handdator

Visa fullständig version : Frågor kring överskott,konditionsträning mm

Turbonisse
2007-10-12, 20:33
Tjena!

Sökt runt lite men inte riktigt hittat de svar som jag söker.
Träningsdagen (styrekträning) samt efterföljande dag är jag extra noga med att ligga på något kaloriplus(säg 200-400kcal) Samt är lite mer noggran med proteinintag etc.

Frågor :)

1. Muskeltillväxt kräver kaloriöverskott och vid kaloriunderskott fölorar man muskelmassa tillsammans med fettmassa(rätt?). Är det möjlig för mig att träna konditionsträning säg 2 dagar i veckan och under dessa dagar ligga på kalori-minus utan att förlora muskelmassa?
Om jag en träningsfridag(då näringsseriositeten sviktar) råkar hamna på kalori-minus, är detta ett "big no no" dvs rikserar jag att förlora surt förvärvad muskelmassa?
2. Ang proteinintag: Är detta extra viktigt på träningsdagen samt efterföljande dag(48h). Dvs. Är "Proteinfokusering" lika nödvändigt även under dagar träningsfria dagar?

H/David

Frillan
2007-10-12, 21:00
Proteinsyntes är alltid aktiv. Direkt efter träning TROR jag att behovet är som störst, men det är fortfarande viktigt att du får i dig det protein din kroppsvikt kräver, dvs - 1.3 - 2G p/kg.

Konditionsträning är inte opti för muskeltillväxt.

Rätta mig gärna om jag har fel

Alfred Nobel
2007-10-13, 11:18
Direkt efter träning TROR jag att behovet är som störst, men det är fortfarande viktigt att du får i dig det protein din kroppsvikt kräver, dvs - 1.3 - 2G p/kg.

TROR det är bevisat att proteinintaget direkt innan träning har större betydelse. Efter träning är återhämtningen viktigast, dvs snabba kolhydrater som lagras som energi till morgondagens träning.

Koloftw
2007-10-13, 11:28
TROR det är bevisat att proteinintaget direkt innan träning har större betydelse. Efter träning är återhämtningen viktigast, dvs snabba kolhydrater som lagras som energi till morgondagens träning.

Eller långsamma :)

Turbonisse
2007-10-14, 14:58
Är det möjligt att ligga på Kcal-underskott på träningsfria dagar utan att för den delen förlora muskelmassa? Säg minus 300-500kcal.