Visa fullständig version : Hjälp!
Hejsan!
Nu ska jag lägga om kosten, men jag är *total pank* (typ 100 spänn kvar fram till den 19de)... vågar inte vänta två veckor på att kunna köpa "riktig" nyttig mat, och tänkte köra på det jag har hemma tills dessa... Inte alls nyttigt egentligen, men jag får köpa hem lite rågbröd eller något...
Hur gör jag det jag har hemma så nyttigt som möjligt, och vad borde jag använda mina sista 100 kr till?
Här är vad jag har (på ett ungefär)
* Tagliatelle, spaghetti, snabbmakaroner, makaroniskruvar.
* Jasminris
* 1 burk med potatis samt pulvermos
* Lite stekt köttfärs i frysen (100g kanske)
* Fryst rå köttfärs
* Nalle puuroa (fyrasädeslags grötflinger) ca 2 kg
* 1 kg Nalle Ruis (råggrötflinger)
* ½ paket rågknäcke
* ½ gruka
* 2 burkar majs
* 2½ burkar inlagda ärtor (som smakar pyton, vad gör jag för att kunna äta dem?)
* 1 hel stor burk Whey jordgubb som smakar hemskt
* 100g respektive av hallon och blåbär, frysta
* Panerad fisk (fiskcrispies, torsk och pollock)
* Chicken nuggets
* 800g fryst kycklingfilé
* Fryst falukorv, ca. 2 kg
* Pommes strips
* 2 l lättfil
* senap
* mörk ox- kött- och kyckling buljng
* grönsaksfond
* salt, dill, vit- och svartpeppar
* 3 ägg
Hur kombinerar jag detta bäst? Känns som om allt har samma GI-värde som långfranska... *rolleyes* Jag måste göra *någon* förändring nu, innan jag tappar suget igen.
Dessutom, hur tinar jag fryst rå köttfärs? :em: Jag har ingen micro...
Behöver recept! Dessutom behövs recept på lättvarierade grytor, stuvningar och allt som går att frysa, ska göra storkok när jag får pengar...
Jag tål inte tomat och får inte använda fler kryddor än de jag har hemma. Ägg får jag inte koka eller steka (lukt).
Naggande go!
2007-10-08, 09:28
Shit, den som hade så mycket mat och pengar... Har själv övertrasserat konto och inte i närheten så mycket mat kvar som du har. So I think you´ll be fine!
Om du bryr dig om GI kan du ju koka de rafinerade kolisarna och sen låta dem svalna och käka dem kalla eller värma dem på nytt.
Köttfärsen är det ju bara att slänga fram på köksbänken innan du går och lägger dig så är den tinad när du vaknar!
Finna massor du kan göra av det du har.
Tex: kokt kallt ris+fil+bär = egen "risifrutti"
Ärtor på burk+fond+vatten = god soppa!
Ägg+ vad som helst = omelett
osv..
Jag får fixa och trixa lite. Massa mat har jag ju, ja. :D
Ta fram köttfärsen kvällen innan du ska äta den så har den tinat. Den kan tom ligga i kylen då.
2½ burkar inlagda ärtor (som smakar pyton, vad gör jag för att kunna äta dem?)
Skölj av dem och använd dem i någon maträtt? Man kan lägga ner det mesta i "köttfärssås" om man är lite okonventionell, t ex rivna morötter (eller babymorötter), en burk majs (eller minimajs), en näve frysta ärtor, finklippt bacon om man har lite som blivit över och så vidare. Har du en burk tacosås över eller en med lite kvar i kan du vräka ner den också :D
MyungChul
2007-10-08, 11:08
Du har ju mat fram till nästa månad, lätt.
100kr på bönor/linser och andra baljväxter så har du mat i 3 månader framöver.
Haha lägg fram köttfärsen lite innan eller häll upp hett vatten i en skål och lägg i den =P (Det senare går såklart mkt snabbare om man tex glömt ta upp färsen i tid!)
Lycka till med matlagandet!
ciao
MyungChul
2007-10-11, 21:56
Problemet är att det tappar smak och blir torrare när man gör altenativ två.
Tina i kylskål är det första altenativet för mig.
Jag tinade i kylskåpet och det gick finfint... Fick massa god, pepprig köttfärsås till lunch igår.
Är det någon som har recept på stroganoff utan tomat och paprika?
*hihi* Jag kanske skulle nämnt att vi är två hungriga vuxna som äter alla mål hemma... Det *ser* tomt ut i frys och kyl nu... det är det ju inte, inte riktigt... men känns så. Korven vart dålig så den fick jag slänga, nuggetspåsen likaså, pollocken är borta och påsen med scans hamburgare har gått åt... den stekta och frysta köttfärsen gjorde jag risotto på (när kreativiteten gått för långt: ris och köttfärs kokt i stark köttbuljong med tärnad gurka och majs ... och ... fil.... gott, men bara utan filen. lol.)
Tänkte jag skulle göra något storkok på den kyckling jag har kvar att äta sista dagarna nu innan jag får pengar. Tips på recept? Brukar annars bara koka i buljong eller steka i Milda Culinesse - inte mycket omväxling där inte.
Förresten, har en avokado hemma nu - något recept på guacamole?
Jag googlar för fullt... men alltid något i alla recept som inte kan tas hem... *mini* "Jaha, curry. Ärtor. Svamp. Tomat. Lök. Paprika. Tomat. Lök. Paprika. Grillkrydda. Creme fraise. Keso. *leta-leta* Tomat. Grr. Grr." *rolleyes*
MyungChul
2007-10-14, 12:25
1 avocado
Citronjuice
salt
peppar
chili/tabasco
enkel version
objet trouvé
2007-10-14, 12:55
Jag tinade i kylskåpet och det gick finfint... Fick massa god, pepprig köttfärsås till lunch igår.
Är det någon som har recept på stroganoff utan tomat och paprika?
*hihi* Jag kanske skulle nämnt att vi är två hungriga vuxna som äter alla mål hemma... Det *ser* tomt ut i frys och kyl nu... det är det ju inte, inte riktigt... men känns så. Korven vart dålig så den fick jag slänga, nuggetspåsen likaså, pollocken är borta och påsen med scans hamburgare har gått åt... den stekta och frysta köttfärsen gjorde jag risotto på (när kreativiteten gått för långt: ris och köttfärs kokt i stark köttbuljong med tärnad gurka och majs ... och ... fil.... gott, men bara utan filen. lol.)
Tänkte jag skulle göra något storkok på den kyckling jag har kvar att äta sista dagarna nu innan jag får pengar. Tips på recept? Brukar annars bara koka i buljong eller steka i Milda Culinesse - inte mycket omväxling där inte.
Förresten, har en avokado hemma nu - något recept på guacamole?
Jag googlar för fullt... men alltid något i alla recept som inte kan tas hem... *mini* "Jaha, curry. Ärtor. Svamp. Tomat. Lök. Paprika. Tomat. Lök. Paprika. Grillkrydda. Creme fraise. Keso. *leta-leta* Tomat. Grr. Grr." *rolleyes*
kyckling recept:
soppa med kyckling, (du hade buljong) blanda i majs och ärtor och kanske lite pasta
stekt ris med kyckling, stekt ägg (fried rice)
kyckling med pommes
kommer inte på mer med kyckling just nu....
nån dag kan du ju äta gröt med bär
köttfärsen värmer du väl i kastrull då?
Squirrel
2007-10-26, 12:13
100 kr => ~10 kg havregryn => havregrynsgröt 3ggr om dagen i en månad.
eller
100 kr => 50 pkt nudlar => lunch och middag i 25 dagar.
Inget jag skulle göra själv, men det är lätt att leva på ingenting om man måste.
MyungChul
2007-10-26, 18:49
100 kr => 50 pkt nudlar => lunch och middag i 25 dagar.
Du påstår att du står dig på 1 paket nudlar i ~6h?
Squirrel
2007-10-26, 19:13
Du påstår att du står dig på 1 paket nudlar i ~6h?
Det blir ungefär 1.5-2 ggr den vanliga mängden pasta för mig, så det är som vilken måltid som helst? Jag brukar inte räkna, men jag tror det är 5 timmar mellan mina mål.
Men nej, jag var inte seriös med att man skulle äta så, som jag sa. Bara att det går.
EDIT: annars kan man ju leva på 1 kg potatis om dagen, blir väl 5-8 kr om dagen. Undviker man skörbjugg också :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.