa struphuvudet och stampa sönder knäskålarna på något fyllo för att de lackar ur på en för att man råkar spilla ut sin öl på dom när de går in i en.
Du måste alltså kunna använda och vilja använda det du tränar för att det ska vara någon nytta med det hela.
Buckethead
2007-10-16, 22:07
Yellow Bamboo såklart.
Av brottning, judo och karate så skulle jag inte satsa på någon för just självförsvar. Däremot kommer du ha bättre chans om du tränar någon av dom än om du inte tränar någon kampsport alls. Enda som hanterar slag av dom 3 är ju karate, men då det finns många karate-stilar så kan det ju vara allt från pensionärskarate till kyokushin.
Vad gäller judo och brottning har jag väldigt dålig koll förutom att dom få fristilsbrottarna jag kört med har verkligen imponerat när det kommer till förmåga att stå kvar på fötterna när någon försöker ta ner dom.
ZHTOHELLAS
2007-10-16, 22:14
Markstrid ute på stan,utanför krogen osv? Inte en chans, då ger sig andra in i leken och kickar personen i huvudet när DU ligger där.
Är Dörrvakt och har sett en hel del.
Markstrid ute på stan,utanför krogen osv? Inte en chans, då ger sig andra in i leken och kickar personen i huvudet när DU ligger där.
Är Dörrvakt och har sett en hel del.
Håller med, Vill man känna sig "säker" tror jag man gör bättre i att införskaffa pepparspray/tårgas av valfri olaglig sort :Virro
Jacksatan
2007-10-16, 22:28
Jag skulle nog säga att boxning är rätt grymt. Är ofta trånga miljöer och då är det inte räckvidd med sparkar. Att börja köra nertagningar känns inte så hett då man inte vet om killen har 2polare som börjar sparka på en. En riktigt bra boxare smäller ner en kille otroligt snabbt vilket är sjukt effektivt.
Håller med, Vill man känna sig "säker" tror jag man gör bättre i att införskaffa pepparspray/tårgas av valfri olaglig sort :Virro
knogjärn gör ont :devil:
Jacksatan
2007-10-16, 22:32
+1
Specielt krigarhjärtat.
Hamnar det på marken och du möter någon skillad van grappling tävlande. Vad fan gör han när du börjar peta och slita honom i ögonen?
Boxning funkar i många situationer och brottning gör dig stark och bra allround tränad så om det hamnar på marken så kan du ta dig därifrån och sen lägga benen på ryggen.
Allt det där finliret brukar flyga ut genom fönstret fort som fan i en riktig situation som inte är på tävlingsmattan. När det två fulla personer också, vilket det brukar vara.
Mot en bra brottare hinner du inte börja poka ut ögonen eftersom du blir slammad i asfalten. Så brottning/judo/bjj är nog rätt bra grejer ändå nu när jag tänker efter. Skulle ändå säga boxning eftersom bråk oftast uppstår på nära avstånd.
Mot en bra brottare hinner du inte börja poka ut ögonen eftersom du blir slammad i asfalten. Så brottning/judo/bjj är nog rätt bra grejer ändå nu när jag tänker efter. Skulle ändå säga boxning eftersom bråk oftast uppstår på nära avstånd.
Brottaren vill ju ha dig nära. Det är väl där man vill vara så nära som möjligt, svårt sparka och boxas då. Men det där att bli sparkad ner man ligger nere och brottas låter ju inte så kul
Tycker boxning låter logiskt =)
Wennerberg
2007-10-16, 22:47
Jag säger boxning utan tvekan. Kan du slå en snabb kombination med rätt teknik så sänker du vilket pucko som helst. Mot en brottare kan det dock bli lite knepigt men alla har en punchers chance, så jag hade satsat på boxning och hållt tummarna att en kille som gått på brottning några år aldrig börjar bråka med dig.
I det där +1 så ingick brottning/boxningen. Men att Fighterhjärtat var väldigt viktigt.
Det där med att peta i ögonen var mer åt någon grappler som ska sätta dit trianglar och armlås för att "låsa ut dig". Eftersom det inte så ofta är med i beräkningarna att den han möter ska börja peta han i ögonen med mera, så kommer han nog i många lägen få en chock om han möter någon galen jäkel.
panzerpig
2007-10-16, 23:38
vad jag hört av dom jag känner som tränar eller någon typ av kampsport/MMA så verkar det som att brottare anses vara "jobbiga jävlar" att gå en match mot.
Jag har inte sett så mycket MMA på tv men det jag sett (och hört kommentatorerna säga) verkar vara lite samma sak, brottare har väldigt mycket respekt med sig (mer än jag trodde) alltså om tex en kille kör MMA men har bakgrung inom brottning.
är detta en "allmän åsikt"?
Jag trodde att tex en boxare eller kickboxare skulle kunna slå en brottare rätt lätt.
Tigerkotten
2007-10-16, 23:42
vad jag hört av dom jag känner som tränar eller någon typ av kampsport/MMA så verkar det som att brottare anses vara "jobbiga jävlar" att gå en match mot.
Jag har inte sett så mycket MMA på tv men det jag sett (och hört kommentatorerna säga) verkar vara lite samma sak, brottare har väldigt mycket respekt med sig (mer än jag trodde) alltså om tex en kille kör MMA men har bakgrung inom brottning.
är detta en "allmän åsikt"?
Jag trodde att tex en boxare eller kickboxare skulle kunna slå en brottare rätt lätt.
Det är för när en brottare får tag i dig, så åker du ner på marken. Samtidigt så har de så bra ground control. Så du kan ej riktigt ta dig upp.
Bitas skall tydligen vara riktigt bra, ger en härlig känsla av psykopat.
J de Koof
2007-10-17, 00:10
Må vara skillnad på miljöer?
Inne på krog, krogkö eller allmänt trångt..... brottning, efter vad man sett. Som Allan redan påpekat så säger det plask och bråkmakaren ligger som en våt fläck innan någon reagerar.
Men ute i en mörk cykelvägskorsning och 800 meter är uteslutet pga omringning av tre?
/J
Min röst går till : brottning, Boxning, dvs MMA med mycket sparring så att du blir flexibel.
Tricklev
2007-10-17, 00:54
Problemet är att man måste klä ut sig så förbannat så fort man ska ut då :(
Jag trodde det ingick i träningen?
Tricklev
2007-10-17, 00:57
Jaktlicens+ Hagelgevär.
Kan bli lite svårt att komma in på krogen med dessa saker på sig dock, annars så stödjer jag iden helt. :thumbup:
Eller edit: En stor trenchcoat så går allt...
Baskagge
2007-10-17, 03:46
Tycker att det är fel att påstå att vissa stilar suger. Det är stor skillnad på att slåss i ringen, på gatan, på krogen, mot flera motståndare, beväpnade motståndare etc.
Att Krav Maga-killen får stryk av thaiboxare i ringen förvånar väl ingen? På gatan är det dock sällan kampsportare som slåss med kampsportare, jag har i alla fall aldrig råkat ut för det. I självförsvarssituationer på stan är det nästan alltid flera motståndare, ofta med knivar, järnrör, flaskor och andra vapen. Skulle vilja påstå att thaiboxaren blir rejält mosad i en sån här situation eftersom han saknar tekniker för att försvara sig mot flera motståndare, järnrör, knivar och kanske till och med pistoler.
Strypningar är andra farliga situationer som många kampsporter inte har tekniker för att lösa. Ponera att man är på väg hem på natten, lyssnar på musik och därför inte hör killen som springer fram och tar stryptag på dig, då hjälper det föga om man har tränat boxning i 35 år, efter några sekunder är man ändå medvetslös. Jag påstår inte att boxning suger - i vissa situationer är det kanske rent av det bästa man kan träna. Men man kan inte säga vilken kampsport som är bäst, det beror helt på vad man är ute efter.
Är man osäker på vilken kampsport man ska börja i kan man också fundera på hur lång tid man tänkt träna och hur fort man vill bli "bra". Det går bra mycket fortare att bli bra på boxning än krav maga eftersom det är många tekniker. Boxningar är dessutom mycket billigare.
För övrigt är Bas Rutten-filmen som någon länkade till är faktiskt rätt likt krav maga.
Krav maga-träningen är väldigt allsidig. Man tränar i princip alla situationer som kan förekomma på gatan, inomhus osv. Det Kanske inte är befogat att banka sönder killen som håller fast dig i armleden, håller dig i tröjan, puttar på dig?
Några fördelar med krav maga: försvar mot vanliga överfallssituationer, väldigt allsidig träning (markkamp, vapen, strypningar, nästan allt är tillåtet: armbågar, knän, skrevsparkar, skallningar, vapen.)
Nackdelar med krav maga: Dyrt, tar ett tag innan man börjar med den riktiga sparringen, är inte bäst på något.
Ja, de flesta har väl redan räknat ut att jag tränar krav maga. *whistle* Eventuellt tänker jag byta till thaiboxning, shooto eller mma om ett tag, det är trots allt en del skillnader.
Har man tid så kan man köra flera kampsporter samtidigt. Boxning, thaiboxning, brottning, mma etc. är alla effektiva.
Är man ute efter något som är mer fightinginriktat än krav maga, men som ändå fungerar bra i krogmiljö så hade jag rekommendet thaiboxning eller MMA.
Slänger in några filmer som jag tycker sammanfattar krav magan rätt bra.
http://www.youtube.com/watch?v=9y1xlIINq8s
http://www.youtube.com/watch?v=LOhpWO-UjSI
http://www.youtube.com/watch?v=Byr-nOEDyTo
http://www.youtube.com/watch?v=KfgWhEAOJ9A
http://www.youtube.com/watch?v=uKtSc3Xzx7U
Gonatt.
delta_mats
2007-10-17, 04:19
Svaret är givet och behöver inte diskuteras något mer. MMA, de bästa tekniker samlade från olika kampsporter, både stående fight, nedtagningar och grappling.
delta_mats
2007-10-17, 04:25
Tränar man någon form av sparring inom Krav Maga? I såna fall, blir det inte väldigt svårt att träna fullkontakt? Inte helt lätt att utföra många av teknikerna under träning då dom är direkt skadliga.
Tränar man någon form av sparring inom Krav Maga? I såna fall, blir det inte väldigt svårt att träna fullkontakt? Inte helt lätt att utföra många av teknikerna under träning då dom är direkt skadliga.
De har bra skyddsdräkter, utan sådana så går det iofs inte att köra fullkontakt i så många stilar överhuvudtaget om teknikerna är inriktade på självförsvar och inte tävling.
Krav maga har också flera nivåer, en för privatpersoner , en för polis och en för militär. Den för civila är mera att "stunna" motståndaren och springa snabbt som fan. Medan polis och militär är betydligt brutalare.
Brottning är nog rätt bra, få ner killen och dela ut en spark så han inte resersig upp på ett tag. Är dom fler så är det smartast att lätta från platsen så fort som möjligt...
Jacksatan
2007-10-17, 07:07
Brottaren vill ju ha dig nära. Det är väl där man vill vara så nära som möjligt, svårt sparka och boxas då. Men det där att bli sparkad ner man ligger nere och brottas låter ju inte så kul
Ja, det vill brottaren. Har aldrig sagt nåt annat.
Man väl utgå ifrån att det inte är en massa polare i närheten. Utan vad som är bäst 1 mot 1. Annars kan man börja dra upp skjutvapen och vad fan som helst och diskussionen blir ointressant.
Finns nog ingen speciell kamsport eller disciplin som är den absolut bästa, det är snarare utövaren av sporten. Att träna MMA i ett halvår är ingen garanti för att man ska gå säkert på gatan, lika lite som han skulle vara överlägsen en utövare av annan valfri kampsport som hållt på längre.
Hitta något som verkar kul och träna hårt. De flesta kamsporter är av anti-våldskaraktär och bråkstakarna som ränner runt och käftar är sannolikt inga vältränade fighters. Så strunta i det som "är bäst" för det finns inget, och ta det som verkar roligast och träna dig bra på det.
Har sagt det förut och säger det igen. Judo.
Jacksatan
2007-10-28, 23:46
Har sagt det förut och säger det igen. Judo.
Haha, den var bäst idag. :D
Finns nog ingen speciell kamsport eller disciplin som är den absolut bästa, det är snarare utövaren av sporten. Att träna MMA i ett halvår är ingen garanti för att man ska gå säkert på gatan, lika lite som han skulle vara överlägsen en utövare av annan valfri kampsport som hållt på längre.
Hitta något som verkar kul och träna hårt. De flesta kamsporter är av anti-våldskaraktär och bråkstakarna som ränner runt och käftar är sannolikt inga vältränade fighters. Så strunta i det som "är bäst" för det finns inget, och ta det som verkar roligast och träna dig bra på det.
Däremot finns det kampsporter som är mer lämpade för just gatuslagsmål om man nu har oturen att hamna i ett sånt.
Doctor Snuggles
2007-10-28, 23:58
Intressant att krav maga utvecklades och används av elitstyrkor i israel då. Om det nu är "helt värdelöst".
On topic så måste man göra skillnad på nivån av anfallaren/anfallarna. Det är stor skillnad mellan att bli attackerad av en eller flera mma-utövare, mot att bli attackerad av en eller flera svenssons.
Om du blir attackerad av en mma utövare utan backup, så är ngn form av mma antagligen bäst.
Om du blir attackerad av en mma utövare med backup så är nog springa eller en pistol bästa försvar.
Om du blir attackerad av en svensson, utan backup, så räcker nog de flesta kampsporter långt.
Om du blir attackerad av en svensson med backup, så är någon huvudsakligen stående kampsport, alternativt självförsvar bäst. Som t.ex. thai eller krav maga, aikido, eller att springa/pistol. (Notera "bäst", förstås så fungerar antagligen brottning/judo/nån form av jutsu o.s.v. också bra).
Doctor Snuggles
2007-10-29, 00:13
Det här är för övrigt ofta hur det kan se ut, och ett bra exempel på hur man försvarar sig mot många (oftast så attackerar inte alla på en gång - om de inte är skinnhuvuden :D). Inte nödvändigtvis just aikido som snubben utövar, men han haf iaf koll på vad han gör.
HcmFTdPbEbc
Kontentan: Slå mot känsliga områden, gärna använd motståndarens kraft mot honom själv, håll dig lätt på fötterna, och rör på dig bort från situationen.
panzerpig
2007-10-29, 00:21
Skulle precis skriva "det där måste vara boxning, inte aikido!" men så läste jag kommentarerna på youtube :)
Doctor Snuggles
2007-10-29, 00:25
Skulle precis skriva "det där måste vara boxning, inte aikido!" men så läste jag kommentarerna på youtube :)
Det är svårt att säga. Å ena sidan så slår han, å andra sidan så slår han på ett sätt som liknar vissa aikido-tekniker. Men det spelar ingen roll, kontentan är den samma. Märk att han verkar starta allting själv, eftersom det ser ut som han delar ut det första slaget, vilket kanske inte är det bästa sättet att börja med om man vill unvika bråk. :D
panzerpig
2007-10-29, 00:29
Det är svårt att säga. Å ena sidan så slår han, å andra sidan så slår han på ett sätt som liknar vissa aikido-tekniker. Men det spelar ingen roll, kontentan är den samma. Märk att han verkar starta allting själv, eftersom det ser ut som han delar ut det första slaget, vilket kanske inte är det bästa sättet att börja med om man vill unvika bråk. :D
absolut, det som gjorde att jag tänkte "boxare" var hur inövat det såg ut när han höll upp garden vid ansiktet, precis som en boxare gör. på youtube pratar dom om några aikidomoves som han gör men jag tror jag missade dom :)
[YT]http://www.youtube.com/watch?v=vTZUibPr6kU/[YT]
gah glömmer alltid hur man länkar till youtube, kan någon fixa plz.
Doctor Snuggles
2007-10-29, 08:29
vTZUibPr6kU
gah glömmer alltid hur man länkar till youtube, kan någon fixa plz.
Lägga snedstrecket på rätt ställe först kanske? :D
Och bara det efter frågetecknet mellan taggarna.
Jag tror för övrigt att Wing Chun kan vara bra mot ordinärt fyllefolk, för det handlar om små marginaler och att attackera samtidigt som man blockerar slag. Några snabba sådana och lite springa och biffen är fisk.
MMA skulle jag tro.
De viktigaste om de är flera och om man vill undvika att få så mycket stryk som de går så handlar det om att hålla sig stående. Hamnar du på marken så får du äta sparkar tills de inte tycker det är kul längre. Har du desutom knockat någon av deras polare så lär du få ett par extra.
Jag tror för övrigt att Wing Chun kan vara bra mot ordinärt fyllefolk, för det handlar om små marginaler och att attackera samtidigt som man blockerar slag. Några snabba sådana och lite springa och biffen är fisk.
haha gillar macarena dansen i början.
Vilket trams.
Det är svårt att säga. Å ena sidan så slår han, å andra sidan så slår han på ett sätt som liknar vissa aikido-tekniker.
Som sagt, inte för det spelar någon roll.. Men hur fan kan man slå på ett sätt som liknar akido-tekniker när det inte finns några slag i akidon?
haha gillar macarena dansen i början.
Vilket trams.
Men det är fan ballt att se på film! :D
Hur man undviker att hamna i slagsmål; en universitetsexamen i något intellektuellt stimulerande ämne, plus möjligen (som nämnts innan) kapacitet att kunna avverka en kilometer på 3-4 minuter till fots.
Muskelbyggaren
2007-10-29, 09:14
Hur man undviker att hamna i slagsmål; en universitetsexamen i något intellektuellt stimulerande ämne, plus möjligen (som nämnts innan) kapacitet att kunna avverka en kilometer på 3-4 minuter till fots.
Haha, true.
Doctor Snuggles
2007-10-29, 09:20
Som sagt, inte för det spelar någon roll.. Men hur fan kan man slå på ett sätt som liknar akido-tekniker när det inte finns några slag i akidon?
Men det är fan ballt att se på film! :D
Nu minns jag inte exakt, men jag tror det finns "putt" tekniker med öppen hand som liknar slag, men som har som mål att använda motståndarens kraft mot honom (som alla aikido tekniker har). Varför det påstås att killen använder aikido-tekniker är just för att han "slår" på sådant sätt, och rör sig på sätt som skall underlätta dylika tekniker. Sägs det i kommentarerna iaf - jag är ingen expert så jag kan inte avgöra. Jämför Steven Segal filmer, han är en aikido utövare av hög rang, men i filmerna ser man inte "ren" aikido.
Doctor Snuggles
2007-10-29, 09:21
Jag har märkt att det förstnämda snarare leder till bråk. :D
Jag skulle vilja utveckla det till en saftig lowkick, och sedan en kilometer asap. Som tur är har jag en övernaturlig förmåga att avstyra bråk av någon konstig anledning. :)
Nu minns jag inte exakt, men jag tror det finns "putt" tekniker med öppen hand som liknar slag, men som har som mål att använda motståndarens kraft mot honom (som alla aikido tekniker har). Varför det påstås att killen använder aikido-tekniker är just för att han "slår" på sådant sätt, och rör sig på sätt som skall underlätta dylika tekniker. Sägs det i kommentarerna iaf - jag är ingen expert så jag kan inte avgöra. Jämför Steven Segal filmer, han är en aikido utövare av hög rang, men i filmerna ser man inte "ren" aikido.
Nej, i filmerna använder Segal filmvåld (och dödligt tråkigt skådespel) :).
Det finns typ av tekniker där man puttar, men att kalla det där akido när han står mest i typiskt boxningsguard, han slidar nästan precis som dom lär ut på boxningsträningen. Visst kan man säkert koppla en akidoknuff och hans slag, men det känns lika långsökt som att kalla bänkpress för mma. "Men han ligger ju och slår uppåt.. nästan i alla fall".
Okej, det sista exemplet var lite överdrivet och dåligt, men.. äh. Det är ju nästan samma sätt att tänka. :D
hangatyr
2007-10-29, 10:18
I en en-mot-en-situation skulle jag tippa på BJJ eller Judo. Det förutsätter dock att den andra inte är skolad inom kampsport. MMA (vilket inte är en kampsport, utan ett hopkok) funkar nog bra det också.
Om man stöter på flera personer som vill slåss så gör man nog bäst i att försöka ta sig därifrån så fort som möjligt.
Cerberus
2007-10-29, 10:26
shoot fighting/ultimate fighting verkar va grejen om man vill spöa folk på stan.
hade ja haft närmare träningslokal hade ja tränat det, just nu skulle ja bara åka på råspö av vem som helst.
Krav Manga eller vad det heter.
Sto la Po lale (läs det med asiatisk brytning) är rätt effektivt också (:D), krav maga ger jag inte allt för. Det är för mycket, detta är vad jag tror alltså, "men om jag gör så här, kontrar du såhär..."
hangatyr
2007-10-29, 10:51
shoot fighting/ultimate fighting verkar va grejen om man vill spöa folk på stan.
hade ja haft närmare träningslokal hade ja tränat det, just nu skulle ja bara åka på råspö av vem som helst.
ultimate fighting är en tävling, inte en kamspsport.
amincissez
2007-10-29, 11:25
Jag tror de flesta asiatiska kampsporter är bra försvars metoder.Jag har tränat judo,,de kanske inte e lika bra som tex taekwondo,,hur stavas det,,,.En snubbe tog ett par taekw grepp på mig en gång för o visa,,en av dom gick ut på o fixera mig så att jag blev helt svag o underlägsen,han greppade tag i ett par fingrar på mig,,o hade jag börjat dra mig ur greppet då hade jag brutit några ben i fingar o händer..Man behöver inte vara superman stark när kampsports greppen är rätt utförda.
ja kan ju säga att taekwondo som självförsvar är ju helt värdelöst...då man inte ens får slå mot huvudet å endas sparka. tycker den är diskussionen är lite löjlig som självförsvar. träna 400 meter el nåt borde vara det effektivaste om man VKELRIGEN INTE vill hamna i slagmsål så tror jag inte man gör det heller (visst finns det undantag) tror det bara blir värre när nån tönt som har börjat med krav maga helt plötsligt tror att dom kan slås mot en kille med kniv bara för att han gjort det på träning. Om man vill lära sig slåss på gatan så är väl helt klart shooto det överlägset bästa kanske i komb. med escrima då har man hyfsad täckning överallt. men om man kanske inte har så lång tid på sig skulle jag nog rekommendera boxning lära sig hålla upp händera å slå hårt det kommer man långt på. folk som håller på å snackar om judo, brottning, bjj osv känns inte som dom varit i ett ritkgit slagsmål på krogen!!
Jag har märkt att det förstnämda snarare leder till bråk. :D
Tveksamt. Genom att förstå (mer eller mindre) världen och dess innevånare blir sällan (men inte alltid) motsättningarna så stora att nävarna tar vid...
Kunskap ger i regel en form av självkänsla, prestigelöshet och ödmjukhet. Sådana personer hamnar statistiskt sett sällan i slagsmål?
Rent geografiskt, var och när är det störst sannolikt att hamna i bråk? Min gissning är stadskärnor, fredag och lördag mellan 23:00 och 04:00. Gör en kvantitativ, vetenskaplig undersökning där du kartlägger de personer som befinner sig på dessa platser dessa tider, notera deras utbildningsnivå och jämför med 1) de som vistas på dessa platser alla tider utom de nämnda och 2) befolkningen i stort och jag tror att du kommer finna en del häpnadsväckande resultat.
Absinteh
2007-10-29, 11:56
So true.
Utbildningsnivån på de som frågar sig vilken kampsport som spöar vilken kan man väl också disskutera.
shut teh face
2007-10-29, 12:42
Det handlar mest om attityd, och huruvida man tränat kanske flera olika kampsporter och slagits en del i sitt liv. Om man nu ska slå ned folk.
Har en kompis som tränat kung fu sedan 8 års åldern och han har inga problem att brotta omkul mig och en polare och vi är nästan 2m och väger nästan 100kg. :)
Man känner sig trygg när man går med honom
Det handlar mest om attityd, och huruvida man tränat kanske flera olika kampsporter och slagits en del i sitt liv. Om man nu ska slå ned folk.
Har en kompis som tränat kung fu sedan 8 års åldern och han har inga problem att brotta omkul mig och en polare och vi är nästan 2m och väger nästan 100kg. :)
Man känner sig trygg när man går med honom
Vad väger/mäter ni var och en då?
Wennerberg
2007-10-29, 13:05
Boxning ;)
Fd_Megatuttarna
2007-10-29, 13:14
Pistol i fickan. Då kan Bruce Lee komma. Ett plus är att du kan spela WOW timmarna du hade behövt lägga ner på träningen.
X-ecuter
2007-10-29, 13:17
Det jag tror med MMA är som gör det till en bra kampsport att träna är just att det går ut att vara snabb, smidig, stark och uthållig i alla lägen... på stående plan är det spark, slag, kast, skallningar vilket gör att det involverar många olika sporter, När det sedan kommer till mark, är det att hela tiden ha överlägsen position vilket du hela tiden tränar på, ligger du underst och inte jobbar rätt med kroppsposition får du fett med stryk medan om du kan ta dig ifrån läget då han sittere på dig och matar slag trots att du fått lite smällar gör att det blir snabbt du som får överläge. Överläge där du väljer exakt vad du vill göra, ute på gatan kanske du vill slå honom lite extra, låsa honom o se till att någon ringer polisen, lr försöka komma därifrån.
Därför är MMA en bra sport då det involverar många olika tekninger och en blandning av olika stilar. Du kan även träna SHootfighting då det är exakt samma träning, bara sparring och tävlingsystemet mot Valetudo som är att du inte får slå/sparka någon som ligger ner på marken i Shootfighting...
Tnx!
Har skummat genom tråden och det är bara ett enda debatterande om vilken stil som är bättre än den andra... Olika verktyg för olika situationer, så enkelt är det. Det gäller att hitta en tränare/ lärare som vet vad han sysslar med och kan förmedla det åt en själv. Först då man förstår vad våld handlar om kan man ta till sig teknikerna och använda dem effektivt.
Folk skriver här att brottning är bäst, slag är bäst, pepparspray är bäst... För att brottas måste man få närkontakt, tänk om den andra har en kniv eller käpp? Slag då, man kan inte slå effektivt ifall den andra håller i en eller stryper.. Pepparspray, Suck!!! Försök gräva i fickorna då nån är en meter ifrån dig o knytnäven är ännu närmare.
En våldsituation är aggressiv, man måste kunna tåla stryk själv för man blir antagligen träffad. Situationen kommer överraskande, sällan blir det slagsmål då man är uppvärmd och inställd på det. Man kan aldrig förutspå vart den leder och hur, om det vore så skulle det finnas bara en kampgren. Man vet aldrig hur länge slagsmålet tar, man måste ha kondition och styrka.
Det spelar alltså ingen roll alls vad man tränar ifall man inte kan ta till sig redskapen och använda dem utan att tänka eller tveka.
Jag tänker inte rekommendera nån stil fastän jag har starka åsikter. Det bästa man kan göra är att besöka alla träningslokaler man hittar o bilda sig en uppfattning om den som undervisar. Ta reda på om han vet vad han talar om eller pratar han bara skit som typ 80% av alla inom kamp"sports"världen gör.
Tigerkotten
2007-10-30, 19:06
Alltså jag tycker inte man ska inkludera MMA, för enligt mig är den självklart mest optimal. DÄREMOT så tar det lång tid att bli bra på "MMA", alla olika aspekter som krävs för att bli duktig där.
Medans säg kör man enbart boxning, så blir en som tränar enbart det i jämförelse med en som tränar enbart MMA under lika lång tid. Så kommer han som fokuserar på boxning vara bättre med händerna.
MMA = Mixed Martials Arts = Dvs olika stilar.
Rent generellt, för streetfighting, är det nog bäst med en sport där bara tränar slag. Boxning är en ypperlig träningsform för att lära sig att slåss, men om du möter någon som faktiskt vet vad han håller på med så är det nog bättre att ha kört thaiboxning. Dock, om du möter en mma-tävlande får du stryk 1on1 efter att ha blivit nedtagen på marken. Jujutsu, karate, tjing tjong och judo är inte alls några bra försvarssporter, särskilt inte om du inte är riktigt bra på dom.
Nitrometan
2007-10-30, 21:05
Endera:
http://world.guns.ru/smg/sa61-1.jpg
Eller:
a86KquAx5ok
Tricklev
2007-10-30, 21:09
Nitrometan: Detta verkar ju ännu effektivare.
aGgB50SMdcA
Nitrometan
2007-10-30, 21:12
Nitrometan: Detta verkar ju ännu effektivare.
Iaf mycket roligare.
Hultman, du skriver att boxning är bra och thaiboxning ännu bättre men att karate och jujutsu inte är det... Jag har sparrat med boxare o håller med om att de är duktiga att slå, ur olika konstiga vinklar dessutom. Men direkt man sparkar dem i benen vill de inte leka nå mera.. Dessutom vågar de inte sparra utan sina mysiga stora mjuka vantar. Ska de plocka fram dem på gatan för att kunna slå utan att händerna går sönder?
Sen finns det bra o dåliga stilar av karate o jujutsu. Tänker inte nämna namnet på nå stilar o hamna i nå gräl men jag kan ju säga att vissa av dem borde inte ens få kallas kampsport/ budogren. Sen finns det vissa som är grymt bra.
Thaiboxning är effektiv, ingen fråga om saken. Men en thaiboxare är knappast nå vidare bekant med vapen o brottning.. Men det är en underbar gren med snygga effektiva tekniker o fina traditioner.
Tricklev
2007-10-30, 21:15
Iaf mycket roligare.
Minst sagt.
Undra hur många som tränar det där egentligen, känns ju som att det måste vara ett par youtube skämt, men när det gäller MA världen så förvånar inget längre.
"Vad lärde du dig idag i klassen?"
- Mamma, jag kan nu skrika så effektivt, att du skulle dö om jag gjorde det. :)
Tricklev
2007-10-30, 21:16
Om ni vill lära er lite utan att behöva gå till en klubb.
8M--P8Wex3M
Viktor_Balck
2007-10-30, 21:20
Endera:
http://world.guns.ru/smg/sa61-1.jpg
Eller:
a86KquAx5ok
Han får ju spö av den andra snubben han möter i videon.
Nitrometan
2007-10-30, 21:22
Han får ju spö av den andra snubben han möter i videon.
Nej, nej, nej. Kimbos fans säger att den fighten aldrig har hänt. :)
fabbo: Ashihara karate kanske?
Jo, Ashihara är bra mot en stående person. De sparkar lika hårt mot benen som thaiboxare o tål lika mycket stryk, men bara stående.
Folk glömmer ofta att vi bor i ett kallt klimat var man halkar ganska enkelt.
Hmm, vi borde samla alla som tränar i en enorm hall ett veckoslut o bara banka på varandra, svettas o diskutera.
jontahontas
2007-10-30, 21:56
Om ni vill lära er lite utan att behöva gå till en klubb.
8M--P8Wex3M
Vad i hela fridens var detta? Ank Ank Ank arikarakadesh?
Baskagge
2007-10-30, 22:37
Vad tränar du, fabbo?
Problemet med Thaiboxning i sverige är att mycket av de effektivaste teknikerna inte lärs ut. Det är en väldigt begränsad form. Armbådarna och clinch knäna mot huvud/haka/näsa/tinning. är det som skiljer vår light version mot den "riktiga". Dessutom så är kampsporten knappast som man ser på k1 där 90kg kötthögar luffsar omkring. Den ska vara snabb och flytande.
Som fabbo skriver så är ashihara en bra karate stil, de sparkar bra hårt och tål . Finns en del likheter hur svensk thaiboxning och den stilen utövas i sparring (imo från det jag sett när jag sparrats mot dylika).
MEDiAHORAN
2007-10-30, 23:03
Öh sorry om jag pajjar diskussionen men vad är det för stil Ernesto Hoost kör / körde? I denna videon verkar det ju som hans stil funkar, och ja, den är väldigt imponerande *flex* http://www.youtube.com/watch?v=SnxaZw2oSkU
Baskagge: För tillfället tränar jag Koryu Uchinadi. Det är en "ny" stil. Patrick McCarthy har samlat ihop en massa övningar o tekniker från det gamla Okinawa och lagt ihop det till vad han kallar en samling tekniker. Tanken är den samma som i JKD alltså, man tar vad som funkar o övar på det. Det påminner inte så mycket om den typiska Japanska karaten som folk är vana att se. Enklaste beskrivningen är väl att kalla det "MMA-karate", men den beskrivningen skulle knappast McMcarthy själv gilla.
Mediahoran: Ernesto Hoost tränar väl kickboxing. Men det är en sportgren med regler och en domare. Det är inte självförsvar var domaren saknas, mattan är ersatt av asfalt eller grus och publiken deltar istället för att bara bua.
Jacksatan
2007-10-31, 09:00
Vill ni se bästa stilen kan ni ju ladda hem Bas Ruttens "lethal streetfight"(tror den heter så). Han går igenom hur man slåss med flaskor, stolar och allt vad som kommer i ens väg. Hur slåss man mot flera etc?
Egentligen bör man vara lite allround skulle jag säga. Möter man en snubbe som börjar bråka utan backup så är det nog bäst/säkrast att vara bra på nertagningar och slamma killen i asfalten för att sedan strypa ut honom. Möter man flera bör man så klart vara bra stående- och företrädelsevis någon fullkontaktssport då. Finns ingen vanlig kille som kan ta en rejäl lågspark från en bra thaiboxare eller en smäll i magen/ansiktet av en boxare.
Egentligen bör man vara lite allround skulle jag säga. Möter man en snubbe som börjar bråka utan backup så är det nog bäst/säkrast att vara bra på nertagningar och slamma killen i asfalten för att sedan strypa ut honom. Möter man flera bör man så klart vara bra stående- och företrädelsevis någon fullkontaktssport då. Finns ingen vanlig kille som kan ta en rejäl lågspark från en bra thaiboxare eller en smäll i magen/ansiktet av en boxare.
Har du väl fått ner någon i asfalten har du fått 5 sekunders försprång = 20-30 meter så varför slösa tid på att strypa ut någon? Strypa, krångla sig loss och sen resa sig upp öppnar bara för att nästa person ska hinna fram.
Sparkar mot benen är det ingen som tänker på i normala fall. Sparka ner dem och dra därifrån. Thai och MMA FTW.
Egentligen bör man vara lite allround skulle jag säga. Möter man en snubbe som börjar bråka utan backup så är det nog bäst/säkrast att vara bra på nertagningar och slamma killen i asfalten för att sedan strypa ut honom.
Du har aldrig funderat över varför det finns viktklasser i brottning och MMA??? Om du blir överfallen på gatan så kommer din angripare i regel vara större än dig. Det beror på att våldsbenägna människor väljer ut offer som är mindre än den själva eller ger intryck av att vara ett lätt offer. Ytterst sällan väljer en förövare ett offer som är ser större och starkare ut.
Möter jag en som är minst 10 kilo tyngre skulle jag inte vilja möta honom på marken eftersom den tveklöst är starkare än mig. Istället skulle jag hålla mig på benen för att undvika att hamna i kontakt med vederbörande.
Vidare är jag övertygad om att du skulle få samma råd av en instruktör i Krav Maga, Systema och Defendo. De går till marken som en sista utväg.
Möter man flera bör man så klart vara bra stående- och företrädelsevis någon fullkontaktssport då. Finns ingen vanlig kille som kan ta en rejäl lågspark från en bra thaiboxare eller en smäll i magen/ansiktet av en boxare.
I Krav Maga, Systema och Defendo används aldrig lowkicken som en avslutande teknik även om den ingår i samtliga system. Istället används den som chock teknik för att överaska motståndaren för att dölja nästa steg.
Du kan inte förutsätta att alla angripare är fulla svenskar på solsemester. Är vederbörande drogpåverkad så är chansen ytterst liten att du får någon som helst effekt av en lowkick (möjligen av en låg sidekick).
De flesta kampsporter är sporter och är baserade på ett regelverk. Regelverket begränsar vad man får göra och vilka tekniker. Flera stilar tränar därför självförsvar som en separat del av sin verksamhet.
De moderna självförsvarstilarna som Krav Maga, Systema och Defendo har vunnit stor popularitet bland militär och säkerhetstjänst eftersom de i tester visat sig mycket effektiva. Orsaken sannolikt att de är baserade på Hick lag. Hicks lag går kortfattat ut på att ju färre svarsalternativ du har desto, snabbare blir din svarsreaktion. Inom de moderna stilarna finns väldigt få tekniker därför har deras utövare oftast snabbare reaktionsförmåga än utövare av traditionella kampsporter. Det beror inte nödvändigtvis på att de traditionella kampsporterna har ineffektiva tekniker utan snarare på att de i regel har för stort arsenal av tekniker. Följaktligen blir deras tid för respons längre när de sätts under press.
beckman88
2007-11-16, 11:29
Mest effektiva kampstporten är Ahimsa! :thumbup:
Typ en kombination av Krav Maga och Myui Thai (eller hur det stavas). Blixtsnabba, dödliga slag mot omtåliga punkter. Alla kast och häftiga kombos är ju värdelöst i verkliga situationer.
Typ en kombination av Krav Maga och Myui Thai (eller hur det stavas). Blixtsnabba, dödliga slag mot omtåliga punkter. Alla kast och häftiga kombos är ju värdelöst i verkliga situationer.
Dödliga slag? jo tjena haha
Det folk verkar ha svårt att förstå i den här tråden är att det inte finns någon som är effektivast. Det är utövaren allt hänger på. Alla kampsporter kan vara riktigt effektiva bara du är bra på dem. Man kan alltså inte generalisera och säga att en kamsport skulle vara bättre än en annan.
Tricklev
2007-11-16, 12:33
Sett lite för mycket Kiss of the dragon i veckan måntro?
Man kan alltså inte generalisera och säga att en kamsport skulle vara bättre än en annan.
Jo det kan man i relativt stor grad. Visst beror det på utövaren, men skulle 2 personer med exakt samma möjligheter och skill träna lika mycket, ena tränar t.ex Aikido och den andra Thaiboxning eller MMA kommer den senare ha en stor edge i en streetfight eller ringmatch utan några störra regler. Vissa kampsporter har mycket mer sparring och tekniker som menas för att knocka motståndaren, medan andra har tekniker som ska vara snabba, tekniskt snygga och allt vad det kan vara. Skillnad på hård sparring och uppvisningsträning.
Har inte läst igenom tråden, men just Krav Maga är anpassat för såna situationer och byggt på ett sånt sätt att man instinktivt ska kunna "oskadliggöra" eller sätta någon ur spel så pass länge att du hinner ta dig därifrån.
Anyone?
Jag kan inte mycket om kampsport men jag tror på brottning. Brottaren behöver bara skydda ansiktet och när han väl får tag i en arm på boxaren är det nog kört för den senare som inom loppet av några sekunder ligger ned och har väldigt ont :D
Finns det ingen som har klippet där elitboxaren får stryk av en amatörbrottare?
Tricklev
2007-11-16, 13:22
JKD - Jeet Kune Do
Vad sägs om att utveckla, vart lär man sig, vilken skola osv?
erik_strid
2007-11-16, 13:41
Om du börjar i shooto så ska nog ingen kunna slå ner dig:P
Ja precis. Det racker med att borja pa Shooto. Det ar det optimala. Ga dit sa lar de dig alla hemligheter som ingen annan kan.
JKD - Jeet Kune Do
Nej, det är bevisat att det inte fungerar i fighting sammanhang. Om du kör mot en person som är erfaren inom det.
Pride
Pride är ett "Fighting event", inte en kampsport.
Jag kan inte mycket om kampsport men jag tror på brottning. Brottaren behöver bara skydda ansiktet och när han väl får tag i en arm på boxaren är det nog kört för den senare som inom loppet av några sekunder ligger ned och har väldigt ont :D
Finns det ingen som har klippet där elitboxaren får stryk av en amatörbrottare?
Gamla UFC avsnitt, på den tiden där det var olika sporter som mötte varandra. Då Jiu-jitsu och brottning ägde upp det mesta.
Haha, precis :P Bara sätta foten i lokalen så är du en semi gud.
Pudzianovski
2007-11-16, 16:35
Ultimate fighting har jag hört är bra att kunna om man vill slåss på stan.
Du har aldrig funderat över varför det finns viktklasser i brottning och MMA??? Om du blir överfallen på gatan så kommer din angripare i regel vara större än dig. Det beror på att våldsbenägna människor väljer ut offer som är mindre än den själva eller ger intryck av att vara ett lätt offer. Ytterst sällan väljer en förövare ett offer som är ser större och starkare ut.
Möter jag en som är minst 10 kilo tyngre skulle jag inte vilja möta honom på marken eftersom den tveklöst är starkare än mig. Istället skulle jag hålla mig på benen för att undvika att hamna i kontakt med vederbörande.
Vidare är jag övertygad om att du skulle få samma råd av en instruktör i Krav Maga, Systema och Defendo. De går till marken som en sista utväg.
I Krav Maga, Systema och Defendo används aldrig lowkicken som en avslutande teknik även om den ingår i samtliga system. Istället används den som chock teknik för att överaska motståndaren för att dölja nästa steg.
Du kan inte förutsätta att alla angripare är fulla svenskar på solsemester. Är vederbörande drogpåverkad så är chansen ytterst liten att du får någon som helst effekt av en lowkick (möjligen av en låg sidekick).
Ledsen att förstöra din idyll, men krav maga är en totalt värdelös försvarsteknik om du blir attackerad av någon som faktiskt vet vad han håller på med. Boxning är nog den bästa sporten att träna om man möter en random krogsnubbe, men möter du någon duktig jävel så bör du kunna sparka och ta ned på marken också.
Ultimate fighting har jag hört är bra att kunna om man vill slåss på stan.
Själv har jag hört att kendo ska vara bäst. :D
Ledsen att förstöra din idyll, men krav maga är en totalt värdelös försvarsteknik om du blir attackerad av någon som faktiskt vet vad han håller på med. Boxning är nog den bästa sporten att träna om man möter en random krogsnubbe, men möter du någon duktig jävel så bör du kunna sparka och ta ned på marken också.
Du tycks dock själv leva i någon slags idyll, precis som typ alla andra...
Frågan handlade om självförsvar, medan alla svar fokuserar på hur man blir bäst på att fightas ute på gatan. Det som diskuteras har ju typ blivit vad som ger störst krogbråkspenis.
Fokuseringen på att bli bra på att slåss är ju egentligen helt skev.
NisseEriksson
2007-11-17, 16:10
Nej, det är bevisat att det inte fungerar i fighting sammanhang. Om du kör mot en person som är erfaren inom det.
Var är det bevisat?
Baskagge
2007-11-17, 17:00
Ledsen att förstöra din idyll, men krav maga är en totalt värdelös försvarsteknik om du blir attackerad av någon som faktiskt vet vad han håller på med.
Vad grundar du det på?
Absinteh
2007-11-17, 17:55
Att kravmaga inte är en tävlingssport.
Alla kampkonster/sporter som inte har ett etablerat tävlingsmoment är ganska useless, faktiskt.
Du tycks dock själv leva i någon slags idyll, precis som typ alla andra...
Frågan handlade om självförsvar, medan alla svar fokuserar på hur man blir bäst på att fightas ute på gatan. Det som diskuteras har ju typ blivit vad som ger störst krogbråkspenis.
Fokuseringen på att bli bra på att slåss är ju egentligen helt skev.
Det enda som är relevant vid en hotfull situation är att du kan oskadliggöra din(a) angripare. Tror du på fullaste allvar att en Krav Maga-nisse klarar sig bättre i ett 1on3-läge än vad en MMA-kille gör? Om inte, varför?
De flesta klarar sig nog med kunskaper om hur man använder nävarna, och det är antagligen mer effektivt att lära sig slagkombinationer än att utöver detta fokusera på mattbrottning. Av den anledningen nämnde jag just boxning.
Vad grundar du det på?
Jag har själv hamnat i tjafs med killar som tränat Krav Maga länge. Att det sedan, som Absinteh nämner, inte är någon tävlingssport säger resten. Varför använda sig av en metod som inte är beprövad i praktiken?
Baskagge
2007-11-17, 20:58
Att kravmaga inte är en tävlingssport.
Alla kampkonster/sporter som inte har ett etablerat tävlingsmoment är ganska useless, faktiskt.
Kan jag hålla med om. Men att det är värdelöst, nja. Beror på situationen/motståndare/stil. Tror inte att en boxare skulle få det så lätt mot en krav maga-snubbe som kört mycket sparring, förutsatt att allt är tillåtet armbågar, skallningar, knän, skrevsparkar.
"men krav maga är en totalt värdelös försvarsteknik" försvarsteknikerna används främst vid oförutsedda anfall på gatan. Om det är en 1vs1-fight använder man med fördel istället andra tekniker. Eftersom krav maga är en form av MMA så har man tekniker hämtade från andra system som boxning, thaiboxning mfl. Anledningen till att krav maga inte fungerar bra i ringen är nog snarare att man lägger störst energi på självförsvarsbiten. Vill man bli bra på 1vs1-fighter istället för att kunna försvara sig på stan mot knivar/järnrör/flaskor/flera motståndare så tränar man inte krav maga utan något annat.
Baskagge
2007-11-17, 21:00
Jag har själv hamnat i tjafs med killar som tränat Krav Maga länge. Att det sedan, som Absinteh nämner, inte är någon tävlingssport säger resten. Varför använda sig av en metod som inte är beprövad i praktiken?
Låter intressant, du får gärna berätta mer om det. Vad tränar du själv?
:laugh:
Min idyll????
Krav är inte den bästa stilen utan jag menar att stilar som ROSS/systema, defendo och krav maga håller en konkurrens fördel jämfört med de flesta andra kampsporter eftersom deras pedagogik utgår från Hicks lag. Hicks lag är ett koncept som vissat sig vara det överlägset bästa konceptet i de tester som genomförts i USA, Israel och i forna Sovjet.
Krav har sina för- och nackdelar precis som alla kampsporter. En nackdel som göra att jag själv tror mer på ROSS/systema är att under den tiden jag tränat det så utfördes en för stor del av blockeringarna med händer istället för underarmarna. Dessutom så fanns ett stort fokus på den psykologiska biten, något som ofta saknas på flera (men långt ifrån alla´) krav klubbar.
Jag är övertygad om att det sista stället du vill hamna är på marken eftersom där har vikten en för stor betydelse.
Vidare så tror jag boxning är ett föträffligt självfösvarssystem OM utövarna också tränar på fula tekniker OCH att boxas utan handskar. När jag tränat boxning så visst tränar vi i regel på fullkontaktstekniker MEN de teknikerna är inte de som vi sannolikt skulle använda på gatan. Visst har du en bra cross kommer du långt som självförförsvars gurun Geoff Thompson säger men det är inte alltid som du står på rätt avstånd. Det är inte ovanligt att du ofta kommer närmre än så och då är crossen ganska värdelös.
Låter intressant, du får gärna berätta mer om det. Vad tränar du själv?
Vad vill du att jag ska berätta? Jag har tränat både Ju Jutsu och MMA, om det nu intresserar dig.
:laugh:
Min idyll????
Krav är inte den bästa stilen utan jag menar att stilar som ROSS/systema, defendo och krav maga håller en konkurrens fördel jämfört med de flesta andra kampsporter eftersom deras pedagogik utgår från Hicks lag. Hicks lag är ett koncept som vissat sig vara det överlägset bästa konceptet i de tester som genomförts i USA, Israel och i forna Sovjet.
Krav har sina för- och nackdelar precis som alla kampsporter. En nackdel som göra att jag själv tror mer på ROSS/systema är att under den tiden jag tränat det så utfördes en för stor del av blockeringarna med händer istället för underarmarna. Dessutom så fanns ett stort fokus på den psykologiska biten, något som ofta saknas på flera (men långt ifrån alla´) krav klubbar.
Jag är övertygad om att det sista stället du vill hamna är på marken eftersom där har vikten en för stor betydelse.
Vidare så tror jag boxning är ett föträffligt självfösvarssystem OM utövarna också tränar på fula tekniker OCH att boxas utan handskar. När jag tränat boxning så visst tränar vi i regel på fullkontaktstekniker MEN de teknikerna är inte de som vi sannolikt skulle använda på gatan. Visst har du en bra cross kommer du långt som självförförsvars gurun Geoff Thompson säger men det är inte alltid som du står på rätt avstånd. Det är inte ovanligt att du ofta kommer närmre än så och då är crossen ganska värdelös.
Det känns som att du läser innantill från sporternas hemsidor. Vilka tester har man utfört, menar du? Hur tror du att en Krav Maga-instruktör står sig mot en medelmåttig MMA-tävlande? Jag är övertygad om att han inte skulle hinna blocka ett enda slag innan han låg däckad.
Varför blir sådana här diskussioner oundvikligen löjligt dumma?
Baskagge
2007-11-17, 22:30
Vad vill du att jag ska berätta? Jag har tränat både Ju Jutsu och MMA, om det nu intresserar dig.
Man börjar ju undra lite när du skriver "Varför använda sig av en metod som inte är beprövad i praktiken?". Det verkar ju inte som om du vet vilka tekniker som krav magan använder. Som sagt, vanlig boxning och thaisparkar anser jag vara rätt beprövade. Mig veterligen har krav magan inga egna tekniker utan allt är plockat från andra system som ÄR beprövade.
Jag påstår inte att krav maga är bättre i en mot en-fight än MMA, för det är det definitivt inte, men det känns fel att klandra ner på andra stilar när man dessutom har fel.
Vad gäller killarna du "tjafsat" med så kan jag inte uttala mig om den situationen, men Gävle har inte ens en riktig Krav maga-klubb - fast det kanske var någon annan stans?
Baskagge
2007-11-17, 22:38
Det enda som är relevant vid en hotfull situation är att du kan oskadliggöra din(a) angripare. Tror du på fullaste allvar att en Krav Maga-nisse klarar sig bättre i ett 1on3-läge än vad en MMA-kille gör? Om inte, varför?
De flesta klarar sig nog med kunskaper om hur man använder nävarna, och det är antagligen mer effektivt att lära sig slagkombinationer än att utöver detta fokusera på mattbrottning. Av den anledningen nämnde jag just boxning.
Det vore konstigt om Krav maga-killen inte klarar sig bättre i 1 mot 3-lägen än MMA eftersom det är en stor del av Krav maga-träningen.
Baskagge
2007-11-17, 22:39
[QUOTE=Olof;2646017]:laugh:
Min idyll????
QUOTE]
Hicks lag är säkert effektivt i överfallssituationer men i 1vs1-fighter så har man knappast någon användning av det.
Man börjar ju undra lite när du skriver "Varför använda sig av en metod som inte är beprövad i praktiken?". Det verkar ju inte som om du vet vilka tekniker som krav magan använder. Som sagt, vanlig boxning och thaisparkar anser jag vara rätt beprövade. Mig veterligen har krav magan inga egna tekniker utan allt är plockat från andra system som ÄR beprövade.
Jag påstår inte att krav maga är bättre i en mot en-fight än MMA, för det är det definitivt inte, men det känns fel att klandra ner på andra stilar när man dessutom har fel.
Vad gäller killarna du "tjafsat" med så kan jag inte uttala mig om den situationen, men Gävle har inte ens en riktig Krav maga-klubb - fast det kanske var någon annan stans?
Jag vet mycket väl vilka tekniker Krav Magan använder. De undervisade Krav Maga på samma klubb som jag tränade Ju Jutsu på, GJJ. Oavsett din övertygelse så hävdar jag återigen att boxning är den sport du snabbast blir duktig på att försvara dig genom. Både KM och MMA bör du ha tränat ett tag innan det börjar bli användbart, precis som alla HAYAAA-sporter där man springer runt med dräkt. Vad är det jag har _fel_ om, menar du?
Baskagge
2007-11-17, 23:35
Håller med dig helt och hållet om det där. Det jag tänkte på var "Varför använda sig av en metod som inte är beprövad i praktiken?".
Krav magan på Gävle Ju-Jutsu är inriktad mest på självförsvarstekniker och de tränar en gång i månaden, låter inte så effektivt i mina öron.
Bjuder på två filmer.
http://www.youtube.com/watch?v=4ut5j5Iwu2s
http://www.dailymotion.com/video/x11zyt_andrei-arlovski-vs-viacheslav-datsi_sport
Jag tänker vara bögen i tråden och säga: Din käft. Bästa självförsvaret är att kamma sig ur situationer genom att låta bli att spela Allan/dörrvakt på fyllan och/eller svälja egot och säga det som behöver sägas för att man ska ta sig ur.
Skrämmas fungerar näst bäst. Var jävligt övertygande när det handlar om vem som kommer att ge vem spö. Detta i kombination med att springa.
SIST kommer den som faktiskt är bindgalen/farlig.
Du missar hela poängen. Vem bryr sig om Krav Maga Vs. MMA Vs. Secret-Ninja-style?
Hela den mentaliteten handlar om att gå in för att slåss.
Om det handlat om självförsvar, vilket tråden kan tyckas ge sken av, så bör mentaliteten vara att undvika problem in i det sista. När man gjort det, och ens liv uppenbarligen är hotat, bör man agera först och gå in för att avsluta det.
Släpper man den romantiska bilden av slagsmål i krogkön och istället inser hur jävla rått och äckligt riktigt våld är lär man dock vara mer benägen att undvika bråk, och släppa idén med "kampsport för självförsvar".
Du missar hela poängen. Vem bryr sig om Krav Maga Vs. MMA Vs. Secret-Ninja-style?
Hela den mentaliteten handlar om att gå in för att slåss.
Om det handlat om självförsvar, vilket tråden kan tyckas ge sken av, så bör mentaliteten vara att undvika problem in i det sista. När man gjort det, och ens liv uppenbarligen är hotat, bör man agera först och gå in för att avsluta det.
Släpper man den romantiska bilden av slagsmål i krogkön och istället inser hur jävla rått och äckligt riktigt våld är lär man dock vara mer benägen att undvika bråk, och släppa idén med "kampsport för självförsvar".
Jag trodde att vi diskuterade vilken kampsport som var mest effektiv vid självförsvar. Visst, de flesta lugnar nog ned sig om man erkänner sin underlägsna position, men att faktiskt kunna sopa ned sina antagonister är nog en bättre försvarstaktik än att teoretiskt, med perfekta förutsättningar, veta hur man bryter vänsterfingret på dem.
Hur rått och onödigt våld än är så finns det människor som tvingas hamna i utsatta positioner utan att varken ha lust att slåss eller vetskapen hur de slåss.
Baskagge
2007-11-18, 02:13
Naturligtvis försöker man undvika våld så långt det går. Som sista utväg är det dock bra mycket bättre att kunna försvara sig än att bli sönderslagen. Det finns uppenbarligen idioter som inte nöjer sig med att slå folk medvetslösa utan hoppar på deras huvuden efteråt. Jag ser inget fel i att slå tillbaka - hårt.
Läste en bok om bajonettstrider. De listade tre egenskaper som militären ansåg var viktiga i det sammanhanget:
1. nr uno aggressivitet
2. styrka (med det menade de fysik, men mest råstyrka/storlek)
3. väldrillad teknik (hur man kolvar, sticker etc).
När det smäller så skall det vara du som gör det och hårt. Måste inflika hur mycket jag håller med den vise Jwzrds råd i frågan.
Det är lite samma grejer som att undvika våldtäkt, var inte ensam på fyllan, var inte helt väck utan var alert på din omgivning "skanna av", signalera inte "offer", och använd ditt munläder för önskad effekt.
augustsson
2007-11-18, 14:20
undvik om du kan...
i en 1 mot 1 situation, så skulle jag satsa på brasse jutsu eller shooto, ta striden till marken eftersom personen som utgör ett hot förmodligen inte är duktig på att slåss på marken.
i en 3 mot 1 situation, så skulle jag satsa på boxning eller kickboxning.
Jag trodde att vi diskuterade vilken kampsport som var mest effektiv vid självförsvar. Visst, de flesta lugnar nog ned sig om man erkänner sin underlägsna position, men att faktiskt kunna sopa ned sina antagonister är nog en bättre försvarstaktik än att teoretiskt, med perfekta förutsättningar, veta hur man bryter vänsterfingret på dem.
Hur rått och onödigt våld än är så finns det människor som tvingas hamna i utsatta positioner utan att varken ha lust att slåss eller vetskapen hur de slåss.
Det som diskuteras är snarare hur man bäst ger jobbiga bråkstakar på käften. Jag kan visserligen förstå det - de flesta vill nog minsann kunna visa puckona att man är fel person att bråka med. Men, om man istället ser förnuftigt på det hela inser man snart att det knappast är självförsvar det handlar om och att hela mentaliteten snarare skapar fler problem än det löser.
Min poäng om hur rått och brutalt riktigt våld är handlar snarare om att när man blir utsatt för det så handlar det knappast om hur bra man boxas eller brottas. Det handlar snarare om hur väl man lyckas överträffa våldsverkarens råhet och brutalitet. Att faktiskt kunna sätta några hårda slag kan förvisso hjälpa. Skillnaden i mentalitet jag talar om är dock att när du talar om att gå in för att boxas eller slåss menar jag att om det verkligen handlar om självförsvar bör man, med första bästa föremål, gå in för att göra mos av förövarens ansikte(eller på annat sätt ta sönder honom).
Frågan är bara; vilken frisk människa vill arbeta bort alla mentala spärrar och bli bra på något sådant? Är man inte beredd att själv bli ett monster bör man nog släppa tankarna på att bli bra på våld. Vill man istället ha större säkerhet och trygghet när man är ute på kvällarna gör man bäst i att lära sig undvika problem, och när inte det längre går är det bäst att veta hur man tar sig ur svåra situationer utan att ta till våld.
Först och främst vill jag tala om att allt jag skriver i detta meddelande är mina personliga åsikter baserat på mina erfarenheter och efterforskningar inom ämnet. Jag är långt ifrån någon expert, men hyser ett sjukligt intresse just för denna fråga.
Jag har följt den här tråden rätt länge nu, och funderat mycket på om jag ska skriva något eller inte. Diskussioner i detta ämne brukar ofta kunna spåra ut och bli rätt elaka, men efter att läst igenom hela tråden är jag förvånad över hur pass högt det varit i tak denna gång, även om tonen blivit lite hetsigare dom sista sidorna. Kanske är Kollo besökaren trevligare än den genomsnittliga forummarodören :)
Det korta svaret på trådskaparens fråga: Brottning (går mest på magkänsla där)
Och nu till det långa svaret, och ja, det kommer förhoppningsvis vara galet långt och intressant:
Till att börja med har det kommit fram många bra åsikter redan, men jag vill här presentera min syn på saken. Precis som några andra i tråden tänker jag inte börja peka ut olika kamsporter vid namn, utan mer prata om vilka principiella skillnader jag ser inom kamsportsvärlden och alla dess olika riktningar.
När man pratar om självförsvar måste man först fundera igenom vad det egentligen innebär. Okontrollerat våld ute på gatan är inget man vill hamna i. Det är rått, otäckt, oförutsägbart och slutar ofta med sjukhusbesök för alla inblandad. Dessutom kan det få många rättsliga påföljder. Till dom i tråden som påpekat att diskussionen lätt blir snedvriden och att man missar diskussionen om att undvika våld först och främst ger jag mitt fulla stöd. Det är den enda vettiga inställningen. Jag anser att inget ego eller plånbok är så viktig att jag skulle riskera ett bråk på krogen, vid bankomaten eller liknande.
När det värsta dock händer, så är det inte vackert. Det finns ingen domare som bryter. Du vet inte hur många du slås mot, vems vänner det är som är i närheten, och vad dom är kapabla till. Du vet inte om någon plockar fram ett vapen, en kniv, tårgas, knogjärn, använder en flaska eller ett paraply som tillhygge. Inget hindrar din motståndare från att spraka dig i skrevet, riva dig i ansiktet, stoppa in tummen i ögat, hoppa på dig när du ligger ned, kasta en papperskorg på dig. Eller vad händer om ni snubblar eller rullar ut i gatan och en stressad taxibil kommer i hög fart? Vad gör man om personen som man tvingas slås med inte har någon smärttröskel på grund av droger? Som sagt, våld utanför träningslokalen är inte vackert.
Som en del också varit inne på finns det också en del andra "sanningar" när det kommer till våld som jag tror på. Om två personer är lika duktiga fighters, tränat lika mycket av samma system och är på samma nivå, kommer den som har bästa fysiken att vinna, störst och starkast om man vill säga det enkelt. Är de två dessutom i samma fysiska form så är det den som är mest aggressiv som kommer stå som segrare. Detta gäller nästan jämt. Är det någon som vill provocera på stan antar jag också att det sällan är någon som är mindre än mig, så man är redan i underläge och kan endast utjämna med hjälp av teknik och framförallt aggressivitet.
Det viktigaste av allt som jag ser det om man ändå vill träna inför detta är, mer än någonting annat, träningsmetodiken. Inte vilka tekniker man lär ut eller vad man kallar dom, eller vilket system man svär sig till. Man blir bra på det man tränar. Därför bör man söka sig till en tränare och en metodik där man hela tiden jobbar med aktivt motstånd. Dvs. när du lär dig en teknik får du lära dig den mot någon som hela tiden gör det svårare och svårare för dig att lyckas med alla medel som står till förfogande. Träningen bör innehålla möjligheten att köra hård sparring med väldigt lite hållpunkter som endast syftar till säkerheten och bara tillräckligt med skydd så man inte skadar sig. Det kanske låter galet, men träning bör komma så nära det vilda råa våldet som möjlighet men utan att ta för stora risker vilket är en svår avvägning i sig. Scenarioträning bör också vara en viktig del där man plockar in realistiska element. Man får slås i riktiga kläder och ouppvärmd, mot flera motståndare, i vanliga miljöer som vardagsrum och barer, man slänger in tillhyggen och vapen, man övar på att trappa ner situationen och lägga benen på ryggen.
Tränar man som ovan kommer även sållningen i tekniker komma lite av sig själv. Med en puls på 180 och adrenalin i kroppen är finmotorik inget att satsa på, inte heller att välja mellan ett stort bibliotek av tekniker, utan det är det agerande som kommer instinktivt är det man kommer använda (dom som tagit upp Hicks lag är inne på rätt spår enligt mig). Så ett bra självförsvarssystem får gärna vara uppbyggt av grovmotoriska tekniker centrerade runt lättförståliga och allmännyttiga principer. Och aggressiva. Det är som sagt en av de få sakerna man har för att utjämna en svår situation, så om allt annat har skitit sig och våld är enda utvägen så handlar det om att oskadliggöra sin antagonist så snabbt som möjligt. Det blir brutalt även om man inte vill det.
Utgår man från detta påstår jag att dom kamsporter eller kamparter som jobbar mycket med sparring, gärna fullkontakt, och fria regelverk passar bättre för självförsvar än dom som inte gör det. Täcker man också in alla distanser från stående hela vägen ned till liggande blir det ännu bättre. Kamsporter med fullkontaktstävlingar där man vinner på knockout eller submissons (lås och liknande) och inte poäng är därför bra alternativ om tränaren man har bygger upp träningen på ett sätt som passar för sådana tävlingar. Nu vet jag att många gladeligen kommer nicka instämmande och säga att MMA-träning är det bästa, och jag kommer inte förneka att jag inte direkt önskar mig at slås mot en bra MMA-fighter, men dom når ändå inte hela vägen fram i min mening (MMA är dessutom ingen "stil" i sig, utan mer ett samlingsnamn som beskriver träning inför tävlingar med väldigt fri regler som täcker in alla distanser, grunden brukar t.ex. vara boxning, thaiboxning, Brazilian Jiu-Jitsu, brottning och sambo, galorna kan vara UFC, Pride, Pancrase eller liknande). MMA träning är fortfarande inom ett regelverk, med domare och ring, och missar därför ofta att aktivt träna på aspekterna jag nämnd ovan som vapen, flera motståndare och jobbiga miljöer.
Så sammanfattningsvis skulle jag säga (dom står väl i princip även i
prioritetsordning):
Sök dig till en tränare och träningsmetodik som använder mycket aktivt motstånd och sparring. Gärna fullkontakt. Ju friare regler och fler distanser desto bättre.
Fundera på om träningen innehåller moment för att göra det hela mer realistisk med hjälp av scenarioträning i olika miljöer, flera motståndare och tillhyggen.
Less is more. Enkla direkta tekniker som syftar till att oskadliggöra motståndaren. Principer som är lätta att applicera i många situationer.
Avslutningsvis vill jag bara säga, hoppas att ni orkade läsa och att det inte bra var dravel från min sida. Dessutom vill jag påpeka att det finns lika många skäl att träna kampsort som det finns utövare samt att bakgrund, idé och syfte skiljer sig mycket mellan olika arter och tränare. Så fundera först på vad syftet och förutsättningarna är med någons träning eller ett systems uppbyggnad innan man bedömer värdet i det. Den induvidiella utövaren spelar också stor roll, en talangfull vältränad individ med rätt inställning kan få de mest osannolika saker att fungera i en fight om de tränat tillräckligt länge. Fyrahundameter häck är också ett fantastisk självförsvar, speciellt om någon har en kniv eller dylikt ;)
[QUOTE=Olof;2646017]:laugh:
Min idyll????
QUOTE]
Hicks lag är säkert effektivt i överfallssituationer men i 1vs1-fighter så har man knappast någon användning av det.
Hicks lag är väldigt användbart även i one on one om man är intresserad av ren och skär sanbbhet. De som jag känner som brukar vara framgångsrika i stående kamp brukar oftast enbart använda sig av ett fåtal tekniker och combos som de nöter in. Jag känner ingen som variera combos och teknik från gång till gång.'
För att inte bli uttråkade skiftare de förstås tekniker över tiden.
Pungspark, strupslag och fingrar i ögonen. spring därifrån. Oavsett vad man tränar så är det viktigaste att man kan frångå dom "regler" som finns i kampsporten i fråga.
Om du tränar boxning, glöm att du inte får slå någon i halsen i ringen...
Om du tränar karate, glöm att du inte får sparka någon mellan benen i dojon...
Om du tränar judo/brottning, glöm att du inte får vrida ballen av folk eller trycka tummarna i ögat när du tränar/tävlar...
Ett överfall på gatan innebär väl No Rules?
Tror definitivt att en KM utövare skulle hala fram slangen och pissa på en MMA-kille, karate-kille eller brottare/judo-kille.
Israeliska armén använder det dagligen, vet ingenstans dom bråkar med varandra så mycket som där...
Undrar varför svenska försvaret valde just Krav Maga som "stil" för
vapenlös strid?!?
Beroende på utbudet i din stad skulle jag nog söka mig till en Krav Maga klubb.
Finns det ej så är Ashihara Karate en fullkontakt karate stil som är självförsvarsinriktad... Finns dock inte så många klubbar av den stilen heller.
Swedish jutsu-kai har mycket självförsvar i sin stil, dock inte så mycket slag och spark.
Hitta en stil du trivs med, det är det viktigaste. :thumbup:
Vad betyder Hicks Lag i detta sammanhanget?
f.ö. mycket bra skrivet agemo :thumbup:
Pudzianovski
2007-11-20, 00:21
Få valmöjligheter antar jag de menar. Att inte behöva tänka på att välja så att säga. :Virro
MMA utan tveka, där lär du dig allt inom fighting.
Pride
PRIDE?
Syftar du på MMA då?
Tack, nu blev jag glad av att någon orkade läsa allt i alla fall :D
Hicks lag kommer ju från ett helt annat sammanhang från början, men principen går säkerligen att applicera på fler områden. Färra svarsalternativ = snabbare reaktion.
Nu när jag äntligen gav mig in i debatten dog diskutionen helt?
Tricklev
2007-11-24, 12:22
Du var lite försen, vi har tappat intresset, nu är vi mer intresserade av vad folk gillar/ogillar för fenomen.
Du var lite försen, vi har tappat intresset, nu är vi mer intresserade av vad folk gillar/ogillar för fenomen.
Verkar inte vara bättre, så kul får man det om man är försiktig, haha :)
Är dock inte med på vilka fenomen du menar?
Pudzianovski
2007-11-24, 12:46
Kan även bero på att allt redan sagts om och om igen och att trådskaparen fått sitt svar. Ingen tillför något direkt unikt längre i tråden och det är inte heller första gången denna typ av tråd finns här... :thumbup:
Kan även bero på att allt redan sagts om och om igen och att trådskaparen fått sitt svar. Ingen tillför något direkt unikt längre i tråden och det är inte heller första gången denna typ av tråd finns här... :thumbup:
Det är väl väldigt sant skulle jag tro. Ingen nyskapande tråd för internet i stort heller kanske. Intressant läsning har det varit i alla fall.
Sjoewall
2007-12-06, 20:42
Shit, nu har jag äntligen läst igenom hela den här trådens 15sidor :P
Visst det har varit intressant men jobbigt..
Samma sak hela tiden, boxning, brottning, boxning, thai, kamsport, boxning, borttning etc. ni förstår säkert..
Men alltså till själva meningen med tråden, vilken sport som är bäst att FÖRSVARA sig med på gatan, ni säger boxning/brottning/thaiboxning är det bästa .. Kul för er muskelknuttar som är 2m och väger ca 110 kg, ni kan brotta ner nått fyllo på krogen eller slå nån så den däckar. Men om man inte är 2m utan kanske 1.6 eller 1.7m och väger 60-80kg och blir anfallen av någon full kille som tycker man är ful, ska man då försöka kasta sig på någon som är 30cm och 50kg tyngre och slänga ner den på marken??!
Han som startade tråden är antagligen inte så stor eftersom han valde mer traditionella kampsporter som är mycket teknik framför att gå på brottning eller boxning. Om man är liten kan man nästan inte ens skada nån som är så pass mycket större så att han väljer att hacka på dig i krogkön så därför är kanske inte MMA, boxning, brottning och sånt så bra att välja om man är liten för man för nästan spö hur bra man än är om den andra är mycket större.
Jag själv dansar och har valt stilar som är mer inriktade på uppvisning och så går jag int epå krogen men med sunt förnuft kan jag ändå förstå att brottning etc. inte är bre om man är liten och jag tror att om du kan de trditionella kamptekninkerna kan du ta en stor MMA eller brottare..
Välj nått som du gillar..
Hoppas inte tråden e heltdöd så jag får nån respons på mitt resonemang
Alla som att säger brottning är effektivt tror att MMA och en gatufight är samma sak fast utan skydd. Jag undrar varför inte militärer världen över inte insett detta???
Alla som att säger brottning är effektivt tror att MMA och en gatufight är samma sak fast utan skydd. Jag undrar varför inte militärer världen över inte insett detta???
En gissning är för att militärer ofta släpar på minimum 10 kg utrustning utöver bössan och då är det inte så smart att lägga sig ner på marken.
Röda_Lacket
2007-12-06, 22:06
Ultimata försvaret är riddarrustning+elak hest
http://hildebrand.raa.se/uv/projekt/syd/slagfaltsarkeologi/bilder/rusttjanst_ryttare.jpg
Jacksatan
2007-12-06, 22:32
Shit, nu har jag äntligen läst igenom hela den här trådens 15sidor :P
Visst det har varit intressant men jobbigt..
Samma sak hela tiden, boxning, brottning, boxning, thai, kamsport, boxning, borttning etc. ni förstår säkert..
Men alltså till själva meningen med tråden, vilken sport som är bäst att FÖRSVARA sig med på gatan, ni säger boxning/brottning/thaiboxning är det bästa .. Kul för er muskelknuttar som är 2m och väger ca 110 kg, ni kan brotta ner nått fyllo på krogen eller slå nån så den däckar. Men om man inte är 2m utan kanske 1.6 eller 1.7m och väger 60-80kg och blir anfallen av någon full kille som tycker man är ful, ska man då försöka kasta sig på någon som är 30cm och 50kg tyngre och slänga ner den på marken??!
Han som startade tråden är antagligen inte så stor eftersom han valde mer traditionella kampsporter som är mycket teknik framför att gå på brottning eller boxning. Om man är liten kan man nästan inte ens skada nån som är så pass mycket större så att han väljer att hacka på dig i krogkön så därför är kanske inte MMA, boxning, brottning och sånt så bra att välja om man är liten för man för nästan spö hur bra man än är om den andra är mycket större.
Jag själv dansar och har valt stilar som är mer inriktade på uppvisning och så går jag int epå krogen men med sunt förnuft kan jag ändå förstå att brottning etc. inte är bre om man är liten och jag tror att om du kan de trditionella kamptekninkerna kan du ta en stor MMA eller brottare..
Välj nått som du gillar..
Hoppas inte tråden e heltdöd så jag får nån respons på mitt resonemang
du kan uppenbarligen inte så mkt om brottning. En bra brottare på 70 kg buntar lätt ihop en 2meters kille utan erfarenhet. Speciellt fribrottare har några överjävliga nertagningar som speciellt riktar sig mot benen vilket i princip är omöjigt att försvara sig emot om man inte själv är kampsportstränad.
Jacksatan
2007-12-06, 22:36
på vilket sätt skulle brottning inte vara effektivt? Tar du ner en kille utan bjj-träning på backen så är han i princip oskadliggjord.
jontahontas
2007-12-06, 22:37
Jag tror joe stevenson nitar alla i kön på sturekompaniet. Eller sean sherk
Jag tror joe stevenson nitar alla i kön på sturekompaniet. Eller sean sherk
jag tror Roger Federe spöar alla i kön till Laroy i Tennis.
Dööööh! :smash:
Handcuff
2007-12-06, 22:45
Cykla jättefort är bra...eller springa.
Cyklade med en polare för en massa år sedan..vi var väl runt 17år skulle jag tro. Mitt uppe på en viadukt stod en pundare och flaxade med armarna och skrek att vi skulle stanna och ge han snus :Virro Polaren kontrade med ett "finger"...ajdå, det skulle han inte ha gjort! Plötsligt blev i targets för hans mordiska planer. "Jag ska döda er era jävla fi**or!!!" skrek killen.
Jelp :(
Tur att vi hade nedförsbacke. Trampade på som psykfall på våra cyklar nedför viadukten. När det började plana ut efter ett par 100m vågade jag kika bak för att se hur långt bak det mordiska miffot var. DET SKULLE JAG INTE HA GJORT. Han var typ 1-2m bakom min cykel och försökte ta tag i pakethålllaren *gah!* Trampade på i panik samtidigt som vi började skratta åt den sjuka situationen...
Efter ytterligare ett par 100m så gav miffot upp...vi fortsatte en bra bit innan vi vågade stanna...
Så cykla jetefort = effektivt! :thumbup:
Killar som är större väljer ofta mindre offer... så kan det nog vara i flera fall, men här i min stad kan jag räkna upp lite smågangsters som är ute och slåss för jämnan, och flera av dom ligger på 50 kilos klassen och har för vana att hoppa på personer som är större en dom själva pga komplex osv...
En gissning är för att militärer ofta släpar på minimum 10 kg utrustning utöver bössan och då är det inte så smart att lägga sig ner på marken.
dagens närkampsträning innom försvaret är nån form av krav maga liknande historia. men om man mot förmodan behöver använda detta så har det ju gått fel någon annanstans,
dagens närkampsträning innom försvaret är nån form av krav maga liknande historia. men om man mot förmodan behöver använda detta så har det ju gått fel någon annanstans,
Det är krav maga och självförsvar innebär nog alltid att något har gått fel. :)
Skuggvargen
2007-12-07, 22:37
Diskutera!
Kraw Maga. Helt klart.
beckman88
2007-12-08, 00:09
Det snackas mycket i denna tråden vilken som är den bästa kampsporten, inte vilket som har det bästa försvaret. Självklart finns det kampsporter som är bättre om man möter ett flertal personer ex Thaiboxning (Muay Thai) och andra är bättre om man möter dom 1 och 1 jag skulle säga någon form av brottning BJJ/roman/freestyle. Lets face it, efter 1a slaget så går det med 80% till golvet, och då spelar det ingen roll hur nykter elelr stark du är, Om en brottare kan sin sak så har man ingen chans i världen.
Det enda som gäller är rent brutalt militärt våld. Fegt som satan och grymt effektivt. Tämligen kört att hitta någon som lär ut, men krav maga påminner lite om det...
Jag skulle också rösta på Kraw maga. Det ni säger om brottning stämmer väl men det kanske inte är en bra ide att ligga på marken och kela, det kommer antagligen ganska snabbt att börja regna sparkar.
Om jag har förstått saken rätt så hadlar Kraw maga inte bara om hur du uför själva striden, utan också om hur du slipper hela det momentet. Springa iväg är alltid högst upp på listan men också smuskigt fula hot lär fungera. Typ om du kommer på så sticker jag den här pennan i digg öga- stilen.
En nackdel med Kraw Maga är väl att det är sjukligt brutalt och har liten, eller ingen åtanke på vad du kommer att ge offet för skador. Detta betyder att du själv antagligen kan bli dragen till rätten för misshandel/övervåld. Kanske inget man borde bry sig om men iaf.
astrodog
2008-02-16, 13:14
För resonerandets skull gör jag några antaganden. Vi antar att det är totalt 5 personer inblandade. Vi kallar dig X, de fyra angripande killarna 1,2,3 och 4 nr1s flickvän för Z.
Du har precis hånglat med Z och nu kommer 1 fram till Z och undrar vad fan hon sysslar med. Du ger dig in i debatten och frågar medan du tar bort hans hand från henne "Vad fan sysslar du med?"... 1an är snabb med att svara på din fråga med en inkommande högerkrok.
Såhär löser du situationen.....
Du lyfter vänster arm och låser snabbt avståndet emellan er genom att gå in emot honom och tar en overhook på din motståndares högerarm. Genast hoppar du upp med först vänster och sedan högerbenet högt och driver ner det ditt knäveck i nacken på honom. Du driver nu ner honom med din kroppsvikt samtidigt som du med ditt vänstra ben jobbar in en lätt variant av en triangel. Eftersom du redan har en overhook på hans högerarm utnyttjar du nu själv din högerarmbåge till att slå killen medvetslös så gott det går, rullar sedan över och går av killen.
Z blir ilsken på dig och börjar klösa och undrar vad du gjort med hennes pojkvän, hon vägrar lyssna på att du försvarade både henne och dig själv så för att få henne lite lugnare riktar du ett snabbt knä mot solar plexus. Hon lugnar ner sig lite, kanske mest för att hon har svårt att andas?
Nu börjar 2,3 och 4, som alla känner varandra sinsemellan, att undra varför du precis slagit ner två personer. De kommer fram till dig för att kolla vad som hänt/stoppa dig alternativt. Du misstolkar situationen och tror att det är 1ans vänner så du börjar svinga lite lätt mot dem men de är trots allt 3 stycken så du blir till slut nerbrottad och fasthållen, för oavsett hur många Jet Li filmer du sett så existerar inte stålmannen.
Dags för cyanidkapseln för att lösa denna pinsamma situation?
stargate
2008-02-16, 13:45
För resonerandets skull gör jag några antaganden. Vi antar att det är totalt 5 personer inblandade. Vi kallar dig X, de fyra angripande killarna 1,2,3 och 4 nr1s flickvän för Z.
Du har precis hånglat med Z och nu kommer 1 fram till Z och undrar vad fan hon sysslar med. Du ger dig in i debatten och frågar medan du tar bort hans hand från henne "Vad fan sysslar du med?"... 1an är snabb med att svara på din fråga med en inkommande högerkrok.
Såhär löser du situationen.....
Du lyfter vänster arm och låser snabbt avståndet emellan er genom att gå in emot honom och tar en overhook på din motståndares högerarm. Genast hoppar du upp med först vänster och sedan högerbenet högt och driver ner det ditt knäveck i nacken på honom. Du driver nu ner honom med din kroppsvikt samtidigt som du med ditt vänstra ben jobbar in en lätt variant av en triangel. Eftersom du redan har en overhook på hans högerarm utnyttjar du nu själv din högerarmbåge till att slå killen medvetslös så gott det går, rullar sedan över och går av killen.
Z blir ilsken på dig och börjar klösa och undrar vad du gjort med hennes pojkvän, hon vägrar lyssna på att du försvarade både henne och dig själv så för att få henne lite lugnare riktar du ett snabbt knä mot solar plexus. Hon lugnar ner sig lite, kanske mest för att hon har svårt att andas?
Nu börjar 2,3 och 4, som alla känner varandra sinsemellan, att undra varför du precis slagit ner två personer. De kommer fram till dig för att kolla vad som hänt/stoppa dig alternativt. Du misstolkar situationen och tror att det är 1ans vänner så du börjar svinga lite lätt mot dem men de är trots allt 3 stycken så du blir till slut nerbrottad och fasthållen, för oavsett hur många Jet Li filmer du sett så existerar inte stålmannen.
Dags för cyanidkapseln för att lösa denna pinsamma situation?
Hehe ja om man ligger nerbrottad av 3 personer finns bara en sak att göra, skrika!!!!!!
POLISEN KOMMER POLISEN KOMMER!!!
stargate
2008-02-16, 13:46
alt skrika "akta jag har aids" och hosta och spotta vilt omkring sig
Jag tror de flesta asiatiska kampsporter är bra försvars metoder.Jag har tränat judo,,de kanske inte e lika bra som tex taekwondo,,hur stavas det,,,.En snubbe tog ett par taekw grepp på mig en gång för o visa,,en av dom gick ut på o fixera mig så att jag blev helt svag o underlägsen,han greppade tag i ett par fingrar på mig,,o hade jag börjat dra mig ur greppet då hade jag brutit några ben i fingar o händer..Man behöver inte vara superman stark när kampsports greppen är rätt utförda.
Haha, sjukt att du säger att du tränat judo och sedan blivit utgreppad av en tkw-snubbe.
Judon är en olympisk gren sen 50 år tillbaka och har nog utvecklats snabbare än någon annan kampsport eftersom det är den med flest utövare och hårdast konkurens. Och vad sysslar judokas med?? Jo grepp...
BJJ,Brottning, Muay Thai. Grunderna i MMA mer eller mindre.
Kolla Gracie i den första UFC tävlingen någonsin, det fanns inga regler. Precis som på gatan. Han krossade ALLT motstånd. Och även till denna dag är det till mångt och mycke BJJ som dominerar.
alt skrika "akta jag har aids" och hosta och spotta vilt omkring sig
Vad gör du om angriparen säger "Det har jag också"?
Någon form av kampsport som går rakt på sak. Ur självförsvarssynpunkt så finns där inga poäng med att lära sig ställningar och främmande språk i några år innan du får börja sparras. Thaiboxning, MMA, Boxning, Krav Maga (om de nu sparras), Brottning, Jutsu eller liknande.
Annars:
Spark/Knä > Skrev
Knä > Näsa/Ansikte
Sprint.
Muskelbyggaren
2008-02-16, 18:52
Det som diskuteras är snarare hur man bäst ger jobbiga bråkstakar på käften. Jag kan visserligen förstå det - de flesta vill nog minsann kunna visa puckona att man är fel person att bråka med. Men, om man istället ser förnuftigt på det hela inser man snart att det knappast är självförsvar det handlar om och att hela mentaliteten snarare skapar fler problem än det löser.
Min poäng om hur rått och brutalt riktigt våld är handlar snarare om att när man blir utsatt för det så handlar det knappast om hur bra man boxas eller brottas. Det handlar snarare om hur väl man lyckas överträffa våldsverkarens råhet och brutalitet. Att faktiskt kunna sätta några hårda slag kan förvisso hjälpa. Skillnaden i mentalitet jag talar om är dock att när du talar om att gå in för att boxas eller slåss menar jag att om det verkligen handlar om självförsvar bör man, med första bästa föremål, gå in för att göra mos av förövarens ansikte(eller på annat sätt ta sönder honom).
Frågan är bara; vilken frisk människa vill arbeta bort alla mentala spärrar och bli bra på något sådant? Är man inte beredd att själv bli ett monster bör man nog släppa tankarna på att bli bra på våld. Vill man istället ha större säkerhet och trygghet när man är ute på kvällarna gör man bäst i att lära sig undvika problem, och när inte det längre går är det bäst att veta hur man tar sig ur svåra situationer utan att ta till våld.
Jag tycker du har helt rätt i att det primära självklart är att undvika våld. Risken att hamna i en situation där man är tvungen att slåss, där inga ord eller andra handlingar biter är i ärlighetens namn försvinnande liten.
Men nu handlade ändå tråden om vad man gör när man ändå är där, hur liten risken än må vara. Jag tycker du drar på lite väl höga växlar, visst underskattas ofta våld. Det är hemskt obehagligt att se och vara med om det på riktigt, även lättare tjiv och slagsmål. Men jag köper ändå inte att man skulle behöva bli ett monster och jobba bort alla mentala spärrar för att i en pressad situation kunna slå en angripare sönder och samman, efter bästa förmåga.
Att då träna självförsvarsteknik på ett lekfullt vis som en fritidssysselsättning ser jag bara som en möjlighet att slå två flugor i en smäll. Du får träning samt att om du nån gång hamnar i en situation där du är piskad att försvara dig löper du mycket större chans att ta dig ur med liv och lem i behåll.
stargate
2008-02-16, 23:26
Vad gör du om angriparen säger "Det har jag också"?
Hånglar?
Jacksatan
2008-02-17, 00:25
Tror på GLOCK!
Är det en kampsport? :smash:
Jag tror på peace and love.
Intressant tråd, men finns redan många bra svar.
Kortdistanslöpning, 100 m, 200 m och 400 m, kombinerat med thaiboxning, BJJ, samt eventuellt Krav Maga. Lägg på praktiskt skytte och gå med i främlingslegionen ett tag så kan du säkert gå till korvkiosken utan att kissa i byxan.
Boxning, ingen tvekan.. Du lär dig ta stryk, undvika slag, tränar reflexerna, slå hårdare, slå snabbare. Men det mesta sitter i huvudet.
Fast en fyllefight hamnar man nog oftast på marken, så BJJ och boxning skulle varit en bra kombination.
Hur ofta gör man en roundhouse kick i en fight? Eller sparkar över huvudtaget?
Hur ofta gör man en roundhouse kick i en fight? Eller sparkar över huvudtaget?
Känner du till Chuck Norris överhuvudtaget?!?
Alltidxx
2008-02-18, 13:55
Jag har inte läst hela tråden men det verkar inte vara många som tänker självförsvar utifrån nödvärnslagen här. Att slå en angripare sönder och samman är verkligen inte det enda sätt att försvara sig på. Jag antar att det är många som tränar kampsport här. De som gör det vet vilken respekt man kan få att att försöka angripa någon som gör ett bra jobb i att blocka, värja och glida undan. Man tappar tron på sin förmåga att nedkämpa en sådan motståndare och man känner att denne har ruggig koll. Detta är extremt psykologiskt betydelsefullt och gör att en angripare troligtvis avbryter istället för att fortsätta och kanske riskera bli knockad själv eftersom den som gör ett bra jobb i att försvara sig (i ordets riktiga defensiva bemärkelse) förmodligen är kompetent offensivt också men har inte använt en sådan taktik ÄNNU. Alltså räcker det med att bli bra på att bli svår att träffa genom att blockera eller glida undan anser jag. Naturligtvis räcker inte det för alla tänkbara situationer (extremt trånga utrymmen, många angripare e t c) men det räcker långt.
Krav maga om inte någon har nämnt det redan, man specialiserar sig endast på självförsvar, fegt självförsvar.
Skywalker
2008-02-18, 14:27
Krav maga om inte någon har nämnt det redan, man specialiserar sig endast på självförsvar, fegt självförsvar.
Nä, inte fegt däremot smart självförsvar.
inget självförsvar är fegt...
Tricklev
2008-02-18, 15:48
Kastknivs kurs går jag för tillfället, bara gått i någon vecka, men det verkar grymmt effektivt.
Kastknivs kurs går jag för tillfället, bara gått i någon vecka, men det verkar grymmt effektivt.
så du går runt med kastknivar på krogen,på jobbet,till gymet etc etc?
tntballe
2008-02-18, 15:56
Varför? Du har ju hatt! Då behöver man inte kunna försvara sig.
Tricklev
2008-02-18, 15:58
Varför? Du har ju hatt! Då behöver man inte kunna försvara sig.
Haha, snarare tvärtom, vet inte hur många som har hotat mig, och försökt börja slagsmål pga den hatten, den är ju dock så oerhört vacker så man kan ju inte sluta använda den pga några trångsynta töntar.
Jazen: Ja?
(Och självklart skrevs inlägget om kastknivar inte seriöst, vart hittar man ens en kastknivskurs?)
vart hittar man ens en kastknivskurs?)
Ninjutsu (eller vad det heter numera) eller en cirkuskola.
jontahontas
2008-02-18, 18:16
Var går man en kurs i kastknivkunskap och hur mycket kostar det? Det lät sjukt attraktivt.
Edit; jag är dum. Nvm
BillochBull
2008-02-18, 19:38
Du kan ju alltid prova Daido Juku.
M5AvCcLwaJQ
jojjep91
2008-02-18, 19:53
på gatan så går folk mest på flera mot en.
så... sprint skulle jag satsa på.
hahha :thumbup:!
Jag har inte läst hela tråden men det verkar inte vara många som tänker självförsvar utifrån nödvärnslagen här. Att slå en angripare sönder och samman är verkligen inte det enda sätt att försvara sig på. Jag antar att det är många som tränar kampsport här. De som gör det vet vilken respekt man kan få att att försöka angripa någon som gör ett bra jobb i att blocka, värja och glida undan. Man tappar tron på sin förmåga att nedkämpa en sådan motståndare och man känner att denne har ruggig koll. Detta är extremt psykologiskt betydelsefullt och gör att en angripare troligtvis avbryter istället för att fortsätta och kanske riskera bli knockad själv eftersom den som gör ett bra jobb i att försvara sig (i ordets riktiga defensiva bemärkelse) förmodligen är kompetent offensivt också men har inte använt en sådan taktik ÄNNU. Alltså räcker det med att bli bra på att bli svår att träffa genom att blockera eller glida undan anser jag. Naturligtvis räcker inte det för alla tänkbara situationer (extremt trånga utrymmen, många angripare e t c) men det räcker långt.
Det vettigaste jag läst i tråden hittills.
I trådar om "Vilken budo vinner?" lägger jag alltid min röst på Aikido, då jag aldrig blivit så knäckt som att ha noll suck mot en svartbältare i nyssnämnda. Själv vrider man ut och in på sig själv och slutar som en förbannad, svettig och blåslagen gris... medan motståndaren är hel, ren och fortsätter att le.
Tyvärr funkar sånt bara i filmer och inte i verkligheten.
Marcelo_Garcia
2008-02-19, 00:25
Folk som slåss har ju som regel ego och vill slå ner personen den slår mot. Med andra ord lär de nog slå mer om de inte träffar, hellre än att bli rädd för dina eventuella ninjaskills.
Filipino arterna är nog inte att förakta, skulle jag köra om det fanns på orten! :)
Annars är ju Krav Maga ett fullgott val.
MMA/Thai som ytterligare alternativ.
Alltidxx
2008-02-19, 10:35
Tyvärr funkar sånt bara i filmer och inte i verkligheten.Jag har iofs hört verkligt exempel på att precis detta funkat. Jag pratar inte om att stå där som en maskin och blocka allt. Värj första attacken, fäll motståndaren och gå undan. Kommer han igen, fäll honom igen. Det ska till en jävligt enveten idiot för att för att angripa någon som precis ägt honom två gånger. Men visst, det händer. En del behöver en smäll för att fatta. Ge han en solarplexus då alternativt koppla honom där han ligger om han verkar helt galen. Då är han oskadliggjord och oskadad. Det låter enkelt att sitta här och teoretisera. Det är inte så enkelt naturligtvis. Det är skillnad i en skarp situation då adrenalinet pumpar. Men det är ingen ursäkt för att inte försöka lösa situationen på bästa sätt. Om man vet att adrenalinet kommer att börja pumpa och att det kommer kännas hotfullt så kan man liksom göra sig berädd och försöka sätta det lite åt sidan för att kunna försöka hålla sig kall ändå, trots att kroppen skriker "KAMP!". Bästa sätt är som nödvärnslagen lyder att "inte bruka mer våld än nöden kräver". Kan man avlägsna sig så gör det t ex.
De allra flesta måste ändå må bättre själva av att inte skada någon annan allvarligt. Jag fällde en galen brud en gång som upprepat attackerade mig och försökte sparka mig i skrevet med spetsskor. Det hade nästan runnit över för mig då så jag sket i att hålla upp henne under fallet (i motsats till vad jag lärt mig). Och mycket riktigt slår hon bakhuvudet hårt i asfalten. Jag kan intyga att det kändes INTE bra när jag isåg vad som hänt. Det hjälpte INTE att folk som sett incidenten tyckte att dom själva skulle smockat henne tidigare.
Hon klarade sig ganska bra ändå till slut och tur är väl det. Det förstörde hela min kväll och det kändes otäckt dagarna som följde. Jag tänkte mycket på vad dom kunde hänt henne. Nervcentrat sitter ju i bakhuvudet. Otäckt.
Jag har iofs hört verkligt exempel på att precis detta funkat. Jag pratar inte om att stå där som en maskin och blocka allt. Värj första attacken, fäll motståndaren och gå undan. Kommer han igen, fäll honom igen. Det ska till en jävligt enveten idiot för att för att angripa någon som precis ägt honom två gånger. Men visst, det händer. En del behöver en smäll för att fatta. Ge han en solarplexus då alternativt koppla honom där han ligger om han verkar helt galen. Då är han oskadliggjord och oskadad. Det låter enkelt att sitta här och teoretisera. Det är inte så enkelt naturligtvis. Det är skillnad i en skarp situation då adrenalinet pumpar. Men det är ingen ursäkt för att inte försöka lösa situationen på bästa sätt. Om man vet att adrenalinet kommer att börja pumpa och att det kommer kännas hotfullt så kan man liksom göra sig berädd och försöka sätta det lite åt sidan för att kunna försöka hålla sig kall ändå, trots att kroppen skriker "KAMP!". Bästa sätt är som nödvärnslagen lyder att "inte bruka mer våld än nöden kräver". Kan man avlägsna sig så gör det t ex.
De allra flesta måste ändå må bättre själva av att inte skada någon annan allvarligt. Jag fällde en galen brud en gång som upprepat attackerade mig och försökte sparka mig i skrevet med spetsskor. Det hade nästan runnit över för mig då så jag sket i att hålla upp henne under fallet (i motsats till vad jag lärt mig). Och mycket riktigt slår hon bakhuvudet hårt i asfalten. Jag kan intyga att det kändes INTE bra när jag isåg vad som hänt. Det hjälpte INTE att folk som sett incidenten tyckte att dom själva skulle smockat henne tidigare.
Hon klarade sig ganska bra ändå till slut och tur är väl det. Det förstörde hela min kväll och det kändes otäckt dagarna som följde. Jag tänkte mycket på vad dom kunde hänt henne. Nervcentrat sitter ju i bakhuvudet. Otäckt.
Det funkar ändå inte att försöka glida undan och blocka som en duktig försvarsteknik, vill personen slå dig så kommer de att slå dig. Slag kommer från andra håll än rakt framifrån och som en krok. Lägg till det faktum att ett slag kommer utan förvarning, man markerar det inte genom att kliva bak eller dra bak armen som i många fall är standard på självförsvarskurser.
Är man tillräckligt snabb så hinner man få tag på en arm under slagserien och först då kommer kunskaperna till nytta för då kan man ta kontroll genom snabba och kraftfulla brytningar. Om någon attackerar mig och jag har tur med att få till en brytning så är det maxkraft som gäller, leder och ben får gå sönder bäst de vill för personen ska oskadliggöras.
Vill personen slå en och har ett någorlunda hum om hur ett slag ska utdelas så kommer du att få en smäll, beredd eller ej. Du kanske klarar dig från den om du har händerna vid hakan men hur skulle det se ut?
Alltidxx
2008-02-19, 12:48
Det funkar ändå inte att försöka glida undan och blocka som en duktig försvarsteknik, vill personen slå dig så kommer de att slå dig. Slag kommer från andra håll än rakt framifrån och som en krok. Lägg till det faktum att ett slag kommer utan förvarning, man markerar det inte genom att kliva bak eller dra bak armen som i många fall är standard på självförsvarskurser.
Är man tillräckligt snabb så hinner man få tag på en arm under slagserien och först då kommer kunskaperna till nytta för då kan man ta kontroll genom snabba och kraftfulla brytningar. Om någon attackerar mig och jag har tur med att få till en brytning så är det maxkraft som gäller, leder och ben får gå sönder bäst de vill för personen ska oskadliggöras.
Vill personen slå en och har ett någorlunda hum om hur ett slag ska utdelas så kommer du att få en smäll, beredd eller ej. Du kanske klarar dig från den om du har händerna vid hakan men hur skulle det se ut?Jag har inte sagt att man garanterat kommer klara sig utan minsta skråma. Men det blir svårt att boxa på någon som står på längre avstånd än vad armen räcker också. Antingen går man in eller så kliver man ut. Man står inte kvar på halvdistans som är optimalt för en angripare eller en själv ska kunna sparka och slå. Såvida man inte är mest intresserad av att sparka och slå förstås. Att säga "det kommer aldrig gå" om det jag föreslår ser jag mer som att man inte vill få det att funka. Det har bevisligen funkat för många personer, många gånger tidigare. Vi kan alla tänka ut scenarion som vinnaren i ultimate fighting inte skulle klara ut. Men känns det konstruktivt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.