Visa fullständig version : Effektivaste kampsporten som försvar
Vill personen slå en och har ett någorlunda hum om hur ett slag ska utdelas så kommer du att få en smäll, beredd eller ej. Du kanske klarar dig från den om du har händerna vid hakan men hur skulle det se ut?
Att hålla upp händerna lite så där omisstänksamt vid hotfulla situationer kan vara en bra grej. Bara det inte ser vädjande ut.
Det känns som ni beskriver rena slagmaskiner som är nyktra och vill inget hellre en ge dig både en och två proppar(tm). Dessa ser man ganska tidigt om man själv är alert.
Man kan inte jämföra självförsvar som krav maga och till exempel aikido eller jiujitsu.
Krav maga är ett självförsvar som är tänkt att fungera mot en angripare som med största sannolikhet är ute efter att döda dig. Det är ingen angripare i krogvåldets bemärkelse utan en fiende i ett krig. Dessutom skall det läras ut till soldater, poliser som inte har tid att lära sig massa finneser som förlänger utbildningstiden. De har ju en massa andra mycket viktigare saker att lära sig.
En jiujitsu/akido-utövare däremot har ju all tid i världen att bli duktig på kompliserade tekniker och fördjupa sig i filosofin om människors lika värde och nö(r)dvärnslagar och sådant.
Tyvärr tar det lång tid för de sistnämda att komma upp till den nivå där de verkligen har ett fungerande självförsvarssystem att det är tveksamt om man kan kalla det för ett effektivt försvar...
Baskagge
2008-02-19, 15:23
Det är inte samma krav maga som lärs ut till militär/polis som till privatpersoner. Det ingår undervisning i nödvärnslagar, polisen brukar titta förbi och hålla en lektion. Det ingår också tekniker för situationer där man inte behöver använda så mycket våld, t.ex. när någon tar tag i din tröja.
Det är inte samma krav maga som lärs ut till militär/polis som till privatpersoner. Det ingår undervisning i nödvärnslagar, polisen brukar titta förbi och hålla en lektion. Det ingår också tekniker för situationer där man inte behöver använda så mycket våld, t.ex. när någon tar tag i din tröja.
Kommer polisen förbi och håller en lektion. Nice.
Undra hur ofta det händer på Durewalls-jiujitsun's träningar?? De är ju nödvärnslagens självutnämnda experter.
Alltidxx
2008-02-19, 15:30
öojasöfdj
Judo, eller möjligtvis nån annan japansk typ av brottning/självförsvar..
Och om du frågar mig så är inte thaiboxning "självförsvar" ;P
Commando1980
2008-02-19, 18:04
kickboxning (thaiboxning) samt veta lite om hur man försvarar sig liggande.
är överlägset allt karatefjanteri.
springa är bra också ,samt vapen.
Ett (hot om ett) höjande av nithanden.
Independent Krav Maga Gävle är en nystartad klubb som byter ut en del tekniker till mma och mer dynamik. Själva försvarsdelarna mot vapen och tillhyggen är klockrena i dom stora organisationerna. Kolla på kravmagagavle.se eller krav maga gävle på fb.
Den som ger dig tillräckligt med styrka/kontroll att hålla huvudet kallt.
Jag har iofs hört verkligt exempel på att precis detta funkat. Jag pratar inte om att stå där som en maskin och blocka allt. Värj första attacken, fäll motståndaren och gå undan. Kommer han igen, fäll honom igen. Det ska till en jävligt enveten idiot för att för att angripa någon som precis ägt honom två gånger. Men visst, det händer. En del behöver en smäll för att fatta. Ge han en solarplexus då alternativt koppla honom där han ligger om han verkar helt galen. Då är han oskadliggjord och oskadad. Det låter enkelt att sitta här och teoretisera. Det är inte så enkelt naturligtvis. Det är skillnad i en skarp situation då adrenalinet pumpar. Men det är ingen ursäkt för att inte försöka lösa situationen på bästa sätt. Om man vet att adrenalinet kommer att börja pumpa och att det kommer kännas hotfullt så kan man liksom göra sig berädd och försöka sätta det lite åt sidan för att kunna försöka hålla sig kall ändå, trots att kroppen skriker "KAMP!". Bästa sätt är som nödvärnslagen lyder att "inte bruka mer våld än nöden kräver". Kan man avlägsna sig så gör det t ex.
De allra flesta måste ändå må bättre själva av att inte skada någon annan allvarligt. Jag fällde en galen brud en gång som upprepat attackerade mig och försökte sparka mig i skrevet med spetsskor. Det hade nästan runnit över för mig då så jag sket i att hålla upp henne under fallet (i motsats till vad jag lärt mig). Och mycket riktigt slår hon bakhuvudet hårt i asfalten. Jag kan intyga att det kändes INTE bra när jag isåg vad som hänt. Det hjälpte INTE att folk som sett incidenten tyckte att dom själva skulle smockat henne tidigare.
Hon klarade sig ganska bra ändå till slut och tur är väl det. Det förstörde hela min kväll och det kändes otäckt dagarna som följde. Jag tänkte mycket på vad dom kunde hänt henne. Nervcentrat sitter ju i bakhuvudet. Otäckt.
jag skäms å dina vägnar.....
Sparven från Minsk
2016-09-13, 18:16
Krav Maga skulle jag säga rent spontant.
Men oavsett kamsportstil/självförsvarssystem så är de bättre än inget.
Du kommer klara dig bättre med 2-3 år taekwondoträning i ryggen än inget alls. Samma gäller boxning, brottning, judo, ja vad som.
Rikard Jansson
2016-09-13, 18:32
100% defendo. Som krav maga fast bättre om man vill undvika att dö, sämre om man vill göra flashiga moves.
Minikubik
2016-09-13, 18:42
Undrar om ts har lärt sig nån kampsport under de 8 år som gått sen tråden levde ;) skämt åsido, krav maga skulle jag säga
Frågeställningen är inte relevant längre. Frågan numera är hur man bäst försvarar sig mot ett gäng ovanligt storväxta 12-åringar med kniv.
100 m häck lär väl vara ganska effektivt också.
Fast bygger på att man inte är med sällskap :d
Försvar mot flera personer är jävligt svårt, försvar mot kniv ska man undvika att i överhuvudtaget råka ut för.
Tricklew
2016-09-13, 19:38
Independent Krav Maga Gävle är en nystartad klubb som byter ut en del tekniker till mma och mer dynamik. Själva försvarsdelarna mot vapen och tillhyggen är klockrena i dom stora organisationerna. Kolla på kravmagagavle.se eller krav maga gävle på fb.
Försvarsdelarna mot vapen är i bästa fall idiotiskt, i värsta fall dödligt, undvik under alla möjliga omständigheter, det finns väldigt lite på att vinna mot en kniv, och enormt mycket att förlora.
zGhqFw5T-UQ
Undvik allt denna youtube snubben säger, mcdojo i dess värsta form.
100 m häck lär väl vara ganska effektivt också.
Fast bygger på att man inte är med sällskap :d
Försvar mot flera personer är jävligt svårt, försvar mot kniv ska man undvika att i överhuvudtaget råka ut för.
+1 på nästan allt, 100m häck är rent av ännu effektivare med sällskap, räcker att du är snabbare än din familj i dessa fall.
MMA. Om man måste ta en enskild kampsport: brottning. Väldigt förvånad över svaren i tråden haha.
Finns inga bra försvarsmetoder mot flera motståndare förutom sprint. Möter man två kan man ha tur och knocka den ena personen med första slaget, och sedan ta sig på den andra, men generellt är det lika bra att ge upp.
MMA. Om man måste ta en enskild kampsport: brottning. Väldigt förvånad över svaren i tråden haha.
Second that. Som god tvåa vill jag nog välja klassisk boxning.
Doctor Snuggles
2016-09-13, 21:02
Finns inga bra försvarsmetoder mot flera motståndare förutom sprint. Möter man två kan man ha tur och knocka den ena personen med första slaget, och sedan ta sig på den andra, men generellt är det lika bra att ge upp.
Du är förvånad över att casuals vet väldigt lite om kampsport? Men som jag sagt förut, jag skulle byta brottning mot Judo. Mer vana vid att slänga någon som har kläder på sig. Skillnaden mot ngn otränad är nog inte särskilt signifikant dock.
FoolsGold
2016-09-13, 21:05
Jag vet att det inte är svar på frågan men det är ändå viktigt att påpeka att ingen kampsportsträning i världen kan ersätta förmågan att kunna förutse och undvika hotfulla situationer. Jag är 37 år, har tränat kampsport i 5-6 år men har tack och lov aldrig hamnat i ett slagsmål även om det varit nära ett par gånger. Ja jag köper att man kan hamna i situationer som är oförutsedda och då är det så klart bättre att vara förberedd än inte.
Det är också en sak att kunna försvara sig och en annan sak att kunna försvara sig utan att skada den andre ordentligt. Jag har t.ex. all respekt i världen för thai-boxning men att använda hårda thai-tekniker i en gatufight leder antagligen till anmälan om misshandel och i värsta fall även till att man skadar någon allvarligt.
Slutligen relevant angående knivattacker:
2xpcrDzy344
Luca Brasi
2016-09-13, 21:18
Undvik att känna dig trygg och normal.
https://en.wikipedia.org/wiki/Normalcy_bias
Slutligen relevant angående knivattacker:
Japp, man ska ha galet stor respekt för knivar.
Ärligt talat så tror jag att jag skulle vara mer rädd för en kniv än för en pistol.
Pistoler kan missa, du kan bända den ur handen, den kan krångla och den låter högt så används kanske oftast för skrämsel enbart.
Kniven är tyst, mycket snabb och du kanske inte märker den förr än du ligger i en pöl.
spoonchest
2016-09-13, 22:42
Skjutvapen och träning.
I andra hand skulle jag ta typ krav med mycket sparring som minst dåligt alternativ.
Sohlsken
2016-09-13, 23:09
Bujinkan Budo Taijutsu har ett par bra skolor för självförsvar, och kräver mycket lite muskler.
forslund
2016-09-14, 06:47
Bujinkan Budo Taijutsu har ett par bra skolor för självförsvar, och kräver mycket lite muskler.
Fantastiskt roligt om inte annat och finns ett par riktigt bra tekniker alla borde känna till. Tränade Bujinkan i fyra år innan andra intressen tog över. :)
trädgårdsmöbel
2016-09-14, 06:52
Skjutvapen och träning.
.
Den kampsporten tror jag med på. Även om man är usel på att slåss så kan man med lite tur och övning besegra förmodligen vilken fighter som helst, detta även högt rankade tungvikts mma-fighters om man har tex. ett laddat hagelgevär och lite avstånd.
ARMSTARK
2016-09-14, 07:02
Det är säkert flera som redans sagt det men mitt tips är "löpning".
VoDaresVins
2016-09-14, 09:41
Bingolotto.
Sen kroglivet bytts mot familjeliv har hotfulla situationer sjunkit från flera per år till 0.
Luca Brasi
2016-09-14, 09:49
Det är säkert flera som redans sagt det men mitt tips är "löpning".
Kanske parkour som komplement?
ARMSTARK
2016-09-14, 10:36
Kanske parkour som komplement?
Ja verkligen, perfekt för flykt i urban miljö!
Sohlsken
2016-09-14, 22:57
Fantastiskt roligt om inte annat och finns ett par riktigt bra tekniker alla borde känna till. Tränade Bujinkan i fyra år innan andra intressen tog över. :)
Helt fantastisk kampsport. Tranade i typ 1.5 ar, anvander mig fortfarande av kunskapen. Saknar det en hel del, det var jag och ett gang grabbar :)
För några år sen var det en tjomme som körde ninjaträning i parken..
Av det jag sett på film verkar det vara opti.
Du är förvånad över att casuals vet väldigt lite om kampsport? Men som jag sagt förut, jag skulle byta brottning mot Judo. Mer vana vid att slänga någon som har kläder på sig. Skillnaden mot ngn otränad är nog inte särskilt signifikant dock.
Det är väl mest sunt förnuft att det är lättare att greppa tag i någon och dra ned denne till marken än vad det är att hålla distans och få in massa slag? Inb4 någon länkar till Worldstar hip hop. :D
Vad gäller judo tror jag det är tekniskt svårare att få in ett kast mha kläder än vad det är att tackla någon med en dubbel-/singelleg.
delta_mats
2016-09-15, 16:23
En kampsport där du är van att få smäll på käften. Dvs alla kampsporter som inte har sparring med full kontakt är tämligen värdelösa. Boxning kombinerat med bjj är rätt fint. Eller bara MMA såklart.
Oljeblixten
2016-09-15, 17:05
Börja kolla 0:39.
fr7bjiTtpqU
Doctor Snuggles
2016-09-15, 18:46
Det är väl mest sunt förnuft att det är lättare att greppa tag i någon och dra ned denne till marken än vad det är att hålla distans och få in massa slag? Inb4 någon länkar till Worldstar hip hop. :D
Vad gäller judo tror jag det är tekniskt svårare att få in ett kast mha kläder än vad det är att tackla någon med en dubbel-/singelleg.
Vet inte var du får att det är svårare ifrån. Knappast varken svårare eller (särskilt mycket) lättare för någon som kan judo mot någon otränad. Sedan så vill man gärna stå upp när den andre ligger så man kan snabbt springa därifrån om det behövs. Men som sagt, skillnaden är inte särskilt signifikant, det finns dylika kast/trips inom brottning också. Finns dessutom benattacker i judo, även om sportjudo har förbjudit dem.
Macroman
2016-09-16, 09:16
Krav Maga har nog snabbast inlärningskurva men det finns nog bättre och effektivare varianter om man är långsiktig typ MMA.
F.ö är sprintsnabbhet på 10-500 meter det bästa självförsvaret. Men det är ju till stor del genetiskt betingat...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.